Huomiovalokytkentä

retkuilija

Tässä on huomiovalokytkentä autoon, jossa voi ajaessa kytkeä parkkivalot pois.
http://aijaa.com/DzI4ij (Näinhän kaikissa nykyautoissa ei ole, vaan ainakin parkit on aina ajaessa päällä.) Transistorin emitteri kytketään sytytysvirtaan ( eli vain moottori käynnissä olevaan jännitteeseen ) ja 470 ohmin kantavastus kytketään etuparkkien plusjohtoon.

Eli kytkentä toimii siten, että kun parkit ei ole päällä, niin kantavastus saa virtaa parkkivalojen polttimoiden kautta. Jos parkit on päällä, niin jännite on ylhäällä ja transistori ei saa kantavirtaa. Ja kun parkit ovat päällä ajovaloillakin, niin kytkentä toimii oikein. Diodit kytkettynä molempiin etuparkkeihin varmistaa, että kytkentä toimii, vaikka toinen parkkipolttimo olisi rikki. Vaihtoehtoisesti diodit voi jättää pois ja kytket kantavastuksen vain toiseen parkkipolttimoon.

Transistori ilman jäähdytystä kestää ledihuomiovalot ilman jäähdytystäkin. Kun transistori on täysin auki eli kyllästystilassa, sen tehohäviö esim 1A virralla on korkeintaan 1A x 0,5V = 0,5W. Huomiovalon tilalle voi tietysti haluttaessa kytkeä myös releen, jolla sitten ohjaa noita huomiovaloja.

Kytkentä syntyi omasta tarpeesta, kun laitoin vanhaan matkailuautoon huomiovalot.

33

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hunswotti

      On se hyvä kun joku viittsii huolehtia valoistaan. Vaikka työmatkani edestakaisin on 30km luokkaa ja ajoneuvoja (vastaan ja edelle) puolensataa on joukossa puolentusinaa takaa täyspimeitä periä ja samanserran kun sielä on yksi takavalovalo. Tavallisimmin toinen rekisterikilven valo. Tämä on havainto pimeen ajasta kun toinen työmatkoista tulee pimeen aikaa ja osan vuotta molemmat pimeen aikaan

    • retkuilija

      Rele- ja vahvavirtahenkilöille oma versio huomiovalokytkennästä: http://aijaa.com/Q9dJnZ Edellinen oli ainoastaan elektroniikkaharrastajille. :-)

      • sattuuhan_sitä

        Lipsahti kiireessä pieni virhe, eli diodien katodit lipsahti yhteen, mutta aijaa.com auttaa:
        http://aijaa.com/66ISR9


    • Meikä-

      Retkeilijällä kun on intoa näitä asuntoautoja rakennella ,niin miten sulla oli tupla-akkusysteemit? Mulla tulee parhaillaan harrastus(työ)autoon pellin alle oma starttiakku joka on ainoastaan startilla, ja kaikki muut sähköt vapaa-ajan akusta. Latauksen erotus zenerillä ohjaamalla relettä. Kojelautaan yhteen lisäkytkimen peitelevyyn molempien akkujen varausilmaisimet 10kpl 3mm ledejä joita ohjaan tuolla joka paikkaan viljelemälläni Lm3914n-mikropiirillä.

      Huomiovalot autossa oli jo tehdasasennetut ja takavalot ei luonnollisesti pala, toisin kuin 80-luvulla Talmun sarjassa joka oli mahdollista kytkeä ainoastaan parkkivalojen kanssa palamaan ja sammui ajovalojen kytkemisestä.

      • retkuilija

        Minulla, kuten yleisesti, akkuja yhdistävä rele saa ohjauksen laturin D liittimestä. Eli akut yhdistyy kun auto on käynnissä ja laturi lataa. Alunperin joku oli väkerrellyt releen perään vielä autodiodin, mutta se on tarpeeton ja pudottaa vain jännitettä. Toisen releen väkertelin verkkovirtalaturille, joka yhdistää akut, kun seinälaturi on päällä. Tuossa on huomattava se, että releen ohjaus pitää olla erillisellä diodilla verkkolaturin tasasuuntaussillan plus-navasta, muuten rele jää makaamaan päälle.

        Ostin viime kesänä vanhan vm. -86 "tölkki"/ Reimo retkeilyauton, http://aijaa.com/Gy8Vth Matkailupuolen sähköjohdotuksen laitoin uusiksi, kun se sellainen sikinsokin hämähäkin verkko Reimo-paneelin, releiden ja sulakerasioiden välillä, että katsellessa teki pahaa. Siinä kun on tuo Reimon paneeli, mistä näkee akkujen jännitteen ja vesitankkien vesimäärät. Vanhan Reimo-paneelin kytkentäkaavion olen piirtänyt, jos joku sattuu tarvitsemaan.

        Sisävalot olen vaihtanut ledeiksi ja ostin 2 kpl akkuja, toinen kuskin, toinen apukuskin penkin alla. Kaksi siksi, kun yhtä tarpeeksi suurta ei mahdu em. tilaan. Akkujen johdot vaihdettu myös paksummiksi.

        Tänä keväänä vaihdan koneeksi Skoda Felician 1.9D (VAG:n AEF-kone), kun entinen moottori, 1.6D on loppuunkulunut ja syö öljyä mahottomasti. Skodan moottori on parasta aikaa työstettävänä, eli venttiilien ja sylinterin kunnostus. Skodassa on vielä 70 amp laturi moniurahihnalla, joten virta riittää jatkossa paremmin.


      • epätietoine
        retkuilija kirjoitti:

        Minulla, kuten yleisesti, akkuja yhdistävä rele saa ohjauksen laturin D liittimestä. Eli akut yhdistyy kun auto on käynnissä ja laturi lataa. Alunperin joku oli väkerrellyt releen perään vielä autodiodin, mutta se on tarpeeton ja pudottaa vain jännitettä. Toisen releen väkertelin verkkovirtalaturille, joka yhdistää akut, kun seinälaturi on päällä. Tuossa on huomattava se, että releen ohjaus pitää olla erillisellä diodilla verkkolaturin tasasuuntaussillan plus-navasta, muuten rele jää makaamaan päälle.

        Ostin viime kesänä vanhan vm. -86 "tölkki"/ Reimo retkeilyauton, http://aijaa.com/Gy8Vth Matkailupuolen sähköjohdotuksen laitoin uusiksi, kun se sellainen sikinsokin hämähäkin verkko Reimo-paneelin, releiden ja sulakerasioiden välillä, että katsellessa teki pahaa. Siinä kun on tuo Reimon paneeli, mistä näkee akkujen jännitteen ja vesitankkien vesimäärät. Vanhan Reimo-paneelin kytkentäkaavion olen piirtänyt, jos joku sattuu tarvitsemaan.

        Sisävalot olen vaihtanut ledeiksi ja ostin 2 kpl akkuja, toinen kuskin, toinen apukuskin penkin alla. Kaksi siksi, kun yhtä tarpeeksi suurta ei mahdu em. tilaan. Akkujen johdot vaihdettu myös paksummiksi.

        Tänä keväänä vaihdan koneeksi Skoda Felician 1.9D (VAG:n AEF-kone), kun entinen moottori, 1.6D on loppuunkulunut ja syö öljyä mahottomasti. Skodan moottori on parasta aikaa työstettävänä, eli venttiilien ja sylinterin kunnostus. Skodassa on vielä 70 amp laturi moniurahihnalla, joten virta riittää jatkossa paremmin.

        " Toisen releen väkertelin verkkovirtalaturille, joka yhdistää akut, kun seinälaturi on päällä. Tuossa on huomattava se, että releen ohjaus pitää olla erillisellä diodilla verkkolaturin tasasuuntaussillan plus-navasta, muuten rele jää makaamaan päälle."
        Siis mihin väliin sinä sen releen kelan oikein kytkit, eihän se noin toimi?


      • Meikä-

        Se rele on varmaan sielä suoraan tasasuuntaussillan jälkeen ja sitten on toinen diodi sarjassa ennen kuin menee akuille se tosin laskee latausjännitettäkin. Itse taisin aikoinaan tehdä saman systeemin 230V releellä vaihtovirtaohjauksella. Tosin systeemi oli järjestemä jossa auton pistorasiat toimi invertterillä ja kun defa-johtokytkettiin vaihtoi kaikki pistorasiat verkkovirralle.

        Mitenhän tuo skodan moottori menee volkkariin joutuuko paljonkin modaamaan? tuon ikäistä saa vielä onneksi rakennellakkin, akselisto- ja jousitustyyppejä sekä vaihteistoita sekä niiden välityksiä olen vaihdellut mutta moottorihomman en ole kertaakaan vielä ryhtynyt...

        Frendillä on tuollaisen neliveto synkron tekniikka moottoreinen ja 100% kytkettävällä lukkopyörästöillä pressun alla ollut jo toista kymmentä vuotta ja autokin on hukattu aikoja sitten. Asenne laite vaikka ei olekkaan alennusvaihteistoa niin ykkönen ja pakki hitaita


      • retkuilija
        epätietoine kirjoitti:

        " Toisen releen väkertelin verkkovirtalaturille, joka yhdistää akut, kun seinälaturi on päällä. Tuossa on huomattava se, että releen ohjaus pitää olla erillisellä diodilla verkkolaturin tasasuuntaussillan plus-navasta, muuten rele jää makaamaan päälle."
        Siis mihin väliin sinä sen releen kelan oikein kytkit, eihän se noin toimi?

        Sori, taas lipsahti. Tarkoitin tietysti tasas.sillan vaihtov. navasta. http://aijaa.com/lwe29r
        Eli releen ja latauksen virtalähde pitää saada erotettua, ettei yhdistysrele jää päälle.
        Elko kytkennässä vaikkapa 100uF/25V


      • retkuilija
        Meikä- kirjoitti:

        Se rele on varmaan sielä suoraan tasasuuntaussillan jälkeen ja sitten on toinen diodi sarjassa ennen kuin menee akuille se tosin laskee latausjännitettäkin. Itse taisin aikoinaan tehdä saman systeemin 230V releellä vaihtovirtaohjauksella. Tosin systeemi oli järjestemä jossa auton pistorasiat toimi invertterillä ja kun defa-johtokytkettiin vaihtoi kaikki pistorasiat verkkovirralle.

        Mitenhän tuo skodan moottori menee volkkariin joutuuko paljonkin modaamaan? tuon ikäistä saa vielä onneksi rakennellakkin, akselisto- ja jousitustyyppejä sekä vaihteistoita sekä niiden välityksiä olen vaihdellut mutta moottorihomman en ole kertaakaan vielä ryhtynyt...

        Frendillä on tuollaisen neliveto synkron tekniikka moottoreinen ja 100% kytkettävällä lukkopyörästöillä pressun alla ollut jo toista kymmentä vuotta ja autokin on hukattu aikoja sitten. Asenne laite vaikka ei olekkaan alennusvaihteistoa niin ykkönen ja pakki hitaita

        Skodassahan on saman konsernin, VAG:n moottoreita. Kun VW 3 Transporterissa moottori makaa noin 45 asteen verran vinossa, tarvii entisestä ottaa öljypohja ja öljypumppu. Vauhtipyörä myös, niin ajoitusmerkin saa kohdalleen, kun entisessä kurkistusreikä eri paikassa. Öljyn mittatikulle uusi reikä toiselle puolen lohkoa.

        Ei siinä nyt mitään suurempaa muutosta tarvii. Paitsi tuossa Skodassa on kolarissa rikkoontunut Lucas jakajapumppu. Laitan entisestä Bosch-pumpun, eilen tuli tiiviste-/ stefa-sarja Bosch-pumppuun, niin vaihdan samalla. Pumpun ajoitukseen on tulossa Kiinasta "heittokello", johon sorvaan itse adapterin. Tuossa hyvä sivu Skoda Felician naittamisesta tölkkiin:
        http://www.brick-yard.co.uk/forum/16cs-to-aef-engine-swap_topic52595.html

        Perhana, kun auton varaosatkin pitää nykyisin tilata ulkomailta. Mäntäsarja Suomessa maksaa maltaita. Ulkomailta tilattaessa Mahlen männät noin 50€/ kpl


    • valohoito

      Näyttäis nykyisissä autoissa valot toimivan siten, että ajovalot ja parkit syttyy heti auton käynnistyessä vaikka valokytkin on nollilla. Ainoastaan pitkät valot eivät tällöin toimi. Seuraavaksi käännettäessä valokytkin parkkiasentoon ajovalot sammuvat. Edelleen käännettäessä ajovaloasentoon syttyvät taas ajovalot ja pitkätkin toimivat. Viimeinen asento on automaatti, jonka toimintalogiikka ei ole minulle vielä selvinnyt.

      • kekkoslovakian_aika

        > Näyttäis nykyisissä autoissa valot toimivan siten, että ajovalot ja parkit syttyy heti auton käynnistyessä vaikka valokytkin on nollilla.

        Heh. Tämä on japsien keksimä purkkaviritys jostain 80/90-lukujen vaihteesta. Lisäilty vähän hyppylankaa/rele, jolloin sytystysvirran ollessa päällä ja valokytkimen ollessa OFF-asennossa (loogista?) ohjataan lähivalot päälle.

        Kun auton alkup. ohjauslogiikat on ohitettu, auto ei "tiedä" että lähivalot on päällä... tämän seurauksena ei toimi
        - kaukovalot (pl. kaukovalovilkku)
        - takasumuvalo
        - eikä kait etusumuvalotkaan

        Jotta em. saa päälle, pitää valot kääntään "oikeasti" päälle valokytkimestä. Ja sitten ne unohtuu päälle, kun sitä kytkintä niin harvoin tarvii räpeltää eikä valosummeriakaan ole. Eihän sitä tarvi, kun on "automatiikka".

        Automaatti saattaa tarkoittaa vanhemmassa autossa sitä, että ajovalot (etu takavalot lähivalot) sytytetään hämäräkytkimen ohjaamana. Ajovalopakon vuoksi toiminto on saatettu kytkeä pois (eli valot palaa aina). Tai sitten ei.

        Uusissa autoissa päiväajovalot ovat pakolliset. Päiväajovalojen kanssa ei ole pakko takavalojen palaa. Mutta näkyvyyden ollessa heiketynyt pitää vaihtaa perinteiseen tyyliin = etu taka rek. kilven lähivalot päällä. Japseissa harvoin on hämäräkytkinautomatiikkaa, joten datsunit ja tojotat ajaa pimeällä & kaatosateessa ilman takavaloja.


    • Blackmustaboksi

      Näin väylien aikana, viritellään sitten ohjaukset 80-luvun malliin...
      Taitaa vikakoodia pukata.

      • ammattiosaamista

        Ei nuo tainnut ollakaan uusiin väyläautoihin. Ja elektroniikkaihminen osaa ottaa huomioon myös väyläautojen rajoitukset, eikä kuormita kytkentöjä. Eli käyttää suurohmista sisäämenoa ohjausjännitteiden näytteenotossa.


    • Paska_laki

      Ja laki pitäisi korjata takaisin niin että tuollainen kytkentä olisi laiton. Tuo pelkkien huomiovalojen salliminen johtaa siihen että hämärän aikaan tiellä liikkuu paljon autoja joissa ei ole takana minkäänlaisia valoja, aiheuttavat paljon läheltäpiti-tilanteita ja kolareita. Tiedän että huomiovaloja ei saisi käyttää hämärässä, niitä kuitenkin käytetään paljon hämärässä ja ajovalot sytytetään vasta pimeässä. Laki pitäisi muuttaa niin että edessä ja takana pitää aina palaa valot, edessä vaikka ne huomiovalot ja takana takavalot.

      • itäautoilijat

        > Ja laki pitäisi korjata takaisin niin että tuollainen kytkentä olisi laiton.

        Laki on fiksu. Sinä tyhmä. Laki vaatii, että
        1) kojetaulun merkkivaloista näkee, onko takavalot päällä
        2) päiväajovalot ja lähivalot eivät saa palaa samanaikaisesti
        3) päiväajovalot ja homovalot eivät saa palaa samanaikaisesti
        4) päiväajovalot ja kaukovalot eivät saa palaa samanaikaisesti

        Takavalojen palamisen indikointiin kelpaa myös mittarivalojen palaminen.

        Jos tee-se-itse tunari kytkee päiväajovalot palamaan, kun ns. parkit on päällä, niin mikä estää päiväajovaloja ja lähi-tai kaukovaloja palamasta yhtä aikaa? Päiväajovalot on tarkoitettu näkymään hyvin eli ne valaisevat yläviistoon = häikäisevät pimeällä!

        Jos tee-se-itse tunari kytkee päiväajovalot palamaan, kun ns. parkit on päällä, mutta lähivalot ei, niin sitten onnistuu edelleen päiväajovalot kaukovalot tai päiväajovalot homovalot.

        Tulee hemmetin monimutkaiset kytkennät, jos yritetään vanhaan autoon rakennella takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa. Siksi laki on kuten on.

        Sille nyt ei vaan voi mitään, että ihmiset on idiootteja. Etenkin pakettiautopellet. Pakettiautoissa näkyi pari vuotta sitten paljon räpellyksiä, missä oli laitettu palamaan samanaikaisesti etuvalot lähivalot homovalot päiväajovalot kaukovalojen "angel eyes" koristevalot.

        Samaa sarjaa on itäautoilla (tojo ja datsun) ajavat, jotka eivät osaa laittaa lähivaloja päälle pimeällä tai sateessa. Eikä reppanoiden autoissa ole automatiikkaakaan.

        Eivät itäautoilijat osaa laittaa takasumuvaloakaan päälle tarpeen tullen. Siitä huolimatta, että homovalot kyllä osataan ja muistetaan laittaa päälle AINA, myös ja etenkin auringon paistaessa.


    • sdxcfv

      Kyllä minäkin kytkin niin että takavalot eivät pala päivisin, vain ledit edessä. Tämähän on EU määräys, muita valoja ei saa olla kytkettynä päivävalolamppujen kanssa, vain ne etu ledit. Voi tulla jopa sakkoja jos takavalot päällä. No, Suomihan se alkoi tässäkin asiassa vatuloimaan.

      • säveltäjä_

        "Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, seisontavalot (parkit)"

        Joten Suomessa on varaa improvisoida ylläolevan mukaan.


      • Ei_perät_pimeänä

        Ja kuka maksaa kun ajat hämärässä perä pimeänä pelkät kiiltomadot keulassa palamassa ja joku täräyttää perään kun autoasi ei voi havaita kohtuulliselta etäisyydeltä ? Toivottavasti SINÄ maksat, EU tuskin korvaa mokailujensa seurauksia.

        Ja ennenkuin mussutat että laitat aina hämärässä ajovalot, huomattava osa ihmisistä EI laita ajovaloja hämärässä vaan vasta pimeässä kun itse tarvitsevat niiden valaisua. Tuskin sinäkään aina muistat ajovaloja laittaa hämärässä vaan ajelet pimeällä perällä.


      • pianisti_

      • Automatics
        Ei_perät_pimeänä kirjoitti:

        Ja kuka maksaa kun ajat hämärässä perä pimeänä pelkät kiiltomadot keulassa palamassa ja joku täräyttää perään kun autoasi ei voi havaita kohtuulliselta etäisyydeltä ? Toivottavasti SINÄ maksat, EU tuskin korvaa mokailujensa seurauksia.

        Ja ennenkuin mussutat että laitat aina hämärässä ajovalot, huomattava osa ihmisistä EI laita ajovaloja hämärässä vaan vasta pimeässä kun itse tarvitsevat niiden valaisua. Tuskin sinäkään aina muistat ajovaloja laittaa hämärässä vaan ajelet pimeällä perällä.

        Automatiikka hoitaa monessa ne päälle automaattisesti hämärässä. Sateessa ja sumussa ne pitää yleensä kääntää itse ajovaloasentoon.


      • Korjausta

        "Sateessa ja sumussa ne pitää yleensä kääntää itse ajovaloasentoon."

        Tuossa tuli yksi oleellinen virhesana....

        "Sateessa ja sumussa ne PITÄISI yleensä kääntää itse ajovaloasentoon." on oikea muoto, aika suuri osa autoilijoista ei kytke ajovaloasentoon ennenkuin itse tarvitsee sitä valoa eteenpäin nähdäkseen minne ajaa.

        Ja joko tuo automatiikka on hyvin harvinaista tai sitten se on usein rikki, senverran paljon näkyy noita pimeitä periä hämärässä.


    • Meikä-

      Mitenköhän toi menee, must siin oli joku juttu et ne 80- luvun talmut oli jotian suomen omia juttuja ennen eu:ta ja sit eu-säädökset salli myöhemmin sellaisia nimeltään ehkä "päivävaloja" jolloin takavalot ei pala. Kulutuksia lisäävää uudislakia ei saa tehdä joten ei voida tehdä lakia että takaosastoakin pitää alkaa hehkuttaa...

      Noi päivävalot itseä vi*uttaa kun on kärryjä usein perässä niin koko kärryssä pala yksikään äärivalo. Pitää muistaa laittaa valot päivällä päälle, vai saako kärry tulla pimeenä, en tiedä...

      Aloittajalle moottorinvaihtoprojektiin asennusintoa, itseä ruvennut ahdistamaan nuo projektien suuruudet. Viimeksi vaihdoin harraste-autooni ketjuvälitteisen jakolaatikon vanhaan hammaspyörävälitteiseen jossa oli hammaspyöriä muuneltu, niin että saatiin alennusvaihteiston välitys 2:1 --> 4,2 :1.

      Samalla tietysti uudet stefat ja laakerit, stefat kun olivat jotain muuta kun standardeita niin sai kaikki ottaa pykälää pienemmät ulkoreunakoot ja sitten sorvata ahtoliitoksella asennettavan soviterenkaan stefapesään... Kaikki kardaanit laipan hitsistä sorvissa auki ja pidennystä/lyhennystä, laippamuutoksia ja laippojen väliin soviterenkaita. Oli itselle ihan tarpeeksi hommaa siinäkin...

      • saavutettu_etu

        Olisiko aika leikata ajokortti kahtia, jos ei päivänvalossa & selkeällä säällä erota henkilöautoa tai peräkärryä edessäsi?


    • wercq4rc

      """Ja kuka maksaa kun ajat hämärässä perä pimeänä pelkät kiiltomadot keulassa palamassa ja joku täräyttää perään kun autoasi ei voi havaita kohtuulliselta etäisyydeltä ?"""

      Tätä varten on kaikissa autoissa takaheijastimet jotka syttyy kun takaa lähestyy auto jolla valot päällä, eli tässä käytetään takana tulevan energiaa ja omaa säästetään. Myös peräkärryissä on nämä "Päivävalotakaheijastimet". Ja kuka maksaa, no tietysti peräänajaja, joka voisi yhtähyvin törmätä suojatietä ylittävään lapsilaumaan, kun niillä ei ollut heijastimia.

      • Todellisuutta_mukaan

        Siis taka"heijastimet". Monessa autossa (ja perävaunussa) ne heijastimiksi kutsutut muovinpalaset eivät juuri heijasta takanatulevan valoja.

        " joka voisi yhtähyvin törmätä suojatietä ylittävään lapsilaumaan, kun niillä ei ollut heijastimia."

        Ne lapset ovat usein niin fiksuja etteivät ryntää lähestyvän auton alle. Lapsetkin osaavat maanteillä aikahyvin kulkea tien reunaa poissa autojen tieltä. Perät pimeänä huonossa näkyvyydessä ajavat autoilijat eivät sensijaan tajua kuinka hankala niitä on havaita takaapäin ja ne autot kulkevat keskellä kaistaa.


    • turhaasätöstelyä

      Miettikääpä nyt paljonko oikeasti säästätte jollain huomiovaloilla. Jos autossa palaa edessä 2x 55w, 2x 5w parkit, takana 8x 5w (ainakin minulla on 4 takaparkkia per puoli), 2x 5w rekisterikilvellä. Niin sähkönkulutus on 170 wattia.

      Latausgeneraattori tekee sähköä esimerkiksi sanotaan nyt 70% hyötysuhteella niin moottori joutuu käyttämään latausgeneraattoria 243 watin teholla valojen sähkönkulutuksen seurauksena. Jos moottorin hyötysuhde on 30% niin silloin se tarvitsee polttoaineen sisältämää energiaa 810 joulea sekunnissa eli n. 3000kJ tunnissa.

      Dieselin energiasisältö on n. 42,7MJ/kg, eli dieseliä tarvitaan 0,07kg/h valojen polttamiseksi. Dieselin tiheys on 0,80kg/litra joten tunnissa tarvitaan 0,09 litraa dieseliä. Jos keskinopeus on 40km/h niin valojen kulutus on 0,23l/100km.

      Suurinpiirtein saman verran varmaan kuluttaa perseen kärventäminen, ilmastoinnin puhallin. Miettikääpä paljonko talvella lämmityslaitteen lisävastukset (n. 0,5-1kW) lisää kulutusta, kesällä ilmastoinnin kompressorin lauhduttimen jäähdytystuuletin jne...

      Talvella kylmäkäynnistys ja vartin tyhjäkäynti, silläkin ylimääräisellä polttoainemäärällä verrattuna lämmitettyyn moottoriin ja heti liikkeelle lähtöön polttaa valoja aika pitkään. Moni asia lisää kulutusta paljon enemmän kuin ajovalot.

      Lisäksi tietysti tulee polttimoiden vaihtamisesta aiheutuvat kustannukset. Jos ajetaan vuodessa vaikka 20000km ja 40% valoisan aikana niin vuodessa kuluu ajovalojen "turhaan" polttamiseen 18,4 litraa dieseliä. Kannattaako tuolla rahalla lähteä tekemään mitään sätöksiä autoon?

      • havukka_ahonajattelija

        Joku voi tehdä omaksi huvikseenkin, eli sitä sanotaan harrastukseksi. Toisekseen autossa voi olla niin paljon kulutuskojeita, jotta vaikka generaattori pyörii punaisena, niin sähköt ei riitä ja akku alkaa purkautua.
        Säästö ei ole siis ainoa motiivi ja jokainen voi sätöstellä, mitä ikinä haluaa ja ilman mitään perusteluja.


      • turhaasätöstelyä
        havukka_ahonajattelija kirjoitti:

        Joku voi tehdä omaksi huvikseenkin, eli sitä sanotaan harrastukseksi. Toisekseen autossa voi olla niin paljon kulutuskojeita, jotta vaikka generaattori pyörii punaisena, niin sähköt ei riitä ja akku alkaa purkautua.
        Säästö ei ole siis ainoa motiivi ja jokainen voi sätöstellä, mitä ikinä haluaa ja ilman mitään perusteluja.

        Hölmöläisen hommaa tehdä autoon omia sätöksiä ihan vaan "harrastuksen" vuoksi. En ymmärrä mitenkään.

        Ja jos autoon ei ole lisäilty suurta määrää isotehoisia sähkölaitteita niin generaattorin teho riittää, kyllä tehtaalta tullessaan auto on varustettu riittävällä generaattorilla joka kykenee syöttämään kaikki kulutuskojeet.

        Eikä se pariin lisävaloon tms. kaadu etenkään nykyisissä autoissa kun generaattorit on melko isoja. Varmaan jos keulan mättää täyteen jotain 100w polttimoita ja konttiin parin kilowatin musiikkilaitteet niin tarvitsee vaihtaa jo isompaa generaattoria että virta riittää. Mutta tämä nyt on taas sitä sätöstelyä mitä en ymmärrä.

        Eikä minulla ainakaan tulisi ensimmäisenä mieleen että jos hankin uuden auton ja siinä ei sähkö riitä niin alkaa väkertämään mitään helvetin huomiovaloja vaan auto korjaamolle takuukorjaukseen ja hakee pois kun on kunnossa.

        Tai vanhemmassakin autossa jos on tuollainen ongelma niin oikea tapa viedä korjaamolle korjattavaksi sen sijaan että alkaa sätöstellä itse. Miten tällaiset omatekoiset viritelmät menee edes katsastuksesta läpi?


      • voihan_sätös
        turhaasätöstelyä kirjoitti:

        Hölmöläisen hommaa tehdä autoon omia sätöksiä ihan vaan "harrastuksen" vuoksi. En ymmärrä mitenkään.

        Ja jos autoon ei ole lisäilty suurta määrää isotehoisia sähkölaitteita niin generaattorin teho riittää, kyllä tehtaalta tullessaan auto on varustettu riittävällä generaattorilla joka kykenee syöttämään kaikki kulutuskojeet.

        Eikä se pariin lisävaloon tms. kaadu etenkään nykyisissä autoissa kun generaattorit on melko isoja. Varmaan jos keulan mättää täyteen jotain 100w polttimoita ja konttiin parin kilowatin musiikkilaitteet niin tarvitsee vaihtaa jo isompaa generaattoria että virta riittää. Mutta tämä nyt on taas sitä sätöstelyä mitä en ymmärrä.

        Eikä minulla ainakaan tulisi ensimmäisenä mieleen että jos hankin uuden auton ja siinä ei sähkö riitä niin alkaa väkertämään mitään helvetin huomiovaloja vaan auto korjaamolle takuukorjaukseen ja hakee pois kun on kunnossa.

        Tai vanhemmassakin autossa jos on tuollainen ongelma niin oikea tapa viedä korjaamolle korjattavaksi sen sijaan että alkaa sätöstellä itse. Miten tällaiset omatekoiset viritelmät menee edes katsastuksesta läpi?

        Puhut halventavasti "sätöstelijöistä" Uskon, että tälläkin palstalla on elektroniikkaan perehtyneitä kavereita, jotka hakkaavat mennen tullen jotkut Penan ja Väiskin autokorjaamon sätöstelijät, joita vois leikillisesti/ aiheellisesti sanoa vaikka autohajottamoiksi tai valohoitoputiikeiksi. ;-)

        Ja kuka nyt uuteen autoon asenteleekaan huomiovaloja, kun ne on valmiina. Mutta jokainen voi lain puitteissa tehdä autolleen mitä haluaa, ilman että pitäisi kysyä lupa tai perustelut joltain nimimerkki "sätöstelijältä" tai muilta kateudesta vihreiltä tumpeloilta.
        Itse en vuosikymmeniin ole vienyt autoa huollettavaksi tai korjattavaksi "autohajottamoihin", vaan teen kaikki huollot ja korjaukset itse. Vaikka tuo viimeinen auto on prosessoriohjattu väyläauto, Common railit muut hienoudet. No korjataan, kerran olen säädättänyt ohjauskulmat merkkihuollossa laserlaitteella, kun säätäminen ilman nykyaikaisia välineitä on vaivaalloista.

        Vieläköhän miten pitkään jaksat jankuttaa samaa asiaa, arvon "sätöstelijä? :-(


      • nähty_on

        > Ja kuka nyt uuteen autoon asenteleekaan huomiovaloja, kun ne on valmiina.

        Audipelle, joka halusi lisätä jälkiasen teiset päiväajovalot auton alkup. päiväajovalojen rinnalle? Tai siis niiden väliin...


      • happamat
        voihan_sätös kirjoitti:

        Puhut halventavasti "sätöstelijöistä" Uskon, että tälläkin palstalla on elektroniikkaan perehtyneitä kavereita, jotka hakkaavat mennen tullen jotkut Penan ja Väiskin autokorjaamon sätöstelijät, joita vois leikillisesti/ aiheellisesti sanoa vaikka autohajottamoiksi tai valohoitoputiikeiksi. ;-)

        Ja kuka nyt uuteen autoon asenteleekaan huomiovaloja, kun ne on valmiina. Mutta jokainen voi lain puitteissa tehdä autolleen mitä haluaa, ilman että pitäisi kysyä lupa tai perustelut joltain nimimerkki "sätöstelijältä" tai muilta kateudesta vihreiltä tumpeloilta.
        Itse en vuosikymmeniin ole vienyt autoa huollettavaksi tai korjattavaksi "autohajottamoihin", vaan teen kaikki huollot ja korjaukset itse. Vaikka tuo viimeinen auto on prosessoriohjattu väyläauto, Common railit muut hienoudet. No korjataan, kerran olen säädättänyt ohjauskulmat merkkihuollossa laserlaitteella, kun säätäminen ilman nykyaikaisia välineitä on vaivaalloista.

        Vieläköhän miten pitkään jaksat jankuttaa samaa asiaa, arvon "sätöstelijä? :-(

        > Puhut halventavasti "sätöstelijöistä"

        Sillä nyt vaan on vaikeaa. Haukkuu "säästelijät" ja seuraavassa lauseessa kehuu ajavansa itse jollain tonnin romulla "enkä parempaa haluaisikaan".


      • Meikä-
        happamat kirjoitti:

        > Puhut halventavasti "sätöstelijöistä"

        Sillä nyt vaan on vaikeaa. Haukkuu "säästelijät" ja seuraavassa lauseessa kehuu ajavansa itse jollain tonnin romulla "enkä parempaa haluaisikaan".

        Ai kehuu ajavansa tonnin romulla kun ei ole vienyt autoaan vuosikymmeniin huoltoon? Auton voi huoltaa itse ja vaihtaa välissä, tai ostaa toisen rinnalle, jos sitä tarkoitit. Minullakin on kaksi autoa ensimmäisenä omistajana 2010 -luvulta (kumpikaan ei ikinä missään huollossa, paitsi takuu josta kerroin) jos täällä aletaan boustailemaan kuinka typeriä investointeja rahalla voi tehdä, missä se ei ainakaan ikinä realisoidu.

        Minä haluaisin oikeasti tietää prosentteina kuinka paljon audi- ja bemmimiehissä on oleellisesti keskivertoa vähä-älyisempää omistajaa kuin muilla merkeillä. Parikymppisiä ei lasketa joidenka aivot eivät ole vielä kehittyneet, kuuluu uhmaikään/naisten hakuun. Toki osa varmasti haluaakin vain ”paremman perheauton” ajattelematta/välittämättä junttiennakkoluuloja, mutta usein keskitaso, tai fiksummat päätyvät esimerkiksi Volvoon koska sillä ei saa vajakkileimaa otsaan, tasokkaamman auton sekä samat rahat menemään.

        Itsellä aina ollut pelkkiä japseja mahdollisimman "kovilla puujakkaroilla” ja todennäköisesti tulee pelkästään olemaankin. Keskeytin jopa maahantuojan varustelun jossa autosta olisi poistettu takapenkit ja asennettu radiot sekä penkinlämmittimet jne. Sanoin että rahat olette saaneet, pitäkää ne, mutta varusteet asentamattomana lavalle, kiitos.

        Enkä ole myöskään tuon viittaamasi viestin kirjoittaja, minä säädän ohjauskulmat laittamalla nuppineulat renkaisiin pystyyn ja mittaan niiden välisen etäisyyden nuppineulojen ollessa akselin etupuolella, ja sitten takapuolella. Ratti suoraan simpukan vääntövarren jälkeisestä työntötangon kierresäädöstä. Toisessa autossa on hammastanko ja risukeula, sitä en ole katsonut ja siinä voisi säätää epäkeskopulteista myös kasteria ja kamberia.


    • Meikä-

      Joo tosta että vie auto korjaamolle, voisin pikasesti kertoa pari historian esimerkkiä miksi minun uudetkaan autot eivät sielä enää käy.

      Omat kokemukset: itse vedin peräkärryä röykkiössä niin että etutasauspyörästö hajosi ja murros myös. Vaihtoivat takuuseen etutasauspyörästön mutta ei jumittunutta murrosta eikä osanneet ottaa kantaa kun pihassa kysyin että näinkö se kuuluu naputtaa kun pyörät kääntää linkkuun? Kysyivät sitten että onko etu vai takamurros rikki johon vastasin että etupyörät autossa kääntyy ja takana on jäykkä akseli.

      Samalla kertaa rikkoivat huollossa lamda-anturin kun ropeloivat auton alla ja senkin väitti että olen ajanut kotimatkalla kiveen vaikka se on pakoputken yläpuolella. Yrityksen omistaja paikalle ja sanoin että antakaa pelkkä uusi anturi niin laitan itse kiinni ettei tule enempää vahinkoa.

      Kehällä joku munapää veti lahjakkaasti perään niin että vararengas painoi takaoven sisään ja puskurista lähti maalit. ovi oikaistiin ja kotimatkalla meni takaisin kolhulle, vein takaisin Automaahan ja väittivät että olen peruuttanut renkaan puuhun, otin renkaan alaraunasta kiinni ja huljutin sitä että on aika pehmeä ovi nyt niin tunkivat sitten täyteen superlonia ja sanoi että nyt pysyy.

      Takapuskurista lähti painepesurilla maalit jolloin taas takaisin Automaahan joka ilmoitti myyneensä työn Autokliniikalle, autokilniikka taas oli myynyt hyvärahaisen vakuutustyön Hotpaintille, hotpaint maalasi uudestaan ja maalit lähti taas. Poistin koko puskurin ja laitoin tilalle RHS-palkin että voin ensi keralla huutaa ikkunasta ”sovitaanko että molemmat maksaa omansa”

      Koko auton takuuajan autossa paloi uudesta lähtien moottorin vikavalo joka antaa vikakoodia massamittarista, vaihtoivat pari massamittaria, kaasupolkimen asentotunnistimen ja johtosarjoja. valo syttyi aina viikon sisään uudestaan enkä jaksanut enää kinata..

      Autossa oli taka-akselin päällä ilmeisen paljon romua joten jarrurummusta rupesi tulemaan peräöljyä, vaihtoivat takuuseen takapyörän laakerin ja kuukauden päästä sama uusiksi, ja vielä kerran.. Neljännellä vuotokerralla takuu olikin jo umpeutunut. Otin itse vetarin ulos. Laakeria oli todella monta kertaa vaihdettu kun pidätinkoolia laikatessa oli laikattu vetoakselistakin kolmesta kohtaa. Pölytiiviste oli myös vaihdettu mutta ei kertaakaan stefa-huulitiivistettä joka oli alusta asti ollut rikki.

      Kaverilta laskettiin öljyt pois mutta ei muistettu laittaa uusia, öljyvalo pelasti. Toiselle kaverille pistettiin uudet öljyt vanhojen lisäksi, kolmannelle vaihdettiin raitisilmasuodatin vaikka autossa ei sellaista ollut. Yhdellä tuli sähkövika jonne tekivät omia systeemeitä niin paloi yöllä oman talonsa pihaan koko auto. Nyt viimeksi repivät kaverilta pari sisustan katetta paskaksi että eivät enää pysyneet eikä kiinnostanut hoitaa ennen kuin maahantuojasta oltiin yhteydessä.

      Juttuja riittää maailman tappiin, suomalaisessa autokorjaamossa koko organisaatio on todellista a-luokan Paskasakkia. Itse en edes takuuta autosta käytä vaan maksan itse osat ja laitan myös jos tarvetta tulee, tosin tässä ei ole tullut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe