Lapsuus neljässä eri maassa; Muiden kokemuksia?

Hydins

Hei,
olen nyt alkanut kiinnostumaan kuinka paljon on ihmisiä, joilla on ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla.
Muutin suomeen täyttäessäni juuri 12 vuotta. Edellinen kotini oli Amerikassa, jossa kävin koko ala-asteen, eli vajaa kuusi vuotta tuli siellä elettyä, enkä olisi lähtenyt pois jos olisin voinut päättää. Ennen jenkkiaikaa asuime Saudi-Arabiassa (jossa olen siis syntynyt) ja Itä-Vallassa. Perheeni on kuitenkin täysin suomalainen (tai siis sukuni, olen ainoa lapsi) ja joka kesä kävimme suomessa mökillämme ja sukulaisilla. Kielitaito minulla kehittyi todella hyväksi, kun opin kaksi vuotiaana puhumaan täysin sekä englantia että suomea. Tajusin myöhemmin että opin kielet todella nopeasti, joten opiskelin saksan kielenkin, olimmehan me asuneet "saksan"kielisessä maassa. Joo Itä-vallan saksa on täysin eri eikä Mühlviertel aksenttia voita mikään, mutta saksan kuitenkin opiskelin ja pärjään silläkin hyvin.
Kaikissa näissä maissa on ollut täyssin erilaiset kulttuurit, ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä omista kokemuksistaan.
**Kuinka olette oppineet sopeutumaan eri kulttuureihin? Mitkä ovat suosikki maitanne ja miksi?**
Välttämättä minua ei kiinnosta kokemukset kuten "joo, olin vuoden jenkeis vaihos, oli sairaan kivaa...", koska totta puhuen se ei ole mitenkään samanlaista kuin se että asuu koko hela lapsuutensa ulkomailla.

3

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hefti-og-begeistret

      Moi. Mulla kolme maata: syntynyt Suomessa, 4-vuotiaana muutettiin Tanskaan ja kun olin kyllä jo 12 kun Norjaan. Kielitaitoa mulla on suomi, norja ja tanska (jotka aika saman laisia) englanti, ruotsia osaan auttavasti, sekä saksaa.
      Mun mielestä me jotka ollaan ulkomailla asuttu ja tavattu erilaisia ihmisiä, ollaan paljon avoimempia ja ennakkoluulottomampia. Mun parhaista kavereissa on yksi jonka kanssa käytiin jo peruskoulua zambialainen. Sitten on yksi suomalainen, hollantilainen, Australiasta ja tietysti näitä norskeja kun täällä asutaan.
      Mua ihmetyttää ja hävettääkin kun suomalaiset on niin kovin ennakkoluuloisia ja kömpelöitä ihmisten kanssa. Pitäis enemmän aueta maailmaan, ei täällä kukaan pure ei tarvitse pelätä!
      Me matkustellaan paljon sellaisissakin maissa jossa turismia niin ei ole kovasti, Romaniassa ja Albaniassa on käyty mm. Ja maailmankuva avartuu ja laajenee kun näkee muutakin kun sen oman ulkovessan nurkan siellä perähikiällä.

      • erwerwerwer

        Kansainvälisyys saapuu pohjoiseenkin, mutta hitaasti. Ikävää että uutisista näkee maahanmuttovastaisuutta.


      • kynä56

        suomi on pieni maa niin kirjoitustasi saattaa joku tunnistaa kun kerrot elämästäsi, jos et tahdo sitä kertoa

        pohjoinen on rasisti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe