Koira ontuu takatassuaan

Tassunvaivaa

Mulla viiden vuoden ikäinen villa/mäyräkoira sekoitus. Pitää vasenta tassuaan ylhäällä heti lenkin jälkeen levähdetyään. Kävimme eläinlääkärillä joka totesi vaivan olevan nilkassa. Määrättiin metacam kuuri. Vaiva jatkunut kuitenkin senkin jälkeen. Nyt tilattiin back and track loimi ja tassutuki. Msm glukosamiini ja track and ruusunmarjajauhe sekä omega kolmonen mennyt päivittäin nyt parin viikon ajan. Voisiko tämän ikäisellä koiralla olla jo nivelrikko ? Tarkoitus on viedä koira kuvattavaksi ja saada varmuus vaivan laadusta. Entä nuo mainitsemani trak and back tuotteet onko ollut apua kenenkään teidän koiralle. Lepohan tähän tietty olisi myöskin yksi apukeino mutta miten pidät koiran paikoillaan kun tulet töistä kotiin ja toinen on niin onnellinen jälleennäkemisestä että pomppii juurikin takatassuiltaan vasten ja odottaa suukkoja

49

2155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zfdrfze

      Pentu on voinut vahingoittua myös kotonaan/kuljetuksessa. Tyypillistä, jos monta koiraa sullotaan pieneen tilaan esim. autokuljetuksen tai laivamatkan ajaksi. Ns. "traumaattinen nivelrikko", eli vammasta johtuva.

    • 4020000

      Nivelrikko nilkassa? Ettei olisi patella polvessa? Nilkuttaako kokl ajan vai liikkeelle lähdön jälkeen?

      • Tassuvaivanen

        Aamulla ei nilkuttakut ollenkaan. Mutta sen jälkeen kun kävimme postin hakemassa oli mulla taas kolmella jalalla pomppivat koira


      • Tassuvaivaivanennnn

        Tiistaina kuvattiin animagissa ja keskiviikkona leikattiin ristiside. Meillä täällä tuppukylässä eläinlääkäri tosiaan oli sitä mieltä että ei mitään vakavaa pikkusen nilkan venähdystä vaan. Voi kun olisin tajunnut koiran kipu tilan aikaisemmin. Mutta nyt pääasia että löydettiin pätevät ja osaavat lääkärit. Tosi hyvä palvelu kyseisellä klinikalla oli ja vastaisuudessa käytän juurikin tätä ell.asemaa meidän eläimillä.


    • Ristiside

      Hei! Voisitko kertoa tuosta leikkauksesta ja siitä toipumisesta tarkemmin ? Minun villiksellä varmaan sama edessä..keskiviikkona selviää, mikä vaivaa..

      • Nappulajamamma

        Leikkaus suoritettiin Oulun Animagissa. Vein koirani sinne aamulla ennen yhdeksää. Puoleltapäivin leikkaus oli ohi ja Nappula heräilemässä. Tosi hyvät kipulääkkeet auttoivat niin että ainoastaan pientä vikinä ääniä yöllä kuuntelin. Nappulalla oli ristiside osittain poikki,kohtalaista (en tiiä mitä tarkottanee) nivelrikkoa..tai siis tajuan että nivelrikko on mutta aika outo ilmaisu. Ristiside korjattiin monisäikeisellä tukilangalla . Pissaa saatiin odotella seuraavaan päivään asti ja kakkaa vielä pitempään. Haava on tosi siisti ja kuiva. Nyt menee antibiootti ja kiputulehdus lääkeet kaksi kertaa päivässä. Toipuminen on ollut vielä tässävaiheessa hidasta mutta näyttää siltä että ettiäpäin porskutellaan. Hitaasti mutta varmasti. Kaikkea hyvää sinne niin sinulle kun koirallesikinä. T.mp


    • Ristiside

      Kiitos vastauksesta. Huomiseen vielä jännätään täällä kuinka käy. Minun koira kävelee vain yksittäisiä askeleita sillä jalalla, seisoessa laittaa sen myös maahan. Oliko nappulan jalka kipeän oloinen ennen leikkausta? Meillä kun ei ole kipuja ollut eikä se valitellut kun eläinlääkäri sitä " väänteli". Nyt kuitenkin syötä sille tulehduskipulääkettä.

      • Mammahansetäällä

        Moikka. Siinäpä se olikin kun ensin luotin tyhmyyksissäni että sillä puutuu takatassu kun se levähtää lenkin jälkeen. Sitten kun tuo rakkauspakkaus rakastaa palloleikkejä yli kaiken. Kuvittelin että jalka siinä venähtänyt ja tosiaankin ton lehmälääkärin mielipide - ei se mitään vakavaa ole. Ei tosiaan ollenkaan olisi uskonut että koivessa olisi mitään noin suurta remppaa kaipaavaa, ainut oli tuo kolmetassuus mikä ilmeni aina vasta lenkkien jälkeen. Sisukkaana tyttönä ei päästänyt ääntään lääkärin sitä väännellessä. Kaikkea hyvää ja parasta teille toivottelen. Jaksamisia sulle koiruuden hoitoon jos tohon toimenpiteeseen joutuu. On kun vauvan hoitoa ainakin pari ekaa päivää ja etenkin eka yö. Kuuntelee vaan että kulkee henki ym. Palaillaan paljon ja kerro kuulumisia...jokohan ☺


      • Ristiside
        Mammahansetäällä kirjoitti:

        Moikka. Siinäpä se olikin kun ensin luotin tyhmyyksissäni että sillä puutuu takatassu kun se levähtää lenkin jälkeen. Sitten kun tuo rakkauspakkaus rakastaa palloleikkejä yli kaiken. Kuvittelin että jalka siinä venähtänyt ja tosiaankin ton lehmälääkärin mielipide - ei se mitään vakavaa ole. Ei tosiaan ollenkaan olisi uskonut että koivessa olisi mitään noin suurta remppaa kaipaavaa, ainut oli tuo kolmetassuus mikä ilmeni aina vasta lenkkien jälkeen. Sisukkaana tyttönä ei päästänyt ääntään lääkärin sitä väännellessä. Kaikkea hyvää ja parasta teille toivottelen. Jaksamisia sulle koiruuden hoitoon jos tohon toimenpiteeseen joutuu. On kun vauvan hoitoa ainakin pari ekaa päivää ja etenkin eka yö. Kuuntelee vaan että kulkee henki ym. Palaillaan paljon ja kerro kuulumisia...jokohan ☺

        Kiitti tsempeistä :) Niitä täällä tarvitaan.. Meillähän on jo yksi saman jalan leikkaus takana, pari vuotta sitten leikattiin patella luksaatio. Siitä toipuminen kesti sen pari kuukautta, asuttiinpa melkein se aika vaan yhdessä huoneessa ja hyppelyjä tuli varoa koko toipumisen ajan. Hyvin kuitenkin meni kaikki eikä polvi ole lähtenyt paikaltaan sen jälkeen kertaakaan. Meillä kans on ihan "hullu" pallojen perään ja nytkin pitäisi vaan viskellä sitä. Olen kuitenkin piilottanut kaikki lelut, mikä voi rasittaa jalkaa. Olen jo asennoitunut siihen, että leikkaus on edessä. Suunnitelmat esim. työvuorojen suhteen olen tehnyt. Olisihan se verrattavissa ihan lottovoittoon, jos jalka paranis ilman leikkausta. Laittelen sulle viestiä sit huomenna kuinka tästä eteenpäin mennään. Aika lääkärille on vasta 15.30.


    • RIP-koikkini

      Mun koiralta jalan ontumisen vuoksi paljastui selän välilevyongelma. Pitkään ennen ontumista järsi tassua ja sitä hoidettiin iho-ongelmana. Ja iho-ongelmaa ihan oikeasti olikin kovasti, se hämäsi ja vaikeutti toiden diagnoosin saamista.
      Tilanne meni lopulta liian pahaksi kipujen kanssa vaikka diagnoosi lopulta saatiinkin, mikään ei auttanut enää.

    • Ristiside

      Moikka. "Tuomio" tuli.. Ristiside on poikki ja leikkaus on ens viikon tiistaina. Toisaalta nyt on itellä helpottunu olo kun tietää mikä on jalassa.

      • Tassuvaivaivanennnn

        No voihan harmi. Itellä oli ja kuitenkin se tieto tärkeintä mikä karvalastani vaivaa. Se epätietoisuus on niin ressaavaa ja kun näkee että kaikki ei oo kunnossa ni sekin on niin ahdistavaa. Mulla oli ja tänään eka työpäivä Nappulan leikkauksen jälkeen. Pein kaikki ylityövapaat tähän asti. Koko päivän mielessä että miten tämä täällä pärjälee kauhukuvat mielessä sitten kotiuduin. Mutta eipä täällä hätää ollu. Tää on vaan niin hankalaa kun toinen on onnesta sekasin kun tulee kotia ja ei sais hyppiä ja liikkeet on mitä on. Meillä vielä ja monta viikkoa pitäs ottaa rauhallisesti. Ulkona ollaa joutuu käymään useammin kun ohjeessa neuvottu viisi minuuttia kolmesti päivässä,tassua pitäs jumppauttaa mutta ei siinäkään taho tulla mitään. Laittaa vastaan kun yritän sitä leikattua tassua taivuttaa ja suoristella. Tuntee ittensä niin avuttomaksi. Parhaani kyllä yritän mutta tahtoo vaipua välillä epätoivoon. Mutta jospa tämä tästä. Ollaanpa kuulolla jatkossakin . Mutta hei ihan kaikkea hyvää teille sinne ja annappa muutama rapsutus sille sun aarteellesi meiltäkin☺


      • Ristiside
        Tassuvaivaivanennnn kirjoitti:

        No voihan harmi. Itellä oli ja kuitenkin se tieto tärkeintä mikä karvalastani vaivaa. Se epätietoisuus on niin ressaavaa ja kun näkee että kaikki ei oo kunnossa ni sekin on niin ahdistavaa. Mulla oli ja tänään eka työpäivä Nappulan leikkauksen jälkeen. Pein kaikki ylityövapaat tähän asti. Koko päivän mielessä että miten tämä täällä pärjälee kauhukuvat mielessä sitten kotiuduin. Mutta eipä täällä hätää ollu. Tää on vaan niin hankalaa kun toinen on onnesta sekasin kun tulee kotia ja ei sais hyppiä ja liikkeet on mitä on. Meillä vielä ja monta viikkoa pitäs ottaa rauhallisesti. Ulkona ollaa joutuu käymään useammin kun ohjeessa neuvottu viisi minuuttia kolmesti päivässä,tassua pitäs jumppauttaa mutta ei siinäkään taho tulla mitään. Laittaa vastaan kun yritän sitä leikattua tassua taivuttaa ja suoristella. Tuntee ittensä niin avuttomaksi. Parhaani kyllä yritän mutta tahtoo vaipua välillä epätoivoon. Mutta jospa tämä tästä. Ollaanpa kuulolla jatkossakin . Mutta hei ihan kaikkea hyvää teille sinne ja annappa muutama rapsutus sille sun aarteellesi meiltäkin☺

        Heips. Joko nappula käyttää leikattua jalkaa? Meillä lääkäri puheli 5 viikon varo ajasta ja sit kuviin ja jatkot sen mukaan.. mie pystyn olee vain kolme kokonaista päivää Siirin kanssa leikkauksen jälkeen mut onneks ei senkään jälkeen tarvitse olla yksin ku pari tuntia päivässä n. 2x viikossa. Vaihtelen työvuoroni iltavuoroiks ja mulla mies tulee kotio sit jo kolmen maita. Kyllä jotenkin täs oon ajatellu, et miks ihmeessä noin pientä koetellaan


      • Ristiside
        Ristiside kirjoitti:

        Heips. Joko nappula käyttää leikattua jalkaa? Meillä lääkäri puheli 5 viikon varo ajasta ja sit kuviin ja jatkot sen mukaan.. mie pystyn olee vain kolme kokonaista päivää Siirin kanssa leikkauksen jälkeen mut onneks ei senkään jälkeen tarvitse olla yksin ku pari tuntia päivässä n. 2x viikossa. Vaihtelen työvuoroni iltavuoroiks ja mulla mies tulee kotio sit jo kolmen maita. Kyllä jotenkin täs oon ajatellu, et miks ihmeessä noin pientä koetellaan

        Tais osa viestistä jäädä tulematta.. kirjottelen pusuja ja paijauksia myös sinne


      • Ristiside
        Ristiside kirjoitti:

        Heips. Joko nappula käyttää leikattua jalkaa? Meillä lääkäri puheli 5 viikon varo ajasta ja sit kuviin ja jatkot sen mukaan.. mie pystyn olee vain kolme kokonaista päivää Siirin kanssa leikkauksen jälkeen mut onneks ei senkään jälkeen tarvitse olla yksin ku pari tuntia päivässä n. 2x viikossa. Vaihtelen työvuoroni iltavuoroiks ja mulla mies tulee kotio sit jo kolmen maita. Kyllä jotenkin täs oon ajatellu, et miks ihmeessä noin pientä koetellaan

        Tais osa viestistä jäädä tulematta.. kirjottelen pusuja ja paijauksia myös sinne


      • Tassuvaivaivanennnn

        Käyttää ulkona tassuaan niinku ei olis mitään vaivaa. Sisällä näyttää aristelevan vielä ja pitää ylhäällä leikattua tassuaan... ainakin illasta jos töhöttänyt enemmän. Lue,ollu liian onnellinen


      • Tassuvaivaivanennnn

        Mulla jäi ja pitkästä litaniasta suurin osa tekstistä pois


    • Ristiside

      Moikka! Täällä ollaan kotiin päin menossa ristiside leikkauksesta.. hyvin oli onnistunut leikkaus. Nyt pikkunen vielä on lääketokkurassa ja nukahti. Tästä se toipuminen alkaa täälläkin

      • Nappulanmamma

        Hyvä että leikkaus takanapäin. Taitaa olla niin että me mammat ollaan oltu enenmän hermona ja huolissamme kun pikku potilaamme. Täällä leikkauksesta se kaksi viikkoa takanapäin. Hyvin on toipuminen edistynyt. Tikitkin saatiin eilen pois. Kaikkea hyvää teille sinne.


      • Ristiside
        Nappulanmamma kirjoitti:

        Hyvä että leikkaus takanapäin. Taitaa olla niin että me mammat ollaan oltu enenmän hermona ja huolissamme kun pikku potilaamme. Täällä leikkauksesta se kaksi viikkoa takanapäin. Hyvin on toipuminen edistynyt. Tikitkin saatiin eilen pois. Kaikkea hyvää teille sinne.

        Moikka! Eilinen ilta ja yö oli aikamoista pientä vikinää. Annoin 3 tippaa tramadolia kympin aikaan illalla mut eipä tuo tainnu kipujen takia äänellä, koska ei rauhottunu. Yöllä tuli meidän viereen nukkumaan niin siinä sitten ääntelyt loppu. Eilen käytiin pissat tekemässä ulos mut tänään en ole vielä ulos saanu pientä. Kipulääkkeet ja antibiootti pienen "tappelun" kanssa sain menemään. Kanafilettä pikku murusina söi mutta vettä ei ole omatoimisesti alkanut juomaan vaan sormella ja ruutalla olen antanut. Siirin haava illalla vuoti verta, tänään pitää siteet ottaa pois ja suihkuttelut alkaa. Se on totta, et tääkin mami on ihan hermona pienen kanssa, yritän olla rauhallinen kylläkin potilaan lähellä. Koira kun vaistoaa sen. Kiva, et teillä on toipuminen jo tuossa vaiheessa, perästä tullaan myökin


      • Minähänsetäällätaas

        Siintä se alkaa uusi ja parempi elämä koiruuksille. Tuntuu niin hyvältä kun sai asian hoidettua vaikka pitkän pennin saikin pulittaa. Mutta kyllä Nappula on niin kovin rakas ja eihän kaikkea voi mitatakkaan rahassa. Sen kanssa on kuljettu yhdessä niin elämäni iloissa kun niissä synkimissäkin päivissä. Tossa se örisee kun pikkunen possu


      • Nappulanmammatäällä

        Taas katos suurin osa tekstiä. Mutta siis täällä kaikki ok. Ainakin tällä hetkellä ja kiva kun saa sulta niinkin vertaistukea tässä koirien asiassa. Palaillaanahan?


      • Ristiside
        Nappulanmammatäällä kirjoitti:

        Taas katos suurin osa tekstiä. Mutta siis täällä kaikki ok. Ainakin tällä hetkellä ja kiva kun saa sulta niinkin vertaistukea tässä koirien asiassa. Palaillaanahan?

        Minustakin on ollut kiva saada sinulta vertaistukea. On tää aika kova paikka minullekin kun todella siiri on ihan liian tärkeä meille. Paljon muuten siellä päin maksoi leikkaus? Minä leikkautin joensuussa Jari Aholla ja se maksoi himpun vajaa 500 egua. Ei näitä eläimiä voi rahassa mitata, Siirin ruokakin maksaa 85 euroo 2,5kg pussukka. Kallis on koiras mut ei se haittaa. Minä oonkin aina sanonu, et Siirin takia käyn töissä jotta saan ostettuu sille sitä mitä se syö


      • Siirinmami
        Ristiside kirjoitti:

        Minustakin on ollut kiva saada sinulta vertaistukea. On tää aika kova paikka minullekin kun todella siiri on ihan liian tärkeä meille. Paljon muuten siellä päin maksoi leikkaus? Minä leikkautin joensuussa Jari Aholla ja se maksoi himpun vajaa 500 egua. Ei näitä eläimiä voi rahassa mitata, Siirin ruokakin maksaa 85 euroo 2,5kg pussukka. Kallis on koiras mut ei se haittaa. Minä oonkin aina sanonu, et Siirin takia käyn töissä jotta saan ostettuu sille sitä mitä se syö

        Äsken otin siteet pois jalasta ja siistiltä näyttää haava. Tänään on ollut jo parempi päivä eikä oo vikissyt enää. Kerran käytiin ulkona pissalla, mut ei laittanu kipeetä jalkaa maahan kuin pissin aikana. Kävin ostamassa tuon puhallettavan kaulurin, mut taitaa päästä kuitenkin lipomaan haavaa. Toivottavasti ei tarviisi laittaa sitä inhottavaa muovi läpykkää. Niin ja ruoka alkaa pikkuhiljaa maistua, mikä on hyvä merkki! Kyllä tästä selvitään.. palaillaan!


      • Siirinmami
        Siirinmami kirjoitti:

        Äsken otin siteet pois jalasta ja siistiltä näyttää haava. Tänään on ollut jo parempi päivä eikä oo vikissyt enää. Kerran käytiin ulkona pissalla, mut ei laittanu kipeetä jalkaa maahan kuin pissin aikana. Kävin ostamassa tuon puhallettavan kaulurin, mut taitaa päästä kuitenkin lipomaan haavaa. Toivottavasti ei tarviisi laittaa sitä inhottavaa muovi läpykkää. Niin ja ruoka alkaa pikkuhiljaa maistua, mikä on hyvä merkki! Kyllä tästä selvitään.. palaillaan!

        Kirjotanpa vielä.. pihalla käyty kävelemässä ja pissat sekä peräti kakankin teki sinne. Viimeksi sen polvileikkauksen jälkeen kakka tuli vasta 4 päivää leikkauksesta.. Olen tosi tyytyväinen :)


      • Nappulanmammatäällä

        Meillähän se tuli maksamaan kuvauksineen kaikkineen siinä 1200 e. Vakuutuksia ei ole. Mutta luojankiitos sain animagi luotolla maksaa sen osissa. Mulla ja kaikki rahat menee eläimiin tai siis aina ensin tulee ne ja niiden hyvinvointi. Mulla Nappulan lisäksi kolme kissaa. Minä ja muuten odottelin pissaa ja kakkaa sillon leikkauksen jälkeen huolissani. Aattelin että nyt kun tässä vielä joku suolitukos tulee niin apua. Me käytiin ja Nappulan kanssa tänään sellanen hiukkasen " pitempi " lenkki. Elikkä tossa metsän reunassa käveltiin polkua pitkin ainakin 100 metriä. Kyllä minä ja kuulen siintä kuinka Nappula on ylilellitty puudeli, mutta tosiasia on että se on mulle niin suunnattoman rakas ja tärkeä.


      • Nappulanmammatäällä

        Kirjottelenpa lisää kun näytti tuo edellinen viesti tulevan ihan kokonaan ☺ mimmoset hoitoohjeita te saitte ? Meinaan että onko paljonkin eroa,kun meillä oli niin että 1-2 päivänä vaan pissalle ja asioilla käynti, 1-2 viikkoon 5min. Ulkoilu 2-3 viikkoon 10min. 3-4 viikkoon 15min. Sitten pikkuhiljaa lisätään matkaa ja aikaa. Tosin mulla nuo 5minsan ajat ei pitäny paikkaansa. Me oltiin sen aikaa kun kakkaa tuli jos siltä näytti että on isompi tarve. Hyvä homma kun kumpasellakin nyt asiat siinä reilasa että saadaan vaan odotella tyttöjen toipumisia. Palaillaan ☺


      • Nappulanmammatäällätaass

        Vielä piti alkaa kirjottelemaan. Hurjan isot hintaerot noissa leikkausoperaation hinnoissa. Mutta tosiaan ei mun tuloilla tollasta summaa olis ollu heti maksaa. Onneks on luottotiedot kunnossa niin sain ton luoton. Sitä nyt lyhentelen kuukausittain. Kullannupullani uni maittaa kuorsaus kuuluu kun nukkuu niin sikiästi. Tosi joutuin sitten menny kuitenkin tämä reilu kaks viikkoa. Vaikka se eka viikko oli sellasta hermoilemista, ruokakaan ei malttanut. Siis mulle,pari palaa leipää ja jugurtti,niillä mentiin. Nyt kuitenkin palattu arkirutiineihin takasin. Tyytyväinen olen kun koiralla jalka kunnossa eikä kaduta pätkääkään että leikkaus suoritettiin. Netistä kun luki niitä juttuja koirista mille oli sama operaatio tehty ja kaikki ei mennytkään niinkin strömsössä niin pilottihan tuo että mitäpä jos meilläkään ei leikkaus onnistu. Mutta onneksi aletaan olla voiton puolella. Kyllä me saadaan olla onnellisia kun meiän tytöt saa säären sä taas kuntoon. Siirille hurjan paljon paranemisterkkuja. Toivottelee Nappula ja mamma


      • Siirinmami
        Nappulanmammatäällätaass kirjoitti:

        Vielä piti alkaa kirjottelemaan. Hurjan isot hintaerot noissa leikkausoperaation hinnoissa. Mutta tosiaan ei mun tuloilla tollasta summaa olis ollu heti maksaa. Onneks on luottotiedot kunnossa niin sain ton luoton. Sitä nyt lyhentelen kuukausittain. Kullannupullani uni maittaa kuorsaus kuuluu kun nukkuu niin sikiästi. Tosi joutuin sitten menny kuitenkin tämä reilu kaks viikkoa. Vaikka se eka viikko oli sellasta hermoilemista, ruokakaan ei malttanut. Siis mulle,pari palaa leipää ja jugurtti,niillä mentiin. Nyt kuitenkin palattu arkirutiineihin takasin. Tyytyväinen olen kun koiralla jalka kunnossa eikä kaduta pätkääkään että leikkaus suoritettiin. Netistä kun luki niitä juttuja koirista mille oli sama operaatio tehty ja kaikki ei mennytkään niinkin strömsössä niin pilottihan tuo että mitäpä jos meilläkään ei leikkaus onnistu. Mutta onneksi aletaan olla voiton puolella. Kyllä me saadaan olla onnellisia kun meiän tytöt saa säären sä taas kuntoon. Siirille hurjan paljon paranemisterkkuja. Toivottelee Nappula ja mamma

        Moikka! Täällä tyttö joutuu olee tän päivää yksin mut hyvin oli päivä mennyt. Leikattua jalkaa ei vielä laita juurikaan maahan ja minusta näyttää, et jotenkin vinoon sen vetää. Voipi olla, et mie vaan kuvittelen. Ruoka ei hirveesti maistu, syötettynä pienesti jauhelihaa ja kanafileita ottaa, onneksi juo vettä kun annan kipon suun eteen. Lääkkeiden kans joudun hieman "taistelemmaan", väkisin täytyy ne antaa. No, onpas hinta ero leikkauksella!! Me saatiin tosi hyvä kirjalliset ohjeet 12 viikolle eteenpäin. Joka viikolle on omat ohjeensa. Nyt on 10 minsan kävely, Kylmä hoito 3x pv sekä jalan jumppaus. Monta päivää teillä meni kun nappula alkoi käyttämään jalkaa? Entäs ruokailut? Meillä kun on hirveen nirppanokka ollu koko ikänsä, oikeestaan nyt parin vuoden sisällä on alkanu paremmin syömään. Löysin tosiaan sellasen ruuan, mistä tykkää. Zivipeakin ilmakuivattuja peuran lastuja on syönyt, mutta nyt tosiaan ei niitäkään. Minä muuten jouduin laittamaan sen hemmetin muovi kaulurin, oli eilen päässyt nuolemaan haavaansa vaikka oli puhallettava kaulurin kaulassa. En tykkää eikä tykkää Siirikään. Hieman oli verta sit haava tihkutellut. Tänään olin haavan hoito koulutuksessa, niin sieltä sain näytepulloja haava hoitoon, niitä kokeilen nyt tytölle. Palaillaan ja kivoja lenkkejä teille!


      • Miehänsetäällätaasssss

        Joo toi jalan vinoon meno on kyllä munkin mielestä ihan totta. Aina kun koira esimerkiksi istuu tuo leikattu koipi näyttää olevan sillee kummasti ulospäin. Voi jestas sentään meille ei annettu kun nuo lenkkeilyajat ohjeeksi ja sitten se jalan taivutettu koukkuun ja suoraan, mitä neiti ei suostu ees montaa kertaa tekee. No kuuleppa kun minusta nyt näytti just äsken niinkin aristellu vieläkin tota leikattua kinttuaan. Seiso sillee varpaillaan kun odotteli mua saunasta, en tiiä oisko se sitten noi kaakelit mitkä ei anna sillee pitoa. Täällä on vuorattu lattiat matoilla laminaatti lattia on niin saamaarin liukas. Mie oon ja ihan neuroottisena ton koiven kanssa,tarkkailee aina kun mahdollista sen toimivuutta. Äskenkin tuli sitten sellanen tuskallinen ja pettynyt olo kun aristelli jalkajaan. Entä jos tää ei onnistunukkaan ? Syöny se kyllä on,annan kaks kertaa päivässä Hillsin mobility raksuja ja rintin nivelvaivaivasen koiran märkäruokaa. Ulkona se kyllä kävelee ihan kaikilla tassuillaan. Tää on niin tätä toivosta epätoivoon hyppelemistä. Mun mielestä jossain ohjeessa oli mitä netistä katoin että toi leikattu koipi pitäs saava samaan asentoon ja kurssiin kun toi toinenkin. Mitenköhän se sitten tapahtuneen? Fysioterapeutti tietty osaisi neuvoa MUTTA mulla ei oo enää yksinkertaisesti varaa kalliisiin kuntoutukseen. .. meille ei puhuttu ees jälkitarkastuksesta mitään. Kaipa ne katto että sekarotuinen koira ja rahaton mamma


      • Nappulanmammatäällä

        Meillä pein sen lampunvarjostimen sisällä koko ajan. Ulos mennessä otin aina pois.onneksi ei hirveen pahaa siintä tykänny. Mutta tosiasia Han se on että on varmaan ihan kamalaa kun herää kipujen kanssa,ei tiiä tästä maailmasta mitään ja sitten toi kaamea kuuppa vielä työnnetty päähän. Meillä oli ja Nappula aivan paniikissa kun se heräsi yritti peruuttaa ja repiä tötsää pois. Onneks se on nyt kuitenkin saatu pois. Lääkkeet annoin meillä maksamakkaraan piilotettuna. Kyllä tämä tapaus on kuitenkin syöny ihan hyvin. No ehkä parina ekana päivänä syötin sitä kädestä...ei se muuten olis tainnu ruoka maittaa. Meille ei edes tosta kylmähoiosta sanottu mitään,voihan käääääkk olisikohan se ollu kuinka tärkeää. Nyt jos mie onkin munannu kaiken ihan ite toiminnallani. Voihan mitä itesyytöksiä saakaan kokea... parhaani oon yrittäny kuitenkin näillä tiedoilla ja taidoilla mitä mulla on. Nyt hyvää viikonloppua teille ja palaillaanpa taas (jospa ne kintut kääntyisi oikeisiin paikkoihin,kun mulla ollu ihan sama mielessä että ei se odota sillee suoraan eteen kun se on VINO. Antako ne mitä ohjeita tohon liittyen ? Voisit kato antaa meillekin jumppaohjeita


    • Siirinmami

      No, älä nyt paniikkiin mee.. et ole tehnyt mitään väärää. Kylmähoito on sen takia, et turvotus vähenee. Myönnän kyllä, et kerran päivässä olen minäkin vaan kylmällä painellut jalkaa. Minusta kun jalka ei ole edes paljon turvoksissa. Ohjeessa oli, et kun turvotus laskee niin alkaa lämpöhoito samalla taktiikalla. Muistelen, et polvileikkauksenkin jälkeen veti jalkaa vinoon mut siitä se sit suoristu kun alkoi vaan käyttämään sitä. Jumppaohje oli just taakse/koukkuun ja jos koira antaa olla rentona jalan, niin se ei ole silloin kipeä. Jos alkaa jännittämään jalkaa, niin silloin pitää lopettaa jumppa. Tätä oli ohjeessa 3x vrk. Täytyy meidän nyt vaan odotella rauhassa ja toivoa parasta. Polvileikkauksen jälkeen meillä oli 4 päivää kolmijalkanen koiruus mut ku mentiin käymään minun vanhemmilla niin siellä unohti, et jalka on kipeä. Siitä lähtien sit käveli suht normisti. Saas nähä kuinka käy kun huomenna meinattiin käydä porukoilla. Se kun on vähä niinku toinen koti siirille, minun äiti on "vara-mami.. Minä kysyin et täytyykö jälkitarkastuksessa/kuvissa käydä, niin lekuri sanoi et ei tarvii jos ei mitään ongelmaa ole. Hyvää viikonloppua myös teille molemmille!

    • Siirijamami

      Heips nappula ja mamma! Mites teillä vkl meni? Täällä ollaan joka päivä vaan parempaan suuntaan menossa

    • Siirijamami

      Voi kökkö!!!! Kirjoitin pitkän tarinan ja vain pari lausetta tuli näkyviin. Miks tää ei julkaise koko kirjotusta?

      • Nappulanmammatääll

        Moikka ☺ me ollaan viikonloppuna tehty vaan ihan pikkuisia jalottelulenkkejä. Mutta tänään kierrettiin jo mettäpolullakin semmonen 15 min. lenkki. Nappula ei ainakaan vielä näytä aristelevan tassuaan. Pitää alkaa kohtapuoliin ettiä tältä kylältä ylämäki että saadaan kuntoutusta tassulle. Lueskelin noita kuntoutusohjaaja netistä. Mutta silleen pikkuhiljaa edeten tässä mennään. Kolme viikkoa vielä kytkettynä mutta jospa sitä sitten uskaltaa laskea vapaaksi noilla mettäpolullakin ja aivan mahtavaa kun saadaan nauttia luonnon kauneudesta ilman että pienellä olis kipuja heti lenkin jälkeen.


      • Nappulanmammatääl

        Oliko Siirillä muuten nivelrikkoa ? Kun meillähän löyty sitäkin


      • Siirinmami
        Nappulanmammatääl kirjoitti:

        Oliko Siirillä muuten nivelrikkoa ? Kun meillähän löyty sitäkin

        Ei lääkäri kyl maininnut nivelrikosta enkä älynnyt kysyä. Kuinka pitkään annoit kipulääkettä? Meillä kun ohjeessa oli 5-7 päivää. Huomenna tulee viikko leikkauksesta ja
        Olen antanut sen 2x vrk. Monta päivää teillä meni leikkauksesta kun alkoi käyttämään tassua? Meillä ihan ykkös askeleita vaan ottaa. Ihanaa kuitenkin kun siiri on alkanut syödä ja normit rutiinit on palanneet.


      • Miehänsetäällätaassss

        Mie annoin kaks viikkoa rimadyl merkeistä kipulääkettä. Kyllä siinä useampi päivä meni kun ihan kunnolla tassuaan käytti. Tuntuu että vieläkin seisoo välillä silleen että ainoastaan varpaat osuu maahan siinä leikattussaa jalassa, ainakin mitä kotioloissa oon huomannu. Ulkona sitten saattaa ja nostella kipiää jalkajaan välillä ylös. Ainakin jos on märkä maa,eihän sitä hienot naiset toki kastele jalkojaan. Meillä leikkauksesta kuitenkin huomenna jo kolme viikkoa. Elikkä kyllä tässä toipumisessa näyttää aikaa vievän ennenkuin uskaltaa ihan täysin huokaista helpotuksesta. Mutta pikkuhiljaa mennään ettiäpäin.


      • yyerut

        Hallitus sensuroi sananvapautta!


    • Pikkusiirimami

    • Pikkusiipukka

      Eipä tainnu miun viesti tulla näkyviin.. Onkohan niin, et hymiön kun laittaa niin ei näy viestiä..

      • Tassuvaivaivanennn

        Morjesta taas. Voi jestas että täällä taas saatu ylimääräisiä sydämen lyöntejä. Nappula nousi makuultaa ja linkutti kolmella jalalla. Tuo sen linkuttaminen saa minut ihan oikeesti epätoivoon. Annoin sille rimadyl lääkkeen ja käytin sen iltapissalla. Siellä ei kuitenkaan nilkuttanu. ... voi jestas tätä jatkuvaa menettämisen pelkoa. Kunpa kaikki olis sillee jo takanapäin että voisin huokaista helpotuksesta. Lenkit ollu meillä lähinnä tienvarsien haistelua. Eli en ole uskaltanut kovinkaan kauas kotipihalla lähteä ettei jalka vaan rasitu. Entäs miten teillä siellä ? Siinä ohjeessa mikä saatiin oli että jalan pitäs kuntoutua koko ajan. Voi apua kun tietäis mikä olis sopiva aika jalotella ja minkä pituisen matkan kärsisi kävellä ilman rasitusta. Hyvät viikonloput. T.mp. ja nappula


    • yreyeryer

      Ap ehkä lääkärin arvio oli väärä, kannattanee hankkia toinen mielipide. Ontumisen alkaminen yhtäkkiä viittaisi enemmän johonkin traumaan, kuin pitkälliseen sairauteen: eli johonkin äkilliseen vammaan. Ehkä koira vain astui lenkillä lasinsiruun tai nyrjäytti nilkan. Mulla on itsellänikin ollut jalkapohjassa jalansiru, jota ei nähnyt paljaalla silmällä vaan vasta röntgenillä. Se voi olla vaikka millin kokoinen.

    • Siirimami

      Heips! Meillä menee muuten hyvin mut leikattua jalkaa käyttää aika vähän. Välillä kun innostuu niin silloin tipsuttelee neljällä jalalla. Painoaan varaa oikeestaan vaan pissatessa. Vaikka Siiri on tyttö niin se pissaa ja kakku aika oikea jalka ylhäällä, aika jännä juttu. Muuten meillä on normit rutiinit ja "riehu-pelle-kohtaukset " ovat tulleet takaisin. Soitin tänään lääkäriin ja varasin tiistaille tikkien poisto ajan. Kysästä samalla siitä kun ei kävele vielä paljookaan jalalla. Antoi fysioterapeutin puh.nron, soittelen sille ens viikolla. Jos vaikka jotain ohjeita antas. Hyvää vkl myös teille!

      • Nappulanmammatää

        Moikka ! Meillä kävelee suurimmassa ajasta neljällä tassullaan. Leikkauksesta tulee jo neljä viikkoa keskiviikkona. Mutta makuultaan lähtiessä käyttää kolmea tassuaan. En tiiä olisko se sitten sitä nivelrikkoa. Voihan jestas tätä olotilaa kun on kuitenkin sellanen epävarma olo. Tilasin nyt nutrolin monitehosta tai jotain sen tyylistä,tulee pillerit ja öljy. Ruuan vaihdoin hillsin mobility j/d ruokaan. Hintaviahan nuo on,mutta ei auta. Rakkaani parasta aattelin ja raha ei tee mua onnelliseksi niinkuin koiran lämmin katse täynnä uskollisuutta,iloinen hännänheilutus ja vallattomat ilonkirrokset kun tuun kotia. Tuo koira on mulle kaikkikaikessa. Tuntuisi että en selviäisi jos sen joutuisi menettää. Teillä huomenna tikkien poisto,jos viitisit niin olis kiva kun kertoisit kuulumisia. Siirille tsemppiä lääkäriin. Meillä nuo tassuntaivutukset jääneet aika vähiin. Pikkuhissukseen jalottelulenkkejä ollaan kyllä tehty kolmena kertaa päivässä. Nyt hyvää illanjatkoja teille sinne. T.mp ja nappula


      • Siirijamami
        Nappulanmammatää kirjoitti:

        Moikka ! Meillä kävelee suurimmassa ajasta neljällä tassullaan. Leikkauksesta tulee jo neljä viikkoa keskiviikkona. Mutta makuultaan lähtiessä käyttää kolmea tassuaan. En tiiä olisko se sitten sitä nivelrikkoa. Voihan jestas tätä olotilaa kun on kuitenkin sellanen epävarma olo. Tilasin nyt nutrolin monitehosta tai jotain sen tyylistä,tulee pillerit ja öljy. Ruuan vaihdoin hillsin mobility j/d ruokaan. Hintaviahan nuo on,mutta ei auta. Rakkaani parasta aattelin ja raha ei tee mua onnelliseksi niinkuin koiran lämmin katse täynnä uskollisuutta,iloinen hännänheilutus ja vallattomat ilonkirrokset kun tuun kotia. Tuo koira on mulle kaikkikaikessa. Tuntuisi että en selviäisi jos sen joutuisi menettää. Teillä huomenna tikkien poisto,jos viitisit niin olis kiva kun kertoisit kuulumisia. Siirille tsemppiä lääkäriin. Meillä nuo tassuntaivutukset jääneet aika vähiin. Pikkuhissukseen jalottelulenkkejä ollaan kyllä tehty kolmena kertaa päivässä. Nyt hyvää illanjatkoja teille sinne. T.mp ja nappula

        Huomenia! Täälläkin hyvin toivutaan. Eilen tosiaan oli tikkien poisto. Pikkasen alko tihkuttelee verta yhdestä kohtaa niin kaulurista emme päässeet vielä eroon. Nyt täytyy sit suihkutella hoitoainetta haavaan. Leikattua jalkaa on nyt alkanut käyttämään, onneksi! Täytyy vaan hihna pitää lyhyellä niin silloin tassu menee maahan. Myö ollaan ihan pikkulenkkejä tehty, mut tänään jos käytäs vähä etenpänä. Fyssärille ei nyt näillä näkymin tarvitse mennäkkään. Kipulääkettä alan vähentää nyt kerta päivään muutamana päivänä ja sit vois senkin lopettaa. Kyllähän nämä isoja leikkauksia on joten toipuminen kestää kauan. Hienoa, et teilläkin on kaikki hyvin :). Joko olet antanut hyppiä mm sohvalle? Mie aattelin jouluun saakka olla varovainen ja sit jos antas vapaasti liikuskella sisällä. Nyt oon vaan valvottuna antanut irti olla. Patjalla edelleen nukutaan. Palaillaan!


      • Miehänsetäällätaas

        Meillä ja ulkona käyttää kaikkia neljää tassuaan. Mutta ulkoa kun tullaan ja vähän aikaa levähtää ni on ollu kolmijalkanen jonkun aikaa. Elikkä eilen päätin sitten lähtee metsälenkille.
        Siellä sitten joutuin hyppelemistä risukoitten ja varpujeñ yli. Senhän huomasin sitten illalla että liikaa oli tollanen römpiminen. Huomena sitten mennään vaan pellonpiennarta ihan hissukseen. En kyllä kestäisi nyt mitään takapakkia. Kun kuitenkin sanottiin siintä kuuutisen viikon varoajasta. Lenkkejä ei olla kyllä juuri nyt pidennetty. Mennään nyt ihan niin hissunkissun kun mahollista. Tossa tien toisella puolella tietä sellanen peltoaukia. Siinä saapastellaan ja haistellaan maailman menoa. Sängylle on päässy hyppäämään pariin otteeseen. Oon pelästyny että no niin nyt on jalka taas entinen. Kyllä mie ja ainakin sen pariviikkoa pien kytkettynä pihalla. Pitää kattoo ihan miten Nappulan vointi antaa periksi. Nyt taas moi ja palaillaanpa. Siirille paranemis terkkuja .


    • pcchee

      Tähän väliin voisin kysyä oman koiran ongelmasta, onko kukaan törmännyt samanlaiseen oireeseen? Eli jo vanhalla koiralla kipukohta on etutassun takana "kainalossa", eläinlääkärin mukaan imusolmukkeessa. Röntgen eikä ultra auta kuulemma saamaan selkeyttä vaivaan. Ontuu sisätiloissa, ulkona juoksee ja leikkii. Koiralla olisi myös virtsakivenpoistoleikkaus tulossa, nyt mietin kannattaako 600euron leikkaus, koska jalkakin on kipeä. Ikää 12vuotta, virkeä ja leikkisä vanha rouva muuten.

      • Minäjanapsukka

        Voi kun osaisinkin auttaa. Nää on niin kovin rakkaita otuksia meille itekullekkin. Kyseleppä siltä ell. Mitä mieltä on? Ainahan vanhemmalla koiralla on sen nukutuksenkin kanssa riskinsä. Mutta tee kuitenkin päätökseksi kuunnellen itseäsi ja sydäntäsi. Voihan koirallesi olla kuitenkin vielä monta yhteistä vuotta edessäpäin kanssasi. Tsemppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe