AMK valittu 28 opiskelijaa mutta paikkoja 30?

Melkeintäydetkokeesta

Tulipa opetushallitukselta kirje...

Voiko koulu siis noin vain päättää, että he hyväksyykin vähemmän opiskelijoita koulutukseen kuin mitä on alunperin ilmoitettu? Aloituspaikkoja siis piti olla 30, mutta nyt on vaan hyväksytty 28 kpl.

Olen itse siis ko. koulutukseen juurikin tuo nro 30, mutta olen siis toisella varasijalla enkä sisään päässyt.

Kannattaako tästä nyt alkaa kitiseen vaiko onko ihan yleinen tapa toimia!?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiymmar

      No samaa katsoin Metropolian monimuotokokeissa olleena, että 28 on hyväksyttynä valitatavoittain. Minne ne 2 paikkaa on hävinnyt ihmettelen myös ma.
      Jo on tympeää kun itsekin varasijalla olen.

      • Kgkgkgk

        Luultavasti ne 2 otettu sisään erillisvalinnassa.


      • Aloittaja1212
        Kgkgkgk kirjoitti:

        Luultavasti ne 2 otettu sisään erillisvalinnassa.

        Tää oli monimuotokoulutus johon ei voinut hakea erillishaun kautta. Erillishaku eli siirtohaku ja avoimen väylä oli päivätoteutukseen.


    • Hyväksytty

      Täyttyikö teillä minimipistemäärät?

      • Aloittaja1212

        Mistä sen minimipistemäärän näkee? Itse sain 61/70 ja alin hyväksytty oli 62, joka on tietty sen 28. hyväksytyn saama pistemäärä. Koe oli siis kuitenkin hyväksytty eli ei ollut mitään esim. matikkaosiota joka olisi hylätty...


      • eiymmar

        Mulla 60p./70p. Ja varasija 13. Ja alin hyväksytty pistemäärä 62p.

        Ei missään ollut merkintää tai puhetta valintakoetilaisuudessa, että mikä olisi minipistemäärä.

        Toisessa kokeessa sanottiin selkeästi mitä pitää saada, että koe hyväksytään


    • kkarkki

      Ehkä jotkut jo edellisessä haussa sisäänpäässeet aloittavat opiskelunsa vasta nyt ja siksi vähemmän paikkoja? Tää ei kuitenkaan selitä pisteiden ihmeellisyyttä.. hmm..

    • sweaty

      Sama juttu piti olla 40 paikkaa, mutta päässyt yhteispisteillä 27 ja 5 pelkänvalintakokeiden perusteella. Varasijalla samalla pistemäärällä valintakokeiden jonossa.

    • nnnnnnmnn

      Mullakin näyttää, että 35 olis päässy sisään yhteen hakukohteeseen ja 40 paikkaa siis oli alunperin, joten hämillään olen.... ja vihainen nää muutoksethan heikentää opiskelemaan pääsyä.....

    • nnnnmnnnn

      Ja mitä toi tarkottaa, että on varasijalla yhteispisteissä, vaikka kymmenes ja koepisteissä kahdestoista. Kummalla varasijalla nyt siis oikeasti olisin vai kattooko ne noita molempia varasija jonoja?

    • dönerkebab

      Ne jotka otti välivuoden tulevat takaisin. Tämän takia paikkoja ei voida ylittää koska sitten opetuksen laatu huononee.

    • ehdotua

      Jos 28 otettu sisään sen takia, että varasijoilla 61p. Pääsykokeista saaneita hakijoita on ollut niin paljon että ei ole voitu ottaa 30 hakijaa koska kaikki 61p. Saaneet olisi pitänyt ottaa sisään ja silloin ryhmäkoko olisi ollut liian suuri. Joten amk on päättänyt, että pienempi ryhmä on se millä mennään tällä vuodella

    • saas_nähdä

      Oon ihmetelly samaa, kirjeen mukaan sisäänotettuja yhteispistejonosta 68kpl ja valintakoe jonosta 3kpl. Aloituspaikkoja kuitenki merkitty yhteispistejonosta 85 ja valintakoe jonosta 5, eli lähes 20 paikkaa jätetty täyttämättä. Jos aattelee että nuo paikat menee välivuotta pitäneille niin samalla voi ajatella paikkoja kuitenkin vapautuvan yhtälailla kun nyt paikan saaneet lykkäävät opiskelujen aloitusta..

    • voiluojasentään

      Aloittaja tässä terve!

      Tämä kyseinen tarina sai vielä sellaisen käänteen, että valitusta 28 opiskelijasta kolme ei ottanut paikkaa vastaan, mutta heidän tilalleen otettiin varasijalta vain yksi opiskelija (tai siis koulu nyt kuulemma miettii elokuuhun asti, että ottavatko vai eivätkö enää ketään). Lopputulos siis se, että oma lopullinen sijoitus valintajonossa oli nro 27 ja aloituspaikkoja oli 30, mutta en kuitenkaan päässyt sisään.

      Selitys oli se, että valintakokeessa oli niin paljon 61 pistettä saaneita, että eivät voi näistä valita vain osaa varasijoilta. Kuitenkin varasijalla 1 (oma jonostusnro tällä hetkellä) ei ole kuulemma muita opiskelijoita. Varasijat on siis määritelty, jolloin muulla kuin koepisteillä tiettyyn järjestykseen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Teoriassa olen varasijalla 1, mutta käytännössä samalla sijalla jonottaa myös 10 muuta. Farssin tunnusmerkkeihin kuuluu lisäksi se, että koulun opintotoimisto jo suullisesti lupasi paikan, mutta sitä ei nyt sitten kuitenkaan ole tulossa.

      No ei auta itku markkinoilla. Vaikka paikka vielä tulisikin on työssä käyvän mahdotonta anoa opintovapaata 1,5 vuodeksi ainoastaan viikon varoitusajalla...

      Valituksen olisi voinut kuulemma tehdä, mutta se olisi pitänyt tehdä 14 vrk siitä kun saanut tiedon valinnasta eli viim. 17.7, jolloin omassa opintopolussa seisoi (tai taitaa olla vieläkin), että valinta kesken. Eiärsytäyhtään.

      • täsieltätulee

        Aika perseestä toimintaa, otan osaa.. TAMK ottanut tänä vuona vähän enemmän kuin sen max määrän.


    • Jeesustelija

      Minäkin varmaan hautaan toiveet pääsystä ykkösvaihtoehtooni. Olen varasijalla 7 ja vain 3 pistettä uupuu. Oletan siis että on muitakin joilla samat pisteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe