Mobilin Delvacit

öljyt

Yanmar 1GM 10:een kuulunee laittaa 10W-30-öljyä, mutta tuota Mobil Delvacia myydään nyt vain 20 litran kannussa. Sopiiko laittaa Delvac 15W-40 öljyä, koska tuota saa pienemmissä 4:n litran kannuissa?

32

2965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laivurikoneenhoitaja

      Voit laittaa 15/40 on yleisemmin käytetty diesel koneissa. Delvacissa on todella runsaalla mitalla peseviä lisäaineita jonka johdosta voitelevuus hieman kärsii ja kulumia tulee helpommin. Voit miettiä nesteen tai Teboilin diesel öljyjä joita saa verrattain edullisesti tarjoustavaratalo, puuilo kaupoista, ostaessasi isomman määrän saat halvemmalla 20 litraiset halvimpia ja 10 litraa lähes samaan hintaan. Tuossa käypä öljy dieseliin koneesi suosituksella 3,69€/l

      http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6415790364210

      • öljyt

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Onkos noista lisätyistä pesevistä lisäaineista myös hyötyjä kulumisen vastapainoksi? Teboilin öljy voi olla hyvää, mutta takana oleva Putin ei niinkään :)


      • laivurikoneenhoitaja
        öljyt kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Onkos noista lisätyistä pesevistä lisäaineista myös hyötyjä kulumisen vastapainoksi? Teboilin öljy voi olla hyvää, mutta takana oleva Putin ei niinkään :)

        Kaikissa öljyissä on peseviä aineita ja niistä on hyötyä. Delvac on hyvää öljyä sinne mihin se on suunniteltu eli dieselkoneeseen joka joutuu käymään kovalla kuormituksella ja paineilla esim rekan nuppi, purjeveneessä kone ei koskaan joudu vastaavalle rasitukselle ja nokea ei kerry kuten raskaasti kuormitetuissa, joten näitä peseviä lisä aineita ei tarvita ihan niin paljoa. Voit hyvinkin ostaa devlakkiakin ei se kone siihen hajoa ja kaikkia muitakin merkkejä jotka täyttävät valmistajasi määritteet, heitin vain pari esimerkkiä jotka sopivat paremmin kevyempään käyttöön.

        On olemassa öljyjä jotka lisäaineistettu meriolosuhteisiin suojaamaan konetta paremmin sisäiseltä korroosiolta, kaikkihan tiedämme sen, että kosteus ja suolaisuus on toista merellä, kuin maalla, mutta valitettavasti suomesta niitä ei saa.


      • Joakim1
        laivurikoneenhoitaja kirjoitti:

        Kaikissa öljyissä on peseviä aineita ja niistä on hyötyä. Delvac on hyvää öljyä sinne mihin se on suunniteltu eli dieselkoneeseen joka joutuu käymään kovalla kuormituksella ja paineilla esim rekan nuppi, purjeveneessä kone ei koskaan joudu vastaavalle rasitukselle ja nokea ei kerry kuten raskaasti kuormitetuissa, joten näitä peseviä lisä aineita ei tarvita ihan niin paljoa. Voit hyvinkin ostaa devlakkiakin ei se kone siihen hajoa ja kaikkia muitakin merkkejä jotka täyttävät valmistajasi määritteet, heitin vain pari esimerkkiä jotka sopivat paremmin kevyempään käyttöön.

        On olemassa öljyjä jotka lisäaineistettu meriolosuhteisiin suojaamaan konetta paremmin sisäiseltä korroosiolta, kaikkihan tiedämme sen, että kosteus ja suolaisuus on toista merellä, kuin maalla, mutta valitettavasti suomesta niitä ei saa.

        Millä perusteella rekan nupin kone joutuu kovemmalle kuormitukselle kuin purjeveneen? Mikä on rekan nupin kuormitusaste 85 km/h vauhdissa, jota kovempaa ei Suomessa ajeta? Huippunopeus lienee kuitenkin 120 km/h tai enemmänkin? Ainakin tuollaisia vauhteja rekat välillä ajoivat ennen kuin rajoittimet tulivat.

        Nyt kysymys oli 1GM10 koneesta, jossa on 9 hv. Tuolla saatetaan hyvinkin ajaa jatkuvalla 7 hv teholla matkavauhdilla. Todennäköisesti ainakin 4 hv.

        Yanmareihin on jostain syystä suositeltu mineraaliöljyjä. Delvac taas täyttää Volvon oman VDS-2 (myös 3 ja 4) luokituksen, joten miksei se olisi erinomainen öljy niihin.


      • laivurikoneenhoitaja
        Joakim1 kirjoitti:

        Millä perusteella rekan nupin kone joutuu kovemmalle kuormitukselle kuin purjeveneen? Mikä on rekan nupin kuormitusaste 85 km/h vauhdissa, jota kovempaa ei Suomessa ajeta? Huippunopeus lienee kuitenkin 120 km/h tai enemmänkin? Ainakin tuollaisia vauhteja rekat välillä ajoivat ennen kuin rajoittimet tulivat.

        Nyt kysymys oli 1GM10 koneesta, jossa on 9 hv. Tuolla saatetaan hyvinkin ajaa jatkuvalla 7 hv teholla matkavauhdilla. Todennäköisesti ainakin 4 hv.

        Yanmareihin on jostain syystä suositeltu mineraaliöljyjä. Delvac taas täyttää Volvon oman VDS-2 (myös 3 ja 4) luokituksen, joten miksei se olisi erinomainen öljy niihin.

        Miksi raskaalle kalustolle on omat diesel öljyt kuin diesel henkilöautoille?

        Et voi olla tosissasi, kun vertaat purjevenettä rekannuppiin tai 1 sylinteristä 10hv konetta jykevään ja isoon ahdettuun dieselkoneeseen , tuolla ymmärys tasolla on vaikea avartaa maisemaasi, sorry....

        Selitin jo aiemmin, että mopilissa on hieman reippaasti peseviä lisäaineita, yanmarin pikku riisseli, nyt ei vaan joudu, niin suurelle rasitukselle, että nokea yms syntyisi siinä määrin, että lisäaineistus "laimenesi" kuten rekkan joka joutuu puhkumaan varsinkin kiihdyttäessään alhaisilla kieroksilla jossa syntyy suurimmat pintapaineet/noen muodostusta. Tämä aiheuttaa taas sen, että voitelevuus kärsii, kun koko öljyn elinkaaren pesuainetta on reippaasti.


      • tunari1

        "...alhaisilla kieroksilla jossa syntyy suurimmat pintapaineet/noen muodostusta."

        Mitä pintapaineita tarkoitat, laakerien pintapaineitako? Laakerien paine riippuu mm. kampikoneiston mittasuhteista, laakerin läpimitasta ja leveydestä sekä moottorin vääntömomentista (->tehollisesta keskipaineesta). Raskaan dieselin vääntömomentti on melko vakio koko käyntinopeusalueen esim, 1200-1800 rpm. Mikään pintapaine moottorissa ei ole päällisin puolin pääteltävissä.

        Öljyn pesevillä ominaisuuksilla, eli sillä kuinka paljon se voi sitoa itseensä nokea ym epäpuhtauksia, on merkitystä ajoneuvojen moottoreissa joissa öljynvaihtoväli on luokkaa 500 tuntia, kun taasen venemoottorissa kerran vuodessa vaihtaen öljynvaihtoväliksi tulee vain noin 50 tuntia. Eli pesevien öljyjen käyttö venemoottorissa on turhaa, mutta ei haitallista.


      • Joakim1
        laivurikoneenhoitaja kirjoitti:

        Miksi raskaalle kalustolle on omat diesel öljyt kuin diesel henkilöautoille?

        Et voi olla tosissasi, kun vertaat purjevenettä rekannuppiin tai 1 sylinteristä 10hv konetta jykevään ja isoon ahdettuun dieselkoneeseen , tuolla ymmärys tasolla on vaikea avartaa maisemaasi, sorry....

        Selitin jo aiemmin, että mopilissa on hieman reippaasti peseviä lisäaineita, yanmarin pikku riisseli, nyt ei vaan joudu, niin suurelle rasitukselle, että nokea yms syntyisi siinä määrin, että lisäaineistus "laimenesi" kuten rekkan joka joutuu puhkumaan varsinkin kiihdyttäessään alhaisilla kieroksilla jossa syntyy suurimmat pintapaineet/noen muodostusta. Tämä aiheuttaa taas sen, että voitelevuus kärsii, kun koko öljyn elinkaaren pesuainetta on reippaasti.

        Henkilöautoissa moottorit pääsevät todella helpolla. Tehoa on 100-200 hv, mutta muutaman sekunnin kiihdytyksiä lukuunottamatta ei koskaan käytetä edes 50 hv (vastaa ~150 km/h vauhtia normaalilla henkilöautolla tai ~100 km/h 5% ylämäessä).

        Veneissä voidaan käyttää pitkiäkin aikoja 60-80% maksimitehosta eikä 100% ole mitenkään mahdoton, toki harvempi noin ajaa. Miten tilanne on rekoissa? Kiihdyttäessä ja ylämäissä tarvitaan suurta tehoa, mutta entä tasaisessa ajossa?
        Tämän laskurin mukaan 80 km/h vauhdilla 40t rekka kuluttaa 37 l/100 km eli 30 l/h, joka viittaisi n. 150 hv tehontarpeeseen. Se lienee alle 50% maksimista? 120 km/h vauhdissa kulutus on sitten jo 53 l/100 km eli 64 l/h, joka viittaisi yli 300 hv tehontarpeenseen. 5% ylämäki, niin jo 80 km/h vaatisi 750 hv tehon.
        http://www3.scania.com/fi/Fuel-Consumption-Calculator/

        Tuo 1GM10 näyttää olevan litrateholtaan aika identtinen Scanian 520 hv 16,4 l moottorin kanssa. Se lienee käytössä rekoissa? Kierroslukualue on siinä matalampi, joten vääntömomentti on suurempi litraa kohti. Veneiden ja autojen ahdetuissa koneissa sitten on huomattavan paljon suurempia litratehoja.


    • JosTiedätMiksi

      Delvacilla voi olla myös muita ominaisuuksia. Esimerkiksi tuhkapitoisuus on osassa erittäin alhainen, joka pitää koneen paremmassa kuosissa. Öljyn voi vaihtaa vastaavaan, mutta pitää tietää mitkä ovat keskeiset ominaisuudet.

      Shellin Rotella on myös hyvä vaihtoehto ja, kuten mainittiin, Teboilin öljyt soveltuvat yleensä hyvin matalaan teknologiaan...

      • laivurikoneenhoitaja

        Pakko korjata hieman, anteeksi jo etu käteen.

        Katsokaa moottori valmistajan öljy suositus luokka ja sitten öljypurnukan taakse luokituksia niin näette sopiiko koneeseenne. Lisäksi voi myös tulkita onko kyseessä korkean- vai matalanteknologian öljy jos sillä nyt sit on väliä koska veneissä ei vielä ole niin korkeaa teknologiaa. Esim yleisimmän vene diesel koneiden valmistaja volvo penta. Heidän OEM luokituksensa Penta koneissa on VDS 2 ja 3 raskaankaluston puolelle löytyy viellä 4 koneisiin jossa on partikkelisuodatin, missään venekoneessa ei tällaisia vielä ole joten ei myös öljyjen tarvitse täyttää korkeampaa luokkaa.

        Kerropa mihin vene dieseliin teboilin super hdp öljy ei sovi valmistajan spekseihin nojaten ns "korkeanteknologian" vene diesel?

        Tässä Teboil hpdstä:
        Teboil Super HPD 5W-40, 10W-40, 10W-30, 15W-40

        Sarjan öljyt ovat useiden eurooppalaisten ja amerikkalaisten Euro 1-4 -dieselmoottoreiden ykkösvaihtoehto. Ominaista Super HPD:n tasoista öljyä käyttäville moottoreille ovat korkeat ominaistehot ja pitkät huoltovälit. Se antaa vahvan suojan sylinteriputkien kiillottumista ja karstan muodostumista vastaan myös vanhemmille dieselmoottoreille.

        Teboil Super HPD -sarjaan kuuluu täyssynteettinen SAE 5W-40, synteettinen SAE 10W-40 sekä mineraaliöljypohjaiset SAE 10W-30 ja 15W-40

        Viskositeetti: SAE 5W-40, 10W-40, 10W-30, 15W-40
        Suorituskyky: API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4; ACEA E7, E5, B3, B4; MB 228.3; MAN 3275; Volvo VDS-3, VDS-2; CAT ECF-2, -1a; Global DHD-1; Renault RVI RLD; Jaso DH-1; MTU 2; Cummins CES 20071, -2, -6, -7, -8


      • pakkokysyähieman
        laivurikoneenhoitaja kirjoitti:

        Pakko korjata hieman, anteeksi jo etu käteen.

        Katsokaa moottori valmistajan öljy suositus luokka ja sitten öljypurnukan taakse luokituksia niin näette sopiiko koneeseenne. Lisäksi voi myös tulkita onko kyseessä korkean- vai matalanteknologian öljy jos sillä nyt sit on väliä koska veneissä ei vielä ole niin korkeaa teknologiaa. Esim yleisimmän vene diesel koneiden valmistaja volvo penta. Heidän OEM luokituksensa Penta koneissa on VDS 2 ja 3 raskaankaluston puolelle löytyy viellä 4 koneisiin jossa on partikkelisuodatin, missään venekoneessa ei tällaisia vielä ole joten ei myös öljyjen tarvitse täyttää korkeampaa luokkaa.

        Kerropa mihin vene dieseliin teboilin super hdp öljy ei sovi valmistajan spekseihin nojaten ns "korkeanteknologian" vene diesel?

        Tässä Teboil hpdstä:
        Teboil Super HPD 5W-40, 10W-40, 10W-30, 15W-40

        Sarjan öljyt ovat useiden eurooppalaisten ja amerikkalaisten Euro 1-4 -dieselmoottoreiden ykkösvaihtoehto. Ominaista Super HPD:n tasoista öljyä käyttäville moottoreille ovat korkeat ominaistehot ja pitkät huoltovälit. Se antaa vahvan suojan sylinteriputkien kiillottumista ja karstan muodostumista vastaan myös vanhemmille dieselmoottoreille.

        Teboil Super HPD -sarjaan kuuluu täyssynteettinen SAE 5W-40, synteettinen SAE 10W-40 sekä mineraaliöljypohjaiset SAE 10W-30 ja 15W-40

        Viskositeetti: SAE 5W-40, 10W-40, 10W-30, 15W-40
        Suorituskyky: API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4; ACEA E7, E5, B3, B4; MB 228.3; MAN 3275; Volvo VDS-3, VDS-2; CAT ECF-2, -1a; Global DHD-1; Renault RVI RLD; Jaso DH-1; MTU 2; Cummins CES 20071, -2, -6, -7, -8

        "Pakko" kysyä, mihin perustuu ajatuksesi, että "yleisimmän vene diesel koneiden valmistaja" olisi Volvo-Penta?
        Itselläni on se käsitys, että V-P marinoi japanilaisia dieselkoneita ja maalaa ne vihreiksi. Eikö Yanmar liene ainoa venedieselmerkki, jossa moottori on tehtaan omaa tuotantoa? Muissa kai käytetään Kubotan, Mitsubishin ym. suurten moottorivalmistajien dieseleitä, jotka marinoidaan venekäyttöön.
        Siitä olen samaa mieltä, että käyttöohjekirjasta kannattaa katsoa, mitä vaatimuksia öljyn viskositeetistä ja API- tai muusta luokituksesta suositellaan.


      • mineraalia_kiitos
        pakkokysyähieman kirjoitti:

        "Pakko" kysyä, mihin perustuu ajatuksesi, että "yleisimmän vene diesel koneiden valmistaja" olisi Volvo-Penta?
        Itselläni on se käsitys, että V-P marinoi japanilaisia dieselkoneita ja maalaa ne vihreiksi. Eikö Yanmar liene ainoa venedieselmerkki, jossa moottori on tehtaan omaa tuotantoa? Muissa kai käytetään Kubotan, Mitsubishin ym. suurten moottorivalmistajien dieseleitä, jotka marinoidaan venekäyttöön.
        Siitä olen samaa mieltä, että käyttöohjekirjasta kannattaa katsoa, mitä vaatimuksia öljyn viskositeetistä ja API- tai muusta luokituksesta suositellaan.

        Onhan markkinoilla yksi alunperin venekäyttöönkin tehty diesel, Bukh. Yanmaritkin ovat perus teollisuusdieseleitä, mutta tosiaan ainakin enimmältään oman tehtaan tuotantoa ja omalla nimellä markkinoituja. Joku kyllä puhui joskus Yanmarin moottorien olevan Shibauran tekemiä?

        Mutta asiaan, omasta veneestä on juuri Bukh irroitettu ja Kubota odottaa asennusta. Tässä yhteydessä Kubotan manuaalia on luettu tavallista enemmän. Öljystä siinä mainitaan, että suositellaan mineraaliöljyä. Puolisynteettinen menettelee, mutta täyssynteettistä ei suositella käyttämään. Myös turbodieseleille tarkoitettuja öljyjä kehotetaan välttämään. Perus SAE 30 toimisi loistavasti, mutta sitä ei enää läheskään joka kauppa myy, siis 15W-40.

        Uskon vahvasti, että samat suositukset pätevät kaikille purjeveneissä käytetyille dieseleille.


      • laivurikoneenhoitaja
        pakkokysyähieman kirjoitti:

        "Pakko" kysyä, mihin perustuu ajatuksesi, että "yleisimmän vene diesel koneiden valmistaja" olisi Volvo-Penta?
        Itselläni on se käsitys, että V-P marinoi japanilaisia dieselkoneita ja maalaa ne vihreiksi. Eikö Yanmar liene ainoa venedieselmerkki, jossa moottori on tehtaan omaa tuotantoa? Muissa kai käytetään Kubotan, Mitsubishin ym. suurten moottorivalmistajien dieseleitä, jotka marinoidaan venekäyttöön.
        Siitä olen samaa mieltä, että käyttöohjekirjasta kannattaa katsoa, mitä vaatimuksia öljyn viskositeetistä ja API- tai muusta luokituksesta suositellaan.

        Niin kuin mainitsin se oli esimerkki merkistä jonka koneita nyt sattuu olemaan melkoisesti veneissä.

        Anna sitten se "oikea merkki" ja malli, niin spekuloidaan oikeasta öljy laadusta siihen : )


      • pakkokysyähieman kirjoitti:

        "Pakko" kysyä, mihin perustuu ajatuksesi, että "yleisimmän vene diesel koneiden valmistaja" olisi Volvo-Penta?
        Itselläni on se käsitys, että V-P marinoi japanilaisia dieselkoneita ja maalaa ne vihreiksi. Eikö Yanmar liene ainoa venedieselmerkki, jossa moottori on tehtaan omaa tuotantoa? Muissa kai käytetään Kubotan, Mitsubishin ym. suurten moottorivalmistajien dieseleitä, jotka marinoidaan venekäyttöön.
        Siitä olen samaa mieltä, että käyttöohjekirjasta kannattaa katsoa, mitä vaatimuksia öljyn viskositeetistä ja API- tai muusta luokituksesta suositellaan.

        Kaipa isommat volvot on tehtaan omaa tuotantoa. Purjevenevehkeet ei.


    • Sailor5

      Kun todennäköisesti kyseessä on purjevene, moottoria käytetään erittäin vähän kesän aikana, (verrattuna auton moottoreihin) ja öljyt vaihdetaan joka syksy, niin väittäisin että ei hirveen paljon väliä öljyn merkillä, kunhan se on tarkoitettu dieselmoottorille. Itselläni jo 40 vuotias Yanmar, ja toimii kuin kello. (vielä...)

    • ehehehe

      Eikös nykyään lähes kaikki öljyt ole tarkoitettu sekä dieseleille , että bensakoneille? No Teboililla nyt on erikseen Diamond diesel.. Kai se riittää että on oikea viskositeetti-indeksi

    • seilår

      Mulla alkoi savuttamaan pirusti ja kulutuskin kasvoi huomattavasti kun laitoin keväällä teboilin 15-40 öljyt ! Savutus loppui ja kulutuskin väheni huomattavasti kun vaihdoin takaisin Delvaciin . Kone on Yanmar 18hp

      • laivurikoneenhoitaja

        Markkinoilta löytyy myös öljyjä joissa koneen teho ja vääntö nousee, osta seuraavaksi sellaista, niin kyllä jo rupeaa vauhti hirvittämään ja polttoaineen kulutus laskee jos maltat ajella rauhallisesti, tosin nämä öljyt maksavat enemmän ja tuote merkki ei olekkaan tuttu ja turvallinen mopili, neste, biltema tai vastaava.


        Jos mitataan öljyjä pelkästään voitelu ominaisuudella niin esim markkina johtaja auto öljyissä, mopili on ei ehkä olekkaan paras vaihtoehto. Tässä linkki öljytestiin jossa vertailtiin metalli/metalli voitelua joten testi ei kerro koko totuutta öljyistä, mutta voitelu ominaisuudesta kyllä.

        http://www.animegame.com/cars/Oil Tests.pdf

        Ja toinenkin suomalainen testi jossa asiaa tarkasteltiin lämmön vaikutuksesta öljyyn, tosin melkoisilla lämmöilä, mutta kertoo jotain öljyn kestävyydestä esim jähdytyksen pettäessä koneesta

        http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf


    • KalleinEiOleParas

      Öljy ei ole vain öljy. Vanhohin koneisiin ei ole järkevä laittaa uusimpia ja kalleimpia öljyjä. Ne ei ole tehty niille eikä ne toimi niissä hyvin.

      Vanhaan ja yksinkertaiseen koneeseen mineraaliöljy. Moniasteisissa ei ole mitään järkeä koska käyttölämpötila ei paljoa vaihtele. Öljyltä ei vaadita hyvää voitelevuutta -40 pakkasessa.

      • Seppomartti

        Volvoissani 5W-40 moniasteöljyt ja etenkin synteettiset ovat toimineet huonommin kuin paksummat mineraaliöljyt. Kuumaksi ajetun moottorin kierrosten pudottaminen tyhjäkäynnille aiheuttaa öljynpainevarottimen piippauksen. Kallina varaosana löytyy toinen paineanturi. Helpompi on käyttää paksuinta mneraaliöljyä.


      • laivurikoneenhoitaja
        Seppomartti kirjoitti:

        Volvoissani 5W-40 moniasteöljyt ja etenkin synteettiset ovat toimineet huonommin kuin paksummat mineraaliöljyt. Kuumaksi ajetun moottorin kierrosten pudottaminen tyhjäkäynnille aiheuttaa öljynpainevarottimen piippauksen. Kallina varaosana löytyy toinen paineanturi. Helpompi on käyttää paksuinta mneraaliöljyä.

        Ilmeisesti sinulla jo hieman enemmin tunteja koneessa, jos näin voit hyvinkin laittaa hieman paksumpaa tavaraa, miksi käytät 5w, ajatko kovemmillakin pakkasilla. 15w tai10w ensimmäisenä numerona sopii -10-15 asteen pakkasille on ehkä turhan ohutta kylmäkäynnistykseen jollet ajele sysitalven 20-30 asteen pakkasilla :). 15w/50-60 mineraali toimisi varmaan ok katsot vaan että on luokiteltu koneellesi Api/vds joku numero .

        Toinen juttu voisi olla jos jaksat avata ja puhdistaa öljynpaine venttiilin kuulan ja jousen ja yrittää kattoa onko kertynyt lietettä"möhnää" kuulan ja lohkon reiän tuntumaan tai arvella onko jousi väsähtänyt, kun paine heittelee kuvaamallasi tavalla, mutta ölyn vaihto paksumpaankin ratkaisee ongelmaa aluksi. Kannatta ensin kokeilla sillä 50w ja seuraavalla kertaa jos ei auta vielä paksummalla, mutta ei kyllä yli 60w sillä voi öljynsuodatinn alkaa olla kovilla


    • Vanha Volvo Penta vaatii ohjekirjan mukaan SA 20/W30 CD -laatua. Miten tarkkaa on laittaako mineraaliöljyä vai synteettistä ja uskaltaako käyttää 15W/40? Sitä kun tuntuu olevan huomattavasti helpommin saatavilla.

      • laivurikoneenhoitaja

        Mineraali öljy on yhtä käyttökelpoista, kuin synteettinen jos molemmat lisäaineistettu siten, että täyttävä konevalmistajan laatusuositukset. Molempia löytyy samoihin laatuluokituksiin :)


    • tyhmätietämätön

      Minulle tietämättömälle tärkeä kysymys: Nanni kubota moottorissani on suositus SAE15w-40 ja API CF Mini. Tarkoittaako mini minimivaatimusta eli CF-4 käy

      • Joakim1

        Ei noista tiedoista vielä lopullisesti selviä käykö vai ei. Yleisesti C:n jälkeen tulevan kirjaimen ollessa aakkosissa pidemmällä tai numeron isompi, on vaatimustaso kovempi, mutta osittain vaaditaan eri asioita. Vaikkapa täällä on noita merkintöjä avattu: http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php
        Huomaa, että missään ei sanota, että joku uudempi korvaisi CF:n ja CF-2:ssa erityisesti sanotaan, ettei välttämättä täytä CF:ää. Löytyyhän myös öljyjä, joissa CF on manittuna, vaikka se onkin jo vanhaksi jäänyt. Esimerkiksi tämän ketjun aiheesta eli Delvacista löytyy CF tai ainakin Mobil suosittelee sitä CF-vaatimuksen koneisiin.


      • MitaanTietamaton

        Meillä on ollut Nannin N3.21 (Kubota D722-e) pannussa kesän Mobil Delvac MX 15W-40 ja nyt meni talveksi uudestaan. Jotain nettitutkielmaa ja pientä konsultointia asioista ymmärtäville tein ennen ostoa, mutta enpä muista, mihin valinta perustui.

        Sen verran yhden seuran laivamoottorien kanssa touhuilevasta ymmärsin, jotta kalliit huippuöljyt eivät ole meidän pikkudieseleille tarkoitettu. Näyttävät moottoripyöräilijätkin jollakin tavalla tykästyneet Delvaciin bensavärkeissään.

        Muilla valmistajilla on varmasti vastaavia öljyjä enkä pidä Delvacia mitenkään ylivertaisena.


    • parsaaveneelle2

      Voisiko nyt saada yhteenvedon, mikä tässä pienten diesel-koneiden moottoriöljy-asiasta on paras nykykäsitys? Itse olen aikaisempien vuosien keskustelujen ja VP:n manuaalin perusteella aina ostanut jotain 10W-30 tai 10W-40 mineraaliöljyä halpakaupasta. Oliko nyt niin, että niitä ei enää helposti löydy, vai mikä on keskustelun ydin?

      • näin.manuaali

        Jos nyt kertaisi tähän, mitä Kubotan manuaali sanoo öljyistä vallitsevissa lämpötiloissa:
        -30 C - 0 C SAE10W-30
        -15 c - 15 C SAE15W-40
        0 C ylöspäin SAE 15W-40

        Laatuluokka API CF

        Joko mineraaliöljyinä tai puolisynteettisinä, täyssynteettistä ei suositella. Noita saa jokaisen kaupan hyllyltä, vanhemmat yksiasteöljyt ovat käyneet harvinaisemmiksi. Olisipa todellinen ihme, jos samoilla suosituksilla ei toimisi mikä hyvänsä venediesel. Siis purjeveneissä käytetty, moottoriveneiden isot ja turboahdetut sitten juttu erikseen. Tuskin 10W-30 tai 40 mitään moottoria hajottaa, vaikka ei kovilla pakkasilla käytäkään. Paksummat öljyt vain pysyvät paremmin moottorin sisäpuolella, kun stefat hieman kuluvat.


    • nillitys
      • relaa-

        Omaan Yanmariin ohjekirja suosittelee API CD-öljyä, joka on jo vanhentunut laatuluokka ja sen korvanneet laatuluokat CG-4 ja CF ovat jo vanhentuneet. Nykyiset API luokat ovat CI-4 ja CH-4.

        Delvac Super 15w40 täyttää CG-4 luokan ja Super HPD täyttää CI-4 luokan ja molempia olen käyttänyt ilman savuongelmia tai muitakaan ongelmia. Yhtenä vuonna oli Nesteen turbo LXE (CI-4 ja CG-4) ja sekin toimi hyvin.


    • Savua

      Tekeekö Neste itse öljyjä?
      Katselin jossain vaiheessa Nesteen 15W-40 öljypurkin taakse ja mielestäni siinä oli täsmälleen samat luokitukset kuin Delvacissa.
      Olen käyttänyt molempia omassa Penta 2002 moottorissa ja en huomannut mitään eroa kulutuksessa, nokeentumisessa tai savutuksessa.

      • taitaatehdäkin

        Tässä yksi sitaatti, kun hakusanoina oli "Neste Oil öljynvalmistus":
        “Neste Oil on paitsi Pohjoismaiden suurin polttonesteiden jalostaja myös huomattava voiteluaineiden ja perusöljyjen valmistaja.”


    • Jallajallaaa

      Itse päädyin Motox 15W 40 öljyyn jossa on CF luokitus ja koneena 4jh2-dte, jossa suositus on CD. Koska kone on nyt haalattu ja käytetty aiemmin SAE 30 öljyllä niin joutunee vaihtamaan 10-20 tunnin välein tuon pari kertaa ennen siirtymistä laadukkaampiin 15W 40 öljyihin, kuten Delvac tai Rimula. 15W40 mineraaliöljy toimii venemoottoreissa koska öljyvuodot pysyy paremin kurissa kuin ohkaisemmissa vaihtoehdoissa. Oikein kun alkaa tihkumaan niin 20W 50 sisään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe