Erot rakkaudessa

kolmantenapyöränä

Miten isän- tai äidinrakkaus lapseen eroaa rakkaudesta kumppaniin?
Jätetään nyt ilmeinen, eli fyysinen intiimisuhde pois.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-yli-ei-ali

      Isänrakkaudesta en tiedä kun olen äiti, enkä osaa sanoin kuvailla miten rakkauteni lapsiin eroaa rakkaudesta kumppaniin. Mutta jos kumppanini kuolisi, ei se olisi lähellekän niin syvä haava kuin lapsen menetys. Tai jos eroaisimme, ei se olisi sekään lähellekään niin suuri menetys kuin joutua eroamaan (antamaan pois tms.) omasta lapsesta-
      Lasteni vuoksi olen valmis tekemään kaiken. Siis kaiken. Menen vaikka tuleen. Miehen en. Lapsiani puolustan kuin raivoisa leijona jos niin tarvitaan. Lapsiani rakastan yli kaiken maailmassa.

      • kaikenpaskan-nähnyt

        Oma äitini antoi lapsensa pois kuin kissan johon kyllästyi. Mieluummin piti hulttion alkoholisti miehensä jonka kanssa bilettää 70 luvun huumassa. Lapsihan oli siinä vain esteenä. Eikä kyseessä edes teiniäiti vaan jo 25 vuotias ämmä.


    • Lapsen hyväksyy ja lasta rakastaa, vaikka lapsi kuinka olisi vaativa ja hankala. Kumppanilta taas yleensä putoaa propsit jos hän olisi yhtä oikukas tai hankala. Eli lapselle antaa anteeksi mitä kumppanille ei antaisi.
      Lapselta sietää paljon ennemmän, mitä kumppanilta ei sietäisi.

      Lapsen laittaa muutenkin tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi. Puolison menetys olisi järkyttävää ja veisi aikaa toipua. Lapsen menettämisestä ei koskaan toipuisi. Voisi mennä omakin elämänhalu sen sileäntien.

    • nussinissun

      Kyllä asia on niin että ei kumppania rakasteta oikeasti. Se on sanahelinää. Mutta lapsia rakastetaan oikeasti. TÄMÄ FAKTA ON TOTTA!!

    • pokopkor

      Jos vaikkapa puoliso kuolee, niin joskus ajan kanssa, surun hävettyä, joku muu voi olla entistäkin rakkaampi kumppani. Sen sijaan jos lapsi kuolee, kukaan ei koskaan voi häntä korvata, vaan jokin osa sydämestä on ikuisesti rikki. Toki voi saada yhtä rakkaan toisen lapsen, mutta sitä menetettyä lasta ei mikään korvaa.

      Jos palavasta autosta ehtii pelastaa joko lapsen tai puolison, jokainen terve vanhempi pelastaa lapsen. Ajattelematta, alitajuisesti, heti.

      Puolisoa kohtaan rakkaus voi kuolla, jos puoliso ei kohtele hyvin. Jos puoliso haukkuu, herjaa, pettää... Rakkaus ei kestä mitä tahansa, vaan vaatii molempien hyvää käytöstä toisiaan kohtaan. Sen sijaan lasta rakastaa aina, vaikka hän esim murkkuikäisenä löisi isäänsä ja sylkisi äidin kasvoille pahasti herjaten. Silti lasta rakastaisi, aina.

      Mutta niin, se rakkaus lasta kohtaan on erilaista. Joissakin asioissa vahvempaa, ainakin se on ehdottomampaa. Mutta kuten sanoit, siitä puuttuu joitakin oleellisia asioita, joita aikuinen ihminen myös tarvitsee elämäänsä. Aikuinen ihminen kaipaa elämäänsä yleensä myös sitä, että on joku johon tukeutua (lapseen ei voi, eikä saa tukeutua!), että on sitä fyysistäkin hehkua yms. Ja että on joku jolle puhua niistä ihanista ja kamalista, mutta aina rakkaista lapsista.:)

      Molemmilla rakkauksilla on merkityksensä. Ne ei kilpaile samassa sarjassa.

    • 418

      Kuka tällaista edes voi verrata? Puolisoni on minulle aivan kaikki, hänet olen itse valinnut, hän on minun koko maailmani ja ilman häntä ei olisi lapsiakaan. Avioliitto on ainoa pyhä ihmissuhde kaikissa uskonnoissakin. Hän on minun puolisoni, osa siten minua, tärkeintä kaikista. Hän on anyanut minulle rakkauden ja perheen. Ilman häntä minulla ei olisi mitään. Lapset kasvavat ja lentävät pois pesästä, puolisoni jää loppuelämäkseni. Lapsilleni toivon eniten ihanaa rakkautta omaan puolisoonsa ja jos hyvin käy myös lapsia. Lasta kohtaan kokemani on suurta rakkautta, mutta siinä on paljon "viettiä" mukana, suojeluvaistoa jne. Suojelen ja rakastan lastani tottakai! Ihme keskusteluja täällä. Arvotteko te lapsistannekin kuka on rakkain jne? Ja onko teille omat vanhemmatkin tärkeämpiä kuin OMA AVIOpuoliso.. Huhhuh. Aviopuoliso on tarkoitettu iäksi ja kyllä, kaikkien asiantuntijoiden mukaan kuuluukin olla ihmisen rakkain ja tärkein ihmissuhde. Sairastahan se on jos aikuisiin lapsiin jää roikkumaan. Puolison kuuluu jäädä iäksi, lasten hetkeksi. Mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa.. Ikiaikainen totuus. Ei siinä sanota mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön lapsiinsa...

    • Puolisojavanhempi

      En kyllä ymmärrä yhtään miten tällaisia voi verrata? Äskeisen kirjoitus oli HIENO.

      Kerron vanhana naisena :)

      Rakastuin puolisooni aikoinaan ja olemme edellen yhdessä, nyt jo eläkkeellä. Meillä on 5 lasta.

      Kyllä se lähtökohta pitää olla siinä parisuhteessa, jos se on huono, voivat lapsetkin huonosti. Jos se on hyvä, kuka kärsii? Ei kukaan.

      Lapsia voi tehdä vaikka 15. Voitko samaan tahtiin vaihtaa miestäsi, jota rakastat? Voitko olla äiti, joka hyväksyisi lapseltansa sinun, toisen perheenjäsenesi tai puolisosi tapon tuosta vaan? Entä kenet pelastaisit autosta jos siellä olisi 8 lastasi? Kenet niistä? Jättäisitkö mielummin loput lapsistasi isättömiksi?

      Tuo yläpulella kirjoitti hyvin. Mahtaako Suomeaasa olle siis enää RAKKAUSliittoja, koska kyllähän mokoma on itsestäänselvyys että PUOLISO! Ku ilman sitä ei ole LAPSIAKAAN!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe