Satunnaisen tupakanpolton haitat?

Lili8

Hei!

Olen 25-vuotias nainen ja minulla on saman ikäinen poikaystävä/avopuoliso. Itse inhoan tupakkaa yli kaiken. Poikaystäväni kuitenkin saattaa polttaa joskus kun käy baarissa. Ollaan monesti keskustelu asiasta, mutta keskustelu ei ikinä etene mihinkään. En tietenkään voi kieltää tupakanpolttoa häneltä, mutta se että hän polttaa tuntuu minusta todella pahalta. Varsinkin jos olemme yhdessä juhlimassa ja hän polttaa. Niin tuntuu että tupakka on tärkeämpi hänelle entä minä. Koska jos hän polttaa en halua olla hänen lähellä tai pussata, koska hän haisee niin pahalle. Enkä kyllä voi myöskään olla kovin iloinen sen jälkeen. Hän sanoo ettei tuollaisesta satunnaisesta polttamisesta ole haittaa terveydelle, olen kyllä jyrkästi eri mieltä. Hän myös käyttää nuuskaa ja sitä hän käyttää myös joskus arkena, mutta ei ikinä minun seurassa. Eli siis ei nyt sitäkään ihan hirveästi. Hän sanoo ettei hänellä ole mitään riippuvuutta kumpaankaan, mutta itse en voi ymmärtää miksi tehdä jotain niin typerää jos ei ole edes riippuvuutta. Hän on todella urheilullinen ja treenaa mm maratonia varten. Viimeisin keskustelumme tupakasta meni siihen, että hän sanoi voinko etsiä hänelle tietoa siitä mitä haittaa tuollaisesta satunnaisesta tupakan poltosta on. Eli kysymykseni on mitä haittaa siitä on ja onko? Meillä on myös koira ja minua myös huolettaa se, voiko tupakanpoltto johtaa myös siihen, että tulee hengitys ongelmia ja ei pysty asumaan samassa taloudessa koiran kanssa? Ja mitä minä itse voin toimia tilanteissa kun hän polttaa ja minusta tuntuu todella pahalta ja haluaisin vain heittää ne tupakat roskiin? Vielä tähän loppuun sellainen, että hänen mielestä minun tulisi olla suvaitsevampi ja hän sanoi että vaikeutan elämää koska inhoan tupakkaa. Esimerkkinä oli sellainen jos olemme hänen kavereiden kanssa terassilla ja he polttavat. En tietenkään kiellä ketään polttamasta ja en minä hänen kavereilleen sano muuta kun sen että en itse polta ja en tykkää tupakan savusta ja menen kauemmas heistä ja yleensä tupakanpolttajat tajuavat puhaltaa savut eri suuntaan. Inhoan tupakan hajua, en halua että itsekki alan haista tupakalle enkä todellakaan halua saada terveyshaittoja siitä että joku polttaa tupakkaa jota inhoan yli kaiken. Poikaystäväni ei kuitenkaan tunnu tajuavan, että myös passiivinen tupakanpoltto ei ole hyväksi. Miksi tekisin jotain mitä inhoan ja se vielä on pahaksi terveydelleni. Toivottavasti voitte auttaa minua ja poikaystävääni tässä asiassa. Kiitos!

9

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjkjkjkjkjkjkjk

      Et voi määrätä poikakaverisi asioista. Tupakointi on hänen oma asiansa niin kauan, kuin hän ei tupakoi sisällä tai pakota sinua tupakoimaan. Ainakin kaupungeissa niin moni tupakoi (en usko tupakoinnin vähenemiseen väittäviä tutkimuksia), että kaduilla ja asunnoissa altistuu väkisinkin passiiviselle tupakoinnille. Eli jokainen joutuu hengittämään tupakansavua kaikista tupakkalaeista huolimatta enemmän tai vähemmän.

      Mitään tarkkoja riskiarvoja tuskin pystyy määrittelemään. Jokainen ihminen on omanlainen geneettinen ennalta testaamaton kokonaisuutensa. Terveyteen vaikuttaa moni asia. Täysin savuton voi sairastua keuhkosyöpään, täysin raitis voi sairastua maksakirroosiin. Tupakoiva rappioalkoholisti voi pysyä "kunnossa" elämäntavoillaan puoli vuosisataa. Eli tilastojen varassa ei voi sanoa mitään siitä, mitä yksilölle tapahtuu. Tupakointi on haitallista, mutta savuttomuudestakin huolimatta voi sairastua ja kuolla moniin tauteihin (tai jäädä auton alle).

      Exäni poltti ja söi lihaa, itse olin savuton ja kasvissyöjä. Eipä se haitannut. Kumpikin olemme vanhentuneet sinä aikana, kun olemme tunteneet. Millään elämäntavoilla ei saa ikuista nuoruutta ja terveyttä. Jokainen elää oman elämänsä. Jos poikakaverisi ärsyttää sinua, voit aina erota. Jos otat huolta kaikista mahdollisista asioista, siinä tapauksessa oma ylihuolestuneisuutesi vaatii ehkä hoitoa.

      • peukutan

        Fiksu kirjoitus ja täyttä totta.


      • Totta kai se kuuluu kaikille !! Oot narsisti, jos olet savustajien puolella ! He kaikki haisevat kauas, eivätkä välitä mistään, savustus on tärkeämpi asia, kuin mikään muu, muusta viis ! Niin he ajattelevat........ Väärin !!!!!!


    • hoit_su

      Mieti asiaa siltä kannalta, että onko tuo satunnainen tupakointi mielestäsi riittävä syy eroon. Eikö hänessä ole mitään sellaista piirrettä jonka perusteella voisit jatkaa yhteiseloa hänen tupakoinnistaan huolimatta. Puhut myös passiivisesta tupakoinnista, siis polttaako hän sisällä? Tuon nimimerkki kjkjkj... jne. kirjoitus oli täyttä asiaa, luepa se ihan ajatuksella.

    • dadsadsd

      Etköhän tuota ole itse poikaystäväsi valinnut. Jos satunnaisesti polttaba BF ei miellytä, niin pistä kiertoon ja etsi itsellesi täysin savuton BF.

      • Sanohan, mistä sellaisen löytää ?


      • sdasddsasadsa
        MissFinland76 kirjoitti:

        Sanohan, mistä sellaisen löytää ?

        No eiköhän niitä ole esimerkiksi deittipalstat pullollaan. Jos tupakka on sulle noin tärkeä asia, miksi ihmeessä ylipäätään deittailet polttavia tyyppejä?


    • Jätä tollanen lemuläjä ! Vain tosi narsisti polttaa, miehet, naiset, lapsetkin jopa ! Olen nähnyt kerran, että joku alle 10-v poltti ihan, kuin olisi tehnyt sitä jo kauan...........todella noloa ! Ei taida sen vanhemmat tietää, vaikka se haisee, se saattaa valehdella, et vaan sen kaverit polttaa, et se haju tulee vain siitä......
      Itsekin inhoan tuota eniten maailmassa, alueella, jossa asun, on enimmäkseen juuri heitä.......ja siellä saa polttaa vain omalla takapihallaan, mutta ne narsistit vetelee sitä ties missä ja alueen tiet on ihan täynnä tumppeja......ei voi mua ainakaan syyttää roskaamisesta ! Siellä on jopa valvontakamerat, missä ne ovat, ei tietoa, taitaa olla joku piilokamerajuttu.......

    • näinseon

      Ei ole terveyshaittaa satunnaisesta poltosta.Paljon suurempi haitta on baarissa juotavissa juomissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe