Miksi peiliin katsominen on niin vaikeaa?

ghjhgjgjgjg

Täällä on ihmisiä, jotka vuodesta toiseen jatkaa samaa mantraansa ja ulkoistaan kaikki ongelmansa toisten kannettaviksi.

Yhteenlaskutoimitus hyvin osuvasti toi esille sen, että ainoastaan omaan psyykkeeseensä voi vaikuttaa.

Mieleeni tulee entinen työkaverini, jota oli loukattu toisen työntekijän taholta (tämä toinen taas näki asian täysin vastakkaisena) ja varhaiseläkkeelle asti jaksoi jauhaa siitä ja odotti anteeksipyyntöä. On varmaan sanomattakin selvää, että hän ei sitä saanut ja molemmat henkilöt on demonisoineet toisensa varmaan kuolemaansa asti.

Tiedä sitten mitä edes oli oikeasti tapahtunut kun siinä oli vain sana sanaa vastaan.

Koska tämä henkilö ei päässyt yli tästä väärinkohtelusta vaan elämä pyöri sen ympärillä, niin terveys alkoi pettämään ja erilaiset psykosomaattiset sairaudet astui kuvaan. Tämä sairastelu sitten johti lopulta varhaiseläkkeelle.

Tilanne ei siis ollut päällä vaan nämä henkilö erotettiin toisistaan niin, että he eivät olleet toistensa kanssa missään tekemisissä töitten puolesta.

Meidän jokaisen on ymmärrettävä, ettei me pystytä vaikuttamaan toisen psyykkeeseen, hän ei koskaan tule katumaan tekojaa ja "oikeus" ei tule koskaan tapahtumaan niin kuin me haluamme.

Ainoa keino selvitä on oppia lopulta päästämään irti ja antamaan sille toiselle anteeksi (oli hän sitten tehnyt mitä tahansa). Ei hänen takiaan vaan itsemme takia!

On hyvä myös ymmärtää, että ei ole olemassa ihmistä, joka ei olisi saanut takkiinsa ja jolla ei olisi käytöksessään epäterveitä piirteitä.

Ainoastaan omaan käytökseemme ja psyykkeeseemme me voimme vaikuttaa.

Niin kauan kun ulkoistamme kaikki ongelmamme exän kannettaviksi, emmekä katso peiliin ja käsittele omia tekojamme ja virheitämme, olemme edelleen narsistin (tai itsemme) vankeina.

109

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja_

      Aloittaja:
      Mitä tämä kaikki sinulle kuuluu?

      • kumartakaasuuruuttasurut

        En tiedä, ehkä haluaa nostaa jotain kirjoittajaa jalustalle?


      • kumartakaasuuruuttasurut kirjoitti:

        En tiedä, ehkä haluaa nostaa jotain kirjoittajaa jalustalle?

        Niin itsekin ny jäin miettimään aloittajan vaikuttimia, miksi hän halusi nostaa minut/yhteenlaskutoimitus nimimerkillä kirjoittavan henkilön esiin omassa aloituksessaan...

        Kun helposti käy niin, että tulee tämmösiä kommentteja kuin tämä "kumartakaasuuruutta" tässä.

        Mikä sinällään huvittaakin minua, kun ennenkin täällä on useasti käynyt niin, että jos joku minusta sanoo jotain vähänkin positiivista, niin pilkallinen kuittikin yleensä seuraa het perässä...


      • kukanauttiimistäkin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin itsekin ny jäin miettimään aloittajan vaikuttimia, miksi hän halusi nostaa minut/yhteenlaskutoimitus nimimerkillä kirjoittavan henkilön esiin omassa aloituksessaan...

        Kun helposti käy niin, että tulee tämmösiä kommentteja kuin tämä "kumartakaasuuruutta" tässä.

        Mikä sinällään huvittaakin minua, kun ennenkin täällä on useasti käynyt niin, että jos joku minusta sanoo jotain vähänkin positiivista, niin pilkallinen kuittikin yleensä seuraa het perässä...

        Mitä itse arvelet, että mistä voisi johtua?


      • kiusaajaolet
        kukanauttiimistäkin kirjoitti:

        Mitä itse arvelet, että mistä voisi johtua?

        Sä voit hankkia elämän...


      • kukanauttiimistäkin kirjoitti:

        Mitä itse arvelet, että mistä voisi johtua?

        Jaa en ny viitsi lähteä arvailemaan sen kummemmin, kuhan ny kiinnitin huomiota tuohon tuttuun kuvioon tällä palstalla, jossa minuun kohdistettuja ns. kehuja seuraa yleensä jokin pilkallinen kommentti...

        Mutta aloittajan aihetta sivuten, laitan luettavaa, joka täs iltasella ajattelutti minua enemmän kuin aloittajan vaikuttimet tai tuo osakseni tullut "kuitti" tuossa

        http://mielenihmeet.fi/olen-vahva-koska-olin-joskus-heikko/


      • kukanauttiimistäkin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Jaa en ny viitsi lähteä arvailemaan sen kummemmin, kuhan ny kiinnitin huomiota tuohon tuttuun kuvioon tällä palstalla, jossa minuun kohdistettuja ns. kehuja seuraa yleensä jokin pilkallinen kommentti...

        Mutta aloittajan aihetta sivuten, laitan luettavaa, joka täs iltasella ajattelutti minua enemmän kuin aloittajan vaikuttimet tai tuo osakseni tullut "kuitti" tuossa

        http://mielenihmeet.fi/olen-vahva-koska-olin-joskus-heikko/

        Kiitos taas. Omin ensimmäisen kappaleen itselleni.

        Nautin, mistä milloinkin. Silloinkin, kun täältä ei siihen lupaa heru.
        Huolella elän elämäni jokaisen päivän, joka voi olla viimeiseni.
        Elämäni on ja on ollut kaikista vaikeuksista huolimatta hyvä.
        Kateellisia se riepoo eniten.


      • kukanauttiimistäkin kirjoitti:

        Kiitos taas. Omin ensimmäisen kappaleen itselleni.

        Nautin, mistä milloinkin. Silloinkin, kun täältä ei siihen lupaa heru.
        Huolella elän elämäni jokaisen päivän, joka voi olla viimeiseni.
        Elämäni on ja on ollut kaikista vaikeuksista huolimatta hyvä.
        Kateellisia se riepoo eniten.

        "Silloinkin, kun täältä ei siihen lupaa heru."

        Hieman jäin kyllä kummastelemaan tuota kohtaa.
        Mitä tarkoitat tuolla "täältä ei lupaa heru" ? Mikä paikka se on jolta lupaa ei heru?

        Toinen juttu mikä aiheutti pohdintaa liittyy tuohon, että miksi koit tarpeellisesksi kertoa tällä palstalla, että kateellisia riepoo eniten sinun hyvä elämäsi...

        Jäimpä miettimään sellaistakin että tekeekö se elämästä vielä paremman jos on joku joka kadehtii. Vai voisiko se oma elämä olla yksinkertaisesti hyvää ilman sen kummempia vertailuja...

        Tämmöstä ny vaan tuli mieleen tässä kohtaa, kun otit esiin tuon kateuden ja kun tosiaan tuo kateus liittyy niin oleellisesti näihin narsistijuttuihin.

        NPH:n kritreeissäkin asia mainitaan tähän tapaan
        kohta 8. kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä)

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö


      • jaksaanauttia
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Silloinkin, kun täältä ei siihen lupaa heru."

        Hieman jäin kyllä kummastelemaan tuota kohtaa.
        Mitä tarkoitat tuolla "täältä ei lupaa heru" ? Mikä paikka se on jolta lupaa ei heru?

        Toinen juttu mikä aiheutti pohdintaa liittyy tuohon, että miksi koit tarpeellisesksi kertoa tällä palstalla, että kateellisia riepoo eniten sinun hyvä elämäsi...

        Jäimpä miettimään sellaistakin että tekeekö se elämästä vielä paremman jos on joku joka kadehtii. Vai voisiko se oma elämä olla yksinkertaisesti hyvää ilman sen kummempia vertailuja...

        Tämmöstä ny vaan tuli mieleen tässä kohtaa, kun otit esiin tuon kateuden ja kun tosiaan tuo kateus liittyy niin oleellisesti näihin narsistijuttuihin.

        NPH:n kritreeissäkin asia mainitaan tähän tapaan
        kohta 8. kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä)

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö

        Koeta nyt vaan purkaa ja analysoida. Hyvin tarttuu kala syötiin, ei voi muuta sanoa.

        Jäimpä miettimään sellaistakin että tekeekö se elämästä vielä paremman jos on joku joka kadehtii. Lainaan kirjoituksestasi em. kohtaa ja kysyn mistä edellinen ajatus putkahti mieleesi? Onko kateus ollut joskus isossa roolissa elämässäsi?

        Miksi tietyt sanat laukaisevat täällä tiettyjä reaktioita? Ahdistavatko ne niin paljon, että ettei niistä saa mielipiteitään kirjoitella?

        Onhan se totta, että joku häiriö minullakin pitää päässä olla, kun tällaisella palstalla kirjoittelen, vai mitä?


      • jaksaanauttia kirjoitti:

        Koeta nyt vaan purkaa ja analysoida. Hyvin tarttuu kala syötiin, ei voi muuta sanoa.

        Jäimpä miettimään sellaistakin että tekeekö se elämästä vielä paremman jos on joku joka kadehtii. Lainaan kirjoituksestasi em. kohtaa ja kysyn mistä edellinen ajatus putkahti mieleesi? Onko kateus ollut joskus isossa roolissa elämässäsi?

        Miksi tietyt sanat laukaisevat täällä tiettyjä reaktioita? Ahdistavatko ne niin paljon, että ettei niistä saa mielipiteitään kirjoitella?

        Onhan se totta, että joku häiriö minullakin pitää päässä olla, kun tällaisella palstalla kirjoittelen, vai mitä?

        Niin joskus tekee mieli purkaa ja analysoida, kun aina välttis nää narsismiin liittyvät asiat, kuten kateuskaan ei niin yksiselitteisiä ole...

        Kysymykseesi

        "Lainaan kirjoituksestasi em. kohtaa ja kysyn mistä edellinen ajatus putkahti mieleesi? Onko kateus ollut joskus isossa roolissa elämässäsi?"

        No sellaisesta että joku kadehtisi minua/minun elämääni ei onneksi ole kokemusta, mutta kysymykseesi miksi joku sana , kateus aiheuttaa reaktoita

        Niin edellisessä jo sanoinkin, että kateus liittyy niin olleellisena osana näihin narsisti teemoihin, niin toki siihen kiinnittää huomiota kun joku sen mainitsee...

        Sitä sitten jää miettimään, että miksi joku kokee tarpeelliseski mainita että häntä kadehditaan ts. ikäänkuin haluaa antaa ymmärtää, että hänellä/hänessä on jotain joka aiheuttaa kanssaihmisissä kateutta.

        Alkuperäinen ajatukseni olikin, että voisiko se oma elämä tuntua hyvältä ilman että mukaan pitää ottaa ajatus, että kateellisia riepoo. Riepooko, vai luulenko, että jotakuta riepoo. Sen tietää vain ihminen itse, mutta on kyllä joitain merkkejä joista voi ounastella, että taustalla saattaa piillä kateutta...

        "Kateellisen on usein vaikea tunnistaa ja hyväksyä itsessään olevaa kateutta. Se puetaan helpommin leveilyn ja ylpeilyn muotoon. Tällainen käytös ei ole merkki hyvästä itsetunnosta, vaan se paljastaa enemminkin kerskailijan alemmuuden tunteen. Itsensä esille tuominen toisten kustannuksella kielii kateuteen kätketystä häpeän tunteesta."

        http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/kateus-naivettaa-ihmissuhteet/

        Harvemminhan kukaan myöntää olevansa kateellinen ja jos myöntää niin se on jo sentäs puoli voittoa. Kun myöntää itse itselleen jäävänsä vertailussa toiseksi, mutta on silti tyytyväinen itseensä niin silloin ei ole enää tarvetta pyrkiä ylentämään itseään toisen kustannuksella...

        Kun taas hän joka ei myönnä, saattaa aktiivisesti pyrkiä parantamaan omaa asemaansa kerskailemalla, leveilemällä ja mikä pahinta, ilkeilemällä, piikittelemällä heitä joille on kateellinen.

        Uskoisin, että monenkin kiusaamisen taustalla on kateutta, mikä tieto ei varmaankaan sinällään lohduta sitä kiusaamisen kohdetta jollei kateellinen itse tunnista/myönnä kateuttaan...

        Mitä tulee tuohon loppuusi ja täällä palstalla olemisen "järkevyyteen"

        Niin joo mietin tuota jo tuossa kohtaa, kun kirjoitit että "täältä ei lupaa heru", että tarkoittiko tuo "täältä" tuossa kohtaa tätä palstaa. Mistä tuli ajatus että voiko joku tosissaan olla niin kiinni tässä palstassa, että peilaa itseään/omaa elämäänsä palstakirjoittajiin, joita ny voisi nimittää vaikka mielikuvituskavereiksi, kun oikeasti ei tiedä millainen ihminen siellä vastapuolella on...


      • eiksniinollu
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin joskus tekee mieli purkaa ja analysoida, kun aina välttis nää narsismiin liittyvät asiat, kuten kateuskaan ei niin yksiselitteisiä ole...

        Kysymykseesi

        "Lainaan kirjoituksestasi em. kohtaa ja kysyn mistä edellinen ajatus putkahti mieleesi? Onko kateus ollut joskus isossa roolissa elämässäsi?"

        No sellaisesta että joku kadehtisi minua/minun elämääni ei onneksi ole kokemusta, mutta kysymykseesi miksi joku sana , kateus aiheuttaa reaktoita

        Niin edellisessä jo sanoinkin, että kateus liittyy niin olleellisena osana näihin narsisti teemoihin, niin toki siihen kiinnittää huomiota kun joku sen mainitsee...

        Sitä sitten jää miettimään, että miksi joku kokee tarpeelliseski mainita että häntä kadehditaan ts. ikäänkuin haluaa antaa ymmärtää, että hänellä/hänessä on jotain joka aiheuttaa kanssaihmisissä kateutta.

        Alkuperäinen ajatukseni olikin, että voisiko se oma elämä tuntua hyvältä ilman että mukaan pitää ottaa ajatus, että kateellisia riepoo. Riepooko, vai luulenko, että jotakuta riepoo. Sen tietää vain ihminen itse, mutta on kyllä joitain merkkejä joista voi ounastella, että taustalla saattaa piillä kateutta...

        "Kateellisen on usein vaikea tunnistaa ja hyväksyä itsessään olevaa kateutta. Se puetaan helpommin leveilyn ja ylpeilyn muotoon. Tällainen käytös ei ole merkki hyvästä itsetunnosta, vaan se paljastaa enemminkin kerskailijan alemmuuden tunteen. Itsensä esille tuominen toisten kustannuksella kielii kateuteen kätketystä häpeän tunteesta."

        http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/kateus-naivettaa-ihmissuhteet/

        Harvemminhan kukaan myöntää olevansa kateellinen ja jos myöntää niin se on jo sentäs puoli voittoa. Kun myöntää itse itselleen jäävänsä vertailussa toiseksi, mutta on silti tyytyväinen itseensä niin silloin ei ole enää tarvetta pyrkiä ylentämään itseään toisen kustannuksella...

        Kun taas hän joka ei myönnä, saattaa aktiivisesti pyrkiä parantamaan omaa asemaansa kerskailemalla, leveilemällä ja mikä pahinta, ilkeilemällä, piikittelemällä heitä joille on kateellinen.

        Uskoisin, että monenkin kiusaamisen taustalla on kateutta, mikä tieto ei varmaankaan sinällään lohduta sitä kiusaamisen kohdetta jollei kateellinen itse tunnista/myönnä kateuttaan...

        Mitä tulee tuohon loppuusi ja täällä palstalla olemisen "järkevyyteen"

        Niin joo mietin tuota jo tuossa kohtaa, kun kirjoitit että "täältä ei lupaa heru", että tarkoittiko tuo "täältä" tuossa kohtaa tätä palstaa. Mistä tuli ajatus että voiko joku tosissaan olla niin kiinni tässä palstassa, että peilaa itseään/omaa elämäänsä palstakirjoittajiin, joita ny voisi nimittää vaikka mielikuvituskavereiksi, kun oikeasti ei tiedä millainen ihminen siellä vastapuolella on...

        Joo, olet niin oikeassa, mä roikun tässä palstassa viimeiseen hengenpihaukseen asti, ihan niin kuin jotkut muut roikkuu kakkosina, kolmosina jne, vaikka tietävät kaiken tasan tarkkaan. Elän vain tämän palstan kautta, mutta onneksi kohta pääsee edes Popedan keikalle, niin vähän hellittää tää roikkuminen. Olen jäänyt koukkuun kuvittelemaani henkilöön, vähän tosikkoon, joka ymmärtää kaiken aina narsistiuden kautta ja peilaa kaiken omien pettymysten kautta.
        Kirjoitit niin monta negatiivista sanaa ja ihmisen käyttäytymisen mallia, etten ole useinkaan lukenut yhdessä kirjoituksessa vastaavaa. Mutta niinhän se on, että se on elämän asenne, ajatteleeko kaikesta ensin pelkkää pahaa vai pelkkää hyvää. Nyt vaan meni pää sekaisin noin monesta negatiivisesta kuvailusta. Ei noista sanoista oikein istu mikään minulle, vaikka kuinka yritän ajatella itseäni noissa kuvauksissa, koska ymmärrän, että minullehan ne kaikki olivat tarkoitettu.


      • eiksniinollu kirjoitti:

        Joo, olet niin oikeassa, mä roikun tässä palstassa viimeiseen hengenpihaukseen asti, ihan niin kuin jotkut muut roikkuu kakkosina, kolmosina jne, vaikka tietävät kaiken tasan tarkkaan. Elän vain tämän palstan kautta, mutta onneksi kohta pääsee edes Popedan keikalle, niin vähän hellittää tää roikkuminen. Olen jäänyt koukkuun kuvittelemaani henkilöön, vähän tosikkoon, joka ymmärtää kaiken aina narsistiuden kautta ja peilaa kaiken omien pettymysten kautta.
        Kirjoitit niin monta negatiivista sanaa ja ihmisen käyttäytymisen mallia, etten ole useinkaan lukenut yhdessä kirjoituksessa vastaavaa. Mutta niinhän se on, että se on elämän asenne, ajatteleeko kaikesta ensin pelkkää pahaa vai pelkkää hyvää. Nyt vaan meni pää sekaisin noin monesta negatiivisesta kuvailusta. Ei noista sanoista oikein istu mikään minulle, vaikka kuinka yritän ajatella itseäni noissa kuvauksissa, koska ymmärrän, että minullehan ne kaikki olivat tarkoitettu.

        "Kirjoitit niin monta negatiivista sanaa ja ihmisen käyttäytymisen mallia, etten ole useinkaan lukenut yhdessä kirjoituksessa vastaavaa."

        Niin , kateudesta ny kauheasti ei ole mitään postitiivista sanottavaa, vaikka toki se silloin voi olla positiivistakin jos se toimii pontimena pyrkiä parempaan , ilman että sitä toista pitää yrittää jollain tavalla alentaa/pilkata...

        Mutta joo, panin merkille, että kommenttisi oli kovin henkilöön käyvää, josta voi jo päätellä, että otit itseesi. Kommentissasi näytti olevan elementtejä jotka liittyvät niin menneeseen suhteeseeni kuin henk. koht minuun, joista ilmenee että joko tarkasti olet tarinaani lukenut tai olet mahd. jopa joku tarinani osapuolista...

        Mitä tulee tuohon tosikkomaisuuteeni ja siihen että ymmärrän kaiken narsistiuden kautta. Niin kyllä, sitähän varten tämä palsta on, että puhutaan narsismista ja kaikesta siihen liittyvästä ja kuten jo edellä totesin kateus liittyynee siihen yhtenä osana, asia mainitaan jo kriteereissäkin...

        Mainitsit myös tuon pettymyksen tunteen. En tiedä mihin sillä viittasit, mutta tuohon mainitsemaasi suhteeseen liittyen, siihen ei liittynyt sen kummempia toiveita, ettei voida puhua pettymyksestä jos sillä tarkoitetaan jotain sellaista ettei toiveet toteudu/saa haluamaansa.

        Mutta kyllä tuo mennyt suhde ja kaikki siihen liittyvä oli minulle merkittävää ja kun minulle loppupeleissä tehtiin täysin selväksi , ettei minulla ollut sille tyypille muuta arvoa kuin ns. esineen käyttäarvo.

        Niin menetyksenä koin oman ihmisarvoni mitätöimisen , mikä kokemuksena oli kyllä vastenmielinen/inhotti ja kylmäsi sisintä pitkään ja ravisteli elämään ja ihmisarvoon liittyviä perimmäisiä kysymyksiä...

        Mutta tuosta kaikesta ny on jo vuosia aikaa, kliseinen lause, aika tekee tehtävänsä, pätee näihinkin asioihinkin, lisättynä tunteella että on kaikesta huolimatta rakastettu ja hyväksytty ihmisenä tässä maailmassa...


    • hhhhn

      Hyvä kirjoitus!

    • kyselenVaan

      Huomaan että aloittaja suututti vakkarit. Miksiköhän näin?

      • JärjenÄäni

        Koska vakkarit tunnistavat siitä itsensä ja eivät kestä sitä ja rupeavat varmaan kohta sankoin joukoin puolustelemaan harhaisia maailmankuviaan.


    • Heheheheheeeee

      JA vilkun käyttö, vilkku ei oikeuta kääntymään tai vaihtamaan kaistaa, mutta se ilmoittaa mitä vilkun käyttäjä autoilija on tekemässä.
      Älkää käyttäkö vilkkua, sillä se kuluttaa sähköä ja lisää kustannuksia;-))))

    • lkshfhdhsh

      Kokemuksesta tiedän ettei narsistista pääse eroon, ennen kuin hän päästää sinusta eroon. Jos on seurannut sitä sairasta touhua vuosikaupalla, on jo aivot alkaneet sopeutua siihen sairaaseen maailmaan.

    • gggggggggfffffffffffffff

      Mitäköhän mahdoit tarkoittaa lauseella:
      "ettei narsistista pääse eroon, ennen kuin hän päästää sinusta eroon"

      Onko aloitus hermostuttanut sinut niin, että et saa kirjoitettua suomea?
      ...taisi osua arkaan paikkaan?

      • SeJaksaa

        Sinä se vain jaksat uneksia voittamattomasta mahdistasi.


      • suomeasekin

        Minä en taas saanut kaupasta paistettua kampelaa.


    • riffit

      Onhan se toisaalta niinkin, että ne toisten mantratkin voivat vuosien saatossa muuttua. Sitä voi ajatella oman kokemuksensa perusteella nousevansa muiden yläpuolelle siten, että oikein neuvonantajaksi on pyrkyä. Voihan siinä sitten käydä niinkin, ettei ne taidot riitäkään, kun nojautuu liiaksi omaan kokemukseensa, jonka omassa mielessään pyykkejä silittäessään somea seuraillessa ja boyfrendinsä soittoa odotellen on luonut. Niinhän se sitten lienee, ettei yrityksistään huolimatta pysty toisen psyykkeeseen vaikuttamaan, vaikka halut on kovat. Olisiko samaa taustaa vai tautia, ettei toista pysty rakkaudellaan parantamaan, vaikka kuinka toinen painaisi sitä g-pistettä ahnaasti äännellen samassa rytmissä?

    • tttt5

      Yksi asia mitä ihmiset eivät näytä ymmärtävän on se että KAIKKI vaiheet kuuluvat toipumiseen. Kun tarkoitan että kaikki vaiheet kuuluvat toipumiseen tarkoitan sitä että siitä narsistisesta ihmisestä ja hänen tekemisistään puhuminen tai kiukkuaminen tai jopa raivoaminen on yksi vaihe toipumista eikä sen yli voi hypätä! Kaikki muu on itselleen valehtelemista. Olen minä sitäkin yrittänyt. Olen yrittänyt olla ymmärtäväinen ja valheellinen siinä mielestä että olen SIVUUTTANUT oman vihani ja omat tunteeni. Se on väärin. Sitä paitsi kukaan muu kuin ihminen itse ei voi tietää missä vaiheessa toipumista hän on ja mitä hän sillä hetkellä tarvitsee.

      Itsesääliin ja vihaan ei tietysti kannata jäädä kiinni loppuelämäksi, mutta itsesäälissä vellominen pitkiä aikoja on eri asia kuin se että sä valitat hetkellisesti siitä mitä sulle on tapahtunut tai vain yksinkertaisesti purat pahaa oloasi ja sitä mitä sulle on tapahtunut. Kun tätä ei näytä kaikki ymmärtävän. Ja painotan sitä että ihminen itse tietää mikä hänelle milläkin hetkellä on parasta. Että ei kannata kuvitella tietävänsä toista ihmistä paremmin mikä hänelle on parasta koska sinä et tiedä. Toki itseäkin välillä rasittaa ihmiset jotka eivät osaa päästää irti vuosien takaisista asioista. Saattavat voivotella jotain vuosikymmeniä tapahtunutta asiaa. Se on kummallista eikä kovin tervettä. Elämä on jatkuvaa muutosta joten turha jäädä jankkaamaan jotain 20-30 vuotta tapahtuneita asioita..

      • Mielestäni_

        Mielestäni maailmassa jankataan huomattavasti vanhempia asioita, ja sitä voidaan pitää suurena ansionakin.
        Nämä asiat, jotka koskevat meitä itseämme, ovat meidän vastuullamme... Jos ne ovat vaikuttaneet meihin jotenkin niin, että seuraukset tuntuvat vielä 30n vuoden päästä, niin kai niihin palaa.
        Omiin asioihin paalaaminen on jokaisen oikeus.


      • tttt5
        Mielestäni_ kirjoitti:

        Mielestäni maailmassa jankataan huomattavasti vanhempia asioita, ja sitä voidaan pitää suurena ansionakin.
        Nämä asiat, jotka koskevat meitä itseämme, ovat meidän vastuullamme... Jos ne ovat vaikuttaneet meihin jotenkin niin, että seuraukset tuntuvat vielä 30n vuoden päästä, niin kai niihin palaa.
        Omiin asioihin paalaaminen on jokaisen oikeus.

        Niin onkin oikeus jos on kyse asioista jotka ovat oikeasti satuttaneet, mutta puhuin nyt siitä että jotkut miettivät jotain pikkuasioita kuten sitä etteivät päässyt tiettyyn kouluun tai työpaikkaan. Se on vain niin turhaa... En minä voi kenenkään ajatuksia ja tunteita kontrolloida ja kaikilla tosiaankin on oikeus tehdä mitä haluaa ja ajatella ja tuntea mitä haluaa. Kun itse vain tietää mitä se on jos on ihan oikeita ongelmia niin tuntuu välillä turhauttavalta kun ihmiset jankkaavat jotain ihan pikkujuttuja. Heille ne on varmasti vaikeita asioita mutta mittasuhteiltaan ei oikeasti kovin isoja. Kai heilläkin sitten on joku oikea ongelma siellä taustalla jota he eivät ole käsitelleet ja siksi keskittyvät vähemmän tärkeisiin asioihin ja ignooravat ne oikeat ongelmansa.


      • Minusta_
        tttt5 kirjoitti:

        Niin onkin oikeus jos on kyse asioista jotka ovat oikeasti satuttaneet, mutta puhuin nyt siitä että jotkut miettivät jotain pikkuasioita kuten sitä etteivät päässyt tiettyyn kouluun tai työpaikkaan. Se on vain niin turhaa... En minä voi kenenkään ajatuksia ja tunteita kontrolloida ja kaikilla tosiaankin on oikeus tehdä mitä haluaa ja ajatella ja tuntea mitä haluaa. Kun itse vain tietää mitä se on jos on ihan oikeita ongelmia niin tuntuu välillä turhauttavalta kun ihmiset jankkaavat jotain ihan pikkujuttuja. Heille ne on varmasti vaikeita asioita mutta mittasuhteiltaan ei oikeasti kovin isoja. Kai heilläkin sitten on joku oikea ongelma siellä taustalla jota he eivät ole käsitelleet ja siksi keskittyvät vähemmän tärkeisiin asioihin ja ignooravat ne oikeat ongelmansa.

        Minusta väärä koulutus (ammatti?) ja väärältä tuntuva työpaikka kuulostaa aika isolta ongelmalta, joka vaatii tietenkin pohdintaa ja asioiden korjaamista. Alan vaihtaminen ja työpaikan vaihtaminen voi olla joskus aika vaikeaa, jopa mahdotonta.
        Miksi sensijaan arvioi toisten ongelmien tasoa ja suuruutta, kun sitä ei oikein osaa kuitenkaan asettua sen toisen asemaan?


      • kopot

        Varsinaisessa traumatisoitumisessa ei ole kyse vatvomisesta, olisikin.
        Trauma puskee läpi ja on vaikea keskittyä. Eli olisi hyvä jättää katkeruus ja keskittyä nykyhetkeen, mutta traumasta ei kannata kertoa sellaiselle, joka ei ymmärrä että trauma ei ole pelkästään vatvomista.


    • rdetdfhdfgdr

      Moni on ottanut herneen nenäänsä.
      Voin lukea aloitusviestin kymmenen kertaa läpi, enkä löydä siitä mitään sellaista, joka mitenkään voisi loukata ketään.

      Ainoastaan ihmiselle, joka elää oikeasti valheessa tuo aloitus saattaa tuntua ikävältä!

      • eihaukkuhaavaatee

        Kuin myös. Ei siinä mitään loukkaavaa olekaan. Kirjoitus menee suoraan asian ytimeen eli vain itseä voi muuttaa, ei toista. Olet varmaan oikeassa siinä, että jos elää valheessa, tuntuu pahalta, jos osoitetaan totuus ja sitä pitäisi sitten kyetä käsittelemään.

        Eräässä lasten kirjassa oli hauska juttu tähän liittyen. Joillakin ei ole vain herne nenässä, vaan pikemminkin meloni.


      • Onpa_
        eihaukkuhaavaatee kirjoitti:

        Kuin myös. Ei siinä mitään loukkaavaa olekaan. Kirjoitus menee suoraan asian ytimeen eli vain itseä voi muuttaa, ei toista. Olet varmaan oikeassa siinä, että jos elää valheessa, tuntuu pahalta, jos osoitetaan totuus ja sitä pitäisi sitten kyetä käsittelemään.

        Eräässä lasten kirjassa oli hauska juttu tähän liittyen. Joillakin ei ole vain herne nenässä, vaan pikemminkin meloni.

        "Olet varmaan oikeassa siinä, että jos elää valheessa, tuntuu pahalta, jos osoitetaan totuus ja sitä pitäisi sitten kyetä käsittelemään."
        Onpa kummallista vänkäämistä taas kerran siitäkin, mikä ketäksin saa ärsyttää, ja lisäksi yritetään keksiä, mitä perustavanlaatuisia vikoja ärsyyntyminen ihmisestä paljastaa... :).
        Taitaa siinä palstan alaikäinen aloitusten rustaaja kuvitella mitä reaktioita hänen lapsellinen aloituksensa on muka saanut aikaan...:)


      • Minusta_

        Minusta aloitus on diskriminoiva. Se sulkee keskustelusta ulos ne, jotka pitävät näkemästään kun katsovat peiliin... :(


      • Ritchie_Cunningham
        Onpa_ kirjoitti:

        "Olet varmaan oikeassa siinä, että jos elää valheessa, tuntuu pahalta, jos osoitetaan totuus ja sitä pitäisi sitten kyetä käsittelemään."
        Onpa kummallista vänkäämistä taas kerran siitäkin, mikä ketäksin saa ärsyttää, ja lisäksi yritetään keksiä, mitä perustavanlaatuisia vikoja ärsyyntyminen ihmisestä paljastaa... :).
        Taitaa siinä palstan alaikäinen aloitusten rustaaja kuvitella mitä reaktioita hänen lapsellinen aloituksensa on muka saanut aikaan...:)

        Jausaa jausaa!


      • Kun_pitäisi
        Ritchie_Cunningham kirjoitti:

        Jausaa jausaa!

        Kun pitäisi sensijaan... , niin, mitä?


      • Fonzie_
        Kun_pitäisi kirjoitti:

        Kun pitäisi sensijaan... , niin, mitä?

        Heyy!


    • sitähän.täällä.sanotaan

      Siinä siis yhden kiusaamistapauksen kulku niin, kuin sivullinen(?) on sen itse tulkinnut. Loukkaukset uppoavat syvälle sieluun. Ne vaikuttavat terveyteen ja työkykyyn vielä jälkeenkin päin. Aloittaja todistaa myös, että ilkeä käytös ei ole pelkästään uhrin henkilökohtainen ongelma, vaan syystä tai toisesta se mietityttää ja herättää tunteita vielä vuosien päästä myös heissä, jotka itse eivät koe olleensa millään tavoin osallisina tapahtumiin.

      • ghjhgjgjgjg

        Totta kai kaikki työssä olleet ilot, surut ja oudot tapaukseton jääneet mieleen, ei pelkästään tuo.
        Vaikka otin sen esiin, niin ei se aiheuta minulle tunteita suuntaan tai toiseen, sillä minä en ollut siinä osallisena.

        Tunsin molemmat henkilöt ja itse uskon syyn olleen ihan kummassakin.
        He olivat pitkään yhdessä tekemässä töitä ja arvostivat toisiaan.
        Sitten toisella oli ongelmia kotona (ei parisuhde) ja oli sen takia kärttyinen ja loppuun palanut myös töissä. Siitä ei mennyt kuin hetki ja henkilöt olivat ilmiriidassa ja syyttelivät toisiaan narsisteiksi. Molemmat paloivat loppuun, kävivät työpsykologilla, olivat sairaslomalla... Kummallakin heistä oli sama vika, kummallakin oli vaikea katsoa peiliin tai nähdä omien tekojen seurauksia.

        Molemmat heistä syyllistyivät myös ylilyönteihin ja saivat varoituksen.

        Ainoa ero oli siinä, että toinen pystyi päästämään lopulta asiasta irti kun ei enää tarvinnut työskennellä yhdessä, mutta toinen ei.

        Se joka pystyi päästämään irti, antamaan anteeksi, selvisi ja pääsi asian yli ja on edelleen meillä töissä.

        Se joka ei pystynyt päästämään irti joutui sitten lopulta varhaiseläkkeelle.

        Itse vuosia heidän kanssa työskennelleenä tiedän, ettei kumpikaan heistä ole narsisti tai muutenkaan itsekäs ihminen, mutta he varmaan edelleen pitävät toisiaan narsisteina.

        Sinulla "sitähän.täällä.sanotaan" ei kyllä taida olla ihan kaikki intiaanit kanootissa, kun luet toisten kirjoituksia kuin... ja keksit sinne väliin mitä oudoimpia väitteitä.


      • ota.omat.opit.käyttöön

        Minkälaisia väitteitä havaitsit?

        Kirjoitit aloituksessa:

        "Meidän jokaisen on ymmärrettävä, ettei me pystytä vaikuttamaan toisen psyykkeeseen, hän ei koskaan tule katumaan tekojaa ja "oikeus" ei tule koskaan tapahtumaan niin kuin me haluamme"

        Totta joka sana. Tuo viisaus pätee ajattelemiesi henkilöiden, minun ja muiden lajikumppaneiden lisäksi myös sinuun.


      • poiuyreghjkbv

        Narsistien luonnetta tai psyykettä ei pysty muuttamaan, ja on turha vaiva yrittää, mutta kyllä toisen ihmisen psyykkeeseen pystyy muuten monessa tapauksessa vaikuttamaan.
        Ei me missään säiliössä olla mihin ei mikään ulkopuolinen vaikuta mitään.
        Minun psyykkeeseen ainakin toiset ihmiset pystyy vaikuttamaan, joten kaikkiin ihmisiin ainakaan kyseinen teoria ei päde. Ja vaikuttamiseenhan manipulaatiokin perystuu. Jos ei toisen ihmisen psyykeen pystyisi vaikuttamaan, ei voisi olla olemassa manipulaatiotakaan,

        Minusta on ihan käsittämätöntä, että hyvin laajasti ja yleisesti ja jopa ammatti-ihmisten keskuudessa selitetään, ettei toiseen ihmiseen tai toisen ihmisen psyykeeseen voi vaikuttaa, vaan ainoastaan itseensä. Miten ihmisten välillä voisi edes olla mitään todellisia yhteyksiä, jos olisimme jotain semmoisia kuin säilykepurkkeihin säilöttyjä mitkä ei voi vaikuttaa toisiinsa.

        Minun suurimpia ongelmiani elämässäni ovat tuottaneet nämä varsin epäloogiset teoriat. Voin huomattavasti paremmin opittuani vapauttamaan päätäni niistä.


      • äölkjhgfdsdfghjk

        Lisään. Vaikka kuinka teidän mielestänne JOKAISEN Ihmisen on ymmärrettävä tuo viisautenne, niin minä ainakaan en tule sellaista ikinä enää uskomaan.
        Ja mielestäni aika itsekeskeskeistä yrittää vaatia KAIKKIA ymmärtämään jotain omia ideoitaan.


    • MAlatalo

      Leuhkat eväät...

    • tttt5

      Jos kirjoittaa muiden ihmisten ongelmista ja käytöksestä nettipalstalle niin silloin se kertoo että asia häiritsee kirjoittajaa aika paljon. Jos kerta aloittaja sanoo ettei muiden ihmisten psyykeeseen voi vaikuttaa (ainakaan jos kyse on persoonallisuushäiriöisestä) niin miksi hän ei sitä asiaa sitten itse hyväksy?

      Varmasti asia häiritsee jos on samassa työpaikassa ollut pitkiä aikoja mutta eikä ärsytys nyt kuitenkin ole ihan kirjoittajan ihan oma henkilökohtainen ongelma. Itsekin tähän samaan asiaan saatan sortua vieläkin että kuvittelen olevani muka jotenkin fiksumpi ja kypsempi kuin tietyt ihmiset mutta silti itse sorrun välillä ihan samaan muiden ihmisten teoista ja käytöksestä valittamiseen.. Tämä nyt on kuitenkin suht yleistä ja sinänsä aika pientä. On niin helppo kuvitella olevansa parempi kuin muut.

      • tttt5

        Tai voisin korjata, kyllä toisen ihmisen psyykeeseen jonkun verran voi vaikuttaa, mutta ihmisen psyyke ja mieli on silti jokaisen ihmisen oma asia ja ainakin pitäisi olla omassa hallinnassa. Ehkä voisi sanoa että muiden ihmisten ongelmat oli ne sitten psyykkisiä tai mitä vaan on heidän ongelmiaan eikä meillä ole oikeus niihin puuttua.


      • kkhgfsdgjkkjhg

        Niin, se on ihannetilanne, että psyyke on omassa vallassa, mutta sellainen ei tilanne läheskään aina ole, koska toiseen ihmiseen pystyy vaikuttamaan.
        Jopa ammattilaiset välillä yrittävät vaikuttaa asiakkaidensa psyykeen, ja välillä väärinpäin, niin että psyykettä otetaan ikäänkuin poispäin henkilön omasta hallinnasta.


      • ölkjhgddhjk

        Lisään vielä, että terapeutti, joka sanoo vasraanotolla, ettei toiseen ihmiseen voi vaikuttaa, kuulostaa minusta vähän hassulle. Mitä hän sitten siinä itse on tekemässä ihan turhaa, kun ei kerran toiseen ihmiseen voi vaikuttaa ?


      • äölkjhgfdfghjk

        Lisään. Mielstäni tämä paradoksi johtuu siitä, ettei asiaa haluta sanoa ihan rehellisesti suoraan eli näin: "Minä (me) en (emme) halua sinun yrittävän vaikuttaa kehenkään muuhun kuin itseesi."


      • ölkjhgfdsdfghjk

        Eli nähdäkseni jo se kirtolause, jolla asia ilmaistaan, on jo eräänlainen vaikutusmetodi, joissain tapauksissa kenties jopa manipulaatio.
        Joten väite on ristiriidassa itsensä kanssa.


      • ölkjhgfdfghjk

        Joten en usko sen olevan "totta"


      • lkjhgfdfghjkl

        Minäkin täällä vaikutan niin, että teoriassa joku lukija voisi muuttaa näkemystään tuosta lauseesta. En välttämättä vaikuta kenenkään, mutta on mahdollista että vaikutan.


      • tttt5
        kkhgfsdgjkkjhg kirjoitti:

        Niin, se on ihannetilanne, että psyyke on omassa vallassa, mutta sellainen ei tilanne läheskään aina ole, koska toiseen ihmiseen pystyy vaikuttamaan.
        Jopa ammattilaiset välillä yrittävät vaikuttaa asiakkaidensa psyykeen, ja välillä väärinpäin, niin että psyykettä otetaan ikäänkuin poispäin henkilön omasta hallinnasta.

        Tiedän että aivopesu ja manipulointi on totta ja tiedän myös että osa ihmisistä ei halua uskoa sitä. Kai näin saavat pitää kuvitelman siitä että kaikki asiat ovat heidän hallinnassaan. Ihminen vaikuttaa ympäristöön ja ympäristö vaikuttaa ihmiseen. Nämä kaksi asiaa ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Kuitenkin jos ihminen itse tiedostaa että aivopesu ja manipulointi on todellista voi hän näin ollen jonkun verran välttää sitä ulkopuolelta tulevaa aivopesua ja pääsääntöisesti itse hallita omaa mieltänsä. Ensin vain pitää purkaa omasta mielestään kaikki ne sinne syötetyt ulkopuolelta tulleet ajatukset ja uskomukset.


      • vaikeaa
        lkjhgfdfghjkl kirjoitti:

        Minäkin täällä vaikutan niin, että teoriassa joku lukija voisi muuttaa näkemystään tuosta lauseesta. En välttämättä vaikuta kenenkään, mutta on mahdollista että vaikutan.

        Minä ainakin toivon , että on mahdollista vaikuttaa niin , että myös paranemista voi tapahtua. Tietenkin oma pyrkimys täytyy olla ja se pitäisi ensin löytyä.


      • Lisään
        tttt5 kirjoitti:

        Tiedän että aivopesu ja manipulointi on totta ja tiedän myös että osa ihmisistä ei halua uskoa sitä. Kai näin saavat pitää kuvitelman siitä että kaikki asiat ovat heidän hallinnassaan. Ihminen vaikuttaa ympäristöön ja ympäristö vaikuttaa ihmiseen. Nämä kaksi asiaa ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Kuitenkin jos ihminen itse tiedostaa että aivopesu ja manipulointi on todellista voi hän näin ollen jonkun verran välttää sitä ulkopuolelta tulevaa aivopesua ja pääsääntöisesti itse hallita omaa mieltänsä. Ensin vain pitää purkaa omasta mielestään kaikki ne sinne syötetyt ulkopuolelta tulleet ajatukset ja uskomukset.

        Juuri näin. Tämä on ollut itselleni vaikea prosessi oppia ja on vieläkin kesken,


      • Lisään
        vaikeaa kirjoitti:

        Minä ainakin toivon , että on mahdollista vaikuttaa niin , että myös paranemista voi tapahtua. Tietenkin oma pyrkimys täytyy olla ja se pitäisi ensin löytyä.

        Tästäkin samaa mieltä. Itse olen huomannut, että kun vaikutus on oikealla tavalla hyvä, hyvin pieni ohimenevä kontakti johonkin ihmiseen, pari lausetta tms. voi muuttaa todella paljon mahdollisesti pysyvästi,


      • ölkjhgfdfghjk

        Mutta se, ettei manipulointia olisi olemassa ei voi olla totta, koska on kuitenkin aika tunnettu asia, että sitä on kaikkialla ihan yksinkertaisimpana esimerkkinä mainonta. Ja ihan hyvissäkin asioissa sitä voi olla, koulutuksella voidaan vaikuttaa miten ihmiset ajattelee jne. Lukemattomat ilmiöt mielestäni perustuun toiseen tai toisiin ihmisiin vaikuttamiseen.

        Ja juurikin kun elin manipuloituna, ettei minua voi muka manipuloida, minusta tuli kaikkein manipuloiduin. Eihän manipuloinnilta voi mitenkään suojautua, jos sitä muka ei ole.


      • Lisään
        ölkjhgfdfghjk kirjoitti:

        Mutta se, ettei manipulointia olisi olemassa ei voi olla totta, koska on kuitenkin aika tunnettu asia, että sitä on kaikkialla ihan yksinkertaisimpana esimerkkinä mainonta. Ja ihan hyvissäkin asioissa sitä voi olla, koulutuksella voidaan vaikuttaa miten ihmiset ajattelee jne. Lukemattomat ilmiöt mielestäni perustuun toiseen tai toisiin ihmisiin vaikuttamiseen.

        Ja juurikin kun elin manipuloituna, ettei minua voi muka manipuloida, minusta tuli kaikkein manipuloiduin. Eihän manipuloinnilta voi mitenkään suojautua, jos sitä muka ei ole.

        Lisään.
        En tiedä mitään esim. kaupallisesta alasta, mutta korjatkaa jos luulen väärin, että sielläkin on mahdollisesti ihan koulutuksessa toisiin ihmisiin vaikuttamisesta.
        Niin sitten tuntuu vähän hassulle, että jos tavallinen ihminen hakee johonkin henkilökohtaiseen ongelmaan apua kaikki opettavat hänelle, ettei toisiin ihmisiin voi vaikuttaa. Hänestä tehdään siten hyvin alistettu kuten minullekin kävi. Koska kaikki, jotka tietävät että voi vaikuttaa voivat samalla vaikuttaa minuun kun minä uskon, etten voi vaikuttaa kehenkään ulkopuolellani, eli minusta tuli henkisesti kaikkien muiden tahdon alistama ilman juurikaan omaa tahtoa sillä opilla, jota en enää seuraa.


      • ölkjhgfghjlkj
        Lisään kirjoitti:

        Lisään.
        En tiedä mitään esim. kaupallisesta alasta, mutta korjatkaa jos luulen väärin, että sielläkin on mahdollisesti ihan koulutuksessa toisiin ihmisiin vaikuttamisesta.
        Niin sitten tuntuu vähän hassulle, että jos tavallinen ihminen hakee johonkin henkilökohtaiseen ongelmaan apua kaikki opettavat hänelle, ettei toisiin ihmisiin voi vaikuttaa. Hänestä tehdään siten hyvin alistettu kuten minullekin kävi. Koska kaikki, jotka tietävät että voi vaikuttaa voivat samalla vaikuttaa minuun kun minä uskon, etten voi vaikuttaa kehenkään ulkopuolellani, eli minusta tuli henkisesti kaikkien muiden tahdon alistama ilman juurikaan omaa tahtoa sillä opilla, jota en enää seuraa.

        Mutta tähän on lisättävä, että tuntemieni narsistien persoonaa en voi muuttaa vaikutuksellani, jos voin jotain vaikuttaa, niin vaikutus on äärimmäisen pientä. Ei kaikkeen voi vaikuttaa tai kaikkiin, mutta joihinkin ihmisiin jne. voi.


      • ölkjhgfddfghj

        Tarkoitan, että siinä tämä ajatukseni menee sitten pilalle, jos mennään siihen oppiin että kaikki on kiinni itsestä. En missään tapauksessa vaikuttamisella tarkoita sitä, että kaikki omassa elämässä olisi kiiinni itsestä. En missään tapauksessa usko siihen oppiin.

        Siis olen kuullut itselleni opetettavan: "Oma elämä on kokonaan kiinni itsestä. Kehenkään muuhun et voi vaikuttaa kuin itseen."

        Minusta se menee näin: Ihmiset voivat vaikuttaa toisiinsa, joten kaikki ei missään tapauksessa ole kiinni itsestä.


      • Lisään
        ölkjhgfddfghj kirjoitti:

        Tarkoitan, että siinä tämä ajatukseni menee sitten pilalle, jos mennään siihen oppiin että kaikki on kiinni itsestä. En missään tapauksessa vaikuttamisella tarkoita sitä, että kaikki omassa elämässä olisi kiiinni itsestä. En missään tapauksessa usko siihen oppiin.

        Siis olen kuullut itselleni opetettavan: "Oma elämä on kokonaan kiinni itsestä. Kehenkään muuhun et voi vaikuttaa kuin itseen."

        Minusta se menee näin: Ihmiset voivat vaikuttaa toisiinsa, joten kaikki ei missään tapauksessa ole kiinni itsestä.

        Jatkan, Mutta siis omaan elämään voi kuitenkin vaikuttaa mm. tiedostamalla manipulaation.


      • Lisään

        Ja siksikin olisi hyvä tiedostaa, että voi vaikuttaa toisiin, että voi vähän yrittää huomioida toisiakin miten vaikuttaa


      • lisään
        Lisään kirjoitti:

        Ja siksikin olisi hyvä tiedostaa, että voi vaikuttaa toisiin, että voi vähän yrittää huomioida toisiakin miten vaikuttaa

        Että kun näitä asioita pyörittelen, huomaan nännieni kovettuvan.


      • lisään

        Kirjotan nyt vielä ajatuksen loppuun.
        Tuli mieleen että se että voi vaikuttaa vain itseensä on tavallaan mielestäni ehdotus sopeutua siihen rooliin, jonka muut itselle haluavat antaa, sopeuttaa itsensä muiden osoittamaan muottiin, sopeuttaa jottei niin kärsisi aitona itsenä, joka ei ole sen muotoinen kuin se muotti.
        Mutta sen tilalta voisi kuitenkin yrittää selittää muille, että asia on nyt niin, että oon tämän muotoinen, niin voisitteko ystävällisesti yrittää sopeutua.


      • drPhil_
        lisään kirjoitti:

        Kirjotan nyt vielä ajatuksen loppuun.
        Tuli mieleen että se että voi vaikuttaa vain itseensä on tavallaan mielestäni ehdotus sopeutua siihen rooliin, jonka muut itselle haluavat antaa, sopeuttaa itsensä muiden osoittamaan muottiin, sopeuttaa jottei niin kärsisi aitona itsenä, joka ei ole sen muotoinen kuin se muotti.
        Mutta sen tilalta voisi kuitenkin yrittää selittää muille, että asia on nyt niin, että oon tämän muotoinen, niin voisitteko ystävällisesti yrittää sopeutua.

        nyt meni niin ufoiluksi että huh..
        "Do you realize that you can't play the game of life with sweaty palms?"


      • Joskohannyt
        Lisään kirjoitti:

        Lisään.
        En tiedä mitään esim. kaupallisesta alasta, mutta korjatkaa jos luulen väärin, että sielläkin on mahdollisesti ihan koulutuksessa toisiin ihmisiin vaikuttamisesta.
        Niin sitten tuntuu vähän hassulle, että jos tavallinen ihminen hakee johonkin henkilökohtaiseen ongelmaan apua kaikki opettavat hänelle, ettei toisiin ihmisiin voi vaikuttaa. Hänestä tehdään siten hyvin alistettu kuten minullekin kävi. Koska kaikki, jotka tietävät että voi vaikuttaa voivat samalla vaikuttaa minuun kun minä uskon, etten voi vaikuttaa kehenkään ulkopuolellani, eli minusta tuli henkisesti kaikkien muiden tahdon alistama ilman juurikaan omaa tahtoa sillä opilla, jota en enää seuraa.

        Pieni täsmennys kenties olisi paikallaan? Et voi KONTROLLOIDA sitä miten toinen ihminen viestinnästäsi lopulta vaikuttuu.


      • Lisään

        Niin todennäköisesti he häipyvät paikalta.
        Ainakin niin minulle on tässä käytännössä pääosin käynyt. :)

        Mutta siis kuka sen päättää kenen pitää muuttua ?
        Täällä kuvioissa joissa ite elän ei varmaan loppuenlopuksi tietyssä mielessä tule muuttumaan kukaan vaan pysyttelemme vaan riittävän kaukana toisistamme.


      • Lisään
        Lisään kirjoitti:

        Niin todennäköisesti he häipyvät paikalta.
        Ainakin niin minulle on tässä käytännössä pääosin käynyt. :)

        Mutta siis kuka sen päättää kenen pitää muuttua ?
        Täällä kuvioissa joissa ite elän ei varmaan loppuenlopuksi tietyssä mielessä tule muuttumaan kukaan vaan pysyttelemme vaan riittävän kaukana toisistamme.

        En ole väittänyt että voisin kontrolloida muiden reaktioita.

        Mutta miksi he voisivat määrätä minut muuttumaan kun ei kerran toista voi ?
        Taaskaan ei loogista.


      • Lisään
        Lisään kirjoitti:

        En ole väittänyt että voisin kontrolloida muiden reaktioita.

        Mutta miksi he voisivat määrätä minut muuttumaan kun ei kerran toista voi ?
        Taaskaan ei loogista.

        Siis misi ne neuvojat eivät vaan muuttele itseään vaan ehdottelevat toisen muuttumista ?
        Jos sanoo toiselle: "Vain itseään voi muuttaa", niin tarkoittavatko he itseään vai sitä toista ?


      • Lisäys
        lisään kirjoitti:

        Kirjotan nyt vielä ajatuksen loppuun.
        Tuli mieleen että se että voi vaikuttaa vain itseensä on tavallaan mielestäni ehdotus sopeutua siihen rooliin, jonka muut itselle haluavat antaa, sopeuttaa itsensä muiden osoittamaan muottiin, sopeuttaa jottei niin kärsisi aitona itsenä, joka ei ole sen muotoinen kuin se muotti.
        Mutta sen tilalta voisi kuitenkin yrittää selittää muille, että asia on nyt niin, että oon tämän muotoinen, niin voisitteko ystävällisesti yrittää sopeutua.

        Tuo viimeinen virke lainauksessahan oikeastaan tarkoittaa ihan samaa kun ihmiset sanovat toiselle, että "vain itseään voi muuttaa" , hehän sanovat siinä vain toisin sanoin toiselle: "Minua et voi muuttaa, voit vain itse sopeutua tai itseäsi muuttaa", niin miksi siihen ei voisi sanoa takaisin: "Minä en muutu, muutu sinä", kun asiahan oikeastaan ihan sama, mutta vaan toisin sanoin.


      • Ghjklj

        Tulkinta? Jospa he tarkoittavat että voit ainoastaan muuttaa suhtautumista siihen ettet voi vaikuttaa aina haluamallasi tavalla muihin. Ja siihen, että pitäisi jotenkin hyväksyä se että maailmassa suurin osa ihmisistä on sellaista idioottirotua joiden päässä ei juuri omaa ajatusta vilahda. Muutenkin Kommunikointikyky ei ylitä kaavamaisen sprintin ulkopuolelle. Tämä lääkäri määräsi luostarin jos oikein vereslihalle tämä faktahko asia vetää


      • Lisään
        Lisäys kirjoitti:

        Tuo viimeinen virke lainauksessahan oikeastaan tarkoittaa ihan samaa kun ihmiset sanovat toiselle, että "vain itseään voi muuttaa" , hehän sanovat siinä vain toisin sanoin toiselle: "Minua et voi muuttaa, voit vain itse sopeutua tai itseäsi muuttaa", niin miksi siihen ei voisi sanoa takaisin: "Minä en muutu, muutu sinä", kun asiahan oikeastaan ihan sama, mutta vaan toisin sanoin.

        Yritän sanoa että minusta nuo on vaan kaikki ovelia kierto- tai piiloilmaisuja joiden suorat muodot eivät ole hyväksyttyjä, vaan menevät ihan ufojutuiksi,


      • Lisään

        Oikeasti se menee niin että ne ketkä ovat vallakkaammassa asemassa voivat käytännössä painostaa toisen muuttumaan ja heikompi ei voi pakottaa vallakkaampia muuttumaan. Ei ole kyse mistään yleisestä toista ei voi muuttaa, voi muuttaa vain itseään.


      • Lisään
        Lisään kirjoitti:

        Oikeasti se menee niin että ne ketkä ovat vallakkaammassa asemassa voivat käytännössä painostaa toisen muuttumaan ja heikompi ei voi pakottaa vallakkaampia muuttumaan. Ei ole kyse mistään yleisestä toista ei voi muuttaa, voi muuttaa vain itseään.

        Siis se kun heikompi ehdottaa vahvempien muuttumista kuulostaa ufolle, mutta kun vahvemmat ehdottaa heikomman muuttumista, se kuulostaa järkevälle,


      • Lisään
        Ghjklj kirjoitti:

        Tulkinta? Jospa he tarkoittavat että voit ainoastaan muuttaa suhtautumista siihen ettet voi vaikuttaa aina haluamallasi tavalla muihin. Ja siihen, että pitäisi jotenkin hyväksyä se että maailmassa suurin osa ihmisistä on sellaista idioottirotua joiden päässä ei juuri omaa ajatusta vilahda. Muutenkin Kommunikointikyky ei ylitä kaavamaisen sprintin ulkopuolelle. Tämä lääkäri määräsi luostarin jos oikein vereslihalle tämä faktahko asia vetää

        Itse en ole koskaan onnistunut vaikuttamaan muihin haluamallani tavalla kun en ole koskaan yrittänytkään varsinaisesti, joten minulle kuulostaa ufolle tuo että et voi aina ja niin edelleen...


      • Lisään
        Lisään kirjoitti:

        Itse en ole koskaan onnistunut vaikuttamaan muihin haluamallani tavalla kun en ole koskaan yrittänytkään varsinaisesti, joten minulle kuulostaa ufolle tuo että et voi aina ja niin edelleen...

        Joo voi hyvinkin olla kyse omanlaisistani tulkinnoista.
        Mutta turhaan he sitten semmosta minulle sanovat, kun se on itsestäänselvyys.
        En kai minä nyt tästä voi lähteä muuttamaan jotain 50 kertaa itseäni suurempia enkä ole sellaisesta edes haaveillut.


      • Lisään

        Olen jo muutama kymmentä vuotta miettinyt, mutta en ole päässyt jyvälle näistä muutamasta koko ajan hoetusta fraasista. Eikö niitä vieläkään ole kaikki kuulleet ? Niin tietysti varmaan pitää toistaa, että nuorempikin polvi kuulee, mutta minä olen kuullut varmaan jo kohta tuhat kertaa. En vieläkään ole oppinut ?


      • Lisään

        Vai siis tarkottaako se neuvo sittenkin juuri tätä, että pitää unohtaa ne muut ja höpöttää vaan omia juttujaan niinku tässä juuri teen ?

        Olenko vihdoin oppinu ?


      • Lisään

        Eikö se ole ongelmallista, että näistä lauseista voi tehdä melkeen mitä vaan tulkintoja jos ei vähän tarkemmin yksilöidä mitä tarkoitetaan ?

        Onko kaikki muut ymmärtänyt nämä hyvin paitsi minä ?


      • Lisään

        Mutta ehkä parempi etten häiritse näkemyksilläni enempää, kun ehkä jollain logiikalla ne opit ovat kuitenkin hyvinkin tärkeitä, vaikken oikein ole päässyt jyvälle.
        Niin en halua pilata jonkun ajatusta. Ei näin kannata ajatella ku minä, jos ei oma logiikka mene näin.


      • Lisään

        Tässä lopuksi totean, että minä ainakin toivoisin, että terapeuteilla yms. olisi sellainen oaaskirja, jossa yleisimmin siinä yhteydessä käytetyn sanaston merkitys selitettäisiin perusteellisesti.


      • taon_

        "Ajattelen siksi olen ymmälläni".
        Jos haluat olla terve, rento ja tyytyväinen, katso vain mitä tekee "kireinen" ja tee sitten päinvastoin. Eikä kannata yrittää tunkea neliskulmaisia tappeja pyöreisiin reikiin.


      • Asemasta
        Lisään kirjoitti:

        Siis se kun heikompi ehdottaa vahvempien muuttumista kuulostaa ufolle, mutta kun vahvemmat ehdottaa heikomman muuttumista, se kuulostaa järkevälle,

        Kyllä näin on. Vaikuttamismahdollisuudet kakkakasan pohjalta on olemattomat. Oikeastaan ketään ei kiinnosta sellaisen ihmisen jutut. Asema yhteisössä siis määrittää kaiken. Valitan. Onneksi nykymaailmassa ei kovin tiukasti tarvitse heikoimpien myöskään sopeutua ns ylempien kohtuuttoman ehtoihin ja muotoihin, mutta yksin jäät eikä totisesti sinun pillin mukaan koskaan kukaan tule tanssimaan.


      • Lisään

        En ole ikinä halunnut kenenkään toisen tanssivan minun pillini mukaan. Se olisi hyvin epämukavaa, enkä sen enempää ole koskaan halunnut tanssia kenenkään toisen pillin mukaan. Minulle on kyllä jo osoitettu, että yksin jään, jos en tanssi, mutta voin niin pahoin tanssiessani heidän pilliensä mukaan, että minulla ei ole mitään menetettävää jäädessäni pyörähtelemään yksinäni.


      • Lisään

        Ja oikeastaan millä perusteella just minun pitäisi olla se pohjimmainen ?
        Aiemmin olen suostunut oleen ihan vaan siksi kun muut on niin halunneet, kun en ole tajunnut että toinen ihminen voi oikeesti haluta toiselle jotain niin hölmöä.


      • Lisään

        Minä en ainakaan toivo kenenkään ihmisen olevan mikään pohjimmainen, enkä kenenkään tällä palstallakaan.
        Jos joku on pohjimmainen, olisi kiva jos hän löytäisi sieltä maan alta vaikka jotain "jalokivilöytöjä".
        Minä en ymmärrä miksi kenellekään koskaan pitäisi toivoa mitään huonoa.


      • örkkiööö
        Lisään kirjoitti:

        Minä en ainakaan toivo kenenkään ihmisen olevan mikään pohjimmainen, enkä kenenkään tällä palstallakaan.
        Jos joku on pohjimmainen, olisi kiva jos hän löytäisi sieltä maan alta vaikka jotain "jalokivilöytöjä".
        Minä en ymmärrä miksi kenellekään koskaan pitäisi toivoa mitään huonoa.

        Moccamasterilla on kahvit pyöräytetty ja kielen kannat siten auki. Hyvää huomenta siis, nukuttiko hyvin?


      • Lisään

        Huomenta. Kiitos kysymästä.
        Ja hyvää päivänjatkoa.
        Ei ole kovin pitkästi enää tarkoitus jatkaa juttua.
        Jos vielä paljon pää tekstiä tuottaa, niin vaihdan vaikka välillä areenaa, ettei porukka vielä pahemmin kyllästy.


      • Abckiria
        Lisään kirjoitti:

        Minä en ainakaan toivo kenenkään ihmisen olevan mikään pohjimmainen, enkä kenenkään tällä palstallakaan.
        Jos joku on pohjimmainen, olisi kiva jos hän löytäisi sieltä maan alta vaikka jotain "jalokivilöytöjä".
        Minä en ymmärrä miksi kenellekään koskaan pitäisi toivoa mitään huonoa.

        Kaikki tai oikeastaan kukaan ei ole sinä. En tiedä missä tornissa olet elänyt mutta täällä kentillä käydään joskus todella irvokkaita nokituskamppailuja, ihan vaan tiedoksi mikäli aiot joskus laskeutua sieltä... Lajilleen on ilmeisesti tyypillistä arvojärjestely ja sen mukainen resurssejako eikä sitä kamppailua käydä reilusti stadionilla. Tämä näin aluksi.


      • Lisään

        Minä olen jo kokenut aika kovan luokan nokitukset millaisia läheskään kaikki ei ole ikinä kokenut. Menetin kaiken, hävisin kaiken ja
        nyt olen menettänyt kutakuinkin viimeisetkin ystävät ja olen eräällä tavalla vapaampi !


      • Lisään

        Joten lienee parasta poistua nokituskentältä.


    • jacce10

      Todella! Itse ihailen itseäni usein peilissä, otan erilaisia asentoja ja jopa kokeilen vetää masua sisään. Tuo onnen tunteita!

      • seksuaaliterapeutti_

        Nautinnon väristyksiä?


    • urpokansalainen

      Mä imin mun äidin pillua. Tuntu hyvältä. Kyrpää hanuriin. VITTU!!!!!!!! Lääkkeet Rauno Repomies. Lutkuta mun kyrpää.

    • AnteeksiVain

      Olen vammainen haluan hoitoa Vitun homo selostajat. Juusela otti just poskeen. Hyvät kukkulat sulla. niin on mulakin. CC:t. tuu panee mä oon niin kiimassa.

    • hjffjjfjffjfjfjffjhfh

      Miten on mahdollista, että henkilö joka on laittanut tänne viestejä toinen, toisensa perään ja välillä niin ettei kukaan edes ole kirjoittanut väliin
      ...on niin sokea, ettei pysty näkemään omassa toiminnassaan mitään outoa tai sitä, että kukaan muu kuin psyykkisesti hyvin sairas yksilö ei voisi käyttäytyä noin?

      Miten tuollaista ei voi olla huomaamatta?

      • jvccvbb

        Ketä tarkoitat?


      • Lisään

        Mitä ilmeisimmin minua.
        Kyllä olen tästä vähän hullunkurisesta tavastani täysin tietoinen ja siitäkin, että se tekee osan ihmisistä epäluuloisiksi ja ennakkoluuloisiksi monenlaisilla hyvin erilaisilla tavoilla.
        Yksityiselämässä minua voidaan luulla tämän takia esim. rakastuneeksi.
        Valitettavasti tosiallisesti kuitenkin on kyse vain eräänlaisesta "aivoteknisestä" ilmiöstä, joka ei ole mikään vakava sairaus.


      • Lisään

        Muuten minua kiinnostaisi se, että miksi joistakin ihmisistä tuntuu siltä, että tällainen käytös on jotenkin vakavaa ? Miltä heistä tuntuu ?
        Itse suhtaudun asiaan aika kevyesti. Vähän hälläväliä tyyliin, kun ei ole kyse mistään vakavasta, vaan useasta viestistä pätkinä läheteltynä peräkkäin.
        Kaikenlasia Pokenmon Gouta pelaillaan ja muuta, niin miksi viestejä ei saa klikkailla monta peräkkäin tai pätkinä ?


      • Lisään

        Kuinka joku voi luulla, etten huomaa, kun minun nimimerkkinikin on "Lisään"
        heh


      • kjvvbn
        Lisään kirjoitti:

        Mitä ilmeisimmin minua.
        Kyllä olen tästä vähän hullunkurisesta tavastani täysin tietoinen ja siitäkin, että se tekee osan ihmisistä epäluuloisiksi ja ennakkoluuloisiksi monenlaisilla hyvin erilaisilla tavoilla.
        Yksityiselämässä minua voidaan luulla tämän takia esim. rakastuneeksi.
        Valitettavasti tosiallisesti kuitenkin on kyse vain eräänlaisesta "aivoteknisestä" ilmiöstä, joka ei ole mikään vakava sairaus.

        Onko se seksuaalispohjainen häiriö?


      • Lisään

        Ei ole.
        Ja nyt en vastaa aiheeseen enempää.


      • Jollakin_
        Lisään kirjoitti:

        Mitä ilmeisimmin minua.
        Kyllä olen tästä vähän hullunkurisesta tavastani täysin tietoinen ja siitäkin, että se tekee osan ihmisistä epäluuloisiksi ja ennakkoluuloisiksi monenlaisilla hyvin erilaisilla tavoilla.
        Yksityiselämässä minua voidaan luulla tämän takia esim. rakastuneeksi.
        Valitettavasti tosiallisesti kuitenkin on kyse vain eräänlaisesta "aivoteknisestä" ilmiöstä, joka ei ole mikään vakava sairaus.

        Jollakin on ehkä niin ylikompensoiva itsekontrolli, ettei pystyisi myöntämään keksineensä lisättävää omaan ensimmäiseen kirjoitukseensa... :D


      • lisäänainavaan

        Ja älyni ei mainaa ymmärtää tuota lausetta varmuudella oikein :)


      • Että_joku
        lisäänainavaan kirjoitti:

        Ja älyni ei mainaa ymmärtää tuota lausetta varmuudella oikein :)

        Että joku tuntee ehkä niin suurta häpeää omasta ilmaisustaan, ettei pystyisi sen takia kirjoittamaan oman kommenttinsa perään lisäystä. (Joka lisäys siis tarkoittaisi, että hänen ensimmäinen kommenttinsa olisi puutteellinen...).


      • Ghjkhgfffgh
        Että_joku kirjoitti:

        Että joku tuntee ehkä niin suurta häpeää omasta ilmaisustaan, ettei pystyisi sen takia kirjoittamaan oman kommenttinsa perään lisäystä. (Joka lisäys siis tarkoittaisi, että hänen ensimmäinen kommenttinsa olisi puutteellinen...).

        Jo on häpeän aiheet. Onpa meitä tosiaan moneksi. Ei ihme ettei kommunikointi suju tai se on niin toivottoman väsyttävää. Onkohan se monikulttuurisuus sittenkään hyvä asia.


      • Lisään
        Että_joku kirjoitti:

        Että joku tuntee ehkä niin suurta häpeää omasta ilmaisustaan, ettei pystyisi sen takia kirjoittamaan oman kommenttinsa perään lisäystä. (Joka lisäys siis tarkoittaisi, että hänen ensimmäinen kommenttinsa olisi puutteellinen...).

        Joo on totta, että olen monasti aika avoimesti nolo.
        Vähän narsistin vastakohta. Sanon, että oho meni taas nolosti, korjaan!
        Tämän takia ihmisiä on lakannut arvostamasta minua.
        Itse en pidä tätä ominaisuutta niin nolona, että syvällisesti ajatetuna kauheasti alkaisin häpäilemään kaikkien minua nolona pitävien edessä.
        Koska teen tätä jopa tietoisesti kritiikkinä systeemille, jossa virheitä salaillaan.
        Haluan olla päinvastoin.
        Hyvä havainto. Yllättävän tarkka. Minua kohtaan kun tehdään kerran väärin, ei pokka riitä heillä korjaamaan.


      • VajukkiJuntti
        Lisään kirjoitti:

        Muuten minua kiinnostaisi se, että miksi joistakin ihmisistä tuntuu siltä, että tällainen käytös on jotenkin vakavaa ? Miltä heistä tuntuu ?
        Itse suhtaudun asiaan aika kevyesti. Vähän hälläväliä tyyliin, kun ei ole kyse mistään vakavasta, vaan useasta viestistä pätkinä läheteltynä peräkkäin.
        Kaikenlasia Pokenmon Gouta pelaillaan ja muuta, niin miksi viestejä ei saa klikkailla monta peräkkäin tai pätkinä ?

        Koska mä olen niin vitun sekaisin! Vittu kelpaako vai tungenko hiilihangon kyrpääsi!


      • Kesähirviöitä_

        Kesähirviöitä ilmestynyt taas helteellä kommentoimaan... hyhhyh


    • laitonta

      Tässä teille tositarina: Jos työpaikassanne aletaan levittää jonkun ihmisen yksityiselämää koskevia asioita, tai että joku on ihastunut häneen ja aletaan keräämään ja levittää julkisesti uhrista vaikka mitä juoruja, omistushaluinen vainoaja on narsisti ja se jonka yksityisasioita levitetään, on uhri.

      Narsistin yksityisasiat pitäisi levittää ihan kaikille ja pistää vankilaan, että tietäisi miltä tuntuu ja noudattaisi jatkossa lakia yksityisyydensuojasta.

    • Jllkukll

      Onpa hullu ketju tämä... Putosin ihan kärryiltä.

      • juu_hulluja

        Juu, hulluja nää on täällä. Ei ole ainut ketju mikä täysin kaheli.


      • MaistanJaHaistan

        Mä oon nuollut Heidin pillua! Kuka muu muka!


    • KepuJuffe

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe