Mitä mieltä itsekeksityistä kuvioista?

Tarde1970

Tapahtunut 2v sitten Riutalla. En saanut seurattua viejän muutamaa kuviota. Jotenkin musiikkiin sopimattomia. Lopulta kysyi, mitä tykkäsin hänen itse kehittämistään liikkeistä. Kiittelin. Salaa ajattelin että ne pilasivat koko kokemuksen. Ilmankos seuraaminen tökki.

58

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyrde12

      No jaa, onhan kaikki tanssikuviot joku joskus itse keksinyt. Tuon Riutan kaverin kuviot tuskin jäävät elämään.

    • neovathyvinarvostettuja

      Taitaviksi seuraajiksi itseään kehuvat naiset tuntuvat arvostavan itse keksittyjä kuvioita ja tanssiasentoja: heillä on ainakin aluksi pieniä tai sitä suurempia vaikeuksia seurata tanssikuviokäsikirjan mukaisia kuvioita ja saavuttaa sekä säilyttää tanssiasento-oppaan mukaisia tanssiasentoja. Voi olla, että kysymys on tottumuksestakin.

      • Dancedans

        No, ei. Vaikka lavatanssin vapautta niin ylistetään niin kyllä kuvioiden osalta kannattaisi säilyttää ja käyttää ainakin pääosaltaan vakioituja kuvioita. Tanssiminen on vapaampaa ja seuraajalle helpompaa.
        Itse keksimiään kuvioita voivat lähinnä käyttää keskenään tanssivat vakioparit, jotka ovat kuvionsa yhdessä kehitelleet.
        Toisilleen tuntemattomilla tanssijoilla on etenkin seuraajilla aivan tarpeeksi haastetta seurata vakioitujakin kuvioita sujuvasti saati sitten itsekeksittyjä usein älyttömän vaikeaksi kehiteltyjä kommervenkkeja.


      • peukuttajapeukuttaa
        Dancedans kirjoitti:

        No, ei. Vaikka lavatanssin vapautta niin ylistetään niin kyllä kuvioiden osalta kannattaisi säilyttää ja käyttää ainakin pääosaltaan vakioituja kuvioita. Tanssiminen on vapaampaa ja seuraajalle helpompaa.
        Itse keksimiään kuvioita voivat lähinnä käyttää keskenään tanssivat vakioparit, jotka ovat kuvionsa yhdessä kehitelleet.
        Toisilleen tuntemattomilla tanssijoilla on etenkin seuraajilla aivan tarpeeksi haastetta seurata vakioitujakin kuvioita sujuvasti saati sitten itsekeksittyjä usein älyttömän vaikeaksi kehiteltyjä kommervenkkeja.

        Peukut sulle


      • vientimies
        Dancedans kirjoitti:

        No, ei. Vaikka lavatanssin vapautta niin ylistetään niin kyllä kuvioiden osalta kannattaisi säilyttää ja käyttää ainakin pääosaltaan vakioituja kuvioita. Tanssiminen on vapaampaa ja seuraajalle helpompaa.
        Itse keksimiään kuvioita voivat lähinnä käyttää keskenään tanssivat vakioparit, jotka ovat kuvionsa yhdessä kehitelleet.
        Toisilleen tuntemattomilla tanssijoilla on etenkin seuraajilla aivan tarpeeksi haastetta seurata vakioitujakin kuvioita sujuvasti saati sitten itsekeksittyjä usein älyttömän vaikeaksi kehiteltyjä kommervenkkeja.

        Miksi tyytyä vain vakioituihin kuvioihin. Kielletään samantien kaikki kuviot niin seuraaminen helpottuu. Totuus vaan on sellainen että hyvällä viennillä kaikki kuviot onnistuu. Jos ei osaa viedä tai seurata vientiä niin pieleen menee


      • Dancedans

        Ja höpö-höpö. Ne on just nuo " hyvät viejät "joilla on luulot viennistänsä pilvissä ja joiden kanssa tanssiminen on pelkkää tuskaa.
        Jokainen tanssija tietää, että sellaista viejää tai seuraajaa ei olekaan joka pystyy tanssimaan sujuvasti vauhdikasta kädenalitanssia jossa viejä keksii tanssiessaan kaiken maailman vänkyröitä joita sitten yrittää vääntää toisen tanssittavaksi.
        Jos viejä ei osaa muuta tanssia kuin noita omakeksimiään kuvioita niin pieleen menee.


      • Pe_Er

        Eikö uusi kuvio ole aina uusi oli se opittu tai imrovisoitu toiselle, ennen kaikki osasivat tanssia kenen kanssa tahanssa kun mentiin niitä samoja kaikkien osaamia askelluksia, molemmin minusta hyvä. Perus kuviot on minusta kyllä osattava tanssista ja siihen sitten omia tilanteen ja tilan sallimana mukaan vasta.


      • neovathyvinarvostettuja

        Minä olen keksinyt itse vain yhden kuvion, mutta se tapahtui vahingossa ja lajissa, jota harvemmin tanssilavoilla mennään. Jos olet harjoitellut kyseistä lajia alan ammattilaisten johdolla, olet saattanut tehdä harjoituksissa saman kuvion. Kysymyksessä on jatkotason kuvio. Nimeä en kerro, mutta sekin on hassunkurinen. Pääsääntöisesti en kuitenkaan suosittele itse keksittyjä kuvioita enkä tanssiasentoja, koska tanssikuviokäsikirjan mukaiset kuviot ja tanssiasento-oppaan mukaiset tanssiasennot ovat mielestäni tanssin esperanto.


      • Vainkävelyä
        Pe_Er kirjoitti:

        Eikö uusi kuvio ole aina uusi oli se opittu tai imrovisoitu toiselle, ennen kaikki osasivat tanssia kenen kanssa tahanssa kun mentiin niitä samoja kaikkien osaamia askelluksia, molemmin minusta hyvä. Perus kuviot on minusta kyllä osattava tanssista ja siihen sitten omia tilanteen ja tilan sallimana mukaan vasta.

        Ei ennen ollut edes mitään kuvioita. Suuri osa tanssi hiotaita vain kävelemällä kahden iskun askelia ja lähes yksinomaan käännös joskus oikealle. Molempiin suuntiin käännöksen osaavia pidettiin taitureina. Ne tanssijat olikin sitten erityisiä taitureita kun osasivat askelsarjan HHNNHNN.


      • Tanssikäy
        Pe_Er kirjoitti:

        Eikö uusi kuvio ole aina uusi oli se opittu tai imrovisoitu toiselle, ennen kaikki osasivat tanssia kenen kanssa tahanssa kun mentiin niitä samoja kaikkien osaamia askelluksia, molemmin minusta hyvä. Perus kuviot on minusta kyllä osattava tanssista ja siihen sitten omia tilanteen ja tilan sallimana mukaan vasta.

        Olet aivan oikeassa, tanssiminen ei ole mistään muusta kiinnni kuin rytmitajusta ja vaihtoaskeleesta. Opetelkaa tanssimaan ensimmäiset tanssinne tanssijan kanssa, jolla on tanssin rytmi ja taito, sekä jotka seuraavat tahtia. Ei tanssi ole kävelyä, vaihtaen vain jalkaa vuorotellen, toinen toisen eteen. Jos et muuta vaadi tanssilta, niin unohda koko asia.
        Opettele ensimmäiseksi perinteinen lavavalssi, sen jälkeen ei ole mitään ongelmia oppia ihan mitä tanssilajeja tahansa. Valssihan on tanssin a ja o
        Silloin kun tanssi käy, niin miehen ei tarvitse viedä, eikä naisen vikistä, se vain toimii. Tanssihan on kehon kieltä.


      • Eiolemäärättyjä

        Lavatanssiin ei ole määrättyjä kuvioita ja tanssiasentoja.


      • onnigideonni

        Tanssilava on vähän niin kuin sirkus. Siellä näkyy kaikenlaisia kuvioita ja itsekin olen niitä päästäni keksinyt. Sama on pukeutumisessa. Voi mennä millaisessa vaatetuksessa vaan ja millaisilla kengillä vaan. Toista se on sitten jos hieman paremmalla tasolla haluaa tanssia.


    • Kaavoistaeroon

      Lavatanssissa kannattaa unostaa kaikki kaavamaiset kuviosuoritukset ja sovittaa kuviot kulloiseenkin tanssitilanteeseen. Kaavamaiset oikeaoppiset kuvioiden suoritukset johtaa jatkuvaan törmäilyyn.

      • kilpaluokkakysymys

        Jos olet päässyt tanssimaan avoimessa kilpatanssiluokassa, sinulla ei ole mitään ongelmia lavatansseissakaan: avoimeen kilpatanssiluokkaan noustuasi saat tehdä sekä yli- että alikäännettyjä kuvioita. Tällaiset kuviot ovat ruuhkaisella tanssilavalla tanssittuina valitettavankin harvinaisia nimenomaan syystä, jonka mainitsit, koska erittäin harva lavatanssin harrastaja sekä kilpailija on päässyt avoimeen kilpaluokkaan.

        Alemmissa kilpaluokissa näistä yli- ja alikäännetyistä käännöksistä saattaa jopa joutua diskatuksi, joten on tässä mielessä hyvin ymmärrettävää, että alempien luokkien kilpatanssijatkin pyrkivät lavoillakin tanssimaan tasan treeneissä käännetyillä kuvioilla. Törmäily on tällöin todellakin paljon todennäköisempi vaihtoehto kuin tasan käännettyjen kuvioitten onnistuminen.


      • Niina_Vantaa
        kilpaluokkakysymys kirjoitti:

        Jos olet päässyt tanssimaan avoimessa kilpatanssiluokassa, sinulla ei ole mitään ongelmia lavatansseissakaan: avoimeen kilpatanssiluokkaan noustuasi saat tehdä sekä yli- että alikäännettyjä kuvioita. Tällaiset kuviot ovat ruuhkaisella tanssilavalla tanssittuina valitettavankin harvinaisia nimenomaan syystä, jonka mainitsit, koska erittäin harva lavatanssin harrastaja sekä kilpailija on päässyt avoimeen kilpaluokkaan.

        Alemmissa kilpaluokissa näistä yli- ja alikäännetyistä käännöksistä saattaa jopa joutua diskatuksi, joten on tässä mielessä hyvin ymmärrettävää, että alempien luokkien kilpatanssijatkin pyrkivät lavoillakin tanssimaan tasan treeneissä käännetyillä kuvioilla. Törmäily on tällöin todellakin paljon todennäköisempi vaihtoehto kuin tasan käännettyjen kuvioitten onnistuminen.

        Nämä kilpatanssijat ovat pahimpia häiriköitä tanssilavoilla joten voisivat mun puolesta vaan harjoitella jumppasaleissa


      • Tiina_Espoo

        Sinä Niina et taida paljoakaan ymmärtää tästä tanssitouhusta.
        Ei kilpatanssijat koskaan tule lavalle harjoittelemaan, heillä on siihen paljon parempia paikkoja.


      • Miina_Helsinki

        Näin on, en minäkään ole tanssilavoilla nähnyt oikein hyviä tanssijoita. Kyllä ne ovat aivan muualla.


      • kilpaluokkakysymys
        Niina_Vantaa kirjoitti:

        Nämä kilpatanssijat ovat pahimpia häiriköitä tanssilavoilla joten voisivat mun puolesta vaan harjoitella jumppasaleissa

        Jumppasalien tapaisissa suurelta lava- ja ravintolatanssiyleisöltä suljetuissa tiloissahan minäkin silloin tällöin harjoittelen ja olkkarissa. Kysymys ei ole harjoittelutilasta vaan siitä, että ei osata soveltaa harjoitustiloissa opeteltua suurelle lava- ja ravintolatanssiyleisölle avoinna olevaan tilaan. Kysymys on myös siitä, että jostain syystä naiset lähtevät suurelle lava- ja ravintolatanssiyleisölle avoimeen tilaan sellaistenkin miesten, jotka tyrkkivät naistaan jokaista vastaantulevaa ja edessä olevaa päin, kanssa eikä tällä ei aina ole mitään tekemistä harjoittelumäärien kanssa sinänsä.

        Normaalistihan esimerkiksi iltakävelyllä naistaan päin vastaantulijoita ja eteen jääviä tyrkkivälle miehelleen nainen tai joku sivullinen tilaisi aika pian kyydin sinivalkoisin pyörin. Ja vaikka mies sortuisi kävelykadulla vain siihenkin, että ei tekisi elettäkään pelastaakseen naistaan jäämästä kiskoiltaan kävelykadulle suistuneen raitiovaunun alle, niin tämä nainen ei toista kertaa sinne kävelykadullekaan miehen kanssa lähtisi. Tansseissa naiset jostain syystä antavat miehen tehdä tuota kaikkea itselleen illasta toiseen.


      • Elämä__on

        Omalta osalta törmääminen on helppo estää, lopettaa vain liikkeen kesken käsittääseni kaikki pystyvät siihen tai sitten on todella jotain pahasti vialla. Tansseissa tulee kosketuksi väkisinkin sitä ei kait voi oikeastaan vältää, nääs kun on ainakin kaksi ihmistä niin....


      • Liikejatkuu
        Elämä__on kirjoitti:

        Omalta osalta törmääminen on helppo estää, lopettaa vain liikkeen kesken käsittääseni kaikki pystyvät siihen tai sitten on todella jotain pahasti vialla. Tansseissa tulee kosketuksi väkisinkin sitä ei kait voi oikeastaan vältää, nääs kun on ainakin kaksi ihmistä niin....

        Liike osataan lopettaa kesken mutta se uusi aloittaminen onkin monelle haasteellinen juttu. Jos vain mahdollista liikettä tulee jatkaa jos muuten niinvaikkapa ottamalls taka-askeleen tai keinuaskeleen. Liikkeen jatkamisella saavutetaan se etu että rytmi säilyy ja tanssi pysyy joustavana. Nykyisin monet ohjaajat eivät edes kuvioita opeta vaan painottavat askelten vapaita suuntia pituuksia ja kestoja.


      • putuudellaonmerkitystä

        Tanssin opetus on haastavaa puuhaa, koska ensin pitäisi osata itse tanssia ja sitten pitäisi osata tanssiessaan selittää, kuinka itse tanssii. Askelten vapaat kestot lienevät helpoin keino fuskata molemmissa.

        Onneksi on vielä tanssinopeettajia, jotka osaavat opettaakin wanhaa foksia, wanhaa cha cha: ta, wanhaa rumbaa, wanhaa valssia, wanhaa hidasta valssia, wanhaa jiweä, wanhaa sambaa, wanhaa humppaa, wanhaa buggaa, wanhaa salsaa, wanhaa lindyä, wanhaa quick steppiä, uuswanhaa tangoa, ym wanhaa, joille tunnusmerkillisimpiä ovat olleet muiden muassa askelten kestot eli wanhat lajit on eroteltu toisistaan jo askelten kestojenkin puolesta tyypillisimpänä esimerkkinä wanha humppa vs wanha samba niin kuin ne wanhastaan on Suomessa tanssittu.

        Muutoin olen kylläkin samaa mieltä siitä, että minkä tahansa pituisen ja kestoisen askeleen paikalla parketissa ei sinänsä ole edes tanssilajinomaista merkitystä. Joissain erikoistapauksissa askeleen pituudella voi olla merkitystä, koska väärän pituinen askel todennäköisesti menee väärään kohtaan parketilla. Tällöin voi olla erittäin vaikea välttää esimerkiksi törmäämistä kiinteään tai irralliseen kalusteeseen. Väärän pituinen askel todennäköisesti johtaa myös siihen, että väärän pituisen askeleen jälkeinen askel epäonnistuu paritanssissa, koska on joutunut väärään kohtaan parketilla: täytyy nimittäin pitää mielessä se, että oikean pituisella askeleella säilytetään oma oikea paikka parketilla suhteessa omaan pariin ja hifistelytasolla muihin pareihin.


      • WanhaFoksaaja

        On ollutkin iso tappio lavatanssikulttuurille kun yli kymmenen eri tapaa tanssia vanhaa foksia on lähes kokonaan unohdettu. Olisikin suotavaa että ainakin osa näistä vanhoista fokseista saataisiin elvytettyä.


      • HHNN

        Se HHNN tuli ja tuhosi koko foksikulttuurin.


      • YksAKaksi
        HHNN kirjoitti:

        Se HHNN tuli ja tuhosi koko foksikulttuurin.

        Se triplettihumppa tuli ja tuhosi koko humppakulttuurin.


      • kurssitettu
        YksAKaksi kirjoitti:

        Se triplettihumppa tuli ja tuhosi koko humppakulttuurin.

        ...ja tanssikurssit tuhosi koko lavakulttiurin.
        Nykyään ei miehet enään uskalla/halua tulla lavoille.
        Miespula on valtava.


      • Elvytetty
        kurssitettu kirjoitti:

        ...ja tanssikurssit tuhosi koko lavakulttiurin.
        Nykyään ei miehet enään uskalla/halua tulla lavoille.
        Miespula on valtava.

        80 luvulla tanssikulttuuri muuttui ja oli kuihtua pois lähes täydellisesti. Suuri määrä tanssilavoja joutui lopettamaan toiminnan. Ennustettiin että lavatanssi loppuu kokonaan.

        Muutamat lavat ja aktiiviset tanssin harrastajat aloittivat 80-90 luvun vaihteessa lavatanssien elvyttämisen järjestämällä lavatanssikursseja ja alettiin opettelemaan myös uusia tansseja. Jo muutamassa vuodessa tehostettu tanssikurssitoiminta toi lavoille uusia tanssijoita niin paljon että jo 90 luvun puolenvälin paikkeilla elvytettiin jo useitakin lavoja. Viimevuosina on elvytetty myös useita paikallisia pikkulavoja - pääasiassa niitä lavoja missä on järjestetty myös tanssikursseja.


    • tatu8

      Mies, vie se vasen kätesi joskus sisään tai pudota alas. Daami, älä jäykistele vaan anna miehen tehdä se. Näin vältetään jo iso osa törmäilyistä.

      Tämäkin voidaan luokitella jo kuvioksi!

      • hyväjuttutämä

        No, ei se sentään vielä taida ihan kuvio olla mutta tanssiasennon muunnelma kuitenkin. Ihan käypänen konsti on kuitenkin tämä tatun konsti.


    • Yhteisetkuviot

      Erilaisia lavatanssikuvioita on arvioitu olevan noin 2000 erilaista eri tansseihin ja variaatioineen moninkertainen määrä. Aika vaikea on uuttaa peruskuviota enää keksiä - varsin pian huomaa että tämähän on jo vanha kuvio. Lähes kaikkia kuvioita tanssitaan kaikkiin tanssilajeihin.

    • Pe_er

      Se on voinut olla jopa vain rytmin rikkomista aloittajan tapauksessa, silloin itsekin yritän löytää uuden tavan tanssia tuttua biisiä ja kaikki eivät tunnetusti osaa lukea toistensa ajatuksia. Sanoisin että se seuraamisen osaamisen tärkeys korostuu tässäkin tapauksessa. Tiedän se ei ole aina helppoa mutta kyllä jokaisen vietävänkin kohdalla joutuu ns sopeutumaan uudella tavalla, ainakin minä pyrin niin tekemään, vaikkakin omaa tanssiaan yrittää viedä eteenpäin.

      • Kyssäri

        Mitä tarkoittaa rytmin rikkominen !!!??? Kun askelsarjaa vaihdellaan vapaasti, niin sen voi tehdä ja tuleekin tehdä musiikin mukaan rytmiin tanssien, siis iskujen mukaan ja tahtien mukaan.


      • Nomen_Nescio

        Useimmiten rytmirikolla tosiaan tarkoitetaan "normaalista rytmistä" poikkeavaa askellusta, siis kun rikotaan vaikka foksin tai fuskun HHNN, mutta edelleen hitaat ja nopeat astellaan musiikin rytmiin. Ihan oikeita rytmin rikkomisia lienevät sitten vaikka chasse kuviot hitaassa valsissa, tai näin siis luulisin.

        Askelrytmin vaihtelut ovat vietävissä kohtuullisen hyvin kaikille, joilla on edes jonkinlainen käsitys seuraamisesta, mutta varsinaiset rytmirikot alkavat olla jo sen verran tanssitaidetta, että vaatii yleensä, että seuraaja on ainakin tietoinen, että tämmöinenkin kuvio on mahdollinen, jotta kuvion lopputuloksena ei ole se, että seuraajalla paino jää väärälle jalalle.

        Voihan tietysti olla, että viejä kuulee musiikin omalla tavallaan ja tulkitsee sen mukaisesti. Tai sitten vie kertakaikkiaan väärässä rytmissä, miltähän seuraajasta muuten tuntuu esimerkiksi tanssia hidasta valssia liian nopealla askelrytmillä...?


      • tuttulajikaikille
        Kyssäri kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa rytmin rikkominen !!!??? Kun askelsarjaa vaihdellaan vapaasti, niin sen voi tehdä ja tuleekin tehdä musiikin mukaan rytmiin tanssien, siis iskujen mukaan ja tahtien mukaan.

        Nelijakoisessa laske y ka ko ne vi ku se ka y... Riko rytmin lasku y ka ko ne ja vi ku se ka ja y...


      • Parasikinä
        Nomen_Nescio kirjoitti:

        Useimmiten rytmirikolla tosiaan tarkoitetaan "normaalista rytmistä" poikkeavaa askellusta, siis kun rikotaan vaikka foksin tai fuskun HHNN, mutta edelleen hitaat ja nopeat astellaan musiikin rytmiin. Ihan oikeita rytmin rikkomisia lienevät sitten vaikka chasse kuviot hitaassa valsissa, tai näin siis luulisin.

        Askelrytmin vaihtelut ovat vietävissä kohtuullisen hyvin kaikille, joilla on edes jonkinlainen käsitys seuraamisesta, mutta varsinaiset rytmirikot alkavat olla jo sen verran tanssitaidetta, että vaatii yleensä, että seuraaja on ainakin tietoinen, että tämmöinenkin kuvio on mahdollinen, jotta kuvion lopputuloksena ei ole se, että seuraajalla paino jää väärälle jalalle.

        Voihan tietysti olla, että viejä kuulee musiikin omalla tavallaan ja tulkitsee sen mukaisesti. Tai sitten vie kertakaikkiaan väärässä rytmissä, miltähän seuraajasta muuten tuntuu esimerkiksi tanssia hidasta valssia liian nopealla askelrytmillä...?

        On täysin normi tanssia rytmiin HHNNHHHNNHNN askellusta ja sitä ei pidetä rytmin rikkomisena. Varsinkin tangoon ja hitaaseen foksiin vaihtelevia määriä hitaita ja vaihtelevaa parillista määrää nopeita opetetaan jo alkeiskursseilla. Olen ollut alkeiskurssilla missä ei edes tanssittu HHNN askelluksella koska haluttiin varmistaa se että opitaan tanssimaan koko kappale alusta lopuun rytmiin myös HNN HNNNN HHHNN askelsarjoilla. Paras kurssi ikinä missä olen ollut.


    • tatu8

      Seuraajien koko skaala oli eilen tansseissa. Toinen ääripää ei kyennyt seuraamaan yhtään "kuviota", toinen ääripää seurasi kaikki, mitä vaan päähäni pälkähti. Pelkkää perusaskelta on pitkän päälle melko tylsää mennä, siinä ei soitettavaa musiikkia juuri tulkita.
      Oliko nuo kuvioni sitten itse keksittyjä? No, eihän ne tietenkään olleet. Sitävastoin eri kovioista muodostunut kokonaisuus tai sarja, miten sen vaan haluaa sanoa, on ihan itse keksittyä.

    • Pakkoko_hankkia_vamma

      Sellainen itse liike (itse keksitty tai ei) on tullut fuskussa nähtyä, että viedään käden ali monta kertaa sikinsokin (molemmat kädet otteessa). Lopulta sikermä puretaan niin että menen takaperin oman käteni ali linksauttaen.


      Tuntuipa epämukavalle. Pakko sietää?

      • pidähuoltaitsestäsi

        Ei ole pakko. Mä seuraan melkein mitä vaan, mutta en tykkää kuviosta, jossa viedään takaperin käden alta miehen selän taakse ja joudun kumartumaan samalla. Pelkään silloin, että tallaan jonkun päälle, tai joku tallaa minun päälleni, koska en näe, onko takanani joku, eivätkä kaikki tätä harrastavat viejät ole aina onnistuneet välttämään törmäyksiä. (Siitäkin huolimatta, että pyrin koko ajan pitämään jalkani vartaloni alla.) Tällaisen pyörähdyksen jälkeen pyydän poikkeuksetta, ettei tehtäisi sitä toistamiseen.


      • Nomen_Nescio

        Minulle kuvion "hyvyys" on sen helppoudessa. Luonnollinen liikerata (sekä oma että ennen kaikkea seuraajan) ja musiikin rytmissä pysyminen toimivat filttereinä. Ei ole edes kiinnostusta opetella kovin ihmeellisiä venkuroita ajatellen sitä, että tavoite on kuitenkin pystyä viemään kuviot kutakuinkin kenelle vaan. Luulisin, että joka tanssilajissa löytyy muutama kymmenen tämmöistä peruskuviota erilaisina variaatioina. Kun nyt oppisi edes nekin kunnolla, ei ole hinkua alkeisjatkokurssille oppimaan jotain häkkyrää, jonka joka toisen yrityksen saa ehkä onnistumaan nätisti toisen samalla kurssilla olleen kanssa.


      • seonsinunsyysisittenkin

        Kuulostaa siltä, että joko sinä et hallitse omia käsiäsi tai sitten kyseessä on tosiaankin itse keksitty kuvio, johon sinut viedään väkisin, mutta tällöinkään et hallitse omia käsiäsi: herää kysymys, miksi et laske viejän käsistä irti, kun hän yrittää aiheuttaa joko sinulle tai sivullisille ruumiin vamman?


      • Nomen_Nescio

        Voipi tosiaan olla, että seuraaja ei hallitse omia käsiään. Mutta siis johtuen siitä, että viejälle tuommoisen häkkyrän vieminen saattaa olla sen vaativa ponnistus, että sormet lukitsevat seuraajan kädet, niin irrotapa siinä sitten ote.


      • seonsinunsyysisittenkin
        seonsinunsyysisittenkin kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että joko sinä et hallitse omia käsiäsi tai sitten kyseessä on tosiaankin itse keksitty kuvio, johon sinut viedään väkisin, mutta tällöinkään et hallitse omia käsiäsi: herää kysymys, miksi et laske viejän käsistä irti, kun hän yrittää aiheuttaa joko sinulle tai sivullisille ruumiin vamman?

        Kuulostaa myös siltä, että et hallitse omaa persettäsikään: mihin tahansa suuntaan liikkuessasi oman perseesi alle ottamasi askel on paras tae sille, että et kävele kenenkään yli. Jos joku muu astuu sinun perseesi alle, se on hänen oma syynsä riippumatta siitä, mihin suuntiin olitte menossa.


      • kosketusriittää
        Nomen_Nescio kirjoitti:

        Voipi tosiaan olla, että seuraaja ei hallitse omia käsiään. Mutta siis johtuen siitä, että viejälle tuommoisen häkkyrän vieminen saattaa olla sen vaativa ponnistus, että sormet lukitsevat seuraajan kädet, niin irrotapa siinä sitten ote.

        Sormia ei lukita eli puristeta kummankaan toimesta nyrkin sisälle kuin pesäpallomailan vartta laakalyöntiin valmistauduttaessa: lukitut sormet voivat millä tahansa hetkellä vääntyä sijoiltaan tai mennä jopa poikki.


      • Nomen_Nescio

        Juu, ei ole ollut henkilökohtainen ongelma :)


      • pidähuolimuistakin
        seonsinunsyysisittenkin kirjoitti:

        Kuulostaa myös siltä, että et hallitse omaa persettäsikään: mihin tahansa suuntaan liikkuessasi oman perseesi alle ottamasi askel on paras tae sille, että et kävele kenenkään yli. Jos joku muu astuu sinun perseesi alle, se on hänen oma syynsä riippumatta siitä, mihin suuntiin olitte menossa.

        Hehheh. Ei mua kiinnosta etsiä syyllisiä, vaan jos mahdollista, ehkäistä myös muiden kuin itseni aiheuttamat vahingot. :)


      • irtiottoriittää
        pidähuolimuistakin kirjoitti:

        Hehheh. Ei mua kiinnosta etsiä syyllisiä, vaan jos mahdollista, ehkäistä myös muiden kuin itseni aiheuttamat vahingot. :)

        Teoriassahan tansseissakaan ei tule vahinkoja, mutta käytäntö poikkeaa hieman tässäkin mielessä tanssin teoriasta. Seuraajan ei käytännössä ole pakko mennä, vaikka vienti olisi ollut teoriassakin täysin oikeaoppinen.


      • Kurssikuvio

        Kurssikuvio, en muista nimeä. Kaikilla noilla opetetuilla kädet ylhäällä häkkyröillä ei ole nimeä, vaan ne viedään soveltaen opetettua kuviota tilanteen mukaan niin että kuvion tanssiminen ei häiritse muita tanssijoita.


    • Dancedans

      Vakioituja kuvioita kannattaa käyttää, mikäli viejä niitä hallitsee.
      Ongelmana on , että useinkaan viejät eivät yksinkertaisesti osaa tanssia vakioituja kuvioita. Niiden opettelemiseen kun tarvitaan opetusta ja vaivaa.
      Sensijaan kuka tahansa peräkammari voi kammarinsa lattialla kehitellä ihan itsekseen vaikka minkälaisia vänkyröitä joita sitten tanssipaikalla auliisti opettaen yrittää saada daameja tanssimaan.

    • MestariPedersen45

      Antakaa liipollallekii pillua.

    • poikamiesaika69

      Toiset kuvioista on epäluonnollista ja tehty monimutkaisuutta tavoitteleville. Ammattilaiset väännelköön niitä, minua ei kiinnosta pakottaa vietäviä takaperin niskaakiertän polvenalituksen kautta vasempaan.

      Eri juttu ne itse peräkamarissa kehitetyt , joista kuullut huhuja. Ylpeänä Aikamiespoika Aaretti hihkaissut "eikös ollutkin hieno kuvio, ihan itse keksin!"

      • Bertil

        Salita tAnssit on erikseen, siellä opetellaan vain kuvioita ja muuta. Lavoilla ei ole tilaa tai kaikki eivät lähde kursseille koska niin kaukana. Varmaan sosiaalifoksaajat opettelevat lattialla nähtyjä kuvioita ja eihän niistä heti tule samoja joita juuri siellä kurssilla tai oma opettaja on opettanut, he eivät myöskään varmasti tahkoa iitä kuvioita kuin joskus lattialla ja toiset niissä ennen tansseja kursseilla, siellä ei vaan juuri kerkee rutiinia saavuttamaan. Kyllä nainen seuraa vaikka mitä kun selvästi vie, ketään ei tietenkään ole missään tarkoitus vahingoittaa ja siinä se raja lienee noiden ns toisen vetämien juttujen kanssa, näin olen ainakin käsittänyt.


    • jurkkis

      Maran aamujumppa https://www.youtube.com/watch?v=csKZVuhby3E

      kyykkyyn kyykkyyn ylös ja takaisin istumaan
      ja sitten korva suuhun korva suuhun varpaat suuhun takaisin ja rennosti
      Lumpiot lattiaan ja kantapäiden kautta niskan kierto vasempaan
      Ja lähtee ykskaks kaikki mukaan tantor tantor tantor tantor hyppy norsuhyppy yks kans nyt -sori
      hyppien vasemmalle yksi kaksi ylös keuhkot irti ja aivastus ylös alas ylös
      ja seisten seisten ja taaksepäin ja eteenpäin ja kol nel viis -sori
      tää vaikuttaa ihan mukavasti verenkiertoon ja veri pannan kiertämään ja yksi kaksi nyt
      ja taas tekarit pois suusta purra itseään vasempaan ja oikeaan korvaan vasenkorvaan oikeen korvaan - sori
      sitten mennään lattialle noin ja rennosti otetaan paita pois
      ja yksi kaksi takaisin ja paita on irti ja kylkiluita olkapäitä polvilumpioihin

      Ja kyykkyyn ylös on nilkka nyrjähtänyt ja noin sitten irti ja taas kierreään
      varpaan niskan kautta suuhun
      Tämä on vaikeampi asento mutta kyllä se sieltä taittuu
      ja sitten kaikki rytmissä mukaan ja hyppynaru myydään
      eiku siis taskusta pois tarkoitin sanoa noin ja tantor hyppy vielä nyt ja kävelyä reippaasti ja kädet käyvät nilkoissa ja sen jälkeen pylly posken taputus noin ja.....
      ylös

    • tangonHuumaa

      Jos tekniikka ja vienti on kunnossa, niin eipä kai sillä ole väliä minkälaisia kuvioita lavoilla menee.
      Ellei ala viemään aivan mahdottomia, sellaisia joihin ei seuraajan jalat taivu/sovi.

    • puujalkapate

      Mita enemman naita juttuja lukee sen vahemman on halua menna tavallisillekkaan lavoille.
      Kun kaikki pitaisi menna nykyaan saantojen ja askelkuvioden mukaan..tyylilla jos et osaa sita ja tata ,pysy poissa.

      • Hauskanpit00

        Ei nykyisin tanssita sääntöjen mukaan vaan jokainen voi tanssia niin kuin haluaa ja osaa. Moni tanssija ei edes osaa ainuttakaan varsinaista kuvioo, vaan tanssii perustanssia ja muutaman tavan tehdä käännöksiä - se on siinä.


      • Dancedans

        Jos osaa hyvin tanssia perusaskeleella musiikin tahtiin ja askeleessa on mittaa ja aksenttia niin sillä pärjää jo hyvin.
        Jos vielä osaa oikean ja etenkin vasemman käännöksen niin sehän tuntuu jo tanssimiselle.
        Ei kuvioiden monimutkaisuus vaan perusasiat kunnolla ... ne tekevät tanssin.


    • Yksinkertaistettu

      Musiikki ja tanssi ei oikein ole balassissa jos tyydytään yksinkertaistettuun foksin askellukseen HHNN.

    • piparminttuli

      Tanssissa tanssiaskeleet ja kuviot vaihtelevat paikkakunnittain. Vain kilpatanssissa jotkut vakiotanssit on niin että kuviot on samat kaikilla. Mutta tanssi on nimen omaan sellaista että siihen tulee kokoajan uusia kuvioita. Olen tanssinut aktiivisesti jo 52v ja vielä en ole tavannut kahta miestä joilla olisi samat tanssiaskeleet. Mutta se on meidän naisten taidosta kiinni miten hyvin osaa lukea miehen vartalon liikkeitä ja hänen ohjaustaan.
      Tosin kaikki miehet ei osaa niin sanotusti viedä.
      Mutta vanha sanonta ei ole tuulesta temmattu. Mies vie ja nainen vikisee.

    • notkeanainenharvinaisuus

      Kaveri yritti viedä naiselle itse keksimäänsä kuviota, jossa naisen pitäisi yhdessä vaiheessa koskettaa omalla nenällään omaa kyynerpäätänsä, mutta eihän tämä nainen siihen pystynyt. Niin oli kankea!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe