Miten Suomessa pystyy elämään??

Aplikas

Hei, muutin Suomeen takaisin 30 vuoden Kanadassa asumisen jälkeen, ja olen ollut nyt täällä 3 kuukautta. Tampereella siis. Miun kysymys on, miten täällä voi aloittaa elämän, kun ei ole töitä, ei saa asuntoa kun ei ole rahaa kun ei ole töitä, Kela kielsi miulta peruspäivärahan koska en asunut EU maassa, sain 5 kuukauden karenssin Kelalta työttomyysrahaan, ja nyt saan sossulta vähän vaille 500 euroa kuussa, luojan kiitos heille koska muutenhan en söisi mitään. Olen Suomen kansalainen, mutta kyllä tuntuu siltä, että oma maani on potkaissut minua päähän, koska apua ei näytä saavan. Miten 30 vuoden kuluttua voin aloittaa uudelleen? Onko mitään muita juttuja, jota voisin katsastaa, että saisin yhteyden vaikka vaan muihin ihmisiin, joilla on ollut samat kokemukset? Tai onko mitään muuta rahallista apua, jonka perään voisin mennä ja josta en vielä tiedä? Kaikki ei tietenkään ole rahasta kiinni, mutta kyllähän raha auttaa. Kela on ollut niin vaikea, koska he eivät selitä oikein mitään, aina vaan antavat vastauksena että ei ei ei. Alkaa ottamaan aivoon tämä koko juttu nyt... ja olen ollut täällä vaan 3 kuukautta! Kiitos.

33

3062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Foreign
    • Tukiviiidaakkoon

      Yleensä kun haet rahallistatukea ja apua, sitä saa kun osaa esittää oikeat kysymykset oikeassa paikassa. Kun menet Kela-aan asioimaan, ota puheeksi mitä tukia sinun tulee hakea ja millä perusteilla. Jos on asunnoton, posti tulee 'posterestanteen', ja sinulla tulee olla vuokra-asunto hakemus vireillä. Sen avulla voit osoittaa olevasi Tamperelainen vaikka osoite onkin posterestante. Tällöin myös sosiaalitoimistosta varaa aika ja hae sosiaalitukea juokseviin kuluihin, ruokaan jne. Kun pääset asuntojonoon ja saat sen vuokra-asunnon, pääset hakemaan asumistukea. Sosiaalitoimistosta kannattaa hakea toimeentulotukea, sen saa karenssista huolimatta.

      • iukjhgf

        Ainahan voi hakea eri asia myöntääkö sossu yhtään mitään. Siitäkään huolimatta että olet suomen kansalainen näin se valitettavasti on. Perusteluina kuulemma on että rahaa on niukasti.

        Aika kumma väite koska mamuille myönnetään varsin runsakätisesti niin asunnot kuin toimeentulokin. Viime aikoina on alettu myöntää jopa laittomasti maassa oleville samoja etuisuuksia. Olisikohan tässä joninlainen ristiriita ? Mistä moinen ?


      • Anonyymi

        Onnistuuko tällä tavalla myös suomalainen aina Suomessa asunut mies, joka on 58-vuotias ja työtön, eronnut ja asunnoton, bunkkaa äitinsä asunnossa, elää Kelan tuella, ei pysty korvaamaan äidille asumistaan, päin vastoin, äiti kustantaa koko elämisen.
        Ulosottokierteessä. Pikavippien puristuksessa. Syrjäytynyt ja lamaantunut.
        Äiti tarvitsisi ohjeita ja neuvoja ulkopuolisilta, että voisi auttaa poikaa eteenpäin.


    • kysysuomiseurasta

      Ota yhteyttä Suomi-Seuraan.
      Siellä tietävät paljon.
      Se on Mariankadulla Helsingissä.

    • Eioikein

      Miksi tulla Suomeen tukia nauttimaan, jos on elämäntyönsä tehnyt muualla.

      • fdgsdfhf

        Ai että miksi tuoda Suomen kaltaiseen virkamiesdiktatuuriin ulkomaanvuosiensa työeläke, josta Suomen verotoimisto on heti sormet syyhyten vetämässä siivua? Ei varmaan kannatakaan. Jos voi, eläkke saattaa olla hyvä jättää pankkitililleen entisessä asuinmaassa. Nimim. tukien 'nauttija'.


      • Skånepåg

        Käymään vain sinne tullaan eikä olemaan.- Ollos huoleton paskavarvas :) Mutt eläkettä sieltä saadaan : -Muahhhahah


    • onneamatkaansulle

      Sinulla on varmaan hyvä englannin kielen taito nyt.
      Kysyppä jos voisit toimia jossain koulussa vaikka apuopettajana tai jos voisit vetää jotain englanninkielistä keskusteluryhmää.
      Entäs jossain vientiyrityksessä?
      Tai maahanmuuttotöissä? Sinulla on kokemusta mitä on olla maahanmuuttaja.

      Voi olla ihan jännää!

      Kyllä asiat aina jotenkin järjestyvät!

    • fhdgjhdgkd

      Saitko sen viiden kuukauden karenssin siksi, että sinulla oli edelleen toiminimi entisessä asuinmaassasi? Jos olisit sanonut olleesi palkkatöissä, olisi odotusaika kai ollut vain pari viikkoa? Jos taas olisit väittänyt, ettet ollut ollut lainkaan töissä viime vuosina, karenssi olisi ollut puoli vuotta. Jos tarkoituksesi oli jatkaa yrittämistä Suomessa, saatat huomata sen vaikeaksi. Täällä verotoimisto, yrittäjäeläkefirma ja vakuutusyhtiöt ovat uskollisimpia laskuttajiasi, saatpa tuloa tai et. Ja työttömyysturvasi (sitten, kun sitä saat) katkeaa. Sinun ei tosiaan tarvitse hankkia euron euroa, ja työvoimatoimisto voi määritellä sinut kokoaikaiseksi 'yrittäjäksi'. Suomi ei halua pieniä yrityksiä kilpailemaan monopolisoituvien suuryritysten kanssa. Suomen ennen niin työteliäs kansa halutaan alistaa nöyräksi orjatyövoimaksi. Ehkä sama meno on Kanadassakin, vaikka siellä oltaisiin eri vaiheessa kuin Suomessa. Tämä on kansainvälinen suunnitelma.

    • Grönbacka

      Sait monia hyviä neuvoja. Ota selvää lisää, ettet toimi vahingoksesi.
      Minä en saanut koskaan mitään neuvoja Suomessa, vaan itse oli ensin hankittava se oikea tieto ja virastoissa korkeintaan vastasivat kysymyksiin.
      Eri virkailijat "tulkitsevat" annettuja sääntöjä eri tavalla.
      Kerran sattui harjoittelija, joka selvitti minulle oikeuksiani. Rassu sai viharyöpyn toisilta virkamiehiltä sen seurauksena ja luulen, että hänelle annettiin lopputili.
      Siis seilaa internetissä ja kirjoita muistiin tarvitsemisiasi neuvoja.
      Itse "leikin" ostavani/vuokraavani asuntoa. Todella vaativaa ja vastuullista.
      Paljon uusia käsitteitä ja sanastoa pelkästään. Jännittävää ajanviettoa.

      Sinulla on kykyjä, kuten kielitaitosi hyvän suomenkielitaidon lisäksi.
      Voitko ottaa oppilaihin yhteyttä tarjoten yksityistunteja?
      Yritä luovia niin, että et polta siltoja myöskään Kanadaan.
      Minusta se on tosi kiehtova maa. Ehkä Suomi on muuttunut liikaa.
      Ehkä olosuhteet muuttuvat ratkaisevasti, joten "istu kahdella tuolilla".

    • Ohjeet
      • Grönbacka

        Kiitti tästä lenkistä! Hyvä lukea pelkästään verestääkseen kielitaitoa.
        Muualla asuneilla on käsitteissä iso lovi, joka on paikattava.
        Mainio lenkki opiskella käytännön yhteiskuntatietoa.


    • muutatakaisinpianbccanad

      taitaa olla paree,etta sina kanukki teet niinkuin mina ..pakkaat kamasi ja menet sinne mista tulit..mina kestin 2v suomea,,en yhtaan enenpaa..eika kaduta kanada on ja pysyy minun maana,,olet ollut vasta 3kk suomessa,,ja olet ilmeisesti kanadan kansalainen,,eli helppo juttu lahtea..
      aivan kauheaa byrokratiaa koin suomeen takaisin muuttaessani.....asuin ylojarvella..ei suomalaiset suhtaudu kauniisti takaisinmuuttajiin,,ainakaan yleisesti..
      perus suomalainen kateus on jokapaikassa ..ja kun saat tuntuman verotus,,ym systeemeihin niin kauhistut..

      • Eikka59

        Minut ottas Muuramen kunta mielellään vastaan kuulemma, ja sit ne ottas yli 30% mun eläkkeestä veroina. Olen asunut norjassa 355 vuotta ja on norjasta myös eläke. Ei hätäpäivää sama mihin muutan, mutta olenkin päättänyt muuttaa Viroon. Jää yli 1.200 € enemmän käteen kuussa, kun ottaa asumiskustannukset huomioon.


      • Eikka59
        Eikka59 kirjoitti:

        Minut ottas Muuramen kunta mielellään vastaan kuulemma, ja sit ne ottas yli 30% mun eläkkeestä veroina. Olen asunut norjassa 355 vuotta ja on norjasta myös eläke. Ei hätäpäivää sama mihin muutan, mutta olenkin päättänyt muuttaa Viroon. Jää yli 1.200 € enemmän käteen kuussa, kun ottaa asumiskustannukset huomioon.

        35 vuotta se piti olla.


    • Eikka59

      Miten voi olla ulkomailla 30 vuotta huolehtimatta tulevaisuudesta.
      Jos olet ollut laillisesti töissä kanadassa nin on sinulla etuisuuksia sieltä suomeenkin. (eläke osv.)
      En tiedä oletko työiässä vai mitä, mutta on se ihme ettet etukäteen tutkinut asiaa, ja laittanut hakemukset ji kanadassa ollessa.

    • konstitonmoninaiset

      ainoa pelastava juttu muuttajalle on jos haet turvapaikkaoikeutta suomessa ja sinulla ei ole passia..niin saat kaikki mahdolliset ja mahdottomat tuet,,hammashoitoa myoden,,namaasi voit kenkalankilla hiukka mustata,ja kielesi taytyy olla heikko soome..

    • MUUTINtakaisinkanadaan

      Miten Suomessa pystyy elämään?? lyhyt vastaus ..eiMITENKAAN KIPIN KAPIN TAKAISIN KANUKKEIHIN

    • TurismiKorruptioMaksaa

      Hae kanadasta työttömyyskorvausta.
      Ja kyllä suomikin maksaa kun täyttää ne eri vaatimukset.
      Eli kahdesta maasta korvaukset.
      Mikäs siinä.
      Mustalaisetkin haki suomesta ja ruotsista. korkea elintaso.
      Ja näin tekee nyt uudet matutkin.
      Matut saa heti kaikki tuet, eikä niillä ole karensseja yms. haittana. Pakolais turisti ja kotoutus turisti lomat ovat laajaa korruptiobisnes, jota ei näytetä saatavan poikki..
      Korruptio siis on syvällä rakenteissa !

    • virsbo

      kyllä et pääse alkuun millään,sillä olet kaikkista suurin rikollinen,kun olet pettänyt suomen maan,vaikka,varmaan kävi niin kuin minulle että suomen maa petti minut,mutta en tiedä olosuhteita,sinun,kun lähdit suomesta,minä olen asunut ulkomailla yli 50vuotta,ja olen sen haistinut että ei ole mitään asiaa suomeen,kun olin yhteydes vero viranomasiin,etukäteen,kun suunitelin muuttoa suomeen eläkelle jäätyäni,olisin ostanut omakotitalon käteisellä,niin veroherrat olis pitänyt saada estin päältä fömökenhetet veron,sitten auton olis ptänyt jättää tulliin,ja olis pitänyt ostaa udestaan,ja kaikki oli niin kuin olisin maan petturi missään en kohdeltu asallisesti,ja on niin monta versiota näillä myndihetillä että ne jo sekos toisiinsa minu esm:piti aloittaa siitä kunnasta missä olin viimeksi kirjoialla suomessa,ja aloitin kävin 10 eri toimistos,ja viimesessä toimistos kehotettiin kääntymään sinne mistä aloitin; ETTÄ VOI HELVETE ainot neuovo maalaat kenkä plankilla naaman niin kaikki muuttuu kerralalla,ei muuta kuin semppiä,mutta SUOMEEN EN MILLOINKAA VERÄ NOKKAANI !!!!! TOIVON ETTÄ KUMMINKIN SINUN ELÄMÄSI KÄÄNTYY PARHAIN PÄIN !!!

      • SFSFSF

        Itse tein virheen että muutin takaisin Suomeen pääkaupunkiseudulle asuttuani 14 vuotta ulkomailla. Lähdin ulkomaille heti armeijan jälkeen 1986 kun en saanut töitä ja opiskelemaan ei päässyt. Palasin Suomeen terveydenhuollon osaajana ja töitä löytyi heti.
        Paluumuuttajana yritin saada elämää käyntiin Suomessa 5 vuotta mutta Suomen yhteiskunta oli muuttunut niin etten enää tuntenut itseäni suomalaiseksi ylipäätään.
        Myös vanhempani, sisarukseni ja aiemmat tuttavani olivat muuttuneet täysin, tunsin olevani ulkopuolinen kaikissa yhteyksissä.
        Tuntui siltä että keskeinen osa elämästä Suomessa koostuu jatkuvasta ilkeilystä ja juonittelusta kanssaihmisiä kohtaan. Epärehellisyys ja perustavaa laatua oleva oikeustajun puute oli aivan käsittämätöntä.
        Myös työpaikalla vaistosin alusta lähtien kummallista kyräilyä, epäluuloa ja juonittelua henkilökunnan kesken.
        En suosittele paluumuuttoa Suomeen kenellekään joka on asunut ulkomailla useamman vuoden.


    • takaisinhushus

      En suosittele paluumuuttoa Suomeen kenellekään joka on asunut ulkomailla useamman vuoden.//

      tuossahan se on sanottu oleelinen..vain jos olet multimiljonaari voi onnistua,,ja sittenkin valtio kuppaa rahasi tavalla,tai toisella..

    • egibegi

      Olen asunut norjassa pian 40 vuotta . Nyt eläkkeellä ja miettinyt takaisin muuttoa suomeen . Paljon on negatiivistä näissä kommenteissa ja pistää todella harkitsemaan onko mitään järkeä
      muuttaa takaisin . Moni haukkuu suomen ilmastoa , mutta se ei ainakaan norjan ilmastoon eroa
      mitenkään . Etelään muutto ei kiinnosta . Siellä joutuisi kaiken aloittamaan alusta , kieliongelmista
      puhumattakaan . Sen tiedän että jos ei ole varallisuutta niin ei sinne ainakaan sossun asiakkaaksi
      kannata muuttaa . Käyn noin kerran vuodessa suomessa ja ainakin se asia että voi kommunikoida
      äidin kielellään on mielestäni yksi asia mitä sieltä kaipaa . Ulkomailla olet aina ulkomaalainen ja
      siksi sinut luokitellaan riippumatta siitä kuinka kaun olet asunut maassa . Siksi vaikea saada tosi
      ystäviä , koska sinulla on toisenlainen tausta kuin paikallisilla asukkailla .

      • kylläonnistuu

        Kyllä täällä Suomessa pärjää.Itse muutin takaisin 15 vuotta sitten. Asuin Ruotsissa lähes 30 vuotta. Oma kieli on aina plussaa kun voi asua omassa kotimaassaan. Jonkun aikaa kestää sopeutua suomen systeemiin,mutta ihan hyvin on mennyt.
        Rohkeasti vain kokeilemaan,sittenhän sen näkee kuinka menee.Paljon sopeutuminenriippuu itsestään. Usein annetaan turhan negatiivinen vaikutelma paluumuutosta.


    • ghhghgjghj

      minä ostin pikku torpan syrjäkylältä käteiseillä, ja tulin siihen vitut välitän mitä muut kyräilee.
      esität olevsi persaukinen kun tulet kanadasta kai sulla joku 100 000 dollaria on säästössä ihan normaalsiti vai mihin olet rahasi hävittänyt

      • erteryrty

        Minäkin ostin pikkutorpan syrjäkylän rauhasta, ja velkaa on enää hiukan. Olen onnellinen muutostani Suomeen. Työtähän täällä ei saa tehdä ja kohdellaan kuin orjia ja vammaisia ja rikollisia muissa maissa kohdeltaisiin, mutta sekös minua vain innostaa. Kampanjoin takaisin parempaan Suomeen, takaisin entiseen hyvinvointimaahan. Tarvitsemme täällä sinun ja minun kaltaisia, maailmaa hiukan nähneitä ihmisiä. Suomessa aina asuneet ovat monet uskomattoman aivopestyjä. Auttaa, jos osa pesuista on tehty ulkomailla;)


    • lannenhunttari

      kerrohan kuin on mennyt tampereella,,,vai oletko muuttanut takaisin kanukkeihin? niinkuin kirjoittelin 85-muutin suomeen perheeni kanssa,,ylojarvelle.. vain 2 v kesti suomimatkani,,heti kun sain auton myyda ponkaisimme takaisin...eika ole kaduttanut,,,nyt elakkeella vierailemme suomessa melkein joka vuosi,,ja suomi -ikava on tuolla helposti kuitattu. kotiin tunnemme tulevamme,,kun takaisin tulemme.....asumme bc ssa sisamaassa ja 10 elakevuotta on mennyt lentaen..terveisin

    • Anonyymi

      No luettu on ja vaikuttaa silta etta vastaukset hahmottavat paljon sita mita itsekullakin on korvien valissa.

      Tulispa kunnon rysakka niin se karsisi noi voivottajat sinne minne kuuluvat

    • Anonyymi

      "minä ostin pikku torpan syrjäkylältä käteiseillä, ja tulin siihen vitut välitän mitä muut kyräilee.
      esität olevsi persaukinen kun tulet kanadasta kai sulla joku 100 000 dollaria on säästössä ihan normaalsiti vai mihin olet rahasi hävittänyt"

      Hyvin sanottu , olen samaa mielta kanssasi.
      Vituttaa noi vinkujat.

      Kaikki pitaisi pudota taivaalta

    • Anonyymi

      Ei sitä saa suomalainenkaan sen enempää avustusta kuin sen vajaa 500e jos on asunnoton ja työtön. Se tulee joko työttömyystukena tai toimeentulotukena.

    • Anonyymi

      Eu:n ulkopuolelta tulleet saavat 5kk karenssin. Itsekin tämän huomasin kun muutin takaisin 8 Kanadan vuoden jälkeen. Samoin "luottotiedot: menivät tuossa ajassa, puhelinta oli vaikea saada. Onneksi sain heti töitä ja olen viihtynyt hyvin. Muutin pian saapumisen jälkeen Itä-Suomeen mikä näyttäisi olleen oikein hyvä ratkaisu: täällä ihmiset ovat puheliaita samoin kuin Kanadassa ja heihin on helppo tutustua. Etelämmässä tulee heti nihkeä olo kun ihmiset vain tuijottavat ja kulkevat enemmän nenä pystyssä kiireidensä kanssa. Ainakin tällä puolella Suomea on hyvä elää, luonto lähellä ja kaikki on puhdasta ja ystäviä riittää.

    • Anonyymi

      Onpas täällä paljon negatiivisia kirjoituksia. Tainneet olla feikkitrollit palstalla mellastamassa...

      Suurin osa Suomeen paluumuuttoa miettivistä varmastikin osaa selvittää asioista itsenäisesti mm. internetin avustuksella, mutta tässä on muutamia vinkkejä sekä linkkejä.

      Ehdottomasti kannattaa käyttää aikaa tiedon hankkimiseen erilaisilta viranomaisten ja järkevien järjestöjen nettisivuilta. Tällaisilla keskustelupalstoilla on paljon trolleja ja muita omaan elämäänsä kyllästyneitä nettihäirikköjä. Lisäksi hyvääkin tarkoittavat ihmiset saattavat antaa väärää tietoa, koska maahanmuuttoon liittyy niin paljon asioita, jotka vaihtelevat esim. sen mukaan, mistä maasta henkilö on Suomeen muuttamassa. Alla on linkkejä hyvistä nettisivuista.

      Useimmat Suomeen muuttoa harkitsevat tai sen toteuttavat joutuvat kuitenkin vielä lisäksi ottamaan henkilökohtaisesti yhteyttä eri virastoihin saadakseen vastauksia itseä askarruttaviin asioihin. Tällainen tiedonhakeminen ja asioiden selvittäminen on luonnollinen osa maahanmuuttoon kuuluvaa prosessia. Mitä paremmin asiat selvittää ja hoitaa etukäteen, sitä helpommin varsinainen muutto ja Suomeen asettuminen sujuu.

      INFO FINLAND:
      https://www.infofinland.fi/
      https://www.infofinland.fi/fi/muutto-suomeen

      TERVETULOA SUOMEEN -esite:
      http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161191/TEMoppaat_16_2018_TervetuloaSuomeen_FI_PDFUA.pdf

      MAAHANMUUTTOVIRASTO:
      https://migri.fi/etusivu
      https://migri.fi/haluan-tulla-suomeen

      VÄESTÖREKISTERIKESKUS:
      https://vrk.fi/etusivu
      https://vrk.fi/muuttoilmoitus#

      KELA:
      https://www.kela.fi/sosiaaliturvaan-kuuluminen-ulkomailta-suomeen
      https://www.kela.fi/kv-keskus

      TE-PALVELUT (työelämän palvelut):
      https://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/esitteet/suomeentyohon_esite.pdf

      TULLI:
      https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/muuttajalle

      VERONMAKSAJIEN KESKUSLIITTO (järjestö, joka auttaa veroasioissa):
      https://www.veronmaksajat.fi/
      https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Kansainvalinen-palkka--ja-elakeverotus/

      SUOMI-SEURA:
      Auttaa ulkomailla asuvia suomalaisia kuin myös Suomeen paluumuuttoa suunnittelevia ja toteuttavia. Suomi-Seura järjestää myös tapaamisia Suomeen muuttaneille paluumuuttajille.
      https://suomi-seura.fi/fi/

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe