Aamun v*tutuskäyrä nousi taas

tähän_työhön_väsyy

On se kiva, kun pomo kohtelee ikäänkuin ihan tahallani olisin myöhässä. Kun yritän kertoa syytä (luulin että maassa oli tarpeeksi lunta jonka päällä ajaa, mutta missään ei ollut edes hiekoitettu paria lyhyttä pätkää enempää, ja sanoin pomolle että myöhästyin kun en voinut ajaa pyörällä... ja millä olisin voinut herätä aiemmin, nytkin takana vajaa 3 tuntia unta enkä tunne vajailla yöunilla pärjääväni tässä työssä edes kahvin voimalla (en vaan "voi" mennä nukkumaan aikaisin, paljon tekemistä kotonakin on, paljon jää tekemättäkin. Ruokaa en ehtinyt taaskaan edes viikonloppuna tehdä kun ainoa vapaapäivä su ja sille päivälle kasaantuukin sitten liikaa, yksinkertaisesti). Vaikka joku muu tai 99% ihmisistä pärjäisi niin kyllä poikkeuksiakin on, sekin tuntuu siivousalan pomoille joskus olevan valhetta ja tekosyy), niin kommentti on "mä nyt en näistä sun selityksistäs tiedä, talvi on sama kaikille, ei se yllätyksenä sinulle varmaan tullut" ja paljon muuta saarnaa. Mun päiväni pilaa myös aina tämän pomon tapa hokea että "Mars nyt töihin, nopeasti hopi hopi. Eikö niin?" En tiedä muista ihmisistä, mutta mun päiväni pilaa se, kun mulle puhutaan kuin niskoittelevalle, laiskalle teinille jatkuvasti, en ole sitä ansainnut (en ole laiska, mun voimiani vaan syö tämä työ, unen vähyys ja pari muuta asiaa.) ja ikää on kuitenkin yli 30v. Yksin asuvasta tuntuu nyt siltä, ettei pysty, ei kykene. Jos tässä kaupungissa olis parempaa työtä niin hakisin heti, ei siivoustyökään huonoa olisi jos kohtelu olisi parempaa ja palkka isompi... olen ollut muissakin töissä ja kerran oli todella mukava pomo, joka jopa uskoi mun kykyihini ja jopa kehui joskus, kummasti jaksoin olla ajoissa työpaikalla, usein vähän etuajassa vielä. Silloin oli tosin kyseessä kelan maksama "harjoittelu" eikä työnantajalla ollut varaa palkata minua silloin.

Tässä nykyisessä työssä taas joudun liian usein toteamaan että pomon kanssa en haluaisi olla missään tekemisissä. Kerran sain varoituksen siksi, koska soitin hänelle kello 16 jälkeen vaikka hän oli kerran jo sanonut ettei hänelle saa soittaa hänen työaikansa loputtua (varoituksen syyksi kirjasi "yhteisten pelisääntöjen noudattamatta jättäminen")! Puhuttelutilanteissa tällä henkilöllä on vielä tapana istua ja tuijottaa kuin kriminaalia kuulusteleva poliisi, joka on saanut tarpeekseen kriminaalin edesottamuksista ja tempauksista. Kädet kyynärpäitä myöten pöydällä, vähän lysy asento ja semmoinen intensiivinen tuijotus. Tässä asennossa sitten istuu hiljaa. Sitten puhuu ja sitten taas istuu hiljaa tuijottamassa. Kysyy täysin älyttömiä kysymyksiä ja puhuu kuin tuhmalle lapselle.

Kuulin vieläpä etten ole ainut joka ei tuosta pomosta pidä, että samoin se kohtelee kaikkia. Mulla on omat epäilykset hänen elämäntavastaan, miksei häntä saa "häiritä" työajan ulkopuolella. Kun mulle puhelimessa tuohtuneena vaahtosi, että ei mun tarvitse hänelle soittaa neljän jälkeen, hänellä on kuulemma omakin elämä! Eli mulla ei ole, vai?

Aina myös tulee reklamaatioita asiakkailta ja tämä pomo on niin täysillä asiakkaan kokemassa vääryydessä mukana, että pientäkään kannustusta tai ohjetta ei tule, vaan hillitöntä painostusta. Kerran käski mun tehdä erään suihkuhuoneen hanat, joissa kalkkitahraa (muutenkin kuluneet rumiksi). En ollut vielä saanut niitä tehtyä, olin toisessa kohteessa ja pomo tuli sinne huutamaan mulle silmät päässä seisoen kuinka "ne hanat oli vieläkin likaiset!" ja kuinka hänen piti tehdä minun työni! Hän siis huusi vihaisesti päin kasvojani. Itselläni alkoi kiehua ja hyvin rauhallisella äänellä kysyin että onko hänen tarkoituksensa että kuuntelen häntä vai vain että suutun. Sanoin myös että jos suutun, niin meitä on sitten kaksi kohta huutamassa ja että jos tarpeeksi suutun, en tiedä mitä vielä teen. En yleensä puhu uhkaavasti mutta tämän henkilön kanssa oikeasti tulee välillä semmoinen olo että parempi sanoa suoraan, koska tunsin jo oikeasti halua karata kimppuun. Ikinä en ole kenellekään mitään edes halunnut tehdä mutta varmaan parempi jollain tapaa varoittaa että "nyt kiehuu." Ja tämä siis tapahtui monta kuukautta ennen tuota "minulle ei saa soitta neljän jälkeen, minulla on elämä" tapausta.

En tiedä miten jaksaisin. Motivaatio hukkuu tuon pomon takia. Kun tiedostaa joka päivä, että jos mokaa mitenkään, tulee huutoa, varoitusta jne. Välillä olen valmis vaan lähtemään koko firmasta ja elämään vaikka kelan työttömyysrahalla kunnes löydän sen paremman työn. Se vaan kun siitä tulee tietääkseni karenssi jos itse irtisanoutuu töistä. Rahaa pitää jostain saada...

12

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihaperseest

      Tuntuu kuin koko siivousala olisi täynnä psyykkisistä häiriöistä pahasti kärsiviä.
      Ei kiva. Pesuaineistako tämä johtuu?

    • seonsitvoivoi

      Sitä luulisi, että täältä saisi vertaistukea paremmin kuin muilta foorumeilta. Kun tämä kerran on siivoustyötä koskeva keskustelualue. Mutta ei, suomalaisilta on turha odottaa ymmärrystä.

      Onhan se kiva, kun purkaa tuntojaan töistä ja saa vain p*skaa niskaan. Että on hullu mielenterveysongelmainen, jos v*tuttaa ja purkaa sen. Tämä ääliö, joka aloitukseen vastasit, et taida olla siivousalalla töissä? Mitä siis teet täällä?

      Itsekin olen kai hullu kun joskus minuakin v*tuttaa. Työajat ja palkkaus esimerkiksi.

      • teihinpettynyt

        Tätä lukiessa tuntuu että olen ainoa alalla oleva jolla valot palaa vielä vintilläkin. Ala tuntuu joko aiheuttavan ongelmia mielenterveyteen tai sitten alalle hakeutuvat mielenterveyaongelmaiset. Surullista.


    • Olen_paras

      Miten pitkä työaika sinulla on? Tarinastasi ulkopuolinen saa kyllä sen fiiliksen, että teet 80-100 tuntisia työviikkoja nonstop. Jos työpaikkasi ( etenkin esimies) on noin syvältä, kuin kerrot, niin vaihda ihmeessä johonkin muuhun firmaan. Firmat ja ihmiset ovat erilaisia. Kait sinulle nyt joku osaaminen on kehittynyt vuosien saatossa, jota voit markkinoida ja myydä. Rupeat heti hakemaan uutta duunipaikkaa kaikin käytettävissäsi olevin keinoin. Älä kerro työantajallesi halaistua sanaa, että etsit uutta duunia (hän voi heittää kapuloita rattaisiin ja tehdä ilkeyksiä). Kun haet uutta duunia, niin älä kerro, että nykyinen työpaikka ja esimies ovat hirviöitä. Sanot vaikka, että haet uutta draivia ja vauhtia työhösi jne. Kun uusi duuni on löytynyt ja varmistunut, niin heti pois vanhasta firmasta ilman isompia selittelyjä. Älä puhu itsestäsi koskaan pahaa. Viha ja itsesyytökset vievät valtavasti energiaa. Se vie vain syvemmälle saveen. Älä katko omia siipiäsi. Kerrot itsellesi joka hetki "olen hyvä", "Olen alani paras", Olen varakas" , "osaan mitä vain" , "muut ihmiset ovat hyviä". Muuten et pääse tuosta kuopastasi ylös ollenkaan.

      • huonomuistinen

        Sulla on kauniita elämänohjeita viestisi lopussa. Aina, kun jaksaisi ajatella noin. En ole alkuperäinen aloittaja, mutta lukijana kiitän muistutuksesta.


    • riisto

      Ans ku arvaan... L&T ?

      • hobitti2

        Haha, just tuli mieleen sama.
        Itse L&T:llä ja joku osa tuosta aloituksesta tuntui kumman tutulta.


    • höpöhöpööööö

      Lässyn lässyn. Hyvin tännekin ehdit kirjoittaa. Jos noin kamalaa olisi niin itse olisin nukkunut ajan minkä sinä käytit kirjoittamiseen.

      Ei tarvitse murehtia. Pian on pakolaiset kotoutettu ja yhteiskuntasopimus kariutunut. Sinunkin työt tekee joku ulkomaalainen pienemmällä palkalla. Voit rauhassa sitten nukkua kotona kesät talvet.

    • kuustoistapää

      Voihan vitutus. Mäkin sain tänään valitusta ja tuntuu että turhasta. Ei hemmetti soikoon jaksa tätä siivousalaa.

    • hmmmmmmm

      Aloittaja, satutko olemaan erityisherkkä, eli HSP-tyyppi?

    • eiyhtäänkivaa

      Kyllä sitä joskus tulee näitä kummallisia valituksia. Meilläkin valitettu ties mistä ja viimeksi pomo epäili jo, että ihan kiusaa tekevät.

      Alkuun, kun olin juuri aloittanut uutena vakituisessa kohteessa ja tuurasin samalla saman asiakasfirman kahdessa muussa kohteessa sain yhtäkkiä kummallisen valitusryöpyn.

      No joo, vakikohteen edellinen siivooja oli viimeisinä hetkinään näköjään jättänyt työn kesken, kun paikka oli oikeasti ihan törkeessä kunnossa. Työaika on lyhyt ja kun ylitöitä ei saanut/pystynyt siinä tilanteessa tekemään, kun aika ei kertakaikkiaan riittänyt, niin en ehtinyt saamaan vakipaikkaa tiptopkuntoon, sillä ekalla työkerralla.
      Toisissa kohteissa oli myös hieman suurpiirteinen vakisiivooja, mutta siellä ei kuitenkaan enää ollut mitään sotkua. Luulen, että tossa vakipaikassa sen sijaan ei siivooja ollut loppuaikoina enää edes käynyt.
      Siivosin uutena tunnollisena työntekijänä kuitenkin vähän liioitellunkin huolella, alkuun siis liiankin pedantisti (kuten toinen pomo myöhemmin naureskeli, että "sä teet varmaan sitten sellaistakin mitä ei tarvis")

      Pian silloinen pomo kuitenkin soitteli heti perään ja ilmoitti, että nyt on tullut valituksia kaikista kolmesta kohteesta, että siivoahan siellä nyt ne hyllynpäällisetkin kaikki vähän paremmin.
      Olin ihan äimänä, kun olin etenkin juuri niistä kahdesta tuurauskohteesta putsannut kaikki hyllynpäällisetkin erittäin hyvin, vakikohteessakaan juuri niissä ei ollut enää mitään, enkä siis käsittänyt mitä noissa tuurauskohteissa vielä voisi olla huonosti.
      Pomo vielä sanoi näpäkästi, että kun on uusi siivooja, niin katsotaan tarkasti.

      En siis kuitenkaan saanut mielestäni kunnollista ja riittävää infoa mikä siellä (etenkin niissä tuurauskohteissa) oli mennyt NIIN vikaan ja mistä minua nyt oikeasti syytetään, kun pomo ei halunnut muuta sanoa, kuin nuo pelkät hyllynpäälliset, jotka mielestäni olivat jo kunnossa. Suututti tällainen epäoikeudenmukaiselta tuntuva käskytys ja se, että asioita ei kunnolla selvitetä itse siivoojalle, vaan tällaista ylimalkaista ja epämääräistä syyttelyä vaan.

      Marssinkin sitten seuraavalla kerralla jo ajoissa vakikohteeseen. Yleensä menin sinne vasta, kun henkilökunta oli poistunut, mutta nyt oli vielä yksi ihminen paikalla. Kysyinkin heti suoraan häneltä, että mikäs täällä nyt oikein mättää, kun tuli valitus.
      Hän sanoi siihen, että kun tuulikaapin matto on ollut jo niin kovin monta viikkoa sotkuinen, etenkin tässä vakikohteessa (oli hankala ja hidas puhdistaa, kun oli vielä niin huonossa kunnossa, enkä ollut edellisellä kerralla enää ehtinyt saada sitä täydelliseen kuntoon, kun oli tosiaan näköjään ollut sellainen jo viikkotolkulla).
      Siitä sitten ilmeni, että ko. henkilö tekikin hommia myös näissä kahdessa muussa kohteessa, missä tuurasin ja siellä ei oikeastaan ollutkaan mitään häikkää, mutta ilmeisesti juuri tämä henkilö oli tehnyt valituksen ja oli vaan asennoitunut niin, että kun yksi paikka oli jo pitkään ollut sotkuinen, niin valitetaanpas nyt kaikista muistakin. En tiedä luuliko niissä käyvän saman siivoojan.

      Kerroin sitten olevani ihan ekoja kertaa paikalla ja uusi vakituinen.
      Tää ihminen meni vähän noloksi, eikä siis kuulemma ollut tiennyt mitään siivoojan vaihtumisesta (eli pomo puhui omiaan ja pelotteli turhaan, että senkin takia tämä, kun uutta työntekijää katsotaan nyt suurennuslasilla).
      Sain siis käytännössä oikeasti syyt niskoilleni edellisen siivoojan sotkuista.
      Yritti siinä sitten vähän lievittää tilannetta sanomalla, että joo, onhan nyt toki myös kuraisin vuodenaika käsillä, että ihan ymmärrettävää, jos tulee kuraa tuulikaappiin.

      Mutta kyllä siis aika ikävä kokemus heti alkuun, noin kaikenkaikkiaan. Tuntui siltä, että mut ohitettiin jotenkin ja itse piti kaivamalla kaivaa syyt esille. Olis ollut ehkä pienen keskustelun paikka kasvokkain kaikkien osapuolten kesken, mutta pomo päätti ratkaista asian vaan näin pikaisesti syyttämällä mua oikopäätä puhelimessa lusmuksi uudeksi työntekijäksi.

    • Putsaaja

      Voimia. Tosiasia on, että töissä pitää olla kohteessa ajallaan. On talvi, ukonilma tai poikkeusolot.
      Myöhästymisriskin soitan työkamulle- joskus pomolle, jos tarpeen, mikäli tilanne on vakavampi. Oikeastaan itse pidän ainoana tällaisena syynä tapaturmaa, tai keskussairaalaan joutumista.
      Ei taida minunkaan pää enää olla kunnossa tässä työssä, mutta- Kilpailu on kovaa, ja yrittäjältä työt karkaa jos hommia ei hoideta, kuten kuuluu.
      Vietiin yhteen kohteeseen saunatiloihin joulukukat...
      Pomo oli laittanut yllärinä kunnon lahjakassit, kun vietiin pyykki pesuun. Aamulla taas. Sitä ennen on se aika kun kelaa päätään. Monta kohdetta takana ja mietin mikä meni hyvin, mikä väärin, mikä juuri ja juuri. Joulunaluslistat on ok, jo. Yks kiireputki... Sitten kun ohi, alkaa kituaika, onneks jotai peruspesuja tulee siihen aluksi. ja vakiot, ja voihan sitä neuloa, klipsivirkata, rapsuttaa lemmikkiä, lukea, kirjoittaa... Kivampi ois säännöllisempi työ, mutta minkäs teet- asiakas on oikeassa aikojensa suhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe