Microsoft pakkopäivitti käyttöjärjestelmän

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/microsoft-pakkopaivitti-tietokoneisiin-kayttojarjestelman-f-secure-raakoja-keinoja-kaytetty/

tietokoneisiin käyttöjärjestelmän – F-Secure: ”Raakoja keinoja käytetty”
Kotimaa23.5. 13.24 tomi vuokola

Tietokone on voinut päivittää itselleen uusimman Windows-käyttöjärjestelmän. F-Securen tietoturva-asiantuntijan mukaan päivitys on onnistunut siksi, että laitteen tietoturvaohjelmistot luottavat Microsoftilta tulleisiin päivityksiin.

Siiri Arffman Aamulehti
Moni tietokoneiden käyttäjä on saattanut hieraista silmiään viime aikoina, kun oma tietokone on ruvennut itsekseen päivittämään itselleen uutta versiota Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmästä. Kone on voinut muistuttaa käyttäjiään uuden käyttöjärjestelmän päivittämisestä, ja on nyt viimein ottanut asiat omiin käsiinsä, kun käyttäjä ei ole päivittänyt käyttöjärjestelmää viimeisimpään Windows 10-käyttöjärjestelmään itse.

F-Securen tietoturva-asiantuntijan Erkki Mustosen mukaan yhteydenottoja pakkopäivityksistä on tullut jonkin verran. Hänen mukaansa päivitys on aiheuttanut riesaa ja ongelmaa monen käyttäjän kohdalla.

– Päivityksen motiiveja pitäisi kysyä suoraan Microsoftilta. Tietysti heillä on ollut tahtotila siitä, että päästään vanhoista Windows-versioista eroon. Siinä on kuitenkin käytetty aika raakoja keinoja ja käyttäjä on voinut joutua pakkopäivityksen uhriksi, toteaa Mustonen.

Käyttäjätietoa saattoi siirtyä Microsoftille

Vaikka pakkopäivitys ei olekaan välttämättä taannut parasta käyttökokemusta, on Windows 10 Mustosen Mustosen mukaan tietoturvaltaan tähän mennessä yhtiön kehittelemistä käyttöjärjestelmistä ehdottomasti paras. Päivityksen yhteydessä on käyttäjän koneelta Microsoftille voinut kuitenkin siirtyä esimerkiksi käyttäjän verkkoon sekä laitteeseen liittyviä käyttäjätietoja.

– Peruskäyttäjän näkökulmasta ovat nämä tiedot esimerkiksi langattoman verkkojen käyttöön liittyviä tunnistautumistietoja. Eli jos kirjautuessa käytetään automaattikirjautumista, niin nämä kirjautumiseen liittyvät salasanat ovat voineet päätyä Microsoftin haltuun, sanoo Mustonen.

– Kysymys kuuluu, että onko ne tarpeeksi hyvin suojattuna siellä Microsoftin järjestelmissä kaikilta osin ja onko toiminta laadukasta eri maissa. Tämän kaltaisista tiedonkeräämisestä voi syntyä ongelmia, että mennäänkö siellä yksityisyydensuojan puolella ja tuleeko sitä kautta riskejä, pohtii Mustonen.

Luotettava taho

Mustosen mukaan kone on antanut päivittää itsensä ilman käyttäjän lupaa siksi, että päivityksen takana olevaa Microsoftia pidetään yleisestä luotettavana tahona. Tämän vuoksi laitteen muut tietoturvaohjelmistot eivät ole välttämättä estäneet päivitystä.

– Microsoft allekirjoittaa digitaalisesti kaiken sisällön. Kun se tulee luotetusta lähteestä, niin tietoturvaohjelmat tunnistavat tämän tyyppiset palvelut ja antavat niiden mennä läpi, sanoo Mustonen.

Mustonen ei kuitenkaan usko, että käyttäjän henkilökohtaiset tiedostot kuten valokuvat ja muut ovat kärsineet päivityksen yhteydessä.

– Jos päivitystapahtumassa itsessään menee jotain pieleen, eli se päivitys epäonnistuu tai siinä tapahtuu häiriöitä, niin silloinhan jotain ennustamatonta voi tapahtua. Jos järjestelmä menee kokonaan rikki päivityksen aikana niin silloin käyttäjän on tietenkin varmistettava, että tiedostot ovat tallessa käyttäjän omien keinojen kautta, sanoo Mustonen.

Käyttöjärjestelmän päivityksen jälkeen olisi käyttäjän hyvä käydä läpi laitteen tietoturvalliset seikat. Käyttäjän pitäisi esimerkiksi tarkistaa, että päivitykset, sovellukset sekä tietoturvaohjelmistot toimivat normaalisti.

– Ongelma voi syntyä siinä, että jos tietoturvaohjelmisto on epäsopiva sen päivitetyn version kanssa. Silloin voi tulla virhetila, mutta sitäkään ei pysty kauheasti estämään, kertoo Mustonen.

44

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • windows________kymppi

      Miklotoft pakottaa vakoilun kaikille windows-käyttäjille.

      • Lemmausta

        Redmontissa Microsoftilla on paniikki mieliala, Pakkopäivitykset raiskaa..
        XP ja Win10 on samoissa käyttäjäluvuissa ollut jo pitkään.
        Redmontin neukkareissa onkin pidetty jo useita kriisipalavereita. mitä tehdä
        Kympistä uhkaa tulla uusi Vista!

        Pakolla saa päivitettyä, mutta sitä mukaa ihmiset vaihtaa sen pois!
        Jopa Yhdysvalloissa on ihmiset alkaneet ostaa uudet koneet ChromeBookkeina. Dellin ja HP:n Ubuntukoneisna.

        Vakoilua ja MS etähallinta kun ei oikein nappaa. Eikä W10 ole osoittautunut kuin huonommaksi kuin seiska toimivuudellaan.
        Nyt ilmainen, mutta kun alkaa maksaa 119$ mitäs sitten? Kukaan osta?
        Se ei enään ole pikkuraha, Hinta on kohonnut pilviin.

        Laitevalmistajat ovat alkaneet hanskata vaihtoehtoja, Samsung, Lenovo, Sony, Ziomi on ainakin teosriassa suunitelleet oman järjestelmän. Dell Ja HP luonut jo Ubuntu tuoteperheet ja kaikilla on myös Chromebookit.

        Kun kännyköissä win meni 0.7% on sama luku varmaan lähellä sitä, mitä työpöydilläkin olisi, jos olsi vara valita, Ehkä kohta on?


      • Taaspalauttaan

        Kertoo kyllä suoraan paniikin suuruuden!
        On se törkeettä ja MS kehtaa vielä kieltääkkin taas!

        Niin Paskahomaa koko Kymppi sekoilu!


      • widunwittu

        TÖRKEETÄ!


      • johtopäätös
        Taaspalauttaan kirjoitti:

        Kertoo kyllä suoraan paniikin suuruuden!
        On se törkeettä ja MS kehtaa vielä kieltääkkin taas!

        Niin Paskahomaa koko Kymppi sekoilu!

        pitäiskö luopua win 10:nestä?


      • eikövain
        johtopäätös kirjoitti:

        pitäiskö luopua win 10:nestä?

        Miksi suotta? Eihän sinulla ole mitään salattavaa isoilta yrityksiltä.


    • hyvähommeli

      Hieno homma!

    • ei.pakkoa

      Ei anakaan minun win7:aa oo pakkopäivitetty. Minä nääs päätän ihan ite milloin sen päivitän!

      • järki_mies

        "Ei anakaan minun win7:aa oo pakkopäivitetty. Minä nääs päätän ihan ite milloin sen päivitän!"

        Minäkin päätän ihan itse mitä laitan koneelleni. Olen päivittänyt Windows kymppiin 1.8.2015 ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Kaikki toimii kuten luvattu eikä haittaohjelmista ole ollut mitään harmia.

        Vain täysääliö jättää koneensa päivittämättä mutta omapahan on asiansa.


      • windows7rules10sucks
        järki_mies kirjoitti:

        "Ei anakaan minun win7:aa oo pakkopäivitetty. Minä nääs päätän ihan ite milloin sen päivitän!"

        Minäkin päätän ihan itse mitä laitan koneelleni. Olen päivittänyt Windows kymppiin 1.8.2015 ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Kaikki toimii kuten luvattu eikä haittaohjelmista ole ollut mitään harmia.

        Vain täysääliö jättää koneensa päivittämättä mutta omapahan on asiansa.

        "Vain täysääliö jättää koneensa päivittämättä mutta omapahan on asiansa."

        Konetta päivitetään silloin kun tarvetta on. Käyttöjärjestelmää ei huvita downgreidata yhtään.


    • Juri-Diikka-Miikka

      Apua aloittelijalle?

      Onko jutun kopiointiin tälle palstalle kysytty lupa Aamulehdeltä?

      • tietämättömälle_pöljälle

        Siinä on linkki alkuperäiseen uutiseen.


      • ilmoitus.ylläpidolle
        tietämättömälle_pöljälle kirjoitti:

        Siinä on linkki alkuperäiseen uutiseen.

        Onks tää palsta joku saatanan pressiklubi? Vatipään aloituksessa ei ollut edes mitään mielipidettä aiheesta. Jos avaus alkaa linkillä, niin ne pitäisi poistaa automaattisesti.


      • vapaa_maa

        Muut saattavat haluta keskustella aiheesta vaikka sina haluaisitkin lakaista itsellesi epämieleisen aiheen matonalle.


      • Eläköön_valinnan_vapaus

        M-Karin logiikalla kaikki Windows kymppiin liittyvä on hyvää, eikä sitä pidä estää. Jos tietokone ei tuntiin saa päivityskieltoa, hänen aivotoimintansa mukaan tietokoneen omistaja on hyväksynyt päivityksen.
        Sitten kun näin onnellisesti on käynyt, pitää käyttää VAIN Microsoftin ohjelmia, koska on itse valinnut Windows 10:n käyttöjärjestelmäkseen, ja Windowsissa on tarkoitus käyttää vain Microsoftin valmistamia ohjelmia.
        Jos et usko, odota hetki hänen kommenttiaan!


      • kiitos.aamulehdelle
        vapaa_maa kirjoitti:

        Muut saattavat haluta keskustella aiheesta vaikka sina haluaisitkin lakaista itsellesi epämieleisen aiheen matonalle.

        Aiheessa ei ole mitään vikaa, mutta tämä on keskustelupalsta. Yhtä viisaaksi olisi tullut lukemalla suoraan Aamulehden sivuja. Sinnekin voi kommentoida heidän juttujaan.

        Kyllä avauksissa pitää olla joku pointtikin, eikä lameroida pelkästään muiden tuotoksia.


      • xkfk
        kiitos.aamulehdelle kirjoitti:

        Aiheessa ei ole mitään vikaa, mutta tämä on keskustelupalsta. Yhtä viisaaksi olisi tullut lukemalla suoraan Aamulehden sivuja. Sinnekin voi kommentoida heidän juttujaan.

        Kyllä avauksissa pitää olla joku pointtikin, eikä lameroida pelkästään muiden tuotoksia.

        Kirjoittaja väittää että tämä on keskustelupalsta.

        Väärin!

        Tämä on trollipalsta, jota kukaan ei valvo, tänne saa kipata kaikki likaämpärit surutta. Jos olisi vallassani, lopettaisin tämän paskanjauhantasivuston välittömästi.


      • Eläköön_valinnan_vapaus kirjoitti:

        M-Karin logiikalla kaikki Windows kymppiin liittyvä on hyvää, eikä sitä pidä estää. Jos tietokone ei tuntiin saa päivityskieltoa, hänen aivotoimintansa mukaan tietokoneen omistaja on hyväksynyt päivityksen.
        Sitten kun näin onnellisesti on käynyt, pitää käyttää VAIN Microsoftin ohjelmia, koska on itse valinnut Windows 10:n käyttöjärjestelmäkseen, ja Windowsissa on tarkoitus käyttää vain Microsoftin valmistamia ohjelmia.
        Jos et usko, odota hetki hänen kommenttiaan!

        "Jos tietokone ei tuntiin saa päivityskieltoa, hänen aivotoimintansa mukaan tietokoneen omistaja on hyväksynyt päivityksen."

        Ei kyse ole minun aivotoiminnasta vaan Microsoft on näin asian tehnyt ja heidän lakimiehet ovat tutkineet soppareita ja ovat todenneet, että näin saa tehdä. Tiettävästi Windows 7 kysyi, "haluatko kieltäytyä?" ja jos ei vastannut ei, valittiin kyllä.

        "Sitten kun näin onnellisesti on käynyt, pitää käyttää VAIN Microsoftin ohjelmia, koska on itse valinnut Windows 10:n käyttöjärjestelmäkseen, ja Windowsissa on tarkoitus käyttää vain Microsoftin valmistamia ohjelmia."

        Ei tarvitse käyttää vain Microsoftin ohjelmia. Lähinnä pitää valita Microsoftin ohjelma jos Microsoftilla on johonkin tarkoitukseen ohjelma. Ne toimii Windowsissa saumattomimmin. Sitä voi sitten täydentää lataamalla sovelluskaupasta muiden valmistajien ohjelmia. Lisäksi joitakin vanhemmalla tekniikalla tehtyjä palveluita voi ladata sovelluskaupan ulkopuolelta tai käyttää sovelluksia Windowsin Edge selaimella.

        Sitä ei pidä tehdä, että aletaan korvaamaan Windowsin toimintoja jollain Ubuntun ohjelmilla tai Googlen ohjelmilla jne. Windowsin valinnut käyttää Microsoftin ohjelmia tietysti.

        Kannattaa muistaa se, että virhe Windowsin valitsemiselle on voitu tehdä aikaisemmin jo, ennen kymppiä. Kyllähän se on tiedetty vuosikymmeniä, että Windowsiin tulee isoja muutoksia muutaman vuoden välein ja se on yleisessä tiedossa. Itse sanoin jo joskus Windows Vista aikoina, että jos ei halua niitä muutoksia niin on parempi valita sellainen käyttöjärjestelmä jossa muutoksia tehdään hillitymmin. Silti jotkut takertuu siihen Windowsiin ja itkee omista valinnoista.


      • KymppiSontaa

        Lemma taas vääntää jutut viistoon?


      • BenjaninJerusalamen
        ilmoitus.ylläpidolle kirjoitti:

        Onks tää palsta joku saatanan pressiklubi? Vatipään aloituksessa ei ollut edes mitään mielipidettä aiheesta. Jos avaus alkaa linkillä, niin ne pitäisi poistaa automaattisesti.

        Itsehän pelle sellaista siittä teet ;D


    • Itse en pidä näistä Windowsin pakkopäivityksistä ja ne vaikuttavat jo aivopesulta ja jos Aamulehtikin saa joskus jotain mielenkiinotista aikaan muutakin kuin Mustanaamio sarjakuvissa niin se on vain hyvä asia joka pitää saada muidenkin tietoon ennenkuin tulee lukukiintiö täyteen

      Joten jos Microsoft on luvannut pitää jotain käyttöjärjestelmää tuettuna jonkun määrätyn ajan niin mielestäni heidän on se tehtävä ilman painostusta

      Hienona asiana pidän että tuo kympin päivitys on ilmainen ainakin määrättyihin Windows versioihin ja ymmärrän että on kallista tukea montaa käyttöjärjestelmää yhtäaikaa ja vuosikausia

      Itselläkin on Windows 10 pro 64 bit käyttöjärjestelmä 3 koneessa mutta on sen lisäksi muitakin ja Kymppi on hyvä mutta on ne Linux versiotkin käyttökelpoisia ja niillä pärjäisi pelkästäänkin jos ei välttämättä halua Windowsiin sopivia ohjelmia koneelle pelkästään, ja halua alkaa kirjoittaan koodia saadakseen ne toimimaan linuxissa

      Mutta Ensiesittelyssä Emosorsan uudet poikaset https://www.youtube.com/watch?v=9OVQkRxkA08 heittelin Emolle auringokukan siemeniä ja vaikutti nälkäiseltä, ei varmaan ole syönyt riittävästi vähään aikaan kun on hautonut ja saanut aikaiseksi tuollaisenkin poikueen, meinasi siihen harakkakin tulla mutta Emosorsa antoi kyytiä ja suojeli poikasiaan

      • ei-käy-selityksestä

        " ymmärrän että on kallista tukea montaa käyttöjärjestelmää yhtäaikaa ja vuosikausia "

        Kyllä he joutuvat Microsoftilla tekemään, julkaisemaan ja jakelemaan päivitykset kaikkiin vanhoihin käyttöjärjestelmiinsä niiden luvatun elinkaaren ajan, joten tubutuslogiikka ei sen välttämisellä selity.


      • KymppiOnSontaa

        Ei se ole käyttäjän vika, itehän ne niiden kanssa sekoilee..


      • ei-käy-selityksestä kirjoitti:

        " ymmärrän että on kallista tukea montaa käyttöjärjestelmää yhtäaikaa ja vuosikausia "

        Kyllä he joutuvat Microsoftilla tekemään, julkaisemaan ja jakelemaan päivitykset kaikkiin vanhoihin käyttöjärjestelmiinsä niiden luvatun elinkaaren ajan, joten tubutuslogiikka ei sen välttämisellä selity.

        Tubutuslogiikka tulee siitä, että ~kaikille Windowsin käyttäjille tarvitaan Windows 10 jotta Windowsille ohjelmia tekevä voi olettaa, että siellä on Windows 10 ja sen uudet rajapinnat.

        Toinen syy tubutukselle on se, että ihmiset ei jumiutuisi niihin vanhoihin paskoihin joista eivät sitten pääse siirtymään eteenpäin kun jäävät niin pitkäksi aikaa johonkin vanhaan. Hölmöläiset kun ei oikein tajua sitä, että se luvattu elinkaari ei tarkoita viimeistä käyttöpäivää, että sitten kun tuki loppuu, aletaan siirtymään. Sitä elinkaarta kun on varattu 3v sitä varten, että voidaan siirtyä sujuvasti uudempaan. Vielä kun se toimii, on testattu ja helppo päivitysreitti, on varaosaa/tukea jne. saatavilla. Hölmöjen käyttäjien aiheuttama Windows XP katastrofi haluttaisiin välttää.


      • Sanotaanko niin että jos saa Vaikka Ubuntun ilmaiseksi niin mikä jotta sitä ei voi käyttää jos se tuntuu sopivalta käyttöjärjestelmäksi ja jos ei tunnu niin sitten vaikka Vindows taiApplen kehitelmiä ihan miten haluaa

        Itse käytän nyt Windws 10 versiota ja Ubuntua enkä sitä Ubuntua "tubuta" enkä ole koskaan niin tehnyt siitähän ei olisi mitään hyötyä minulle eikä muillekkaan koska jokaisen on valittava itse mikä hyvältä tuntuu ja koen tehtäväkseni kertoa mitä osaan ja ymmärrän Windowsin ja Linuxin hyvistä ja huonoista puolista

        Kyllä tämä Windows 10 tuntuu ihan hyvältä versiolta eikä ole kertaakaan kaatunut näiden muutaman kuukauden aikana kun sitä olen käyttänyt ja ohjelmia on paljon mukana joten en siitä voisi edes kokonaan luopuakkaan ja varmaan tottumuskin on yksi syy

        Ubuntu toimii varmasti kuin junan vessa ja sanoisin että se sopisi hienosti vaikka vanhemmille uusille käyttäjille jotka eivät paljoa ole ennen tietokoneeseen koskeneet

        Kyllä Ubuntuun löytyy hyviä ohjelmia ja ilmaiseksikin ihan joka lähtöön joten on viisainta käyttää vaikka rinnakkain näitä kumpaakin järjestelmää, kyllä sen aika näyttää kumpaa vaistomaisesti alkaa useimmiten käyttämään kun koneen aukaisee ettei tule välttämättä edes ajatelleeksi sitä kun koneen aukaisee


    • Pakkotubutuksella

      Windows on hirvittävä tubutin.

    • EiKiitoEdelleen

      Vituttaa tollanen koneiden rasikaaminen ja taas tuntien säätämistä ja palauttamista
      Kakkaahan toi kymppi on!

      • voi.voi.voi

        "Vituttaa tollanen koneiden rasikaaminen ja taas tuntien säätämistä ja palauttamista"

        Noinko se Ubuntu käyttäytyy? Voi, voi, täytyypä sitten pysytellä siitä kaukana.


      • Voi-Voi-Voi

        Kyseessähän on Microshtin Windows päivitys Kymppiin!
        Painu sinä trolli mäkeen

        Juu Jatkossa kannattaa pysytellä erossa kaikesta, jossa on Microsoft juttuja.


      • ptbarnum
        voi.voi.voi kirjoitti:

        "Vituttaa tollanen koneiden rasikaaminen ja taas tuntien säätämistä ja palauttamista"

        Noinko se Ubuntu käyttäytyy? Voi, voi, täytyypä sitten pysytellä siitä kaukana.

        "Noinko se Ubuntu käyttäytyy?"

        Ilmeisesti luetunymmärtäminen ei kuulu vahvuuksiisi tai sitten tuoteuskollisuus sokaisee.


    • EiRikollisetkö

      OK, Tilanne onkin mutkikkaanmpi! MS ei päivittänyt näitä, Kuka sitten?
      Oliko kyseessä Nato gyberharjoitus?
      Oliko suomen johdolta suostumus?

      • Selitysonyksinkertainen

        Tubutin vain tubuttautui itsekseen.


    • O_sancta_simplicitas

      "Ne toimii Windowsissa saumattomimmin."
      Minulla Firefox toimii saumattomammin kuin Edge, jossa en voi kytkeä Flash Playeriä pois käytöstä enkä tehdä monta muutakaan Firefoxilla onnistuvaa asiaa. Ymmärrän kyllä, että joillakin eri erilainen Edge, joilla nuo hommat onnistuvat. Minä en vain ole vielä saanut Edgen oikeaa versiota. Mahdanko koskaan saadakaan, koska Edge ei M-Karin mukaan ole keskeneräinen. Se tarkoittaa, että sitä ei enää muutella eikä yritetä parannella.

    • oli.kuin.troijalainen

      Tutun eläkeläispariskunnan vanhan win7-pikkuläppärin Microsoft jumitti ja hidasti käyttökelvottomaksi. Heillä on hidas 2-4 Mbit/s netti, joka hidastui lähes toimimattomaksi ladatessaan Windows 10:tä ilman lupaa kovalevylle valmiiksi (varmaankin päiväkausien lataus). Ei se olisi edes toiminut siinä läppärissä.

      Minulla meni yli kaksi tuntia siivotessani heidän läppäriään ja poistaessani Windows 10:n "päivityksiä". Lopulta estin kaikki automaattiset Windows 7:n päivitykset, ettei siihen taas jotain tulisi salaa. Nyt taas pääsevät nettiin hyvin ja laite käynnistyy, toimii ja sammuukin taas ripeästi.

    • Windows3.1

      No hohhoijaa... Ei se internet-yhteyden nopeus vaikuta koneen nopeuteen milläänlailla. Läppärit vaan tuppaa hidastuu vuosien myötä ellei ole jokin kallis. Täällä on kymppi toiminut moitteettomasti itse kasatus koneessa eikä mitään ajuri ongelmia ole ilmeentynyt jne. Taisi jopa nopeutuakin. Se on totta että joillekin on ilmennyt ongelmia niin se johtuu iäkkäästä koneesta tai ei vaan osata.

      • oli.kuin.troijalainen

        Jos mikro lataa koko ajan Windows 10:iä, jotta se olisi valmis asennusta varten, eikö se hidasta muuta nettikäyttöä merkittävästi? Alkoi jumittelu juuri samoihin aikoihin, kun oli uutisoitu Win10:n latautumisesta valmiiksi taustalla tilaamatta. Sitä ennen mikro oli toiminut tehoonsa nähden ihan hyvin vuosia yksinkertaisessa nettikäytössä ja valokuvien katselussa. Myös Win7:n päivitys jumitti ja kuormitti prosessoria (yleinen ongelma).

        Läppäri nopeutui Win10:iin liittyvät päivitykset ja vakoilupäivitykset poistamalla. Myös poistamalla päältä Win7:n automaattisen päivityksen. Samalla poistin tietenkin muutakin roskaa, mutta se oli vähäisempää.
        Windows 10:iä ei pitäisi tuputtaa vanhoihin hitaisiin pienimuistisiin mikroihin.


      • KylläTahmaaPaska10

        Paska puhetta! Kyllä vaikuttaa, myös toisin päin.
        Hidas kone ei kykene nopeaan internettiin!
        Lisäksi käyttöjärjetelmällä on siinä osansa ja w10 hidataa konetta ja nettiä, verrattuna vanhaan seiskaan.
        W10 hidas netti saa kympin jäätyyn välillä läheskokonaan. W10 Käyttä nettiäsi mm siihen vakoiluun ja tahmaa sitä välillä!


      • oli.kuin.troijalainen

        Tuosta "tai ei vaan osata.".
        Juu, eivät he osaa, mutta kovasti opiskelevat mikron käyttöä. Ihan perusasioista ne vanhukset ovat lähteneet, kuten hiiren käyttö ja ohjelmien käynnistäminen ja sulkeminen. Kahdessa vuodessa jo jotain oppineet. Eivätkä takuulla ole itse sotkeneet mikroaan, kun hyvä kun osaavat katsoa valokuvia ja käyttää nettiä uutisten lukuun. Ainoa muutos siis on ollut näissä uusissa Windowsin "päivityksissä".


    • VatipäLemma

      Windows 10 on todellakin niin pakas tai sitäkin paskempi kuin väitetään!
      Ei ihme jos ei kellekään kelpaa

      • vai-ei-kelpaa

        Just joo. Yli 300 miljoonaan laitteeseen asennettu :)


    • Vista10

      Kymppi kokee vistan kohtalon!
      ne kumpikin oli järjestelmiä, mitä ei käyttäjät halunnut ja asenteli niitä pois!

    • JuurikinsitÄ-

      Mitäs raiskaajille ylipäätään tehdään?

      "/("! Joo...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe