Kuinka paljon auton vetomassan uskaltaa ylittää?

Vierasvene

Rekisteriotteethan kertoo paljonko autolla saa tieliikenteessä vetää turvallisesti jopa maantievauhdissa, mutta jos tarkoitus on vain hinailla venettä ja traileria satamassa/pihassa, ykkösvaihteella ja hitailla nopeuksilla, niin mitenhän isoja kuormia uskailtaisitte hinailla?

Vaihdelaatikko lienee ymmärtääkseni voimansiirrossa se heikoin lenkki, mutta perinteinen manuaali ja ykkösvaihteella voisi kuvitella kestävän ihan kohtalaisiakin kuormia? Veneluiskalla laskuissa ja nostoissa on sitten huomioitava myös jarrujen pito, mutta veneet yleensä ryhtyy kellumaan kun tarpeeksi syvälle mennään, jolloin auton kuorma kuitenkin kevenee.

Omaa venettä ei vielä ole, mutta sitä tässä juuri pohdiskelen että mitenhän suurta tai painavaa uskaltaisi katsella jos haluaisi sitä itse omalla autolla nostaa ja laskea.

Mitäs muita asioita raskaan kärryn siirtelyssä voi mennä pieleen tai olisi muuten hyvää huomioida? Ja tokihan juttu riippuu paljon myös vetoauton mallista, fiat uuno ei ihan samaan pysty kuin nissan patrolli, mutta kokemuksia ja pohdintaa yleisemmäällä tasolla ja eri automalleilla olisi kiva kuulla kiitos.

26

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että_näin

      Valmistajat yleensä mitoittavat perävaunupainot, jolla vaunua voi vetää maantiellä 10% nousua, ettei moottori keitä tms. ongelmia tule.

      Monen tonnin painoinen vene ei paljoa tarvitse voimaa, mikäli pyörät ovat kunnossa, voi mennä jopa miesvoimin. Veneen nostaminen (yleensä) luistalta on se pahin rasti. 10% ylittyy monesti, alusta on pehmeä jne. Kytkin on kovilla, joten 4-veto automaatti on kestävin paketti.

    • MitaanTietamaton

      Venetraileria en ole käyttänyt vuosiin ja silloinkin pakulla, jossa kytkin ja voimansiirto on mitoitettu kohdilleen. Lisäksi ykkönen oli tiuha.

      Muuten on kokemusta yli tonnin reaalipainoisesta kärrystä. Pakulla ihan ok ja kunnon kytkettävillä nelivedoilla hidas puoli vallan erinomainen.

      Toisella pikkuautolla kytkin tuoksuu jo normivedossa, vaikka max-painoon on vielä matkaa. Toinen toimii, mutta ykkönen on niin iso, että hirvittää liikkeellelähdössä luistattaa eikä ihan kävelyvauhtia pääse.

      Nyt alla automaattifarkku, jossa vetokiloja reilusti, mutta tätä ei ole kokeiltu. Ymmärtäisin, että nykyautomaatit ovat ihan okei vetohommissa, mutta katsotaan.

      • MitaanTietamaton

        Automaattifarkku on ollut ihan kiva vetohommissa. Ykkönen on tässä 6-lovisessa pieni, mikä on suuri etu liikkeellelähdössä ja pääsee ihan kävelyvauhtia, kun sen lukitsee paikalleen. Maantiellä laittaa aktiivisesti vitosen loivassa ylämäessä, mitä ei ilman kärryä tee.


    • Ajattelemisenaijetta

      Se luiska on isoin ongelma. Kytkin ei yhdestä kerrasta mene mutta jossitä tarpeeksi polttaa, rupeaa ravistamaan.

      Itseäni hirvaa aina renkaiden pito.

      Joku kertoi nähneensä tuplavinssi trailerin: eka vinssillä vene vedetään traikkuun, tokalla traikku tasaisella odottavalle autolle. Kun auto on kauempana, tasaisella, neljä pyörää lukossa ja pyörien taakse voi vielä laittaa kapulat.

      Sitten on iso ongelma ettei traileri lähde rullaamaan tasaisella, ja se, että miten saa auton koukun osumaan sangan alle.

    • KokeilemallaRajaLöytyy

      Käytössä kytkin on varmasti se, joka ensimmäisenä sanoo sopimuksensa irti. Toinen, mikä pitää muistaa, on että venettä nostettaessa ja laskettaessa traikku voi nostaa koukkua suurella voimalla, jolloin takapyörien ote pintaan heikkenee eikä käsijarusta ole apua.

      Telillinen traileri alkaa mielellään ohjata vetoautoa. Jos perä on kevyt, niin kiepahdus tapahtuu alta sekunnin lähes kaikissa nopeuksissa.

      • Jos koukkuun kohdistuu niin suuri noste, että takapyörien pito heikkenee, niin traileria ei ole ajettu tarpeeksi syvälle veteen. Oikeaoppisesti trailerista irroitetaan takavalot, peruutetaan se sen verran syvälle, että vene paikallaan olleessaan ei kellu mutta melkein, sitten vene konevoimalla trailerin päälle keulatukea vasten, jonka jälkeen vinssi kiinni silmukkaan (ja mielellään vielä varmistus kiristyshihnalla) ja koko paketti pois rampilta. Sitten ollaankin vain loppullista sidontaa vaille valmiita lähtemään liikenteeseen.

        Kyllä, tällä tekniikalla joudut huoltamaan välillä trailerin laakereita, mutta homma hoituu nopeasti, tehokkaasti ja tyylillä (mikään ei ole naurettavamman näköistä kun veneilijä joka vinssillä naama punaisena vinssaa venettä kärrylle).


    • Ruiseri

      Ongelmana, kuten edellä kerrottu, on paketin saaminen luiskalta ylös. Siihen on se helppo konsti, että ajaa auton tasaiselle ja vetää kärryn veneineen ylös venymättömällä köydellä. Ei tarvitse tehdä juurikaan edes mäkilähtöä eikä polttaa kytkintä. Tällä konstilla on saatu paatti ylös jäiseltäkin luiskalta ja pehmeältä hiekkarannalta, missä oikeakin maasturi on usein avuton näissä hommissa. Juuttuipa kerran korskea Pajero hiekkarannalle kärryineen, kun perhe-Pösö veti vastaavan paketin 30 metrin köydellä leikiten kiinteälle maalle.

    • että_näin

      Kaksoiskytkinautomaageihin kannattanee suhtautua varauksin. Sen kytkimethän eivät juuri eroa manuaalista, ovat jopa heikompia - öljykylvyssä olevat sentään eivät pala aivan heti.

      Perinteinen momentinmuuntimella oleva automaatti on paras, siinä ei ole luistavia mekaanisia osia, eikä nykäisen vedon kytkeytyessä.

    • PaljonkoYlinopeutta

      Haluatko suosituksen ihan kirjallisesti allekirjoituksen kanssa?

      Jos, niin ei kiloakaan :D

    • cfrtgv

      """Vaihdelaatikko lienee ymmärtääkseni voimansiirrossa se heikoin lenkki, mutta perinteinen manuaali ja ykkösvaihteella voisi kuvitella kestävän ihan kohtalaisiakin kuormia?"""

      Vaihdelaatikko on vahvin lenkki, ensin menee kytkin, sitten kardaani tai vetonivelet, ja seuraavaksi vaikka renkaat jos suditetaan asfaltilla.

    • Brommsseja

      Kaikilla näyttää olevan suurimpana huolena vetokyky ja voimantarve. On kuitenkin eräs hyvin tärkeä asia näissä perävaununylikuormauksissa, nimittäin jarrutusteho, tai paremminkin sen puute.
      On todellakin niskakarvoja kohottava tunnelma kun kunnon ylikuormaa joutuu yllättäen jarruttamaan.
      Kannattaa ottaa vakavasti kun ylikuormaa kuljettaa.

      • Leikkikoululainen

        Kaikissa autoissa riittää kaikissa tilanteissa voimaa tarpeeksi renkaiden lukkiintumiseen. Sen enempää ei tarvitse renkaita jarruttaa.


      • "Kaikissa autoissa riittää kaikissa tilanteissa voimaa tarpeeksi renkaiden lukkiintumiseen. Sen enempää ei tarvitse renkaita jarruttaa."

        Pitäisi sitten vain sen rakenteen jossa vetokoukku on kiinni kestää kyseinen voima. Voin ihan kokemuksesta kertoa, että ehjä ja jarrullinen venetraileri puskee vetoautoa ihan kiitettävästi ihan normijarrutuksissakin ja sallitulla kokonaispainolla.


      • näin-on-tämä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Kaikissa autoissa riittää kaikissa tilanteissa voimaa tarpeeksi renkaiden lukkiintumiseen. Sen enempää ei tarvitse renkaita jarruttaa."

        Pitäisi sitten vain sen rakenteen jossa vetokoukku on kiinni kestää kyseinen voima. Voin ihan kokemuksesta kertoa, että ehjä ja jarrullinen venetraileri puskee vetoautoa ihan kiitettävästi ihan normijarrutuksissakin ja sallitulla kokonaispainolla.

        Jos jarrullinen kärry puskee vetoautoa jarrutettaessa, niin kärryn jarrut ei toimi ollenkaan.


    • Fäääääääästfiil

      Hei pahvi jos kaveri kysyy että siirtelee Pihassa/ satamassa tötteröään 10Km/h niin kaikissa katsastetuissa autoissa menee kyllä fillarit lukkoon(Jarru teho riittää)
      Kärryjen kanssa pelanneena huomiota kiinnittäisin painopisteisiin ja pitoon.
      Eli jos aisalle kohdistuu painoa ja on etuvetoinen auto niin on todella herkkä sutimaan/jumiinjäämään...
      Jos tosiaan mietit painojen ylitystä vain satama siirroissa yms niin auto ja koukku kyllä kestää isonkin ylipainon, mutta liikenne kelpoisuus kyllä varmasti häviää...(Traikku vie autoa)
      Mutta etuvetoisella ei nouse varmastikkaan isommat möykyt rampeista.

    • AjankohtainenReklevantti

      Tämä onkin ajankohtainen aihe, kun Suomenojan talvisäilytys siirtyy Haltille, jos Norja lahjoittaa huipun Suomelle.

    • Vierasvene

      Asiaa pohdiskellessa ja niinkin luotettavaa tietokantaa kuin nettiautoa tarkastellessa, voi havaita että voimaan, voimansiirron kestävyyteen ja jarrujen pitoon voi hyvinkin hyödyntää vetoauton kantavuutta, joka henkilöautoissa on joitakin satoja kiloja, tdi transporttereissa tonnin ja isoissa pakuissa jopa enemmänkin. Oletuksella että vetoauto on vedettäessä tyhjä.

      Tollainen video muistui mieleen, kun pikkuautolla uitetaan purjevenettä. Aisassa näyttää olevan jatkopaloja ja Tuon ikäisestä suzukista taitaa alennusvaihteet vielä löytyä. Vegan oma paino on 2300kg ja varusteet päälle, eli ihan on traileroitavan painoissa. Linkin pitäisi vielä suoraan 8:30 kohdalle videota.
      https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=qnrgLr73moE#t=508

      Blocketin ilmoituksissa ruotsissa olen huomannut aika paljon nelipyöräisiä trailereita ja telineitä veneillä. Varmaan sellaisia suomestakin löytyy, mutta en muista omalla kohdalla koskaan nähneeni. Sellainen ei keikuttelisi autoa ainankaan aisapainoilla.

      • LisääPainoa

        Nelipyöräinen jäykkäakselinen perävaunu vaatii vetoautolta aika paljon. Traikku tuppaa muuten työntämään autoa edellään mutkissa. Isolla vetoautolla sen sijaan kyyti on mukavaa.


    • hessu550

      Taas pelottaa kun kohtaa näitä KEVYTPERÄVAUNUMIEIHIÄ tiällä

    • TS36

      Olen itse nähnyt, kun automaatti A6:lla (iso kone) vedetään kentällä 5000 kg purkkaria traktoritrailerilla. Traikku on vankka ja raskas. Tasasella kulki kyllä.

      Kokemus Melgesin ylös vedoista. Jos auto on kevyt ja luiska jyrkkä tai yhtään liukas, sutivat renkaat helposti. Usein auttoi, jos 2-3 kaveria työnsi kaverina. Melgesin paino kärryineen alle 1200 kg.

    • momentinmuuntimella

      Manuaalivaihteisella se on se kytkin joka ensimmäisenä pettää. Automaattilaatikko perinteisenä portaallisena tai portaattomana ja momentinmuuntimella on se paras vetohommiin. Dsg vaihteistot kannattaa unohtaa. Ne hajoilee jo muutenkin pienillä km. määrillä. Alennusvaihteisto olisi vielä lisänä piste i.n päälle. Ja neliveto tietysti.

    • VedettyOn

      Pitkämallisella Mitsubishi Pajerolla nousee normaali betoniluiskasta n.4 tonnin venekärry veneineen hyvin helposti hitaimmalla vaihteella ja 4vedolla.

    • BMW330d

      1. Älä osta etuvetoa. Takaveto tai neliveto takaavat onnen traileroinnissa. Nelivetoa ei tarvita jos luiska on asfalttia tai betonia.

    • Nouseenousee

      No ainakin 2,5 tonnista venettä uskaltaa 800 kg painavan omatekoisen päällä maasturilla vedellä. Itellä on tuollainen ja olen veneen nostanut ja laskenut kymmenisen vuotta. Kahdella eri maasturilla. Aisapaino vähän mietitytti , kun se on luokkaa 300-400 kg.. Mutta siitä tulee pitoa takarenkaille. Isuzu trooper ja Jeep Grand Cherokee. Yhden kerran oli pito- ongelma , koska kyseessä on sorapintainen jyrkkä ranta. Piti etuvetoisella pikkuautolla auttaa. Traikussa on 3 akselia epätasaisen maaston takia.

    • w1power

      kytkin on se heikoin lenkki. käytännössä ongelma muodostuu renkaiden pidosta.

      jarrut on ihan turhat kärryssä, jos liikennöinti tapahtuu vain satama-alueella. jarruistahan ei ole apua luiskalla.

      jos auto on pelkästään liikennevaloista lähdettäessä stumppausherkkä, niin ei ehkä kannata yrittää venettä nostaa.

      työkaveri poltti rav4:sta kytkimen, kun yritti nostaa jotain 5m flipperiä 75 hv koneella. oli vissiin kuskin noloutta, mutta kuitenkin.

      yritin kerran nostaa pikkuputtaria mazda 323:lla, mutta pito ei riittänyt. koukun takana arviolta 1000kg. kyseinen rav4 apuun mazdan eteen jatkoksi, niin nousi.


      jos on pakko säästää, niin voihan sillä kikkerbuicilla laskea veneen. pitää vaan olla senverran tilaa, ettei tartte kääntyä laskun aikana. antaa vaan mennä ja ohjata suoraan -kyllä se pysähtyy, kun vene on vedessä. vähän vaan jarruilla hillitä, eikä lukkojarruttaa, jotta ohjattavuus säilyy.

      ja tietenkin sen verran painava veturi, jotta takapyörät pysyy maassa, kuten jo aiemin sanottu. muuten ohjattavuus katoaa.


      kannattaa sitten kokeilla kikkerbuickia ensin nostamiseen, sitten vasta laskuun. trailerin hinaaminen esim nostoliinalla siten, että veturi on tasamaalla, auttaa huomattavasti, kuten jo mainittu.

    • vetääminkäpainaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe