Kauden 2016 vaatteet päällä uinnit

uimariuimari

Ajattelin tehdä uuden aloituksen kun tuo toinen vaatteet päällä uinnin ketju on jo venynyt niin pitkäksi. tänne siis kaikki uinnit ja muut vuoden 2016 märät vaatteet touhut. Oma uintikausi vielä korkkaamatta, vesien lämpenemistä odotellessa.

152

2571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WetSl

      Märkäpuku päälle niin pystyy käydä kylmemmässäkin vedessä uimassa ;) Oma uintikausi on poikkeuksellisesti myös vielä aloittamatta. Parhaimmillaan olen uinut märkäpuvun kanssa jäiden seassa :)

    • wetfinn

      Siirrän aamuisen postauksen tänne...

      Vapaapäivä, luvassa lämmintä ja aurinkoista. Aamiainen syöty. Olen juuri pukeutunut, ylläni on uudet tummanvihreät alushousut, uusi musta t-paita, uudet mustat Helly Hansen-sukat, uudet Levi's 501 Shrink to fit-farkut, uusi tummanharmaa Everlast-huppari ja uudehkot tummansiniset Conversen hi-topsit. Erinomainen vaatetus sikäli, että olen lähdössä uimaan.

      • wetfinn

        Kävin aluksi meren rannalla, mutta totesin veden olevan pidempää viihtymistä ajatellen liian kylmää. Niinpä lähdin järven rantaan, pieni yleinen ranta jossa ei tullessani ollut ketään.

        Hitaasti kävelin lämpimään, kirkkaaseen veteen nauttien kastumisen tunteesta ja katsellen kuinka vaatteeni kastuvat. Välillä otin muutaman askeleen takaisin ihaillakseni kuivan ja märän vaatteen kontrastia. Lopulta olin kaulaa myöten vedessä ja lähdin uimaan, tuntui jälleen kerran mahtavalta tuntea uudet vaatteet kehon ympärillä vedessä. Uiskentelin jonkin aikaa, sitten nousin hyppylaiturille, katselin kiiltäviä vaatteitani ja kenkiäni ja nautin märkien vaatteiden tunteesta auringon lämmittäessä. Seisoin laiturin reunalla selkä veteen päin siten, että kantapäät olivat jo tyhjän päällä. Seisoin ja odotin milloin antaisin tasapainoni herpaantua, hetken kulutta kaaduinkin lämpimään veteen. Tuntui mahtavalta. Välillä käytin uimapatjaanikin kelluskeluun, olisi vain pitänyt ottaa se "tuoli" kun vesi on niin kirkasta. Eräs pariskunta tuli rannalle, hämmästelivät tietenkin uima-asuani, mutteivät siitä sen enempää välittäneet. Rantaan alkoi vähitellen tulla enemmänkin väkeä, mm. useamman nuoren miehen seurue, jotka eivät puhuneet asiasta mitään. Sain olla varsin rauhassa. Lopulta nousin ylös ja annoin aikani veden valua pois vaatteistani, sitten laitoin muovisen istuinsuojan auton penkille ja lähdin kaupoille. Pidin märät vaatteet päälläni vielä useamman tunnin, kunnes ne alkoivat olla vähitellen kuivat. Tällä tavoin saan raakafarkut parhaiten muotoiltua itselleni mukaviksi. Nuo kyseiset farkut kyllä kastuvat vielä useasti, sillä niistä on tarkoitus tulla minun "ykkös-uimahousut".

        Nyt vain odotan milloin seuraava tilaisuus uimiseen tulee, täytyy mennä tuonne samalle rannalle ja ottaa se "tuoli", saa ihailla veden alla olevia vaatteitaan ja kenkiään.


      • uimariuimari

        "Eräs pariskunta tuli rannalle, hämmästelivät tietenkin uima-asuani" Tuo se jaksaa henk. koht. ärsyttää kun täälä suomessa ei vissiin koskaan opita suhtautumaan neutraalisti vaateuimareihin, hyväksytäänhän täällä homot ja mamut ym. niin miksi vaateuimareita jaksetaan hämmästellä.
        Olin parivuotta sitten hailuodossa lomareissulla niin oli mahtava uintipaikka: Pitkä matala hiekkaranta, kirkas ja tosi lämmin vesi. Adidaksen verkkaripuku näkyi kelluessa hienosti veden alta, sai hyviä kuvia arkistoon.


      • wetDaddy
        wetfinn kirjoitti:

        Kävin aluksi meren rannalla, mutta totesin veden olevan pidempää viihtymistä ajatellen liian kylmää. Niinpä lähdin järven rantaan, pieni yleinen ranta jossa ei tullessani ollut ketään.

        Hitaasti kävelin lämpimään, kirkkaaseen veteen nauttien kastumisen tunteesta ja katsellen kuinka vaatteeni kastuvat. Välillä otin muutaman askeleen takaisin ihaillakseni kuivan ja märän vaatteen kontrastia. Lopulta olin kaulaa myöten vedessä ja lähdin uimaan, tuntui jälleen kerran mahtavalta tuntea uudet vaatteet kehon ympärillä vedessä. Uiskentelin jonkin aikaa, sitten nousin hyppylaiturille, katselin kiiltäviä vaatteitani ja kenkiäni ja nautin märkien vaatteiden tunteesta auringon lämmittäessä. Seisoin laiturin reunalla selkä veteen päin siten, että kantapäät olivat jo tyhjän päällä. Seisoin ja odotin milloin antaisin tasapainoni herpaantua, hetken kulutta kaaduinkin lämpimään veteen. Tuntui mahtavalta. Välillä käytin uimapatjaanikin kelluskeluun, olisi vain pitänyt ottaa se "tuoli" kun vesi on niin kirkasta. Eräs pariskunta tuli rannalle, hämmästelivät tietenkin uima-asuani, mutteivät siitä sen enempää välittäneet. Rantaan alkoi vähitellen tulla enemmänkin väkeä, mm. useamman nuoren miehen seurue, jotka eivät puhuneet asiasta mitään. Sain olla varsin rauhassa. Lopulta nousin ylös ja annoin aikani veden valua pois vaatteistani, sitten laitoin muovisen istuinsuojan auton penkille ja lähdin kaupoille. Pidin märät vaatteet päälläni vielä useamman tunnin, kunnes ne alkoivat olla vähitellen kuivat. Tällä tavoin saan raakafarkut parhaiten muotoiltua itselleni mukaviksi. Nuo kyseiset farkut kyllä kastuvat vielä useasti, sillä niistä on tarkoitus tulla minun "ykkös-uimahousut".

        Nyt vain odotan milloin seuraava tilaisuus uimiseen tulee, täytyy mennä tuonne samalle rannalle ja ottaa se "tuoli", saa ihailla veden alla olevia vaatteitaan ja kenkiään.

        Minkälaiset raakafarkut on uimahousuina? Pidän erityisesti farkuista jotka on kunnon paskua matreriaalia ja imee kunnolla vettä, ja kiiltelee märkänä pitkään.

        Tyhmä kysymys, mistä raakafarkkuja kannattaa etsiä / mitkä merkit niitä valmistaa? Olen vähän yrittänyt silmäillä sokos / stocmann yms normikaupat ,mutta ei ole osunut silmään.


      • uimariuimari
        uimariuimari kirjoitti:

        "Eräs pariskunta tuli rannalle, hämmästelivät tietenkin uima-asuani" Tuo se jaksaa henk. koht. ärsyttää kun täälä suomessa ei vissiin koskaan opita suhtautumaan neutraalisti vaateuimareihin, hyväksytäänhän täällä homot ja mamut ym. niin miksi vaateuimareita jaksetaan hämmästellä.
        Olin parivuotta sitten hailuodossa lomareissulla niin oli mahtava uintipaikka: Pitkä matala hiekkaranta, kirkas ja tosi lämmin vesi. Adidaksen verkkaripuku näkyi kelluessa hienosti veden alta, sai hyviä kuvia arkistoon.

        Tuossa juuri vastaava puku kuin mikä tuli hailuodossa uitetta meressä ja monesti käyttänyt ko. pukua muulloinkin uidessa. https://www.amazon.co.uk/Adidas-Samba-Suit-Polyester-Tracksuit/dp/B01EUQZQCQ Kyseinen puku on suosikki uimapuku omista verkkareista ja on usein ihan normaalissa käytössä myös koska on mukavan kevyt päällä ja hieno. Onneksi on tuo arka hopean värikin on säilynyt puhtaana, vaikka on tullut uitua vähän likaisemmissakin vesissä.


      • wetfinn
        wetDaddy kirjoitti:

        Minkälaiset raakafarkut on uimahousuina? Pidän erityisesti farkuista jotka on kunnon paskua matreriaalia ja imee kunnolla vettä, ja kiiltelee märkänä pitkään.

        Tyhmä kysymys, mistä raakafarkkuja kannattaa etsiä / mitkä merkit niitä valmistaa? Olen vähän yrittänyt silmäillä sokos / stocmann yms normikaupat ,mutta ei ole osunut silmään.

        Itse olen ostanut Leviksen 501 Shrink to fit-farkut, joskus ne tunnetaan merkillä 501xx, ebaysta. Yleensä ne tulevat USA:sta eivätkä sinänsä erityisen halvat ole, mutta kun tarjonta on niin vähäistä täälläpäin.

        Uimahousuina ne ovat mitä parhaat, ensimmäisellä kerralla on mahtava fiilis kun jäykähköt uudet farkut kastuvat ja alkavat hakea muotoaan. Kun ahkerasti ui farkuilla, niistä tulee todella mukavat ajan mittaan. Materiaali on paksuhkoa ja kosteus pysyy yllä tuntikausia, kiiltokin pysyy varsin pitkään, tosin käytän yleensä myös paksuhkoja huppareita joista riittää vettä farkuille hyvän aikaa. Voin suositella lämpimästi, itse en taida enää ostaa muuta kuin raakafarkkuja ja uida ne mukaviksi, ihan ns käyttöfarkutkin.


      • wetDaddy
        wetfinn kirjoitti:

        Itse olen ostanut Leviksen 501 Shrink to fit-farkut, joskus ne tunnetaan merkillä 501xx, ebaysta. Yleensä ne tulevat USA:sta eivätkä sinänsä erityisen halvat ole, mutta kun tarjonta on niin vähäistä täälläpäin.

        Uimahousuina ne ovat mitä parhaat, ensimmäisellä kerralla on mahtava fiilis kun jäykähköt uudet farkut kastuvat ja alkavat hakea muotoaan. Kun ahkerasti ui farkuilla, niistä tulee todella mukavat ajan mittaan. Materiaali on paksuhkoa ja kosteus pysyy yllä tuntikausia, kiiltokin pysyy varsin pitkään, tosin käytän yleensä myös paksuhkoja huppareita joista riittää vettä farkuille hyvän aikaa. Voin suositella lämpimästi, itse en taida enää ostaa muuta kuin raakafarkkuja ja uida ne mukaviksi, ihan ns käyttöfarkutkin.

        Thanks, ostoslistalle! Ehdottomasti!

        Eilen töiden jälkeen tuntui senverran hiostavalta että töiden jälkeen istahdin farkuissa ja työpaidassa lasten uima-altaaseen, vettä n. 25cm syvyydeltä. Altaassa on kokoa senverran että mahduin pitkäkseni pötköttämään, ja kastuihan ne vaatteet läpikotaisin. Vaimoa vaan nauratti ja hän tuli seisoskelemaan altaaseen, ja mikä on todennäköisyys että hän pääsi kuivana pois? 0%, ja kyllähän siinä vaimokin kastui. Nousin pois, kiertelin vähän pihassa märissä vaatteissa ja nautiskelin auringossa istuen. Märät farkut tuntui upealta. Menin vielä kerran veteen. Lopulta menin vielä sisälle suihkuun vaatteet päällä.

        Vaimo ymmärtää tätä huvia. Lapsia kun paikalla on, pitää hieman peitellä "innostuvia ruumiinosia", mutta se ei ole vaikeaa. Uintipuuhat jatkuu mökillä, viimeistään. Saisiko Levis 501xx:t hankittua siihen mennessä?


      • wetfinn

        Eiköhän ne ehdi saada jos nopeasti tilaa. Erityisesti ensimmäisillä kerroilla kannattaa pitää ne hyvin märkänä ja vielä antaa kuivua päälle, niin ne saavat hyvin muotonsa. Kannattaa tilatessa lukea ohjeet oikean koon valitsemiseksi, jotta ne ovat kutistuttuaan hyvät. Olen ostanut ebaysta myös muovisoljella varustettuja vöitä, jotta vältän ruostetahrat. Hakusanalla "quick dry belt" löytyy.

        Kävin torstaina meressä, oli ihan uskomattoman lämmintä, harmi että piti lähteä lentokentälle, muuten olisin varmaan ollut pitkään rannalla, käynyt kotona vaihtamassa kuivaa päälle, syönyt ja lähtenyt uudestaan rannalle uimaan. Toisaalta täällä Hollannissa on myös kivaa, ensi viikolla pääsee taas kotibiitsille.


    • H2OtaPöksyissä

      Olen muutaman kerran pistäytynyt loma-aikaan Yyterissä ohi kulkiessani sopivan kelin sattuessa. Se on myös kelvollisen tuntuinen paikka tähän tarkoitukseen. Kuten viime vuoden ketjussa kerroin, en kaipaa yleisöä. Siksi olen tyytynytkin siihen, että heitän paidan pois ja käärin verkkarin lahkeet ylös. Kun sitten kävelee tarpeeksi syrjään sen nudistiosaston ohi, niin arvelen, ettei matkan päästä kukaan kiinnitä huomiota jos välillä kahlaa "liian syvällä". Siellä syrjässä kulkee muitakin lenkkeilijöitä, joten siinä mielessä ei pääse erottumaan joukosta. Sitten kun lähin lenkkeilijä kääntyy takaisin, niin kahlaan hetkeksi syvempiin vesiin.

      Yleensä siellä ei näe muita vaatteensa kastelevia. Kerran oli kuitenkin nuori nainen mustassa märässä mekossa (juuri vedestä tuleen näköinen) ja osuin sattumalta kohdalle, kun olin tulossa takaisin "syrjästä". Olipa ihan mieleenpainuva näky.

    • uimariuimari

      Tämän viikon aikana pakko ehtiä avata uintikausi ennen perjantaina alkavaa "jääkautta."

      • uimariuimari

        En vieläkään kerinnyt avaamaan uintikautta, jos sitten huomenna..? Löyty youtubesta lyhyt mutta hieno pätkä adidaksen verkkaripuku päällä uintia: https://www.youtube.com/watch?v=w8WKgi2vYxw Alkaa kohdasta 4:33 Itse ainakin tykkään ehdottomasti verkkaripuku päällä uinnista, mutta ei verkkarit hupparin kanssa ole yhtään huono vaihtoehto.


      • uimariuimari

        Viimein uintikausi korkattu. Varustuksena samat umbron verkkarit ja musta leijona vetoketjuhuppari kun viime vuoden ensimmäisellä uinnilla. Oli tosi epätasaisesti vesi lämmintä, toinen käsi saattoi olla linnunmaidossa ja toinen jääkylmässä. Hyvä tuo hupparin huppu kun voi pitää suojana rantavedessä kivillä istuksellessa ettei esim. niska pala auringon paahteessa eikä saa auringonpistosta.


      • H2OtaPöksyissä

        Helle vapaata yksin mökillä = vaatteet päällä järveen. Eli täälläkin on kausi korkattu. Vesi oli sen verran viileää, ettei kovin hyvin vielä siellä viihtynyt. Neitsytuinnille pääsi kevättalvella hankitut päällyshousut - puuvilla, mitälie sekoitusta, arvelen niiden olevan. Muita vaatteiden kastumiseen johtaneita aktiviteetteja olivat eilisen päivän mittaan auton huuhtelu vesiletkua käyttäen siitepölystä, kasvimaan kastelu ja sauna. Päivän teemana oli siis työssä oppimisen sijaan työssä kastumista ....


    • uimariuimari

      Kyllä taas suomen kesä näyttää "parastaan," hemmetinmoinen tuuli ja 8 astetta lämmintä. Ei tartte haaveilla uimaan lähdöstä taas pitkiin aikoihin.

      • wetDaddy

        Mielestäni vaatteet päällä on lämpimämpää uida (ts olla vedessä) kuin uida "alasti". Tosin, se vedestä poistuminen, joka on yksi vaatteet päällä uinnin hauskimmistä jutuista, on vähän toinen juttu.


      • uimariuimari

        En osaa sanoa tuohon lämmöntunteeseen kun on tullut uitua "alasti" viimeksi joskus ~25 vuotta sitten pikkupoikana. Sen jälkeen oli piiitkä tauko, vaikka aina teki mieli vaatteet päällä uimaan, mutta asia herätti vastustusta niin en sitten uinut kun vasta yli 15 vuotta myöhemmin. Siitä lähtien on tullut uitua vain vaatteet päällä elikkä verkkaripuvuilla tai verkkarit huppari yhdistelmällä. Toisaalta se vedessä oleminen on paljolti lötköpötkön avulla kellumista ja sen avulla uimista koska tuo kunnon uimataito on vieläkin saavuttamatta, mutta parempaan suuntaan menossa joka kesä.
        Kylmältä se vesi vaan tuntuu aluksi mutta helpoimmalla siitä selviää kun ensin kahlaa mahaa myöten veteen ja sitten äkkiä kýykkyyn.
        Hyvältä se vaatteet päällä vedessä oleminen tuntuu ja samoin oikein lämpöisellä aurinkonpasteella märissä vaatteissa rannalla oleminen kun vesi viilentää sopivasti ja aurinko lämmittä ja märät verkkarit vasta hyvältä näyttääkin auringonpaisteessa. Harmi vaan kun iso osa parhaista kesäpäivistä menee aina töiden merkeissä, mutta onneksi kuitenkin uinneille jää aikaa. Nyt kun vaan tulisi kunnon lämmin ja pitkä kesä.


    • verkkariuimari

      Ensinnäkin vaihdan tuon uimariuimari nimimerkin verkkariuimariksi kun se kuvaa hyvin ja on vähä "järkevämmän" tuntuinen. Sitä on joskus takavuosina tullut käytettyäkin.
      Lupaa juhannusviikolle aika hyvää säätä niin jos pääsisi taas jatkamaan kylmyyden takia keskeytyksissä ollutta uintikautta ,verkkareissa luonnollisesti. En tiedä onko muita joille nimenomaan verkkarit on se ehdoton uintivaatetus, mutta tykkään käyttää verkkareita aina muutenkin (paitsi juhlissa) ja kiiltävä kangas näyttää ja tuntuu niin hyvältä kuivana ja märkänä. Saa lisäksi hyvän uv-suojan kun uiskentelee verkkaripuku päällä ja vaihtoehtoisesti vielä parempi jos huppari takin tilalla ja huppu päässä. Tämä nyt menee vähä vanhan toisteluksi, mutta täytyy pitää keskustelua yllä ettei viestiketju katoa kovin kauas kun tuo hakusysteemikin on niin surkea nykyään.

      • verkkariuimari

        Tuli elen käytyä uiskentelemassa. Varustuksena useamman kerran uitetut umbron verkkarit ja ja fruit de loomin vetoketjuhuppari joka sai neitsytuintinsa. En vaan tiedä mikä nyt mättää kun ei oikein ollu intoa uimiseen ollenkaa. En tiedä oliko varustus kuitenkin väärä, pitäiskö koittaa jotakin adidaksen verkkaripukua välillä...
        Harmittaa kun kelien puolesta luvataan hyvää uintikautta ainakin toistaiseksi niin sitten meinaa olla inspiraatio hukassa.
        T: verkkariuimari ex. uimariuimari


    • Villistimppa

      Oletteko menneet villapaidassa uimaan? Paksu villis ilman aluspaitaa löystyy upeasti. En ole vielä kokeillut tänä kesänä mutta ajatus kiihottaa...

    • verkkariuimari

      Kovin hiljainen meinaa tämä ketju olla vaikka ihan ok uintikelit suurimmassa osassa maata ja juhannuskin takana.
      Kävin pikaisella iltauinnilla ja alkoi se tunnelma taas löytyä kun valitsin suosikki verkkaripuvun. Siis tämän: http://ecx.images-amazon.com/images/I/71DEqtsXq1S._SY679_.jpg Tuntui mukavalta kelluskella tyynellä järvellä, ainut ongelma tosin oli ne miljoona verenhimoista hyttystä joilta ei saanut hetken rauhaa. huomenna taas uudelle uinnille jos ehtii ja todennäköisesti samalla "uimapuvulla".

    • wetfinn

      Ei ole ehtinyt kirjoitella niin paljon, tehnyt aika paljon töitä ja uinutkin jonkin verran. Vedet ovat nyt tosi mukavan lämpimiä, joten aina tilaisuuden tullen kipaisen rannalle. Tänään olen jo kahdesti käynyt uimassa ja saatan tästä lähteä vielä kolmannelle uintireissulle, siinä kastuu kolmas vaatekerta saman päivän aikana. Ehkä se ensimmäinen on jo sen verran kuivunut, että saan vasta kastuneille vaatteille henkarit... Eilenkin kävin aamu-uinnilla, virkistää mukavasti kun käy meressä. Jotenkin niin helpon tuntuista kun ei tarvitse rannalla vaihtaa vaatteita. Tietysti jonkun mielestä olisi vielä helpompaa mennä vaikka shortseissa ja t-paidassa, mutta mitä kivaa siinä on? Farkut, huppari ja converset, siinä mun suosikki-uimapuku yhä edelleen. Nyt kyllä mietin pitäisikö laittaa maastopuku ja maiharit, ihan vaihtelun vuoksi.

      Viime yönä oli erityisen mahtava käydä ulkona, vettä tuli oikein kunnolla, en ehtinyt edes rannalle asti kun olin läpimärkä! Ihan mieletön fiilis kun lämmin kesäsade kastelee ensin päällimmäiset vaatteet, sitten vähitellen alusvaatteet, lopulta kalsarit ja sukatkin ovat likomärät, ilman, että olisi edes lähellä rantaa vielä käynyt! Kävin kyllä uimassakin, koska sateella vesi tuntuu niin lämpimältä.

      • Kiihottavaa!!Ite EN OO uska
        oltautunut...Mieli kyllä tekis!
        Ois kiva jos ois uintikaveri!


      • H2OtaPöksyissä

        Muistelen, että itsellänikin aikoinaan oli eka kerta sellainen, että piti sitä miettiä. Mutta sitten kun lopulta uskalsi, oli kyllä tunne mahtava, ja sillä tiellä ollaan.

        Pääsin viime viikon lopulla jatkamaan edellisellä kirjoitus kerralla kuvaamallani konseptilla "vapaana yksin mökillä ja työ tekijänsä kastelee": mattojen pesua ja kivilaiturin korjausta. Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin kerron vielä, että samat vaatekerrat, joista on ollut aiemmin jo puhetta (myös 2015 palstalla) olivat tälläkin kertaa liossa.


      • wetfinn

        Missä päin oneday0576 vaikuttaa? Jos kaveripulaan voisi järjestyä helpotusta?


      • Tsemppiä

        Kun meidät on opetettu siihen, että pitää käyttää uima-asua, niin loppupelissä oma korvien väli on kaikkein kovin vastus - ei uskalla, ei edes silloin vaikka varmuudella ei olisi kukaan näkemässä! Jospa kaveri löytyy, jos asia on siitä kiinni, mutta vaaditaan silti oma uskallus. Uskallat kun vaan menet - nyt on oikea aika vuodesta, sillä uimavedet alkavat olla tarpeeksi lämpimiä. Ja eiköhän sateetkin taas kohta väisty. Kerro miten kävi, moni varmaan kuulee mielellään.


      • wetfinn kirjoitti:

        Missä päin oneday0576 vaikuttaa? Jos kaveripulaan voisi järjestyä helpotusta?

        Moi! Asun Hesas,mut junat kulkee!!
        Olis tosiaan kiva uida samanhenkisen kans....
        Toivottavasti järjestyis!!

        Terv.oneday0576 ja oon (kuten varmaan jo tiedätkin)biologisesti Miespuolinen!!
        Pistä viestiä niin järjestän tapaamisen vaateuinnin merkeissä!!
        Kiitos viestistä!!


      • wetfinn kirjoitti:

        Missä päin oneday0576 vaikuttaa? Jos kaveripulaan voisi järjestyä helpotusta?

        Moi!Ootko ite Hesasta?Sovitaan vaan vaateuinti joossain vaiheessa tätä kesää....Terv.Teemu (oneday0576)


      • wetfinn

        Asun Turussa, olemme ehkä lähetelleetkin sähköpostia? wetfi at hotmail?

        Täällä olisi mukava biitsi, ei tosin kaikkein hiljaisin - toinenkin on, joka VOI olla rauhallinen, pienehkö se ainakin on. Ensi viikonloppuna ehtisi ja olisi kelejäkin...


      • wetfinn kirjoitti:

        Asun Turussa, olemme ehkä lähetelleetkin sähköpostia? wetfi at hotmail?

        Täällä olisi mukava biitsi, ei tosin kaikkein hiljaisin - toinenkin on, joka VOI olla rauhallinen, pienehkö se ainakin on. Ensi viikonloppuna ehtisi ja olisi kelejäkin...

        Kiva kuulla!!En oo käyny Turussa kohta 20 vuoteen!!Ens viikonloppu kävisi hyvin!
        Onko Sul viel tuo sama sähköposti?
        Paalaillaan...Ensi vkonloppuun!!!
        -oneday-


      • wetfinn

        "Märkäsähköposti" on edelleen sama. Sunnuntaille on lupailtu hyvää keliä.


    • verkkariuimari

      Kyllä uintikaveri olisi mukava ihan sukupuolesta riippumatta. Ei sitä tiedä vaikka joku tuttu tykkäisi uida vaatteet päällä, mutta kun asiasta ei oikein kehtaa puhua kenellekään niin paha tietää muiden uintihaluja. Olisi unelmahomma löytää joskus sellainen eukko jonka kanssa voisi uiskennella verkkareissa.
      Kävin taas eräänä iltana tuttu adidaksen verkkaripuku päällä uimassa. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71wU0glIeTS._SL1500_.jpg Mukavalta tuntui ja kotona vielä suihkuun sama puku päällä niin sai enimmät roskat pois ja sitten pesukoneeseen ja taas on kyseinen verkkaripuku normaalissa käytössä täysin vahingoittumattomana.

    • wetfinn

      Lauantaiaamuna kun kävin nauttimassa kaatosateesta löysin kotiin palatessa kadun laidan ruohikosta hupparin. Musta Fruit of the Loomin huppari, koko L, kohtalaisen kulunut. Otin sen mukaani, pesin sen koneessa muun pyykin mukana, annoin kuivua. Oikein mukavan näköinen, käytössä pehmennyt huppari. Eilen kävin ensimmäistä kertaa uimassa se päällä, on kyllä todella mukava huppari, se tulee varmuudella kastumaan toistekin. Muuta päällä oli alushousut, keltainen t-paita, sukat, Converset ja ykkös-uimahousuni 501xx:t.

      • verkkariuimari

        Itselläkin on monta Fruit of the Loomin vetoketjuhupparia. Mustia kaikki ja jollakin tekstillä tai kuvalla ym. Osa niistä tullut uitettua tai käytettyä suihkussa, toimii hyvin siinä käytössä ja imee aivan hemmetisti vettä. En tiedä montako kiloa painaa märkänä. Huppua on mukava pitää päässä varsinkin kelluessa. Adidaksen verkkaripuvut on kuitenkin oma suosikki. Harmi kun täälä lännessä ainakin sataa lähes jatkuvasti eikä lämmintä ole kuin 12-13 astetta. Nyt kun olisi töiden osalta hiljaisempaa aikaa niin olisi aikaa uiskennella, mutta ei näin kylmällä huvita. Kuumalla tyynellä säällä on mukavinta uida ja märät verkkarit kiiltää mahtavasti auringonpaisteessa. Pitäis ehtiä kesäisin uimaan reilusti että oppisi kunnolla uimaan ilman lötköpötköjä kun meinaa aina taito ruostua talven aikana. Kunpa joskus täälä tiukkojen sääntöjen luvatussa maassa olisi uimahalleja joissa voisi uida vaatteet päällä. Minä en ainakaan käsitä mikä niissä PUHTAISSA vaatteissa voi olla niin epähygieenistä!


      • wetfinn

        Hmm, missäköhän päin vaikutat? Meillä täällä lounaiskolkassa on ollut hyvinkin poutaista ja mukavan lämmintä, tänään oli pitkästä aikaa päivä jolloin piti ulkotöissäkin pitää takki päällä koko päivän ja vettäkin tuli.

        Tykkään erivärisistä huppareista, musta on ehkä vähän sellainen että se aiheuttaa joillekin ei-toivottuja assosiaatioita, en tiedä miksi. Viimeksikin joku tuli kyselemään huolissaan...ymmärrä näitä.

        Uimataito kannattaa hankkia vaikka sitten uikkareissa uiden uimahallilla jo ihan varmuuden vuoksikin, jos vaikka lötköpötkö karkaa käsistä tai jotain muuta vastaavaa. Niin ja joko tänä kesänä kokeilet laittaa verkkareiden alle alusvaatteet ja jalkaan sukat ja kengät? Siinä on sitä vaatteet päällä uinnin tunnelmaa.


      • wetfinn kirjoitti:

        Hmm, missäköhän päin vaikutat? Meillä täällä lounaiskolkassa on ollut hyvinkin poutaista ja mukavan lämmintä, tänään oli pitkästä aikaa päivä jolloin piti ulkotöissäkin pitää takki päällä koko päivän ja vettäkin tuli.

        Tykkään erivärisistä huppareista, musta on ehkä vähän sellainen että se aiheuttaa joillekin ei-toivottuja assosiaatioita, en tiedä miksi. Viimeksikin joku tuli kyselemään huolissaan...ymmärrä näitä.

        Uimataito kannattaa hankkia vaikka sitten uikkareissa uiden uimahallilla jo ihan varmuuden vuoksikin, jos vaikka lötköpötkö karkaa käsistä tai jotain muuta vastaavaa. Niin ja joko tänä kesänä kokeilet laittaa verkkareiden alle alusvaatteet ja jalkaan sukat ja kengät? Siinä on sitä vaatteet päällä uinnin tunnelmaa.

        Moi?Laitoin Sul meiliä....

        Terv.Oneday


      • verkkariuimari
        wetfinn kirjoitti:

        Hmm, missäköhän päin vaikutat? Meillä täällä lounaiskolkassa on ollut hyvinkin poutaista ja mukavan lämmintä, tänään oli pitkästä aikaa päivä jolloin piti ulkotöissäkin pitää takki päällä koko päivän ja vettäkin tuli.

        Tykkään erivärisistä huppareista, musta on ehkä vähän sellainen että se aiheuttaa joillekin ei-toivottuja assosiaatioita, en tiedä miksi. Viimeksikin joku tuli kyselemään huolissaan...ymmärrä näitä.

        Uimataito kannattaa hankkia vaikka sitten uikkareissa uiden uimahallilla jo ihan varmuuden vuoksikin, jos vaikka lötköpötkö karkaa käsistä tai jotain muuta vastaavaa. Niin ja joko tänä kesänä kokeilet laittaa verkkareiden alle alusvaatteet ja jalkaan sukat ja kengät? Siinä on sitä vaatteet päällä uinnin tunnelmaa.

        En viitti tarkasti kertoa, mutta lännessä muutama sata kilometriä turkua pohjoisempana. Täällä on ollut jo monta päivää koleaa eikä auringonpaisteesta tietoakaan.
        Vaikka lähes kaikki omat vaatteet on pääväriltä mustia niin ei siihen liity mitään suuntautumista mihinkään, väri vaan tuntuu sopivan itselle parhaiten. Kummallista että jotku yhdistää vieläkin mustan hupparin johonkin rikolliseen tai muuhun laitapuolenkulkijaan vaikka niin monet käyttää hupparia, mustaakin.
        Ei tuo uikkareissa uinti missän hallissa tunnu omalta jutulta kun tuota ylipainoakin löytyy vaikka kova halu on päästä läskeistä eroon... Uiskentelen sen verran matalissa vesissä että ei siinä hukkumaan pääse vaikka lötköpötkö karkaisi, mutta kyllä se kunnon uimataito pitäisi hankkia.
        Ei valitettavasti vieläkään tullut käytyä kaikki vaatteet päällä uimassa, tänä kesänä kyllä pakko koittaa kunhan kelit lämpenisi taas. pitäisi ostaa jotkut halpistennarit uintikäyttöön.


      • wetfinn

        Painoa nyt on hiukan liikaa täälläkin, mutta en anna sen haitata, hallissa näkee hurjempiakin. Uinti, vaikka "tavallisessa" varustuksessa, on hyvä liikuntamuoto muutenkin.

        Uintikengiksi suosittelen Conversen Chuck Tayloreita, tai niiden kopioita. Aitoja saa torista ja huutonetistä halvalla ja kopioita marketista. Niillä on mukava uida, ne ovat uinnin jälkeen oikeasti ja kunnolla läpimärät, mutta kuivuvat säällisessä ajassa. Itse pidän niistä nilkkavartisista, pysyvät paremmin jalassa ja tietysti niissä on enemmän kastuvaa materiaalia...


      • verkkariuimari

        Joo täytyy jostakin hankkia sopivat uintikengät jos ei jostakin kaapin perältä löydy jotakin sopivia aikansa eläneitä kenkiä. Käytössä on tällä hetkellä vain parit skeittikengät toiset työ/arkikäyttöön ja toiset sitten "pyhäkengät" niin ei kumpiakaan viitti uittaa kun molempia kuitenkin tarvitsee lähes päivittäin. Löytyy kyllä kumisaappaatkin mutta ne ei oikein tunnu uintikengiltä.


      • wetfinn

        Kumppareitakin kannattaa kokeilla, ne on aika hauskat :)


      • verkkariuimari

        Voisihan ne olla hauskat mutta taitaa olla hemmetin painavat uintiin. Löysin muuten viime- tai toissakesänä jostakin kaapin kätköstä ties kuinka vanhat tarralenkkarit. Hyvinhän ne uintiin sopi, mutta kun kampesin uinnin jälkeen niitä jaloista pois niin molemmista lähti pohjat irti. :D


      • wetfinn

        Riippuu kumppareista. Mulla on yhdet Tretornit ja yhdet Nokian Hait, ne Hai-saappaat on oikeasti tosi kivat uidessa eikä Tretornitkaan pahat ole. Jos kumisaappaat ovat liian isot, niillä varmasti on hankala uida, mutta sopivan kokoisista ei suuremmin ole haittaa.


      • verkkariuimari

        Omat on ihan perus nokian tapiot ja aika isot että sopii tarvittaessa enempi sukkia eristeeksi. Taidan kuitenkit etsiä sopivat lenkkarit tai miksei jotku conversen kopiotkin. Vaikea valita seuraavan kerran verkkaeipuku uinnille. Vaihtoehtona voisi olla tuota suosikki "uimapukua" vastaava malli tummansinisenä joka tuli viime kesänäkin uitettua tai sitten ainut puman verkkaripuku joka löytyy omasta valikoimasta. Se on musta ja vähän valkoisia tehosteita.


      • wetfinn

        Conssikopiot ovat miellyttävämmät uida, koska lenkkarit nostavat jalat liian lähelle pintaa.

        Tänään uin tuliuudessa Adidas Serrano-verkkapuvussa ja uusissa Adidas Boat SL-vesilenkkareissa, alla uudet urheilualkkarit ja uusi urheilupaita,kenkien alla uudet juoksusukat. Ihan jees varustus, mutta kun ui oikeasti, farkut ovat paremmat, koska ne eivät veny ja valu.


      • wetfinn
        verkkariuimari kirjoitti:

        Omat on ihan perus nokian tapiot ja aika isot että sopii tarvittaessa enempi sukkia eristeeksi. Taidan kuitenkit etsiä sopivat lenkkarit tai miksei jotku conversen kopiotkin. Vaikea valita seuraavan kerran verkkaeipuku uinnille. Vaihtoehtona voisi olla tuota suosikki "uimapukua" vastaava malli tummansinisenä joka tuli viime kesänäkin uitettua tai sitten ainut puman verkkaripuku joka löytyy omasta valikoimasta. Se on musta ja vähän valkoisia tehosteita.

        Tapiot on just mahtavat, sen verran sukkia vaan etteivät ole löysät ja ei kun järveen! Kannattaa kyllä kokeilla!


      • verkkariuimari
        wetfinn kirjoitti:

        Conssikopiot ovat miellyttävämmät uida, koska lenkkarit nostavat jalat liian lähelle pintaa.

        Tänään uin tuliuudessa Adidas Serrano-verkkapuvussa ja uusissa Adidas Boat SL-vesilenkkareissa, alla uudet urheilualkkarit ja uusi urheilupaita,kenkien alla uudet juoksusukat. Ihan jees varustus, mutta kun ui oikeasti, farkut ovat paremmat, koska ne eivät veny ja valu.

        Tarkoititko adidas sereno verkkaripukua? Serrano haku kun ei tuota tuloksia. Joka tapausessa harmi jos ei uusikaan verkkaripuku miellytä kunnolla uimapukuna, no makuasiahan se on. Kyllä olisi taas mukava kun olisi ko. uinnista kuvia tai videoita julkisena...
        Krokseja tullut käytettyä välillä uintikenkinä ja nekin nostattaa voimakkaasti jalkoja uidessa.


      • wetfinn

        Saattaa olla Serenokin. Kunhan hankit kunnon uimataidon ja uit vaikka 300m yhtä kyytiä, huomaat, että verkkarit eivät tahdo pysyä paikallaan, vaan valuvat alas ja haittaavat uimista. Paikallaan kelluttellessa ne ovat kyllä ihan mukavat. Tänään kävin uimassa pikaiset 150m farkuissa ja hupparissa, Converset jalassa, tuntui oikein mukavalta.


      • verkkariuimari

        Tuollaisia on uusimman malliset sereno puvut: http://thumbs.ebaystatic.com/images/m/mYidpkDchxFtHJazXUrlZwg/s-l225.jpg
        Kyllä lötköpötköjen kanssa on tullut uitua aika pitkästikin eikä ole ollut ongelmia. Mahtaako vauhti sitten olla sen verran hidas että ei veden vastus saa verkkareita valumaan alas. Toivottavasti olisi pitkään lämmintä kesää että ehtisi uimaan mahdollisimman paljon jos aikataulut muuten antaa myöten. Uinti on tosiaan hyvää kuntoilua läskien sulatukseen varsinkin kun on tuollainen kunnon varustus, verkkaripuvut tosin taitaa olla sieltä keveimmästä päästä mutta kuitenkin. Monta kertaa tullut ajateltua että miksei kilpauimarit harjoittele vaatteet päällä, sehän olisi kunnon tehoharjoittelua.


      • Mustat_kontiot

        Kumpparit on mun suosikit uimakenkinä. Yleensä käyn suolla, annan mennä vettä saappaisiin ja lopuksi uin suolammessa. Toki joskus mökilläkin käyn järvessä vaatteet päällä.


      • kontiofani
        wetfinn kirjoitti:

        Kumppareitakin kannattaa kokeilla, ne on aika hauskat :)

        Mä voisin lainata mun 41 kokosia Kontio kumppareita


      • wetfinn
        Mustat_kontiot kirjoitti:

        Kumpparit on mun suosikit uimakenkinä. Yleensä käyn suolla, annan mennä vettä saappaisiin ja lopuksi uin suolammessa. Toki joskus mökilläkin käyn järvessä vaatteet päällä.

        Olisi hauska tulla kanssasi suolle nauttimaan kastumisesta. Missä päin vaikutat ja kelpaisiko mahdollisesti seura jonain kauniina päivänä?


      • Mustat_kontiot

        Asun Keski-Suomessa. Yleensä toteutan uintini piilossa katseilta, mutta miksipä ei voiskäydä porukassakin.


      • wetfinn

        Laitahan viestiä wetfi at hotmail, onhan täältä matkaa mutta jos jonkin muun asian yhteydessä pääsisi...


    • wetDaddy

      Internetti on vallan mahdottoman hieno juttu.. itse olen yli 40v, nuorempana ei siis nettiä ollut. Luulin pitkään olevani ainoa jota kiihottaa märät vaatteet. Huippuhetkiä oli kun porukat lähti yöksi pois, ja sai vetää farkut, t-paidan yms ja mennä saunaan ja suihkuun. Jo sen viikonlopun odottaminen tuntui kiduttavalta kun kokoajan stondasi pelkkä ajatus. Kun muutin omaan kotiin, taisin olla useammin vaatteet päällä saunassa kuin ilman. Saunavaatteet alkoi olla josain vaiheessa aika korppuna, kun ne kastui ja kuivui monta kertaa. Vaimon kun löysin, mietin ensin mitenkähän sitä pärjää... jonkun aikaa meni kuivilla vaatteilla. Erään kerran vaimon ollessa suihkussa, menin hänen kanssaan vaatteet päällä ja yllätyin kun vaimo tykkäsi. Ja tykkäsin minäkin, sen jälkeen olen yrittänyt pitää perheessä pientä kastumisen kulttuuria normaalina. Lapset menee joskus suihkuun tai piha-altaaseen, tai mökilllä järveen, vaatteet päällä ja niin menee isäkin. Ensiviikolla alkaa taas loma, ja uikkarit on valmistanut lee cooper. (Raakafarkkuja en löytänyt).

      Tuosta "kastumisen kulttuurista" tuli mieleeni vielä se, että olen joskus ihmetellyt oman äitini suhtautumista aikoinaan kastumiseen. Olisin lapsena halunnut kastella vaatteeni, mutta hänen mielestään se oli suurinpiirtein maailman kamalin asia. Hyvä etten piiskaa saanut. Nyt vanhempana, kastukoot lapset ja vaatteet kuivuu kyllä. Nyt kun aikuisena puhuin mökkireissustani jossa käytiin vaatteet päällä uimassa, totesi äitini että olemme "pimeetä porukkaa". Ihan sama tässä iässä mitä hän sanoo, mutta en silti ymmärrä tuota ajattelua.

      Kesä ilman kastumista vaatteet päällä on kuin lapsen joulu ilman joulupukkia ;-)

      Pitäkäähän verkkariuimari ja wetfinn hauskaa, eihän se sade haittaa. Kastutte muutenkin ;-)

      • Mielenkiintoista!Mä oon aina ollu samanlainen!Hyvä etten oo ainoo!!
        Onneksi on netti,ett löytää muitakin "sielun veljiä/(siskoja)"!!
        Hyvä että Sun Perhe on Sinun puolellasi!!!
        Mä kun oon niin arka....Mut kyl vois suihkussa vaatteet kastella (varsinkin jos "huonot ilmat" jatkuvat!!!
        T.oneday0576


      • verkkariuimari

        Joo netistä ittellekin selvisi että en ole todellakaan ainoa joka tykkää vaatteet päällä uinnista ja suihkuttelusta. Ensimmäiset suihkut otin vaatteet päällä suurinpiirtein kymmenen vanhana ja kovasti siitä tuli valitusta. Nykyään lähipiiri joka tietää harrastuksen suhtautuu siihen asiallisesti.
        Eipä sade sattuneesta syystä mitään haittaa, mutta kylmyys on se ongelma. Tänäänkin ollut n.14 astetta eikä auringosta tietoakaan. Tuo lähellä oleva järvikin missä on omaa rantaa on matala ja mitat suurinpiirtein 1,5km kertaa 0,7km niin veden lämpö vaihtelee nopeasti sään mukaan.
        Jatkakaa vain koko perheen voimin vaateuintia. Turhaa sitä on hävetä mitenkään ja toki olisi plussaa esim. youtubevideot uinnista mutta tottakai jokainen saa itse päättää mitä julkaisee ja mitä ei. Suomalaisia vaateuinti tai vaatteet päällä suihkussa käynti videoita löytyy youtubesta aika heikosti. No enpä minäkään ole mitään julkaissut vaikka uintivideoita ja kuvia löytyy reilusti viimeisen 8 vuoden ajalta.


      • wetfinn

        Kyllähän netti avasi mullekin silmät siinä, etten olekaan ainoa kummallinen. Tosin vähissä ovat sielunveljet, tänäänkin biitsillä 3h eikä kukaan muu uinut vaatteet päällä kuin minä.

        Raakafarkkuja löytyy Suomesta aika huonosti, mutta ebayn kautta tarjonta on varsin hyvä. Tuossa olisi yhdet korkkaamattomat 501xx:t kokoa 36/30, väri on blue neppy eli tummansiniset joissa on pieniä vaaleita "nyppyjä". En tiedä pidänkö siitä väristä, mutta ne saa kyllä ostaa omakustannushintaan, jos vain koko on yhtään sinnepäin.


      • Eikesäähukkaan

        Moi!!

        Haluisin tietää onko Teitä "vaateuimareita" Hesan seudulta?Olis kiva jos ois, niin vois käydä Hesan rannoilla,eikä tarvitsis maksaa mitään junamatkoja!
        Palaillaan!!


      • verkkariuimari
        wetfinn kirjoitti:

        Kyllähän netti avasi mullekin silmät siinä, etten olekaan ainoa kummallinen. Tosin vähissä ovat sielunveljet, tänäänkin biitsillä 3h eikä kukaan muu uinut vaatteet päällä kuin minä.

        Raakafarkkuja löytyy Suomesta aika huonosti, mutta ebayn kautta tarjonta on varsin hyvä. Tuossa olisi yhdet korkkaamattomat 501xx:t kokoa 36/30, väri on blue neppy eli tummansiniset joissa on pieniä vaaleita "nyppyjä". En tiedä pidänkö siitä väristä, mutta ne saa kyllä ostaa omakustannushintaan, jos vain koko on yhtään sinnepäin.

        Sen verran mitä on uimarannoilla käyny niin eipä ole vaateuimareita näkynyt koskaan. Vaateuimarit taitaa uiskennella jossain muualla kuin vilkkailla uimarannoilla. Oma ryhmänsä on ne jotka kertoo uineensa vaatteet päällä, mutta varustus on joku minimaalinen shortsit ja t-paita tai toppi. Omasta mielestä minimi varustus oikeaan vaatteet päällä uintiin on pitkät housut ja t-paita, mutta mieluummin vielä joku pitkähihainen vaate.
        Tääläkin taas kelit paranee jos vaikka pääsisi taas pikkuhiljaa uimaan nyt kun on vielä tässä kuussa paremmin aikaakin uinneille.


    • verkkariuimari

      Eilen tuli käytyä pikaisesti kelluskelemassa. Varustuksena tällä kertaa sininen/vaaleansininen adidaksen verkkaripuku, sama malli kuin tuo suosikki uimapuku mutta eri värisenä. Ei löytyny mitään vanhoja käytöstä poistettuja kenkiä niin ei sitten tullut laitettua muutakaan lisävaatetusta kun "vain" verkkaripuku.

    • Uimakoululainen

      Te kaikki taidatte olla ihan tosissanne tuon vaateuinnin kanssa. Oma ainoa kokemukseni on yli kymmenen vuoden takaa kun arkkitehtina osallistuin ison kohteen harjannostajaisiin, joiden jatkot pidettiin rakennusliikkeen edustustiloissa. Olin tilaisuutta varten hankkinut tyylikkään leningin ym. kun tilaisuus oli niin merkittävä. Puolen yön tienoilla joku sai päähänsä, että arkkitehtityttö pitää uittaa uima-altaassa. Panin todella vastaan, mutta en mahtanut mitään. Porukalla oli paljon hauskempaa kuin minulla, kun pääsin altaasta ohut märkä sifonkileninki tiukasti vartaloon liimaantuneena. Rakennusfirma toki pyysi jälkikäteen anteeksi ja tarjosi minulle vapaan osallistumisen eräälle ulkomaanekskursiolle.

      • verkkariuimari

        Ainakin omasta puolesta voi todeta että ihan tosissani olen. Verkkarit päällä uinti on jokakesäinen harrastus niin kuin muilla uimareilla tavallinen uinti, ero on vain tuo reilu vaatetus joka tekee hommasta niin mielenkiintoisen. Verkkarit ja uinti on vähän kuin pitsapohja ja täyte: kumpikaan ei erikseen ole niin hirveän kummoista, mutta yhdistettynä NAM!
        Itsellä ainakin ollut ala-asteikäisestä lähtien mielenkiinto märkiin vaatteisiin (varsinkin verkkareihin) sekä omana vesihupina että muiden märät vaatteet videoiden ja kuvien katsomisena.
        Vaikka tuosta märät vaatteet fetissistä mm. vaatteet päällä uinnista monet voi ajatella että kyseinen ihminen on hullu, niin itse olen ainakin ihan tavallinen raitis, savuton ja töitä tekevä hyvämaineinen tyyppi.
        Tuosta vaatetuksesta vielä sen verran että ei henk.koht ainakaan missään juhlavaatteissa kiinnosta yhtään uida, mutta juuri verkkaripuvut tai verkkarit hupparit eli urheilulliset arkivaatteet on se jotka päällä uiskentelu maittaa.


      • Uimakoululainen

        Tuosta omasta tapauksestani voin sanoa, että paikalla olleet miehet taisivat kokea sen aika seksikkäänä, kun ohut sifonki paljasti kaiken, mitä sen alla oli. Itseäni vain nolotti.


      • wetfinn

        Siinä tapauksessa suosittelen, että kokeilet vaatteet päällä uintia ihan omaehtoisesti, niin voit itse päättää sitten onko se kivaa. Täällä on nyt pari eri "koulukuntaa" vaatetuksen suhteen, yksi vannoo pelkkien verkkareiden ja verkkatakin tai hupparin nimeen, minä taas pidän eniten täydestä vaatetuksesta; alushousut, t-paita, sukat, farkut, huppari ja kengät. Muitakin variaatioita löytyy.

        Ei muuta kuin jotkut mukavat, tavalliset vaatteet päälle tykötarpeineen ja uimaan, nyt kun vedet ovat lämpimiä siellä viihtyy pidempäänkin. Tai miksei vähän juhlavampaakin, jos siltä tuntuu, jos eivät vaatteet ole vesipestäviä niin kannattaa tietysti katsoa, ettei se ole se paras juhlaleninki mitä tarvitaan ensi viikonloppuna serkun häissä.


      • voivee

        Kurja tilanne, oliko sulla mitään muuta vaatetta mukana , mites loppuilta ja kotimatka? Menikö mekko pilalle?


      • SopuisastiVesileikkeihin
        Uimakoululainen kirjoitti:

        Tuosta omasta tapauksestani voin sanoa, että paikalla olleet miehet taisivat kokea sen aika seksikkäänä, kun ohut sifonki paljasti kaiken, mitä sen alla oli. Itseäni vain nolotti.

        Jep, on ilman muuta selvää, että olet ollut seksikäs näky!!! Vaikka minusta märissä vaatteissa esiintyvät naiset ovatkin ihania, niin on raukkamaista pilata toisten juhlat tuolla tavoin, varsinkin, jos heittäjät eivät mene itse perästä, vaan jäävät kuiville naureskelemaan. Kerran eräs kaveri kommentoi tätä asiaa märkä-T-paita kisoihin liittyen: hän sanoi, että ihoon liimautuva märkä paita paljastaa vähän, muttei kaikkea ja loppu tulee sitten mielikuvituksesta. Tästä syystä homma on joitakin miehiä kiihottavaa. Tunnistan ainakin itsestäni tämän. Sama pätee tietysti muihinkin vaatteisiin naisten päällä. Märkänä ne liimautuvat ihoon ja paljastavat vartalon muotoja (paitsi tietysti, jos on erityisen paksut vaatteet), ovat märkänä kiiltäviä ja siitä se kiinnostus sitten alkaa.


    • wetfinn

      Tänään tulikin varmaan kesän tähän asti pisin uintisessio. Aamupäivällä pukeuduin boksereihin, t-paitaan, sukkiin, uusiin Levi's 501 STF-farkkuihin ja siniseen huppariin, jalkaan tuli mustat Converset. Lähdin rannalle missä olikin jo jonkin verran väkeä, laiturilla oli muutama kossi jotka hyppivät innokkaasti mereen. Laiturille mennessäni vastaan tuli toinen uimavalvojista, tuttu nuori nainen, joka kysyi olenko menossa uimaan. Vastasin että ajatus olisi. Laiturilla tapasin myös tytön joka muisti minun aiemmin uineen vaatteet päällä, hän kysyikin hymyillen, aionko taas hypätä veteen vaatteet päällä? Vastasin, että tarkoitus on kyllä. Katselin siinä poikien hyppimistä, seisoin laiturin reunalla, kun tyttä sanoi, että mee jo tai tönäisen. Sanoin että anna mennä, muttei se tönäissyt. Hetken päästä sanoi taas, että hyppää jo, vastasin että odotan sitä tönäisyä. Tulihan se sieltä, sitten en voinut enää mitään sille, että kaaduin laiturilta mereen ja upouudet farkkuni muiden vaatteiden ohella kastuivat kerralla läpimäriksi.

      Kävin uimassa lenkin ja kävin juttuttamassa uimavalvojia, sitten uin takaisin laiturille. Siellä oli eri klopit hyppimässä, eivät oikeastaan sanoneet mitään vaikka ajattelivatkin. Katselin aikani, sitten hyppäsin itsekin pari kertaa, alkoi juttukin luistaa. Välillä tuli aika reipas sadekuurokin, tuuli teki olosta vilpoisen, mutta vedessä oli mukavaa. Sateen jälkeen uitiin ja hypittiin, kun uimavalvoja lähti pelastuslaudalla vesille uin hänen luokseen, mutta en päässyt kyytiin...palasin laiturille. Neljän nuoren miehen seurue ei puhunut mitään ensialkuun, mutta kun hyppäsin mereen heidän jälkeensä, he kyselivät että putosinko vai mitä. Kerroin, että ihan huvin vuoksi uin vaatteet päällä, jolloin he totesivat, että kun nyt olet märkä, mikset hyppäisi uudestaan. Hyppäsin, ja he näyttivät peukkua.

      Poika jonka kanssa juttelin keksi, että minut saa myös tönäistä mereen kun seison laiturin reunalla, ja kun istuskelin he hyppivät niin että päälleni roiskuisi mahdollisimman paljon vettä. Kokeilin myös hieman sotkea itseäni mudalla, jota poika oli tuonut kourallisen pohjasta. Aika hyvin se irtosi vaatteista kun ui vähän matkaa, oli ihan hauskaa tuo sotkeminen.

      Kaikenkaikkiaan olin rannalla kolmisen tuntia, sitten annoin veden valua ja auringon hiukan kuivattaa vaatteitani, ennenkuin lähdin kävelemään kotiin. Kotipihassa oli niin lämmin, että hain vähän välipalaa ja tulin ulos nauttimaan lämpimästä tuulesta. Eräs naapuri tuli jutulle ja huomasi, että kenkäni ovat märät, ei meinannut uskoa kun sanoin uineeni kaikki vaatteet päällä ihan huvin vuoksi. Naureskeli kuitenkin vain ja vaihdoimme puheenaihetta. Harkitsin vielä lähteäkö asioille märissä vaatteissa, mutta katsoin kuitenkin helpommaksi vaihtaa kuivat vaatteet päälle.

      Oli mukava päivä uida ja pysytellä märkänä, vielä kun ehtisi jonain päivänä olla koko päivän rannalla märissä vaatteissa...

      • verkkariuimari

        Hyvä että on pokkaa uida muiden nähdessä vaatteet päällä, täälä pienellä kylällä missä lähes kaikki tuntee toisensa, niin jos joku osuisi paikalle kun uin verkkareissa niin nolottaisi vähän hemmetisti. Tosin jossain missä ei olisi varmasti ketään tuttuja näkemässä niin ei siltikään tulisi uitua vaatteet päällä jos ei edes muutama muu tekisi samoin. Muutama vuosi sitten oltiin kalajoen hiekkasärkillä käymässä niin vettä oli särkän ja rannan välissä muniin asti niin sieltä joku kossi tuli vaatteet päällä juosten särkältä rannalle niin minä sitten kahlasin myös särkälle verkkarit jalassa eikä kukaan sanonut mitään.
        Olisi kyllä mukava uiskennella saman henkisessä porukassa eikä aina yksin. Kun lukee esim. juttuja uimakouluista niin niissä tuntuu olevan poikkeuksetta vaatteet päällä uinti ylivoimainen suosikki, mutta eikö muutkaan ihmiset kehtaa uida uimarannoilla vaatteet päällä vaikka kuinka siitä tykkäisivät, kun vaateuimareita ei ilmeisesti juurikaan rannoilla näy.


    • Sannahoitaja

      On vähän samanlainen kokemus kuin Uimakoululaisella. Hoitohenkilöstöllä oli eräs monipäiväinen seminaari ja sen päätösjuhla Työterveyslaitoksella. Minä päädyin uima-altaaseen jakkupuvussani ja seuraa teki puolisen tusinaa muutakin naista. Paremmalla huumorilla varustetut alkoivat oikeasti uida, mutta minä kiipesin nopeasti ylös. Siellä saunassa sitten kuivattelimme vaatteitamme, koska märissä ei voinut lähteä kotiinkaan.

      • utelias11

        Heittikö joku teidät altaaseen vai hyppäsittekö vapaaehtoisesti?


      • Sannahoitaja
        utelias11 kirjoitti:

        Heittikö joku teidät altaaseen vai hyppäsittekö vapaaehtoisesti?

        Pari naista vain työnnettiin muka vahingossa, mutta minut suorastaan raahattiin. Korkokengät ehdin sentään potkaista jaloista ja heittää käsilaukun pois ennen veteen putoamista. Minun jälkeeni veteen raahattiin vielä muutama ennen kuin joku ymmärsi puhaltaa pelin poikki. Oli vielä kolea alkukevät niin että märissä vaatteissa ei voinut edes lähteä kotiin, vaan oli saunassa kuivateltava niitä. Ainakin yhden käsilaukkukin päätyi altaaseen ja voin vain kuvitella, mitä tuhoa siitä syntyi.


      • utelias11
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Pari naista vain työnnettiin muka vahingossa, mutta minut suorastaan raahattiin. Korkokengät ehdin sentään potkaista jaloista ja heittää käsilaukun pois ennen veteen putoamista. Minun jälkeeni veteen raahattiin vielä muutama ennen kuin joku ymmärsi puhaltaa pelin poikki. Oli vielä kolea alkukevät niin että märissä vaatteissa ei voinut edes lähteä kotiin, vaan oli saunassa kuivateltava niitä. Ainakin yhden käsilaukkukin päätyi altaaseen ja voin vain kuvitella, mitä tuhoa siitä syntyi.

        Hyvä kun ehdit heittää kengät pois, mulla korkkarit meni vähän pilalle ja takki vähän kutistui ja kylmä oli kotimatka, ainoastaan kuivana oli vara sukkahousut käsilaukussa.


      • utelias22
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Pari naista vain työnnettiin muka vahingossa, mutta minut suorastaan raahattiin. Korkokengät ehdin sentään potkaista jaloista ja heittää käsilaukun pois ennen veteen putoamista. Minun jälkeeni veteen raahattiin vielä muutama ennen kuin joku ymmärsi puhaltaa pelin poikki. Oli vielä kolea alkukevät niin että märissä vaatteissa ei voinut edes lähteä kotiin, vaan oli saunassa kuivateltava niitä. Ainakin yhden käsilaukkukin päätyi altaaseen ja voin vain kuvitella, mitä tuhoa siitä syntyi.

        Oliko nuo raahaajat miehiä vai naisia?


      • sairaanhoitaja35

        Milloin tuollainen tilaisuus on ollut? Oliko kaikilla "uimareilla" yhtä tyylikäs asu kuin sinulla? Minkä ikäistä porukkaa?


      • Sannahoitaja
        utelias22 kirjoitti:

        Oliko nuo raahaajat miehiä vai naisia?

        Miehiä tietenkin! Osa sairaalasta ihan tuttuja ja osa muita seminaariin osallistujia.


      • Sannahoitaja
        sairaanhoitaja35 kirjoitti:

        Milloin tuollainen tilaisuus on ollut? Oliko kaikilla "uimareilla" yhtä tyylikäs asu kuin sinulla? Minkä ikäistä porukkaa?

        Onhan siitä jo parikymmentä vuotta. Kyllä meillä kaikilla oli jonkin sortin juhla-asu kaikilla, kun siellä mm. jaettiin palkintoja ja muita huomionosoituksia. Useimmilla naisilla oli varmaan leninki.


      • uitettumerkonomi

        Eikö kukaan suuttunut? Itse suutuin kovasti ja kesti kauan ennen kuin lepyin vaikka minulta myöhemmin anteeks pyydettiin. Saitteko vaatteet saunassa kuivaksi? Omasta kokemuksesta tiedän että vie aikaa vaikka kuivailis saunassakin, entäs hiukset ja meikit vai oliko jo loppuilta? Mulle naurettiin vielä jälkikäteen töissä tapahtuneesta. Mites sulla?


      • Sannahoitaja

        Juuri sitä samaa. Kyllä se kuivattelu pari tuntia otti. Nauroivat töissä ja muissa tapaamisissa ja kyllä siitä puhuttiin pitkään, niin että pelkäsin aina samanlaisissa tilanteissa, että joku saisi päähänsä uusia homman. Aina piti olla tarkkana kenkien ja jäsilaukun ja muun omaisuuden kanssa.


      • uitettumerkonomi

        Nyt kun tapahtuneesta on kulunut muutama vuosi, naurattaa itseänikin koko juttu. Kukaan ei ole puhunut asiasta aikoihin. Muistona mulla on jonkun nappaamia kuvia ja näytän kyllä aika surkealta kun nousin altaasta vettä valuvana täydessä tällingissä.


      • uitettumerkonomi
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Juuri sitä samaa. Kyllä se kuivattelu pari tuntia otti. Nauroivat töissä ja muissa tapaamisissa ja kyllä siitä puhuttiin pitkään, niin että pelkäsin aina samanlaisissa tilanteissa, että joku saisi päähänsä uusia homman. Aina piti olla tarkkana kenkien ja jäsilaukun ja muun omaisuuden kanssa.

        Sulla oli edes kohtalosisaria joten et ollut yksin naurunaiheena, minä olin ainut joka joutui uimaan ja siitä sai kuulla ja olla naurunaiheena melkoisen kauan.


      • utelias22
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Juuri sitä samaa. Kyllä se kuivattelu pari tuntia otti. Nauroivat töissä ja muissa tapaamisissa ja kyllä siitä puhuttiin pitkään, niin että pelkäsin aina samanlaisissa tilanteissa, että joku saisi päähänsä uusia homman. Aina piti olla tarkkana kenkien ja jäsilaukun ja muun omaisuuden kanssa.

        Vaatteet päälläkö te siellä saunassa istuitte?Eihän kukaan jaksa kahta tuntia kuumassa saunassa olla, ohuet alusasut ja sukkahousut kuivuu aika nopeesti , hame ja jakku voi kyllä viedä pari tuntia ja kengät ainakin.


      • utelias11
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Pari naista vain työnnettiin muka vahingossa, mutta minut suorastaan raahattiin. Korkokengät ehdin sentään potkaista jaloista ja heittää käsilaukun pois ennen veteen putoamista. Minun jälkeeni veteen raahattiin vielä muutama ennen kuin joku ymmärsi puhaltaa pelin poikki. Oli vielä kolea alkukevät niin että märissä vaatteissa ei voinut edes lähteä kotiin, vaan oli saunassa kuivateltava niitä. Ainakin yhden käsilaukkukin päätyi altaaseen ja voin vain kuvitella, mitä tuhoa siitä syntyi.

        Selviskö sulle millä perusteella altaaseen heitettävät valittiin kun sinutkin raahattiin ilmeisesti vähän kauempaa. Mistä homma sai alkunsa vai oliko ehkä etukäteen suunniteltu.


      • Sannahoitaja

        Ei me siellä saunassa vaatteet päällä istuttu. Vaatteet oli levitetty lauteille ja kaiteille ja me istuimme kylpypyyhkeissä takkahuoneessa, jonne ei päästetty miehiä.
        Se lähti jostain huulenheitosta että maisteriopintoni jäivät uimamaisteritasolle. Taisin itse arvioida tilanteen väärin sanomalla jotain sellaista, että ette uskalla... Sellaistahan ei pidä sanoa kun porukka on kohtalaisessa maistissa!


      • yleisönä

        Vuosia sitten olin työpaikan juhliin ja siellä hehkeä naispomomme heitettiin uima - altaaseen vaatteet päällä . Rouva sanoi hetkeä aiemmin että ette uskalla kun joku asiaa ehdotti. Olihan se aika sexyn näköinen kun vihaisena nousi altaasta kapea hame sukkahousuihin liimaantuneena , valkoinen kauluspaita läpinäkyvänä jakkutakin alla ja korkkarit jalassa. Oliko teillä kellään sukkahousut ja korkkarit uidessa ?


      • Sannahoitaja
        yleisönä kirjoitti:

        Vuosia sitten olin työpaikan juhliin ja siellä hehkeä naispomomme heitettiin uima - altaaseen vaatteet päällä . Rouva sanoi hetkeä aiemmin että ette uskalla kun joku asiaa ehdotti. Olihan se aika sexyn näköinen kun vihaisena nousi altaasta kapea hame sukkahousuihin liimaantuneena , valkoinen kauluspaita läpinäkyvänä jakkutakin alla ja korkkarit jalassa. Oliko teillä kellään sukkahousut ja korkkarit uidessa ?

        Olihan kaikilla sukkahousut tai stayupit niin kuin minulla. Minä ehdin potkaista kengät pois, mutta kyllä muille taisi kaikille jäädä jalkoihin. Oli kiire päästä altaasta pois kun hame tarttui reisiin niin ettei jalat liikkuneet kunnolla.


      • yleisönä

        Eikö kukaan suuttunut? Kaikkiko te uhositte " ette uskalla" vai joutuiko altaaseen "syyttömiä?


      • utelias11
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Ei me siellä saunassa vaatteet päällä istuttu. Vaatteet oli levitetty lauteille ja kaiteille ja me istuimme kylpypyyhkeissä takkahuoneessa, jonne ei päästetty miehiä.
        Se lähti jostain huulenheitosta että maisteriopintoni jäivät uimamaisteritasolle. Taisin itse arvioida tilanteen väärin sanomalla jotain sellaista, että ette uskalla... Sellaistahan ei pidä sanoa kun porukka on kohtalaisessa maistissa!

        Minkä ikäisiä uimaan päässeet neidit /rouvat olivat? Yritittekö pudottaa miehiä altaaseen?


      • Sannahoitaja
        utelias11 kirjoitti:

        Minkä ikäisiä uimaan päässeet neidit /rouvat olivat? Yritittekö pudottaa miehiä altaaseen?

        Luulen että se ikähaarukka oli jotain 25 - 35 vuotta, osa tietääkseni sinkkuja ja pari rouvaa. Ei yritetty pudottaa miehiä - ei se mikään kisa ollut! Kaikki naiset pakeni altaan läheisyydestä minkä kerkisivät. Naisia siellä oli ehkä viitisenkymmentä ja miehiä enintään kymmenen.


      • utelias11

        Millaisia reaktioita uimaan joutuminen teissä aiheutti? Raivari , huutoa , naurua ? Kuivana pysyneet varmaan nauroivat. Olitteko kaikki hoitsuja?


      • Sannahoitaja

        Kaikki jollakin tavoin hoitotyön tai sairaalahommien osaajia. Oli siinä pari lääkintävahtimestaria ja ensihoitajaakin - miespuolisia. No kyllä se yritettiin jotenkin huumorilla ottaa ensi kiroilujen jälkeen. Kaikkihan olivat maistelleet illallisen ja jatkojen aikana aika tuhdisti. Totta kai kaikki muut nauroivat ja eihän siinä sitten parantunut ihan tolkuttomasti suuttuakaan.


      • utelias11
        Sannahoitaja kirjoitti:

        Luulen että se ikähaarukka oli jotain 25 - 35 vuotta, osa tietääkseni sinkkuja ja pari rouvaa. Ei yritetty pudottaa miehiä - ei se mikään kisa ollut! Kaikki naiset pakeni altaan läheisyydestä minkä kerkisivät. Naisia siellä oli ehkä viitisenkymmentä ja miehiä enintään kymmenen.

        Oliko tuo joku juhlatila missä on uima-allas? Kuinka kauan tuo "Uitto seremonia" kesti? Uiskenteliko jotkut pitkäänkin? Mites loppuilta?


      • Sannahoitaja
        utelias11 kirjoitti:

        Oliko tuo joku juhlatila missä on uima-allas? Kuinka kauan tuo "Uitto seremonia" kesti? Uiskenteliko jotkut pitkäänkin? Mites loppuilta?

        Työterveyslaitoksen allastiloissa, minne oli järjestetty tarjoilua. Ei se "uittoseremonia" kestänyt muuta kuin sen, että puoli tusinaa naista työnnettiin altaaseen. Itse tulin ylös niin nopeasti kuin mahdollista, en siinä ajatellut mitään muuta kuin päästä muun porukan silmistä pakoon! Toiset tulivat aika pian perässä saunalle.


      • uitetttu

        Minut kannettiin laiturille ja pudotettiin järveen baari-illan jälkeen ja jouduin oikeesti uimaan ennenkuin jalat ylsivät pohjaan ja pääsin kahlaamaan rantaan. En aluksi uskonut että joudun veteen ja nauroin mutta hymy kyllä hyytyi. Pitkät hiuksetkin kastuivat kokonaan ja kotimatka märissä vaatteissa herätti huomiota . Hävetti ja suututti!


      • uitetttu

        Teillähän on ollut melko hyvä tilanne kun oli mahdollisuus kuivata vaatteet, mulla oli aika paljon hankalampi tilanne, kun minut pudotettiin veteen vieraalla paikkakunnalla ja jouduin olemaan märissä vaatteissa yli tunnin ennen kuin sain kyydin asunnolleni.


    • Nöyryytetty

      Samoin kävi minulle eli minut tönäistiin uima-altaaseen täysin yllättäen jakkupuku päällä. Ei kyllä oikein huumorintaju riittänyt ja olin ainut joka joutui altaaseen vaatteet päällä.

      • wetfinn

        En välttämättä itsekään ilahtuisi siitä että joku tönäisee tai raahaa altaaseen, riippuu tietenkin siitä, mitä on päällä ja ehtiikö tyhjentää taskut, mikä vuodenaika/onko tarvetta mennä ulos. Näin kesäaikaan kun on lämmin ei ole niin väliä, kunhan ei ole viimeisen päälle juhlakamppeet päällä, tavallisissa arkivaatteissa, yleensä samaa settiä kuin vapaaehtoisesti uidessa, ei kastuminen juuri haittaa, ennemmin päinvastoin - jos vain saa lompakon, avaimet ja ehkä kännykänkin pois kyydistä. Mulla on tosin vedenpitävä puhelin, joten ei siinäkään vahinkoa synny.

        Muutama vuosi sitten olin eräällä kurssilla kurssinjohtajana ja kiitokseksi onnistuneesta kurssista kurssilaiset päättivät heittää kurssinjohtajan vaatteet päällä mereen. Sain onneksi vihjeitä asiasta, ja sain ajoissa tyhjentää taskut ja laittaa jalkaan mieleiset kengät - harmi ettei ollut crocseja parempia - ennenkuin minuun tartuttiin ja minut heitettiin laiturilta. Oli toukokuu ja vesi vielä kohtalaisen viileää, muttei liian kylmää minulle. Vaihtovaatteetkin olivat lähellä, joten nautin tuosta tempauksesta täysillä. Samana iltana kun luin kurssipalautteet, itkin hetken onnen kyyneleitä.

        Kaikille joilla on ikävä kokemus väkisin uittamisesta liian hienot vaatteet päällä suosittelen kokeilemaan vaatteet päällä uimista vapaaehtoisesti, sellaisissa vaatteissa ja kengissä mitä itse pitää mielekkäinä ja sopivina uimiseen. Kun saa mennä veteen kun itse haluaa ja tietää etteivät päällä olevat vaatteet kärsi kastumisesta, ehkä vaatteet päällä uimisesta voi tuntea tykkäävänsä. Toivottavasti ainakin :)


    • märkämies

      Juu, vaatteet päällä uiminen on kivaa, mutta tykkään kun sen tekee hetken mielenjohteesta, vaatteista välittämättä. Parasta.

    • verkkariuimari

      Tuli oltua muutama päivä lomalla kainuussa niin sielä on hyvä järvi missä on laajalla alueella rannassa reilu metri vettä. Sai adidaksen verkkaripuku kunnon pesun kun uin 1 lötköpötkön kanssa ainakin pari tuntia. Tuli oikein uimalla uitua suurin osa ajasta välillä rintaa ja välillä selkää, oli sitten mukava uida. Ei muuta porukkaa haitannu oma uimavarustus kaikki tosin tiesi valmiiksi että käytän ko. varustusta. Umbro verkkarit huppari oli houkutteleva vaihtoehto, mutta mökkiolosuhteissa verkkaritakki on paljo helpompi saada kuivaksi. Päädyin siitten tuota vastaavaan jo muutaman kerran tänä kesänä uitettuun adidaksen pukuun: http://ecx.images-amazon.com/images/I/519aOmyKyrL._AC_UL246_SR190,246_.jpg Ei ole itselle mitään ongelmaa verkkaripuvulla uimisessa, pieni harmi on kun hihat kiertyy "poranterälle" uidessa mutta housut pysyy hyvin vaikka lähes kaikki housut on resorittomia ja aika reilun kokoisia, ei tosin mitään ylisuuria.
      Nyt kun luvataan lämmintä viikkoa niin täytyy ottaa kaikki irti vaateuinnista jos vaan ei työt vielä häiritse liikaa.

    • vaatteineenkaikkineen

      Vihdoin uskalsin mennä yksikseni uimaan päiväsaikaan. Päällä oli bokserit, farkut, sukat, lenkkarit, t-paita ja collegetakki. Tuntui rentouttavalta. Muutaman ihmettelevän katseen sain kyllä ihmisiltä, jotka tulivat paikalle. Parin kertaa olemme menneet yöllä tyttöystäväni kanssa, niin ettei kukaan näe.

      • verkkariuimari

        Hyvä että pääsit tuon kynnyksen yli, jos seuraavalla kerralla olisi jo helpompi uida ihmisten näköpiirissä vaatteet päällä. Hitto kun tuo vaatteet päällä uinti olisi joskus suomessa niin arkinen asia että loppuisi nuo ihmettelyt.
        Meinasin tänään mennä viimein täydessä vaatetuksessa (siis myös alusvaatteet sukat ja kengät) uimaan kun oli tosi hiostavan kuuma ilma, mutta tuli kova ukkonen ja sade niin jäi sitten menemättä.


    • verkkariuimari

      No niin viimeinkin tuli toteutettua tuo täydessä varustuksessa uinti ja olihan se täyttä nautintoa. Erään aika lähellä olevan leirikeskusken alue oli tyhjä niin sinne sitten sopivan syvyiseen ja tosi lämpöiseen veteen uimaan. Sitten se varustus: Alushousut, sukat, musta t-paita, tutut umbro ross mallin verkkarit joita omistan monet http://sporttori.fi/image/cache/data/Umbro/Ross_251200_060_copy_1-700x700.jpg russell merkkinen musta vetoketjuhuppari ja ne paremmat eli icepeakin skeittikengät silläkin uhalla että niitä tarvitsisi kun ne on vielä märkänä. Kengät jalassa oli tosi helppo uida ne kannatteli sopivasti ja märkä huppari kiilteli kilpaa verkkarien kanssa auringonpaisteessa. Nuo verkkarit on muuten sen verran paksua ja tiivistä kangasta että veteen istuessa lahkeista tulee kunnon ilmapussit vaikka ei ole resoreitakaan. Huppu oli taas hyvä suoja varsinkin niskalle paahtavalta auringolta. Tuli tälläkin kertaa otettua kuvia ja videokuvaa mitä on mukava jälkeenpäin katsella, vaikka tuo oma suht lihava ruho vähän ällöttää.
      Tuli mieleen että kuinka suuren nautinnon monet menettää kun ei kehtaa tai yksinkertaisesti ei tule mieleen uida vaatteet päällä, tosin ei kaikki siitä kuitenkaan nauttisi. Minä nautin, mutta jatkan taas toistaiseksi "vain" verkkaripuvulla tai sitten verkkarit huppari. Vesilenkkarit voisi ostaa jos tulee jossain vastaan.

      • wetfinn

        Vesilenkkarit on hyvä hankinta, mutta Suomesta niitä on käytännössä turha etsiä. Jos jotain löydät, löydät niitä harvoja hiton kalliita merkkitossuja, jotka maksavat toista sataa. Aliexpress on muun muassa hyvä paikka ostaa, hakusanaksi quick dry sneakers ja kun löytää yhden, selaamalla alaspäin löytyy muita vastaavia.

        Hienoa että pääsit täyden vaatetuksen makuun, siinä on se paras fiilis. Jos tykkää vähän nopeammin kuivuvista varusteista, keinokuituiset treenipaidat ja vastaavat alushousut ovat aika hyvä valinta, edullisia löytyy mm. Varustelekasta. Näin keskikesällä suosin puuvillaa, koska se pysyy kauimmin märkänä.

        Mun ensimmäiset uinti-Converset antautuivat tänään, alkoivat revetä saumasta. Vasta 8 vuotta uintikäytössä, helposti satoja uintikertoja, ihmeen kestävät ne ovat olleet.


      • verkkariuimari

        Joo, ajattelin että hemmetti nyt kyllä viimein toteutan sen täydessä varustuksessa uinnin, eikä kyllä tule jäämään ainoaksi kerraksi.
        Kyllä nuo skeittikengätkin vaan suht äkkiä kuivui pihalla kuumassa auringonpaisteessa ja tuntuu kuin olisi värikin vähän kirkstunu eli taisivat vain peseytyä uinnilla. Löytyikin näppärästi kuva vastaavista: http://media.tori.net/image/medium_660/23/2336368888.jpg
        Taitaa olla parasta hankkia jotku halpistennarit uintiin, ainut ongelma on kun omat jalat on suht isot kanootit niin kokoja ei löydy aivan tuosta vaan.
        Ei tuo alusvaatetus ja sukat sinänsä ole ongelma kun ne voi heittää pesukoneeseen, mutta nuo kengät pitäisi olla sellaiset mitkä saisi olla kuivumassa rauhassa riittävän pitkään. Oli tuo russellin hupparikin melkoinen sieni, painoi märkänä ties kuinka paljon. Ei sitä uidessa eikä päällä huomannut mutta pois ottamisen jälkeen kun pakkasi uimavarusteet muovipussiin niin painon huomasi. Oli kyllä mukva istua rantapenkillä kun märät vaatteet viilensi sopivasti ja kuuma aurinko esti kylmän tulemisen. Itse ei saa tykättyä tuosta märissä kengissä kuivalla maalla kävelystä, mutta kahlaukseen ja uintiin ne on 5/5.


      • verkkariuimari

        Katsoin linkkiä tarkemmin, niin eihän nuo kuvassa olekaan skeittikengät, no väritys ja malli on muuten kovasti samalaiset.


      • wetfinn
        verkkariuimari kirjoitti:

        Joo, ajattelin että hemmetti nyt kyllä viimein toteutan sen täydessä varustuksessa uinnin, eikä kyllä tule jäämään ainoaksi kerraksi.
        Kyllä nuo skeittikengätkin vaan suht äkkiä kuivui pihalla kuumassa auringonpaisteessa ja tuntuu kuin olisi värikin vähän kirkstunu eli taisivat vain peseytyä uinnilla. Löytyikin näppärästi kuva vastaavista: http://media.tori.net/image/medium_660/23/2336368888.jpg
        Taitaa olla parasta hankkia jotku halpistennarit uintiin, ainut ongelma on kun omat jalat on suht isot kanootit niin kokoja ei löydy aivan tuosta vaan.
        Ei tuo alusvaatetus ja sukat sinänsä ole ongelma kun ne voi heittää pesukoneeseen, mutta nuo kengät pitäisi olla sellaiset mitkä saisi olla kuivumassa rauhassa riittävän pitkään. Oli tuo russellin hupparikin melkoinen sieni, painoi märkänä ties kuinka paljon. Ei sitä uidessa eikä päällä huomannut mutta pois ottamisen jälkeen kun pakkasi uimavarusteet muovipussiin niin painon huomasi. Oli kyllä mukva istua rantapenkillä kun märät vaatteet viilensi sopivasti ja kuuma aurinko esti kylmän tulemisen. Itse ei saa tykättyä tuosta märissä kengissä kuivalla maalla kävelystä, mutta kahlaukseen ja uintiin ne on 5/5.

        Ehdotan, että sittenkin vaan ostat kunnon vesilenkkarit, ne ovat kyllä paremmat kuin halpistennarit. Tai sitten Converse-kopiot, ellei peräti aidot, ne ovat minun suosikkini. Vesilenkkarit kuivuvat oikeasti tosi nopeasti, toisaalta ne on tehty siten että vesi poistuu niistä nopeasti, consseissakin on ne "vedenpoistoreiät" mutta silti ne pysyvät nautittavan märkinä kauemmin.


      • verkkariuimari
        wetfinn kirjoitti:

        Ehdotan, että sittenkin vaan ostat kunnon vesilenkkarit, ne ovat kyllä paremmat kuin halpistennarit. Tai sitten Converse-kopiot, ellei peräti aidot, ne ovat minun suosikkini. Vesilenkkarit kuivuvat oikeasti tosi nopeasti, toisaalta ne on tehty siten että vesi poistuu niistä nopeasti, consseissakin on ne "vedenpoistoreiät" mutta silti ne pysyvät nautittavan märkinä kauemmin.

        No täytyy kartoittaa kenkätarjontaa ja päättää sitten mitä ostaa. Kovin suuria summia ei viitsisi niihin laittaa. Nyt on tosin taas tiedossa muutamaksi päiväksi niin paljo töitä ettei ehdi uinnille ollenkaan, hyvä jos ehtii kunnolliset yöunet nukkua. No rahaa se onneksi tietää vaikka olisi mukava käydä uimassa kun luvataan lähes hellettä lähipäiviksi.


      • wetfinn

        Juu, mutta kartoita laajemmin kuin vain sittarista, ebay ja aliexpress ovat hyviä. Noita kannattaa vähän seurata, toisinaan ne ovat kalliita, toisinaan puoleen hintaan. Noin 40e ostaa hyvännäköiset ja mukavat uimakengät.


      • verkkariuimari
        verkkariuimari kirjoitti:

        Katsoin linkkiä tarkemmin, niin eihän nuo kuvassa olekaan skeittikengät, no väritys ja malli on muuten kovasti samalaiset.

        Tämä meni nyt sähläykseksi, mutta huomasin nyt vasta että eihän nuo paremmat kengät olekaan skeittikengät vaan täysin samanlaiset kun linkin kuvassa... Huonommat arki/työkengät on kyllä skeittikengät. Eli ne uinnilla olleet kengät on siis tälläiset http://media.tori.net/image/medium_660/23/2336368888.jpg


    • märkäpukumies

      Moi kaikki vaatteet päällä uiskentelijat!
      Täällä uusi osallistuja keskusteluun (mies, 50 v). Meikäläisen uinti/kylpyvarustus on aina tumma puku kaikkine varusteineen (alusvaatteet, paita, kravatti, mustat sukat, nauhalliset nahkakengät). Tavallaan hauskaa, että jotkut huolehtii vaatteiden helposta kuivumisesta ym., kun meikäläiselle oleellisinta on kastua hyvissä vaatteissa. Se siitä kai niin hauskaa tekeekin, kun kastuu ykköset päällä. Kengät ei hirveesti näistä leikeistä tykkää (eikä puvun takkikaan), mutta maksaahan kaikki harrastaminen aina jonkin verran :).
      Jonkin verran olen uiskennellut täysissä vaatteissa yöaikaan lähivesistöissä, mutta useimmiten molskahdan kotona kylpyammeeseen. Likomärkänä vedestä nouseminen ja sukkien litinä märissä kengissä tuntuu kyllä todella mahtavalta!
      Olen kyllä onnistunut saamaan miesseuraa (myös puku päällä) näihin leikkeihin, mutta olisi ihan huippua tavata kaveri, joka innostuu asiasta aidosti.
      Jos meitä pukumiehiä lukee tätä palstaa muitakin, niin ottakaahan yhteyttä - jos vaikka joku kerta päästäisiin yhdessä pulikoimaan!

      • SuitLover40

        Kävisi hyvin!!
        Mä rakastan pukuja,vaikkei aina olekaan pukua käyttää!!
        Kiihottas kovasti!!

        Ootko Hesasta?

        Terv. Tuomu


      • verkkariuimari

        Itsellä taas silloin harvoin kun on puku ja kravatti ei tee yhtään mieli uimaan tai suihkuun ne päällä mutta eihän siinä mitään, makuasioita tuumasi musti kun muniansa nuoli.


      • märkäpukumies
        SuitLover40 kirjoitti:

        Kävisi hyvin!!
        Mä rakastan pukuja,vaikkei aina olekaan pukua käyttää!!
        Kiihottas kovasti!!

        Ootko Hesasta?

        Terv. Tuomu

        Moi taas!
        En ole Hesassa, vaan keskemmällä Suomea. Voitais vaihtaa ajatuksia enemmänkin meilin kautta, vesipostin osoite tässä:
        [email protected]
        Ja saaa muutkin laittaa viestiä!

        Verkkariuimarille: asia on just noin - nauratti toi musti-kommentti, vaikka onkin vanha :)
        Kyllä muutkin vaatteet kuin puku on ihan jees, kunhan on kuitenkin täysissä vaatteissa. Ja mustista sukista en tingi - ne vaan on niin hot...
        Pysykää jätkät märkinä!


    • verkkariuimari

      Tuli käytyä uinnilla kun oli taas aikaa. Varustuksena tällä kertaa adidaksen käyttämättömät verkkarit https://www.karkkainen.com/tuotekuva/ISO/4054714599264.jpg ja kirkkaansininen adidaksen verkkaritakki. Taas oli mukava uiskennella lämpöisessä vedessä.
      Toivottavati elokuu on lämmin että voisi jatkaa uintikautta mahdollisimman pitkään. Uintikengät on viellä hankkimatta. seuraavalla kerralla voisi vaihteeksi käyttää hupparia ja verkkareita. Tuo russellin huppari mikä tuli maanantaina uitettua on kyllä mahtava uintiin, paksu ja tiivis kangas kiiltää mahtavasti märkänä ja tuntuu hyvältä päällä. Siinä vastaava huppari: http://www.trendyandstylish.fi/images/kuvat/266M36.1000Musta.jpg omassa tosin painatukset edessä ja takana.

    • verkkariuimari
      • wetfinn

        Oho! Kyllä tuo taitaa minuun viitata, vaikka olisihan se kivaa jos olisi muitakin...tuttu uimavalvoja tuo, aina välillä käyn juttelemassa valvojien kanssa. Sitä kautta ovat ymmärtäneet, ettei tarkoitus ole paha tai että olisin jotenkin tavanomaista enemmän sekaisin.


      • verkkariuimari

        Jep. En minäkään mikään lahopää ole vaikka tuota verkkareissa uintia ja uinnin korvikkeena suihkussakäyntiä tulee harrastettua, se vaan tuntuu niin mukavalle. Kyllä ihmiset varsinkin kännipäissään tekee paljon pahempia juttuja ja niinkun monet kerrat on todettu niin eihän tuosta vaateuinnista kukaan kärsi, ei vaatteetkaan. Toivottavasti tuon jutun lukee mahdollisimman moni ja vaatteet päällä uinti saisi taas lisää ymmärrystä.
        Meinaa sääennusteet näyttää huonolta uinnin (ja töidenkin) suhteen, viileää ja märkää. Toivottavasti vedet pysyisi vielä muutaman viikon lämpimänä että saisi käytyä uimassa useamman kerran ja toisaalta tuntuu että mitä enempi uintia harrastaa niin viileämpään veteenkin karaistuu.


    • verkkariuimari

      Tuli taas käytyä verkkariuinnilla. Varustuksena tällä kertaa adidaksen pääosin musta verkkaripuku resorilahkeisilla housuilla joka sai viime vuonna neitsytuintinsa eikä ole vielä muussa käytössä ollutkaan. Vesi oli mukavasti 21-asteista mikäli tuo halpa vesilämpömittari näyttää oikein, luultavasti ainakin suurinpiirtein oikein.
      Alkaa valitettasti olla taas viime hetket uinnille tälle vuodelle kun luvataan ensiviikolle n16-17 astetta niin tuo järvi jäähtyy äkkiä, jos ei sitten loppukuusta tulisi kunnon lämpöaaltoa.

    • wetfinn

      Tänään uin kahdesti. Aamulla tummanpunainen huppari, tummahkot ykkös-uinti-levikset ja stars and bars-converset sekä tietysti alusvaatteet ja sukat päällä rannalle, siinä hetken juttelin porukan kanssa, sitten uimavalvoja tuli töihin ja mittasi veden lämpötilan. Sen ollessa 21 astetta totesin, että sittenhän sinne voi mennä ja hyppäsin veteen. Uin parisataa metriä ja nousin laiturille, mukavia ihmisiä siinä, juteltiin niitä näitä, minkä jälkeen kävin vielä hetken uimassa. Kävin vaihtamassa vaatteet ja lähdin asioille, kesken reissun alkoi tulla vettä ja mulla oli pihalla sellainen auto minkä ei ole hyvä seistä pihalla, mutta kun siitä oli akku sökö, uutta akkua olin ostamassakin. Kotiin päästyäni vaihdoin uitavat vaatteet päälle, tummahkon punainen fleecehuppari, levikset, alle keinokuitupaita ja -alushousut, thermolitesukat jalkaan ja niiden päälle punaiset Hai-saappaat. Ulkona sainkin akun asennettua, vettä tuli ihan kunnolla, auto talliin, kastumista sietämättömät avaimet kotiin ja rannalle. Sade kasteli kalsareita myöten, oli jännä fiilis, kävelin rantaveteen niin että saappaanvarret juuri riittivät. Sitten kun ohi kulkevien veneiden aallot tulivat, tuli saappaisiinkin vettä. Kun saappaat olivat täynnä kävelin syvemmälle ja lopulta uin sellaisen 100m ennenkuin lähdin kävelemään kotiin. Olisi ollut kiva käydä vielä kolmaskin vaatekerta kastelemassa, mutta oli pakko lähteä jatkamaan asiointikierrosta.

      • verkkariuimari

        Viime vuonna tuli uitettua 2 verkkaripukua samana päivänä. Kävin uimassa ja sitten päivän aikana tuli mieleen toinen verkkaripuku, että miltähän se tuntuisi ja näyttäisi uidessa/märkänä. No sitten alkuillasta uimaan kun oli sopivasti aikaa. No siitä tuli sitten toinen suosikki "uimapuku" tälle vuodelle.
        Tämän kesän toistaiseksi käytetyt uimavaatteet on: 3 verkkaripukua, 3 irtoverkkarit , 1 verkkaripuvun takki ja 3 vetoketjuhupparia.


    • verkkariuimari

      Taitaa valitettavasti olla uintikausi tältä kesältä ohi, kylmää ja märkää vaan luvataan. Monesti tuntuu että on sekä ammatin että lämmöstä (ja verkkareissa uinnista) nauttimisen puolesta syntynyt ihan väärään maahan. Joku etelä- tai keskieurooppa olisi paljo parempi.

      • verkkariuimari

        Näyttää ennusteiden mukaan kesä palaavan torstaista eteenpäin. toivottavasti pystyy samalla jatkamaan uintikautta.


    • wetfinn

      Tänään oli lähirannalla kauden viimeinen päivä, jolloin uimavalvojat olivat paikalla. Päivä oli osin sateinen, välillä aurinkoinen, lämpötila kuitenkin lähes 20 astetta, vesi edelleen 18-asteista. Alushousut, musta t-paita, tummahkot Levikset, harmaa Everlast-huppari, mustat sukat ja siniset Converset päällä lähdin rannalle. En pitänyt kiirettä kastautumisen kanssa, annoin ensin kenkien ja sukkien kastua, sitten hiljalleen housunlahkeiden...mutta loppujen lopuksi olin uimasillani. Uin jonkin verran ja nousin ylös, kävin jutulla nyt jo tutuksi käyneiden valvojien kanssa. Sitten tuli sadekuuro ja tuuli yltyi, tuli sen verran viileä että päätin mennä uudestaan veteen. Olin hetken vedessä ja nousin taas ylös siistit vaatteeni vettä valuen. Juteltiin taas niitä näitä, sitten toinen valvojista lähti treenaamaan eri juttuja, menin hänen kanssaan veteen ja hän näyttikin mm. miten pelastuslaudalle nostetaan ihminen vedestä. Pelastajat harjoittelivat myös henkiliinan käyttöä, eli kelluntaliiveihin kiinnitetty köysi jolla saadaan pelastaja vedettyä nopeasti rantaan kun tämä on hakenut hädänalaisen ihmisen vedestä. Olin sitten siinä harjoituspotilaana, oli kuulemma raskas vetää kaksi henkilöä maihin varsinkin kun toinen oli täysissä pukeissa.

      Oli todella mukavaa jälleen kerran, märät vaatteet tuntuivat taas niin täysin luonnollisilta, veteen oli niin helppo mennä kun on jo märkä, ei tarvitse asiaa miettiä sen enempää.

      Toivotaan että kelejä jatkuu vielä niin saavat vaatteet vielä kastua monta kertaa. Ajattelin viikolla käydä siellä yhdellä järvellä uimassa, ottaa kamerankin mukaan ja jos saisi kivoja kuvia pinnan alta, mm. niin että jalassa on farkut ja punaiset Hai-kumisaappat. Voi olla että hyllyyn ilmestyy myös tummansiniset Hait, en malta odottaa että saan kastella ne molemmin puolin!

      • wetDaddy

        Oma uintikauteni alkaa olla ohi, vaikka ensiviikolla lämmintä vielä piisaisi. Mökillä tuota tuli tehtyä, ehkä hauskinta on kastua samalla kun tekee jotain (eli kuten joku sanoi, "työ tekijäänsä kastelee"), saunan lämmitys ehkä suosikkini. Eli ensin haetaan vettä järvestä, kastellaan farkut aina vähän enemmän ja enemmän. Siinä vaiheessa kun haetaan klapeja, olenkin jo kauttaaltaan kastellut itseni, farkut, t-paita yms. Samalla kun sytyttelen tulta, kaatelen vettä päälleni löylykauhalla. Upean ja kiihoittavan näköistä ja tuntuista kun vesi valuu vaatteita pitkin.

        Toinen melkoisen hauska huvi oli pienellä kumiveneellä pulikointi farkuissa yms uimavaatteissa. Kun vedestä nousi veneeseen oli hyvän tuntuista olla hetki aivan litisevän märkänä veden valuessa veneen pohjalle. Kun olo alkoi olla taas ikävän kuiva, ei matka märkyyteen ollut pitkä.

        Hauskaa oli myös esim ottaa tavaroita suojaavia suojapressuja sivuun, kun huomasi että pressujen päällä on mutainen vesilammikko. Tahallani huitaisin pressun sivuun niin, että kaikki mutavesi tuli vaatteilleni. Jonka jälkeen piti tietenkin mennä pesemään vaatteet.


    • verkkariuimari

      Näyttää toisaan tulevan niin lämminta että taitaa uintikelit palata. Täytyy yrittää raivata sen verran aikaa että ehtii uinnille, jos vaan vesi on riittävän lämmintä. Seuraava uintikausi on kuitenkin taas piiiiiitkän odotuksen takana, kun täällä nipottavan tarkkojen sääntöjen suomessa ei tuo vaateuinti uimahallissakaan onnistu. Ei millään omaan päähän mahdu kuinka esim. joku hyväkuntoinen puhdas verkkaripuku voisi olla hygieeniariski uimahallissa!

      • wetDaddy

        Tuosta hygienia-asiasta oli juttua myös uutisessa, jossa kerrottiin että muslimeilta on kielletty kokovartalo-uimapuku mm hygieniasyiden takia Ranskassa. Tosiasiassa uskoisin, että tämä Ranskan kielto tapahtui uskonnollisten syiden vuoksi, mutta hygieniaa käytettiin tekosyynä. Näkisin pienenä riskinä, että tämän tekosyyn vuoksi kaikenlainen vaateuinti ei ainakaan helpotu, täytyy vaan toivoa ettei moinen sairas ahdasmielisyys tartu suomalaisiin (yhtää enempää kuin mitä nyt vallitsee).

        (ja huom, em ei ollut kommentti uskonnollisista asioista, haluan pitää uskonnon pois tästä keskustelusta. Paitsi tietty, että muslimeilla on tyylitajua uimapukujensa kanssa ;-)


    • wetfinn

      Tänään oli oikein nätti päivä, päätin lähteä hiekkakuopalle uimaan ja ottamaan samalla vähän kuvia kokoelmiin. Päälle alushousut, harmaa t-paita, paksuhkot sukat, tummahkot 501:t ja punainen huppari, jalkaan punaiset Hai-kumisaappaat. Hiekkakuopalla oli yllättävänkin rauhallista, hyvin erityistä oli kaksi nuorta naista joista toinen valokuvasi toista, joka oli eri asennoissa rantavedessä, loppuvaiheessa niin että vain pää oli kuiva. Yllään hänellä oli ohuehko, mutta lähes koko vartalon peittävä goottityylinen asu.

      Kastauduin pikkuhiljaa, annoin ensin kumisaappaiden täyttyä hitaasti viileällä vedellä, kahlasin sitten hitaasti syvemmälle, otin kuvia. Kastauduttuani kokonaan otin rannalta "lötköpötkötuolini" ja kelluttelin sen kanssa, sain aika hienoja kuviakin. Välillä vein kamerat ja muut tarpeet rannalle ja uiskentelin, kävin katsomassa naisten kuvauspuuhiakin. Vesi oli varsin lämmintä ja nautiskelin siitä, otin runsaasti kuvia. Lopulta nousin ylös ja istuuduin penkille kuivattelemaan ja katselemaan ottamiani kuvia, niitä oli aika paljon ja monesta näkyi hienosti joko se, että se on otettu vedessä tai se, että vaatteet ja kumisaappaat ovat aivan märät. Valutin enimmät vedet pois kumppareista, silti niihin jäi vielä sen verran että tuntui kivan märältä. Laitoin istuinsuojan autoon ja ajelin kotiin. Mieli teki käydä kaupassakin märkänä, mutten sitten välittänyt aurinkoisena päivänä lompsia kumisaappailla kauppaan ja toisaalta muistan, miten kylmä liha- ja maito-osastoilla on kun kulkee märissä vaatteissa siellä. Ajattelin kyllä, että käyn vain kaupassa ja menen sitten lähirannalle kuivissa vaatteissa, jotka eivät kauaa pysyisi kuivina, mutta jätin väliin koska kello alkoi olla aika paljon. Nyt on kuitenkin talveksi taas uusia märkäkuvia katseltavaksi, punaiset Hai-kumisaappaat yhdessä tumman sinisten farkkujen kanssa on märkänä todella maukas kombinaatio.

      Alkavalle viikolle on lupailtu lämmintä, katsotaan ehtisikö sitä käydä vielä pulahtamassa.

      • verkkariuimari

        Hyvä että saat nautittua uinnista. Itse en töiltä ehdi ja muutenkin päivällä alkoi sataa vettä ja oli 15 lämmintä. Järvikin taitaa olla aika viileä. Itelläkin on reilusi kuvamateriaalia vuosien varrelta. Videokamerallakin kuvattua vuodesta -09 lähtien tuli tunti kun koostin uinnit samalle dvd:lle, siihen päälle digikameran videot ja valokuvat. Sisko on joskus ollut kuvaamassa varsinkin lomareissuilla. Muulloin kamera sopivalle alustalle ja kuvaamaan tai viivelaukaisulla valokuvia. Ostin vesitiiviin actionkamerankin, mutta ei sillä oikein näy veden alla muuta kun verkkarien valkoiset raidat/tereet ja logot. Pitäisi olla uima-allas jossa olisi kirkas vesi niin saisi kunnon vedenalaiskuvaa.


    • verkkariuimari

      Nostellaan keskustelua jos jollakin olisi uutta kerrottavaa uinnista tai muusta vesitouhusta vaatteet päällä. Itellä ei mitään uutta, järvet jäähtyy ja kiirettä riittää.

    • wetfinn

      Täällä on ollut hiukan löysempää pari päivää, eikä merivesi ole vielä kovin viileää, joten olen uinut pari kertaa päivässä. Tällä hetkellä kuivumassa on neljät farkut ja yhtä monta hupparia ja yhtä monta paria Converseja. Lisäksi olen uinut sekä siniset että punaiset Hai-kumisaappaat jalassa ja myös kuoripuku on päässyt veteen.

      Sunnuntaina kävin vähän spesiaalikivaa pitämässä, BDU-maastopukuun ja viidakkomaihareihin sekä tekniseen t-paitaan ja alushousuihin pukeutuneena lähdin läheisellä suolle kävelemään. Löysin tietämäni paikan, missä lähes umpeen kasvanut oja kutsui houkuttelevasti. Astelin ensin varovasti mättäillä niin, että maiharit ja sukat alkoivat kastua; viidakkomaiharithan eivät käytännössä pidä yhtään vettä, ideana on se, että vesi pääsee helposti niistä pois. Pian kuitenkin upposin polvea myöten, ja niin oli maastohousujen kastuminen alkanut. Aikani siinä leikin kunnes lopulta olinkin vyötäröä myöten, takin etumuskin jo märkä ja turpeessa kun olin ryöminyt suolla. Asettauduin mukavasti märän turpeen sekaan niin, että käytännössä vain pää ja toinen käsi oli pinnalla. Nyt olivat kaikki vaatteeni lakkia lukuunottamatta suovedessä. Aikani makoiltuani ja touhuttuani lähdin kävelemään takaisin kohti parkkipaikkaa, minkä vieressä on hiekkakuoppa. Uin hiekkakuopan kirkkassa vedessä huuhtoen turpeen pois varusteistani, sukeltelinkin siinä ja pidin siitä tunteesta, kun maastolippis pysyi erinomaisesti päässä koko ajan. Huomasin myös ripstop-kankaan pitävän vettä ihan kohtuullisesti, saatoin ottaa lakin täyteen vettä ja kaataa sen päähäni niin, että lakin ja pään väliin jäi vettä, joka hiljalleen valuu ulos. Myös housujen lahkeisiin jäi aikalailla vettä eikä tullut ihan salamana edes ulos. Oli vallan hauskaa puuhaa tuo sotkeminen ja uiminen.

      Aamulla on tarkoitus jälleen käydä uimassa, varattuna on levikset, tummansininen huppari, alusvaatteet, jalkineita en ole lopullisesti päättänyt, joko se on mustat converset tai sitten siniset Hai-kumisaappaat. Kummat lukijakunta haluaisi minun valitsevan? Tai jotain muuta?

      Parin viikon päästä on tilaisuus, mihin on käsketty pukea päälle vaatteet, jotka saavat likaantua ja kastua. Odotan innolla mitä sieltä tulee, toivottavasti kastun ja likaannun oikein kunnolla, sillä siihen tilaisuuteen on jo katsottuna vaatteet, joilla ei ole sitten yhtään mitään väliä!

      • verkkariuimari

        Jaa-a en osaa kenkäkysymykseen sanoa muuta kun valitse ne mitkä tuntuu houkuttelevammalta. Päällimmäisen vaatekerroksen osaisin neuvoa, vaikea varmasti arvata mikä se olisi...
        Hollannissa tuntuu olevan youtuben perusteella paljon vesiseikkailutapahtumia ainakin nuorille joissa yleensä kastutaan huolella vaatteet (usein verkkarit) päällä. Löytyy esim haulla poldersport. Samanlaisia tapahtumia saisi olla suomessakin kaiken ikäisille.


    • H2O_on_pop

      Kiitos vinkistä - pitääpä käydä tutustumassa. Hollantilaiset taitavat tarpoa merenrantojakin mudassa ja vaihtelevan syvyisessä vedessä. Youtube tunnistaa hakusanalla wadlopen. Muistelen nähneeni joissain videoissa innokkaimpien ottavan mutakylpyjä ja ainakin kastuvat kunnolla siellä missä vettä on reitillä reilusti.

      • wetfinn

        Olen katsellut noita videoita ja pohtinut, mitä laittaisin päälleni jos tuonne lähtisin - ja miksen joskus lähtisikin, ei Hollanti ole kaukana eivätkä lennot ole järin kalliita. Maassa liikkuminen julkisilla kulkuvälineillä on varsin edullista. Videoissa enemmistöllä näyttää olevan t-paita, joskus tuulitakki, shortsit tai trikoot, jalassa usein Converset. Mieleni tekisi ehkä kokeilla tuota BDU-maastopukua ja viidakkomaihareita, joilla olen jo ehtinyt rypeä suossa. Märkänäkin säädyllisen kevyt ja mukava varustus, olisi niin hienoa retken aikana/päätteeksi kieriä oikein kunnolla mudassa ja huuhtoa vaatteet sitten puhtaammassa paikassa.


      • verkkariuimari

        Meikeläistä ei taas mutaleikit kiinnosta vaan joku eteläeuroopan aurinkoranta, lämmin aurinkoinen sää, kirkas lämmin merivesi ja sinne adidaksen verkkaripuku päällä uimaan ja kelluskelemaan... Ja sitten herään haaveista siihen että pihalla on ankean pimeä, tuulinen ja viileä syysilta ja seuraavaan uintikauteen on "enää" n.9 kuukautta. Voisihan sitä periaatteessa sinne aurinkorannalle lähteä, mutta ei oo koskaan tullut ulkomailla käytyä eikä tuota ylimääräistä rahaakaan oiken tahdo olla.


    • wetfinn

      Lämpimiä päiviä on riittänyt ihan kivasti ja merivesikin on pysytellyt lähellä mukavaa 17 astetta, joten uitukin on aika tavalla, vaatteita ja kenkiä on siellä täällä kuivumassa. Lämpimien öiden jälkeisinä mukavan leutoina aamuinakin olen käynyt meressä, silloin voi aavistuksen villimmin tai vapaammin valita vaatetuksen kun ei ole kymmenen silmäparin edessä uimassa. Jokunen viikko sitten vähän käytettyinä ostamani, lähes uudenveroiset, tummansiniset Hai-kumisaappaat ovat kastuneet useita kertoja, niillä on hämmästyttävän kiva uida. Aamun rauhassa on ihan mahtava lähteä puolivälissä laituria juoksemaan niin, ettei välttämättä enää viime hetkellä edes ehtisi pysähtyä, ottaa kunnon loikka laiturin päästä ja katsoa miten kumisaappaat iskeytyvät veden pintaan ennenkuin koko ukko kuivine vaatteineen painuu hetkeksi pinnan alle, noustakseen läpimärkänä takaisin pintaan. Nuo saappaat ovat olleet vedessä enemmän kuin mikään muu niistä kenkäpareistani, joilla on "uiminen sallittu". Onneksi on kenkäkuivuri, millä saappaat kuivuvat 3 tunnissa, jotta ne on kiva vetää jalkaansa seuraavan kerran kun lähtee kastelemaan ne molemmin puolin.

    • wetfinn

      Vesi on edelleen 17-asteista ja lämmintä ilmaakin on riittänyt, joten erinäisiä vaatekertoja on kastunut. Tänään ostin torin kautta keltaiset Hai-kumisaappaat, mitkä oli tietenkin kasteltava heti myös sisäpuolelta. Ne näyttivät todella hyvältä vedessä tummansinisten farkkujen kanssa, ja tulihan sitä uituakin sellainen runsas 300m, eipä siinä alushousut, t-paita, paksuhkot sukat, farkut, huppari ja kumisaappaat kamalasti ahdista kun on tottunut uimaan vaatteet päällä. Saa nähdä miten kelit kehittyvät, arvelisin että torstaina ainakin vielä kastuu ihan normaali vaatekerta, sitten ehkä joutuu katselemaan keinokuitua tai merinovillaa alle, mutta uida voi tietenkin edelleen.

      • Kiitos tiedoista!!


      • verkkariuimari

        Minä kävin pikaisella lomalla kalajoella viime viikon loppupuolella, mutta sielä oli merivesi niin kylmää ettei huvittanu edes kahlailla niin jäi verkkarit kuivaksi sillä reissulla. Hyvä pikaloma muuten. Kyllä oma uintikausi on tältä vuodelta ohi ei auta mikään, mieli tekisi uimaan mutta ei voi mitään kun tämä suomen ilmasto on niin hanurista.


    • verkkariuimari

      Nostellaan taas ketjua jos jollakin olisi uutta kerrottavaan aiheesta. Kaikki märät vaatteet kokemukset kelpaa esim. uinti, suihku, kylpy ym.

    • Hupsssis

      Edelleen on mahtava jatkaa kautta pukemalla märkäpuku alimmaiseksi :) Uimarannalla on nyt hiljaistakin. Mutta onhan se silti jännää sattuuko ketään paikalle.

    • verkkariuimari

      Taas ketjun nostelua jos jollain olisi uutta kerrottavaa märät vaatteet rintamalta. Ite on tullut muutaman kerran käytyä suihkussa noissa samoissa varusteissa missä tulee kesäisin uiskenneltua. Kun vaatteet on joka tapauksessa menossa pesukoneeseen, niin sitä ennen on mukava vähän nautiskella suikussa märistä vaatteista vaikka eihän se kesäistä uintia korvaa.

    • H2O_on_pop

      Elinolosuhteet ovat nyt sellaiset, että ei ole päässyt edes suihkuun - siis vaatteet päällä.

      Mutta vanhoja muistellen silläkin uhalla, että saa tikun silmään. Kokeilin kesällä "pesukonetta". Eli kun mökillä oli tuuli sopivasta suunnasta ja oli sopivan iso laine, niin asettelin litteän kiven rantaveteen istuimeksi sopivaan kohtaan ja sitten asettauduin veteen istumaan aallokkoa päin. Ideana oli, että päälle tuleva laine nostaa vettä housuihin ja aallon mentyä vesi valuu pois. Kun jalat levitti auki sopivaan kulmaan, niin mukavaa siinä oli ja olisi siinä viihtynyt pitkäänkin, mutta lopulta tuulessa tuli kylmä ja hupi piti lopettaa.

    • wetfinn

      Sain idean uudenlaisesta tavasta käydä talvella uimassa. Tänään kokeilin sitä. Siihen tarvitaan seuraavat varusteet:

      -alusvaatteet, jotka pitävät lämpimänä. Keinokuituiset bokserit (uimahousutkin käy), lämmin kerrasto (mulla merinovillaa) ja sukat, merinovillaa/polyesteriä. Nämä kastuvat.
      -miellyttävät uintivaatteet, mulla oli tummahkot Levikset ja sininen huppari, nämä kastuvat myös
      -miellyttävät uintikengät, kastuvat luonnollisestikin; käytin tällä kertaa Converseja
      -lämpöhaalari tai muu hyvin lämmin ulkovaate, joka saa osittain kastua, mutta sen kanssa ei mennä veteen.
      -hanskat, jotka kastuvat jonkin verran, mulla oli merinovillasormikkaat
      -pipo, pyritään pitämään kuivana. Voi ottaa myös varapipon jos haluaa sukeltaa (avantouimarit eivät sukella, koska pään kautta menettää jo liikaa lämpöä). Mulla oli fleece-beanie.

      Koko setti päälle ja rannalle. Rannalla riisuin hanskat ja haalarit, kävelin laiturille. Jännitti niin että hengästytti, oli pakko hieman tasata hengitystä. Tässä olen menossa joulukuussa farkut jalassa uimaan mereen! Huikea fiilis, mutta sitten asiaan. Astelin portaita pitkin veteen, menin sinne kaulaa myöten. Tasailin hengitystäni, tunsin kuinka kylmä vesi tuli vaatteiden läpi hetkessä, mutta tunsi myös kuinka villa tasasi lämpöä ihmeellisellä tavalla. Nousin ylös, annoin vähän veden valua, kävelin laiturilla ja nautin tunteesta. Kävin vielä toisen kerran kastautumassa ennenkuin nousin ylös ja annoin enimpien vesien valua pois vaatteista, etenkin hupparissa sitä riittää. Sitten puin haalarit siihen märkien vaatteiden päälle, hanskat käteen ja kotiin. Lämmin palasi jokseenkin heti kun sai haalarit päälleen, ja oli miellyttävä lähteä kävelemään kotiinpäin. Olen joskus uinutkin noilla haalareilla ja tiedän, että ne kuivuvat erittäin nopeasti.

      Nyt kun tämä osoittautui toimivaksi, aion kokeilla sitä hieman toisenlaisena settinä, toinen vähän erilainen merinovillakerrasto alle, sen päälle väljät verkkarit, juuri ne jotka tuntuvat märkänäkin lämpöisiltä. Jalkaan lenkkarit, ehkä joskus voisi laittaa myös kumisaappaat...niin muuten, taidankin laittaa koereissulle kumisaappaat! Siniset Hait ovat märät ehkä jo ensi yönä! Jos tuo osoittautuu toimivaksi, sitä saattaisi uskaltaa käyttää myös "ihmisten aikoihin" eikä keskellä yötä.

      Moni rannan lähellä asuva tekee niin, että lämpimien päällysvaatteiden alla on vain uima-asu, he tulevat rannalle, riisuvat päällikerroksen, käyvät uimassa ja pukevat uudestaan päällysvaatteet, jotkut vähän kuivaavat pyyhkeellä ensin. Miksei siis vaateuinnin harrastaja voisi ihan hyvin tehdä näin, että uintivaatteet ovat lämpöhaalarin alla? Varsinkin kun naamani on kuitenkin jo tuttu, eivät hämmästy kovin paljoa.

      Oli kyllä hienoa päästä näin joulukuussa uimaan "tavallisissa vaatteissa"! Jos vain ehtii käydä niin kylmänsietokyky paranee niin, että pystyy muutamia metrejä ihan uimaankin.

      • verkkariuimari

        Hyvä että saat uintikautta venytettyä talveen. Minä en vaan ymmärrä kuinka ihmiset tarkenee uida avannossa, itsellä kun tuo kesän 20 asteinenkin vesi tuntuu aluksi hemmetin kylmältä. Muuten en kuitenkaan oo vilukissa esim. tälläisellä muutaman asteen plussakelilläkin tarkenee aika hyvin verkkareilla ja hupparilla alusvaatteet mutta ei kalsareita. Uinnista ei oo päässyt nauttimaan kesän jälkeen mutta eilen tuli taas käytyä suihkussa tuo moneen kertaan uitettu adidaksen verkkaripuku päällä kun se oli menossa muutenkin pesuun. Onhan sekin ihan mukavan tuntuista ja rentouttavaa.


      • wetfinn
        verkkariuimari kirjoitti:

        Hyvä että saat uintikautta venytettyä talveen. Minä en vaan ymmärrä kuinka ihmiset tarkenee uida avannossa, itsellä kun tuo kesän 20 asteinenkin vesi tuntuu aluksi hemmetin kylmältä. Muuten en kuitenkaan oo vilukissa esim. tälläisellä muutaman asteen plussakelilläkin tarkenee aika hyvin verkkareilla ja hupparilla alusvaatteet mutta ei kalsareita. Uinnista ei oo päässyt nauttimaan kesän jälkeen mutta eilen tuli taas käytyä suihkussa tuo moneen kertaan uitettu adidaksen verkkaripuku päällä kun se oli menossa muutenkin pesuun. Onhan sekin ihan mukavan tuntuista ja rentouttavaa.

        Kylmänsietokykyään voi parantaa, esimerkiksi käymällä ihan avantouinnilla. Saunan kanssa se ei ole lainkaan niin huiman tuntuista, ja jos aloittaa silloin kun on kunnon pakkanen, se vesi ei ekalla kerralla tunnu niin hirveän kylmältä. Aluksi sitä ei saa muuta kuin dipattua itsensä juuri kaulaa myöten kun tekee mieli pois, mutta ahkerasti käyden sitä pystyy pidentämään käyntikertoja vähä vähältä. Enhän minä nytkään siellä viihtynyt kuin ehkä 20-30s ja sitten ylös. Katsotaan miltä se tänä yönä tuntuu kun vesi valuu kumisaappaisiin :)


      • verkkariuimari
        wetfinn kirjoitti:

        Kylmänsietokykyään voi parantaa, esimerkiksi käymällä ihan avantouinnilla. Saunan kanssa se ei ole lainkaan niin huiman tuntuista, ja jos aloittaa silloin kun on kunnon pakkanen, se vesi ei ekalla kerralla tunnu niin hirveän kylmältä. Aluksi sitä ei saa muuta kuin dipattua itsensä juuri kaulaa myöten kun tekee mieli pois, mutta ahkerasti käyden sitä pystyy pidentämään käyntikertoja vähä vähältä. Enhän minä nytkään siellä viihtynyt kuin ehkä 20-30s ja sitten ylös. Katsotaan miltä se tänä yönä tuntuu kun vesi valuu kumisaappaisiin :)

        Joo kyllä kesälläkin huomaa, että mitä enempi käy järvessä niin alkukastautuminen tulee joka kerralla helpommaksi. Itellä ainakin selkä ja niska on herkimmät. Tuskinpa sillä on kesällä mitään merkitystä kylmäntunteeseen vaikka uisi tylsästi uikkareilla tai sitten tuolla omalla tutulla varustuksella, kun vesi kuitenkin tulee saman tien verkkareista ja hupparista läpi. Avantouintia en kyllä uskalla kokeilla.


      • wetfinn
        verkkariuimari kirjoitti:

        Joo kyllä kesälläkin huomaa, että mitä enempi käy järvessä niin alkukastautuminen tulee joka kerralla helpommaksi. Itellä ainakin selkä ja niska on herkimmät. Tuskinpa sillä on kesällä mitään merkitystä kylmäntunteeseen vaikka uisi tylsästi uikkareilla tai sitten tuolla omalla tutulla varustuksella, kun vesi kuitenkin tulee saman tien verkkareista ja hupparista läpi. Avantouintia en kyllä uskalla kokeilla.

        Minäkin joskus ajattelin, etten uskalla kokeilla avantouintia ja että se on hullujen hommaa. Oltiin kerran sitten Ruissalon kylpylässä ja pakkasta oli 28 astetta, seisoin laiturilla ja tärisin kun kaveri sanoi että tuu tänne veteen, ei täällä ole pakkasta. Sitten uskalsin mennä toisenkin kerran ja kohta sitä olikin jo koukussa.


    • wetfinn

      Nonniin, nyt on kumisaappaat kuivumassa :) merinovillakerrasto, verkkarit, termolite-sukat, Hai-kumisaappaat varustuksena kävin pari kertaa kastautumassa meressä. Tuntui jopa yllättävän lämpimältä, paljon parempi kuin farkuilla, mikä ei suoranaisesti yllättänyt mutta sekin oli pakko saada kokeilla. Koska mulla on aika tuhdit pohjelihakset, saappaat ovat suht tiiviisti koipea vasten, joten ne eivät täyttyneet ihan samantien vedestä, vaan housuista valuvalla vedellä. Käytin myös toisia, Helly Hansenin talvihaalareita, ne ovat jopa paremmat kuin edelliskerran Leijona-haalarit, muutama pikkujuttu helpottaa käyttöä.

      Nyt voi olla että joutuu ihan huvin vuoksi menemään vielä farkuissa ja hupparissa suihkuun, taidan laittaa nuo kosteat kumisaappaatkin jalkaan. Miten märät kumisaappaat voivatkaan tuntua niin hyvältä?

      • verkkariuimari

        Suihkussa käynnissä on ainakin se hyvä puoli että saa säätää sopivan veden lämmön oli talvi tai kesä. Kyllä muuten jäi hyvät muistot siitä kesällisestä täydessä varustuksessa uinnista ja on siitä kuvia ja videonpätkiäkin. Täytyy kyllä ottaa ens kesänä uusiksi.


    • H2O_on_pop

      Jaa-a, eipä tuo kylmään veteen meno ole minunkaan laji, ei, vaikka pitää paikkansa tuo kylmään tottuminen. Olen kesällä tuon saman huomannut, kun usein käy, niin sitten loppukesästä voi vähän kylmempäänkin vielä miettimättä mennä.

      Mutta, kun olen sellainen nautiskelija. Pitäisi saada valutella vettä vaatteistaan ja sitten päästä takaisin tai ottaa useampi suihku puutarhan sadettimella. Liian kylmällä käy niin, että tulee vaan kuivatusvaiva ja ei ole kivaa .... Hyviä juttuja minullakin on olleet suht täysi varustus (kesästä huolimatta) pitkät kalsarit, pitkähaiset paidat ja takki. Sitten vettä valuu pitkään ja litisee joka puolella.

      • verkkariuimari

        Joo kyllä suomi on väärä maa lämmöstä nauttivalle vaateuimarille, lyhyt kylmä kesä. Olisi se toista asua jossain eteläeuroopassa, olosuhteet olis "vähän" paremmat. Itsellä vielä se ongelma että suurin osa parhaista kesäpäivistä menee töiden merkeissä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe