LauKan Ratsutila kokemuksia

Tiedoton

Tietääkö joku jotain LauKan Ratsutilasta? Onko opetus hyvää ja millaisia hevosia?

40

4189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaantunut

      Ratsastin LauKalla ennen, mutta lopetin huonon opetuksen, vanhojen- ja huonokuntoisten hevosten, sekä tallin siistittömyyden takia. Tallin omistaja ei todellakaan ole yrittäjä tyyppiä. Kun uusi asiakas tulee tallille henkilökuntaa ei ole paikalla, vaan muiden ratsastajien täytyy häntä neuvoa. Hevoset tallilla ovat vanhoja,eikä hevosista mielestäni pidetä tarpeeksi hyvää huolta. Hevoset tärisevät pakkasilla, koska niillä ei ole loimia ja tämän seurauksena ne menevät tunnilla kovaa, koska niillä on kylmä. Hevoset saattavat myös tehdä kesäisin leiriaikaan jopa 4 tuntia työtä päivässä, joista 3 estetuntia. Ryhmissä saattaa olla kerrallaan jopa 10 tai enemmän ratsastajaa eikä tallilla ole tasoryhmiä. Tallin toinen opettaja on mukava ja kannustava, mutta omistaja tuntuu todella tympääntyneeltä työhönsä ja suuttuu useasti, jos ratsastaja ei osaa tehtävää tai tekee saman virheen monesti.

      En siis henkilökohtaisesti suosittele tallia, mutta tämä oli minun mielipiteeni.

      • Anonyymi

        Eihän sen toisen opettajan tunneilla opi mitään!


    • vaisitämieltäolet

      Vai niin.... olen kylläkin saanut todella hyvää opetusta tällä tallilla ja ensi kesänä menen leirillekkin. Ja vanhassa vara parempi, tarkoitan siis että vanhat hepat voivat hyvinkin olla kokeneita vaikka eräs poni selma onkin vähän laiska ja tarvii pitkän raipan yms.

      • wempuu

        Mille leirille olet menossa koska menen itsekkin ja haluaisin "tuntea" /tietä jonkun. Ite menen ekalle leirille


      • lalllalalla

        Vanhat ovat toki kokeneempia ja ei siinä mitään, jos kunto olisi hyvä ja homma olisi hevosille vielä hauskaa. Asia nyt vaan on niin, että hevoset ovat rikki ja ne pitäisi päästää eläkkeelle kaikki. Ja tämä eräs poni Selma on laiska juu ei siinä mitään, mutta sekin melkein kaatuu pelkällä suoralla uralla menemisestä kun jalat lähtee alta.


    • samaamieltä

      Olen aika samoilla linjoilla, kuin "turhaantunut". Kävin 2 tai 3 vuotta sitten täällä leirillä ja täytyy sanoa, että löysin tallista enemmän negatiivisia puolia kuin positiivisia puolia. Olen samaa mieltä, Että tallin hevoset ja ponit ovat aika vanhoja. Vaikka vanhat hevoset olisivat kokeneempia niin tietääkseni jotkut hevosista ovat aika huonossa kunnossa. Tallin pitäjästä olen täysin samaa mieltä. Hän vaikutti todella tympääntyneeltä työhönsä, eikä mielestäni jaksanut oikein panostaa. Toki kyllä tallilla ihan mukaviakin ratsuja löytyin ja tallin omistaja oli ihan mukava vaikka vähän nyrpeä. Tallin siisteydestä on eniten huomautettavaa. Talli oli tosi sotkuinen ja maneesissa oli myös turhaa rojua ja jotain vanhoja hinnastoja. Silloin kun minä menin ensimmäiselle tunnille leirillä, kukaan ei opastanut minua mistä löydän ratsuni yms. Positiivista leirissä oli todella hyvä ruoka!

      Ja painotan nyt todellakin, että tämä on MINUN OMA MIELIPITEENI. "Tiedoton" kysyi mielipiteitä tallista ja kaikilla on varmasti oma mielipiteensä, jonka saa vapaasti tuoda esille.

      Olen puhunut!

      • 124455

        Voisitko pls yrittää käyttäytyy??Miks tulla julkisesti mollaamaan tallia?Eikö riitä että pidät sen siellä päässäs...Ja hei älä dissaa laukan tallii...se talli on oikeesti proo ja se on tosi hyvä ratsastuskoulu...Et oikeesti nyt sitä naamaa vaa kiinni ja mieti et oonkoha jo liian vanha tämmösee shitin jauhamisee


    • omamielipide

      Olen samaa mieltä kuin turhaatunut. Olen käynnyt laukalla usean otteeseen ja ratsastanut siellä aktiivisesti. Talli oli kiva ja mukava viellä noin 6-8 vuotta sitten mutta sitten en ole oppinut siellä enää mitään uutta piitkään aikaan ja tallin alamäki alkoikin kun tallin pitäjän tytär alkoi kisata. Tunneilla on jankattu samoja asioita ja ei ole niitä taso ryhmiäkään. Tuntihevoset ovat vanhoja ja kaikki jo lähemmäs 20vuotta. Tietenkin vanhemmat voivat olla opettamis naisia. Sitä paitsi siellä on yksi jo iäkäs poni jolla on selkä jumissa tai jotain muuta vikaa ja varmaan kaikilla tuntihevosilla on epäsopivat satulat. Ja tämä kyseinen iäkäs poni oli hoitaessa kiltii ja ihana aikaisemmin mutta se sitten yhtäkkiä alkoi näykkimään varustaessa.
      Tallin maneesi on aika huono. Sinne kuuluu kaikki tuulen puuskat ja sateella siellä ei kuule mitään. Talvisin manesiin tulee lunta. Tallin kenttän pohja on kamalan pehmeä eikä siellä muutenkaan mennä kesällä melkeinpä koskaan.
      Eikä tallin yksityistä puoltakaan hoideta kunnolla. Etenkään hevosia siellä ei jakseta loimittaa.
      Ja kun tulee tunnille ei siellä ole ketään opastamassa tai auttamassa. Tuntilaiset saavat auttaa toinen toisiaan ja opettaja tulee aina 5 vaille ennen tunnnin alkua talliin. Ratsastuksen opettaja ei ole enää pitkään aikaan opettanut kunnolla tuntikausia. Vain jos tulee omalla hevosella siellä voikin jotain oppia, koska kun tunnille joku tulee yksityisellä opettaja on hänestä enemmän kiinnostunut kuin tuntilaisistaan. On minulla vaikka kuinka paljon kritiikkiä tästä tallista mutta en nyt kerro kaikkea.
      Mutta korostan että tämä on minun mielipiteen. Ja jos ei mielipidettä/kritiikkiä voi ottaa kunnolla saa luvan olla suu kiinni.

      • Jokuuu1344

        En ymmärrä pointtiasi...Miksi pitää tulla jakamaan mielipiteitä LauKan tallista jos tuo kaikki on ihan paska puhetta suoraan sanottuna...En väitä että et saisi tulla jakamaan mielipidettäsi mutta en ymmärrä...loukkaat laukan henkilökuntaa ja väität hevoset on liian vanhoja jne. Jos et pidä tallista nii miksi sitten tulet tänne jakamaan mielipiteesi ja korostaa että "minulla on vaikka kuinka paljon kritiikkiä mutta en mainitse nyt kaikkea". Minun mp laukan tallista on että opetus on loistavaa ja talli on hyvä! Jos sinulla on VAAN huonoa sanottavaa laukan tallista nii älä jaa niitä kaikille täällä koska sitten kaikki ei välttämättä edes halua mennä kokeilemaan tallia...en edes ymmärrä, että minkä IHMEEN takia tulla jakamaan huonoa kritiikkiä laukan tallista...joten pls...jos olet yli 1v nii koita käyttäytyy...tämä oli minun MP!!!!!


      • Juuuu4

        Kasvaha vähä nii ymmärrät.


    • Parastalli

      Olen aivan eri mieltä! Laukka on paras talli mitä tiedän. Tuo ei pidä todellakaan paikkaansa! Talli on hyvässä kunnossa ja hevoset myös!

    • Tyytyväinenn

      Itse olen ratsastanut laukalla monta vuotta. Olen oppinut siellä ratsastamaan ja ylipäätänsä kaiken hevosista. Joskus joka ratsastajalla on päiviä kun tuntuu että vain junnaa paikallaan eikä pääse eteenpäin harrastuksessa, silloinhan minusta laukalla on hyvä mahdollisuus juuri kehittyä, opettaja kertoo virheen ja miten sitä voisi korjata ja itse sitä opettelet korjaamaan. Kerran viikossa ratsastavilla kehitys loppuu jossain vaiheessa se ei ole ratsastuskoulun eikä opettajan vika siinä vaiheessa mietitään miten harrastuksessa pääsee eteenpäin. Tämä kyseinen poni on tehnyt sitä aina luiminut satulan laitossa, varmasti joskus selkä jumissa ollut mutta satulaa on myös vaihdettu muutaman kerran. Myös muilla poneilla tarvittaessa satulaa on vaihdettu. Mitä loimittamiseen tulee tuntihevoset on aina olleet ilman loimia ja vanhimmatkin pärjänneet paksun turkin avulla, kovilla pakkasilla hevoset on tietenkin otettu sisälle aikaisemmin. Yksityisten ratsujen omistajat päättävät laitetaanko loimi ja millä säällä mikäkin, tallinomistajan hevoset ja hänen tyttären hevoset on tarvittaessa aina loimitettu koska ne sen ovat tarvinneet. Poni pihatossa on myös kahdella tuntiponilla jotka ovat tallinomistajan on loimet päällä. Kaksi shettistä ei ole loimitettu koska omistajat eivät ole nähneet sitä tarpeelliseksi. Hevoset on minusta siellä aina hoidettu hyvin pakkasilla juotettu useamman kerran ja hoidettu oikeasti hyvin eikä vain vähän sinne päin. Maneesiin tottakai tuulee ja seinät saattavat talvella äänähdellä se on peltimaneesin ominaisuuksia ja sitä osa hevosista juoksee karkuun ei siksi että niillä olisi kylmä. Leirit ovat olleet joskus aikaisemmin hieman tylsiä mutta esim viime vuoden vaihtoehtona vikellys tai leikkitunti oli minusta kiva.
      Miettikää itseänne kenellä on joskus ollut huono päivä, ratsastuksenopettaja ei ole tahallaan ilkeä ja osaa olla todella mukavakin aina ensin tosin huomaa negatiiviset asiat mutta jos tekee kuinka käsketään eikä sooloile omia ratsastuksen opettaja on mukava. Tallilla on myös esim hämähäkin seittejä katossa mutta se tekee tallista viihtyisän. Taso ryhmistä vielä sen verran ettei tuolla tosin ole tasoryhmiä mutta löytyy alkeistunteja, koulutunteja, estetunteja, vähän kokeneempien este ja koulu tunteja, ja opettaja ehdottaa mille olisit sopiva. Itse olen mennyt kentällä paljonkin, mainitsit ettei kentällä mennä ja että se on pehmeä kenttä tosin on hieman pehmeä muttei se ole haitannut hypätäkkin pystyy kunnolla ja minulla aivan toisia kokemuksia kentästä olen mennyt siellä tunneilla todella paljon mutta ottakaa faktat esiin ja miettikää onko kivempi ratsastaa kentällä kun hevosia ja ratsastajia kiusaa 100 paarmaa vai maneesissa ilman paarmoja? Myös tunneille on autettu ratsastajia alkeistunneille enemmän itse pitäisi jo uskaltaa kysyä apua ja aina sitä apua on laukalla saanut. T. Tyytyväinen

      • sovittelija

        Nyt ei voi muuta kuin kehua "tyytyväisen" kommenttia. Vaikka olenkin eri mieltä kuin hän, niin hänen kirjoituksensa on asiallinen ja rakentavaa. Juuri noin pitääkin kirjoittaa. Jokuu1344 minun mielestäni täällä saa kaikki kertoa mielipiteensä oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Vaikka 3 kirjoituksista on kritiikkiä niin ne ovat silti asiallisia eikä niissä ole millään tavalla mielestäni haukuttu ketään, on vain annettu palautetta omasta näkökulmastaan.


      • Joooo188

        Mutta Jokuu1344 kertoi vaan mielipiteensä...miksi sitä ei saisi täällä kertoa kun kaikki muutkin kertoo...


      • LauKallaRatsastanut

        Tuohon avun pyytämiseen kommentoisin sen, että tallissa ei ole läheskään aina tallin omaa henkilökuntaa keneltä apua pyytää ja apua joutuu pyytämään siis joltain toiseltä tuntilaiselta. Ei siinä että minulla itselläni olisi koskaan ollut ongelma tuikituntemattomalta kysyä apua, jos sitä tarvitsen, mutta ehkä näillä nuoremmilla ratsastajilla on jonkinlainen kynnys siinä. Tätä helpottaisi jos tallissa olisi ain joku henkilökunnasta paikalla, joka sitten tulisi tutuksi ja jolta olisi helppo mennä apua pyytämään :)


      • Mielipiteen_Jakajat

        Olen samaa mieltä tuossa avunpyyntö asiassa. Itse kun kävin ensimmäisiä kertoja siellä ratsastamassa ja olin silloin hyvin ujo, iästä johtuen. Ja kynnys oli kyllä suuri mennä kysymään apua puoli tuntemattomilta. Aluksi kyllä tallilla oli henkilö joka auttoi varustuksessa ja hevosen/ponin hoidossa. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tallilla pitäisi olla vieläkin henkilö joka auttaa pienempiä lapsia ja aloittelijoita varustuksessa. En tiedä osaisinko vieläkään varustaa oikein jos en olisi rohkaistunut ja kysynyt apua.Varsinkin pienemmille lapsille ja ujoille persoonille voi olla suuri kynnys kysyä apua. En tiedä haluaisinko päästää omaa pikkusisarustani tallille, mitä olen tutuilta kuullut. Mutta ehkä talli vielä lähtee uuteen nousuun. :)


      • Anonyymi
        LauKallaRatsastanut kirjoitti:

        Tuohon avun pyytämiseen kommentoisin sen, että tallissa ei ole läheskään aina tallin omaa henkilökuntaa keneltä apua pyytää ja apua joutuu pyytämään siis joltain toiseltä tuntilaiselta. Ei siinä että minulla itselläni olisi koskaan ollut ongelma tuikituntemattomalta kysyä apua, jos sitä tarvitsen, mutta ehkä näillä nuoremmilla ratsastajilla on jonkinlainen kynnys siinä. Tätä helpottaisi jos tallissa olisi ain joku henkilökunnasta paikalla, joka sitten tulisi tutuksi ja jolta olisi helppo mennä apua pyytämään :)

        Itse olen käynyt laukalla/hubsilla ja ainakin alkeis tunneilla on hoitajat auttamassa jos sitä tarvii.Eb tajua miksi pitää dissata laukkaa!Tiedän että on epäsopivat satulat mut me ei voida sille mitään!!


    • Tyytyväinenn

      On hyvä että on erillaisia mielipiteitä...jotkut tykkää jotkut ei mutta en ymmärrä etteikö teillä ole mitään positiivisia kokemuksia laukasta varmasti joku asia on ollut mieleinen ja kehottaisin katsomaan laukan tallia posiviitisen kautta joku mainitsikin hyvän ruuan ja ruoka todellakin on hyvää! Ajatelkaa jotain mistä olette pitäneet esim maisemat, joku tietty hevonen, joku tietty ihminen, ruoka leireillä tai vaikka jos joku on tykännyt maastoista. Laukalla yritetään aina parhaansa ja jos yksinkertaisesti ei tykkää niin sitten ei tykkää. Tottahan se on että joka tallilla on asioita missä voisi parantaa mutta jos yrittäisi katsoa positiivisen kautta ja ymmärtää muita :)

    • 334

      Itse ainankin tykkäsin siintä tonista ja roosasta mukavia hevosia myös maastot olivat todella kivoja niinkuin ruokakin hyvää suosittelen tallia kaikille lämpimästi hyvin vapaata toimintaa mutta rajat löytyvät kuitenkin!

    • Tyytyväinenasiakas

      Mielestäni talli on todella hyvä! Asiallinen opettaja eikä liian tiukkaa menoa. Tunneilla pääsee tekemäänkin jotai ja ilmapiiri on ystävälline.. Tuntien hintaan nähden oikein kelpo talli kun maksaa sen parikymppiä yksi tunti. Hubertuksella olen maksanut 32e ympyrän kiertämisesta ja nyrpeän näköisistä tuijotuksista..

    • tykkään

      suosittelen ehdottomasti. Mun mielestä tallilla saa ns olla vapaasti, ei ole tiukkoja sääntöjä mitä ei saisi tehdä ja minne ei saisi mennä. Tottakai on sääntöjä mitä varmasti löytyy monesta muustakin ratsastuskoulusta. leirit on hauskoja ja mukavia, leiriläisillä on oma talo, talon pihassa pieni uima-allas, hyvä ruoka, tunnit on jaettu ryhmiin, leirikaste, hoitoheppa, kivat teoriat, pienet leirit ja paljon muuta kivaa! siellä on myös kotoisa tunnelma.

    • Minävaanhei

      mie oon menos eKalle leirille onko muita ?

    • jnmn

      Millanen ilmapiiri täällä on ratsastajien kesken eli suositaanko kisaavia, yksityiten omistajia ym? Olen harkitsemassa tallin vaihtoa kun tuntuu pahalta että rikkaat ja valmentautuvat on aina ykkösiä ja itse saan mennä jämä hepoilla joka kerta eikä minun kehittymisestä olla kiinnostuneita

      • 3300

        2 porukkaa...tuntiratsastajat ja yksityisten omistajat, mutta tuntiratsastajien porukka on ainankin tosi hyvä ilmapiiriltään. Tunneilla opettaja pitää kyllä ihan saman arvoisina.


      • tyyttyväinnen

        Juuri näin tervetuloa vaan laukalle^-^


    • Suosittelen00

      Itse olen käynyt laukan ratsutilalla kerran leirillä. Mutta leiri oli tosi kiva kun saatiin itse päättää onko leiri esim. estepainotteinen. Kaikki hevoset joilla menin näyttivät voivan hyvin ja olivat hyvin koulutettuja mutta elämäniloa silti riitti. Kentällä emme menneet kertaakaan ja se oli ihan hyvä koska välillä satoi vettä tai oli hirveästi paarmoja. opetus oli hyvää ja opettaja mukava. Minua autettiin aina jos pyysin apua. Esim. en osannut kerran laittaa roosalle martsaa ja heti eräs ratsaastaja tuli auttamaan. Tuntien tasoryhmistä tai hevosten loimituksista en tiedä mutta talli oli siisti. Tosin totta kai niitä hämähäkin seittejä oli mutta tiedän kokemuksesta että ellei niitä jokapäivä putsaa ne eivät tule pysymään ilman seittejä. Eli se on ihan ymmärretävää. Leiriläisten sängyt olivat vähän vanhat ja kiikkerät mutta ei se hiatnnut koska päivällä oli niiin paljon tekemistä niin illalla oli niin väsynyt että olisi voinut nukkua seisaaltaankin. Yhtä asiaa pitää kehua nimittäin leiriruokaa! En ole eläessäni syönyt niin hyvää ruokaa :D

    • Pulleaponi

      Tietääkö joku olisiko Laukalla vapaita tunteja??? Olen ratsastanut noin 5 vuotta ja pidän enemmän koulusta mutta esteetkin menevät. Olisin kiinnostunut aloittamaan siellä :)

      • Joku45

        Laita Karolle viestiä tai soita, numeroa en nyt muista ulkoa mutta eiköhän se jostain löydy, kyllä jollekkin tunnille ainakin mahdut, leirien aikaan on kyllä vähän enemmän tuntilaisia


    • Pettynytttt

      ihan surkea paikka, hevosia enään vain muutama

    • Entykkää

      Yksityisratsastajien puolella on muutama tytteli (esim tallinpitäjän tyttö) jotka hajottavat tavaroita haukkuvat muita ym muuta tyhmää ja sairasta. Hevoset rikki ja varusteet epäsopivia, hevosia pitäisi saada lisää ja tyttö kouluttaa niin ihan mukava paikka sitten sen jälkeen!!!!!!!

    • Paska223

      TUNNITT AIVAN LIIAN TÄYNNÄ JOPA 12 RATSUKKOA!! Tuntihevosia ei loimiteta eikä juoteta.

    • Talliavaihtanut

      Te lapset, jotka tulette tänne palstalle huutamaan niille ihmisille, jotka kyseisestä tallista kirjoittavat ei-niin-positiivista palautetta, voitte varmaan miettiä itse ettei kyseiset kommentit ole aivan tuulesta temmattuja. Huomautan myös, että tietyt tallilla tapahtuvat asiat/ puheet eivät välttämättä kantaudu tuntiratsastajien korviin. Ja hyvä niin, mielestäni esimerkiksi yksityispuolen asiat eivät kuuluv tuntiratsastajille. On hienoa että ihmiset pitävät tästä tallista, ja on hienoa myös se että pienellä kylällä on tällainen harrastusmahdollisuus. Minusta on kuitenkin todella raivostuttavaa kuinka esimerkiksi yksityisellä puolella ilmapiiri on heikentynyt todella paljon. Kateellisuuden takia ihmisistä puhutaan pahaa seläntakana, asiat ilmaistaan hyvin nyrpeällä tavalla sanoin/ ilkein viestein ja ns. harrasteratsuja ei hoideta samalla tavalla kuin kilparatsuja (harrasteratsuja esim. ei voida ottaa kesäisin laitumelta yöksi ilman lisämaksua). Mitä nyt tuntiratsujen puolesta sanoa, niin on harmittavaa kuinka paljon tuntsareita on jouduttu lopettamaan esimerkiksi ähkyn takia. Mielestäni tuntiratsut eivät ole enään tarpeeksi hyvinvoivia tekemään 1-2tuntia päivässä töitä. Surullista miettiä millainen meno tallilla oli ennen, esimerkiksi kun itse siellä aloitin vuonna 2007, kun nyt katsoo tuota menoa. Näistä kommenteista on turha ottaa nokkiinsa ja aloittaa pskanmyrskyä, mutta uskallan väittää että vähintään ne jotka ovat köyneet tallilla monia vuosia, pystyvät samaistumaan nöihin kommentteihin siitä, että taso on todella mennyt alaspäin.
      T. Tallilta pois lähtenyt

    • Mmmmmmmm111

      Maineen alastulolle on aina syy..ratsastuskoulu toiminta on asiakaspalveluala ja jossei asiakas ole tyytyväinen toimintaam ei hän tule uudetaan. Tallinpitäjä ei tunnu ymmärtävän että jos hän haluaa toimomnam jatkuvan uusia hevosia on ostettava ja se asia ei muutu. Koittakaa lapset ymmärtää ettei teillw kerrota paljon mitään oikeasti.

    • lallalalalla

      Ei näitä kommentteja tänne varmaan ihan huvin vuoksi kirjoiteta. Juurikin näin on tallilla tapahtunut, että taso on tullut todella alaspäin. Säälin oikein useita hevsraukkoja, kun huomaa jo, että ovat vanhoja ja huonokuntoisia ja silti pitää kiertää sitä samaa maneesia lähes joka päivä se kaksi tuntia per päivä. Olin itse joskus se pikkutyttö, jonka miletsä LauKan talli oli maailman paras, mutta nyt ymmärrän mitä vanhemmat ratsastajat yrittivät silloin minulle sanoa. Te lapset ymmärrätte sen vielä joskus. Joillain hevosilla on jaloissa tosi paljon nestettä ja oikein näkee miten esim selkä on jumissa varusteiden takia. Tuntihevosia ei myöskään rokoteta ymmärtääkseni. Omistaja on todella hapan. Ei oikein juttele kenellekään ja tiuskii. Yksityispuolen meininkiin en nyt edes jaksa ottaa kantaa kun siitäkin täällä jo kirjoitettu.

      Todellakin olisi siis muutoksen paikka, jos ei halua paikan menevän konkurssiin. Toki ymmärrän, jos ei ole rahaa, mutta kannattaisi sitten varmaan panostaa vähän enemmän siihen tuntipuoleen, kun ostamaan vaan hevosia itselle ja tyttärelleen.

    • Yksityisettallilt

      Itse lopetin siellä ratsastamisen puolivuotta sitten. En silloin tiennyt hevosista mitään, en ollut ennen ratsastanut tai varustanut. Siellä ei kukaan auttanut, ja jouduin tekemään kaiken yksin. Kunnes yksi toinen tuntilainen auttoi. Hevoset ovat minusta kuitenkin ihania. Omistaja/tunninpitäjä tulee viittä vaille tunnin alkua katsomaan onko kaikki ok. Hän ei koskaan muistanut nimeäni, eikä kiinnittänyt minuun huomiota, vain toisiin jotka olivat parempia. Jouduin tekemään yksin ilman opastusta. Kun lopetin siellä, sain lähitallilta ns. Oman hevosen. Semmosen 15v lämminverisen ruunan, jolla opettelin ratsastamaan omistajansa avulla. Ajattelin taas välillä käydä laukalla, mutta en ikinä enään säännöllisesti. Kokenut siellä varmasti pärjää, ja kyllä sinne sillon kannattaa mennä. Mutta en kyllä suosittele ensitalliksi. Hemppa sieltä on ihana❤
      Tämä on vain mielipiteeni, mutta kannattaa mennä ensiksi jollekkin toiselle tallille opettelemaan ratsastusta, sitten kokeneena on varmasti hyvä tulla sinne.

    • Ähkyjämiljoona

      Yksi mitä ei voi ymmärtää on se, että tallissa on KOKOAJAN ähkyjä, kesät sekä talvet. Eikö tallinomistajan pikkuhiljaa kannattaisi avata silmät ja miettiä missä vika. Ei todellakaan ole normaalia että tallissa on kokoajan joku ähkypotilas.

    • ihanjees5677899

      En kirjoita tätä tänne mollatakseni tallia vaan pikemmin kehuakseni miten olen saanut harrastaa tällä tallilla näin monta vuotta ja oppinut siellä perusasiat, muistan hyvin kun sillon tulin tallille ja en osannut mitään, oli se kyllä aikamoinen kynnys silloin kysyä apua että mistä löytyy mikäkin 9- vuotiaana kun et tiennyt mitään mistä eräs kommentoija mainitsikin. Välillä sitä kuitenkin muistelee itku kurkussa niitä aikoja kun tunneilla ratsasti tuplasti enemmän porukkaa ja hevosia oli enemmän sekä tallilla oli vielä iloinen ilmapiiri tuntiratsastajillakin. Mielestäni tuntipuoli on heikentynyt huomattavasti, ennen lapset ja nuoret juttelivat keskenään (toki sillon enemmän porukkaa) kuin nykyään eivät lapset / nuoret juttele melkeinpä ollenkaan tallissa jos eivät ole tuttuja sekä tuntiratsastajista puhutaan paskaa seläntakana.
      Itse kommentoin sen verran että se on kyllä totta että ihan aloittelijana varsinkaan jos vanhemmat eivät harrasta niin on huono sinne tulla. Joillakin keillä nyt on vanhempi kuka ratsastaa niin se saattaa olla todella hyvä apu mutta jos ei niin toiset ratsastajat joutuvat tosiaan neuvomaan kun henkilökuntaa ei paikalla. Kokeneempi ratsastaja pärjää kyllä.
      Ratsastus ja hevospuoleen sen verran että ratsut ovat kyllä ihan mukavia ja hommaansa tottuneita, mutta se mitä joku kommentoi että hepat ovat huonossa kunnossa niin on aika paska puhetta. Hevoset voivat hyvin ja talviaikana vanhemmatkin ovat hyvässä massassa laiduntamisen takia.
      Opetuksesta että se on pääosin ihan hyvää jotkut tykkää jotkut ei.
      Toivon, että jokainen joka on tallilla jo pidemmän aikaa ratsastanut tajuaa että taso on mennyt alaspäin joka on harmittavaa koska olen tykännyt käydä LauKalla ja saanut tutustua erilaisiin hevosiin.

    • Anonyymi

      Mielestäni LauKan talli on super hyvä talli. Itse olen oppinut siellä paljon ja kyllä aina välillä tuntuu ettei mitään opi mutta ei joka tunti voi oppia jotain uutta. Jos tuntuu siltä että ei opi mitään ikinä niin kannattaa vaikka vaihtaa eri ryhmään jossa on enemmän itsesi tasoisia ratsastajia. Toki hevoset on vanhoja ja jotkut ilkeitä mutta ei niitä ilkeitä laiteta kovin aloittelijoille. Leireillä ruoka on ihan parasta ja siellä on hyvä ilmapiiri. Toki hevosia ja poneja voisi olla pari lisää mutta aivan mahtava talli. Mielestänitallin omistajan tunneilla oppii paljon ja tehdään monipuolisia tehtäviä, kun taas toisen tunnin pitäjän tunneilla en opi ikinä mitään ja aina mennään samaa tehtävää ja hän sanoo usein näin "sitte siinä kaarella voi tehä avo/sulkutaivutuksia jos osaa mutta en rupea niitä nyt opettamaan". Mielestäni tunneilla pitäisi opettaa uudet asiat niille jotka ei niitä vielä välttämätttä osaa. Tallin omistja opettaa kuitenkin uudet asiat.

      Kun tallin omistajan tytär kisaa ja käy valmennuksissa toki hänen kisa hevosten on oltava hyvässä kunnossa joten täysin ymmärrettävää, että niitä hoidetaan ehkä hiukan enemmän.

      OLEN PUHUNUT!!! LAUKAN TALLI ON PARAS TALLI

      • Anonyymi

        Oot kyllä ihan oikeassa☺️


    • Anonyymi

      LauKan talli on kyllä paras talli. Siellä oli ehkä ennen asiat huonommin, mutta nyt koko tallin toiminta on menny parempaan suuntaan. Hevosia on kyllä paljon vähemmän, mutta kaikki niistä on kuitenkin kivoja. Ite oon kyllä käyny LauKalla kohta 4 vuotta ja tuntuu siltä että opin yhä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe