Läskipyörän renkaat painaa paljon

pokft

Ei ilman sähköä jaksa ajaa ku renkaat painaa :(

64

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisääpullaa

      jos heikottaa tai laiskottaa mutta silti haluaa fätin niin sitten ostaa hiilikuituisen fätin. hiilikuituvanteilla ja ultrakevyillä renkailla. pyörän kokonaispaino 10-11 kg.

      heikotukseen ja laiskotukseen huonoin ratkaisu on laittaa muutenkin raskaaseen pyörään akku ja moottorit.

      tosin ihan tavisfätti ei ole liian raskas, kun sitä käyttää siihen mihin se on tarkoitettu.

    • PidänOut-juttuna

      Taitaa näyttää kivemmalta kuin mitä sillä on ajaa? Nää on näitä villityksiä ja muoti-ilmiöitä.
      On tosi muodikasta ja mukavaa, kun saa kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä ois tarpeen ja järkevää.

      • lisääpullaa

        sulle voi harrastaminen olla vastenmielistä kun siinä kuluu energiaa, mutta varsin monille se energian kuluttaminen on osa harrastuksen tuomaa nautintoa, iloa, haastetta ja hyötyä. tällaisia energiaa kuluttavia harrastuksia on muitakin kuin pyöräily.

        löhöä sä vaan lepotuolissa. siinä ei paljon energiaa kulu. samalla voit tankata itseesi lisää energiaa jota et järjettömästi kuluta.


      • Sivusta_katsoen
        lisääpullaa kirjoitti:

        sulle voi harrastaminen olla vastenmielistä kun siinä kuluu energiaa, mutta varsin monille se energian kuluttaminen on osa harrastuksen tuomaa nautintoa, iloa, haastetta ja hyötyä. tällaisia energiaa kuluttavia harrastuksia on muitakin kuin pyöräily.

        löhöä sä vaan lepotuolissa. siinä ei paljon energiaa kulu. samalla voit tankata itseesi lisää energiaa jota et järjettömästi kuluta.

        Ja aina kannattaa arvostella toisten tekemisiä, varsinkin kun niistä ei itsellä ole kokemusta.

        Muista intiaanien vanha viisaus: Älä arvostele toisen valintoja ennen kuin olet kulkenut ainakin päivän hänen mokkasiineissaan.

        Itse olen ajanut läskipyörällä vain kolme kertaa, yhteensä vielä alle 100 km. Sillä kokemuksella väitän sitä mukavaksi ja huonoissa oloissa jopa koukuttavaksi. Onneksi kunnollinen sellainen maksaa vielä niin paljon, ettei ole kiusausta hankkia.


    • Elmundo

      Noh mite sen ottaa ,,,15kg painavalla fättiksellä kovemmilla rengaspaineilla 50km lenkki keskariksi 27,8kmh...eikö samaan saa hybridiäkin polkea tosissaan ?

      • pnuis

        ite vedin 20 kg painavalla fättiksellä 80km lenkin 32,4 km/h keskarilla. että kyllä se kulkee se fättiskin kun on jerkkua jaloissa.


      • SuomalaistaSisua
        pnuis kirjoitti:

        ite vedin 20 kg painavalla fättiksellä 80km lenkin 32,4 km/h keskarilla. että kyllä se kulkee se fättiskin kun on jerkkua jaloissa.

        Eihän toi nyt vielä mitään. Mä sain perintönä isoisoisän vanhan polkupyörän, mikä oli sillä jo ennen sotia. Se kans paino jotain yli 20 kiloo ja sit tarakalla oli vielä 20 kiloo rautaa lisäpainona, että lenkin ajamisesta tuli kaloreita kuluttavampaa. Ja Sukset oli sidottu runkoon paksulla köydellä ja ne hankas rengasta vasten, että kyllä oli haastetta pyörälenkille. Lähin sillä sitten ajamaan 200 kilsan matkaa. Klo 12 mä lähin pihasta ja palasin klo 16:05. Yhen kusitauon mä pidin, sen viis minsaa, ja loput oli täyttä ajamista. Renkaatkin vuotivat, että loput 50 kilsaa tulin melko tyhjillä kumeilla. Ku on jerkkua jaloissa, kulkee mikä vaan. Sekään ei oo mikään paha rasti, kun vetää tonnin kivirekeä 100 kilsaa, kolme metriä syvässä lumessa.


      • kisukisukisukisu

        Näin o.Noi nykypyörät liian kevyitä.Ei niissä haastetta oo, liian helppoo.


      • Anonyymi
        pnuis kirjoitti:

        ite vedin 20 kg painavalla fättiksellä 80km lenkin 32,4 km/h keskarilla. että kyllä se kulkee se fättiskin kun on jerkkua jaloissa.

        Idiootin kirjoitus, ei liity mitenkään asiaan oman onan-jerkkunsa kehuminen!! Hölmöiksi tuon perusteella tulkitsen kaikki läskipyöräilijät, jos kadulla ajavat.


    • terppi

      -sähköavusteinen maastopolkupyörä on kyllä yksi käsittämättömimpiä härveleitä..

    • Elmundo

      Joo ei tulis mieleenkää ostaa sähköavusteista fättistä..en ymmärrä

    • painostaviis

      Itellä alla 1000w fattis. Painaa 21kg ja menee niin helvetisti missä vaan.

    • jontte777

      Itse käytän fillareitani vain kuntoiluun joten en ymmärrä sähköpyörien tarpeellisuutta...tosin itellan käytössä varmaaan ihan päteviä kapistuksia..

      • hessuL

        Tarpeellisuutta? Entä mopot, moottoripyörät, autot? Itse en hyppää autoon ja aja lähimarkettiin. Siihen löytyy hauskempikin keino, eli sähköfillari. Jos käytät kuntoiluun niin fine. Itse nappaan välillä sähköt päälle ja pidän siinä sivussa hauskaa. Mopo/skootteri on turhake. Sähköfillari on ihan kevyt polkea ilman moottoriakin. Kokeile joskus.


      • ssähhkkö

        "Itse käytän fillareitani vain kuntoiluun joten en ymmärrä sähköpyörien tarpeellisuutta"

        Ymmärrä laps hyvä, kun jus sul pitää olla "kevytmoottoriajoneuvo", niin sähköpyörällä voit ajaa myös ilman sähköjä, jolloin kuntosi kasvaa kohisten. Et siis tee tavallisella pyörällä mitään, mikäli sul on sähköpyörä ja tarvitset kevytmoottoriajoneuvon. Lisäksi Sähköpyörää ei tarvitse käydä tankkaamassa, on toosi kätevä peli. Ja kertauksena vielä. Sähköpyörällä voit todellakin ajaa ilman sähköäkin, jolloin et tee tavallisella pyörällä yhtikäs mitään!!!!!!
        Sen mopon voit ja heittää vaiks romulavalle jos omistat sellaisen, nimittäin vähemmällä vaivalla pääset kun sulla on s-pyörä.


      • Anonyymi

        sähköpyörässä ai ole mitään järkeä. Paitsi hyötyajossa ja siihen ei läskirenkaisesta ole missään olosuhteissa! Niin se vaan on.


      • Anonyymi
        hessuL kirjoitti:

        Tarpeellisuutta? Entä mopot, moottoripyörät, autot? Itse en hyppää autoon ja aja lähimarkettiin. Siihen löytyy hauskempikin keino, eli sähköfillari. Jos käytät kuntoiluun niin fine. Itse nappaan välillä sähköt päälle ja pidän siinä sivussa hauskaa. Mopo/skootteri on turhake. Sähköfillari on ihan kevyt polkea ilman moottoriakin. Kokeile joskus.

        Sähköfillari on älyttömyyden huippu!


    • normiluku

      Tää "läskirengaspyörä" villitys taitaa jäädä varsin lyhyeksi. Vierintävastus on suuri ja sinkuttamisella ei juuri maisema vaihdu. Kunnon maastopyörä toimii vastaavasti paremmin, ainakin maastossa, mutta ei suolla.

      • Kivaa_on

        ...eikä myöskään pehmeällä lumella, kuten moottorikelkan jäljellä. Minulla läskipyörä palautti pyöräilyn ilon talvella. Tavallisella maasturilla kun ei pysty ajamaan maastossa talvisin.

        Ja keskustelun aloittajalle sellaista, että parempi kunto - parempi mieli. Ei sit tarvitse tulla tänne palstalle murjottamaan.


      • jugisss21212121

        noh ...ajan vähintään samaa nopeutta fäddiksellä kun sä esim 29 maasturillas kun vaan rengaspaineet on normaalia kovemmat... ja en puhu mistään pikku lenkistä vaan esim 50km matkasta vaikkapa asfaltin ja hiekan seka maastosta tai ihan vaan maantiellä


      • Anonyymi
        Kivaa_on kirjoitti:

        ...eikä myöskään pehmeällä lumella, kuten moottorikelkan jäljellä. Minulla läskipyörä palautti pyöräilyn ilon talvella. Tavallisella maasturilla kun ei pysty ajamaan maastossa talvisin.

        Ja keskustelun aloittajalle sellaista, että parempi kunto - parempi mieli. Ei sit tarvitse tulla tänne palstalle murjottamaan.

        Hölmöläinen.... palautti pyöräilyn ilon? Kerro lisää, mihin sen menetit?


    • eiriitelyäpliis

      Ja tänne, jos kiinnostaa asiallinen sähköpyöräkeskustelu, uudet tuulet ja mallit, lakimuutos yms. Ja lopettakaa murjotus jo. Jokaiselle löytyy varmasti se oikea peli, oli se sitten Jopo, Ferrari, sähköpyörä tai potkulauta.

      https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/

    • normiluku

      Siis onhan tämä läskis niin naurettavan näköinen viritelmä, ettei sillä kukaan täyspäinen edes ilkee ajaa. Hiton kovasta polkemisesta huolimatta ei todellakaan mistään vauhdikkaasta menosta voida puhua. Nähty on. Sama kun hiihtäisi eräsuksilla ajetulla latu-uralla.

    • markettipyöräilijä

      Missäs näillä läskeillä ajetaan? Eivät taida läskipyöräilijät kehdata ihmisten ilmoilla ajaa, kun ei ole yhtään osunut vielä vastaan ja pyöräilen kumminkin aika useasti. Mukava olisi nähdä tuokin viritys oikeasti ennenkun menevät muodista. Lupaan pidätellä nauruani. Tuskin noihin parin vuoden jälkeen enää törmää.

      • kokeilkaajoskus

        markettirunkkailijakin voisi jo lopettaa trollailun.

        et kai sinä ole läskipyörää nähnyt kun et markettiromullasi voi ajaa kuin kauppareissut. läskipyörällä ajetaan siellä missä ei näe edes tavallisia maastopyöriä. eli maastossa.


      • markettipyöräilijä
        kokeilkaajoskus kirjoitti:

        markettirunkkailijakin voisi jo lopettaa trollailun.

        et kai sinä ole läskipyörää nähnyt kun et markettiromullasi voi ajaa kuin kauppareissut. läskipyörällä ajetaan siellä missä ei näe edes tavallisia maastopyöriä. eli maastossa.

        Eli kuten arvelinkin, ettei ihmisten ilmoilla kehtaa sellaisella ajella. En kyllä lähtis arvostelemaan missä muut ajaa, jos itse voi ajella vaan metikossa.
        Turha on täällä hybridejä morkata, soveltuu näet monenlaiseen käyttöön. Maantielenkkejä tuolla enimmäkseen ajelen mutta saatan poiketa kaupassakin matkalla kun ei pyörä rajoita tekemisiä ja ostokset kulkee kätevästi tarakalla, että taitaa olla monella muulla pyörällä enempi rajoitteita missä niillä voi ajella ja mihin käyttää.


      • kokeilkaajoskus
        markettipyöräilijä kirjoitti:

        Eli kuten arvelinkin, ettei ihmisten ilmoilla kehtaa sellaisella ajella. En kyllä lähtis arvostelemaan missä muut ajaa, jos itse voi ajella vaan metikossa.
        Turha on täällä hybridejä morkata, soveltuu näet monenlaiseen käyttöön. Maantielenkkejä tuolla enimmäkseen ajelen mutta saatan poiketa kaupassakin matkalla kun ei pyörä rajoita tekemisiä ja ostokset kulkee kätevästi tarakalla, että taitaa olla monella muulla pyörällä enempi rajoitteita missä niillä voi ajella ja mihin käyttää.

        miksi läskipyörällä pitäisi ajella kevyen liikenteen väylällä vain jotta sinä saisit nähdä sen??

        miksi et itse mene maastoon jos noin paljon kiinnostaa.

        miten se on kehtaamisesta kiinni jos maastoon tarkoitetulla pyörällä ajaa pääasiassa siellä mihin pyörä on tarkoitettu eli maastossa??

        et sitten ymmärrä että läskipyörä harvoin on ainoa pyörä.. joten eipä läskipyöräilijä yleensä arvostele muita pyörätyyppejä. toisin kuin nämä vannoutuneet hybridimiehet jne joille muita pyörätyyppejä ei ole kuin halpa trekking-hybridi.

        sä oot kyllä yksi palstan turhimmista runkkareista.. sinähän se tässä ensimmäisten joukossa hyökkäilet läskipyöriä vastaan, mitä ihmeen uhria sinä nyt esität..


      • markettipyöräilijä

        "miksi et itse mene maastoon jos noin paljon kiinnostaa."

        No ei minua hirveästi läskimuoti kiinnosta.

        "sinähän se tässä ensimmäisten joukossa hyökkäilet läskipyöriä vastaan"

        Aika pitkä kejuhan tässä oli ennen minun vietiä.


      • ei_ollut_monipuolinen
        markettipyöräilijä kirjoitti:

        "miksi et itse mene maastoon jos noin paljon kiinnostaa."

        No ei minua hirveästi läskimuoti kiinnosta.

        "sinähän se tässä ensimmäisten joukossa hyökkäilet läskipyöriä vastaan"

        Aika pitkä kejuhan tässä oli ennen minun vietiä.

        Se siitä hybridinrohjon monikäyttöisyydestä. Hyväkuntoisella tiellä pääsee kulkemaan, siinä kaikki. Eli hybridinrohjoa kannattaa ajatella lähinnä hitaana, epämukavana ja muutenkin huonona maantiepyörän korvikkeena.


    • rimpularampula

      Ajan sun ohi heittämällä, ja ilman moottoriakin. Mosan (500w) pistän päälle niin jää kaikki trikoopelletkin kakkoseksi. Otetaas skaba vaikka meren jäällä ensi talvena, niin nähdään mihin sun rimpula pystyy tosioloissa.

    • normiluku

      Onhan noita maastopyörä ja duathlon kisoja, voi siellä käydä testaamassa läskispyöllä, kuinka menestyy niillä areenoilla. On läskispyörillä puolensa, ei sitä voi kiistää, mutta kunnon maastopyörällä ajaa mukavammin ja nopeammin. Pääasia on tietysti se, että yleensä pyöräilee.

    • kokeilkaajoskus

      tavallisilla maastopyörillä ei mennä maastoon. niillä ajetaan tiellä, polulla tai kilparadalla.

      läskipyörällä ajetaan maastossa. ei ole maastossa tullut vastaan yhtään tavallista maastopyörää.

    • Husse51

      Minä ajelen läskipyörällä 2-4 lenkkiä viikossa. Ei kannata aloittaa läskeilyä. Raskasta ja tulee hiki. Jos sataa niin kastuu. Maantiellä häviää kevyesti maantiepyörälle ja prätkille. Läskipyöräharrastajat yhdistetään usein myös seksuaalivähemmistöön. Monet tutut pitävät minuakin homoseksuaalina eivätkä moikkaa tai soittele ja varoittavat lapsia tulemasta lähelle.
      Kannttaa käyttää läskipyörän hinta vaikka koskenkorvaan. Paljon miehekkäämpää.

      • EiMitääKossuja

        Tai sitten laittaa läskipyörän hinnan johonkin muuntyyppiseen pyörään. Mitä sitä turhaan viinaan laittaa rahojaan. Terveyshän siinä kärsii, niin fyysinen kuin henkinen.


    • Ihmetelläpiti

      Ei ne kule kaikkien pyörät muutenkaan. Tossa yks päivä joku ajoi semmosella vaihdepyörällä, oliko se nyt joku citymaasturi vai mikä, ku en jääny tarkemmin kattelee. No se polki jollain perkeleen isolla takarattaalla ja vauhti oli sen mukaista. Mä en pysty tolla mun vaihteettomalla Nopsalla ees polkemaan niin hitaasti, ettenkö mä olis mennyt siitä ohi. Hyvä ostaa vaihdepyörä ja käyttää sitten vain ja ainoastaan sitä kevyintä välitystä mikä mankelista löytyy.

    • yötönyö2

      Jos läskipyörä painaa 12kg. Paljonko painaa samantasoinen täysjousto maastopyörä. Läskipyörä kun ei joustoja tarvitse.

    • kulkeekunjaksaapolkee

      fatbkiellä 50km lenkki kunnon rengaspaineilla 27,8kmh keskaria....ei hybridilläkää normi jorma helposti tohon pysty...

    • ViäParempi

      Seuraavaksi vois laittaa läskipyörän renkaisiin, pinnojen tilalle, 100 mm paksut teräslevyt. Olis sitten umpirautaa koko vanne. Siinä se vasta mahtais hiki lentää ja kalorit kulua.

    • Husse51

      Ei tarvitse mitään työläitä teräslevyvirityksiä. Isommat renkaat vaan, vaikka Surlyn Lou, eteen ja taakse ja matalat rengaspaineet. Vaikka 0,3 bar. Niin alkaa kalorit kulua ja voi hikikin irrota. vastaavasti pito on hyvä ja voi ajaa vähän pehmeämmässäkin.

    • koitinjavoitin

      Fatbikeily johtuu siitä, ettei pyöräharrastaja voi ajaa perushybridillä. Hybridillä ajava näet ei ole alan harrastaja, vaikka vetäisi farkuissa maantiepyöräharrastajan ohi ja ylikin.

      • junnee

        Niin kyllä minäkin aktiiviurheilijana (ennen) pysyin kaksivaihteisella tunturi ponilla maantiepyöräilijän mukana. En silti väitä mitään pyöräiljöiden sielunelämästä. Epäilemättä maantiepyörä on matkan ajoon paras laite.
        Näitä kokeilejavoita -tyyppejä on joka asiassa, heistä olisi kaikista tullut maailmanmestareita jos....


    • Biltema_Fahrrad

      Hmm.. Miksi pitää kauheasti arvostella kanssapyöräilijän menopeliä? Oletan, että jos laittaa satoja euroja pyörään niin sitä sitten käyttää ja mielellään. Onhan se hyvä, että jokaiselle on jotakin mistä valita.

    • Husse51

      Ainahan se on mukava katsoa minkälaisilla fillareilla ajetaan, mutta ei hirveästi ole hyötyä niitä alkaa arvostelemaan. Ja pitäisi sitten niillä käydä ajamassa että osaisi mitään sanoa. Ajan mieluummin omat lenkkini. Ja tehkööt muutkin niin. Sama millä ajavat.

      • Anonyymi

        Hyötyäkö aina haet? Pitää olla vaan idiootti jos ei ymmärrä miksi läskirengaspyörät on tehty ja kuinka paljon huonompia ne ovat lasten koulumatkapyörinä kuin muut.


    • Vanha aloitus, mutta milenkiintoinen aihe, eli PAINAAKO "läskipyörien" renkaat/kiekot sitten oikeasti niin paljon kuin moni niiden massiivisuudesta luulee, vaiko ei sittenkään.

      Otetaan verrokiksi vaikka jonkun markettitasoisen kaupunki/retki-käytöllä oleva levyjarruilla varustettu hybridi pyörän etukiekko/rengas.

      Perus 28" levyjarrukiinnityksellä varustettu etukiekko itsessään painaa luokkaa 900-1200gr.
      Siihen sitten sopiva päälirengas, vaikkapa Schwalben suosittu marathon plus 1,5" levyisenä, valmistajn ilmoittama paino 960gr.
      Edellämainittuun renkaaseen sopiva sisärengas 150gr.
      Perusjarrulevy 160mm. 150gr.

      Eli helposti laskettavissa tuollaisen perus hybridin eturenkaan (pääli sisä) kiekon jarrulevyn yhteispainoksi suuruusluokkaa 2100-2500gr. oleva paino, jos vaikka käyttää tuosta keskiarvoa 2300gr.

      No, mitä tälläisen Fat:n vastaava paino voisi olla? Tuossa oma juuri suoritettu mittaus vastaavilla spekseillä jonka tuloksen näkee kuvista ja voi miettiä painaako nuo sitten oikeasti paljon vaikka näyttävätkin raskailta...
      (renkaana suosittu Schwalben Jumbo Jim 26*4.0, TPU sisurilla ja SUNringlen 80mm. kiekolla).
      https://aijaa.com/IcqQXo
      https://aijaa.com/VlIP5H

      Jos joku ei halua kuvia avata, niin punituksen tulos on noin 500gr. enemmän kuin tuollaisen perus markettihybriden eturenkaan/kiekon paino (eli 2815gr.)

      • Anonyymi

        Ja ymmärrät kai, että se lisäpaino on siellä ulkokehällä. Viisinkertaisen poljinvoiman ( tai jopa enemmän) vaatii läskirengas kiihdytyksessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja ymmärrät kai, että se lisäpaino on siellä ulkokehällä. Viisinkertaisen poljinvoiman ( tai jopa enemmän) vaatii läskirengas kiihdytyksessä.

        Kyllä, ymmärrän hyvin myös tuon painopisteen sijainnin merkityksen pyörivien massojen tapauksessa laskettuna. Mutta silti tuon painoksen (2.8kg) rengas/kiekko yhdistelmän paino suhteessa tuollaisen aivan peruspyörän vastaavaan ei ole mikään älyttömän suuri, eroa tietysti on, mutta se ero ei ole niin iso kuin moni kuvittelee sen olevan.

        Myöskään suhteellisen kovahkoilla paineilla pumpattuna (joka siis Fat renkaan kyseessä ollessa tarkoittaa tuollaista 1.5-2.0 Bar painetta) vaikkapa tuo suhteellisen rullaavaksi tehty Jumbo Jim rengas ei ole vierintävastukseltaan mitenkään erittäin paljon suurempi (ero joku 25-40%:a rengastestien taulukoista katsottuna) tuollaiseen perusrenkaadeen nähden.

        Mutta sitten kun mennään vakavaan maastoajoon jossa Fat renkaan paineet on tiputettu alas (luokkaa 0.5bar yms.) niin siinä tilanteessa tuollaisen renkaan vierintävastus muodostuu erittäin suureksi, mutta toisaalta, niissä olosuhteissa sitten taas tuollaisella ”tavallisella” renkaalla ei mitään tekisikään.

        Moni Fat kuski pitääkin pumppua mukana ja säätää rengaspaineitaan maaston/tarpeen mukaan.


    • Anonyymi

      Tietysti ne painaa enemmän kuin kapeammat

      • Anonyymi

        Ja meneppäs ajamaan läskirengaspyörällä lumisateen jälkeen kun pyöräteitä ei ole vielä aurattu. Kilometriäkään et pääse samalla energialla kun 37-622 renkaalla ajat viisi kilometriä.


    • Anonyymi

      Miten etuhaarukoihin kiinnitettävien laukkujen massa vaikuttaa liikkuvaan massaan? Eri tavoin kuin pyörivissä renkaissa oleva?
      Paras tapa kuormata polkupyörää edestä on mikä?

      • Anonyymi

        Liikkuvaan massaan vaikuttavat juurikin etuhaarukoihin kiinnitettävien laukkujen massa siten, että x= mctoiseen. Pyörivien renkaiden, muita kai polkupyörässä taitaa olla aika vähän, massa vaikuttaa kiihtyvyyteen ja hidastuvuuteen erittäin negatiivisesti.

        Jarrut kuluu ja liikkeellelähtöön kuluu hurjasti energiaa, mikä kuntopyöräilyssä ei ole haitta, mutta hyötyliikunnassa ehkä useasti on.


    • Anonyymi

      Mikä on paras tapa ripustaa laukkuja eteen?

      Etutarakka? Tankolaukku? Molempiin haarukoihin kiinnitettävät kuivapussit remmeillä? Sivulaukut tarakkaan matalalle?

      Takana on jo sivulaukut ja mahdollisesti niiden päällä myös kuivapussi. Satulaan tai runkoon ei saa paljoa kiinni, kun runkokoko on pieni, renkaat suuret ja satulassa on droppi. Pyörä kaipaa painoa lisää eteen ollakseen tasapainoinen.

    • Anonyymi

      En tiedä mikä mutta joku niissä läskipyörissä painaa. Esim. trekin hiilikuiturunkoinen ja jäykkäkeulainen painaa huomattavasti enemmän kuin saman valmistajan hiilikuiturunkoinen xc pyörä jossa on joustokeula.

      • Tottakai painaa, se nyt on luonnollista, mutta se painonlisäys ei ole kuitenkaan aina ihan niin paljoa kuin moni luulee.

        Tuota Trek:ä voi hyvin miettiä vertailukohtana.
        Mainitsemasi hiilikuiturunkoisen Trek Farley 9.6 Fat:n tehtaan ilmoitama paino M koon rungolla on 13,11kg joka ainakin omasta mielestäni on Fat rankaiselle maastopyörälle erittäin alhainen lukema. Jos vaikka sitten vertaa painoa Trekin Procaliber 9.6 hiilikuiturunkoiseen jäykkäperämaasturiin jonka ilmoitetu paino M koossa on 11,43kg, eli painoeroa noilla kahdella pyörällä hieman alle 1,7kg, onko se sitten paljon taikka vähän, sen voi jokainen itse miettiä.

        Painovertailussa voi myös miettiä/suhteuttaa tuon Fat:n painoa, vaikka 26" Helkama jopon painoon joka on 16,4kg eli noin 3,3kg tuota Trek Farleytä enemmän.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tottakai painaa, se nyt on luonnollista, mutta se painonlisäys ei ole kuitenkaan aina ihan niin paljoa kuin moni luulee.

        Tuota Trek:ä voi hyvin miettiä vertailukohtana.
        Mainitsemasi hiilikuiturunkoisen Trek Farley 9.6 Fat:n tehtaan ilmoitama paino M koon rungolla on 13,11kg joka ainakin omasta mielestäni on Fat rankaiselle maastopyörälle erittäin alhainen lukema. Jos vaikka sitten vertaa painoa Trekin Procaliber 9.6 hiilikuiturunkoiseen jäykkäperämaasturiin jonka ilmoitetu paino M koossa on 11,43kg, eli painoeroa noilla kahdella pyörällä hieman alle 1,7kg, onko se sitten paljon taikka vähän, sen voi jokainen itse miettiä.

        Painovertailussa voi myös miettiä/suhteuttaa tuon Fat:n painoa, vaikka 26" Helkama jopon painoon joka on 16,4kg eli noin 3,3kg tuota Trek Farleytä enemmän.

        Mielestäni ei ole kovin hedelmällistä verrata täysin erilaisia pyöriä toisiinsa. Teräsrunkoinen peruspyörä voi painaa helposti yli 18kg joten olisi naurettavaa verrata sitä 8kg hiilikuituiseen maantiepyörään. Eri pyörä, eri käyttötarkoitus.

        13kg fätti on kyllä luokassaan kevyt. Laittakaa linkkejä jos löytyy huomattavasti kevyempiä. Trek Farleyn alumiiniversio painaakin jo 14,66kg ja alumiininen x-caliber 9 12,75kg.

        Paino ei ole aina se ratkaiseva asia koska monessa muussakin asiassa täytyy tehdä kompromisseja. Reitin varrella usein olosuhteet vaihtelevat joten harva pyörä on parhaimmillaan koko matkan ajan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni ei ole kovin hedelmällistä verrata täysin erilaisia pyöriä toisiinsa. Teräsrunkoinen peruspyörä voi painaa helposti yli 18kg joten olisi naurettavaa verrata sitä 8kg hiilikuituiseen maantiepyörään. Eri pyörä, eri käyttötarkoitus.

        13kg fätti on kyllä luokassaan kevyt. Laittakaa linkkejä jos löytyy huomattavasti kevyempiä. Trek Farleyn alumiiniversio painaakin jo 14,66kg ja alumiininen x-caliber 9 12,75kg.

        Paino ei ole aina se ratkaiseva asia koska monessa muussakin asiassa täytyy tehdä kompromisseja. Reitin varrella usein olosuhteet vaihtelevat joten harva pyörä on parhaimmillaan koko matkan ajan.

        Ei sinänsä olekkaan, siinä olet oikeassa, mutta silti koitin tuoda sitä esille, että monien kuvitelmista huolimatta Fat renkainen pyörä ei välttämättä ole kaikissa tapauksissa mikään kauhean painava pyörä kuitenkaan. Mutta samaa mieltä, että tuo Trek Farleyn hiilikuiturunkoinen malli on varmasti sieltä kyseisen tyylisten pyörien kevyemmästä päästä, jossa on huomattavaa vielä se, että kyseinen malli käyttää isompaa 27,5"(*4,5") rengaskokoa, kun Fat:it ovat perinteisesti käyttäneet 26" rengaskokoa. Eli koska tuo isompi rengaskoko on aina aavistuksen painavampi, niin siinäkin mielessä tuon Farleyn paino on hyvin kevyt luokassaan.

        Tosin tuon hiilikuiturunkoisen Farleyn tapauksessa ei todellakaan puhuta mistään kauhean edullisesta pyörästä, kun pyörän listahinta on lähes 4000€ joka mielestäni alkaa olemaan kohtuullisen kova hinta ei sähköavusteisesta pyörästä


    • Anonyymi

      Eihän pyörien parin kilon painoeroilla ole mitään merkitystä kun kuskilla on 20kg läskiä päällä. Tietysti läskikin kulkee sähköpyörällä helpommin.

      • Ei taida kommentoijalle olla maastoajo kauhean tuttu asia.
        Itse vaihdoin keväällä oman Fat:n alkuperäisrenkaat (VeeTire:n Snow Avalancet) ja sisurit kevyempiin vaihtoehtoihin ja paino tippui luokkaa 1.4kg. ja vaikutus maastoajon käyttäytymiseen oli tuolla painonpudotuksella erittäin huomattava.

        Ja kun Fat:stä puhe. Niin nuo maastoajo ominaisuudet ovat aina se yksi merkittävin tekijä pyörän ominaisuuksissa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei taida kommentoijalle olla maastoajo kauhean tuttu asia.
        Itse vaihdoin keväällä oman Fat:n alkuperäisrenkaat (VeeTire:n Snow Avalancet) ja sisurit kevyempiin vaihtoehtoihin ja paino tippui luokkaa 1.4kg. ja vaikutus maastoajon käyttäytymiseen oli tuolla painonpudotuksella erittäin huomattava.

        Ja kun Fat:stä puhe. Niin nuo maastoajo ominaisuudet ovat aina se yksi merkittävin tekijä pyörän ominaisuuksissa.

        Ei kai kukaan aktiivipyöräilijä enää fatillä aja maastoa, se vuoden kokeilujakso meni jo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan aktiivipyöräilijä enää fatillä aja maastoa, se vuoden kokeilujakso meni jo.

        Tuohan nyt riippuu ihan maastosta missä ajaa. Esimerkiksi osalla viralliseista talvipoluista on suositus minussään 4" reangaskoolle. Tälvimaastopoluilla ei paljoa muita vastaan tulekkaan kuin Fat:ä
        Myös monet pehmeät taikka kosteahkot maastot ovat Fat:lle sitä "ominta aluetta".


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuohan nyt riippuu ihan maastosta missä ajaa. Esimerkiksi osalla viralliseista talvipoluista on suositus minussään 4" reangaskoolle. Tälvimaastopoluilla ei paljoa muita vastaan tulekkaan kuin Fat:ä
        Myös monet pehmeät taikka kosteahkot maastot ovat Fat:lle sitä "ominta aluetta".

        Läskillä on hyvä ajaa pehmeällä hiekalla ja sammalikossa, jopa suolla, mutta yhtään kovempi pinta niin kapeampi on tehokkaampi.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuohan nyt riippuu ihan maastosta missä ajaa. Esimerkiksi osalla viralliseista talvipoluista on suositus minussään 4" reangaskoolle. Tälvimaastopoluilla ei paljoa muita vastaan tulekkaan kuin Fat:ä
        Myös monet pehmeät taikka kosteahkot maastot ovat Fat:lle sitä "ominta aluetta".

        Sinne talvipoluille ja pehmeille kosteahkoille maastoille läskipyörä sopii, mutta kun niillä ajetaan pyöräteillä jopa talvella, niin vähän ihmettelen vaan joskus ihan hiljaa mielessäni.


    • Anonyymi

      Kun pumppaat renkaisiin ilmaa, ne kevenevät. Ilma on kumia kevyempää.

      • Anonyymi

        "Kun pumppaat renkaisiin ilmaa, ne kevenevät. Ilma on kumia kevyempää."

        Tuomaanpäivän kevennys, kiitos siitä! :) "Valoa" vuoden pimeimpiin päiviin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe