Mikä vaiva mahtaa mulla olla kyseessä?

apua188

Oon 21v nainen, ei ylipainoa, en tupakoi tai juo alkoholia, enkä ole kertaakaan synnyttänyt ja käyn päivittäin kävelylenkeillä. 4v sitten, eli 17-vuotiaana kylmetin talvella alapääni ja muutenkin ollut paljon voimakasta ahdistusta/stressiä, näiden asioiden uskon mulle laukaisseen tämän kusi vaivan! koska en keksi mitään muutakaan syytä. Niin rupes olemaan tunne että kusettaa koko ajan, sitten kun ramppasin kusella niin tuli pikku liru vaan virtsaa... Menin lääkäriin, tehtiin testit onko virtsatulehdusta, ei ollut ja lääkäri ei ottanut vaivaani edes kovin vakavasti, kai nuoren iän takia. Vaiva on jatkunut tähän päivään saakka, mutta opettelin pärjäämään sen kanssa. Tauotin kusella käymiset kellon mukaan ja rakko rauhottui ja tottui siihen, että tiettyihin kellon aikoihin käydään virtsaamassa. Normaalilla tavalla en voinut enää rakkooni luottaa, joten oli pakko alkaa toimimaan noin. Silti virtsaputken päässä säilyi oudot tuntemukset ! sellanen ärsyttävä tunne et se supistelee koko ajan pikkusen, mutta pidätyskyky onneksi kuitenkin säilyy...

Nyt asioihin on tullu entistä PAHEMPI muutos . Maanantaina kusin ensimmäistä kertaa housuuni. Olen vieläkin asiasta järkyttynyt, hämmentynyt ja nolostunut, kuinka aikuinen ihminen ei kykene pidättämään virtsaa... kerta lapsenakin jo osasin, mutta silloin rakkoni/virtsaputkeni ei ollu vielä sairas! . Tiistaina ei onneks tullu housuun ja oli helpompi päivä. Keskiviikkona alko kiusalliset OUDOT krampit rakossa ja ennen kaikkea ne on niin helvetin kivuliaita että lamauttaa mut täysin ja laittaa istumaan kippurassa, puremaan hampaita yhteen ja puristamaan sormia nyrkkiin !!! Sain niitä kramppeja 3. Kramppejen aikana mun rakko petti täysin ja kaikki pieni määrä virtsaakin mitä siellä oli, niin tuli alle............................................................................. :( Nyt tänään torstaina kusin taas sitten alleni, en ajoissa kerennyt vessaan ja virtsa valu reisille. Enkä tosiaan tee tätä tahallani!! Mä sanon itselleni että pidätä nyt vielä vaan ja yritän pidättää, mutta ei, rakko pettää ja kaikki valuu alle ...

Mua pelottaa. Yritän nyt viikonlopun aikana normalisoida tilanteen. Mutta mitä jos tää vaan jatkuu, miten pärjään töissä tai koulussa jos saatan yhtäkkiä laskea vaan alleni!? Ei tää oo normaalia. Muut rupeaa nauramaan mulle ja mua itteänikin inhottaa ihan perkeleesti pestä aina kusisia lattioita ja vaatteita, koska mä oon tällänen sottapytty että lasken alleni !

Nyt tää rakko ehkä häiriinty siitä, kun tossa helteiden aikaan, kun kärsin myös ärtyneestä suolesta, niin vatsa oli usein ripulilla ja kun käyn ulostamassa, mulla valuu pakosti yleensä samaan aikaan myös virtsaa... Niin kun jouduin rakon tyhjentämään sit myös usein, nii se ehkä ärty entisestään siitä... Eikä pidätyskyky enää toimi ollenkaan !

9

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei
      Kyllä suosittelen uudelleen lääkärissä käyntiä ja kunnon tutkimuksia.
      Ennen sitä voisit tietysti turvautua tenan pantseihin joita saa ainakin citareista ja prismoista.
      Tsemppiä

    • tutkimusnyt

      Sinulle on kehittynyt yliaktiivinen rakko. Ilmeisesti mielesikin on oppinut tarkkailemaan rakon olotilaa koko ajan.
      On ihan hyvä, että olet kouluttanut rakkoa ja ripuli on varmasti taas heikentänyt tilannetta.
      Koska edellisestä tutkimuksesta on monta vuotta aikaa, on syytä tehdä uudet tutkimukset. Virtsatievaivojen lisäksi kiinnostaa gynen puoli. Onko sinulla säännölliset kuukautiset tai käytätkö e-pillereitä. Jos sinulla on epäsäännölliset kuukautiset, voi ongelma olla estrogeenin vajauksessa. E-pillerit puolestaan voivat kuivattaa limakalvoja ja silloin niistä huolehtiminen olisi tärkeää, on olemassa paikallisia estrogeenivoiteita, mutta myös hyvä ravitsemus auttaa.

      On syytä miettiä myös alushousujen laatu. Stringit pitää unohtaa kokonaan.

      Oletko seurannut, aiheuttaako joku kuukautissuoja ongelmia. Ärsyttääkö side virtsarakkoa vai tekeekö sen tamponi. Olisiko kuukuppi hyvä ratkaisu.

    • entä

      Voisiko virtsakivet olla ainakin osittainen syy?
      Google: duodecimlehti munuaiskivet oireet
      Jos ei, niin oregano-öljy oliivinlehtiuute yhdessä voisi olla hyvä luontainen apu, mikäli on mikrobiperäistä.

    • Vastasinkin tuossa aiemmin aloitukseesi muutamallakin viestillä, mutta kommentoin nyt vielä asiaa:

      Sinulla voi olla yliaktiivinen rakko, mutta voi olla myös tila, jossa rakon koulutus on haitaksi. Eikö olisi kiva tietää, kumpi, että hoitaisit itseäsi oikein?

      Voi olla, että jännität virtsanpidätyslihaksiasi ihan krampissa ja ovat väsyneet ja hengähtäessään hetkeksi tyhjäävät koko rakon. Tämä on ihan villi arvaukseni ja ei täällä netissä varmaan paljon muita kuin arvauksia ole tarjolla.

      Muita arvailujani tilasi suhteen en enää luetteloi, mutta esim nuo aiemman kirjoittajan mainitsemat virtsatiekivet ovat varmaankin mahdollisia.

      Jos pelkäät mennä lääkäriin, koska ne eivät kuitenkaan tee mitään niin jos menet tuon, mitä olet tänne kirjoittanut, kanssa lääkäriin ja eivät tee yhtään mitään niin on se nyt kumma. Jos sinulla on mahdollisuus, mene yksityiselle, niin sinua ainakin kuunnellaan. Tosin en tosiaankaan usko, että julkisellakaan ei tehtäisi mitään tilasi tutkimiseksi.

    • melkonuori

      Moi. Olen kärsinyt pissavaivoista yli 10v. Olen kokeillut lääkkeitä mutta ei ole kokonaan poistanut ja sivuvaikutukset vielä päälle. Itsellä tulee aivan järkyttävä hätä vaikka just käyny Pissalla. Lisäksi rakkaani ei varoista etukäteen täyttymisestä aina vaan n.3 sekunttia päästä wc:hen. Itse ratkaisin suojaa käyttämällä. Helpottaa kummasti missä en pääse nopeasti veskiin. Oma juttunsa on vielä jos otan alkoholia niin rakas villiintyy täysin. Mutta jaksamisia sinulle.

    • tuttua44

      Kannattaa mennä lääkäriin uudestaan. Saat lääkettä ja pääset mahdollisesti jatkotutkimuksiin jos on tarvetta. Tuota vaivaa pahentaa stressi ja pelko/itsetarkkailu.

    • Abena

      vaippa on vähemmän nolo kuin märät housut ja lattia.
      Käytän itse paksuja aiktuisten vaippoja päivittäib ja elän aivan normaalia elämää.

    • apua188

      No voi jumalauta, en nyt rupea mitään vaippoja käyttämään, kun ei oo kauaa edes siitä kun olin vauva ja pääsin eroon niistä !!!

      Eikä mitään vaippoja pysty pillifarkkujen tai legginsien kanssa pitämään ja sitten en voisi käyttää edes H&M:n nättejä alusvaatteita...

      Stringejä mä harvemmin edes käytän, yleensä on alushousut.

      Mutta on tässä viime aikoina nyt paremmin menny, tosin lauantaina taas tyhjeni koko rakko ja kuset tuli lattialle... Vaikka on mennyt paremmin, niin sairaus on jostain syystä pahentunut. :( tuota yliaktiivista rakkoa minäkin veikkaan. Ja on se kumma kun pienikin määrä virtsaa haisee todella pahalle, ummehtuneelle..........................

      Ei kuukautissuoja minun mielestä ärsytä, olen käyttänyt aina sidettä, en koskaan tamppoonia.

      Hitto saa nähdä miten menee töissä ja koulussa tämän vaivan kanssa, kusenko housuun sielläkin, häpäsenkö itteni, häpäsenkö työtoverit, pilaanko työpaikan lattiat tai maton, tälläisen tapauksen jälkeen todennäköisesti keskeyttäisin työt ja koulun, mites sit - katkeaako tuet, jollainhan sitä on elettävä, rupeanko sitten vaikka huoraamaan ja vedän itteni entistä syvempään suohon? .....

      Töissä tai koulussa en voi syödä kunnolla, koska vatsa oirehtii, nyt näköjään en uskalla enää juodakkaan, mitenkähän huono olo mulle sillon tulee kun pitäisi päivät jaksaa suorittaa loppuun ...

      Pakko mun saada terveys kuntoon. Ei näin voi elää kukaan ihminen ! :(

    • Marslääkäriin

      No mene yksityiselle lääkärille, ei täällä kirjoittaminen paranna vaivaa. Täällä vaan omia kokemuksia annetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe