Luetko kirjoja?

lukumaku

28

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitten_Joskus_eläkkeellä

      .

      "Nyt on aivan liian hektistä pysähtyä hetkeksikään edes lukemaan mitään"

      har!1

      .

    • 1sä

      Ainoastaan 9 tuosta listasta on tullut luettua
      On tuolla montakin jotka on pitänyt lukea, mutta toistaiseksi jäänyt vielä lukematta
      Ei oikeastaan mitään mitä noista en voisi lukea.


      Vastapallona laitan tällanen, jossa on myös ulkomaalaisia.
      http://www.kirjojentakana.fi/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaasi
      Näistä sadasta olen lukenut 32. Entä sinä?

      Mitään en ole noiden listojen takia lukenut. Ovat vain sattuneet kiinnostamaan. Ja paljon on kiinnostavaa luettavaa edelleen, sekä noissa listoissa että listojen ulkopuolella.

      • 60 on noista luettu, nopeasti laskettuna.

        Molemmat listat ovat vähän yllättäviä. Ei kaikki kaunokirjallisten ansioiden mukaan valittuja ainakaan. Mutta ehkä hyvä niin :) Siksi varmaan olenkin lukenut aika monta..


      • 11 varmaa. Muistiin jäänyt Lumen taju, sai kokeilemaan, näkyykö juoksujäljistä jos juoksija katsoo taakseen. Näkee.


      • runontaja kirjoitti:

        11 varmaa. Muistiin jäänyt Lumen taju, sai kokeilemaan, näkyykö juoksujäljistä jos juoksija katsoo taakseen. Näkee.

        Lumen taju oli omalla tavalla hyvä kokonaisuudessaan, mutta toivottoman yksi pitkäveteisimmistä kirjoista. Aloitin sen vuosikausia, ennenkuin se oli luettu. Kumma sekin, miten toisille uppoaa jonkun toisen teksti ihan eri tavoin kuin toiselle.


      • kirjarunoilija
        elisakettu kirjoitti:

        Lumen taju oli omalla tavalla hyvä kokonaisuudessaan, mutta toivottoman yksi pitkäveteisimmistä kirjoista. Aloitin sen vuosikausia, ennenkuin se oli luettu. Kumma sekin, miten toisille uppoaa jonkun toisen teksti ihan eri tavoin kuin toiselle.

        Kääntäjä vaikuttaa paljon lukemiseen. Aikanaan luin Sue Harrisonin inuiittien historiaan perustuvia kirjoja. Jokien laulu teoksessa eri kääntäjä kuin aikaisemmin ja on raskaampi luettava.


    • 29 olen lukenut noista nopeasti laskettuna. Osan "Klassikoista" olen lukenut turhan nuorena, ala-aste-iässä, ja on varmaan jäänyt keskenkin, mutta laskin ne, joita muistan lukeneeni ainakin aika pitkälle, jos en ihan loppuun.

      Harmittaa että Lundbergin Jää on edelleen lukematta, vaikka "kaikki" kehuvat ja jopa siteeraavat sitä. Oneironin saan kohta hyppysiini, kunhan äiti saa luettua loppuun ja lainaa mulle. Nolottaa myös, etten ole lukenut yhtään Reko Lundania tai Bo Carpelania. Uskon, että voisin pitää.

      Poliisin poikaa olen tainnut yrittää lukea, muttaTervon kieli ei nappaa, Remekset ja Päätalon Iijoki-sarja saavat jäädä mun kohdalla lukematta. Antti Tuurikin.

      • 1säpappa

        Itse en teininä lukenut mitään, ainoastaan parit koulussa pakkoluetut opukset. Vasta parikymppisenä innostuin kirjoista, ja luettavaahan riitti. Nenä kirjassa luin laidasta laitaan, lasten- ja nuortenkirjoista vakavampaan ja tietysti klassikoitakin.
        Nyt on tahti verkkaista, oikeastaan todella kausittaista. Viimeiseen vuoteen en ole lukenut kuin pari kirjaa, joskus taas menee kolme viikossa.


      • 1säpappa kirjoitti:

        Itse en teininä lukenut mitään, ainoastaan parit koulussa pakkoluetut opukset. Vasta parikymppisenä innostuin kirjoista, ja luettavaahan riitti. Nenä kirjassa luin laidasta laitaan, lasten- ja nuortenkirjoista vakavampaan ja tietysti klassikoitakin.
        Nyt on tahti verkkaista, oikeastaan todella kausittaista. Viimeiseen vuoteen en ole lukenut kuin pari kirjaa, joskus taas menee kolme viikossa.

        Mä luin varhaisteininä enemmän kuin varsinaisesti teininä :) Sitten on ollut lukukausia aikuisena. Nyt on pitkästä aikaa, moneen vuoteen taas lukuinto. Nytkin pöydällä on kymmenisin kirjastonkirjaa. En tosin lue niitä kaikkia kuitenkaan, palautusajat paukkuu, koska aikaa on liian vähän, mutta tyrkyllä ovat..

        Jos on ollut taukoa, kannattaa aloittaa hyvistä novelleista, Raymond Carver, Richard Ford...
        Itse odotan että saisin käsiini Maritta Lintusen Takapirun. Hyvä suomalainen novellisti.


    • Minun lukemani opukset ovat nykyään pdf:nä, pois lukien 1000 & 1 yötä. Viimeisin lukemani "kirja" on -exploded manual Shimano Nexus 8 SG-8C31. Yhtenä päivänä lukasin vastaavan "kirjan" yhdestä koneesta. Tämä kiinnosta (Suuri viinikirja.
      Hugh Johnson, Jancis Robinson), voisi katsoa josko löytyisi puhuttuna, niin voisi kuunnella ja vaikka maalata taloa samalla. Turhanpäivänen lukeminen ja paikallaan möllöttäminen sotii vaan meikäläisen periaatteita vastaan. Mut joo onhan tuota tullut itsekin harrastettua, lentokoneessa, rannnalla.....

      • Jonas_Ögländ-historia

        .

        "Pitäis kyl saada jostakin Jonas Ögländ Sandness Norge, teollisen tuotannon vaikutukset lentokoneteräksen kulutukseen"

        har!11

        .


    • Noist yli kolkyt & siit toisest yli 70. Ny menos oman alan oppikirja 1940 luvult. Hiukka muuttuneet o sydeemit.

      Meil himas o 99 % tietokirjallisuut, pari muksukirjaa & loput noukitaan kirjastost. Mikäli saadaan kirjanen, luetaan & kiertoon.

      • 1säpappa

        Hehe, täällähän lukijoina bimbo ja yksinkertainen blondi ;)
        Pitäsköhän munkin laittaa noi saparot ojoon (ihan totta, sellaset mulla on ja pitkät onkin) ja lukea vaihteeks muutakin ku S24-sivuja.


      • puhevikainenbimbo

        Ihme höpötystä, ilmaise itsesi selkeämmin tai lähde kiitämään.


      • puhevikainenbimbo kirjoitti:

        Ihme höpötystä, ilmaise itsesi selkeämmin tai lähde kiitämään.

        Suosittelen sulle Hima Stadis vihkost & pakinoit Heli Laaksoselt.
        Jälkimmäist e snaijaa ain.

        "Olen asunu Kodiksamin kulmakunnil 2011 syksyst saak - nii maaseurul ko ihmine voi. Akkunast näky 6 kataja ja ääretön määrä ohrapeltto (naapurin). Lähin palvelu on katuvalo. Roskis on kilometrin pääs ja postlaatikko vaa hiuka lähempän. Mu vanh suur punanen talo o josta 1800-luvu huminoilt. Keväste ja syksyste o enite puuhamist, vesitynnyreitte pesemist, kivie siirtämist, pihan krapsuttamist, ohrakke nopian kasvun siunailemist. Mittän kovi hualitellult mun pihapiirin ei kyl näyt, eikä ol tarkotuska.

        Luannos lampsin ilma mittä sen kummemppi suunnitelmi. Isä o siänineuvoja ja äitki om pal siänestäny, siit o jääny pysyvä hinku syksysse mettä. Ja keväne Katariinalaakso o ihanin mitä voi!

        Telkkarihi olen kyllästyny, luapusin siit valla joskus 2005 alus, ko siit tul enimmäkses paha miäl. Mää en tahro katto ihmiste riitelemist, kenenkä tappamist enkä kaalimatojen niälemiskilpailui. Joskus hotellihuanees kattelen kyl innol, milt telkkar näyttää ja mainoksetki tutkin tarkka.

        Ratiost kuulustelen miälellän semssi ohjelmi, misä joku viisas ja selkiä ihmine puhele kiinnostavist asioist, Yle ykköselt niit joskus tule. Kansanmusiikin illan ääres olen ain tiistaisi, jos vaa o mahrolline. Kansanmusiikki o mul semne uus tykkääntymisen kohre. Lauri Tähkä ja Elonkerjuust see alko, halikkolaine Vissinki ol seuraava, Rymäkkä on kans jännä ja Bill Hotaki ja Kärttynä vaik.

        Ja lukemine, tiätyst lukemine. Runoi ja runoi ja joskus jotta romaanejaki, kotimaissi taik virolaissi enimmäkses. Murrekirjan luven ain ko sattu kätte. Ja monenäkössi harrastekirjoi, kynttilänsulatust ja pajulinnuntaivutust. Pal ostan kirjoi ja pal lainaanki. Olen Laitlan kirjaston jatkuva murheenkryyni, ko hajen siält kottikärrykaupal kirjoi ja palauttelen niit sit pikkuhilja vuasie varrel. Mittä en ol kyl ittellen lopullisest viäny, vaik joskus o vähä voinu kestäkki.

        Lempiproosakirjoi o mun patjanviarus täys:
        Koivukarin Tapion Luodetuulen maa ja Missä aallot murtuvat o syrämellissi, viissai romaanei
        Jalosen Riitan Kuvittele itsellesi mies ol palkintos ansainnu
        Palviaisen Jukka-Pekan kiälenkäyttö o jotta ihmellist
        Tammisen Petrin vaatimattomuus o munt hurmannu mont kertta"


      • 1säpappa
        oy_bimbo_ab kirjoitti:

        Suosittelen sulle Hima Stadis vihkost & pakinoit Heli Laaksoselt.
        Jälkimmäist e snaijaa ain.

        "Olen asunu Kodiksamin kulmakunnil 2011 syksyst saak - nii maaseurul ko ihmine voi. Akkunast näky 6 kataja ja ääretön määrä ohrapeltto (naapurin). Lähin palvelu on katuvalo. Roskis on kilometrin pääs ja postlaatikko vaa hiuka lähempän. Mu vanh suur punanen talo o josta 1800-luvu huminoilt. Keväste ja syksyste o enite puuhamist, vesitynnyreitte pesemist, kivie siirtämist, pihan krapsuttamist, ohrakke nopian kasvun siunailemist. Mittän kovi hualitellult mun pihapiirin ei kyl näyt, eikä ol tarkotuska.

        Luannos lampsin ilma mittä sen kummemppi suunnitelmi. Isä o siänineuvoja ja äitki om pal siänestäny, siit o jääny pysyvä hinku syksysse mettä. Ja keväne Katariinalaakso o ihanin mitä voi!

        Telkkarihi olen kyllästyny, luapusin siit valla joskus 2005 alus, ko siit tul enimmäkses paha miäl. Mää en tahro katto ihmiste riitelemist, kenenkä tappamist enkä kaalimatojen niälemiskilpailui. Joskus hotellihuanees kattelen kyl innol, milt telkkar näyttää ja mainoksetki tutkin tarkka.

        Ratiost kuulustelen miälellän semssi ohjelmi, misä joku viisas ja selkiä ihmine puhele kiinnostavist asioist, Yle ykköselt niit joskus tule. Kansanmusiikin illan ääres olen ain tiistaisi, jos vaa o mahrolline. Kansanmusiikki o mul semne uus tykkääntymisen kohre. Lauri Tähkä ja Elonkerjuust see alko, halikkolaine Vissinki ol seuraava, Rymäkkä on kans jännä ja Bill Hotaki ja Kärttynä vaik.

        Ja lukemine, tiätyst lukemine. Runoi ja runoi ja joskus jotta romaanejaki, kotimaissi taik virolaissi enimmäkses. Murrekirjan luven ain ko sattu kätte. Ja monenäkössi harrastekirjoi, kynttilänsulatust ja pajulinnuntaivutust. Pal ostan kirjoi ja pal lainaanki. Olen Laitlan kirjaston jatkuva murheenkryyni, ko hajen siält kottikärrykaupal kirjoi ja palauttelen niit sit pikkuhilja vuasie varrel. Mittä en ol kyl ittellen lopullisest viäny, vaik joskus o vähä voinu kestäkki.

        Lempiproosakirjoi o mun patjanviarus täys:
        Koivukarin Tapion Luodetuulen maa ja Missä aallot murtuvat o syrämellissi, viissai romaanei
        Jalosen Riitan Kuvittele itsellesi mies ol palkintos ansainnu
        Palviaisen Jukka-Pekan kiälenkäyttö o jotta ihmellist
        Tammisen Petrin vaatimattomuus o munt hurmannu mont kertta"

        Mulla ei oo mitään ongelmia länsimurteen ymmärtämisessä kun olen sen vaikutusalueelta kotoisin. Sen verran tuli asuttua Helsingissäkin, ettei senkään ymmärtämisessä ole ongelmia. Sen sijaan täällä missä nyt asun (ruotsinkielinen kaupunki), ei aina ymmärretä mun ja kaverini käyttämiä slangisanoja, mikä on kyllä outoa, sillä useimmathan niistä ovat lähinnä ruotsia. No siinähän oppii.


    • Epäilen lukeneeni 10. Simpauttaja ja Havukka-Ahon ajattelija odottaa lukemistaan.
      Osan olen nähnyt elokuvana.
      Outoa, ettei Paasilinnaa löytynyt listalta.

      Röyhkältä olen lukenut kaksi kirjaa, Remekseltä ainakin kolme.
      Odotin myös jonkun elämänkertaa, en ainakaan huomannut

      • 1säpappa

        "Outoa, ettei Paasilinnaa löytynyt listalta."
        Mitä outoa siinä on? Jätkällä oli ainakin aikoinaan hyviä ideoita, mutta ei hän niistä koskaan hyviä kirjoja saanut aikaan. Muutama kohtalainen leffa niistä on tehty, ja pidänkin Paasilinnaa sikäli ainutlaatuisena kirjailijana, että jokainen hänen kirjastaan tehty elokuva on parempi kuin itse kirja. Melkoinen saavutus, kun käytännössä aina on toisinpäin.


      • yoopppsss----
        1säpappa kirjoitti:

        "Outoa, ettei Paasilinnaa löytynyt listalta."
        Mitä outoa siinä on? Jätkällä oli ainakin aikoinaan hyviä ideoita, mutta ei hän niistä koskaan hyviä kirjoja saanut aikaan. Muutama kohtalainen leffa niistä on tehty, ja pidänkin Paasilinnaa sikäli ainutlaatuisena kirjailijana, että jokainen hänen kirjastaan tehty elokuva on parempi kuin itse kirja. Melkoinen saavutus, kun käytännössä aina on toisinpäin.

        .

        "Mistä tuleekin mieleen että tv-sarja Kukkivat roudan maat saisi taas tulla telkusta 30 vuoden tauon jälkeen"

        tosin ei ollut Paasilinnan kirjoittama

        har!!!1

        .


      • kirjarunoilija
        1säpappa kirjoitti:

        "Outoa, ettei Paasilinnaa löytynyt listalta."
        Mitä outoa siinä on? Jätkällä oli ainakin aikoinaan hyviä ideoita, mutta ei hän niistä koskaan hyviä kirjoja saanut aikaan. Muutama kohtalainen leffa niistä on tehty, ja pidänkin Paasilinnaa sikäli ainutlaatuisena kirjailijana, että jokainen hänen kirjastaan tehty elokuva on parempi kuin itse kirja. Melkoinen saavutus, kun käytännössä aina on toisinpäin.

        Elämä lyhyt Rytkönen pitkä, oli suhteellisen hyvä. Tekivät siitä myös TV-elokuvan, ja siinäkin puolet poissa.

        Juoppohullun päiväkirja(t) tutun mukaan toistavat itseään.
        JHP:n perusteella, olisivat lisänneen Leila ja Annukka kirjat.
        Tuossa kuunnelmana. Naapurini tunsi Leilan.
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/10/05/leila-ja-annukka


      • 1säpappa
        kirjarunoilija kirjoitti:

        Elämä lyhyt Rytkönen pitkä, oli suhteellisen hyvä. Tekivät siitä myös TV-elokuvan, ja siinäkin puolet poissa.

        Juoppohullun päiväkirja(t) tutun mukaan toistavat itseään.
        JHP:n perusteella, olisivat lisänneen Leila ja Annukka kirjat.
        Tuossa kuunnelmana. Naapurini tunsi Leilan.
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/10/05/leila-ja-annukka

        En tiedä miten Leila ja Annukka tähän keskusteluun liittyvät, mutta loistavia he olivat.
        Enpä olekaan tullut etsineeksi näitä Elävästä Arkistosta. Kiitti linkkivinkistä.


      • kirjarunoilija
        1säpappa kirjoitti:

        En tiedä miten Leila ja Annukka tähän keskusteluun liittyvät, mutta loistavia he olivat.
        Enpä olekaan tullut etsineeksi näitä Elävästä Arkistosta. Kiitti linkkivinkistä.

        Niistä kuunnelmista tehty myös kirjat. Tuossa yksi niistä
        http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=620796


    • lukunuuka.anzzy

      En ennääN pitkää aikaan ole ukenut jirjoja

      syyst, että mistan jo sisällön ulkoa

    • spederunoilija

      Jos mennään kirjoista elokuviin, niin kertooko Uuno Turhapurot sittenkin Spedestä omasta narsistisesta puolestaan?
      Kun Spede erosi, hän vaatimalla vaati ettei ex mene ikinä naimisiin. Itse hän yritti saada kaverin vaimon, joka opiskeli hierojaksi. Spede ei hyväksynyt ajatusta, että ky nainen hieroisi toisia miehiä ja varasi kaikki ajat.
      Tuttu oli aikanaan Leppäsuon Shellillä töissä ja Spede tilasi ulko ja sisäpesun. Jostain S. löysi likatahran ja vaati uusiksi koko homman.

      Elokuvien rooleissa vain Veskulla oli pienet oikeudet muuttaa roolihahmoaan, muille hän oli ehdoton.

      Yhden lehtikirjoituksen mukaan leirintäalueen portilla oli ruuhkaa ja takana ajanut Spede painoi torvea toistamiseen. Spede lopulta meni koputtamaan edellä ajavan ikkunaan. Tämä veivasi ikkunan auki ja totesi "Kyllä torvenne toimii. S. otti nokkiinsa ja löi nyrkillä.
      Seisahduksen syy ei johtunut nokkaan saaneesta

      • siviilissä---

        .

        "Ymmärtääkseni spede oli siviilissä täysin huumorintajuton ja omistushaluinen kontrollifriikki!!!!!!!!!11!!!!"

        har!11

        .


    • Yllätyin oikeastaan, miten vähän olin lukenut. Klassikoista alta 20, papan listalta yli 50.

      Pentuna tuli luettua enemmän. Silloin monet niinkutsutuista klassikoistakin upposi paremmin kuin tänäpäivänä. Nykyisellään tahtoo mennä niin, että mielellään lukee välillä jo lukemansa kirjan. Ei tarvitse ponnistella niin kovasti juonen, assosiaation ja mieleen juolahtaneiden kysymysten kanssa. Pääsee helpolla, saa levätä.

      • Mä olen nähnyt Taxikuski elokuvan (USA) ainakin 50 kertaa. Siinnä oli pääosissa Jodie Foster ja Cybill Shepherd. Sivuosissa olivat jotkut Oscar ja Scorseses.


      • 1säpappa

        Mulla on tuo sama; luen iltaisin usein aikaisemmin lukemiani kirjoja. Siloin ei niin haittaa vaikka nukahtaakin kesken kaiken.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe