Mitä syöpään sairastuneelle ei saa sanoa

Tirlittan_ja_kisu

Sairastuin rintasyöpään, ja kyse oli ihan vakavasta imusolmukkeisiin levinneestä syövästä. Omaiset, työkaverit ja muut ihmiset olivat lohduttavia, mutta välillä tosi tökeröitä. Syöpään sairastunut on aluksi kauhuissaan, ja hölmöt kommentit satuttavat herkistynyttä mieltä. Siksi voin listata tähän mitä syöpään sairastuneelta ei kannta kysyyä tai mitä hänelle ei kannta sanoa.
- Älä kysy ennustetta. Sitä ei kukaan tiedä.
- Älä luettele kaikkia sukulaisiasi ja tuttujasi, jotka ovat kuolleet syöpään.
- Älä kysy, viekä sytostaattihoito hiuksien lisäksi myös alapään karvoituksen.
- Älä sano hoitojen tehoista mitään, jos et itse ole syöpälääkäri
-Älä mainitse prosenttilukuja siitä, kuinka moni selviää ja kuinka moni kuolee (vaikka olisit googlettanut ne).
- Älä sano tavatessasi syöpäpotilasta että "Otan osaa". Ko. fraasi kuuluu hautajaisiin.
- Älä tyrkytä pakurikääpää, nonimehua, hainrustovalmistetta tai muuta huuhaa hoitoa.
- Ja itse syöpään sairastuneelle sanon, että älä lue tätä palstaa, älä googleta syöpäjuttuja, ja kysy mieltäsi askarruttavat asiat lääkäriltäsi tai syöpäsairaanhoitajalta.

Ja lopuksi. Minulta on leikattu ja hoidettu sytostaateilla syöpä kaksi kertaa, kolmas diagnoosi tuli jokin aika sitten, mutta sen jälkeen kasvain katosi. Olen saanut hoitojen takia syvälaskimotukoksen ja keuhkoveritulpan, sen jälkeen uuden syvälaskimotukoksen sekä aivoverenvuodon. Olen lääkehoidossa loppuelämäni.

Molemmista rinnoista puuttuu isot palat ja molemmista kainaloista imusolmukkeet. Onnun kipeän jalan takia, enkä voi juosta tai hölkätä (jalan laskimoläpät vaurioituivat pysyvästi) ja aivoverenvuoto vaurioitti luku/kirjoituskeskusta aivoissa. Tämäkin teksti on luettu moneen kertaan.

OLEN EDELLEEN ELOSSA: SAIN ENSIMMÄISEN DIAGNOOSIN 11 VUOTTA SITTEN. Olen toimintakykyinen edelleen, tosin sairauseläkkeellä.

Tein sen virheen, että avauduin tällä palstalla silloin 11 v sitten pahasta olosta ja masennuksesta. Minulle sanottiin, että tapa itsesi jos on noin vaikeaa. Toivon, että asenteet on muuttuneet.

12

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorca

      Painavaa asiaa kirjoitit.
      Lisäisin listaan vielä tämän "uskomatonta mutta totta" ääliölausahduksen jonka kuulin sanottavan rintasyöpädiagnoosin saaneelle jota odotti kiireellinen leikkaus:
      "Ei tuo rintasyöpä ole nykyään mitään, kaikki hoitokin on ihan ilmaista".

      Ihan tarkennuksena:
      a) Rintasyöpään kuolee noin 600 suomalaista vuodessa.
      b) Hoidot eivät todellakaan ole ilmaisia.

      • hoit_su

        Itseltäni leikattiin rintasyöpä 2013 ja seuraavana vuonna leikkautin ns. terveen rinnan, alkoi vaan tulla hartiakipuja proteesin kanssa. Muistan myös tuon, että luetellaan syöpään kuolleita tuttuja; " mun siskonkummin kaimallakin löytyi rintasyöpä, juu se tais kuollakin siihen". Kyllähän tommosilla sanomisilla vedetään matto alta aika tehokkaasti. Tällä palstalla ei varmaan kannata kauheasti avautua, mutta sen sanoisin, että puhukaa muuten ihan avoimesti asiasta. Minua se ainakin auttoi, ei ehkä toimi kaikilla tietenkään. Hyvää kesää kaikille tissillisille ja tissittömille, kyllä me pärjätään:)


    • työtöntäällä

      Ei terve ymmärrä ja siksi onkin tärkeää, että sairas kertoo sairaudestaan.

      Tosin kaikki eivät edes halua kuulla ja sanovat vaan jotain tökeröä.

      Oli sitten mikä sairaus tahansa kyseessä.

      Vaikka krooninen migreeni.

      Mulla ei ole syöpää ollut, mutta muita vaivoja ja pelkkää ivaa olen osakseni saanut, vaikka koskaan en ole valittanut enkä edes mitään kertonut.

      Joku harva on kysynyt ja keskeyttänyt kertomukseni.

      Onneksi nyt olen työtön, niin mun ei tarvii enään koskaan kertoa kellekkään, että olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja sairas lopun ikääni.

      OLEN TYÖTÖN :)

    • LisäänMuutaman

      Minulla myös syöpä (aggressiivinen, ja hankalasti hoidettava, ennuste aika huono) ja pääsääntöisesti ihmiset suhtautuivat hyvin, tosin osa ei halunnut oikein edes puhua koko asiasta. Mutta jonkun verran tuli myös kyseenalaisia kommentteja. Lisäisin ap:n listaan vielä muutaman omalta osaltani:

      - No, ei täällä kukaan ikuisesti elä, kaikki täältä joskus lähtee.
      -> Pitää paikkansa, kukaan ei elä ikuisesti. Mutta vaatii hieman tilannetajua ymmärtää missä asiayhteydessä tuollaisen voi sanoa. En minäkään sanonut kaverille, joka sai keskenmenon puolessa välissä raskautta ja joutui synnyttämään kuolleen vauvan, että kuolluthan se olisi joskus kuitenkin, vaikka se totta onkin. Toive ja odotus on ollut kuitenkin ihan muuta ja suru ja pettymys ovat valtavia.

      - Se mikä ei tapa niin vahvistaa.
      -> Pienet vastoinkäymiset ehkä voivat vahvistaa, mutta vakava vastoinkäyminen heikentää elämänlaatua mahdollisesti vielä akuutin vaiheen jälkeenkin. Ihmisillä on myös erilainen kyky selvityä vastoinkäymisistä. Joskus asiat eivät muista syistä edes palaa koskaan enää entiselleen, kuten ap:n tapauksessa.

      - No, mutta kuka vaan voi sairastua tai kuolla koska vaan, ei elämästä tiedä koskaan.
      -> Totta. Mutta jos sinä terve ihminen (tai joku läheisesi), sairastuisi nyt vakavasti, kokisit aivan saman järkytyksen, pelon ja epätoivon kuin muutkin sairastuneet. Pelko tulevasta ja kuolemasta ovat silloin aivan eri tavalla läsnä kuin terveellä ihmisellä. Terveenä (nuorena) ihmisenä en koskaan pelännyt, että kuolisin lähitulevaisuudessa sairauteen tai mihinkään muuhunkaan. Luotin, että terveet elämäntavat kannattelevat pitkälle, normaali varovaisuus ja itsesuojelu riittävät viemään eteenpäin. Vakava sairastuminen heilauttaa sairastuneen ja hänen läheistensä perusturvallisuuden tunnetta. Älä siis väheksy niitä jo sairastuneita, vaikka olisit itse terve.

    • elämän_koulu

      Pahin virhe on kysyä tai kirjoittaa mitään suomi24:lle. Vastaukseksi tulee poikkeuksetta Tohtori Tolosta, ruokasoodaa, lääkehuijaus, Magneettimedian "artikkeleita" yms.

      Paras on etsiä esim. facebookista suljettu ryhmä, mihin kirjoittaa vain samaa sairautta sairastavat. He ovat ainoita, jotka pystyvät sanomaan asiallisesti mitään ilman voivottelua, säälittelyä tai vittuilua. Suomi24 on katkerille lapsenmielisille trolleille leikkikenttä.

      • syöpäläinen67

        Itsellä etäpesäkkeinen paksusuolensyöpä, maksa leikattu kehkot vielä leikkaamatta. Mua oikeasti ottaa päähän voivottelu ja vertaaminen jonkun 'teevestä tutun pupen syövänselätykseen' jolla ei ole mitään tekemistä oman sairauden kanssa. Kukaan ei voi tietää miten huono olo voi olla sytostaatti hoidoissa ja samanaikaisesti miettiä miten sinkku selviää 900€ käteen jäävällä sairaspäivärahalla kun sillä pitää maksaa myös 380 € elatusmaksut. Töitä ei voi tehdä oman talouden parantamiseksi, sairautta ei voi siirtää paremmin sopivaan ajankohtaan. Sitten annetaan hyvä vinkki ole yhteydessä sinne.. sitten asiat järjestyy. Mä olen käynyt jo läpi kelan, sosiaalitoimiston, vapaa ehtoisen henkivakuuksen myöntäjän, asuntolainavakuutuksen myöntäjän, ja monta muutakin paikkaa. Ei vaan sairauden takia jaksa täytellä kaavakkeita ihan turhan vuoksi ja liikkumisessakin on haasteet infektioriskien vuoksi. Tåtä ei oikeasti kukaan voi ymmärtää miten paljon voi vituttaa kun jotkut itkee muutaman euron takia näistä yhteiskuta sopimuksiin liittyvissä jutuissa.


    • Kiitokuitenkin

      Olen näitä keskusteluja täällä viime päivinä lukenut (syöpään liittyen). Tässä ketjussa jotain järjen hiventä, kiitos siitä. Ja jollain tapaa myös toivoa, en tiedä miksi se tästä ketjusta heräsi. Minä toivoisin, että joku sanoisi " Ei sinulla ole mitään hätää, sinä selviät kyllä tästä." Mutta kukaan ei voi minulle tällaista luvata. Siivoan vaan kaiken varalta kotiani, silppuan vanhoja kirjeitä ja valokuvia. Jää sukulaisille mahdollisimman vähän siivottavaa.

    • Kiitoskuitenkin

      Itse asiassa minua alkoi naurattaa itkuni keskellä tuo "se mikä ei tapa niin vahvistaa". Tiedän jo nyt, että kun tulee aika työpaikalla asiasta kertoa, jotain todella moukkamaista sieltä vastaukseksi tulee. Työpaikallani ei sydämen sivistys ja tahdikkuus loista muuta kuin poissaolollaan. Nyt onneksi saan olla kotona rauhassa.

    • sdfghjhgfdsasdfghfdsa

      Mun mielestä olisi ennen kaikkea tärkeää tutkia miten helposti taudin aiheuttaja tartuu, jota nimenomaan vastustetaan alkupuheessa, jossa ilmaistaan, ettei saa sanoa jos sukulaisella on sellainen "vieras geeni" niinkuin eräs ruotsalaistutkijan sanoi haastattelussa kerran. (V I E R A S G E E N I - eli ei oma.)

    • eikukaanjoopajoo

      Sama pätee moneen sairauteen. Ihmiset luulevat olevansa asiantuntijoita luettuaan netistä pari artikkelia aiheesta. Sitten lauotaan typeriä "totuuksia".

    • ihmettelijää

      Minua harmitti syöpäsairaana erään kaverin käytös. Kaveri alkoi odottaa vauvaa, mutta ei kertonut minulle asiasta kun "emmä viittinyt kertoo tälläsiä iloisia uutisia kun sulla on toi syöpä". Erityisen pahalta tuntui, kun sairauden takia joutui suljetuksi ulkopuolelle. Muille kavereillemme kaveri oli kertonut, ja tästä oltiin sitten hissukseen kun minä olin syöpineni paikalla.
      En ihan ymmärtänyt kaverin ajatuksen kulkua, kun nimenomaan sitä haluaa tulla kohdatuksi ja kohdelluksi niin kuin ennenkin. Enkä ymmärtänyt mitä tekemistä minun syövällä ja kaverin vauvalla on keskenään, varsinkaan kun minulla ei mitään vauvatoiveita edes ollut, eikä sellaista syöpää (gynekologista, rintasyöpää) jonka voisi ajatella vaikuttavan vauvan tekoon tai hoitoon. Ja miksi en voisi iloita syövästä huolimatta esim. kaverin onnistumisesta? Kaverit sanoivat ihmetelleen positiivista asennettani syövän aikana, mutta minua jäi kyllä epäilyttämään mitä he minusta loppujen lopuksi ihan oikeasti ajattelevat...

    • Toivoaonaina

      Kaikesta huolimatta haluan kertoa, että olen nähnyt monta ihmettäkin, sellaista jolloin lääkäri on sanonut, että elinaikaa on enää puolituntia, ehkä tunti ja lääkäri oli omaisille vihainen, heille jotka uskalsivat uskoa ihmeeseen. Tilanne oli todella huono ja monia kertoja hengenlähtö oli täpärällä.
      Tämä potilas kun heräsi siitä, niin hoitajat sanoi, että hänet oli jo " haudattu"
      Jälkeenpäin kävimme kiittelemässä hoitohenkilöstöä, he sanoivat ettei yksikään siellä uskonut,että potilas selviytyy. Ja hän potilas selvityi nopeasti ja sekin jo oli suuri ihme, ja yllätti kaikki. Potilas laihtui yli 20kg sairastaessaan ja painokin nousi nopeasti normaaliksi.
      En halua kertoa minkä uskomme auttaneen, koska olen törmännyt siihen, että luullaan joksikin(?) Myös me lähipiiri emme antaneet periksi, ja uskoimme selviämiseen, vaikka tilanne oli niin huono. Lääkärit mainitsikin siitä, että me omaiset vaan jaksoimme uskoa ja tämä on ihme.
      Haluan kirjoituksellani kertoa, että ihmeitä tapahtuu edelleen ja loppuun asti kannattaa uskoa selvitymiseen, vaikka lääkärit sanoisikin mitä.
      Lähipiiriini kuuluu syöpätutkija, ja se on faktaa, että hoidot kehittyy, tulee täsmälääkkeitä ja lääketieteeseen erikoistuneet insinöörit kehittävät uusia tutteita ja laitteita, joilla voidaan tehdä paljonkin syöpää sairastavien hyväksi.
      Kaikki on kirjoitukseessani totta, eikä turhaa toivoa, vaan todellisuus.
      Tsemppiä kaikille.
      Kaikille paljon voimia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe