Apurahan hakemisesta

error123

Olen hakemassa elämäni ensimmäistä kirjailija-apurahaa. MIetin, kannattaako hakemuksen liitteeksi laittaa käsikirjoituksen osa tai peräti koko kirja? Ajattelin, että siinä olisi vähän näyttöä, että jotain olen todella tekemässä.

Kyseessä on siis esikoisromaani, ja haen apurahaa kirjan viimeistelyvaiheeseen, jolloin minulla on tarkoitus työskennellä sen parissa täysipäiväisesti.

20

4492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 978965

      Apurahahakemukseen kirjoitetaan vain työsuunnitelma, ei missään nimessä näytteitä saati kokonaista kirjaa. Sähköiset haun aikakautena se ei useimmissa apurahahakemuksissa onnistuisikaan, mutta ennen joskus erikseen kiellettiin ohjeissa. Lautakunnat hukkuisivat paperiin, jos kaikki lähettelisivät keskeneräisiä tekstejään.

      Mutta valitettavasti esikoiskirjaa varten ei saa apurahaa, ei sittenkään, vaikka sinulla olisi kustannussopimus ja varteenotettava suosittelija, mutta voithan toki harjoitella apurahan hakemista. Kilpailu on kovaa ja monet julkaisseetkaan kirjailijat eivät apurahaa saa, eivät varsinkaan pienkustantamossa julkaisseet. Jos kirja on saanut hyvät arvostelut, apurahan saamisen mahdollisuudet paranevat, myynnillä taas ei juuri ole merkitystä suuntaan tai toiseen.

    • error123

      Ei ole absoluuttinen totuus, että esikoiskirjailija ei saisi apurahaa. Olen katsonut myönnettyjä apurahoja, ja kyllä siellä seassa joku muutaman tonni on mennyt esikoiskirjailijallekin. Tosin suurin osahan menee tunnetuille nimille.

      En tiedä, kannattaako hakea apurahaa, mutta jos en hae, en varmasti myöskään saa. Jos haen, on olemassa pieni mahdollisuus, että saisinkin jotain.

      • 986543

        Tietokirjailijoilla on erillinen apurahahaku esikoiskirjailijoille, mutta en ole koskaan kuullut, että esikoisromaanin kirjoittaja olisi saanut apurahaa edes kustantajan omasta kirjasäätiöstä. Siksi minua kiinnostaakin mistä tuollaista apurahaa on saatu? Voisin välittää tiedon eteenpäin.


      • 98573872
        986543 kirjoitti:

        Tietokirjailijoilla on erillinen apurahahaku esikoiskirjailijoille, mutta en ole koskaan kuullut, että esikoisromaanin kirjoittaja olisi saanut apurahaa edes kustantajan omasta kirjasäätiöstä. Siksi minua kiinnostaakin mistä tuollaista apurahaa on saatu? Voisin välittää tiedon eteenpäin.

        Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella esikoiskirjan kirjoittajan saaneen apurahaa on sellainen, jossa kirja on jo painossa ja julkaisuohjelmassa, jolloin kirjoittajalla ei vielä ole omaa julkaistua kaunokirjallista teosta (se on ilmestymässä). Silloinhan apurahaa haetaan seuraavaa kirjaa varten, vaikka suuri yleisö ei vielä tiedä ko. kirjailijan kirjoittaneen jo yhden kirjan. Näin voi näyttää sitä, että apuraha olisi saatu esikoista varten, sillä kirjan ilmestymisprosessihan voi eri syistä venyä.


      • Error123

        WSOY:n säätiö on myöntänyt "Esikoisromaanin viimeistelyyn ja toisen novellikokoelmani kirjoittamisen aloittamiseen", eli ilmeisesti tyyppi on julkaissut novelleja aikaisemmin.

        Mutta kaikki eivät edes julkaise noita listoja apurahojen saajista, eikä varsinkaan sitä, mihin tarkoituksiin ne on myönnetty.

        Joissakin paikoissa sanotaan, että pitää olla julkaissut aikaisemminkin, jotta voi edes hakea heiltä apurahaa, mutta kaikilla tällaista mainintaa ei ole.


      • 98546
        Error123 kirjoitti:

        WSOY:n säätiö on myöntänyt "Esikoisromaanin viimeistelyyn ja toisen novellikokoelmani kirjoittamisen aloittamiseen", eli ilmeisesti tyyppi on julkaissut novelleja aikaisemmin.

        Mutta kaikki eivät edes julkaise noita listoja apurahojen saajista, eikä varsinkaan sitä, mihin tarkoituksiin ne on myönnetty.

        Joissakin paikoissa sanotaan, että pitää olla julkaissut aikaisemminkin, jotta voi edes hakea heiltä apurahaa, mutta kaikilla tällaista mainintaa ei ole.

        Niin, tuossa tapauksessahan kyseessä ei ole esikoiskirjailija, joka on apurahaa saanut, vaan apuraha koski toista ja kolmatta kaunokirjallista teosta.

        Apurahoja on monenlaisia, omat kokemukseni koskevat kirjailijoille tarkoitettuja apurahoja, jotka ovat vähän suurempia, siis 500 eurosta joihinkin tuhansiin euroihin. En osaa sanoa, voisiko esimerkiksi omasta maakunnasta löytyä apurahoittajia esikoiskirjailijalle, jos aihe on vaikkapa paikallinen. Joitakin kokonaissummaltaan pienempiäkin apurahoja löytyy kirjailijoille, mutta niistä on yhtä vaikea saada rahoitusta kuin isoistakin säätiöistä, niitä en ole hakenut, koska jos saa pienen apurahan, voivat muut katsoa tuon jo saaneen eivätkä myönnä isompaa rahasummaa. En tiedä pitääkö tuo paikkansa, mutta näin olen järkeillyt. Apurahojen saamiseen vaikuttaa aiemmin mainittujen asioiden lisäksi myös julkaisutahti.

        Aina kannattaa tietysti yrittää kuten sanot. Toivottavasti onnistaa.


    • mistämistä

      Mistä olet löytänyt apurahan hakupaikkoja? Ovatko ne jossain koottuna yhteen?

      • 98654

        Kirjailijaliiton sivuille on koottu apurahoja, Aurora-tietokanta sen sijaan lopettaa, koska rahoitus loppuu. Facebookissa tykkäämällä säätiöistä saa myös mainokset apurahan hakemisesta.

        Ap mainitsi, etteivät säätiöt julkaise saajien nimiä. Sellaista apurahaa en tiedä kirjailijoille jaettavan, jossa saajat jätettäisiin julkaisematta. Apurahan tarkoitus voidaan mainita hakuehdoissa, jolloin sitä ei enää yksilöidä apurahoja julkistettaessa erikseen.


      • aloittelevakirjailija

        Jotkut kunnat ja kaupungit ovat myös ainakin ennen jakaneet kultturiapurahoja, toki summat ovat yleensä olleet vaatimattomia. Tyhjää parempia kuitenkin. Tiedän kaksi esikoiskirjailijaa, jotka saivat teostensa viimeistelyyn (molemmilla oli jo siinä vaiheessa vihreä valo kustantamolta) jonkinlaisen summan entiseltä kotikunnaltani. Tosin tuo tapahtui 2000-luvun vahvan talouskasvun aikaan, tällä hetkellä useimpien kaupunkien kukkaronnyörit taitavat olla aika lailla tiukilla. Se, onko kaupungin kulttuurirahoitusta haettavissa, kenelle ja millä ehdoilla sitä myönnetään, selviää kotikunnan nettisivuilta.


      • Kielihäröilijä
        98654 kirjoitti:

        Kirjailijaliiton sivuille on koottu apurahoja, Aurora-tietokanta sen sijaan lopettaa, koska rahoitus loppuu. Facebookissa tykkäämällä säätiöistä saa myös mainokset apurahan hakemisesta.

        Ap mainitsi, etteivät säätiöt julkaise saajien nimiä. Sellaista apurahaa en tiedä kirjailijoille jaettavan, jossa saajat jätettäisiin julkaisematta. Apurahan tarkoitus voidaan mainita hakuehdoissa, jolloin sitä ei enää yksilöidä apurahoja julkistettaessa erikseen.

        "Sellaista apurahaa en tiedä kirjailijoille jaettavan, jossa saajat jätettäisiin julkaisematta." Ainakin Otavan kirjasäätiön sivuilla kerrotaan ainoastaan jaettu yhteismäärä, ei ole listaa saajista. Samoin Kirjailijaliitto ei julkaise listaa oman apurahansa saajista (ei julkisesti eikä edes jäsenille näkyvänä). Suurin osa tahoista julkaisee toki listan.


      • 9786854
        Kielihäröilijä kirjoitti:

        "Sellaista apurahaa en tiedä kirjailijoille jaettavan, jossa saajat jätettäisiin julkaisematta." Ainakin Otavan kirjasäätiön sivuilla kerrotaan ainoastaan jaettu yhteismäärä, ei ole listaa saajista. Samoin Kirjailijaliitto ei julkaise listaa oman apurahansa saajista (ei julkisesti eikä edes jäsenille näkyvänä). Suurin osa tahoista julkaisee toki listan.

        Eipä näytä olevan tosiaan netissä tietoa. Mutta olen kyllä saanut tiedon (nimilistan) kirjeitse kotiin, kun olen hakenut Otavan kirjasäätiöltä, viime kerralla en tosin hakenut, jos ei-julkisuus on äskettäinen muutos. Kirjailijaliitossa muistaakseni samoin.

        Minusta olisi hyvä, ettei nimiä julkistettaisi muille kuin hakeneille ja saaneille. Ei hirveästi jaksa innostaa, jos on saanut 500 euroa odotetun 3000 sijasta saaden sitten kymmeniä onnitteluja asiasta :)


      • Kielihäröilijä

        Oho, okei. Ehkä on eroa siinä, klikkaako ruksin johonkin ruutuun että tiedon saa lähettää sähköpostilla.. Vai mitenhän? Voi toki olla, että muistan väärin tai en vain löytänyt listaa. Mutta olen hakenut Otavalta 3 vuonna nyt putkeen, ja ainakin 2 viimeistä kertaa on tullut vain sähköpostilla ilmoitus "valitettavasti emme voineet" blaa. Eikä ole ollut nimilistaa liitteenä. Samoin viime syksynä hain Kirjailijaliitolta, enkä ainakaan nähnyt tai löytänyt listaa.

        Olen eri mieltä, minusta on hyvä että nimet julkistetaan! Ja niiden mukana summat ja mahdollisesti käyttötarkoitus lyhyesti. Ainakin itselleni noiden listojen selailu on ollut tärkeää infoa sitä varten, kun on itse alkanut tehdä näitä hakemuksia. Niistä näkee vähän summia ja että minkä genren kirjoittajille on myönnetty jne. Ne listat myös luo läpinäkyvyyttä säätiöiden ja esim Taiken toiminnalle.


      • 9856439
        Kielihäröilijä kirjoitti:

        Oho, okei. Ehkä on eroa siinä, klikkaako ruksin johonkin ruutuun että tiedon saa lähettää sähköpostilla.. Vai mitenhän? Voi toki olla, että muistan väärin tai en vain löytänyt listaa. Mutta olen hakenut Otavalta 3 vuonna nyt putkeen, ja ainakin 2 viimeistä kertaa on tullut vain sähköpostilla ilmoitus "valitettavasti emme voineet" blaa. Eikä ole ollut nimilistaa liitteenä. Samoin viime syksynä hain Kirjailijaliitolta, enkä ainakaan nähnyt tai löytänyt listaa.

        Olen eri mieltä, minusta on hyvä että nimet julkistetaan! Ja niiden mukana summat ja mahdollisesti käyttötarkoitus lyhyesti. Ainakin itselleni noiden listojen selailu on ollut tärkeää infoa sitä varten, kun on itse alkanut tehdä näitä hakemuksia. Niistä näkee vähän summia ja että minkä genren kirjoittajille on myönnetty jne. Ne listat myös luo läpinäkyvyyttä säätiöiden ja esim Taiken toiminnalle.

        No voihan olla, että käytäntö on muuttunut, ehkä itse muistan väärin nämä viimeisimmät vuodet, kun vanhana konkarina (seitsemän teosta) apurahatulokset eivät enää samalla tavalla säväytä. Kyllä minäkin urani alussa luin listat tarkasti ja koetin löytää viisasten kiveä ja logiikkaa, miten voisi saada jostain sen verran, että taas pärjäisi vähän aikaa :)

        Yhtä kitkuttelua se on joka tapauksessa meillä kaikilla anojilla. Aluksi apurahoja tulee kivasti, jos esikoinen saa julkisuutta ja hyvät arvostelut, mutta sitten tulee uusia hyviä esikoisia... Kirjoja julkaistaan niin paljon nykyään. Olen kerran saanut vähän pitemmän valtion taitelijaapurahan, se oli tietysti aivan upeaa, kun sai lomaa apuraharumbasta.


    • Error123

      Nyt on apuraha haettu. Tajusin juuri, että minulla ei ole harmainta aavistust, miten pitää toimia, jos sen rahan onnistun saamaan. :D Mutta kerkeehän sen sitten lukemaan, jos arpaonni osuu kohdalle. Voittaahan jotkut lotossakin.

      • 675478

        Sieltä kyllä tulee tarkat ohjeet, miten toimitaan, jos saat apurahan. Toivottavasti onnistaa.


      • Jhkjhj

        Error123, sinulla on juuri oikea asenne! Onnea apurahaan ja kirjoittamiseen, toivottavasti onnistaa! :)


      • Kielihäröilijä

        Onnea hakuun!!!

        Minä olen joskus laittanut kyllä pieniä näytteitä tekeillä olevasta tekstistä liitteeksi. Pituutta 1 sivu tai max. 3. Senhän voi hakemuksen arvioija selata nopeesti läpi, jos ei vaikuta tärkeältä. Muutenkin työsuunnitelma ei kyllä oo ainoa mahdollinen liite, mutta harkitusti tietenkin ja vain kohtuullinen määrä liitteitä. Joskus on erikseen mainittu, että EI haluta esim. lehtiarvosteluja tai tekstinäytteitä. Eli ohjeet pitää kattoo tarkkaan. Joskus liittämisen mahdollisuutta ei edes ole, eli sillä apurahataho pystyy itse säätelemään, ettei halua ylimääräisiä liitteitä. Nuoren voiman liiton apurahaan taas halutaan näyte tuotannosta, joskus tiedustelin siitä ja mieluiten halusivat kokonaisen julkaistun teoksen... Eli ainaista säätöä ja selvittelyä ja pohtimista, että mitä mihinkin laittaa mukaan.

        Joku ylempänä kirjoitti: "koska jos saa pienen apurahan, voivat muut katsoa tuon jo saaneen eivätkä myönnä isompaa rahasummaa. En tiedä pitääkö tuo paikkansa, mutta näin olen järkeillyt." Voi käydä näinkin, mutta ei välttämättä pidä paikkaansa. Itse olen esim. saanut samaan projektiin kolme pientä, 2000-3000 euron suuruista apurahaa, samana vuonna. Joskus joku taho voi jopa katsoa, että jos apurahaa on jo saatu, "hankkeen" toteutuminen näyttää realistiselta, ja voivat antaa lisää. Toisaalta useamman kerran minulla on ollut sellainenkin tunne, että okei, nyt en saanut enää loppuvuodelle apurahaa, koska olin saanut jo niin "paljon" tälle vuodelle. Mistäpä näitä tietää, kun perusteluja myönnöistä/hylkäyksistä ei kuitenkaan ole saatavilla...


    • kjhkljh

      Mitä se apurahahakemuksiin liitettävä CV tarkoittaa? Ihan tavallista työansioluetteloa vai CV kirjallisesta tuotannosta?

      • hakijahakija

        Julkaistuja kirjoja ja muita julkaistuja tekstejä.


      • Kielihäröilijä

        Mulla on joskus erikseen CV ja julkaisuluettelo, joskus samassa. Ehkä niiden kuuluisi olla samassa...
        Mutta kuitenkin, julkaisujen lisäksi CV:seen kaikki ansiot, jotka tukevat hakemusta. Eli esim kirjoittamiseen/kirjallisuuten liittyvät opinnot ja työkokemukset (esim. kirjoittamisen opettaminen, toimitustyö). Alaan liittyvä yhdistystoiminta, vapaaehtoistyö. Voi listata myös aiemmat apurahat. Palkinnot ja ehdokkuudet. Voi laittaa listan tärkeimmistä esiintymisistä, lehtihaastatteluista jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe