Onko normia?!

Jälkeenjääny

Heippa! oon 14v poika kasilta!
Onko normaalia että, nyt vasta alkaa murrosikä. Siis nyt vasta n. vko sitten huomasin ekat munakarvat, kaikkialle muuallekin on tullut hentoa vaaleeta karvotusta. vähä nollottaa olla pukkaris muitte joukkuelaisten ja luokkalaisten kaa ku kaikil muil on kauheet pusikot ja metrimunat. Mul on tullut muutama pisara sellast valuvaa läpinäkyvää, tahmeeta ainetta. Mitähä se on. Siis sitä on tullut vain muutama pisara. Äänessä ei oo tapahtunu paljoo muutost mut vähä painunu. Ja oon ihan vitsin kääpiö. noin 160cm. Eli kysymys oli onko normaali aikataulu.

25

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikataulu on vähän keskimäärääräistä jäljessä, mutta kuitenkin vielä täysin "normaalin" rajoissa. Syytä huoleen ei ole.

      Myös se tahmea aine kuuluu normaaliin kehitykseen. Kyllä se väri siitä vaalenee ja koostumus paksunee. Annetaan ajan vaan rauhassa kulua.

      Näissä(kään) asioissa en muuten käyttäisi termiä "normaali". Sinunkin kehityksesi on täysin normaalia, koska joillakin kehitys vaan etenee hitaammin. Termi "keskimääräinen" on paljon parempi. Keskimääräinen ja keskiarvo tarkoittavat aina sitä, että hajontaa on reilusti sen kummallakin puolella.

      Olet aivan normaali.

      • Jälkeenjääny

        Kiitti vastauksesta!

        ap


    • enkeksiiiiii

      kuinka pitkä penis sulla on jos sua nolottaa olla "metrimunien" kanssa? ja on ihan normaali kehitys aika.

      • Jälkeenjääny

        aika pieni. Vähä alle 10cm kovana


    • Jälkeenjääny

      Tai siis en oota et mul mitään 20cm munaa kasvaa

      • 212121212121

        No se on just ja just kasvanut, koska pikkulapsen piliksi lasketaan sillaset 6cm nysät. Jos sua huolettaa niin näytä terkkarille tarkastuksessa pippeliäs mutta on ihan normaalia, aika monellaki alkaa murkkuikä vasta sun iässä. Et tuu tarviimaan kylläkään mitää lisähormooneita, kyllä se sun nakkis siitä kasvaa. Jos sulla on isä tai veljiä nii kysele niiltä millo tapahtu mitäki. Paris vuodes kasvaa tai armejaikään asti viimeistään :) Toi litku kyllä muuttuu kunnon mälliksi myös, aluksi se on laimeempaa.


    • Neurooni

      Ei oo syytä huoleen. Sukulaispojallani oli samanlainen tilanne, mutta ei mennyt kuin vuosi, niin penis oli kasvanut komeaksi, eikä sitä tarvinnut enää hävetä missään seurassa. Olen muuten sitä mieltä, että jokainen on sellainen kuin on, me ihmiset vain normitamme toisiamme turhan takia ja näin saamme aikaan sinun nuorenmiehen ahdistusta ja pohdintaa. Anna ajan kulua, kyllä susta mies kasvaa!

      • Jälkeenjääny

        kiitti kun vastaatte!
        ap


    • Jälkeenjääny

      Jee! Mun karvoitus on lisääntynyt reisissä, säärissä, käsissä ja alapäässä. On tietysti viel tosi pientä ja hentoo.😃
      Mä tuun sit päivittää lisää ku tapahtuu jotain muuta.

      • Kerrankin joku on tyytyväinen kehitykseensä. 😊


      • Jälkeenjääny
        Oldie kirjoitti:

        Kerrankin joku on tyytyväinen kehitykseensä. 😊

        Mitä sä tarkoitat?
        Eiks ketää muu Oo tyytyväinen omaa kehitykseensä?


      • Jälkeenjääny kirjoitti:

        Mitä sä tarkoitat?
        Eiks ketää muu Oo tyytyväinen omaa kehitykseensä?

        Monikin on varmaan ihan tyytyväinen kehitykseensä, mutta se harvemmin näkyy näissä nettikeskusteluissa. Yeensä täällä ollaan huolissaan omaan kehitykseen liittyvistä asioista ja siitä, mikä on askarruttanut ihmisiä varmaan aina: "Olenkohan mä normaali..."

        Ja tuo sinun nimimerkkisi ei muuten ole ollenkaan paikkansa pitävä. 😊


      • Jälkeenjääny
        Oldie kirjoitti:

        Monikin on varmaan ihan tyytyväinen kehitykseensä, mutta se harvemmin näkyy näissä nettikeskusteluissa. Yeensä täällä ollaan huolissaan omaan kehitykseen liittyvistä asioista ja siitä, mikä on askarruttanut ihmisiä varmaan aina: "Olenkohan mä normaali..."

        Ja tuo sinun nimimerkkisi ei muuten ole ollenkaan paikkansa pitävä. 😊

        😊milloin viimeistään jos murrosikä ei ala pojalla, ni asialle tehdään jotain? Siis mua vaan kiinnostaa. Ja onks se normaalia että veljien murrosiän alkamisessa on kaksi vuotta eroa?


      • Jälkeenjääny kirjoitti:

        😊milloin viimeistään jos murrosikä ei ala pojalla, ni asialle tehdään jotain? Siis mua vaan kiinnostaa. Ja onks se normaalia että veljien murrosiän alkamisessa on kaksi vuotta eroa?

        Muutamastakin lähteestä tarkistin: Jatkotutkimuksiin on aihetta, jos murrosiän käynnistymisen merkkejä ei ole näkyvissä 13,5 vuoden ikään mennessä. Nämä merkithän ovat sellaisia, että niitä ei välttämättä itse huomaa. Tutkimuksilla määritetään ns. luustoikä, eli se, miten kehittynyt keho muuten on ja onko murrosikä myöhässä muun kehon kehitykseen verrattuna.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00454#s2

        Ja ei se kahden vuoden ero ainakaan epänormaalia ole. Kaikki on näissä asiassa normaaleja, mutta vaan vähän erilaisia. 😊

        En kuitenkaan ole perehtynyt asiaan niin paljoa, että osaisin sanoa asian yleisyydestä mitään. Vanhempien perintötekijöillä lienee merkitystä: Jos toisella vanhemmalla on ollut myöhäinen murrosikä, niin olisikohan se sitten fifty-sixty - todennäköisyys sille, että miten kullekin lapselle käy.


    • Jälkeenjääny

      MORO! Mua vähän mietityttää et jos nyt mun murrosikä alkoi, niin kuinkakohan monta vuotta kestää et se loppuu?🤔 jos voisitte vastata ni olis tosi kiva👍

      • Mahdotonta sanoa. Se on niin yksilöllistä.


      • 3533737375735357
        Oldie kirjoitti:

        Mahdotonta sanoa. Se on niin yksilöllistä.

        No kulli kasvaa varmaa seuraavat pari vuotta näi äkkiseltää arvioiden, se 10cm mitta viittaa siihen että jo alkanu kasvaa. Osalla vaa alkaa jo 10-11 vuotiaana, joillain vasta 15-16v. Varmaa viimeset 30 vuotta aikaisin kasvaneitten määrä on hiukan lisääntynyt, ennen oli ihan normaalia että lähestulkoon kaikila alko vasta 13-14 vuotiaana edes munakarvat kasvaa.


    • muijaeteläsuomesta

      mun kaverin poikaystävä on 16 ja sil on vast alkanu murrosikä :) ei syytä huoleen, jokasella yksilöllistä

      • Jälkeenjääny

        Ok kiva tietää!

        ap


    • Normaalii

      Heloo. Ite oon 14v tyttö, on ihan normaalii :)! Itel alko kyl murrosikä 11v mut ei syytä huoleen :D

    • Jälkeenjääny

      Okei. No nyt vähään aikaan en oo kauheest miettiny asiaa niin et oon joskus unohtanut koko asian. Siis et oon vasta alussa.

      Ap

    • 144556678900655

      Et sää mikään kääpiö ole mä oon kans 160 ja meidän luokan pisin tyttö kun kaikki muut on sellasii kääpiöitä.

      • Jälkeenjääny

        Kuinka vanha sä siis oot


      • Jälkeenjääny

        Nii ja sää oot tyttö


    • Nikke2134

      Kerro merkeistä, onko alkanut äänenmurros, mikä on mittas alhaalla ja muutenki että mitä on tapahtunu, mulla on nyt siis sama vaihe kun sulla alussa, oon 14v poika (Jyväskylä)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe