Onko työnteko kannattaa, ei taida olla.

Tyhmäitsensätyössätappaa

Saan palkkaa 2100e/kk kun siitä otetaan verot pois niin tilille kilahtaa 1650e/kk. Toukokuun menoja on ihan kiitettävästi, jotka minä TÖISSÄ käyvä maksan kokonaan omasta pussista. Menoja on tässä kuussa: vuokra 500e/pieni kaksio, sähkö 60e, opintolaina 200e (velkaa melkein 15 000e, pakko oli opiskella yksin asuvana sillä kotona ei voinut asua päihde ongelmaisen vanhemman takia), lääkkeet 130e (mulla on astma lääkitys, masennus lääkitys ja nyt siitepölyallergia johon reseptillä määrätty pillerit, nenäsumute ja silmätipat), auto 200e (pakko olla työn takia, bussilla jos kulkisin menisi päivässä 3h matkohin), hammaslääkäri lasku 50e. Mulle jäi tilille ruhtinaalliset 510e josta maksellaan vielä netti ja puhelin. Toimeentulotuki on 485e eli 160h työstä sain jopa 25e enemmän kuin olisin tämän kuun maannut vain kotona. Eli ne jotka sanoo ettei tuo 485e riitä mihinkään miten palkka riittää kun siitä täytyy maksaa vielä vaikka mitä, joita työttömän ei tarvitse esim. auto tai opintolaina. Sitten maksan tuosta summasta vielä veroa yli 300e kk. Vaikka olen töissä ja saan vielä omasta mielestä ok palkkaa ei tässä mitään juhlita. Aika usein on tili tyhjä 5-3pv ennen kun palkka taas tulee. MItä ihmettä te työttömät oikein ostelette jos tuo 485e ei riitä. Siitä kun ei tarvitse kustantaa ruoka, vaatteet, netti ja puhelin, muut kulut otetaan huomioon toimeentultuessa. Huhhu.

33

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä_puolia

      Lohduttaudu sillä, että tienaat samalla eläkettä. Sinun tulotasollasi se kuitenkin tulee olemaan jonkun verran parempi, kuin kansaneläke. Moni tuilla elelevä ei ota huomioon sitä, että tuet eivät kartuta eläkettä.

      Ja kyllähän palkalla eläminen on paljon vapaampaa, kuin tuilla elo. Itse tiedän tämän, kun on kokemusta molemmista. Tukien varassa elävä on tilivelvollinen jokaisesta sentistä. Aika vaikea on ostaa mitään isompaa, kun esim. luoton saanti on mahdotonta. Samoin on koko ajan pieni pelko perseen alla, että mitä aktivointia taas esitetään. Lomia ja eritysesti reissuja on mahdotonta suunnitella etukäteen, kun huonolla tuurilla pukkaakin jotain käyntiä tai kuntouttavaa juuri silloin.

      Aika suuri hyöty on myös työterveyshuolto. Ainakin meillä päin ei terveyskeskuksesta saa aikoja. Sen sijaan työssä oleva pääsee tarvittaessa heti työterveyslääkärille, eikä edes maksa mitään. Aika monessa työpaikassa on myös mukavia luontaisetuja, kuten liikuntaseteleitä, kulttuuriseteleitä, kännykkä työn puolesta ym.

      Itse pidän aika tärkeänä myös työpaikan sosiaalisia suhteita. Työttömänä kun olin, niin kyllä siinä aika vähiin jäi ihmissuhteet, kun suurin osa ihmisistä kuitenkin suhtautuu työttömiin kuin sontaläjään. Ei kukaan halua olla tekemisissä, kun pelkäävät kai, että epäonni tarttuu.

      • Tyhmäitsensätyössätapaa

        Lähinnä tässä vituttaa kun raataa niska limassa duunissa 40h viikossa ja silti on sama määrä rahaa käytettävissä kun makaisi kotona. Sitten vielä ihmiset valittaa kun ei tuo 485e riitä mihinkään. Kuinka paljon kotona olemisesta pitäis oikein maksaa??


      • tarkistapa
        Tyhmäitsensätyössätapaa kirjoitti:

        Lähinnä tässä vituttaa kun raataa niska limassa duunissa 40h viikossa ja silti on sama määrä rahaa käytettävissä kun makaisi kotona. Sitten vielä ihmiset valittaa kun ei tuo 485e riitä mihinkään. Kuinka paljon kotona olemisesta pitäis oikein maksaa??

        Sulla taitaa olla väärät tiedot siitä mitä tuo toimeentulotuki tosiasiallisesti on. Eihän sitä kukaan käteen saa sitä 485 e. Itsekin saan n. 80e kk. Pelkät asumismenot yht. 630 e siitä asuntolainaa n. 130 e. Rahaa jää kaikkien maksujen jälkeen n. 220 e kun on maksettu puhelin netti ja osamaksuvelat. Eli saan työmarkkinatuen 522e asumistuki 406 e= 928 e ja sen lisäksi toimeentulotuki eli kaikki yht. n. 1000 e kk. Nälkää saa nähdä ja koko ajan pelko että esim pesukone tai tietokone hajoo kun ei rahat riitä uuden hankintaan. Tuolla 220 e kk pitäis kustantaa ruoka, vaatteet, pesuaineet ja hygienia, lääkkeet, matkakulut, parturi, kengät jne. Onneksi en tupakoi enkä välitä alkoholista koska sitten edessä ois asunnottomuus kun rahat ei riittäis edes niihin tupakkaan ja alkoholiin.

        Siis mistä ihmeestä on ihmisille muodostunut käsitys että aivan kaikki saa sen 485 e kuukaudessa. Jospa tutustuisit siihen laskelmaan sosiaalitoimen nettisivuilla. Josko vähän helpottais oloa ja sitä tunnetta että sitä vaan sohvalla makaa ne työttämät ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun ei todellakaan niin mene.

        Itse oikein mielelläni ottaisin sun duunis jos vois. Kyllä olis hienoa saada se 1650 e rahaa tän kituuttamisen poistamiseksi.


      • tyhmäitsennsätyössätappa
        tarkistapa kirjoitti:

        Sulla taitaa olla väärät tiedot siitä mitä tuo toimeentulotuki tosiasiallisesti on. Eihän sitä kukaan käteen saa sitä 485 e. Itsekin saan n. 80e kk. Pelkät asumismenot yht. 630 e siitä asuntolainaa n. 130 e. Rahaa jää kaikkien maksujen jälkeen n. 220 e kun on maksettu puhelin netti ja osamaksuvelat. Eli saan työmarkkinatuen 522e asumistuki 406 e= 928 e ja sen lisäksi toimeentulotuki eli kaikki yht. n. 1000 e kk. Nälkää saa nähdä ja koko ajan pelko että esim pesukone tai tietokone hajoo kun ei rahat riitä uuden hankintaan. Tuolla 220 e kk pitäis kustantaa ruoka, vaatteet, pesuaineet ja hygienia, lääkkeet, matkakulut, parturi, kengät jne. Onneksi en tupakoi enkä välitä alkoholista koska sitten edessä ois asunnottomuus kun rahat ei riittäis edes niihin tupakkaan ja alkoholiin.

        Siis mistä ihmeestä on ihmisille muodostunut käsitys että aivan kaikki saa sen 485 e kuukaudessa. Jospa tutustuisit siihen laskelmaan sosiaalitoimen nettisivuilla. Josko vähän helpottais oloa ja sitä tunnetta että sitä vaan sohvalla makaa ne työttämät ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun ei todellakaan niin mene.

        Itse oikein mielelläni ottaisin sun duunis jos vois. Kyllä olis hienoa saada se 1650 e rahaa tän kituuttamisen poistamiseksi.

        MUTTA minä asun vuokralla. Mun vuokra on 500e kk sisältäen veden joten se hyväksytään asumismenoksi KOKONAISUUDESSAAN toimeentulotuessa. Lisäksi siinä toimeentulotuessa huomioitais mun lääkekulut 130e, sähkö 60e ja hammaslääkärilasku 50e. Auto 200e on ihan vain sen takia että pääsen sinne töihin, muutoin sitä ei olisi. Lisäksi työttömänä en maksaisi opintolainaa pois. Eli mun tilanne ois perjaatteessa ihan sama olenko töissä vai en. Jos sun asumismenot on liikaa se on sun ongelma, lisäksi ne osamaksut. Mun asumismenot on kohtuulliset jos nyt toimeentulotukea ajatellaan. Mäkin maksan siitä 510e kaiken muun mikä ei tuossa edellä ole mainittu.


      • tyhmäitsensätyössätappa
        tyhmäitsennsätyössätappa kirjoitti:

        MUTTA minä asun vuokralla. Mun vuokra on 500e kk sisältäen veden joten se hyväksytään asumismenoksi KOKONAISUUDESSAAN toimeentulotuessa. Lisäksi siinä toimeentulotuessa huomioitais mun lääkekulut 130e, sähkö 60e ja hammaslääkärilasku 50e. Auto 200e on ihan vain sen takia että pääsen sinne töihin, muutoin sitä ei olisi. Lisäksi työttömänä en maksaisi opintolainaa pois. Eli mun tilanne ois perjaatteessa ihan sama olenko töissä vai en. Jos sun asumismenot on liikaa se on sun ongelma, lisäksi ne osamaksut. Mun asumismenot on kohtuulliset jos nyt toimeentulotukea ajatellaan. Mäkin maksan siitä 510e kaiken muun mikä ei tuossa edellä ole mainittu.

        Vielä palatakseni olisi mun kuukauden tulot toukokuussa toimeentulotukiasiakkaan 500e 130e 60e 50e 485e = 1225e ja tuohon kun lisätään se 400e mitä nyt maksan opintolainaa ja autoa on yhteissumma 1625e. Ja se palkka oli 1650e. Olis varmaan pitänyt joskus menettää luottotiedot niin ei olisi opintoja varten pitänyt lainaa ottaa.


      • ByroB

        Saakohan sitä toimeentulotukea noin vain? Ap luulee, ett sitä saa kaikki, jotka vaan ymmärtää hakea! Onkohan noin?
        Olisiko mahdollista muuttaa lähemmäs työpaikkaa, jolloin autosta voisi luopua? Ja onhan kaksio tilava sinkulle. Sanoiskohan joku, ett etsi halvempi asunto, jos joutuisit tukien varaan? Miksi rikastutat lääketeollisuutta masennuslääkkeillä?
        Työttömäksi jäätyään ei voi heti luopua autosta. Miten mennä haastatteluihin t. töihin ilman sitä autoa, jos ei ole julkisia ja sopivia vuoroja?


      • hohohohoho

        Miksi työssäkäyvän pitää luopua kaikesta ja tyttömän taas saada kaikki? Ehdotat että aloittaja luopuu työpaikan sijainnin takia autosta, samalla kun itse tarvit sen että pääset työhaastatteluihin? Aloittajan pitäisi luopua myös pienestä kaksiosta ja siirtyä yksiöön. Meidän kunnassa kyllä huomioidaan yksinasuvan asumismenot aina 550e saakka (lukee kaupungin nettisivuilla), eli täällä Ap:n asumismenot ovat ihan kohtuulliset.

        Itse kyllä ymmärrä Ap: harmituksen siitä että työstä ei saa rahallisesti hyötyö. Eli vaikka käy töissä, joutuu silti miettimään kaikkea mitä voi ostaa jo ihan ruokakaupassa, samalla tavalla kun olisi työttömänä.

        Itselläni oli vähän sama tilanne kun olin edellisessä työpaikassa, jossa tosi surkea palkka. Eli rahaa ei ollut oikeastaa mihinkään ja tarjousten perässä sai juosta. Vitutti kun työkin oli ihan hanurista. No mulle kävi tuuri että sain toisen työn josta melkeen tonni enemmän palkkaa kun edellisestä.


      • ByroB
        hohohohoho kirjoitti:

        Miksi työssäkäyvän pitää luopua kaikesta ja tyttömän taas saada kaikki? Ehdotat että aloittaja luopuu työpaikan sijainnin takia autosta, samalla kun itse tarvit sen että pääset työhaastatteluihin? Aloittajan pitäisi luopua myös pienestä kaksiosta ja siirtyä yksiöön. Meidän kunnassa kyllä huomioidaan yksinasuvan asumismenot aina 550e saakka (lukee kaupungin nettisivuilla), eli täällä Ap:n asumismenot ovat ihan kohtuulliset.

        Itse kyllä ymmärrä Ap: harmituksen siitä että työstä ei saa rahallisesti hyötyö. Eli vaikka käy töissä, joutuu silti miettimään kaikkea mitä voi ostaa jo ihan ruokakaupassa, samalla tavalla kun olisi työttömänä.

        Itselläni oli vähän sama tilanne kun olin edellisessä työpaikassa, jossa tosi surkea palkka. Eli rahaa ei ollut oikeastaa mihinkään ja tarjousten perässä sai juosta. Vitutti kun työkin oli ihan hanurista. No mulle kävi tuuri että sain toisen työn josta melkeen tonni enemmän palkkaa kun edellisestä.

        Miten niin mun mielestä työttömän pitäis saada kaikki ja työllisen luopua? Me maksoimme työssäollessa asunnon härpäkkeineen ja kulkupeli(t). Eikä saada ainakaan toimeentulotukea eikä ole koskaan saatu!
        Vuokraluukun voi vaihtaa halutessaan melko helposti, asunnon myynti on mutkikkaampaa. Voihan olla, ett asunnot ovat vielä kalliimpia apn työpaikan lähellä ja hän on siksi valinnut auton tuon vuokraluukun. Yksiöistä on pula joka paikassa, uskon.
        Kiva, ett sulle kävi tuuri ja sait paremman duunin. Ehkä apkin saa paremman duunin ja jopa hakee sitä. Työttömänä ei saa parempaa duunia eikä välttämättä duunia lainkaan, etenkään jos on jo ikää.


      • väärässä.olet
        tyhmäitsensätyössätappa kirjoitti:

        Vielä palatakseni olisi mun kuukauden tulot toukokuussa toimeentulotukiasiakkaan 500e 130e 60e 50e 485e = 1225e ja tuohon kun lisätään se 400e mitä nyt maksan opintolainaa ja autoa on yhteissumma 1625e. Ja se palkka oli 1650e. Olis varmaan pitänyt joskus menettää luottotiedot niin ei olisi opintoja varten pitänyt lainaa ottaa.

        Laskin sulle toimeentulotukilaskurilla mitä saisit tulos oli 187 e kk. Noista menoista en huomioinut hammaslääkärilaskua koska sehän ei ole joka kuukausittainen meno vaan joku tilapäinen kuluerä. Helsingissä sossu on määritellyt että sinkun asunto voi olla max 675 e kk jotta se hyväksytään kokonaan menoksi. Täällähän ei mistään saa tuolla hinnalla yksiötäkään joten se ei ole ihan itsestä kiinni. Ja ihan turha alkaa lässyttämään että itsehän olet valinnut asuinpaikkasi. Olethan itsekin valinnut paikan josta ei töihin pääse kuin omalla autolla että elämä on valintoja. Lisää vuokraasi se 200 e automenoja että näin.

        Tulosi olisivat siis työmarkkinatuki 522 asumistuki 406 (tämä on helsingissä jos asut sellaisella paikkakunnalla jossa asumistuki pienempi niin tuota sitten laskettava) eli yhteensä 928 e ja menot vuokra 500 e (vähennettävä vuokran määrä on täysin riippuvainen hyväksyttävistä vuokrista eli riippuu asuinalueesta voi olla että vuokrasi olisi sinkulle liian suuri alueellasi), lääkemenot 130 e kk. Puhelin, matkakulut ja muut menot kuuluu tuohon 485 e. Sähkö ja vakuutus hyvitetään sinulle kuittia vastaan. Tosin esim. sähkömenoja tarkkaillaan ja tuo 60 e tuntuu aika isolta joten voisivat maksaa siitä vähemmän.

        Mutta siis et todellakaan saa sitä 485 e joten sinulla on väärät luulot siitä miten toimeentulotukea saa.


    • Eikannata

      Minä elin perunalla ja porkkanalla ja kotiväki avusti sisaren kakaraperhettä ja sisareni hyppäsi ravintoloissa koko ajan. Karoilla voi hyväksikäyttää koko sukua ja yhteiskuntaa.

      • mievaaan

        Ton olen kyllä itsekin huomannut joidenkin ikäisteni naisten keskuudessa. MInä aikoinani opiskelin lukiot, korkeakoulut ym. Lainalla ja opintotuella elelin, ja välillä sain tehtyä hanttihommia opintojen ohella. Muutama muu ikäiseni ei ole tehnyt peruskoulun jälkeen mitään. 18-vuotiaana eka lapsi ja 3 vuoden välein uusi ettei tarvitse mennä kouluun saatikka töihin. Nyt lapsia on 5 viimeisimmän tiedon mukaan. Äidillä ei mitään edellytyksiä työelämään, sillä tosiaan pohjalla peruskoulu. Tämä tyyppi saa yli 3000e yhteiskunnalta rahaa perheen elättämiseen. Lisäksi tämän tyypin tuntie olen lähes varma ettei häntä kiinnosta tehdä mitään ja lapsia hankitaan talouden takia. Vittu näitä suomen kannustinloukkuja. MIssä meidän yksin elävien sinkkujen kannustinloukut on ? Mä en nimittäin halua lapsia, perheen perustaminen ei oo mun juttu. Ja sitä vähemmän haluan itse maksaa veroja näille lapsenteko tehtailla stn.


    • lklkllklklkllk

      Kannattaa vähän katsoa mihin sitä rahaa tunkee.

      60e 1kk yhden hengen sähkölaskuun on törkeän paljon ellei kyseessä ole sähkölämmitteinen asunto.

      Pakkoko sitä on pitää 200e/kk osamaksulla olevaa autoa, on niitä halvempiakin.

      Opintolainaa ei ole pakko maksaa 200e/kk, vaan sitä voi lyhentää noilla tuloilla pienemmälläkin summalla.

      Yllättäviin menoihin, kuten hammaslääkärilaskuun yms. voi aina vähän laittaa rahaa säästöön, niin ei mene sitten talous kuralle yhdestä laskusta.

      • Akrev

        Jaha, että syyllistät tuhlaavaisesta elämäntavasta. No justiinsa.
        Aloittaja on ihan oikeassa, mutta näitä ei oikein viitsi alkaa itse laskea kun tulee vaan paha mieli.


      • eivoiollaosamaksua

        Autohan maksaa käytännössä aina yli 200€/ kuukausi ilman mitään osamaksuja. Liikennevakuutus mahdollinen kasko tai osakasko käyttömaksu huollot katsastus polttoaine auton arvonalennus . Jos 1,5 tankillista kuluu kuukaudessa, tekee jo yksistään se noin 100€
        Itse laskin oman autoni todellisiksi käyttökustannuksiksi seuraavaa:
        vakuutukset 800, käyttömaksu dieselveroineen 520, huollot ja katsastus 580, polttoaine 1420, auton arvon alenema 2500, yhteensä 5820 eli 485€/kuukausi.
        No halvempaa autoa käyttäen arvon alenema jää tietysti pienemmäksi ja jos dieselveroakaan ei ole maksettavaksi, eikä autoa huolla, eikä ota kaskovakuutusta, on ehkä mahdollista päästä noin 200 euron kulutasoon...


      • tyhmäitsensätyösätappaa

        Siis esimerkissä on minun tämän kuun tilanne. Sähkölasku mulla on n.30e kk ja se tulee joka toinen kk. Auto ei ole osamaksulla, se on vuoden 98 toyota, toi 200e koostuu bensa, vakuutus yms kuluista. Mun työmatka on n. 40km suunta. Ja opintolainaa on tosiaan se 15 000e ja tolla 200e kk suuruudella sen maksamiseen menee ainakin 75kk eli yli 6vuotta, ja haluisin siitä joskus eroon. Mun talous ei ole kuralla, jos välillä jääkin tuo 500e käteen. Jotenkin vaan vituttaa kun porukka valittaa ettei rahat riitä, mikään ei riitä ja lisää pitäs saada. Ties mihin takkeihin ja kenkiin. Joudun mäkin ne ostamaan ja vielä maksamaan kuukausittain yli 300e veroja että muut voi hakea rahansa sossusta.


    • Soikku61

      Näinhän se on , että työssäkäyvän on esim. valittava asuntonsa sen mukaan, mihin on varaa. Yhteiskunnan tuella elävä sen sijaan valitsee ensin mieleisensä asunnon ja hakee sitten rahaa vuokran maksamiseen. Kyllä pisti vihaksi, kun ilmoitin jokin aika sitten vuokralle isävainaani asuntoa, 35-neliöistä vaatimatonta yksiötä. Vuokra on 350 euroa kuussa, eli jos Suomessa on niin paljon köyhiä kuin valituksista voisi päätellä, kysyntää olisi luullut riittävän. Vaan kun ei ole astianpesukonetta, parveke on lasittamaton ja keittiökin alkuperäinen 70-luvulta, eipä kelvannut. Yksi sanoi, että pitäisi ensin tehdä remppaa, sitten hän voisi harkita. Sanoin, että rempan jälkeen vuokra ei mitenkään voisi olla noin alhainen. Siihen hän sanoi, että ei se mitään haittaa, koska asumistukeahan hän siihen saa. Onneksi eräs vanhempi rouva sitten otti asunnon ja oan kovin tyytyväinen, kun niin halvan löysi. Hän kuuluu siihen sukupolveen, joka laskee ensin paljoanko on rahaa, ja tekee päätökset sen mukaan eikä niin, että kaikki mitä tekee mieli, pitää saada ja muut maksakoon.

      • vähän.on.kallis

        No ehkäpä se ihan oikeastikin on vähän kallis se vuokra. Nyt tuli just tietoa että keskivuokrat esim. hesassa on 15 e neliö ja muualla n. 11 e neliö siis ihan tähän päivään päivitetyt asunnot eikä sieltä vuosikymmenien takaa olevat. Vähän ahneelta kuulostaa. Kyllä sillä vuokralaisellakin saa olla terve järki tallella kun lähtee asuntoa etsimään. Saahan sitä pyytää, eri asia sitten kannattaako maksaa. Remonttikuluthan saa verovähennyksiin että ihmeellistä miksi sitä rempaa ei vois tehdä.


      • etsiillee

        Kuka asuu 35 neliön kämpässä 350e kk, ei kukaan. Meidän kunnassa ton kokoset asunnot on alimmillaan 450e osa jopa yli 500e. Siis ihan kaupunginkin kämpät. Äitini asuu kaupungin kämpässä missä neliöitä 33, vuokra 470e, että sillee.


      • aivotkäyttöön
        etsiillee kirjoitti:

        Kuka asuu 35 neliön kämpässä 350e kk, ei kukaan. Meidän kunnassa ton kokoset asunnot on alimmillaan 450e osa jopa yli 500e. Siis ihan kaupunginkin kämpät. Äitini asuu kaupungin kämpässä missä neliöitä 33, vuokra 470e, että sillee.

        Et siis lukenut. Asunto oli 70-luvun kunnossa eli ei mitään remonttia 40 vuoteen. Haloo, oletko vähän tyhmä!! Jos asuntoa on remontoitu on hinta tietysti aivan eri luokkaa mutta tuo uutinen julkaistiin viime viikolla jossa vuokramenot oli tilastoitu ja siis vuokramenot oli Helsingissä 15 e neliö ja muualla 11 e neliö. Tämä on siis keskiarvo.


      • Näkökohtia

        Ymmärrän näkökantasi vuokraajana, entä vuokralaisena olisitko itse vuokrannut asunnon jos olisit sitä käynyt katsomassa ja tarvinnut asuntoa ?


    • TiukkaaOnTäälläkin

      No ei tuo vielä mitään! Itse tienaan nettoma 3000€/kk josta menee yhtiövastike 200€, asuntolaina 1800€, autolaina 600€, ja ruokaan, bensaan yms menee aina myös se 500€ niin käteen jää vain alle satanen kuussa!!!

      • eivoiollaosamaksua

        Nuo nyt on ihan valintakysymyksiä. Säästöön sinulla menee käytännössä vähintään 1700 euroa kuukaudessa, eli asuntolainan lyhennys (ja jos tarvitset lisää käyttörahaa, voi summaa varmasti muokata). Autolaina on tyhmyyksissä hankittu jos siihen ei ole asuntolainan jälkeen varaa, sen lyhennystä ei voi oikein säästöksikään laskea kun auto ei ikinä ole hyvä sijoitus.
        Itsekin kituutan köyhyysrajalla käytettävissä olevissa tuloissa, ihan tarkoituksella, kun on tällä hetkellä 4 asuntolainaa samanaikaisesti.


      • halooooooo

        Pienennä hieman kuukausierääsi, niin jää elämiseen enemmän, pankin kanssa sovit


    • noniinew

      Ei voi laskea vain pelkkiä euroja kannattaako työ vai ei sillä jos olet missä vain töissä, niin sinulla on aina paremmat mahdollisuudet uppgreidata parempaan työpaikkaan kuin sillä joka makaa kotona.

      Mitä pitempi aukko tulee työhistoriaan, niin sen huonommalta se näyttää mahdollisen uuden työnantajan silmissä.

      • ByroB

        On tässä yritetty sanoa, että työllisellä on aina enemmän vaihtoehtoja kuin työttömällä. Alkaen tuosta, ett aplla on työterveyshuolto.. jos työttömällä on masennuslääkkeet, ei allergioita t. muita sairauksia olisi edes tutkittu vaan annettu se masislääkeresepti kouraan!
        Pahimmillaan työtön saa kuulla, ett pitäis se asunto myydä ja kuluttaa rahat ennenkuin saa mitään. Miten myyt asuntoa vaikka Salossa? Vaikka se olisi fiinimpikin! Pitää olla tosihyvä anssi ennenkuin sillä maksaa lainoja pois.
        Opintolainat maksettuaan saa ap valita, ottaako asuntolainaa vai lähteekö lomille!


    • wrreredsd

      Jokaisenhan se pitää itse laskea mikä "kannattaa" ja mikä ei. Pääasia että tietää ja sisäistää kaikki omien ratkaisujen vaikutukset nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

      Eri asioitahan me kukin arvostamme..Jollekkin raha, ura ja työyhteisö yms on tärkeää. Toisille taas elämän sisältö tulee muista asioista..

      Yhteiskunnan ja yksilön etu ei ole aina sama ja sosiaalinen paine on myös huomioitava omissa ratkaisuissa. Eli jos valitsee "Turhapuron elämän" ja on onnellinen siinä niin helpommalla pääsee kun kaveripiiri on myös samansuuntaista.

    • hankiomaasunto

      "Menoja on tässä kuussa: vuokra 500e/pieni kaksio"
      sinällään ihan ok vuokra, mutta aina kannatta tutkia, voisiko alkaa maksaa itselle eikä vuokraisännälleen. 500 euroa riittäisi 400 euron tasaerälainaan ja satasen vastikkeeseen. vielä kun huomioi, että vuokrat nousevat aina, vastikkeet suhteessa enintään saman verran, mutta lainan takaisinmaksukulut pysyvät sopimushetken tasolla.

    • kyllästynytkö

      Olen samaa mieltä kanssasi ei tuolla palkalla hurrata tässä maassa, mulla on palkka sama ja pari elätettävää, ei työn teossa mitään järkee ole noilla palkoilla, koska täällä on kaikki niin saakelin kallista. Olenkin miettinyt lopettavani työnteon ja antavan suosiolla lapseni yhteiskunnan huolletavaksi, minun rahani eivät siihen riitä, ja saavatpahan lapset joka päivä ainakin ruokaa, nyt siihen ei aina raha riitä.
      Ja luulen että tilanne pahenee koko ajan ja se myös näkyy yhteiskunnassa mutta siitä ei uskalleta puhua tai asioita vääristellään koska niiden halutaan näyttävän hyvältä.
      Todellisuudessa Suomessa menee päin persettä, ihme kyllä näiden politiisten päättäjien ja ihmisten jotka ei kärsi tästä tilanteesta, eivät välttämättä tiedä eivätkä välitäkään, kunhan omaperse pysyy pallilla.

    • rtrtrtrtrt

      Joo se parin tonnin brutton on kyllä aikalailla sama kuin työttömänä. Sitä kuluttaa enemmän rahaa käymällä töissä (matkakulut, ruoka, työn jälkeen tulee inhimillinen halu kuluttaa hieman enemmän jne). Etenkin pk-seudulla olisi paras alkaa palkan vähintään kolmosella, jotta vapaa-aikaansa kannattaa "uhrata". Ehkä kannattaisi opiskella lisää?

      • opelius

        Tai et työtön saa 32 euroo päivä plus siitä 20 prosenttia veroa, eli ei kun astut tähän paratiisiin.


      • Käytä_laskinta
        opelius kirjoitti:

        Tai et työtön saa 32 euroo päivä plus siitä 20 prosenttia veroa, eli ei kun astut tähän paratiisiin.

        Ei se tuki yhteiskunnalta siihen jää. Asumistuet, toimeentulotuki sun muut tulee päälle.
        [Paitsi jos sinulla on ennestään omaisuutta ja jäät työttömäksi, ensin ansiosidonnainen vielä OK, sen jälkeen pelkät yhteiskunnan tuet ei riitä pitämään yllä entistä elintasoa, ehkä ei edes entistä asuntoa saati sitten kesämökkiä, autoa.]


      • elät.harhassa
        Käytä_laskinta kirjoitti:

        Ei se tuki yhteiskunnalta siihen jää. Asumistuet, toimeentulotuki sun muut tulee päälle.
        [Paitsi jos sinulla on ennestään omaisuutta ja jäät työttömäksi, ensin ansiosidonnainen vielä OK, sen jälkeen pelkät yhteiskunnan tuet ei riitä pitämään yllä entistä elintasoa, ehkä ei edes entistä asuntoa saati sitten kesämökkiä, autoa.]

        Jaahas taas. Periaatteessa työttömällä on vain työttömyyspäiväraha (ansiosidonnainen=et saa toimeentulotukea) eli työmarkkinatuki tai peruspäiväraha kelasta asumistuki (tietyt normit) mahdollinen toimeentulotuki

        Eli ansiosidonnaisella olevat saa harvoin toimeentulotukea ei välttämättä edes asumistukeakaan jos se anssi on yli asumistuen tulorajojen ja raja menee paikkakuntakohtaisesti esim. hesassa jossa kalleimmat asumismenot niin sinkulle n. 1867 e kk BRUTTONA ja asumistukea ei enää tipu. Eli jos saat bruttona tuon saat tulla sillä toimeen ilman mitään muita tukia. Ja alimmassa kuntaryhmässä tarkoittaa siellä aivan peräkylillä pohjoisessa tuloraja on 1520 e kk brutto eikä muita tukia tule.

        Käytännössä siis vain erittäin vähäisellä työttömyystuella on mahdollisuus saada seka asumistukea että toimeentulotukea. Lisäksi toimeentulotukea ei tule sitä 485 e kk ei todellakaan. Jospa jokainen nyt niillä pikkukätösillään käy tekemässä toimeentulotukilaskurilla ja asumistukilaskurilla miten homma toimii.

        "Ei se tuki yhteiskunnalta siihen jää. Asumistuet, toimeentulotuki sun muut tulee päälle.
        [Paitsi jos sinulla on ennestään omaisuutta ja jäät työttömäksi, ensin ansiosidonnainen vielä OK, sen jälkeen pelkät yhteiskunnan tuet ei riitä pitämään yllä entistä elintasoa, ehkä ei edes entistä asuntoa saati sitten kesämökkiä, autoa.]"

        Jos sattuu olemaan omaisuutta huomioidaan se sekä asumistuessa että toimeentulotuessa. Toimeentulotukea et saa lainkaan vaikka siihen olisit tulojen perusteella oikeutettu jos sinulla on omaisuutta. Ehto on, että myyt kaiken omaisuutesi ennen kuin mitään tippuu. Ja siitä omaisuuden myynnistä tehdään jaksottamispäätös jolle ajalle ei tukia tule. Riippuu omaisuuden määrästä voi olla että muutama vuosi menee ennen kuin voi hakea tt-tukea.

        Entistä elintasoa ei ole tarkoitus pitää yllä toimeentulotuella. Elät pahasti harhoissa noissa tukiasioissa. Meillä ei olisi leipäjonoja eikä asunnottomia jos ihan saisi entiseen malliin tukia mitä sai palkkaakin. Eli ei se riitä edes siihen viimesijaiseen tukeen mihin se on tarkoitettu vaan ihmiset näkee jopa nälkää. Jospa nyt kuule kävisit itse katsomassa niitä ehtoja.


    • onktottakans

      ei kai nyt 60 euroa voi olla sähkö kuussa..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe