Alakoulun "koodaus" on samaa kuin

härällä_voi_ajaakin

ostaisi tietokoneen Afrikassa härkien ajajille.

Ministeri Lotto Laasonen yrittää saada nimeään koululaitoksen kehittäjien luetteloon.

Katsoin tässä eräänä aamuna telkusta, kun esiteltiin hanketta nimeltä "koodaus" alakoulujen matematiikan osaamisen kohottamistoimenpiteenä. Ei pahemmin voi metsään mennä.

Luulenpa, että tämän hankkeen piirissä ei todellakaan tiedetä, mitä koodaus tarkoittaa. Se ei ole sormella kuvien raahausta tabletin näytöllä.

Mutta vakavampaa on se, että tähän harrasteluun käytetään koulujen aikaa ja näin varsinaisen matematiikan opetukselta se on pois. Kuitenkin sanotaan, että matematiikan osaaminen on heikentynyt. "Koodaus" on väärä ja tyhjänpäiväinen lääke tähän vaivaan.

Matematiikan tunteja täytyy lisätä ja opettajien paneutua asiaansa esim. opettamalla sanallisia matematiikan tehtäviä. Näitä lapsemme eivät osaa ja kuitenkin elämässä juuri näitä taitoja tarvitaan. - Kuinka moni lapsi osaa laskea, paljonko pitää saada tietystä setelistä takaisin kassalla kun ostokset vähennetään. Ilman kassakuittia. Kuinka monta prosenttia jokin asia on kokonaismäärästä, jne.

Jos kouluissamme halutaan opettaa tietojenkäsittelyä, tapahtukoon se ylä-asteen viimeisillä luokilla, kun matematiikka on hallussa. Ja sittenkin opetettakoon oikeaa ohjelmointia, jota ammattilaiset koodaukseksi kutsuvat. Jonkun OHJELMOINTIKIELEN osaaminen on kiva taito, joskin ilman sitä tulee ihan hyvin toimeen. - Eihän autolla ajamiseenkaan tarvitse mekaanikon tutkintoja suorittaa.

Lopuksi yllä mainitussa ohjelmassa haastateltu opettaja totesi, että "koodaaminen" erottaa ihmiset siten, että jos osaa niin kuuluu niihin, jotka menestyvät ja jos ei, niin kuuluu sitten niihin jotka eivät menesty.

Eli kokoomus on keksinyt uuden lasten lajitteluperusteen. Tulee mieleen natsiajat ...

19

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nollayksi

      Voitaisiin aloittaa esimerkiksi sillä, että yläkouluun mennessä kaikki lapset osaisivat peruslaskutoimitukset ja kertotaulun. (Ei ole nykyään niin sanottu) Sitten olisi hyvä, että lukiossa tai ammattiin johtavissa kouluissa ei tarvitsisi antaa "tukiopetusta" matematiikasta yläkoulun asioista, että päästäisiin heti itse asiaan. Lisäksi olisi hyvä, että koulutaipaleella lapset oppisivat lukemaan niin, että ymmärtäisivät lukemansa. Kohtuullisesta kirjoitustaidostakaan ei olisi haittaa. Nykykaahotus rapauttaa koulumme.

      • Oikee_libertaari

        "Voitaisiin aloittaa esimerkiksi sillä, että yläkouluun mennessä kaikki lapset osaisivat peruslaskutoimitukset ja kertotaulun. (Ei ole nykyään niin sanottu)"

        Pitkän uran USA:ssa opettajana tehnyt John Taylor Gatto, kotiopetuksen puolestapuhuja, mainitsee kirjassaan "Dumbing us down" että perusaritmetiikan, lukemisen ja kirjoittamisen voi opettaa ihmiselle noin sadassa tunnissa. Jos näihin siis käytettäisiin 5h per päivä, siihen menisi vain alle kaksi viikkoa.

        Gatton mukaan oppilaan kuitenkin on oltava halukas oppimaan. Juuri tämä on peruskoulun pulmana. Pakko ei tee halukkaita oppijoita.

        Muuten muistelen, että alkuperäinen idea "koodauksen" opettamiseen koulussa olisi tullut Krista Kiurulta sosdemeilta tämän ollessa opetusministerinä.


      • eesti_eli_viro
        Oikee_libertaari kirjoitti:

        "Voitaisiin aloittaa esimerkiksi sillä, että yläkouluun mennessä kaikki lapset osaisivat peruslaskutoimitukset ja kertotaulun. (Ei ole nykyään niin sanottu)"

        Pitkän uran USA:ssa opettajana tehnyt John Taylor Gatto, kotiopetuksen puolestapuhuja, mainitsee kirjassaan "Dumbing us down" että perusaritmetiikan, lukemisen ja kirjoittamisen voi opettaa ihmiselle noin sadassa tunnissa. Jos näihin siis käytettäisiin 5h per päivä, siihen menisi vain alle kaksi viikkoa.

        Gatton mukaan oppilaan kuitenkin on oltava halukas oppimaan. Juuri tämä on peruskoulun pulmana. Pakko ei tee halukkaita oppijoita.

        Muuten muistelen, että alkuperäinen idea "koodauksen" opettamiseen koulussa olisi tullut Krista Kiurulta sosdemeilta tämän ollessa opetusministerinä.

        Kyllä idea on tullut Virosta, kun siellä on kovasti edetty tällä saralla. Siellä puhutaan "koodaamisesta".


    • Jombenbestisjohtaja

      Olet täsmälleen oikeassa. Vauhti on liian kova ja sen myötä myös vauhtisokeus.
      Alakoulussa pitäisi opetella perusasiat kantapään kautta, täysin ilman teknisiä apuvälineitä.

      • dvdsvsdvvvsdv

        Ei tarvitse olla hyvä matematiikassa oppiakseen ohjelmointia. Tiettyä loogista ajattelukykyä vaaditaan, mutta ei välttämättä matematiikan taitoja.


      • Jombenbestisjohtaja
        dvdsvsdvvvsdv kirjoitti:

        Ei tarvitse olla hyvä matematiikassa oppiakseen ohjelmointia. Tiettyä loogista ajattelukykyä vaaditaan, mutta ei välttämättä matematiikan taitoja.

        Ajattelemaan oppimisen pitäisi olla alakoulun perusopetuksen tärkeimpiä periaatteita!


      • Oikee_libertaari
        dvdsvsdvvvsdv kirjoitti:

        Ei tarvitse olla hyvä matematiikassa oppiakseen ohjelmointia. Tiettyä loogista ajattelukykyä vaaditaan, mutta ei välttämättä matematiikan taitoja.

        Kristillisten Sauli Ahvenjärvi, itse tekniikan tohtori, tyrmää ajatuksen koodauksesta kaikille

        http://sauliahvenjarvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/204658-koodausta-kaikille-lapsille-nyt-hoynaytetaan-ja-kunnolla

        Ahvenjärvi tyrmää ajatuksen koodaamisen opettamisesta, koska se ei ole jokamiehen taito. Hän on mielestäni tässä oikeassa. Koodaaminen pitäisi jättää erikoistumisopintoihin yliopistoissa ja ammattikorkeissa. Sen sisällyttäminen on vain ylimääräistä krääsää jo muutenkin tarpeettoman laajassa aiheiden kirjossa peruskoulussa.

        Olen itse hahmotellut, että peruskoulun ja lukion voisi yhdistää kolmivuotiseksi kouluksi, josta sitten jatketaan ammatillisiin opintoihin. Tämä ei ole niin radikaali ehdotus kuin miltä se vaikuttaa, sillä yläaste ja lukio ovat pitkälti vanhan kertausta. Edelleen peruskoulun koko sisältö on mahdollista opettaa varttuneemmille kahdessa vuodessa ja sisällössä nykyisellään on paljon turhaa yleissivistystä, jonka saisi helpommin kirjastosta.


      • Oikee_libertaari
        Jombenbestisjohtaja kirjoitti:

        Ajattelemaan oppimisen pitäisi olla alakoulun perusopetuksen tärkeimpiä periaatteita!

        Ei tule tapahtumaan nykymuotoisessa koulussa. Kirjassaan "Dumbing us down" amerikkalainen pitkän linjan opettajaveteraani ja kotikoulujen puoltaja John Taylor Gatto sanoo, että viides opettajan oppitunti oppilaalle on "älyllinen riippuvuus".

        "Hyvät oppilaat odottavat opettajan kertovan heille mitä tehdä."

        Myöhemmin Gatto kuvailee mitä tapahtuisi, jos tuota periaatetta ei noudatettaisi. Sosiaalipalvelut eivät todennäköisesti selviäisi (käyttäjien puutteessa), television sijaan ihmiset etsisivät muita, järkevämpiä ajankuluja. Erilaiset terapeutit olisivat pulassa kun psyykkiset invalidit katoaisivat jne. Gatto päättää tämän osion:

        "Olemme rakentaneet [nykykoulussa] elämäntavan, joka riippuu siitä että ihmiset tekevät mitä käsketään, koska he itse eivät tiedä miten käskeä itsensä tekemään."

        Gatton mukaan tämä on yksi suurimmista hänen tarjoamistaan opetuksista koskien julkista koulujärjestelmää.


    • PIfast

      Opetetaanko siellä koulussa enää mitään hyödyllistä?

      Toki ohjelmointiputka sivustolta ja esim. pythonilla voi aloittaa.
      Kaikkia ei vain kiinnosta ja onko se edes tarpeen kun rivikoodaajia on jo liikaa.
      Pääasiallinen tuote on loogiset ohjelmointivirheet.

    • alakoulundiledantti

      JOO

    • hehheediledantti

      Ei luokaopettaja osaa ohjelmointia

    • laasonen_pysyköön_lestis

      Alakoululaisilla on usein ongelmia sanallisten tehtävien suorittamisessa. Tähän ongelmaan tulisi tarttua ja lisätä harjoituksia.

      Myös prosenttilaskun kaavat olisi hallita peruskoulun päättyessä. Näistä taidoista olisi hyötyä koko elämän ajan, työskentelisipä ihminen missä ammatissa hyvänsä tai ilman ammattiakin.

      Turhiin ohjelmointiopintoihin turhautuu vain kallisarvoista aikaa, hyötyä ei ole lainkaan.

    • listua

      Kukku

    • erseestä

      Kokomuksen politika on

    • takapiha

      Oli

    • eijaksakeksiänimimerkkiä

      minä olen ymmärtänyt että "koodaaminen" alakoululuokilla on lähinnä ihan sitä perus matematiikkaa ja lukujonoja ja serjoja piilotettuna pelien ja "koodaamisen" alle. Ipanat luulevat pelaavansa pelejä ja tekevänsä jotain siistiä tietokonejuttuja, mutta itseasiassa tekevät ihan sitä samaa kuin ennenkin: lukujonoja ja sarjoja.

      Virheellisestä nimeämisestä voi siis olla kyse, mutta eikö ole parempi että ne tumpelot jotka ei muuten matematiikasta innostu, innostuvat sitten "koodaamaan", vaikka ne ovatkin tässä yhteydessä yksi ja sama asia.

    • kertotauluulkoaeiopeta

      "Koodaaminen" tässä yhteydessä vain opettaa lapsia luokittelemaan ja järjestelemään asioita ja hahmottamaan miten toiminta ja kokonaisuus puretaan syy-seuraus suhteisiin. Ihan hyvä taito vaikkei jatkaisi isompana ohjelmoijaksi.

      Sanalliset tehtävät sorsivat maahanmuuttajia joiden kielitaito on huonompi.

    • Intti_Ranne_1000
    • NauranKippurassa

      Tätä se on, kun opetusministeriön humanistinaiset innostuvat asiasta, jota eivät tunne. Tietojenkäsittely oli aikoinaan yksi matematiikan haara. Jos lapsi ei osaa laskea kunnolla edes kertotaulua, niin mitenhän se taitaa edes yksinkertaisten silmukoiden tekemisen?

      Yksi vanhempi opettajatätönen kertoi televisiossa silmät kiihkosta kiiluen, miten ala-asteella opetetaan algoritmeja. Sitä sepustusta kun kuunteli, niin ei tiennyt, olisiko nauranut vaiko itkenyt. Kannattaisiko säästää ne rahkeet sinne kasvatustieteisiin ja jättää aihealue sellaisille, jotka asiasta jotain tietävätkin? Yläasteella ja lukiossa kaikki tietotekniikan opettajat olivat matemaattis-luonnontieteellisestä valmistuneita.

      Fakta on, että Suomen matematiikan ja luonnontieteiden opetuksesta on leikattu ja leikataan edelleen lisää kansainvälistymisen, arvokasvatuksen, kielien ja luonnonsuojelun nimissä. Kaikki mukavan pehmeitä naisia kiinnostavia human interest- aiheita, joten ei tarvitse ihmetellä, miksi suomalainen peruskoulu sorsii poikia.

      Noilla eväillä niitä "koodareita" ei todellakaan synny. Seuraavaksi varmaankin humanistinaiset opettavat pantomiinilla prosenttilaskua oppilaille... ja sitten ihmetellään jälleen, miksi Suomen sijoitus PISA-testissä laskee. Pääasia, että naiset saavat puhdetta, mistä maksetaan oikeaa palkkaa. Ilmankos ajankäyttö muuttuu peruskoulussa puuhasteluksi ja koulu näyttää etenevässä määrin "päivähoidolta" eikä opettamiselta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe