Ajatteletteko yksinäinen on aina onneton??

MrJuha82outolintu

On mielestäni tyhmää ajatella noin.
Yksinäinen tai vaikkapa eläkeläinen voi olla onnellinen ja semirikas.
Ei kannata tehä yleistyksiä.
Tosin itsekin joskus yleistyksiin sorrun.
Esim millaine on perussuomalaisten äänestäjä yleensä.
Tulee semmosia mielikuvia, että on yleensä työtön, pahoinvoiva, supisuomalainen, juoppo, kovanaama-skini, huumehörhö, väkivaltarikollinen, natsi tai vaikkapa rasisti.

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dasddada

      Niin ja siis jotkut voi kokea olevansa (negatiivisella) tavalla yksinäisiä vaikka olisi millainen lauma ympärillä. Se on subjektiivinen kokemus.

    • Kiinnostava ja tärkeä avaus. Itse ajattelen, ettei yksin oleminen ole tosiaankaan aina onnetonta ja surullista. Pikemminkn koen, että jollei joku osaa olla yksin, on se aika surullista.
      Yksinäisyys sen sijaan sanana merkitsee ainakin itselleni ehkä enemmän yksinolon kielteistä puolta.
      Uskon, että ihminen on perusyksin jossain mielessä. Toisten seura, perhe ja parisuhde eivät täysin pääse tunkeutumaan perusyksinäisyyden ytimeen. Vaikka ne lievittävätkin sitä varmasti. Kristittynä ja pappina ajattelen, että Jumala on yksinäisyyden keskelläkin. Silloin emme olekaan täysin yksin koskaan.

      Mitä te muut ajattelette asiasta?

      Pappi Elisabet

      • MrJuha82outolintu

        Hyvä ihminen hyväksyy monenlaiset ihmiset.
        Rakastava Jumala hyväksyy erityyppiset, muttei hyväksy mitään erityisen suurta pahuutta, kuten kiusaaminen/tappo.
        Mun kirjoissani jos Jumala ja uskonasiat ovat totta, niin Jumala on rakastavampi ja suvaitsevaisempi kuin mitä esim vanhan testamentin Jumala.
        Esim homous on se, jonka oikeamielinen Jumala hyväksyy.
        Sukurutsaus tai eläimiin sekaantumisen Jumala sen sijaan tuomitsee.
        Näin mä luulen.

        Yksinään oleminen ei oo ongelma, jos ihminen on tehty lujasta puusta, kuten minä.
        Mä pärjään kyllä yksinäni.
        Asun toki isäni kanssa, mutta kokisin pärjääväni hyvin täysin yksin.
        Aika yksin mä oon, kun ei oo oikeastaan yhtäkään kaveria.

        Mä oon hieman vaikea tapaus, sillä en hyväksy sarkasmihuumoria jne.
        Olen tarkka ja vaikea.
        Suurin osa ihmisistä harrastaa esim sarkasmia, minä en.
        En suutu tai loukkaannu, mutten tule vain toimeen niiden kanssa.


      • Sinulla on erinomainen kyky pukea ajatuksesi sanoiksi, siis tarkoitan itsearviointikykyäsi.

        P Elisabet


      • Keissa

        Ihan samaa mieltä olen Elisabetin kanssa. Olen elänyt pitkään sinkkuna, yksin ilman perhettä. Ihminen voi kokea jatain eksistentiaalista yksinäisyyttä vaikka on parisuhteessa, on ystäviä. Voi olla tunne, ettei kukaan pääse samalle aaltopituudella ja henkiseen, sielun yhteyteen. On niin kuin olisi välillä aina se jonkinlainen näkymätön muuri. Olen joskus kokenut sellaista nuoruudessa ollessani naimisissa ja lapsuuden ydinperhe oli vielä koossa.
        Nyt on enää vain ystäviä mutta sitä orpouden ja autiuden ja ulkopuolisuuden tunnetta ei enää ole. Koen myös että olen kodissa, omassa kehossani ja on ihan hyvä olla ihmistenkin parissa. Kiva tulla sitten kotiin lepään ja latautumaan. Kaipaan tilaa ja rauhaa ja hiljentymistä.
        En tiedä mitä minulle on tässä vuosikymmenien saatossa tapahtunut. Olenko eheytynyt ihmisenä, kasvanut ukossa ja Jumala-suhteessa.


    • gfdgdfhfhf

      Nk. yksinäisyyden ja onnettomuuden välillä ei ole täyttä korrelaatiota siinä mielessä, että esim. onnettomassa parisuhteessa elävä on usein hyvin yksinäinen. Hänellä ei ole ehkä ketään, jolle voisi epäonnestaan ja häpeästään kertoa (esim. väkivaltainen ja sairaalloisen mustasukkainen kumppani). Toisaalta taas yksinelävälle ihmiselle riittää yksikin hyvä tuttava. Eli pieni puhelu päivittäin ja tapaaminen harvemmin voi pitää elämäniloa yllä. Se sijaan jos ei ole ketään, jolle voi koskaan kertoa syvimmistä tunteistaan, niin useimmat ihmiset kärsivät. Ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento.

      Itse olen mieluummin onnellisesti eronnut. Vietän suurimman osan päivästäni yksin, mutta minulla on yksi hyvä ystävä, jonka kanssa viestitellään ja soitellaan päivittäin. Tavataan ehkä kuukausittain. Satunnaisetkin tuntemattomien kohtaamiset esim. erilaisissa tilaisuuksissa piristävät. Toisaalta aktiivista ja vauhdikasta sosiaalista elämää en edes jaksaisi. Kaipaan ympärilleni tilaa ja hiljaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe