Oma poni harkinnassa

Hevosetsivä

Moi. Oon 12-v tyttö ja oon ratsastanu 3 vuotta. Oon 147cm pitkä ja painan 36kg. Mulla on ollu 2 hoitoponia, toinen suomenhevonen ja toinen shettis. Uskallan hypätä n. 100cm esteitä ja oon ollu 5 kisoissa. Olisinko valmis teidän mielest ottaa hevosen? Minkä rotunen sopis ja ei menis pieneks. Kasvan täst viel 20cm noin.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z--

      Hevosen omistuksessa on paljon tärkeämpiä asioita kuin ratsastus. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä hyppäät tai oletko käynyt 3 vai 50 kertaa kisoissa.
      3 vuotta hevosten parissa on joka tapauksessa todella todella vähän.

      Mutta jos rahaa riittää PALJON ja tukijoukot kunnossa, niin mikäs siinä. Onko vanhemmat oikeasti mukana hevoshankinnassa? Ovatko he valmiit käyttämään useita satoja euroja kuukaudessa sinun harrastukseesi?

      Jos hevosta tosiaan hankit, ei myöskään rodulla ole mitään merkitystä., Katso hevosen koulutusta, luonnetta ja terveyttä. Itse hankkisin vähintään ison ponin (yli 140cm) koska kasvat tuosta paljon.

    • 19111111111111

      Minäkin olen sitä mieltä, että kolme vuotta on todella vähän. Kokemus on todellakin valttia, kun omaa hevosta lähdetään hankkimaan. Oletko perehtynyt hevosen hoitoon muutenkin kuin vain päivittäiseen hoitoon? Kun sinulla on oma hevonen, joudut perehtymään paljon syvemmin moniin asioihin, kuten hevosen perusterveydenhoitoon, ravintoasioihin, kengittämiseen yms. Tietenkään sinun ei tarvitse ruveta kengittäjäksi tai hevoslääkäriksi, mutta sinun pitää osata jollakin tavalla arvioida onko esim käyttämäsi kengittäjä pätevä. Sinun pitäisi osata päättää mitä hevoselle syötät, ja tietää miten se hevoseen vaikuttaa. Tällaisia taitoja pitäisi opetella jo ennen hevosen hankkimista. Sitten pitää myös muistaa se, että hevosen kanssa voi aina tulla ongelmia, esim käyttäytymisongelmia. Onko sinulla siinä tapauksessa mahdollisuus hankkia joku opastamaan teitä? Hevosen omistajana olet vastuussa hevosen hyvinvoinnista, se on suuri vastuu.

    • mörrinkäinen

      191111111111, muista, että noita mainitsemiasi asioita ei pääse opettelemaan varmaan yhdessäkään ratsastuskoulussa vaikka siellä kävisi kuinka kauan. Nuo asiat oppii ajan mittaan sen oman kanssa, mutta kuten on jo sanottukin, se edellyttää sitä, että mukana on koko ajan joku joka oikeasti tietää asioista ja osaa niitä opettaa.

      Useimmat hevosenomistajat ovat osanneet vain perusasiat ostaessaan ensimmäisen oman hevosensa, ja oppineet matkan varrella lisää kokeneemmilta hevosihmisiltä ja, valitettavasti, kantapään kautta. Tämä asiain järjestys ei ole hyvä, mutta jos jää odottamaan sitä kokemusta mitä pitäisi osata jo ennen hevosen ostoa, yksikään ratsastuskoulussa harrastava ei ikinä saisi omaa hevosta. Perustiedoilla pääsee pitkälle, ja oman kanssa oppii todella nopeasti, kun päivittäin sen kanssa puuhailee, pitää silmät ja korvat auki ja rohkeasti kysyy osaavammilta, jos ei itse tiedä.

      Mutta tosiaan, ratsastustaito ei vielä kerro tarpeeksi. Pitäisi tietää mitä aloittaja osaa hoitopuolella tehdä.

      • 191111111111

        Niinhän se on. Tässä sitten herääkin kysymys, että kannattaako hankkia hevosta ennenkuin hankkii kokemusta jostain muualtakin kuin ratsastuskoulusta? Kaikenlaisia hevostaitokursseja järjestetään, ja monella leirillä on mahdollisuus perehtyä siihen hevosen hoitoon syvemmin. Esim jo se, että tekee ilta- ja aamutallin, opettaa pajon enemmän kuin se, että käy päivällä hoitamassa tuntipollea. Siinä saa myös vähän tuntua siitä, millaista olisi olla päivittäin hevosjutuissa kiinni.
        Se on ihan totta, että oman hevosen kanssa oppii matkan varrella. Omasta mielestäni on kuitenkin aika typerää ajatella, että opettelee kaikki asiat sillä omalla hevosella. Jos on varaa hankkia oma hevonen, silloin on myös varaa ensin vähän panostaa siihen kokemuksen hankkimiseen vaikka juuri erilaisten kurssien kautta. Monesta asiasta voi myös hankkia tietoa ihan lukemalla. Jos ei ole sellaiseen valmis, vaan pitää vaan mahdollisimman pian saada se oma hevonen, ollaan silloin vähän väärillä raiteilla. Ei sitä kokemusta tarvitse vain odotella, vaan sitä voi myös aktiivisesti hankkia. Ei tietenkään kaikkea tarvitse tietää, mutta jonkun verran kannattaa olla muutakin kokemusta, kuin vain ratsastuskoulukokemusta.
        En nyt tässä halua nipottaa asioista, vaan valaista aloittajaa siitä, että hevosen omistaminen on paljon muutakin kuin vain ratsastamista.


    • mörrinkäinen

      Totta tuokin. Mutta toisaalta niillä leireillä ja kursseilla mitä rats. kouluissa järjestetään, oppii ehkä sen miten ratsastuskoulun hevosia hoidetaan, mutta se on usein - tai oikeastaan yleensä - aivan eri asia kuin yksityisen hoitaminen. Tuntijunat ovat työssä monta tuntia päivässä, joten niiden ruokkiminen ja ulkoilu järjestetään eri tavalla kuin mihin yksityisillä on mahdollisuus. Se, että tietää miten tuntijunaa hoidetaan ja miten ruokitaan, ei vielä kerro välttämättä mitään siitä miten sitä omaa pitää hoitaa. Jos ruokkii samalla tavalla tuntihevosta joka liikku esim 4h päivässä, ja sitten omaa jolla ratsastetaan tunti tai pari päivässä, mennään jo metsään pelkkien väkirehujen määrien kanssa. Sillä kauramäärällä millä tuntijunan saa ehkä sopivasti liikkeelle, oma heppa hyppii jo seinille. Jos todella haluaisi oppia jotakin, pitäisi päästä hoitajaksi yksityistallille hoitamaan yksityistä hevosta, mutta harvalla on sellaista onnea tai edes mahdollisuutta, jos lähimailllakaan ei ole kuin se ainoa ratsastuskoulu. Muutenkin yksityistalleille on vaikea päästä hoitajaksi, koska hevosilla on jo hoitajat, ja jos siellä käykin ratsastamassa, hoitamista ei kuitenkaan pääse oppimaan, koska hevosen omistaja ja/tai hoitaja tekevät sen.

      Mutta sinänsä olen kanssasi samaa mieltä, että mitä enemmän tietää ja kokemuksen kautta osaa, sen parempi.

    • Normaalipainoinen

      Lue ylempää.
      Mutta taidat olla alipainoinen? Olen itse 11 vuotias, ja painan 40 kg, ja terveydenhoitaja sanoi, että painoni on ok....
      Minua ennen kyllä kiusattiin ennen hieman, esim; HEI LÄSKIKASA,KUIS HURISEE!?(paljon naurua, pisteliäitä katseita)
      Jos koet tämän kiusauksena, älä välitä, urpot ja vässykät kiusaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe