miten parantaa parisuhdetta

aikatylsää

Moi,

olemme olleet aviomieheni kanssa yhdessä melkein 10-vuotta ja osan siitä ajasta naimisissa.

Tulemme tavallaan ihan ok:sti toimeen, toisinaan on riitoja ja toisinaan ei. Meillä on yksi pieni lapsi, joten erotakaan en ihan helposti halua.

Välillä vaan tuntuu, että koen oloni hiukan yksinäiseksi mieheni seurassa. Tuntuu, etten saa riittävästi jutteluaikaa ja läheisyyttä. Olisi kiva jos hän olisi kiinnostunut enemmän myös vaihtamaan ajatuksia ja olemaan aidosti läsnä.

Mutta kun lapsi on mennyt nukkumaan, hän on joko liian väsynyt tai sitten haluaa katsoa tv:tä. Tuntuu, että minä en ole yleensä ykkössijalla hänen elämässään...hänen omat tarpeensa tulevat kyllä useimmiten ennen minua.

Tuntuu, että elämästäni puuttuu jotakin. Haluaisin kovasti, että mieheni olisi ns. sielunkumppanini...mutta toista vaan taitaa olla aika vaikea muuttaa. Monesti olen keskustellut asioista, mutta ei hän tahdo muuttua. Tuntuu, että henkisesti ajaudun hänestä erilleen...mutta pysyn kuitenkin yhdessä kai sen takia, että arki välillä rullaa ihan ok:sti ja en oikein tässä elämänvaiheessa ole valmis eroamaan. Mutta jotenkin haluaisin tätä parisuhdetta parantaa.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei aikatylsää,

      Ulkopuolelta on aina hankalaa antaa ohjeita, mutta mietin, minkä verran teillä on kahdenkeskistä aikaa muuten kuin iltaisin? Olisiko mahdollista järjestää esimerkiksi yksi päivä kuukaudesta, kun voitte olla vain kahdestaan?

      Toinen asia mitä mietin, että mitä miehesi toivoo suhteelta? Ajan tällä takaa sitä, että jos kummankin toiveista ja tarpeista keskustellaan, silloin ehkä on myös helpompaa toimia niiden hyväksi.

      Kolmanneksi tuli mieleen aika yksinkertainen asia, mutta minkä verran osoitatte arjen keskellä hellyyttä toisillenne? Ihan alkaen siitä, että ohimennen vaikka silittää toista tai antaa suukon. Hellyys auttaa siihen, että muutenkin tuntee olon läheisemmäksi toisen kanssa. Ja sen kautta ehkä henkinen yhteyskin voisi löytyä paremmin.

      Toivottavasti saatte suhteen parempaan kuntoon. On kuluttavaa jos oman puolison kanssa kokee yksinäisyyttä.

      Vilppu H.
      pappi

    • Näinsemenee

      "Välillä vaan tuntuu, että koen oloni hiukan yksinäiseksi mieheni seurassa. Tuntuu, etten saa riittävästi jutteluaikaa ja läheisyyttä. Olisi kiva jos hän olisi kiinnostunut enemmän myös vaihtamaan ajatuksia ja olemaan aidosti läsnä."

      Eli toivot, että mies laittaisi sinun tarpeesi ennen omia tarpeitaan. Hänen pitäisi olla kiinnostuneempi vaihtamaan ajatuksiaan kanssasi ennenmin kuin tehdä sitä, mikä hänestä tuntuu oikealta tai hyvältä ??

      "Mutta kun lapsi on mennyt nukkumaan, hän on joko liian väsynyt tai sitten haluaa katsoa tv:tä. Tuntuu, että minä en ole yleensä ykkössijalla hänen elämässään...hänen omat tarpeensa tulevat kyllä useimmiten ennen minua."

      Onko mies sitten ykkössijallla sinun elämässäsi? Jos on, voisitko hieman ymmärtää häntäkin, ja ajatella laittavasi hänen tarpeensa ennen omia tarpeitasi??

      Parisuhde on. Ainoa tapa kehittää suhdetta ja itseään, on muuttaa omaa ajatusmallia tai asennetta; toista ei pidä yrittää muuttaa ilman sen toisen suostumusta.

      Miksi miehen pitäisi muuttuu sinun muottiisi, entäs jos kokeilisit muuttua hänen muottiisi ja sen kokemuksen jälkeen laittaisit vaatimuslistasi uudelleen

    • ekakirj

      Olen kokeillut kyllä ymmärtää häntä. Kyllä minä hänenkin tarpeitaan huomioin ...mutta jos on parisuhteessa, niin ei kai lähes joka ikisen illan tarvitse olla pelkkää tv:n katselua tai nukkumista? (siis silloin kun lapsi nukkuu) Ja yleensä, kun hän katselee tv:tä, minä olen se jonka tarvitsee huomioida häntä...esim. rapsuttaa selkää tms. Jos itse pyydän vastaavaa, niin hän harvoin haluaisi tehdä niin.

      Yhteistä sänkyelämää meillä on ehkä n. kaksi kertaa vuodessa, joten tuo ei varmaan ole kovin paljon.

      Mieheni on kyllä monissa asioissa hyvä ja fiksukin, mutta tosiasia on se, että henkisemmällä tasolla emme aina kohtaa. Yksinäisyyden tunteeni on toisinaan kovin vahva.

      • EhkäpäNäin

        Läheisyyden ja henkisen yhteyden kaipuu on hyvin oikeutettu ja tyydytystä vaativa tarve. On kuitenkin parisuhteita joissa ei syystä tai toisesta tähän henkiseen läheisyyteen päästä, joko ajoittain tai jatkuvasti. Sen tarve nimittäin vaihtelee paljon ihmisen mukaan ja miehesieai ilmeisesti vain tarvitse henkistä yhteyttä samalla tavalla ja samalla tasolla kuin sinä. Ja tätä on hyvin hankala muuttaa.
        Ilmeisesti myös miehen fyysisen läheisyyden tarve ei ole kauhean iso, ainakaan seksin suhteen. Tämäkin on valitettavaa ja teitä erottavaa mutta sitäkin voi olla vaikea parantaa.
        Voi siis olla että avioliittosi kannalta sinun kannattaisi yrittää löytää elämääsi sellaista muuta sisältöä joka tyydyttäsisi edes jollain tasolla noita tarpeitasi. Hanki mielenkiintoisia harrastuksia ja ole ystäviesi kanssa, käy tapahtumissa yms. Älä roiku miehessäsi vaan elä omaa elämää niin paljon kuin arjen keskellä pystyt. Jätä lapsi välillä miehen hoitoon ja ota omaa aikaa, Ole myös nainen, älä vain äiti. Osta kauniita vaatteita ja meikkaa. Ihan itseäsi varten. Ehkä miehesikin jossain vaiheessa havahtuu sinua kaipaamaan jos et ole koko ajan läsnä ja saatavilla.


      • hiukkasenajatelmaa

        Hienoja ajatuksia ehkäpänäin, mutta ei ne välttämättä toimi siihen toiseen osapuoleen vaan erkanette vaan enemmän. Mutta aina kannattaa koittaa, eihän sitä ilman kokeilemista tiedä. Läheisyys ja seksuaalisuus ovat kuitenkin niin tärkeitä juttuja ihmisen elämässä, että kyllä niiden ontuminen ennenpitkää alkaa haitata parisuhdetta.
        Onnea toivotan silti aloittajalle. Toivon, että miehesi on fiksu ja ymmärtävä näissä asioissa.


      • lksdjfksajf
        EhkäpäNäin kirjoitti:

        Läheisyyden ja henkisen yhteyden kaipuu on hyvin oikeutettu ja tyydytystä vaativa tarve. On kuitenkin parisuhteita joissa ei syystä tai toisesta tähän henkiseen läheisyyteen päästä, joko ajoittain tai jatkuvasti. Sen tarve nimittäin vaihtelee paljon ihmisen mukaan ja miehesieai ilmeisesti vain tarvitse henkistä yhteyttä samalla tavalla ja samalla tasolla kuin sinä. Ja tätä on hyvin hankala muuttaa.
        Ilmeisesti myös miehen fyysisen läheisyyden tarve ei ole kauhean iso, ainakaan seksin suhteen. Tämäkin on valitettavaa ja teitä erottavaa mutta sitäkin voi olla vaikea parantaa.
        Voi siis olla että avioliittosi kannalta sinun kannattaisi yrittää löytää elämääsi sellaista muuta sisältöä joka tyydyttäsisi edes jollain tasolla noita tarpeitasi. Hanki mielenkiintoisia harrastuksia ja ole ystäviesi kanssa, käy tapahtumissa yms. Älä roiku miehessäsi vaan elä omaa elämää niin paljon kuin arjen keskellä pystyt. Jätä lapsi välillä miehen hoitoon ja ota omaa aikaa, Ole myös nainen, älä vain äiti. Osta kauniita vaatteita ja meikkaa. Ihan itseäsi varten. Ehkä miehesikin jossain vaiheessa havahtuu sinua kaipaamaan jos et ole koko ajan läsnä ja saatavilla.

        Minäpä tein omassa liitossani juuri noin: kun mies kerta kaikkiaan halusi upota telkkarin ja pelien maailmaan, kieltäytyi seksistä kokonaan, ei halunnut puhua eikä tehdä yhdessä mitään, minä hankin oman elämän. Töitä, harrastuksia, mitä kaikkea.

        Ja toden totta, lopulta mies huomasi, että hän haluaa sittenkin jutella, saada läheisyyttä ja sitä seksiäkin. Mutta ei mun kanssani, vaan baarissa tapaamansa uuden ja ihanan naisen kanssa. Eikä siinä mitään. Ovat nyt naimisissa ja hyvä heille, mutta mulla meni tuossa melkein 10 vuotta elämää ilman parisuhteen läheisyyttä, kun yritin tunnollisesti pysyä "ihan hyvässä" suhteessa. Pidän sitä suurena menetyksenä.


    • Sassenach_

      Toista et voi muuttaa. Ainoa mihin voit vaikuttaa on oma ajattelutapasi ja toimintasi. Voit tuoda toiveesi parisuhteesta miehesi tietoon, mies voi itse sitten miettiä pystyykö/ osaako vai haluaako muuttaa itseään tai toimintaansa. Hyväksytkö sinä miehesi vilpittömästi sellaisena kuin hän on vai haluatko muuttaa hänet sellaiseksi kuin sinä haluat / tarvitset? Joskus myös toisilleen sopimattomat ihmiset päätyvät yhteen ja silloin kunkin pitää pohtia minkä asioiden kanssa voi elää/ mitkä voi hyväksyä ja onko jotkut asiat ns. kynnyskysymyksiä itselle. Katsele ja kuuntele sisintäsi, mut sinä voit tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe