ääni yliherkkyys, mikä auttaisi?

nosoundnovoicenolife

olen tälläinen suhteellisen perus ihminen hyvine ja huonoine puolineen, jolla on ollut hyviä ja huonoja aikoja, mutta ei paljon siitä välistä elettyä elämää, enemmikseen negatiivistä puolta. Mutta en käy elämänkertaa litomaan vaan käyn itse asiaan: Itselleni kehittyi paha ääni herkkyys kerrostalo asumiseen, yksi pahimmista peloistani kävi toteen kun joskus tulin ajatelleeksi, mitä jos kerrostalossa kuultu möly olisi 24/7, siinä varmaan menisi järki ja tätä ajattelin tosi usein kunnes se asunto koitti kohdalleni ja tämä toteutui. Olin asunut yhdessä ongelma asunnossa, jossa möly kumminkin rajoittui PE/LA tai kumpaankin iltaan sitä kuunnellessa ajattelin, että joutuisi varmaan hullujen huoneelle, jos tätä jatkuisi joka päivä, mutta tässäkin oli poikkeus että se alkoi 5 iltäpäivällä ja kesti 4 -5 asti aamuun ja tämä ihminen oli mielisairas, selvinpäin normaali, mutta alkoholin kanssa hirviö, joka riehui itsekseen omassa asunnossa. Siitä muutin asialliseen asuntoon, jossa oli vähän mitään ja se tuntui uudelta alulta, mutta 2 vuoden asumisen jälkeen siihen tuli remontti, joka pisti kaikki asukkaat pihalle ja vuokran korotus oli tähtitieteellinen joten tiesin, että ei pysty muuttamaan remontin jälkeen takaisin. Siitä se alamäki alkoi: sain asialliselta vaikuttavan asunnon, kunnes olin asettunut sinne, 1 ongelma tuli vastaan kun keittiön tuuletin painoi sellaisella voimalla ilmaa, että korvat menivät lukkoon, se kumminkin korjattiin ja pyyhin jo otsaaani, että yes kyllä tämä tästä. Sitten aloin kuulla jumputus ääntä ja se vaan jatkui päivästä toiseen ja ajattelin, että eihän kukaan voi soittaa musiikkia taukoamatta 24/7, että se on oman paineen ja stressin tuomaa juttua. Sitten itseni oli pakko ottaa kyttäystä kehiin, koska luulin menettäneeni järjen ja aloin kuuntelemaan tarkemmin ja ääni vaan jumputti huoneistossa, kellonajalla ei väliä, sitten tein radikaalin ratkaisun, koska pääni ja korvani olivat hajalla, että laitoin korvan kiinni takaseinään ja selvisi, että ääni tuli yläkerran naapurista ja varmuuden vuoksi kävin oven takan ja totesin, että hemmetti tämä on totta, tämä ihminen pitää musiikkia kohtalaisella äänellä 24/7. Pienen ajan siedin sitä vielä kunnes menetin mieleni ja aloin kostamaan ja pitämään itsekkin kamoja kovalla ja kellon ympäri, olin työtön, join kahvia ja pidin kamoja kovalla. Aloin olla jo palanut loppuun, kunnes 2 kuukauden taistelun jälkeen naapuri luovutti, voitin, mutta hävisin. Muutin pois paikkakunnalta loppuun palaneena, vihaisena, turhautuneena ja kostonhimoisena. Sain uuden asunnon ja tässä oli ongelmia roppakaupalla (ongelma naapuri), mutta ne ovat korjattu ainakin toistaiseksi, mutta itselleni on jäänyt pelko/ahdistus tila äänille eli jos jossakin kolahtaa tai musiikkia kuuluu niin joko jäädyn pelosta tai sitten olen valmis kostamaan ja itselleni tulee paha agressio kohtaus. Miten pääsisin eroon tai miten voisin lieventää tälläistä ääniherkkyyttä ja kuulisin mielelläni muiden ajatuksia ja kokemuksia samantapaisesta.

3

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihaan.mölyä

      Minulle kehittyi ääniyliherkkyys juoppomölystä naapurissa. Olen muuttanut aiemmin kymmeniä kertoja enkä muista, että ikinä olisi ollut mitään metelihäiriöitä aiemmin.

      Muut kuin ihmismöly ja musiikkimöly eivät häiritse. Ei esimerkiksi poraaminen, sillä sehän on hyötyääni, joka loppuu aikanaan.

    • idom

      Mikään ei ole rasittavampaa kuin basson jumputus 24/7. Yhden juopon bileitä 8kuukautta kuunneltuani tiedän todellakin mistä puhut ap :D Pari kertaa meinasin käydä pistämässä naapurin ikkunat säpäleiksi, sen verran sieppas. Muutto on paras keino säästää mielenterveyttään ja rahaa (jos tosiaan käy iskemässä ne ikkunat rikki :D).

    • vihaan.mölyä

      Tottakai olisin muuttanut vuosia sitten, jos olisi ollut taloudelliset mahdollisuudet siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe