Kissa ja chihun pentu

chicat100

Minulle on tulossa chihun pentu ja olen ymmärtänyt että kissat ja koirat
tulevat noin yleensä hyvin toimeen ja voin hankkia chihun. Siitä tietenkin
on monia mielipiteitä miten tutustuttaminen kannattaa tehdä.

Kissahan voi hyvinkin ottaa emon roolin kun vaistoaa että on pentu kyseessä, mutta
mieleeni tuli sellainenkin asia että kun chihu on pentuna niin pieni niin ei kai kissa voi
pitää sitä saaliinaan? Kerran äitini tuli kylään oman chihunsa kanssa ja kissani alkoi nuolemaan sen päätä. Se vaikutti minusta suloiselta, kunnes koirakuiskaajan eräässä jaksossa hän sanoi että ainakin koirilla pään nuoleminen voi tarkoittaa että toista pidetään saaliina! En kyllä ole missään eläinohjelmassa huomannut että eläimet nuolisivat toisiaan saalistaessaan. Kissat toki tykkäävät leikkiä saalistusleikkejä,
mutta pitäisikö aluksi ottaa chihu turvaan jos näyttää siltä että kissa menee saalistusasentoon? Jos vaikka on tosissaan!

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kisunkaa

      Ensin ehdottomasti erikseem, jotta kissa tottuu koiran hajuun. Pentua kannattaa pitää sylissä kissan nähden, jolloin se huomaa, että sinä olet hyväksynyt sen. Kissalle paljon huomiota, jotts ei tule mustasukkaiseksi.
      Ensin voi olla sähinää mutta kun kissa tajuaa, ettei pentu ole uhka, sen pitäisi rauhoittua. Vaanimisleikit pitää keskeyttää heti alkuunsa, ettei kissa vahingossakaan luule pentua saaliiksi.

    • varovaisuutta

      Kannattaa katsoa, ettei kissaa raavi cihun silmiä.Ne ovat helposti näkyvillä,ja voivat vauriotua pahastikkin.Ihan leikkiessäkin koiran silmään voi kissa vahingossa raapia,saatika jos ei ole koiraan tottunut.

      • hiljaahyvätuleee

        Ei kissa kyllä normaalisti leikkiessä käytä kynsiä, tai ainakaan niin rajusti, että silmät lähtee. Kaikki hyökkäykset pitää keskeyttää vaikka kovalla äänellä kuten myös liian rajut leikit.
        Onnea aloittajalle uudesta perheenjäsenestä! Muista edetä kissan ehdoilla - ennemmin liian hitaasti kuin liian nopeasti.


      • apkirjoittaja

        Kiitos vastauksista, tuli heti luottavaisempi olo! Saalistusleikit ovat toisaalta ihan normaaleja kissalle, mutta varmaan on parempi aluksi toppuutella kissaa ja katsoa miten muuten reagoi pentuun. Sitten kun tulevat hyvin toimeen niin voivat leikkiä niitä saalistusleikkejäkin varmaankin. Koska kuitenkin leikkivät.

        Minulla on aiemmin ollut toinen kissa eivätkö ainakaan ne koskaan satuttaneet toisiaan silmiin. Miksi siis kissani satuttaisi koiraa leikkiessä? Chihut ovat nopea liikkeisiä, joten chihu varmasti väistää jos kissan tassu alkaa lähenemään naamaa. Mutta varmasti aluksi on parempi olla vähän yli- kuin alavarovainen. Tämä tilanne kun on minulle uusi.

        Olen myös sellaista kuullut ettei eläinten väleihin kannata mennä sotkeutumaan, eikä niihin voi vaikuttaa. Että heti vaan samaan tilaan tutustumaan! Onhan niiden varmaan hyvä oppia itse selvittämään välinsä, ettei käy niin että sitten kun minä olen poissa, muuttuu ääni kellossa kun en ole siinä välissä. Mutta kyllä minä ainakin näin aluksi vähän yrittäisin ohjailla heitä että lähtee oikeaan suuntaan asiat. Esim. jos kissa sähisee niin ohjaan kädellä pentua kauemmas jotta oppii mitä sähinä tarkoittaa. Jos ei opi niin sitten viimeistään oppii kun saa kissan käpälästä!

        Varmaan sitten kannattaa päästää samaan huoneeseen kissa ja koira kun kissa osoittaa kiinnostuksen merkkejä? Koirahan luultavasti on heti kiinnostunut.

        Kuulostaako järkeenkäyvältä?


      • kissskoir
        apkirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, tuli heti luottavaisempi olo! Saalistusleikit ovat toisaalta ihan normaaleja kissalle, mutta varmaan on parempi aluksi toppuutella kissaa ja katsoa miten muuten reagoi pentuun. Sitten kun tulevat hyvin toimeen niin voivat leikkiä niitä saalistusleikkejäkin varmaankin. Koska kuitenkin leikkivät.

        Minulla on aiemmin ollut toinen kissa eivätkö ainakaan ne koskaan satuttaneet toisiaan silmiin. Miksi siis kissani satuttaisi koiraa leikkiessä? Chihut ovat nopea liikkeisiä, joten chihu varmasti väistää jos kissan tassu alkaa lähenemään naamaa. Mutta varmasti aluksi on parempi olla vähän yli- kuin alavarovainen. Tämä tilanne kun on minulle uusi.

        Olen myös sellaista kuullut ettei eläinten väleihin kannata mennä sotkeutumaan, eikä niihin voi vaikuttaa. Että heti vaan samaan tilaan tutustumaan! Onhan niiden varmaan hyvä oppia itse selvittämään välinsä, ettei käy niin että sitten kun minä olen poissa, muuttuu ääni kellossa kun en ole siinä välissä. Mutta kyllä minä ainakin näin aluksi vähän yrittäisin ohjailla heitä että lähtee oikeaan suuntaan asiat. Esim. jos kissa sähisee niin ohjaan kädellä pentua kauemmas jotta oppii mitä sähinä tarkoittaa. Jos ei opi niin sitten viimeistään oppii kun saa kissan käpälästä!

        Varmaan sitten kannattaa päästää samaan huoneeseen kissa ja koira kun kissa osoittaa kiinnostuksen merkkejä? Koirahan luultavasti on heti kiinnostunut.

        Kuulostaako järkeenkäyvältä?

        Eläinten käytöstä voi ohjata positiiviseen suuntaan, tässä tapauksessa kasvattamalla kissan uteliaisuutta pitämällä pentu ensin eri huoneessa ja vaihtamalla hajuja. Meillä kaikki eläimet pidetty erillään ensin, mutta ensimmäisenä päivänä näytetty kuitenkin, että tämmöinen tuli. Anna koiran ensin tutustua sinuun, jolloin kissakin huomaa luottamuksen.
        Kun hajut on tuttuja niin näkeminenkin sujuu mukavammin, kun ei olla enää ihan niin vieraita. Näin meillä on tutustutettu kissat toisiinsa ja kaneihin. Sitten kun on pahimmat jännitykset ohi niin annetaan olla keskenään ihan vapaasti.
        Mutta siis ensin ei kannata saalistusleikkejä suvaita, kun se voi yltyä pennulle liian rajuksi, jolloin saattaisi pelätä kissaa. Sitten kun on jo paremmat kaverit niin antaa leikkiä miten tahtovat.
        Molempien täytyy kuitenkin kokea olonsa turvalliseksi, silloin kaikki menee hyvin.
        Ja tuo on hyvä, että opetat koiralle sähinän merkityksen, etkä yritä kieltää kissaa ilmaisemasta itseään. Hyvin se menee kun tarkkailet kissan käytöstä, voi olla että antaa pennun tulla heti luokse, jolloin ei tarvitse rajoittaa niiden olemista.


      • apkirjoittaja

        Kiitos vastauksestasi! Kyllä kissani varmaan tykkää kun tulee pentu, on varmaan kaipaillut jo leikkikaveria toisen kissani kuoleman jälkeen. Toinen kissani kuoli maaliskuussa, että aikaa siitä on varmasti jo tarpeeksi.


      • kissaonpeto

        Kun kissa ahdistetaan esim. nurkkaa, se kyllä käyttää kynsiään ja kovaa ja nopeasti, siinä ei pentukoira )ei usein aikuinenkaan) ehdi väistämään. Seurauksena silmän vaurioituminen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe