Sielunhoito seurakunnissa

mitämieltäolette

Tämä aika on haastavaa ja monelle ihmiselle vaikeaa. Sairaudet, yksinäisyys, ihmissuhdeongelmat, taloudelliset vaikeudet ja työttömyys ovat monen ihmisen arkea. Moni tarvitsisi tukea, vierellä kulkemista, ohjausta ja neuvontaa sekä tietenkin sitä lohtua ja vapautta, joka tulee sovituksen ymmärtämisestä ja omaksumisesta. Millä tavalla seurakunnat kykenevät tähän haasteeseen vastaamaan, missä onnistutaan, missä epäonnistutaan? Onko jopa sellaisia seurakuntia, joissa tämä keskeinen alue on kokonaan kesannolla tai joissa näitä ihmisen perustarpeita ei lainkaan tunnusteta?

23

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vierailia

      Tänä päivänä on seurakunnissa niin kylmää ja koppavaa porukkaa, etten lähtis sieltä edes apua anelemaan.
      Pitkiä puheita ja pitkiä villakangastakkeja, missä sitten kuljetaan niin hurskaina nenä "taivasta" kohden.
      Yksi selvä merkki lopunajoista.
      Monien rakkaus kylmenee....

      • Pelastettu

        Oikea apu löytyykin vain näin, kun Jeesus sanoo: "etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan."
        Näin tapahtuukin jos Jumala on saanut ihmisen johdattaa tahtonsa tielle.


      • asianvierestä

        Villapaidat olivat 60-luvulla syntiä, nyt sitten pitkät villakangastakitkin. Vaikea on olla kristitty näillä leveysasteilla. Kannataisi ehkä keskittyä asiaan, eikä muiden vaatteisiin. Tuskin hekään sinun vaatteitasi tuijottavat.


    • Kiittiriitti

      Tuskinpa menen enään tiettyyn seurakuntaan.
      Siellä oli yksi Tällainen niin sanottu alullepania, jolla myös itseänsä kutsui....
      Häkkäröi siihen tyylin et suurin osa vaan ei yksinkertaisesti jaksanut olla mukana enään.
      Yhtä juoruamista ja väärää kuvaa antoi lähimmistään.
      Mies oli nolla ja joku oli aina sitä tai tätä ja tuota.
      Ei siunattua:(

    • Etsivälle

      Kannattaa etsiä sellainen seurakunta missä oikeasti voi edetä uskossa.
      Missä on kannustava ja rakkauden ilmapiiri/ Jumalan läsnäolo.
      Maanpäällä niinkuin taivaassa.

    • Pelastettu

      Mitä Jeesus sanoi? Ei Jeesus sanonut, "etsikää ensin seurakunta...."
      Jeesus sanoi: "Etsikää ensin Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin kaikki muukin tarpeellinen tullaan antamaan. Tämän olen itse saanut elää todeksi.
      Totisesti, joka ei usko Jeesuksen sanomia, tai poimii vain itselleen mieluiset ei voi
      tulla tuntemaan sitä mikä Jumalasta on.

      • Mannalappu

        Herää sokea!!
        Kuinka paljon ihmisiä kuolee nälkään Just tuollaisten koppavien omahyväisten takia, Jotka poimii Raamatusta vain yhden kohdan eikä tunne kokonaisesti Jumalan tahtoa miten on kirjoitettu!!!

        Matt.25: 35-40
        Minun oli nälkä ja Te annoitte minulle ruokaa.Minun oli jano ja Te annoitte minulle juotavaa. Minä Olin koditon, ja Te otitte minut luoksenne.

        Minä Olin alasti, ja Te vaatetitte minut.
        Minä Olin sairas ja Te kävitte minua katsomassa. Minä Olin vankilassa ja Te tulitte minun luokseni.
        Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: Herra milloin Me Näimme sinut nälissäsi ja annomme sinulle ruokaa tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa?
        Milloin Me Näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut?
        Milloin Me Näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?
        Kuningas vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä Te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen Te olette tehneet minulle.


      • Pelastettu

        Näin luulet, kun et näe ja silloin myös et tiedä miten on.
        Näitä jotka poimivat raamatusta vain mieleiset sanomat niitä todella riittää.
        Yhtään ei auta ihmistä vaikka kuinka paljon olisi täällä muita auttanut maallisissa
        tarpeissa, mutta tärkein on jäänyt pimentoon.
        Jeesus sanoo":mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?"

        Kärkkäästi siis annoit tuomion ja voin sanoa väärää puuta syytät.

        Mikä estää sinua uskomasta Jeesusta?

        Jeesus sanoo:"Ei jokainen, joka sanoo minulle: `Herra, Herra!`, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: `Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?`
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: `Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät`.
        24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi."

        Jeesus sanoo:"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        24. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt."

        Jumala sinut saakoon herättää totuuteensa.


      • Pelastettu

        Siis hämmästyttävää... syytetään muita omasta tilasta?

        Ei kukaan voi syyttää ketään toista siitä mitä omassa elämässään on.
        Ihminen on ihan itse vastuussa elämästään, hän itse valinnat tekee elämässään.
        Ei kukaan muu ihminen voi toisen ihmisen puolesta valita tai elää jne..

        Syyttämällä muita ei kenenkään elämä tule paremmaksi.

        Kun Jeesus sanoo:" Etsikää ensin Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin kaikki
        muukin tarvittava tullaan antamaan." Miksi tähän ei nöyrrytä, vaan syytetään
        muita ties mistä?

        Tuo Jeesuyksen sanoma on kuin onkin ajallisen elämän elämä ja johdattaa
        iankaikkiseen elämään.


      • Mannalappu
        Pelastettu kirjoitti:

        Näin luulet, kun et näe ja silloin myös et tiedä miten on.
        Näitä jotka poimivat raamatusta vain mieleiset sanomat niitä todella riittää.
        Yhtään ei auta ihmistä vaikka kuinka paljon olisi täällä muita auttanut maallisissa
        tarpeissa, mutta tärkein on jäänyt pimentoon.
        Jeesus sanoo":mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?"

        Kärkkäästi siis annoit tuomion ja voin sanoa väärää puuta syytät.

        Mikä estää sinua uskomasta Jeesusta?

        Jeesus sanoo:"Ei jokainen, joka sanoo minulle: `Herra, Herra!`, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: `Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?`
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: `Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät`.
        24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi."

        Jeesus sanoo:"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        24. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt."

        Jumala sinut saakoon herättää totuuteensa.

        Uskon Jumalan huolenpitoon kyllä rakas Ystäväni.
        Uskon myös että meidän vahvojen on kannettava toistemme taakkoja!!
        Ei elää itsellemme mieliksi.
        Jumala on lähettänyt meidät tekemään töitä Hänen valtakuntansa hyväksi.

        Iloista antajaa Jumala rakastaa:)

        Ei voiteta maailmaa itsellemme, vaan voitetaan taivas


        Maanpäällä niin kuin taivaassa


      • Vierailia

        Seurakunnassa kasvaminen Jumalan antamilla armolahjoilla on Jumalan lahja.
        Mahtava kasvaa Jumalan tuntemisessa ja vahvistua yhdessä toisten kanssa samasta uskosta.

        Tässä esimerkkiä raamatusta

        Uskovat eivät pitäneet mitään itsellään vaan jakoivat omastansa.
        Myivät jopa talonsa ja toivat rahat yhteiseen käyttöön.
        Yksi sydän...
        Oli myös niitä jotka eivät jakaneet vaan pitivät itsellänsä ja heidän loppunsa oli järkyttävä. Ap.t. 5:1-11.


      • Pelastettu
        Mannalappu kirjoitti:

        Uskon Jumalan huolenpitoon kyllä rakas Ystäväni.
        Uskon myös että meidän vahvojen on kannettava toistemme taakkoja!!
        Ei elää itsellemme mieliksi.
        Jumala on lähettänyt meidät tekemään töitä Hänen valtakuntansa hyväksi.

        Iloista antajaa Jumala rakastaa:)

        Ei voiteta maailmaa itsellemme, vaan voitetaan taivas


        Maanpäällä niin kuin taivaassa

        Näitähän riittää, jotka sanovat uskovansa "Jumalan" huolenpitoon.
        Mutta missä ovat ne jotka uskovat Jeesuksen kaikki sanomat ja tämä on ensimmäinen; " Etsikää ensin Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin kaikki
        muukin tarvittava tullaan antamaan." ?

        Kukaan ei pelastu tekemällä hyvää. Usko Jeesukseen, uskosta Jeesuksen sanomiin ja olemalla kuuliainen voi ihminen päästä tielle, sille yhdelle tielle, joka joka Isän luo johdattaa.
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

        Jeesus sanoo:"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."


      • Pelastettu
        Vierailia kirjoitti:

        Seurakunnassa kasvaminen Jumalan antamilla armolahjoilla on Jumalan lahja.
        Mahtava kasvaa Jumalan tuntemisessa ja vahvistua yhdessä toisten kanssa samasta uskosta.

        Tässä esimerkkiä raamatusta

        Uskovat eivät pitäneet mitään itsellään vaan jakoivat omastansa.
        Myivät jopa talonsa ja toivat rahat yhteiseen käyttöön.
        Yksi sydän...
        Oli myös niitä jotka eivät jakaneet vaan pitivät itsellänsä ja heidän loppunsa oli järkyttävä. Ap.t. 5:1-11.

        Onhan se mahtavaa, mutta se on sitä mahtavuutta, kuin ihan tavalliset ihmisetkin
        ystävyykset kokoontuvat yhteen ei siinä sen kummempaa.

        Jumala ei ole luonut näitä lukemattomia seurakuntia joiden sisällä on hyvö fiilis. Yksin ollessa onkin usein muuta ja näin kaivataan porukkaan pääsyä, että saa fiilistellä on parempi olo.

        Asia on näin:"Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet."

        Todella kannattaa herätä miettimään, miksi lukemattomat seurakunnat sanovat,
        pitävät omiaan "Jumalan seurakuntina"?

        On olemassa vain yksi usko, ja tähän yhteen samaan uskoon Jumala omansa
        johdattaa.


      • Hesassakin
        Mannalappu kirjoitti:

        Herää sokea!!
        Kuinka paljon ihmisiä kuolee nälkään Just tuollaisten koppavien omahyväisten takia, Jotka poimii Raamatusta vain yhden kohdan eikä tunne kokonaisesti Jumalan tahtoa miten on kirjoitettu!!!

        Matt.25: 35-40
        Minun oli nälkä ja Te annoitte minulle ruokaa.Minun oli jano ja Te annoitte minulle juotavaa. Minä Olin koditon, ja Te otitte minut luoksenne.

        Minä Olin alasti, ja Te vaatetitte minut.
        Minä Olin sairas ja Te kävitte minua katsomassa. Minä Olin vankilassa ja Te tulitte minun luokseni.
        Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: Herra milloin Me Näimme sinut nälissäsi ja annomme sinulle ruokaa tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa?
        Milloin Me Näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut?
        Milloin Me Näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?
        Kuningas vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä Te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen Te olette tehneet minulle.

        Niin, pitkiä ovat ruokajonot.


      • Mannalappu
        Pelastettu kirjoitti:

        Näitähän riittää, jotka sanovat uskovansa "Jumalan" huolenpitoon.
        Mutta missä ovat ne jotka uskovat Jeesuksen kaikki sanomat ja tämä on ensimmäinen; " Etsikää ensin Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin kaikki
        muukin tarvittava tullaan antamaan." ?

        Kukaan ei pelastu tekemällä hyvää. Usko Jeesukseen, uskosta Jeesuksen sanomiin ja olemalla kuuliainen voi ihminen päästä tielle, sille yhdelle tielle, joka joka Isän luo johdattaa.
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

        Jeesus sanoo:"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."

        Jumalan huolenpitoa todella on että Hän lähetti poikansa Jeesuksen meidän syntiemme tähden.
        Näin se on!! muuta tietä ei ihmiselle ole annettu, missä ihminen pelastuisi.

        PS. Pyydän anteeksi Nimimerkki: pelastettu
        "Kärkästä"vastausta.
        Jumalan huolenpitoa elämääsi
        T.mannalappu


      • uskojateot
        Pelastettu kirjoitti:

        Näitähän riittää, jotka sanovat uskovansa "Jumalan" huolenpitoon.
        Mutta missä ovat ne jotka uskovat Jeesuksen kaikki sanomat ja tämä on ensimmäinen; " Etsikää ensin Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin kaikki
        muukin tarvittava tullaan antamaan." ?

        Kukaan ei pelastu tekemällä hyvää. Usko Jeesukseen, uskosta Jeesuksen sanomiin ja olemalla kuuliainen voi ihminen päästä tielle, sille yhdelle tielle, joka joka Isän luo johdattaa.
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

        Jeesus sanoo:"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."

        Kukaan ei pelastu tekemällä hyvää. Mutta usko ilman ilman pyrkimystä toimia Jeesuksen opetusten mukaan on kuollutta uskoa. Teot ovat uskoa toiminassa. Me rakastamme, koska Jumala rakasti ensin meitä.


    • " Millä tavalla seurakunnat kykenevät tähän haasteeseen vastaamaan, missä onnistutaan, missä epäonnistutaan? Onko jopa sellaisia seurakuntia, joissa tämä keskeinen alue on kokonaan kesannolla tai joissa näitä ihmisen perustarpeita ei lainkaan tunnusteta?"


      Lukemalla esim kuunteleva_kirkko/Päivi-pappi -tyylin suhinaa, saa hyvän käsityksen seurakuntien tosiasiallisesta kyvykkyydestä hoitaa mitään hankalia asioita, muuten kuin sukkaa kuluttamalla.

      • capiche

        Nettikeskusteluista voi tuskin vetää johtopäätöksiä kenenkään kyvykkyydestä sielunhoitajana. Tiedän monien saaneen tukea kirkon sielunhoitotyön kautta esim. läheisen kuolemantapausta tai muita vaikeita asioita prosessoidessa.

        Kaikissa seurakunnissa ei ole samanlaisia valmiuksia. Ja joskus avunhakijoidenkin odotukset ovat ylimitoitettua. Kukaan ei voi ottaa toisen pahaa oloa pois. Jokaisen on oltava valmis prosessoimaan asioita myös itse. Sielunhoito ei myöskään ole psykoterapiaa.


      • capiche kirjoitti:

        Nettikeskusteluista voi tuskin vetää johtopäätöksiä kenenkään kyvykkyydestä sielunhoitajana. Tiedän monien saaneen tukea kirkon sielunhoitotyön kautta esim. läheisen kuolemantapausta tai muita vaikeita asioita prosessoidessa.

        Kaikissa seurakunnissa ei ole samanlaisia valmiuksia. Ja joskus avunhakijoidenkin odotukset ovat ylimitoitettua. Kukaan ei voi ottaa toisen pahaa oloa pois. Jokaisen on oltava valmis prosessoimaan asioita myös itse. Sielunhoito ei myöskään ole psykoterapiaa.

        "Nettikeskusteluista voi tuskin vetää johtopäätöksiä kenenkään kyvykkyydestä sielunhoitajana. "

        puhu vaan puolestasi :-)


    • kylmääkyytiä

      Aloitus kysymyksineen on vakava ha haastava. Itse olen miettinyt samaa. Kun ei istuta edes vieraan kahvipöytään, eikä tervehditäkään, niin se loukkaa montaa yksinäistä. Ja älkää nyt kirjoittako, miten se on itsestä kiinni tuo tutustuminen jne

      • rtrtyyutet

        Minäkin haluaisin löytää seurakunnan, jonne voi mennä kuin kotiin. Rakastavan ilmapiirin tuntee heti, kun astuu sisälle. Seurakuntalaiset tervehtivät toisiaan, ja uusiakin kasvoja, toivottavat Jumalan rauhaa, kysyvät kuulumisia. Sellaista seurakuntaa etsin. Haluaisin itse oppia olemaan lähimmäisiäni rakastava kristitty. En ole vielä täyttynyt Pyhällä Hengellä, ja siksi en vielä osaa.


      • niinsevaanmenee
        rtrtyyutet kirjoitti:

        Minäkin haluaisin löytää seurakunnan, jonne voi mennä kuin kotiin. Rakastavan ilmapiirin tuntee heti, kun astuu sisälle. Seurakuntalaiset tervehtivät toisiaan, ja uusiakin kasvoja, toivottavat Jumalan rauhaa, kysyvät kuulumisia. Sellaista seurakuntaa etsin. Haluaisin itse oppia olemaan lähimmäisiäni rakastava kristitty. En ole vielä täyttynyt Pyhällä Hengellä, ja siksi en vielä osaa.

        Olet enemmän kun tervetullut mihin lahkoon tahansa kunhan "pinkka" on kunnossa. Lisäpisteitä saat siitä, mikäli sinua vaivaa jokin suurella todennäköisyydellä kuolemaan johtava tauti, taikka olet vain iäkäs ihminen. Jos nämä edellytykset täyttyvät, on jokainen lahko mielinkielin saadessaan juuri Sinut jäsenekseen :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe