Miten helposti saan ADD diagnoosin?

tuskastuttavaa

Mua melkein itkettää, kun ajatukset on niin epäjärjestyksessä omassa päässä. Tuntuu, että aivot käy tuhatta ja sataa, mutta mieli, eikä varsinkaan puhe pysy perässä. En pysty ilmaisemaan itseäni selkeästi, kun takeltelen sanoissa ja puhun kamalan nopeasti, jolloin sanoista ei saa mitään selvää. Lukiessani hypin sanojen yli ja voin joutua lukemaan saman lauseen useita kertoja ymmärtääkseni sen merkityksen. Hyperaktiivisuutta minulla ei mielestäni ole, olen melko rauhallinen ja usein ajatuksiini vetäytyvä henkilö. Toisinaan kuitenkin tuntuu, että on pakko liikehtiä usein, käydä toisessa huoneessa tai räplätä tavaroita.

Ajatukset vain sinkoilevat ja uusia aiheita pulpahtelee mieleen jatkuvasti. Keskustellessani ajaudun usein sivupoluille ja unohdan melkein aina edelliset asiani ja muutenkin asioideni pointin. Miten helposti ADD diagnoosin ja lääkkeet saa? Olen kolmekymppinen ja hankaloittaa hieman työssäkäyntiä ja koko elämää tämä turhauttava häriöisyys. Lisäksi tämä tuntuu vain pahenevan vuosi vuodelta.

8

1689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kreativekaos777

      Miksi haluat edes mitään diagnoosia? Tuo mitä kerrot itsestäsi on todella huikeaa luovuutta joka sinussa on. Ennen sitä kutsuttiin nimellä päiväunelmointi nykyään lääkefirmat kutsuvat sitä ADHD:ksi.
      ADD on keino saada ihmiset adhd huumekoukkuun.

      • tuskastuttavaa

        Haluan lääkkeet. Olisi paljon kivempi saada töitä aikaiseksi tasaisesti pitkin vuotta sen sijaan, että teen hommat kamalassa paniikissa ja kiireessä vasta juuri ennen deadlinejä. Ja en kehtaisi aina pyydellä apua muilta oman laiskuuteni vuoksi. Pieniä juttuja teen jatkuvasti, mutta "isompien" asioiden tai lähinnä velvollisuuksien hoitaminen jää aina taka-alalle. Eikä kyse tosiaan ole välinpitämättömyydestä tai laiskuudesta, en vain yksinkertaisesti muista!


      • Addi_olen

        Kun ei koe pärjäävänsä, on täysi oikeus saada apua.
        Voinko mä töissä päiväunelmoida ja unohtaa ajankulun? Töissä pitää tehdä 120% työtulos.. työaika rajallinen.
        Mikä työnantaja antaa erityisoikeuksia haaveiluun ja maksaa tyytyväisenä palkan?
        Kerro työnantajasi, olisinkin nappivalinta sun työpariksi ;).


    • addnimimerkki

      Hankala vastata kovin yksiselitteisesti. Tekijöitä ovat ainakin paikkakunta eli millaiset käytännöt kunnassa on, miten hyvin osaat kuvata keskeisiä oireita, kohdalle sattuneen henkilön koulutus ja asenne jne. Joillakin menee monta vuotta vääntäessä kun taas toisilla voi olla aika nopeakin reissu jos kohdalle sattuu asiantunteva lääkäri joka jaksaa kuunnella. Auttaa todella paljon jos vanhemmilla on selkeä käsitys siitä että oireet ovat alkeneet jo ennen kouluikää ja tästä on esimerkiksi jotain konkreettista näyttöä. Oireiden tulee olla alkanut ennen kouluikää.

      Voit soittaa esimerkiksi ADHD -liiton palvelevaan numeroon. Numeron saat googlella.

      • MrJuha82outolintu

        Mulla oli pikkupentuna jo aspergerin oireita, muttei lääkärit hoksanneet sitä oikeastaan.
        Vasta myöhemmin mulle diagnosoitiin se assin syndrooma.
        Tosin sitä ei kirjoitettu paperiin, mutta psykiatri selvästi sano "sulla on asperger".
        Eli sitä ei varsinaisesti hän diagnosoinu paperiin.

        Jo varhain olin kerhoiässä poissaoleva muiden seurassa, en osallistunu puhejuttuihin ja muihin karkeloihin.
        Vetäydyin omiin oloihini, olin vähäpuheinen ja ARKA.
        Kouluun ekaluokalle menin muiden samanikäistne kanssa, vaikka aluksi mietittiin, josko vuodella siirretään.
        Mulla oli pentuna jo silloin hahmottamisongelmia ja motoriikan heikkoutta.
        Eb tajunnu kaikkia asioita ni9in hyvin kuin normaalisti pitäs.
        Kädentaidot olivat surkeat.
        Vielä ala-asteella 2 luokalla käytin tarralenkkareita.
        Porukka kiusasi siitä.
        Kerroin outoja juttujani eli outoja sananparsia, joita tuli mieleeni.
        Eihän se ihan tervettä ollu.
        Sanat olivat outoja ja sairaita.
        Mokasin myös aina välillä vapaa-ajalla, josta joku lauloi koulun oppilaille ja siitä alko kiusaaminen taas.

        Vielä 15-vuotiaana mulla oli ongelmia rahankäytön kanssa.
        Tuli semmosia oikosulkuja tai ns aivopieruja.
        Äitiä huolestutti sillon, mutta yhtäkkiä opin sitten paremmin.

        Jos katson jotain rikossarjaa, niin en meinaa pysyä juonessa kärryillä en sitten milläåän...välillä ymmärrän, mut useimmiten en.

        Vielä nykyäänkin oon ihmispelkoinen jonkun verran.
        Yleensä oon vain kotona.
        En mee jututtamaan ihmisiä.
        joskus vähän pakosta.
        Jos esim sukuloimme, saatan olla siellä sosiaalinenkin jopa.
        'useimmiten taipuvainen omissa oloissa löhöilyyn.
        Pelkänä vieraita ihmisiä.
        Se aiheuttaisi sen, jos toimisin yhteisössä , niin laukaisisi pahemman masennuskauden ihan taatun varmasti, sillä minä oon yleensä kärsinyt vähäpuheisuudestani ja yleensä ryhmätyössä pitää osata olla sosiaalinen edes jonkun verran.


    • Viiiia

      Minulla on samoja oireita kuin ap:lla. ADD tai ADHD/ADD erittäin todennäköisesti tulossa.

    • Juuri tuo nopeasti puhuminen on ongelma useimmille ADHD:illekin. Itselläni tulee joskus myös kirjoitettua nopeasti.

    • 1973adhd

      olin ahdistuksen ja masennuksen takia psyk polilla asiakkaana, sain sieltä apua, mutta masennuslääkkeet eivät mielestäni olleet tarpeellisia, tai en saanut niistä mitään apua, olen ollut aikaisemmin masentunut, nyt vaan ahdistus tuli välillä sietämättömäksi. minun on kuitenkin selvittävä työstäni ja arjestani edes lasteni vuoksi, välillä ajattelin, että lasteni olisi parempi olla muualla, että en vain jaksa pitää heistä huolta.

      No otin puheeksi epäilyni että kyseessä olisi neurologiset ongelmat. minulle tehtiin testit, toimitin kaikki mahdolliset lapsuusajan terveystiedot, koulutodistukset, kertomukset lapsuudestani. Myös sukulaisia haastatellaan, koska adhd ongelmat ovat olleet lapsuudesta saakka. Itselläni on add, tarkoittaa etten ole koskaan ollut ylivilkas. Kannattaa etsiä tietoa joskain muualta, kuin täältä. esimerkiksi facebookissa on asiallisia ryhmiä diagnoosin saaneille tai sitä odottaville.

      Ai miksi tarvitsin diagnoosin? kummallakin lapsellani on ADD diagnoosi, joiden takia saavat apua ja tukea. Toisella ei lääke ole tehonnut, joten kokeillaan toista. Toinen lapsi syö lääkettä ja pystyy sen vuoksi käymään koulua ja oppii asioita. Haasteena kummallakin on lisäksi lukihäiriö, joka sekin kulkee suvussa. Huomasin itse, että minulla on ollut lapsena täysin samanlaista, kun toisella lapsellani, samat haasteet, samat ongelmat. Lääke on ollut kokeilussa puoli vuotta, sen pitoisuutta on säädetty pikkuhiljaa sopivaksi ja nyt ollaan siinä pisteessä, että se todellakin auttaa. oireet, joita luultiin masennukseksi ja ahdistukseksi ovat myös hävinneet. Lääkkeen avulla pystyn käymään töissä, pystyn paremmin selviytymään arjastani. Lääke ei muuta minua miksikään, en käytä sitä aina, esimerkiksi viikonloppuisin saatan jättää syömättä.

      käy juttelemassa terveysaseman psyk hoitajan kanssa ensin, siitä minäkin lähdin liikkeelle.
      Ja kuinka nopeasti diagnoosin saa, se oli alkuperäinen kysymyksesi. itse sain vasta 45 vuotiaana, mutta kun avasin suuni, siinä meni reilu puoli vuotta, kun mun paperieta etsiskeltiin useista paikoista...

      Sitten näää huume- höpinät kannattaa jättää omaan arvoonsa. adhd- lääkkeestä saattaa ns normaali ihminen saada päänsä sekaisin, ADD henkilöllä sillä saa pään järjestykseen. samoin vaikuttaa usein myös kofeiini ym piristeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe