Ahdistus fyysiset oireet

Lääkkeetön

Minkälaisia oireita teillä? Luulin vuosi sitten sairastuneeni ms tautiin ja ajatus siitä sekä kaikki tutkimukset ja odottaminen saivat minut todella ahdistuneeksi ja olin paniikki/ahdistuskuplassa pari kuukautta. Nyt siis on ollut jo pitkään että kyse olikin "pikkujutusta" mutta silti olen edelleen ajoittain erittäin ahdistunut. Voimat on ihan poissa ja huimaa ja oksettaa. Ahdistun omasta huonosta olosta ja kierre on valmis. Voiko ahdistuksen takia olla tosiaan niin voimaton olo ettei meinaa pystyä työpäivää hoitamaan kun on ihan loppu? Lääkkäitä tai diagnoosia ei ole.

10

5765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi6749

      Jos on pitkään ollut stressi, niin kyllä siinä voimat menee. Jos jaksaa harrastaa liikuntaa tai vaikka kuntosalitreeniä niin nämä lataavat akkuja ja nukkuukin paremmin.

    • En.Pystykään

      Kyllä minulla kova ahdistustila vaikuttaa kuin johonkin kehon käskytykseen, tai on voimat poissa. ilmennyt usein niin, että kuljen kaupungilla kuntosalikamppeet selkärepussa mennäkseni jonkin muun asiainhoidon jälkeen kuntosalille just purkautumaan tuskasta. Sittenpä en pystykään menemään! Ahdistus kuin salpaa ja jäykistää olon, vie voimat niin, että palaankin kotiin edelleen kantaen kamppeitani, käyttämättömiä! Pettymys kaikkeen, masennus itseen, ja entinen kierre siis valmis taas, seuraavaan päivään. - Ahdistus vie fyysisen ponnistusvoiman ikäänkuin. Koetteko muut näin? Pitäisi vain käydä päin ja pakottaa varmaan, että saa kuin pään auki tilan purkautumiseen, siltä erää!

    • Acedia

      Oireita on, vaikken itsekään tiedä, mitkä kaikki johtuvat ahdistuksesta. Kukapa sitä voikaan varmaksi tietää. Osaksi luulen, että oireet johtuvat ahdistuksen aiheuttamasta niska- ja hartiajännityksestä ja myös pinnallisesta hengittämisestä.

      Lyhyesti voisi henkisen olon kiteyttää siten, että tuntuu siltä kuin olisi koko ajan kuolemanvaarassa ja pienikin kolaus tms. saa pomppaamaan puoli metriä ilmaan.

      Enemmän tai vähemmän fyysisiä oireita:

      - voimakas uupumus, jopa katsetta ajoittain raskas tarkentaa ja siirtää
      - katkonainen uni
      - epämääräisen sumuinen ja epätodellinen olo, pyörittävä huimaus, humalainen olo
      - näköhäiriöt
      - lihasten nopea rasittuminen (menevät pienestäkin maitohapoille, jo esimerkiksi hiusten harjauksesta tai tiskaamisesta, ja liikuntasuorituksen jälkeen kipuilevat usein neljä päivää)
      - puristava tunne päässä
      - huono ruokahalu ja jatkuva näläntunne vuorottelevat
      - alkoholinsieto huono, yhdestäkin annoksesta pyörivä ja epämiellyttävä olo

      Pahimmillaan on ollut vielä ihan vapinaakin, voimakasta kuvotusta ja runsasta hikoilua. Niin ja sydäntuntemuksia, kuinkas muutenkaan.

      Kognitiivisina oireina on erittäin heikkoa keskittymiskykyä ja muistiongelmia. Uudet asiat eivät tunnu enää tallentuvan päähän. Puheentuotto on hidasta ja takkuavaa ja tuntuu, etten saa puettua ajatuksia kunnolla sanoiksi. Sosiaaliset taidot on romahtaneet, en osaa enää olla ihmisten kanssa. Olo on outo ja irrallinen ja kaikesta on kadonnut merkitys.

    • Juurinäitä

      Juuri samanlaiset oireet kuin yllä. Tosin minulla monia diagnosoituja = ihan oikeita, fyysisiä sairauksia joiden oireilun vuoksi olen hyvin ahdistunut ja epätoivoinen. Joten mikä johtuu mistäkin.. Mindfulness auttaa hiukan ja terveellinen ruokavalio, myös ahdistukseen. Mutta ei tämä elämää ole, todellakaan =(

    • Acedia

      Niin ja edelliselle piti vielä kommentoida, että itse olen antanut itselleni luvan lähteä sieltä kuntosalilta vaikka saman tien pois, jos siltä tuntuu. Yleensäkään en jaksa olla kuin puoli tuntia, ja teen ihan kevyitä lihaskuntoliikkeitä.

      Itsensä "pakottaminen" sanan varsinaisessa merkityksessä ei siis mielestäni ole oikea ratkaisu, vaan nimenomaan niin päin, että minuutti kerrallaan katsotaan olon kehittymistä eikä mitään ole pakko tehdä. Ajattelee sen niin, että minulla on mahdollisuus valintaan ja nyt valitsen tehdä vielä tämän sarjan, koska se on minulle hyväksi. Ja sen jälkeen ehkä vielä toisen tai sitten pukuhuoneen kautta kotiin, jos siltä tuntuu.

      Minusta sellainen, että pakottaa itsensä treenaamaan vaikka tunnin, saa aikaan sen, että seuraavalla kerralla salille meneminen on ihan hiton vaikeaa sen kamalan muistikuvan takia.

      • MuistutanVaan

        "Itsensä "pakottaminen" sanan varsinaisessa merkityksessä ei siis mielestäni ole oikea ratkaisu, vaan nimenomaan niin päin, että minuutti kerrallaan katsotaan olon kehittymistä eikä mitään ole pakko tehdä. "

        Toisaalta pitää muistaa että jos aina päästää itsensä mahdollisimman helpolla, niin ei voi odottaa että esim kunto paranisi.


      • Acedia

        Tottapa tuokin, mutta jos vaihtoehtona on se, etten enää saa raahattua itseäni salille ollenkaan, niin olen ihan tyytyväinen vaikkei kunto paranisikaan. Aineenvaihdunnalle ja psyykelle on silti hyväksi se, että tulee välillä treenailtua edes vähän.

        Kun on jonkinasteinen kotoa lähtemisen kammo, liikuntakammo ja toisten nähden tekemisen kammo, niin jokainen salikäynti on jo voitto sinänsä.

        Vuosia jumppailin pelkästään kotona tuon ulos lähtemisen pelon vuoksi, mutta minusta liikkeelle lähtö vapaa-ajallakin on hyvästä ja pitää psyyken terveempänä. Töissä olen kyllä käynyt koko ikäni, vaikka melkein itkua väännän aina ovesta lähtiessä - siitä syystä sitä tekisi niin mieli antaa vapaa-ajalla periksi, minkä vuoksi olen ihan ylpeä itsestäni jo siitä liikkeelle lähtemisestäkin.


      • Artsi4678

        Elämä on osittain itsensä voittamista. Vaikkei haluaisikaan, on välillä mentävä. Muuten hyytyy.


    • artsi0499

      Juuri noin. Ahdistuksen/paniikin aiheuttajan asteittainen kohtaaminen. Ei pakottamista.

      Ahdistuksessa hermot ja lihakset ovat ylijännitystilassa. Hengitys, venytys- ja muut rentoutusharjoitukset helpottavat oireita.

    • En.Pystykään

      Joo, kiitos kommenteistanne - tuossa edellä.
      Ei pakottamista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe