Lainakierre, miten selviän?

nuorikokematontyhmä

Tiedän, että on oma syyni että olen tähän ajautunut mutta..
Nopeasti tähän tultiin. Olin siis töissä jossa palkkaa ei maksettu sovitusti ja työnantajat toimivat laittomasti jne jne. No sen ajan mitä ehdin sielä olla lähes 3kk ajan sain yhteensä 500 euroa. Sillä en pärjännyt ja ajattelin tyhmänä saavani heiltä vielä jotain ja nostin vippejä jotta saan maksettua vuokran, puhelinlaskut yms pakolliset menot. Olen koko ajan etsinyt työtä ja olen ilmoittautunut työkkäriin pari viikkoa sitten (päätöstä ei ole vielä tullut) ja maksellut asioitani pikavipeillä. Nyt niitä on kasassa noin 2500 euroa. En ole vieläkään löytänyt työtä ja en todellakaan tiedä mitä teen ja miten maksan. Olen nuori (19-vuotias) ja en halua että luottotietoni menevät.. Mitä minun kannattaa tehdä? Olen niin ahdistunut tilanteesta että en saa öisin unta ja en pysty puhumaan tästä _kenellekkään_.. :( Vippini eivät ole vielä erääntyneet, mutta tällä viikolla erääntyy 2000 euron edestä.

5

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienetmenot

      Yritä saada maksuaikaa lisää, usein kyllä lätkäistään jokin lisämaksu siitä. Viittaa siihen ettei työnantaja maksanut palkkaa ja nyt jouduit työttömäksi. Jos ei suostu sopimaan mitään on usein helpointa antaa mennä perintään ja sopia perintätoimiston kanssa jokin maksuohjelma. Toivottavasti työttömyyspäivärahaa tulee piakkoin, hae mys asuntotukea ja sossusta toimeentulotukea. Älä vaan vippaa lisää, sossu laskee vipit tuloiksi sinulle. Kannattaa ottaa myös osapäivähommia vastaan, nyt saa tienata 300 eur ilman että se pienentää työttömyyskorvausta. TakuuSäätiöltä voi saada myös pienlainaa esim vuokrarästien maksuun

    • Kaikista tärkein: EI enää velkaa, vippejä vaikka miten mieli tekis. Edellinen antoikin jo hyviä vinkkejä. Ilmeisesti velkasi ovat koht suuria eli kertasuoritukset eivät taida onnistua. Jos onnistuu niin maksele vippejä pois pienimmästä lähtien. Suurimmat perintään ja tee heidän kansaan maksusopimus, jossa sitten on pysyttävä. Aina maksele asumiskustannukset(vuokra & sähkö, puhelin) ensin ennen muita esim vippejä. Voitko pyytää vanhemmilta apua? Nuoren ikäsi ja työttömyyden takia lainaa et saa mistään. Jopa T-S luototus kaatuu tohon tulottomuuteen. Onko luottikset todella tärkeät tässä elämän vaiheessa? UO toteaa sinut varattomaksi joten jos saat esim UMS merkinnän se poistuu kun velan olet hoitanut.

    • nytvelaton

      Varaa aika sos tsoon sos virkailijalle ! Kyllä vippien tulot otetaan osissa kunnissa toimeentuloturvassa huomioon, itseni kohdalla ei otettu, mutta älä ota vippejä enään !! Sossu myös antaa tukea jälkiperintäsysteemillä eli ottavat sitten takaisin kun saat jotain etuutta.

      Perintätston kanssa pystyy tekemään maksusopimuksia, mutta huolehdi ensisijaisesti vuokrasta ja puhelimesi maksuista. TYöttömänä et selviä noista lainoista joten siksi mars mars hoitamaan työttömyyskorvaukset yhteys sos tstoon kuntoon.

      Itse päädyin myös kirkon avun hakemiseen ja sain apua vaikken kirkkoon kuulukkaan....maksoivat vuokran ja sain ostoslappuja ruokakauppaan.

      Apua on saatavilla kunhan vain rohkeasti lähdet liikkeelle ja otat selvää asioista.

      Tsemppiä ja kyllä sinä tuosta selviät vaikka raskastahan se on....kokemusta on .)

    • velkainen

      Kyllä ev.lut kirkon diakonilta kannattaa heti mennä kysymään. Heillä on tietoa ja kokemusta velkavaikeuksista ja vähävaraisista. Tärkeintä on mennä kysymään apua ennen kuin ensimmäinenkään velka menee perintään.
      Sotku on helpoin saada selväksi nyt ettei jää tahroja tai tule lisäkuluja.

    • Anonyymi

      No itsellä kanssa aikamoinen velkakierre joka pitäisi saada katkaistua. Erilaisia lainoja ja vippejä on kymmenen kappaletta ja velkaa yhteensä 65000€

      Tuolla koetan hieman availla tilannetta => https://lainakierre.blogspot.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe