Lehtikultaajan liiman resepti

Kaikkikultaa-mikäkiiltää

Hei. Olen opetellut omatoimisesti lehtikultausta, kirjoista ja netistä.
Osaisiko joku kertoa kuinka itse voisi valmistaa lehtikultauksessa käytettävää öljyliimaa?
Monenlaisia liimoja olen kokeillut, liivatteesta alkaen.
Sain jostakin aikoinaan ns. akryyliliimaa. Se on nopea ja "takkuaika" on riittävä, mutta ei miellyttävää, koska se on "töhryistä", eikä tasoitu sivellessä niin helposti kuin öljy ja se jättää kultauksen pitkäksi aikaa jotenkin kumimaiseksi.
Olen käyttänyt kahdentoista ja kolmen tunnin öljyä ja se on miellyttävämpää. Vesikultaus on sitten eri juttu.
Nyt haluaisin tehdä itse öljyliimani.
Siis jos tunnette öljyliiman reseptin niin kertokaa, please.

8

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkukassu

      Jotakin ehkä osaisin neuvoa, mutta en täällä.
      Jos vielä kiinnostaa niin lähetä kysely tänne - [email protected]
      Vastaan kun katson s-postini.

      • Kaikkikultaa

        Ohoh. Ohje ei olisikaan ollut ilmainen.


      • Pikkusen-hassuko

        No ei tietenkään ole ilmainen. Jos itse olisit hankkinut jonkin erikoisosaamisen tai tiedon niin tuskinpa kylväisit sitä ilmaiseksi maailmalle. Rahasta näitä tehdään.


    • lehmännahka

      Minulla voisi olla tallessa lehtikultausohje ja on yksi nippu lehtikultaakin, ehkä noin 25 lehteä, jos vielä kiinnostaa jotakin?

    • lehmännahka

      ....niin jos pärjää ilman ohjetta niin liimana käytetään ns. "jänisliimaa".

      • Itseoppinut-kultaaja

        Jänisliimaa käytetään vesi- eli polumenttikultauksessa. Se on aika vaativa prosessi, eikä välttämättä onnistu ensi yrittämällä. Sekin on kuitenkin opittavissa. Sillä saa hienon kiillon aikaiseksi, mutta tuo kultaus ei kestä vettä yhtään, eikä kauaa edes kovin isoja kosteuden vaihteluita. Tasaisissa olosuhteissa se kestää vuosisatoja, jopa tuhansia (egyptiläisissä haudoissa 4500 vuotta).
        Öljykultauksellakin pääsee varsin hienoon kiiltoon ja lopputulos on kestävämpi. Sekä hyvä kiilto, että kestävyys edellyttävät tietenkin suurella huolella tehtyjä pohjatöitä. Pohjatöillä on lehtikultauksessa, niin kiillon kuin kestävyydenkin kannalta, suurempi merkitys kuin moni arvaakaan.
        Jänisliimapohjainen polumenttikultaus ei siis käy ulkotiloihin. Sinne paras ratkaisu (ainakin minun mielestä) on öljykultaus ja se on tehtävä säänkestäväksi pohjustuksesta alkaen. Tasalämpöisiin, kuiviin sisätiloihin jänisliimagesso ja polumentti sopii myös öljykultaukselle, ne eivät tosin ole välttämättömiä. Periaatteessa mikä tahansa pohjustus käy öljylle, kunhan se vain soveltuu olosuhteisiin, se on riittävän vahva/tiivis ja siitä saa sileän pohjan.
        On olemassa varmaan ainakin kymmenen ainetta joilla kultalehti tarttuu, mutta kestävyys on sitten eri juttu.
        Opettelin lehtikultausta ensin Kultaajan käsikirjasta (Savolainen & Savolainen), mutta siinä asioita oli selostettu mielestäni jotenkin sekavasti, joten hain ohjeita netistä. Ei siihen tarvita ihan sataakaan tuntia Youtuben videoita ja saman verran harjoittelua kun juoni alkaa aueta ja jälki alkaa olla ihan erinomaista.


      • Vastaväite
        Itseoppinut-kultaaja kirjoitti:

        Jänisliimaa käytetään vesi- eli polumenttikultauksessa. Se on aika vaativa prosessi, eikä välttämättä onnistu ensi yrittämällä. Sekin on kuitenkin opittavissa. Sillä saa hienon kiillon aikaiseksi, mutta tuo kultaus ei kestä vettä yhtään, eikä kauaa edes kovin isoja kosteuden vaihteluita. Tasaisissa olosuhteissa se kestää vuosisatoja, jopa tuhansia (egyptiläisissä haudoissa 4500 vuotta).
        Öljykultauksellakin pääsee varsin hienoon kiiltoon ja lopputulos on kestävämpi. Sekä hyvä kiilto, että kestävyys edellyttävät tietenkin suurella huolella tehtyjä pohjatöitä. Pohjatöillä on lehtikultauksessa, niin kiillon kuin kestävyydenkin kannalta, suurempi merkitys kuin moni arvaakaan.
        Jänisliimapohjainen polumenttikultaus ei siis käy ulkotiloihin. Sinne paras ratkaisu (ainakin minun mielestä) on öljykultaus ja se on tehtävä säänkestäväksi pohjustuksesta alkaen. Tasalämpöisiin, kuiviin sisätiloihin jänisliimagesso ja polumentti sopii myös öljykultaukselle, ne eivät tosin ole välttämättömiä. Periaatteessa mikä tahansa pohjustus käy öljylle, kunhan se vain soveltuu olosuhteisiin, se on riittävän vahva/tiivis ja siitä saa sileän pohjan.
        On olemassa varmaan ainakin kymmenen ainetta joilla kultalehti tarttuu, mutta kestävyys on sitten eri juttu.
        Opettelin lehtikultausta ensin Kultaajan käsikirjasta (Savolainen & Savolainen), mutta siinä asioita oli selostettu mielestäni jotenkin sekavasti, joten hain ohjeita netistä. Ei siihen tarvita ihan sataakaan tuntia Youtuben videoita ja saman verran harjoittelua kun juoni alkaa aueta ja jälki alkaa olla ihan erinomaista.

        Öljyliimaa ei voi laittaa polimentin päälle. Se imeytyy ja lehti ei tartu.


      • Itseoppinut-kultaaja
        Vastaväite kirjoitti:

        Öljyliimaa ei voi laittaa polimentin päälle. Se imeytyy ja lehti ei tartu.

        No voihan laittaa. Ensin siihen vetäistään sellakka ja sitten öljyliima. Takulla toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe