Liikahappoinen vatsa?

GERDNERD

Moi!

Kävin GastroPanel-tutkimuksissa vatsanturvottelun vuoksi omakustanteisesti tässä pari viikkoa sitten ja ainoa "löydös" oli matala gastriini-17-arvo (minulla alle 1, viitearvo 1-7). Selitteessä kerrottiin tämän viittaavan mahahapon liikaeritykseen, mahdollisesti GERD tai NERD. NO, näitä googletellessani vähän yllätyin, koska mikään refluksitautihan on viimeinen, mikä mulla tässä on tullut mieleen, koska varsinaista närästystä olen tuntenut elämässäni ehkä pari kertaa? Happosalpaajia en ole oikeastaan koskaan käyttänyt muutakuin vatsaa rauhoittamaan, jos joskus on tuntunut vatsassa kiertävän eikä ole muutakaan parantavaa ollut lähistöllä :D

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta alhaisesta arvosta? Käytättekö säännöllisesti nyt sitten siihen jotain happosalpaajaa? Voiko liikahappoisuus aiheuttaa löysää vatsaa ja vatsan turvotusta, herkkävatsaisuutta? Onko tämä siis kuitenkin vastaus kaikkeen, vaikka olinkin jo vähän pettynyt, että rahat menivät hukkaan ilman, että taaskaan irtosi mitään apua.

Taustoiksi kerrottakoon ennenkuin joku käskee laihduttaa, että elämäntapani ovat terveelliset, en syö valmisruokia enkä käytä sokeria, juon vettä, liikun säännöllisesti sekä hyötyliikuntaa että voimaharjoittelua ja lenkkeilyä, (paheena tosin istumatyö), olen kokeillut FODMAP-ruokavaliota, olen jättänyt maitotuotteet pois (tämän myötä pahin turvottelu häipyi!), olen yrittänyt suosia gluteenitonta, en juo kahvia kuin pääsääntöisesti mukillisen päivässä, joskus kaksi. En tupakoi, en juo alkoholia kovinkaan usein. En juo limppareita enkä muitakaan hiilihapollisia juomia. Käytän kuitulisää, lisäravinteita (sinkki, D, (C), (MSM), omega-3, magnesium, maitohappobakteerit) ja glutamiinia. Olen normaalipainoinen, enemmän hoikka kuin roteva. 175 cm / 67 kg. Rasvaprosentti oli alkuvuodesta 13 pintaan, lihaksia löytyy. Palautusjuomana käytän stevialla makeutettua riisiproteiinia, joka toki ei ole varmaan ihan ykköshyvää herkkävatsaiselle, mutta eipä ainakaan pieretä 8)

Ja juu, kyllä menen keskustelemaan vielä lääkärinkin kanssa asioista, mutta kokemuksia olisi kiva kuulla myös kanssakärsijöiltä :)

14

4714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papusilmä

      Moi hapottomaan mahaan kokeile aceteumia. mielestäni sinun kannattaa tehdä myös keliakiatesti. Minulla todettiin keliakia 15 vuotta sitten ja vastaavanlaiset oireet kuin sinulla ja paljon muuta paranivat keliakia ruokavalion ansiosta.

      • mietiennekuinvastaat

        ETKÖ ymmärrä lukemaasi?
        "Selitteessä kerrottiin tämän viittaavan mahahapon liikaeritykseen, "
        LIIKA TARKOITTAA YLI TARPEEN!


      • Papusilmä

        Jaa joo Acetium toimii siihenkin ja PAREMMIN vielä. Neutralisoi vatsan.
        Papusilmä = muuten kirurgi


      • GERDNERD

        Miten se nyt siihenkin liikahappoisuuteenkin auttaa? Nopealla googletuksella ei ainakaan puhuta mitään muuta kuin hapottomasta mahasta / helikobakteerin vaurioittamasta mahan limakalvosta. Ja vähän niistä, jotka käyttävät happosalpaajia. Mä en käytä, ainakaan toistaiseksi.


    • Röyh

      Juu, kokemusta on gastropanelin testistä. Hakeuduin testiin vuosia kestäneen närästys ongelman johdosta. Samanlainen tulos tuli testistä, gastronomi 17 b alle 1 --> liikahappoisuutta.
      Närästystä on tutkittu useaan otteeseen tähystys 3x , tasan ultra ja tietokonekuvaus, Impedanssimittaus ja ruokatorven manometria.Tutkimustuloksissa ei mitään poikkeavaa eli ihan normaalit.
      Se mikä tässä ihmetyttää... Gastrin 17 b arvo viittaa voimakkaaseen liikahappoisuuteen , mutta imbedanssimittaus ja ruokatorven manometria täysin normaalit, ei hapon nousua yms. Kysyin hohtavalta lääkäriltä, että kuinka tämä on selitettävissä? Lääkäri oli sitä mieltä että ei voi auttaa asiassa.
      Närästyslääkkeitä on tullut kokeiltua koko kirjo, enemmän haittaa kuin hyötyä, vatsakipuja. Ruokavaliossa siirryin n. Pari vuotta sitten gluteenittoman ja laktoosittomaan, vatsa turvotus hävisi ja n. 20 kg painoa, nyt 188cm/80kg. Elämäntavat kaikin puolin terveet.
      Acetiumista ei ole ollut ongelmaan apua, tosin alkoholia nauttiessa erinomainen nappi, ei tuu krapulaa ja olo muutenkin paljon virkeämpi.

      • GERDNERD

        Mullakin maitotuotteiden poisjättäminen auttoi pahimpaan turvotukseen, mutta kaikenlaiset vatsa- ja suolistovaivat jatkuvat edelleen eli vastaus täytyy löytyä jostain muualta. Pinkeä "raskausvatsa" iltaisin on jäänyt pois maitotuotteiden myötä, mutta nyt pitäisi tämä muu turvotus ja ongelmallisuus saada vielä jotenkin karsittua :)

        Viljatuotteita syön muutenkin todella vähän ja nyt puolisen vuotta olen suosinut niissäkin gluteenitonta, enkä ole niiden suhteen juuri huomannut muutosta kropassa suuntaan tai toiseen... Johtuen ehkä juuri siitä käytön vähäisyydestä.


    • soodaaveteen

      Ylihappoinen vatsa oli myös isälläni.
      Lievimmillään happovaiva tuntuu kuin vatsan kurinana sitä voi luulla näläksi.
      Juon kannullisen vettä vuorokaudessa. Lasken aamulla kannuun veden ja laitan siihen 2 maustemitallista ruokasoodaa. Ennen nukkumaan menoa kannun on oltava tyhjä.

      Isä litki Wissyä korikaupalla varsinkin kesällä.. :)
      Talvella kun vatsaa "porotti" sekoitti ruokasoodaa vesilasilliseen ja joi sen.

      Olen ollut kolme kertaa tähystyksessä, silloin en ollut juonnut soodavettä. Tähystyksen tehnyt lääkäri sanoi vatsahapon kuplivan sisälläni ja määräsi todella kalliin lääkkeen n. 50€/kk. Sen jälkeen olen pitänyt soodavettä kannussa eikä närästysongelmaa ole ollut.

      • GERDNERD

        Olen tässä nyt pari päivää yrittänyt tulkita vatsaani ja oloani tämän happoisuuden kannalta, ja kaipa näitä omia vatsatuntemuksia voisi toisaalta sitten kuvailla myös "kuplinnaksi". En vain ole koskaan osannut ajatella, että vaivani voisivat johtua refluksista tms. koska ei mulla nouse mitään hapanta suuhun eikä ole muita perinteisiä refluksivaivoja. En myöskään närästystä osaa tunnistaa edes?

        Kävin ostamassa nyt apteekista jotain närästyslääkettä ihan vaan testiin, josko selkeästi huomaisi auttavan johonkin oireeseen edes, mutta toisaalta en halua koko loppuelämääni syödä alumiinipillereitä...

        Täytynee kokeilla tuota ruokasoodaa veden joukossa. Kiitti vinkistä!


    • Sepultura2012

      Se miksi Acetium auttaisi närästykseen liittyy todennäköisesti siihen että asetaldehydi vapauttaa histamiinia vatsan syöttösoluista jotka taasen säätelevät mahahapon eristystä.

      Itse olen kroonikkona saanut Acetiumista hyötyä.

      Itse asiaan:

      * Fodmap: Tiukasti vaan kuuri useammaksi kuukaudeksi.
      Minulla se ainakin auttoi. Sokeriton, hiivaton, maidoton, vehnätön

      * Liikunta: Sanoit kyllä liikkuvasi mutta silti mainitsen erikseen selän ja vatsanalueen lihakset. En tiedä virallisia termejä, mutta tuo alue jonka voisi kuvitella tukevan vatsaa/palleaa/sulkiaporttia jne.

      * PPI-kuurista on hyötyä jos närästys on polttanut limakalvot niin rikki että ne vaativat sen viikon pari toipumista. Muista vain että kuurin jälkeen tulee monesti krapula johtuen siitä että happoa pumppaantuu normaalia enemmän kroppaan

      * Stressi: Jos sellaista on - vähennä. Stressi on yksi pahimmista aiheuttajista.

      Tsemppiä!

      • GERDNERD

        Kiitti vinkeistä! :)

        Olen syönyt runsaasti punaista lihaa viimeiset puoli vuotta ja jätin sen nyt kokonaan pois, niin olo on parantunut. Jätin sen lähinnä siitäkin syystä, että nyt on ollut enemmän oireita ja koska elimistö tuntuu muutenkin käyvän kovilla, niin raskas punainen liha ei välttämättä ole rasittuneelle ruoansulatuselimistölle parhainta ravintoa. On kohentanut oloa nyt ainakin hetkiseksi, ei tosin ihan täysin kunnossa ole siltikään.. Eilen söin pienen lehtipihvin ja vaikka otin ruoansulatusentsyymejä kyytipojaksi, niin silti illalla jo alkoi vähän vatsa oireilla ja tänään "kiersi mahassa", johon nappasin närästyslääkkeen ja homma vaimeni. Eli ilmeisesti mulla tää "närästys"/"liikahappoisuus" on aina ollut tätä tällaista mahassa kurinaa ja vähän kiertämistä, jonka olen yhdistänyt johonkin ihan muuhun.. Jännä löytää näille oireille jotain uusia ratkaisuja :D oppia ikä kaikki!

        Katsotaan, mitä maha tykkää viikon etelänlomasta :) luulisi loman ainakin lievittävän tuota viimeistä kohtaa, eli stressiä! :) loman jälkeen maanantaina sitten onkin lääkärin vastaanotto ja kuullaan, mitä kliinisen lääketieteen edustaja mulle ehdottaa ratkaisuksi :)


    • GERDNERD

      Lääkäri määräsi mulle hoidoksi parin viikon kuurin Omeprazoleita ja vähän verikokeita. Tosi hankala saada itsensä motivoitua syömään noita Omeprazoleita enkä olekaan vaadittua kahta tablettia saanut kovinkaan monena päivänä otettua.. hohhoijaa. No, pitää yrittää. Eräänä päivänä kapselin jälkeen tuli kova vatsakipu ja nyt tietysti yhdistän sen siihen, että jos otan toisen, niin sitten tulee kipu, joten täytyy vähän miettiä, koska ottaa - ja sitten se toinen tabu jää ottamatta :D apua ei yhdestä ole juuri ollut.

      http://www.sinunapteekki.fi/catalog/enzymedica/enzymedica-acid-soothe-liikahappoisuuteen-p-7441.html

      Onko joku tätä kokeillut liikahappoisuusongelmiin?

      • Mr_yli_viiskymmentä

        Minulla on ollut happo-ongelmia ja myös refluksitautia, joihin lääkärit on määränneet mm. Omeprazolia. Tuli tehtyä sellainen havainto, että närästykseni loppuu kuin seinään eräillä juotavilla probioottisilla jogurteilla. Tunnen toisinaan myös niiden "hyväilevän" vaikutuksen vatsalaukussani.
        Minulle tosiaan näyttää olevan hyötyä noista juotavista jogurteista tässä mielessä vaikka eipä niitä taideta närästyksen estoon mainostaa - toimiikohan muilla?


      • Anonyymi
        Mr_yli_viiskymmentä kirjoitti:

        Minulla on ollut happo-ongelmia ja myös refluksitautia, joihin lääkärit on määränneet mm. Omeprazolia. Tuli tehtyä sellainen havainto, että närästykseni loppuu kuin seinään eräillä juotavilla probioottisilla jogurteilla. Tunnen toisinaan myös niiden "hyväilevän" vaikutuksen vatsalaukussani.
        Minulle tosiaan näyttää olevan hyötyä noista juotavista jogurteista tässä mielessä vaikka eipä niitä taideta närästyksen estoon mainostaa - toimiikohan muilla?

        Mikä sen jugurtin nimi on, mikä sulla toimii?


    • Anonyymi

      Olen kärsinyt liikahappoisuudesta jo puolitoista vuotta. Lisäksi myös alavatsassa kipua aina silloin tällöin. Kokeiltu on monenlaista ruokavaliota. En juo alkoholia muuta kuin todella harvoin, en tupakoi, liikun kohtuudella. Tähystetty on, verikokoita on otettu, ei löytynyt syytä happoisuuteen. Happosalpaajia olen syönyt usean kuurin, hetken helpotus ja taas alkaa oireet.
      CRP vaihteli 2-10 välillä, virtsa hapan, veren happoarvo taulukon ulkopuolella.
      Olen tarkastuttanut hampaani säännöllisesti. Sitten menin taas hammaslääkärille ja sanoin lääkärille, että hampaita vihloo aina joskus, varsinaista särkyä ei ole ollut, ikenetkin olivat hieman tulehtuneet. Sitten hammaslääkäri sanoi, että otetaanpas röntgenkuva.
      Ja sieltähän se syy koko hommaan löytyi. Viisaudenhampaat tulehtuneet. Ne poistettiin ja söin penisiliinikuurin. Oireet hävisivät.
      Tuo hammasjuuritulehdus ei välttämättä näy CRP:ssä, eikä tulehduksesta aiheudu välttämättä hammassärkyäkään.
      Eli, jos teillä on viisaudenhampaat poistamatta, eikä mitään muuta selitystä löydy kannattaa kuvauttaa hampaat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe