Krapulan vuoksi velvotteista luistaminen

Mokamamma

Oletteko koskaan jättäneet menemättä töihin/opiskelupaikkaan/muihin sovittuihin juttuihin krapulan vuoksi? Mulle näin on käynyt vuosien saatossa useita kertoja, kun olo on vaan niin järkyttävän huono ettei tolpillaan pysy. Morkkis pahenee potenssiin sata, kun joutuu perumaan sovittuja juttuja ja keksimään sairauksia. Luulin, että en enää mokaisi tällä tavalla, mutta onnistuin lauantaina juomaan itseni niin huonoon kuosiin, etten sunnuntaina päässyt sukulaislapsen syntymäpäiville. Omakin lapsi ihmettelee, kun äiti makaa "vatsataudissa" kaksi päivää putkeen. Ei enää ikinä alkoa, kiitos!

17

1800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susa77

      Minäkin, äiti-ihminen, olen mokaillut raskaasti. Minä olen dokaamisen ja krapuloiden vuoksi jättänyt menemättä töihin ja menettänyt ainakin neljä duunipaikkaa sen vuoksi. Myös kaksi avioliittoa on katkennut juopottelun vuoksi ja lasten huoltajuuden olen menettänyt. Sain vihdoin apua raitistumiseen AA:sta ja nyt olen ollut kuivilla kuusi vuotta. Lapsista on yhteishuoltajuus eksän kanssa ja he asuvat luonani joka toinen viikko. Elämä on vihdoin ihanaa!

    • WinWine

      Aloittaja, sinä olet alkoholisti. Tuo on yksi alkoholismin hälytysmerkeistä, että alkoholin vuoksi jättää tekemättä sovittuja juttuja. Hae apua.

      • itsensähuijaamisentaide

        Ja toinen tuo itsensä kesettaminen, ei ikinä enää alkoa.

        Säälittävää itsepetosta.


    • Yleensä alkoholin kanssa läträävät tietävät, ettei seuraavana päivänä eikä varsinkaan seuraavana aamuna onnistu juuri mikään kuin kaakeleiden halaaminen pöntön ja lavuaarin välissä. Jos ihminen oikeasti haluaa saada jotain aikaiseksi, hän ei ryyppää itseään oikokoipiseksi edellisenä yönä. Ihminen tekee ja ajattelee pitkälti juuri siten kuin oikeasti haluaa. Nähdäkseni ihminen joka jättää jotain tekemättä krapulan vuoksi, haluaa mieluummin olla krapulassa tai ainakin nousuhumalassa.

      • Humanistiko

        Tuo on varmasti aika pitkälti totta, mutta ei pidä paikkaansa ihan jokaisen kohdalla. Minä jätin aikanaan 1990-luvulla menemättä yliopiston pääsykokeisiin, joihin olin lukenut koko kevään, enkä olisi missään tapauksessa halunnut missata niitä. Siinä meni puolen vuoden työ hukkaan ja uusi mahdollisuus oli vasta vuoden päästä. Lähdin pääsykokeita edeltävänä iltana kaverin kanssa ottamaan "yhdet" saadakseni liian jännityksen laukeamaan ja juhlistaakseni luku-urakan päättymistä. Yhdistä tuli kahdet ja kolmet ja neljät...ja sen jälkeen en enää laskenut. Koko pääsykokeet vain "katosivat" mielestäni, enkä enää ollut oma itseni. Seuraavana aamuna oli kyllä vuosisadan morkkis, kun tajusin nukkuneeni pääsykokeiden alkamisajan ohi. En kehdannut kertoa porukoillekaan, etten ollut koko kokeessa, vaan valehtelin epäonnistuneeni kokeessa.


      • Tuosta tulikin mieleeni, että lähdin kaverini kanssa ottamaan parit, vaikka seuraavana aamuna oli autokoulun inssiajokoe. Yleensä kun tulee lähdettyä, menee tappiin asti, kuten taisi tuolloinkin käydä.

        Onnistuin kokeeseen pääsemään ajallaan, mutta ajaminen oli hieman haparoivaa, joten sain muutaman harjoitusajotunnin lisää.

        Olen aina ollut sitä mieltä, että olisin samat virheet tehnyt hyvien yöunienkin jälkeen, mutta mistä sitä tietää. Opetus se kyllä oli sekin.


    • krapulayliherkkä

      On näitä vuosien aikana tullut lukemattomia kertoja, joita kaikkia ei voi edes muistaa, mutta krapulan takia olen ollut koulusta pois kymmeniä kertoja (normaali päivien lisäksi mm. tenteistä ja ammattiosaamisen näytöstä), työharjoittelusta (n. 5 kertaa), palkkatyöstä olen ollut vain yhden päivän pois krapulan takia, mutta krapulassa olen ollut töissä erittäin monesti.

      Joitain muita tilanteita, jotka on pitänyt jättää väliin krapulan takia:
      Sukulaislapsien synttäreiltä ja kastejuhlista, kavereiden kanssa sovituista tapaamisista, koulun pääsykokeista, asunnon näytöstä, varatusta parturiajasta, työkkärin tapaamisesta jne. Tapauksia on varmaan satoja. En jaksa nyt keskittyä täydellisen listan laatimiseen, koska on vähän krapula.

      ps. Enää näitä ei tapahdu yhtä paljon kuin ennen, koska nykyään maltan olla juomatta ennen sovittuja juttuja.

    • en.

    • ähvätti

      Joskus 2000-luvun alussa. Pomo kyseli perjantaisin, tulenko lauantaina töihin? Vastasin aina, että katsotaan, mikä olotila. Viinaahan oli vedettävä, vaikkei olisi maistunutkaan. Syy: ennen maksettiin tuplapalkka, mutta kusipää keksi, että jää enemmän itselle, kun ei maksa ollenkaan. Sama pekkasien ja ylitöiden kanssa. N. 5 000€ jäi siihen firmaan sisään. Tosin varastin kaiken, mikä irti lähtee (en nyt kaikkea kumminkaan). Tulipahan sekin sanottua.

    • Eiolesattunut

      Minä en sovi menoja enkä lupaa mennä minnekään. Näin toimien voin keskittyä olennaiseen ja ylpeänä kysykseesi sanoa, että ei ole tuolla tavalla noloja tilanteita sattunut.

      • Pitkälläjo

        Onko se mainitsemasi olennainen kännäämistä ja siihen keskittymistä.


    • krapulayliherkkä

      Join eilen vain 2 x 0,33l olutta, 5-6 x 0,5l ja 1 x 0,5l 8% olutta, mutta nyt on taas niin kova krapula, että olen makoillut vain koko päivän sängyssä enkä huomenna varmaan jaksa mennä kouluun. Toivottavasti tuo bussikuskien lakko tulisi perjantaina tähänkin kaupunkiin, niin ei tarvitsisi silloinkaan mennä kouluun ja voisi nukkua ja parannella tätä krapulaa rauhassa tai vaihtoehtoisesti aloittaa ryyppäämisen jo torstaina.

    • krapulayliherkkä

      Ryyppäsinpäs tuossa lauantaina ja sunnuntaina ja tänään jätin menemättä kouluun. Olen maannut sängyssä koko päivän, koska jos nousen ylös, niin alkaa huimaamaan niin kovasti, että pitää mennä sänkyyn lepäilemään.

    • m28veeveevee

      Minä join perjantaina ja lauantaina viinaa. Huono olo loppui vasta torstaina. Oli varmaan huonoa viinaa. Nykyään en juo kuin olutta ja vain lauantaisin. Määrät myös laskeneet reilusti kuluneiden vuosien aikana. Ehkä täytyy ostaa ruotsista kakkosolutta, että voin juoda kuten nuorempana.

    • ih9ubinj

      En oikeastaan, en ole ollut kuin kerran elämässäni lievässä krapulassa töissä ja sekin oli joskus 19- vuotiaana työkokeilussa. Tosin nyt opiskeluaikana on jäänyt menemättä muutamille luennoille viikonlopun läträämisen aiheuttaman väsymyksen takia.

      • eienää

        10v sit olin autokorjaamossa töissä,tavallaa koe-ajalla vaikka olin monta vuotta sillointällöin siellä töitä tehnytkin ns.välihommana. oli kesähelteet ja yx vakkari duunari oli lomalla ja pomo päätti kans pitää muutaman vapaan joten jäin yksin pitämään puljua pystyssä kun ei siihen vuoden aikaan mitää ruuhkaa oo. No tuli ilta pv ja ovet lukkoon ja eikun baanalle. Olin 20v jäbä silloin eli ei paljoa huomisen huolet painanut. Yö siinä kavereitten kanssa ryypättiin ja mun muija kuskina,kierrettiin pitkin maakuntaa kunnes klo tuli aamu viis. Muija ajo auton yhelle uimarannalle parkkiin ja minä sammuin autonpenkille. Kello oli jo lähellä kahdeksaa kun muija herätteli ja sano et kohta ois oltava töissä. Työmaalle päästyäni laitoin lapun oveen että soittakaa jos jollain on hätä. Ei muuta kuin hallin peränurkkaan nukkumaan ja ns.päivystämään. siinä sit ruoka tunnin aikoihin puhelin soi ja kysyvät että missä pomo on. Menin ulos ja selvitin että lomalla.. ja kun ilmesi herrojen asia niin kohtahan sieltä tuli jo traktori jonka etukauhassa oli auton alle jäänyt hirvi joka pitäis haudata.(Pomo siis hirviseuran jotai järjestäjiä.) Minä tietenkin hirveessä krapulassa oksennan siihen kun ei se hirvi mikää kaunis näky ollu. Kylän väki sano vaa et taitaa poika olla päässy talontavoille..


    • Aikoinaan kun oli nuori ja riitti niin viinaa kuin naistakin, en pahemmin krapulan kanssa tuskaillut. Jos vain ylipäätään jalkeille pääsi, saatoin helposti lähteä polkupyöräilemään tunneiksi. Mitkään seksuaaliset suoritukset eivät tuntuneet ylivoimaisilta.

      Jossain vaiheessa aloin kuitenkin kokea outoja muljahduksia ylävatsan ja rinnan alueella. Nämä tapahtuivat yleensä juuri sen jälkeen kun olin rasittanut itseäni fyysisesti. Kesti aikansa tajuta, että kyse oli luultavasti rytmihäiriöistä ja krapulassa ei missään tapauksessa pitäisi altistaa itseään fyysiselle rasitukselle.

      Tein silloin ja ajoittain vielä nykyäänkin raskaahkoa fyysistä työtä ja ymmärsin, ettei ennen työpäivää voi ryypätä taikka poistumissuunnaksi tulee kuolema.

      Myöhemmin huomasin saavani krapulassa erikoisia hengenahdistuksia ja koin ajoittain sydämeni lyövän hyvin nopeasti. Näitä tapauksia sattui sangen usein suljetuissa tiloissa, joissa oli muita ihmisiä läsnä, kuten julkisissa kulkuneuvoissa ja hisseissä. Erityisesti näitä sattui, kun poistuminen oli jostain syystä estynyt. Esimerkiksi kun hissi juuttuu kerrosten väliin, linja-auto lähtee pysäkiltä tai metro/juna pysähtyy asemien väliin selittämättömästä syystä.

      Ymmärsin vähitellen krapulaoireideni käsittävän myös paniikkihäiriön. On sanottava, että koin usein ja niin vahvasti saavani sydänkohtauksen ja kuolevani siihen paikkaan, kaikkien ihmisten katseiden alla, etten vieläkään pidä lentämisestä taikka hisseistä.

      En krapulassa enää lähde tai aio edes yrittää lähteä millekään luennolle. Jo pelkkä oleminen samassa tilassa muiden ihmisten kanssa ahdistaa vietävästi. Tuntuu kuin jokin puristaisi koko keskiruumista suurella voimalla ja estää näin hengittämisen kuin veren virtaamisenkin.

      Parempi siis pysytellä krapulassa kotona ja liikkua harkitusti turhaa rasitusta välttäen. Luonnollisesti tämä vaatii jonkinlaista suunnitelmallisuutta ja itsekuria. Siis ei viinaa ennen tärkeitä tapahtumia, jos haluaa elämältään muutakin kuin pitkän jakson, josta ei muista mitään.

      Muut muistavat, ikävä kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe