Narsistin luonne

eräs_uhri1

Kaikkien narsistien uhrien olisi pidettävä mielessä, että narsisti aina lopulta tulee paljastumaan, sillä narsisti paljastaa omilla toimillaan ihan jokaikiselle, että hän on todellakin narsisti. Se on aivan väistämätöntä, sillä narsisti ei voi itselleen mitään.
Narsistin viha, kaunaisuus, kateus, kostonhimo ja ilkeys ovat sitä luokkaa, ettei kenellekään voi jäädä epäselvyyttä narsistin pahasta tahdosta ja todellisesta luonteesta.
Jokainen normaaliälyinen ihminen ymmärtää tämän, ei ainoastaan uhri.
Ehkä vain kaikkein uskollisimmat hovin jäsenet kieltäytyvät näkemästä narsistin narsismia ja he luultavasti puolustavat, ihailevat ja palvovat narsistiaan loppuun asti.

Olen parissa työpaikassani puhunut useiden narsistien uhrien kanssa. Yhteistä heille kaikille oli pettymys siitä, ettei heitä oltu uskottu, vaan narsisti oli aina ollut se, jota kaikki olivat uskoneet, viranomaisista lähtien. Uhri oli jäänyt aivan yksin.
Toinen yhteinen piirre oli usko Jumalaan. Silloin kun on aivan yksin, eikä ketään muuta ole, ihmisellä on kuitenkin Jumala turvanaan.
Moni, joka tässä elämässä oli/on halveksittu, pilkattu ja ylenkatsottu, sanoi uskovansa, että jonain päivänä kuitenkin totuus voittaa. Syyttömät vapautuvat syytöksistä.
Minäkin uskon, niinkuin heistä moni muukin, että viimeisellä tuomiolla viimeistään sitten totuus paljastuu ihan jokaiselle.
Se on kuitenkin meillä kaikilla uhreilla lohdutuksena, että ikuisiksi ajoiksi emme jää narsistin meille määräämään osaamme, vaan jonain päivänä pääsemme meille vääryydellä sälytetystä taakastamme.
Ei kannata luovuttaa eikä vaipua epätoivoon, vaan luottaa Jumalan apuun.

25

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhgfdlöäölkjhg

      Kannatetaan !!!

    • totuus77

      Olen ihan samaa mieltä. Itse koen että totuus voittaa AINA. Ja olen myös kokenut uskon Jumalaan itselleni helpotukseksi.

      • kjhgfdsdfghjk

        Minulle on jopa jollain auttavilla tahoilla yritetty opettaa, että vale voittaisi..., että maailma olisi sellainen...
        En ole halunnut uskoa !
        Oli tai ei, niin en halua ryhtyä valeeseen uskovaiseksi.


      • kjhgfddfghjk

        Josko ne on narsistit jotka yrittävät käännyttää viattomiakin ihmisiä uskoon, että narsisti voittaa aina ?


      • eräs_uhri1
        kjhgfddfghjk kirjoitti:

        Josko ne on narsistit jotka yrittävät käännyttää viattomiakin ihmisiä uskoon, että narsisti voittaa aina ?

        Tietenkin narsistit haluavat ylläpitää uskomusta, ettei heille kukaan voi mitään.
        Ikävä kyllä valitettavan monen uhrin kohdalla tämä väite on pitänyt paikkansa, niinkuin kerroin aloituksessa.


      • thjkljhgfd

        Ja he voittaa, kun heidän puhetta uskotaan. Eli tietyllätapaa oleellista on nimenomaan mitä uskotaan.
        Jollain tapaa koko asia liittyy oleellisesti "uskomiseen".
        Siihen mitä uskotaan.


      • iuytrsdfghjkl

        Siis vaikka ihmiset eivät olisi uskovaisia, he kuitenkin voivat harjoittaa jonkinlaista "uskomista" ilman tarkempaa tietämistä, vaikka sitten narsistin uskomista.


      • lkjhgfdsdfghj

        Olisiko narsisti verrannollinen epäjumalaan ?
        "Häneen uskotaan", vaikka sanat pettää...


      • Ja_nuo
        kjhgfdsdfghjk kirjoitti:

        Minulle on jopa jollain auttavilla tahoilla yritetty opettaa, että vale voittaisi..., että maailma olisi sellainen...
        En ole halunnut uskoa !
        Oli tai ei, niin en halua ryhtyä valeeseen uskovaiseksi.

        "Minulle on jopa jollain auttavilla tahoilla yritetty opettaa, että vale voittaisi..., että maailma olisi sellainen..."
        Ja nuo auttavat tahot ovat?
        Kerrohan viimeinkin, mistä auttavista tahoista on kyse, kun olet tätä palstaa pitänyt jännityksessä kuukausikaupalla.


      • ttff
        iuytrsdfghjkl kirjoitti:

        Siis vaikka ihmiset eivät olisi uskovaisia, he kuitenkin voivat harjoittaa jonkinlaista "uskomista" ilman tarkempaa tietämistä, vaikka sitten narsistin uskomista.

        Tuntemani narsisti ei ole koskaan voinut olla rehentelemättä ja uhoamatta. Nytkin narsisti rehentelee olevansa VOITTAJA ja uhri eli minä olen häviäjä. Tyypillistä narsistin sanastoa. Narsisti myös uhkailee tuhoavansa uhrinsa eli minun elämäni, jos en pidä suutani kiinni. Niin kuin ei olisi minun elämääni jo tuhonnut.........


    • äxyx

      Minua lähinnä raivostuttaa ajatella, että ihmiset uskovat jossain kaiken ulkopuolella lepattavaan henkiolentoon, joka jakaa palkkioita ja rangaistuksia oletettuna tuomiopäivänä. Ikäänkuin heitetään vastuu kaikesta mitä täällä tapahtuu jollekin satuolennolle ja odotetaan kuin jotain supersankaria. Tottakai jokaisella saa olla oma totuutensa ja kaikki saavat uskoa mitä hyvänsä, mutta ihmettelen vaan. En aio mennä uskontopalstalle.

      • kjhgfdssdfghj

        Mutta ei ihmisten usko Jumalaan välttämättä ole ollenkaan tuollainen kuin kuvaat. Se olisi sitten kokonaan oma aiheesta kertoa millainen Jumala-käsitys kelläkin on, mutta ehkä se sitten kuitenkin kuuluu jollekin muulle palstalle, siis jos Jumala-aiheesta kovin pitkästi...


      • äxyx

        Ok, minusta jos se " jumala" tai mikä pelastaja hyvänsä ,löytyy sieltä omasta itsestä. Siis ilman mitään narsistista harhaa:). Mutta ei jonain ulkopuolisena edes minään henkenä tms.


      • kjhgfdsdfghj

        Kyllä varmasti monet ajattelevat että yhteys Jumalaan löytyy itsetutkiskelun kautta, sitten on enemmän sellaisia "muotouskovaisia" jotka ajattelevat pääsevänsä Jumalan luo noudattamalla tiettyjä ulkoa annettuja sääntöjä esimerkiksi. Ja sitten näitä voi yhdistää jne.
        Joskus jotkut Jumalaan uskovaiset kiistelevät missä Jumala on taivaassa vai kaikkialla ja joku tekee johtopäätöksen, että tuo kysymys, että missä Jumala on, on asia jonka vain Jumala voi tietää, eikä Jumala ole olemukseltaan ylipäätäänkään sellainen, että voidaan kysyä missä hän on niin kuin jostain henkilöstä, joka elää tässä ajan ja paikan ulottuvuudessa.
        Mutta en nyt enempää, etten innostu tästä aiheesta.


      • äxyx
        kjhgfdsdfghj kirjoitti:

        Kyllä varmasti monet ajattelevat että yhteys Jumalaan löytyy itsetutkiskelun kautta, sitten on enemmän sellaisia "muotouskovaisia" jotka ajattelevat pääsevänsä Jumalan luo noudattamalla tiettyjä ulkoa annettuja sääntöjä esimerkiksi. Ja sitten näitä voi yhdistää jne.
        Joskus jotkut Jumalaan uskovaiset kiistelevät missä Jumala on taivaassa vai kaikkialla ja joku tekee johtopäätöksen, että tuo kysymys, että missä Jumala on, on asia jonka vain Jumala voi tietää, eikä Jumala ole olemukseltaan ylipäätäänkään sellainen, että voidaan kysyä missä hän on niin kuin jostain henkilöstä, joka elää tässä ajan ja paikan ulottuvuudessa.
        Mutta en nyt enempää, etten innostu tästä aiheesta.

        Tuota Jumala asiaa emme pysty todistamaan puolin eikä myöskään toisin , joten jätin sen pohtimisen sikseen hyvin varhain.
        Tieto ja älykkyys askartelevat usein väärien asioiden parissa ja tiedon älykkyyden ja abstraktien ajatusten hämmentämä mieli tavoittelee usein sellaista millä ei ole väliä tai jota ei edes ole, sen sijaan että näkisi, ymmärtäisi ja omaksuisi sen mikä on silmien edessä.


      • herääminen
        äxyx kirjoitti:

        Ok, minusta jos se " jumala" tai mikä pelastaja hyvänsä ,löytyy sieltä omasta itsestä. Siis ilman mitään narsistista harhaa:). Mutta ei jonain ulkopuolisena edes minään henkenä tms.

        Eikö sinun mielestäsi ole narsistista ajatella että sinä olet koko maailman keskus, että se "herra" omasta itsestäsi? Minun mielestäni se on paljon narsistisempaa kuin se että tiedostat sen että olet "vain" ihminen ja aika pieni olento tässä maailmankaikkeudessa ja vaikuttamismahdollisuutesi ovat aika pienet. Tämä on minun näkemykseni. En usko siihen että ihminen on oman itsensä herra. Enkä olisi edes tuota narsismi-asiaa tähän asiaan liittänyt ellet olisi itse väittänyt että Jumalaan uskovat olisivat jotenkin narsistisia. Jokainen saa mun puolesta uskoa siihen mihin haluaa.


      • herääminen
        herääminen kirjoitti:

        Eikö sinun mielestäsi ole narsistista ajatella että sinä olet koko maailman keskus, että se "herra" omasta itsestäsi? Minun mielestäni se on paljon narsistisempaa kuin se että tiedostat sen että olet "vain" ihminen ja aika pieni olento tässä maailmankaikkeudessa ja vaikuttamismahdollisuutesi ovat aika pienet. Tämä on minun näkemykseni. En usko siihen että ihminen on oman itsensä herra. Enkä olisi edes tuota narsismi-asiaa tähän asiaan liittänyt ellet olisi itse väittänyt että Jumalaan uskovat olisivat jotenkin narsistisia. Jokainen saa mun puolesta uskoa siihen mihin haluaa.

        Korjaan: "herra" oma itsesi, (ei itsestäsi). Että olet itse muka oma Jumalasi.. Narsisteillahan on usein jonkinlainen Jumala-kompleksi. Tämä asia taitaa vain olla taas sellainen että näistä syntyy hirveitä riitoja.


      • lkjhgfdsdfghjk

        Minusta hyvä reitti mielelle olisi kenties esimerkiksi rintakehän (sydämen) kautta sisään ja sieltä päälaen kautta ulos...
        Sillon ollan menty sisäpuolen kautta ulkopuolelle,
        mutta ei jääty umpinaiseen päähän luulemaan itseään jumalaksi.


      • äxyx
        herääminen kirjoitti:

        Eikö sinun mielestäsi ole narsistista ajatella että sinä olet koko maailman keskus, että se "herra" omasta itsestäsi? Minun mielestäni se on paljon narsistisempaa kuin se että tiedostat sen että olet "vain" ihminen ja aika pieni olento tässä maailmankaikkeudessa ja vaikuttamismahdollisuutesi ovat aika pienet. Tämä on minun näkemykseni. En usko siihen että ihminen on oman itsensä herra. Enkä olisi edes tuota narsismi-asiaa tähän asiaan liittänyt ellet olisi itse väittänyt että Jumalaan uskovat olisivat jotenkin narsistisia. Jokainen saa mun puolesta uskoa siihen mihin haluaa.

        No todellakin olisi. Narsistihan on se napa jonka ympärillä muu maailma pyörii.
        Ihminen on usein olosuhteiden armoilla, sillä sisäisen selvyyden puute on saanut hänet sekaisin ja ärtyneeksi ja kokemukset ovat haavoittaneet häntä. On oltava täysin tietoinen itsestään, vasta sitten on itsensä herra/rouva. ( Jumalahan on tietenkin valkoinen ja mies:))


      • herääminen
        lkjhgfdsdfghjk kirjoitti:

        Minusta hyvä reitti mielelle olisi kenties esimerkiksi rintakehän (sydämen) kautta sisään ja sieltä päälaen kautta ulos...
        Sillon ollan menty sisäpuolen kautta ulkopuolelle,
        mutta ei jääty umpinaiseen päähän luulemaan itseään jumalaksi.

        Tämä on hyvin kuvattu. Näin haluaisin itse ajatella. Sydämestä päähän ja sieltä ulos... Aika monet ihmiset ovat järjen vallassa, antavat siis järjelle eli mielellään liikaa valtaa. Narsistillahan tämä on ihan äärimmäistä. Hän ei ole kosketuksissa tunteisiinsa. Mutta on huvittavaa miten sellaisia ihmisiä kummastellaan jotka ovat siis sitä mieltä että tunteet on tärkeämpiä kuin järki. Sehän ei tarkoita sitä että susta tulisi täysin järjetön etkä käyttäisi järkeäsi enää ollenkaan, se tarkoittaa vaan sitä että sun mieli/järki ei enää hallitse sun elämää vaan sun sydän. Elät sydämesi kautta.


    • hjtkjkgkgkgkg

      Todella upea aloitus Kiitos siitä!

    • JuhaKesk
    • ttff

      Silloin kun joutuu vääryyden kohteeksi varmaankin moni ihminen miettii, pohtii ja ajattelee " miksi minulle kävi näin" ja yrittää löytää jonkun selityksen kaikelle. Niin minäkin mietin pitkään. Se kai kuuluu osana tietynlaiseen traumasta selviämisstrategiaan. Luin, ja luen edelleen, valtavan paljon erilaista kirjallisuutta ja yritin niistä löytää selityksen.
      Sille, miksi maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa ja vääryyksiä, ei viisaatkaan ole pystyneet antamaan järjellistä selitystä. Ihmisten mielestä kun maailmassa pitäisi vallita jonkinlainen oikeudenmukaisuus. Näin ei kuitenkaan ole, ja väärintekijöiden mielestä se oikeuttaa heidän tekonsa: "Tämä maailma ei ole oikeudenmukainen" on heidän ajattelutapansa. Vahvemmat voittavat ja heikommat poljetaan jalkoihin.
      Olen aina lukenut paljon Raamattua (esim. Jesajan kirjasta saa paljon lohtua, samoin psalmeista) ja muita kristittyjen kirjoituksia. Esim. mestari Echkartin kirjassa "Sielun syvyys" hän kirjoittaa: "Mitä hän (Jumala) ohjaakaan meidän osaksemme, oli se sitten häpeää tai nöyryytystä, hankaluuksia tai millaista kärsimystä tahansa, meidän on otettava se ilolla ja kiitollisuudella vastaan ja annettava Jumalan johdattaa, eikä niinkään syöksyä omin päin asioita kohti."
      Näin kai se on ajateltava, eikä "syöksyä omin päin asioita kohti" eli vaikka kuinka vääryydet harmittaisivat niin olisi vain tyydyttävä Jumalan johdatukseen eikä pitäisi omin päin ryhtyä puolustamaan itseään........
      Uskon siihen, että se oikeudenmukaisuus, jota monet tässä maailmassa kaipaavat, toteutuu sitten aikanaan viimeisellä tuomiolla.

      • Oopiumhuokaus

        Amen. Taivaassa palkitaan sitten 917 neitsyellä ja jalokivillä ja kultasandaaleilla. Odottakaa vain!


      • ttff
        Oopiumhuokaus kirjoitti:

        Amen. Taivaassa palkitaan sitten 917 neitsyellä ja jalokivillä ja kultasandaaleilla. Odottakaa vain!

        En usko, että taivas on tuollainen paikka...... vaan luultavasti ihan toisenlainen kuin mitä me kuvittelemme......


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe