Mikä linssi seuraavaksi? Mitä mieltä 70-200mm?

valinnan_vaikeus

Tarina lyhyesti tässä, ostin vuosi sitten Canon 6D rungon ja käytetyn24-105mm objektiivin. Vanhoja objektiiveja ovat 28-80mm ja 75-300, joita jostain syystä ei tule käytettyä ollenkaan. Nyt kaipailen jotain muutakin, esim. makroa ja parempaa teleä. Monella on tuo 70-200, joten oisko se sitten? Täytyisin ottaa se kevyempi versio, eli F4, onko paljon huonompi kuin 2.8? Entä tuo 16-35mm? Tai 135mm? Tai 100mm? Kalliita ei ole vara ostaa, joten käytettyjä katson;)

17

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo 6D näyttää olevan täyden kennon runko kuten Nikonin D600, D800 sarjat. Siinähän tuo 24 - 105 on hyvä yleislasi tavalliseen kuvaamiseen. Siitä ylöspäin ei lainkaan huono valinta ole 70 - 200 mm jonka itsekin ostin aikoinaan D800 nokalle, silloin ei vielä ollut F4 versiota vaan ainoastaan F2.8 joten minulla on tuo raskaampi malli vaikka muutoin olen pyrkinyt keventämään reppuani.

      70 - 200 mm on varsin hyvä moneen niin tapahtumien kotona kesäaikaan kun kansaa on leveämmällä alueella kuin urheilu kisojenkin kuvaamisessa.

      Itse käytän tuota aika paljon jopa luontokuvauksessa ja muotokuvissa se on vailla vertaa.

    • valinnan_vaikeus

      Ok,hyvä tietää. 24-105 on todellaki käytössä nykyään aina mutta kaipaa vähän muutakin jo...kiitos!

    • valinnan_vaikeus

      Tuli vielä yksi juttu mieleen...saako tuolla hyviä kuvia kuusta, eli kuun "isoksi"?

    • Kakkula

      Obiskat 24-105L f/4 ja 70-200L f/4 ovat laadulasta tavaraa joilla käytännössä tekee jo paljon.
      Valovoimaisempi 2.8 on kalliimpi, mutta ennen kaikkea kiusallisen kookas ja painava.
      Itsälläni on hyllyssä mm. 70-200L f/4 ilman vakaajaa.
      EF 100 macro on hyvä mutta hinnakas.
      Tamronilta on ainakin takavuosina löytynyt hyvä 90mm macro edullisemmin.

    • valinnan_vaikeus

      Ok,pitääpä katsella tuota 90mm myös.. niin unohdin sanoa että on vielä samyang 14mm, joten laajakulmaa en varmaan tarvitse enää tuon ja 24-105 lisiksi? Objektiivin paino on tosiaan tärkeä asia myös, sillä olen pienikätinen/kokoinen.

      • olen_siis_olen

        Mitäpä, jos kertoisit kohteista mitä haluat kuvata hieman tarkemmin etkä vain polttoväleistä.
        Sinulla on myös mahtava kalusto kokeilla tarvitsemasi polttoväli välillä 24-300, mitä polttoväliä käytät eniten ja mitä haluat lisää? Valovoimaa vai pituutta johonkin suuntaan.
        Ja makro, ne oikeat makrot ovat useimmiten kiinteäpolttovälisiä ja osaavat asiansa hyvin makroina. Omani valitsin hinnan, tarkennusnopeuden ja polttovälin suhteen sopivaksi omaan käyttööni. Tämä poisti kaikki ne objektiivit listalta joissa ei ollut rajoitinta, jolla rajoittaa tarkennusetäisyyttä tarkennuksen ollessa automaatilla.


      • Kun miettii mitä putkia on tarvis niin kannattaa miettiä mitä haluaa kuvata. Tänään kävi ilmi erään porukan kanssa, että kesän mittaan lähdemme kuvaamaan Jäämeren rannalle lintutuntureille ja siihen ajattelin käyttää tuota 70 - 200 mm F2.8 lasia D800 nokalla ja D7100 kropin nokalle laitan 300 mm F4 lasin jolloin se antaa 450 mm kuvakulman kauempana olevia kohteita kuvattaessa. Makrolla niitä tuskin pääsee kuvaamaan.


    • valinnan_vaikeus

      No parempi makro olis kiva, kännykällä otan oikeastaan niitä nyt, mutta kännykkään ei voi laittaa suodattimia tai kuvata pitkällä valotusajalla. Myös suurempi tele on haaveissa, kuu olisi kiva saada isompana (maisema)kuvaan. Tuota 75-300 ja 28-80 en käytä enää ollenkaan, nekään ei tunnu enää hyvältä ja samyangia käytän vain yökuvauksissa eli harvoin.. Mutta tulee se ongelma sitten parempien telelinssien kanssa kun ovat niin tuhottoman painavia. Kyllä tuo linssikuume kuitenkin välillä iskee, vaikka olisi kuinka monta linssiä, kun miettii että oisko jossain on joku vielä parempi ts. se oikea juuri minulle.. Ehkä pitäisi nyt oppia ottamaan kaikki irti näistä mitä on, tai sitten lopettaa koko touhu..

    • valinnan_vaikeus

      Eli tuohon 70-200mm saisi telejatkeen? Oispa hyvä homma..

      • Canonisti_minäkin

        Muista, että 70 - 200 mm molempia valovoimia on useita versioita. Samoin telejatkeet (x2 ja x1.4) ovat versiossa kolme. Kaikki telejatke versiot eivät tuota hyvää kuvaa kaikilla 70 - 200 versiolla. Eli noiden kanssa pitää olla tarkkana.


    • valinnan_vaikeus

      Miten olisi tällainen Kenko Pro 300 Digital 1.4X DGX tuon 70-200mm f4 USM:n kanssa? Paljonko tuo polttoväli silloin olisi?

      • olen_siis_olen

        Polttovälit saa kertomalla objektiivin millit jatkeen kertoimella. Valovoima laskee yhden aukon eli on jatkeen kanssa 5,6.
        Ongelmia saa käyttämällä eri valmistajan jatketta kuin mikä lukee objektiivissa.


      • Kenkoilija

        Kenko tapaa toimia melko monella putkella ja pimeilläkin automaattitarkennus toimii f8 aukolla, riippuen putkesta.
        Uskallan suositella ja milleiksi tuolle 200 tulee 280 1.4x jatkeella.


    • Canonisti_minäkin

      Vaikka nuo 70 - 200 vaihtoehdot ovat ihan hyvä, niin itse ostaisin joko f/1.4 50 mm tai f/1.4 35 mm objektiivin seuraavaksi, koska silloin pääset eroon lyhyestä zoomista päivittäisessä käytössä.

    • Odottele.Tarvetta

      Minä pitäisin välivuoden ja tuumaustauon.
      Mailma, myös kameramaailma muuttuu huikeaa tahtia.


      Eiköhän tuo Runko ala olemaan jo vanhanaikainen ja aivan varmaan valotusajat, tarkennus, yms. alkavat olemaan epätarkkoja ja korjaus on hyvin kallista.

    • no_haloo

      Runko on vuoden vanha, joten tuskin se nyt on kauheasti ehtinyt vanhentua?Vaikuttaako runko tarkennukseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe