Auton laturi moottorikäyttöön.

Meikä-

Pistetäämpäs välillä palstalle, palstan kuvaukseen liittyvää asiaa. Elikkä tarkoituksena olisi tehdä vanheneville sukulaisilleni sähköpolkupyörä joka korvaisi ajokortillisilla polttomoottoriajoneuvoilla liikkumisen. Kun laitteen loppusijoituskohde ei ole omat hengenvaaralliset kokeiluihini, niin nopeus on loppupeleissä rajoitettava 25km/h ja tuokin nopeus tulee saavuttaa vain poljinavusteisena, eli jotain pulssianturia pyörän keskiöakselille.

Jätteistä rakentaessa, silmään osuu Nissan Micrasta purettu suorastaan säälittävän pieni laturi josta on hiilien johtimet tuotu valmiiksi jo kuoren ulkopuolelle, mutta tasasuuntausillan purku on vielä edessä. Laturi olisi tarkoitus sijoittaa kitkapyöränä suoraan renkaan kulutuspinnalle jolloin välityssuhde muuttuu oikeampaan suuntaan.

Kysymys kuuluukin nyt tuosta laturin moottorikäyttöön muuntamisesta että pyörittäminen ei taida onnistua vain ohjaamalla sähköä aina tähtikäämityksen peräkkäisiin vaiheisiin, vaan sen lisäksi tarvitaan ilmeisesti kolmannesta vaiheesta asentotunnistus että onko moottori kerinnyt saavuttamaan halutun taajuuden?

http://www.ebay.com/itm/360W-30A-High-Power-12V-DC-3-phase-Brushless-Motor-Speed-Control-PWM-Controller-/182027716739?hash=item2a61b28883:g:DNIAAOSwZ1BXflYJ

Esimerkiksi tuo säädin, oikeastaan ainoa mitä löysin (jatkan etsintöjä parhaillaan), saisikohan siihen varuilta vaihettua hieman tukevammat fetit tuohon keltaiseen laatikkoon. Toinen juttu on taajuus 8-16kHz mikä taitaa olla huolella liikaa, jos tarve olisi laturikäytössä ehkä 20-1000Hz.

Tarviiko muka kolmannesta vaiheesta asentotunnistusta, arduinolla olisi ihanan helppoa pyörittää suoraan jos ei sitä tarvitse???

17

3142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UA1BWN

      Tuohan säädin on tarkoitettu harjattomalle moottorille, jossa on kestomagneetti-roottori ( tai kestomagneettistaattori).
      Eli 3-vaiheinen PWM ajetaan vv-laturin staattorin vastaaviin pisteisiin. Lisäksi pitää magnetoida roottorin käämi tasasähköllä tai rakentaa kestomagneettiroottori.

      Mitään asentotunnistusta ei tarvita. Jos moottori ei pysy tahdissa, niin sitten jätättää verrattuna kentän pyörimisnopeuteen.

    • Meikä-

      Joo siis auton laturista kun tehdään moottori niin sehän on tahtikone, tasasuuntaus poistetaan, roottori magnetoidaan tasasähköllä ja vaihtuvaa kenttää ohjataan staattorille. Minun käsitykseni mukaan ei ole mitään väliä onko roottori magnetoitu kestomagneeteilla vai sähköllä, sähköinen vain hukkaa tehoa mutta mahdollistaa vuon tiheyden säätämisen.

      Ainakaan (epätahtimoottori) oikosulkumoottori ei tarvitse tuota asentotunnistusta mutta tahtikoneesta en ole varma jos kytkee suoraan vaikka 50Hz verkkoon niin lähteekö kiihtymään vai väriseekö vain paikallaan. Joidenkin lähteiden mukaan tahtikoneen kiihdyttäminen onnistuu vain asentotunnistimella, joko ulkopuolisella anturilla tai sitten mittaamalla jännitettä kolmannesta vaiheesta, kun jännitehuippu saavutetaan, voidaan kääntää ohjaus seuraavalle käämiparille.

      Jos tähän ei löydy suurempaa viisautta ei auta kuin kokeilla arduinolla ohjata kuutta fettiä ja katsoa mitä käy kun taajuutta nostaa kovempaa mitä moottori kerkiää inertiallaan kiihtyä.

    • epäileväinen

      Miten on tuonlaisen moottorin väännön laita, pysähtyykö kun ottaa sormin akselista kiinni ja pitääkö avittaa pyörimään.

      • Meikä-

        Joo katoit varmaan sen yhen videon tubessa missä näin oli. Auton laturi on normaali tahtikone ja ihan hyvät väännöt siitä saa kun sen kiihdyttää tahtiin. Luulen että kaveri yritti rc-autojen säätimillä pyörittää laturia joidenka taajuus on aivan liian suuri, lisäksi en videolla nähnyt missään roottorin magnetointia, eikai se sentään remanenssilla sitä yrittänyt pyörittää?

        Se että laturin saa kunnolla pyörimään tarvii ilmeisesti ulkopuolisen asentoanturin jonka perusteella voidaan siirtää kenttä seuraavalle napaparille. Toinen vaihtoehto on seurata kolmatta vaihetta, kun siihen generoituu jännite, on roottori oikeassa asennossa kentän kääntämiseksi.

        Tuollaisen säätimen löytäminen hitaille taajuuksile voi olla haastavaa tai sitten jos löytäisi arduinolle valmiin koodin joka lukee takaisinkytkennän kolmannensta vaiheesta.

        Tässä kuitenkin joku kaveri pyörittää laturia ihan kunnolla.

        https://www.youtube.com/watch?v=dzfDbZY8Fuo


      • tuumastatoimeen_

        Siinä mitään erikoisuuksia tarvita. Tuossa videossa näkyy, miten on tehty: https://www.youtube.com/watch?v=0_hVE9GA2es Ohjataan säätimen sijasta radio-ohjauksella, mutta se ei muuta asiaa.
        Lisäksi vaihtovirtalaturin roottorin magneettinavat on muotoiltu siten, että moottorista ei muodostu puhdasoppista tahtimoottoria. Alunperin muotoilulla lienee eliminoitu ns. gogging-ilmiö, eli generaattorin pyörittäminen on nykivää, kun tarvittava vääntövoima on suurin silloin, kun navat ovat vastakkain.

        Tuolta voi ostaa ohjeitakin, jos tuntee olonsa epävarmaksi: http://www.alternatorconversions.com/


      • Pöhkö_Paavo

        Miten olis, jos roottorin magnetointikäämi laitettais vain oikosulkuun tai pienen vastuksen kautta. Pyörisikö se silloin samoin, kuin oikosulkumoottori. Olis mielenkiintoista kokeilla?


      • Pöhkö_Paavo

        Tuossa on mielenkiintoinen ratkaisu nimenomaan roottorin magnetoimisen suhteen: https://www.youtube.com/watch?v=hghDLkmCcpE
        "Stator is being driven by a 70A brushless R/C ESC @ 24V
        Rotor is connected to one of the three phases from the esc and ground with a 20 watt resistor between ground and the rotor"
        Eli erillistä magnetointia, sun muita hössötyksiä ei tarvita. Vain Brushless ESC Driver!
        Eli staattorin magnetointi tapahtuu ottamalla yhdestä ESC:n kolmivaiheulostulosta magnetointikäämille. Magnetointikäämi maadotetaan toisesta päästä tehovastuksella.


      • Pöhkö_Paavo

        "and ground with a 20 watt resistor between ground and the rotor"
        Varmaan tarkoittaa ESC-säätimen "maata", joka lienee samaa "puuta", kuin ESC:n sähkönsyötön miinusjohto. Muutenhan tuossa ei ole järkeä.

        Kaveri on lisäksi kytkenyt staattorin käämit tähdestä kolmioon. Tällähän ei ole muuta merkitystä, kuin virrankulutukseen ja tehoon.


      • tuumastatoimeen_
        tuumastatoimeen_ kirjoitti:

        Siinä mitään erikoisuuksia tarvita. Tuossa videossa näkyy, miten on tehty: https://www.youtube.com/watch?v=0_hVE9GA2es Ohjataan säätimen sijasta radio-ohjauksella, mutta se ei muuta asiaa.
        Lisäksi vaihtovirtalaturin roottorin magneettinavat on muotoiltu siten, että moottorista ei muodostu puhdasoppista tahtimoottoria. Alunperin muotoilulla lienee eliminoitu ns. gogging-ilmiö, eli generaattorin pyörittäminen on nykivää, kun tarvittava vääntövoima on suurin silloin, kun navat ovat vastakkain.

        Tuolta voi ostaa ohjeitakin, jos tuntee olonsa epävarmaksi: http://www.alternatorconversions.com/

        "Alunperin muotoilulla lienee eliminoitu ns. gogging-ilmiö, eli generaattorin pyörittäminen on nykivää, kun tarvittava vääntövoima on suurin silloin, kun navat ovat vastakkain"

        Englanninkieli alkaa rapisua. Ilmiö on tietysti cogging, eikä gogging. Tuosta ilmiöstä lisää: http://circuitglobe.com/cogging-in-induction-motor.html
        http://www.electricaleasy.com/2014/02/crawling-and-cogging-in-induction-motors.html


      • SM2JKL
        Meikä- kirjoitti:

        Joo katoit varmaan sen yhen videon tubessa missä näin oli. Auton laturi on normaali tahtikone ja ihan hyvät väännöt siitä saa kun sen kiihdyttää tahtiin. Luulen että kaveri yritti rc-autojen säätimillä pyörittää laturia joidenka taajuus on aivan liian suuri, lisäksi en videolla nähnyt missään roottorin magnetointia, eikai se sentään remanenssilla sitä yrittänyt pyörittää?

        Se että laturin saa kunnolla pyörimään tarvii ilmeisesti ulkopuolisen asentoanturin jonka perusteella voidaan siirtää kenttä seuraavalle napaparille. Toinen vaihtoehto on seurata kolmatta vaihetta, kun siihen generoituu jännite, on roottori oikeassa asennossa kentän kääntämiseksi.

        Tuollaisen säätimen löytäminen hitaille taajuuksile voi olla haastavaa tai sitten jos löytäisi arduinolle valmiin koodin joka lukee takaisinkytkennän kolmannensta vaiheesta.

        Tässä kuitenkin joku kaveri pyörittää laturia ihan kunnolla.

        https://www.youtube.com/watch?v=dzfDbZY8Fuo

        Tuossahan aloitusviestissä linkatussa controllerissa on kaikki, mitä tarvitset harjattoman 3-vaihemoottorin pyörittämiseen. Eli se tunnistaa käämien itseinduktiojännitteestä (Back EMF) pyörimissuunnan ja nopeuden. Eli ohjain sisältää jonkinlaisen prosessorin.

        "The correct phase varies with the motor rotation, which is to be taken into account by the ESC (Electronic Speed Controller): Usually, back EMF from the motor is used to detect this rotation, but variations exist that use magnetic (Hall Effect) or optical detectors. Computer-programmable speed controls generally have user-specified options which allow setting low voltage cut-off limits, timing, acceleration, braking and direction of rotation. Reversing the motor's direction may also be accomplished by switching any two of the three leads from the ESC to the motor.


      • väärävehje
        Meikä- kirjoitti:

        Joo katoit varmaan sen yhen videon tubessa missä näin oli. Auton laturi on normaali tahtikone ja ihan hyvät väännöt siitä saa kun sen kiihdyttää tahtiin. Luulen että kaveri yritti rc-autojen säätimillä pyörittää laturia joidenka taajuus on aivan liian suuri, lisäksi en videolla nähnyt missään roottorin magnetointia, eikai se sentään remanenssilla sitä yrittänyt pyörittää?

        Se että laturin saa kunnolla pyörimään tarvii ilmeisesti ulkopuolisen asentoanturin jonka perusteella voidaan siirtää kenttä seuraavalle napaparille. Toinen vaihtoehto on seurata kolmatta vaihetta, kun siihen generoituu jännite, on roottori oikeassa asennossa kentän kääntämiseksi.

        Tuollaisen säätimen löytäminen hitaille taajuuksile voi olla haastavaa tai sitten jos löytäisi arduinolle valmiin koodin joka lukee takaisinkytkennän kolmannensta vaiheesta.

        Tässä kuitenkin joku kaveri pyörittää laturia ihan kunnolla.

        https://www.youtube.com/watch?v=dzfDbZY8Fuo

        Miksi ei voi käyttää oikeaa tasavirtamoottoria? onko tarkoituksena tehdä asiasta mahdollisimman vaikea.


      • hus_hus
        väärävehje kirjoitti:

        Miksi ei voi käyttää oikeaa tasavirtamoottoria? onko tarkoituksena tehdä asiasta mahdollisimman vaikea.

        Et taida olla se penaalin terävin kynä...


    • Elekroonikko

      Mulla oli mielessä rakentaa robottiruohonleikkuri ja siksipä kävin netin paikat läpi etsien 12V tai 24V uutta tasavirtamoottoria. Tulos oli ihmeellisen laiha ja nimen omaan hinnan suhteen. Ei ollut halpoja ei. Mielessä kävi kyllä modifioitu laturi mutta en tiennyt että sopivia ohjaimia löytyy tuohon hintaan. Onko joku kiertänyt romppareita että osaa sanoa mihin hintaan pieniä vaihtovirtalatureita löytyy?

    • Meikä-

      Huhuh nyt täällä heräs jo isommatkin pojat tähän laturiketjuun, yli meni ja korkealta, tunsin suorastaan kutistuvani tietokoneeni edessä.

      Pistin nyt noita aloituksessa olevia säätimiä 4kpl tulemaan että on varaa parista laskea savut pihalle tai kokeilla laittaa isompia fettejä tilalle. Jos virtaa haluaa kasvattaa niin voikohan fettien rinnankytkentä/korvaaminen aiheuttaa noilla taajuuksilla kapasitanssiongelmia? Tuo 8-16kHz taisikin olla PWM ohjauksen signaali eikä suinkaan se mitä tuo syöttää vaiheista ulos…

      Kyllä minun taidoilla tuo kentän magnetointi lienee syytä tehdä ihan suoraan akun navoilta, kokeilen toki pienemmällä magnetoinnilla mikä riittää, ja kuulin isoilta pojilta että kovemmalla kierrosnopeudella kentän magnetointia jopa pitäisi laskea jolloin loistehon tuotto staattorikäämiin minimoidaan…

      Muutin hieman alkuperäistä suunnitelmaa voiman välittämisestä kitkapyörällä, pistin elämän risaiseksi ja ostin samalla tämän:

      http://www.ebay.com/itm/252506922398?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

      Vapaakytkimeen tai jos ei muuten onnistu niin jarrulevyn paikalle sorvataan holkki johonka saa mopon ketjupyörän kiinni ja laturin välitys ketjulla. Parasta olisi kun ketjupyörän saisi kiinni vapaakytkimeen niin tuo eturenkaana fillaria voisi polkea normaalisti ilman että laturi pyörii siinä mukana jos akut on tyhjät.

      Elekroonikolle: Auton laturin hinnat riippuu siitä miten asian esittää, noita saa purkaa ihan ilmaiseksi aina kun jonkun puolitutun auto lähtee paaliin tai kyttää roskalavoja. Jos et ole varsinaisia Romukeisareita niin purkamot ottavat noista 5- 200€ riippuen kuinka kaupattavan automallin laturi on kyseessä, kommutaattorilla tasasuuntaavia latureita tuskin enää mistään löytyy… Tämä kyseinen hesarin artikkeli ei kerro minusta vaikkaa lopputulos on aivan identtinen, silloin latureita löytyy pitkin pihamaata..

      http://www.hs.fi/kaupunki/a1379382663016

      Kiitokset kaikille. Palaan asiaan kun pääsen koeajamaan laturia…

    • Meikä-

      Noniin sähköalan harrastushenkilöt täällähän sitä nyt firabelinä ihmetellään tuon aloituksessa mainitun ohjaimen kanssa:

      http://www.ebay.com/itm/360W-30A-High-Power-12V-DC-3-phase-Brushless-Motor-Speed-Control-PWM-Controller-/182027716739?hash=item2a61b28883:g:DNIAAOSwZ1BXflYJ

      Kutistesukka leikattu auki ja kuusi fettiä löydetty. Kaikista löytyy alimmalta riviltä numerosarja 7896

      http://www.mouser.com/ds/2/149/FDD8796-190964.pdf

      Eikö kuitenkin ole niin että kolme pitäis olla N-kanavaa ja kolme P-kanavaa? Sitten ylimmällä rivillä jokaisessa fetissä on koodeja mihin google ei sano mitään, jokaisessa fetissä omansa, ensin vino F-kirjain jonka perässä AJ31BN, AG42BH, AH47AX, AK39LN, AG41AB, AJ25AV. Keskimmäisellä rivillä kaikissa lukee FDD.

      Tarviiko tuosta vaihtuvasta numerosta välittää mitään, tarkoitus laittaa kokeeksi yhteen ohjaimeen tukevammat fetit. Samoja fettejä rinnan vai onko ehdottaa hyvää isompaa korvaajaa.

      • dser

        Ei niillä ylimääräisillä merkinnöillä ole meille mitään käyttöä. Aika tukeviahan nuo alkuperäisetkin ovat. Voisko niitten jäähdytysta parantaa tuulettimella ja/ tai juottamalla siihen ylimääräistä peltiä jäähdytysrivaksi. Jos yksi pari käsittelee 30A, niin 3 paria 90A. Johan noilla luulis polkupyörän kulkevan.

        Ne varmaan on pintaliitososia. Rinnankytkennällä jäähdytys huononee ja gatekapasitanssi kasvaa. Jos meinaat vaihtaa suuremmat, katso ettei gate-kapasitanssit kasva älyttömästi alkuperäisiin verrattuna ja kiinnitä ne isompaan jäähdytyslevyyn, jonka jollain metodilla kiinnität siihen alkuperäiseen levyyn hiukan koholle. JA käytä malleja, joissa estosuuntainen suojadiodi on integroituna.


      • Meikä-

        Ok, kiitoksia...

        Auton latureita löytyy vähän joka lähtöön ja niille olisi muissakin sovelluksissa käyttöä jossa voisi pyörittää vaikka 200A laturia 18V jännitteellä, olisi hyvä modata yksi säädin tehokkaampaan tarpeeseen, ja pyöräänkin saa 1kW laittaa kunhan max nopeus on 25km/h, pääse ylämäessäkin.

        On joo pintaliitosta ja levy monessa kerroksessa, haluaisin jättää vanhat fetit levyyn kiinni ja leikata jalat katki. Yleismittarilla selvittely käynnissä että voisiko piirilevyltä ottaa vain gaten käyttöön ja muut johtimet tehdä kokonaan tukevammista niin ettei piirilevyltä palaisi langat poikki. kun ajaa 300A virtaa.

        Tuo on totta että rinnankytkennällä kapasitanssi kasvaa ja tukevammalla alasvedolla varmaan kontrolleri hajoaa eli varmaan vähän kokeiluhommia. Tosin auton laturia ei varmaan voi niin kovalla taajuudella ajaa kun tuo pystyy syöttämään... Fettejä ei kuitenkaan voi laittaa suoraan ulostuloon koska roottorin asentotunnistus itseinduktiosta ei silloin toimi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe