Kun täällä nyt suuressa hölmöydessä katkaistaan pääkatu poikki, niin hyvät Hyvinkääläiset, älkää unohtako tämän kokeilun aikana järjestettävien tapahtumien huumassa sitä haittaa, joka tästä aihutuu. Tapahtumia pidetään vain kokeilun ajan. Jos sitten todetaan että olipas se hyvä idea katkaista kaupungin läpi kulkeva pääkatu, se katkaistaan pysyvästi, eikä siinä pidetä enää tapahtumia, vaan seuraus on vain haittaa ja kiertoreittejä. Näyttäkää nyt näille päättömille päättäjille, ettei meitä kuseteta näin helpolla, kiertäkää kaikki tapahtumat kaukaa niin kauan, kuin pääkatu on katkaistuna.
Hämeenkatu boikottiin
30
65
Vastaukset
- Heti.valmiina
Willa myös boikottiin, koska se on hyötyjä tässä kun Hämeenkadun yrittäjiä kiusataan. Myös noiden liikkeuden asiakikaat siitä kärsivät. Aloitan Willan kohdalla heti, sanokoot typerät suunnittelijat mitä hyvänsä.
- kaikkiboikottiin
Boikottia päälle ja lujasti !
- Iisistivaan
Tässähän on kyse tarkoitushakuisesta vedätyksessä. Kun Hämeenkatu on poikki, voidaan todeta, että voi ei, kauhea ruuhka, nyt kyllä on aivantäysin pakko rakentaa bussiterminaali radan ylittävälle sillalle sekä silta urheilukadun ja vinettoympyrän välille radan yli. Nämä on ollut jo suunnitelmissa (ka. Kaupungin nettisivut).
Ja voidaan taas laittaa kaupungin rahoja miljoonia euroja täysin toissijaiseen asiaan.
Prkl, miten tähän rahan tuhlaukseen saisi jonkin stopin?- JaskaSuorapuheinen
Suuri mielenosoitus oikein isolla mekkalalla kun kerrankin on oikea aihe. Hyvinkäällä ei olekaan nähty mielenosoituksia ja iskulauseita vuosikymmeniin. Vaaleihin on vielä niin pitkä aika ettei ääliöpäätöksiä tekeviä saada sitä kautta vaihtoon.
- Mäenlaskija
Minusta Hämeenkadun katkaisu on hyvä asia. Pääkadun liikennemäärä ei ole nykyiselläänkään kovin suuri koska valot hidasta keskustan läpiajamista. Vaihtoehtoinen reitti ei yleensä kierrä yhtään. Ainoastaan jos olet menossa Uudenmaankadulta Hämeenkadulle tai päin vastoin, kiertoa tulee vajaa kilometri. Matkan ajallinen kesto ei välttämättä pitene riippuen liikennevaloista. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulkeminen nopeutuu, koska liikennevaloissa odottelu jää pois. Koska keskustan valoissa on tavoiteltu vihreää aaltoa, on kävelijöiden ja pyöräilijöiden odotusaika usein pitkä.
Kävelykaduilla pelotellaan aina alueen yrityksiä. Todellisuudessa kävelykadut yleensä lisäävät asiakkaiden määrää, etenkin kahviloissa ja ravintoloissa. Muutama kadunvarsipysäköntipaikka ei elätä yhtäkään liikettä.
Minä aion osallistua Elävä Hämeenkatu -tapahtumaan mahdollisimman monena päivänä. Uskon että monet muutkin hyvinkääläiset haluavat ennemmin ihmisille kuin autoille rakennetun keskustan.- JaskaSuorapuheinen
Eivät lisää yritysten asiakkaita ja ainakin osa yrittäjistä sai tietää katkoksesta paikallislehdestä.. Muutama vuosi sitten yksi yritys joutui vaikeuksiin alueen katutöiden joihdosta kun yrittjä keräsi listaan nimiä halukkailta, jotka vastustivat silloin parkkipaikkojen vähentämistä k.o. alueella. Käytännössä yrittäjä "savustettiin" kaupungista. Helsingissä on muutaman kohteen kokeilun jälkeen palattu entiseen alueen näivettyä asiakaspulaan. Hyvinkäällä on tuolla alueella valtavasti kävelykatua kyseisessä koerttelissa. Hämeenkatu - Torikatu - Suokatu - Sillankorvankatu ovat rajoina kyseiselle korttelille joka on täynnä kävelykatuja.
- meiltä_ei_edes_kysytä
Samaa mieltä. Sitä kävelyaluetta on ihan tarpeeksi ja lisää on kauppakeskuksen sisällä. Luulisi riittävän.
Hämeenkadun alkupäässä on todella vilkas liikenne. Joka muuta väittää, ei ole tiedoissaan ajan tasalla. Eikä se bussiterminaali sillalla todellakaan palvele junan käyttäjiä. Kuka mahtaa olla idean isä?
Tämän kaiken kuvitellaan vähentävän yksityisautoilua. No loppuuhan se sillä suljetulla osuudella. Muualla lisääntyy ja matkat pitenee kun joutuu kiertelemään turhaan. - Vikke.Nilo
meiltä_ei_edes_kysytä kirjoitti:
Samaa mieltä. Sitä kävelyaluetta on ihan tarpeeksi ja lisää on kauppakeskuksen sisällä. Luulisi riittävän.
Hämeenkadun alkupäässä on todella vilkas liikenne. Joka muuta väittää, ei ole tiedoissaan ajan tasalla. Eikä se bussiterminaali sillalla todellakaan palvele junan käyttäjiä. Kuka mahtaa olla idean isä?
Tämän kaiken kuvitellaan vähentävän yksityisautoilua. No loppuuhan se sillä suljetulla osuudella. Muualla lisääntyy ja matkat pitenee kun joutuu kiertelemään turhaan.Lisää kuormitusta siirtyy Seittemänmiehenkadulle ja alunperin asuinaluekaduksi tarkoitettu katu saa taas lisäkuormaa. Milloin tälle paikkakuntaa riivaavalle suunnitteluhömpötykselle saadaan loppu. Asukkaat kärsii ja paikkakunnan maine vain heikkenee.
- Mäenlaskija
JaskaSuorapuheinen kirjoitti:
Eivät lisää yritysten asiakkaita ja ainakin osa yrittäjistä sai tietää katkoksesta paikallislehdestä.. Muutama vuosi sitten yksi yritys joutui vaikeuksiin alueen katutöiden joihdosta kun yrittjä keräsi listaan nimiä halukkailta, jotka vastustivat silloin parkkipaikkojen vähentämistä k.o. alueella. Käytännössä yrittäjä "savustettiin" kaupungista. Helsingissä on muutaman kohteen kokeilun jälkeen palattu entiseen alueen näivettyä asiakaspulaan. Hyvinkäällä on tuolla alueella valtavasti kävelykatua kyseisessä koerttelissa. Hämeenkatu - Torikatu - Suokatu - Sillankorvankatu ovat rajoina kyseiselle korttelille joka on täynnä kävelykatuja.
Miten tämä "savustaminen" käytännössä toteutettiin? Olisi mielenkiintoista kuulla tarkempia yksityiskohtia koska en oikein usko että tällaista tapahtuu.
Kokeilematta ei tiedetä lisääkö vai vähentääkö kävelykatu liikkeiden asiakkaita. Suomessakin on positiivisia kokemuksia kävelykaduista (esim. Oulu, Järvenpää). Helsingissä on tehty määräaikaisia kävelykatukokeiluja, jotka ovat aikanaan päättyneet. En tiedä yhtäkään tapausta, jossa kävelykaduksi rakennettu katu olisi palautettu autokaduksi. Hyvä että Hyvinkäälläkin hankitaan kokeilulla oikeaa tietoa, ettei olla pelkän mutun varassa. Täälläkin käytännössä kaikki keskustelijat kertovat mutu-tietoaan varmoina faktoina; "liikkeet kärsivät", "henkilöautoliikenne lisääntyy", "haitallista ympäristölle". Hanke joka suosii kevyttä ja julkista liikennettä henkilöautoliikenteen kustannuksella, maalaisjärjellä ajateltuna vähentää henkilöautoliikennettä. Kokeilun jälkeen ollaan viisaampia. - Mäenlaskija
Vikke.Nilo kirjoitti:
Lisää kuormitusta siirtyy Seittemänmiehenkadulle ja alunperin asuinaluekaduksi tarkoitettu katu saa taas lisäkuormaa. Milloin tälle paikkakuntaa riivaavalle suunnitteluhömpötykselle saadaan loppu. Asukkaat kärsii ja paikkakunnan maine vain heikkenee.
Keskustassa ei ole yhtäkään katua, joka olisi alunperin suunniteltu nykyiselle liikennemäärällä. Seittemänmiehenkatu on toki vilkas, mutta ruuhkista ei ole tietoakaan. Asuintaloja on kaikkien muidenkin vilkkaiden katujen varsilla.
En tiedä yhtäkään paikkakuntaa, jonka mainetta kävelykatukokeilut olisivat vahingoittaneet. Ulkopaikkakuntalaisista tuttavistani monet ovat maininneet Uudenmaankadun alkupään hankalana paikkana ajaa. Sillan sulkeminen poistaisi risteyksestä yhden haaran, mikä selkeyttäisi risteyksessä ajamista. - järkeäpliis
Kadun ylittäminen nopeutuu... joo ... kuka ylittää jatkuvasti katua? Ei kai tuo nyt niin kauhea juttu ole, jos seisot pari kertaa päivässä liikennevaloissa vuoroasi odottamassa?
Lisäksi näiden katkaisun kannattajien on hyvä muistaa, ettei mitään todellista kävelykatua ole tulossa. Samoille ahtaille jalkakäytäville jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat jatkossakin mahtumaan, katu katkaistaan vain henkilöautoliikenteeltä.
Toivottavasti meille kaikille hyvinkääläisille annetaan mahdollisuus antaa palautetta tämän typerän kokeilun jälkeen.
En tiedä ketä tällainen liikkumisen vaikeuttaminen hyödyttää.
- Kummastuttaa
Jos Hämeenkadun liikenne ohjataan muille kaduille, niin ongelmia tulee, miksi? Siksi, kun Hyvinkäällä on jo pitkään ollut vallalla katujen kavennus. Parhaillaan Uudenmaankadun remontti ja näyttää siltä että pääkatuakin samalla jälleen kavennetaan. Nykyiset remontoidut kadut sopisivat ainoastaan yksisuuntaisiksi. Koko liikenne pysähtyy, jos ajoneuvo joutuu odottamaan kääntymistä vastaantulevan liikenteen vuoksi, koska ei ole tilaa eikä kaistaa ohittaa.
Jos ja kun näillä liikennemäärillä saadaan ruuhka aikaiseksi, osoittaa se kyvytöntä liikennesuunnittelua.- Mäenlaskija
Ajorataa kaventamalla voidaan alentaa ajonopeuksia ja siten parantaa liikenneturvallisuutta. Ajonopeudet alenevat kahdesta syystä; 1) ihmiset ajavat kapealla kadulla hitaampaa vauhtia kuin lentokentällä, 2) kääntymään pysähtyvät autot pysäyttävät liikenteen hetkeksi. Ajorataa kaventamalla saadaan lisää tilaa esimerkiksi pyöräilijöille, istutuksille ja pysäköinnille. Hyvinkäällä ei ole liikenneruuhkia.
- Ihmettelensuuresti
Mäenlaskija kirjoitti:
Ajorataa kaventamalla voidaan alentaa ajonopeuksia ja siten parantaa liikenneturvallisuutta. Ajonopeudet alenevat kahdesta syystä; 1) ihmiset ajavat kapealla kadulla hitaampaa vauhtia kuin lentokentällä, 2) kääntymään pysähtyvät autot pysäyttävät liikenteen hetkeksi. Ajorataa kaventamalla saadaan lisää tilaa esimerkiksi pyöräilijöille, istutuksille ja pysäköinnille. Hyvinkäällä ei ole liikenneruuhkia.
Tapahtuuko Hyvinkäällä autojen ja kevyen liikenteen törmäyksiä normaalia enemmän? Tuskin. Miksi pitää yrittää tällaisia järjettömiä kokeiluita?
Ja mikä vika nykyisessä paikallisbussien päättärissä on? Sehän on ihan rautatieaseman vieressä? - järkikäteen_
Mäenlaskija kirjoitti:
Ajorataa kaventamalla voidaan alentaa ajonopeuksia ja siten parantaa liikenneturvallisuutta. Ajonopeudet alenevat kahdesta syystä; 1) ihmiset ajavat kapealla kadulla hitaampaa vauhtia kuin lentokentällä, 2) kääntymään pysähtyvät autot pysäyttävät liikenteen hetkeksi. Ajorataa kaventamalla saadaan lisää tilaa esimerkiksi pyöräilijöille, istutuksille ja pysäköinnille. Hyvinkäällä ei ole liikenneruuhkia.
Jotta totuus ei unohtuisi niin eniten vaaraa aiheuttaa todelliset liikenneterroristit eli mopoilijat ja pyöräilijät. Näihin ei ajoradan kaventaminen vaikuta ja aina mennään täysillä.
- Mäenlaskija
järkikäteen_ kirjoitti:
Jotta totuus ei unohtuisi niin eniten vaaraa aiheuttaa todelliset liikenneterroristit eli mopoilijat ja pyöräilijät. Näihin ei ajoradan kaventaminen vaikuta ja aina mennään täysillä.
Mikä on lähteesi?
Se on fakta, että liike-energia tappaa ja aiheuttaa henkilövahinkoja oli onnettomuuden pääsyyllinen kuka tahansa. Pyöräilijiöiden "täysiä" on vain puolet henkilöauton normaalista kaupunkinopeudesta. Jos autojen nopeuksia pystytään alentamaan, kevyen liikenteen turvallisuus paranee. - Kolmas.näkijä
Mäenlaskija kirjoitti:
Mikä on lähteesi?
Se on fakta, että liike-energia tappaa ja aiheuttaa henkilövahinkoja oli onnettomuuden pääsyyllinen kuka tahansa. Pyöräilijiöiden "täysiä" on vain puolet henkilöauton normaalista kaupunkinopeudesta. Jos autojen nopeuksia pystytään alentamaan, kevyen liikenteen turvallisuus paranee.Ainakin YLE.n aamu-tv.ssä oli viime viikolla juttu näistä "pää jalkojen välissä" kaahailevista fillaristeista. Hyvinkäällä taas nämä "punaista kaistaa" väärään suuntaan ajavat ovat ylimielisiä säännöistä piittaamattomia. Oletko liikennesuunnittelun väkeä, kun et selvää asiaa näe.
- onkojärkeepäättäjillä
Mäenlaskija kirjoitti:
Ajorataa kaventamalla voidaan alentaa ajonopeuksia ja siten parantaa liikenneturvallisuutta. Ajonopeudet alenevat kahdesta syystä; 1) ihmiset ajavat kapealla kadulla hitaampaa vauhtia kuin lentokentällä, 2) kääntymään pysähtyvät autot pysäyttävät liikenteen hetkeksi. Ajorataa kaventamalla saadaan lisää tilaa esimerkiksi pyöräilijöille, istutuksille ja pysäköinnille. Hyvinkäällä ei ole liikenneruuhkia.
Mitäs jos myös pyöräteiden ajorataa kavennettaisiin? Hiljenisikö sielläkin ajonopeudet? On aika hulvatonta ja vaarallista menoa tuolla kevyen liikenteen väylillä varsinkin juuri keskustassa. Sen takia jätän mieluummin pyörän kotiin ja kuljen autolla.
Lisäksi ihmettelen, miksi täällä Hyvinkäällä yritetään nyt kaikki liikkuminen kaupunkialueella tehdä vaikeaksi. Kenen etua tässä haetaan?
- HulluHVNK
Idean isä lienee (tai ainakin yksi heistä) pyöräilevä liikenneinsinöörimme Kimmo Kiuru joka ei käsittääkseni ajokorttia edelleenkään omista, tuonne vaan suoraa palautetta.
Hyvinkään liikennesuunnittelun järjettömin idea ikinä, jos joku lähtee ajamaan tämän hankkeen kaatumista ja nimi adressia sekä asettuu ehdolle kunnallisvaaleissa niin saa kyllä minun ääneni
Liikenneinsinööri Kimmo Kiuru
p. 040 754 7110
[email protected]- ei_ei_ja_ei
Kimmo Kiurulla on kyllä ajokortti ja autokin löytyy. Asenne autoilua kohtaan vaikuttaa olevan kyllä melko kielteinen, kun katselee noita fiksuja ratkaisuja ympäri kaupunkia. Joo ei Kiuru tosiaankaan ihan yksin ole niistä tainnut päättää.
- tärkeäasia
Hyvä kun uudistuu ja rajoitetaan.
- Leimasimet.vaihtoon
Joo vaihtoon vaan seuraavissa vaaleissa henkilöt jotka eivät puutu yksipuoliseen liikennesuunnitteluun. Jonkun tai joidenkin on hyväksyttävä tuollaisetkin yhden alueen yrityksiä sortavat toimet ja varsinkin kun ne tehdään toisen tahoin kauppoja helpottamaan.
- juuriniinasiaon
On se kannatettava asia
- Koska.tapahtuu
Myös minä kannatan boikottia.
- Harmwaydawidsons
Koska.tapahtuu kirjoitti:
Myös minä kannatan boikottia.
Minä myös; en aja kertaakaan kyseisenä aikana sillan yli autolla.
- pääkatu
Hämeenkadun silta katkaistu henkilöautoliikenteeltä ja Uudenmaankatu poikki työmaan takia Salonkadun kohdalta. Olihan taas hyvä ajoitus kokeiluun näiltä meidän liikennesunnittelijoilta. Ei käy kateeksi Seittemänmiehenkadun asukkaita.
- Kiusantekoa
Kyseisellä asuntokadulla on melkoinen ralli "kellon ympäri". Monella muulla asuntokadulla olisi jo mellakat, mutta Seittemänmiehenkadun liikennemäärät on hiljalleen hivutettu ylöspäin. Ei asu kadun varrella yhtäkään päättäjää, eikä liikennesuunnittelun "neropatteja".
- nkoskel
kävelin eilen ekaa kertaa tämän suljetun pätkän läpi, nolon näköistä rävellystä, tulevat kunnallisvaali ehdokkaat jaksaa tätä hehkuttaa tapahtuman fb sivuilla, no ainakin itsellä helpottuu ehdokkaan valinta.
hämeenkatu takaisin hyvinkääläisille - kävellen
Tapahtuman ajaksi sattui todella harvinaisen hyvä sää, mutta normaalioloissa 100metrin kävelykatupätkällä ei ketään liiku tuulessa ja tuiskussa. Turhaan ruuhkautetaan muita katuja, jotka onkin jo kavennettu kinttupoluiksi ja liikenne seisahtuu aina kun bussi pysähtyy pysäkille. Siinä vasta saasteita syntyy.
- Kiva.kiusata.kansaa
Onneksi hieman helpottaa Seittemänmiehenkadun asukkaita. Nähtävästi tämän kadun varrella ei asu kaupungin henkilöstöä tai muita päättäjiä.Kyllä ne kohta uuden kiusan kaupunkilaisille keksivät ja itse hiljaa kopeissaan hihittelevät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561886Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481638- 521574
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51517Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41138