Toiminimi Oy:n rinnalle

Toimi-toimiva

Eli olen osakkaana osakeyhtiössä ja nyt olen alkanut tehdä osakeyhtiössä palvelua asiakkaille ja tuotto kilahtaa kokonaisuudessaan osakeyhtiön kassaan. Nyt olen miettinyt että perustaisin itselleni toiminimen, jotta saisin tekemäni palvelun tuoton itselleni ja voisin toki alkaa tehdä sen alla muutakin toimintaa. Käykö tämä päinsä? Mitä tulisi huomioida?

12

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittaja2002

      Ensimmäisenä kysy muilta osakkeenomistajilta mielipidettä, veikkaan että ei hyvällä katso kilpailevaa toiminta. Osakeyhtiölaki ei varsinaisesti kiellä kilpailevaa toimintaa, mutta epämääräinen toiminta heikentää luottamusta muiden omistajien kanssa.

      Omassa yhtiössä on osakassopimuksessa kielletty tämmöinen toiminta.

    • Toimi-Toimiva

      Ehei, asia on hänelle ihan selvä eikä ole kyse kilpailevasta toiminnasta. Teen yhtiössämme palvelun asiakkaalle, jonka tuoton jakaisimme tietyllä % liikkeemme ja minun kesken. Olen kouluttautunut tähän palveluntekoon josta hyötyy koko yritys. Nyt en itse vain saa siitä muuta kun tekemisen ilon. Lisäksi jos minulla olisi oma toiminimi voisin alkaa myydä omia (alaamme täysin liittymättömiä) tuotteitani muualla.

    • Toimi-Toimiva

      Kysymys on vain, että miten toimii yhdistelmä, että minulla olisi oma toiminimi SEKÄ olisin osakkaana oy:ssä? Kai se on mahdollista.

      • YrittäjäksiSiirtynyt

        Totta kai se on mahdollista, mutta mitä lisäarvoa se tuo. Toiminimelle tulevat tuotot ovat sinulle veronalaista ansiotuloa. Käytännössä saman asian voisi hoitaa myös maksamalla sinulle Oy:stä lisää palkkaa tuomasi hyödyn verran. Asiaan tietysti hiukan vaikuttaa oletko YEL- vai TyEL-vakuutettu. Toiminimellä olisit tietysti YEL-vakuutettu, mutta Oy:ssä asia riippuu omistusosuudesta jne.

        Jos koet, että et saa työpanostasi vastaavaa osuutta Oy:stä palkkana, osinkona ja yhtiön arvonnousuna, sinun varmaankin kannattaa lopettaa työt Oy:lle ja perustaa oma yritys, joka voi olla toiminimi, Oy jne. Tietysti ensin kannattaa keskustella asiasta muiden osakkaitten kanssa ja yrittää neuvotella kaikkia miellyttävä tulonjako.


    • herma

      Saathan sinä osuutesi sen osakeyhtiön kautta. Eikö se tule sitten sitä kautta.

    • Toimi_Toimiva

      "Käytännössä saman asian voisi hoitaa myös maksamalla sinulle Oy:stä lisää palkkaa tuomasi hyödyn verran." Joo näinhän se menee, tästä sitten juttelimmekin ja voisimme tehdä asiasta sopimuksen. Minulla kaivertaa takaraivossa vaan muutama muukin juttu mitä voisin alkaa tekemään tässä sivussa ja oman toiminimen alla.
      Asia selvisikin, juttelin lakimiehen ja veroneuvojan kanssa. Ainut mutta voi tulla verotuksen kanssa, muuten asia ok.

    • herma

      Miten sitoutunut olet itse yritykseen? Jos oy hyötyy niin hyödyt sinäkin jos olet osakkaana, riippuen tietysti osuuksista.

    • Toimi_Toimiva

      Omistan puolet. Toki hyödyn mutta rahallinen hyöty on merkittävä, josta mielelläni nauttisin itsellenikin jotain suoraan, koska teen työn kokonaan itse omilla välineillä.

    • kokelius

      Eli herää kysymys miten tollo olet? Ja veikkaan et......

    • herma

      Kannattaa laittaa oma firma ja erota entisestä. Vai mitä.

    • sirmeon

      Miten ovat asiat edenneet
      ? Itselläkin vastaava tilanne.

    • tokitokitoki

      tottakai voit tehdä tuollai, jos huomaat että voit tehdä jotain muutakin bisnestä toiminimen kanssa helpommin. Voit myös laskuttaa Oy:tä tekemistä töistä osakeyhtiölle. Tämä käytäntö on paljon helpompaa sellaiselle, joka haluaa mainostaa juuri omaa bisnestä eikä antaa hyviä ideoita toisille (esim: Oy:lle josta omistat vaan vähän).

      Verottaja on kyllä tarkkana ja seuraa varmasti tälläistä toimintaa tarkemmin, ettei tulisi mitään veronkiertojuttuja, mutta kunhan kummatkin maksaa veronsa ja kaikki asiat näkyy paperilla niin noup hätä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe