Primaarinen unettomuus

EiSiltiIdiootti

Minulla on primaarinen unettomuus, voisi sanoa myös idiopaattinen (sekoitus elimellisyyttä ja ei-tiedossa olevaa syytä). Muistan kärsineeni jo ennen kouluikää unettomuudesta.

Haluaisin päästä eroon nukahtamislääkkeistä. Onko kohtalotovereita ja kokemuksia itsehoidoista?

5

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiSiltiIdiootti

      Tarkoitan nukahtamislääkkeillä reseptilääkkeitä: Imovane, Zopinox...

    • omamielipide

      Lapsena ja vielä lapsensaantiaikoinakin nukuin todella hyvin (aviomiehen käsitys oli se, että nukun hyvin, koska pääni on niin tyhjä; erosin hänestä myöhemmin, onnieksi). Kaipaan niitä aikoja takaisin. Työelämän myötä uni on vähentynyt ja huonontunut. Mitään reseptilääkkeitä en en edes suostu syömään. Melatoniinia olen tähän asti käyttänyt 1-3 mg noin tuntia ennen yöpuulle menoa. Yritän jaksaa sinnitellä töissä, vaikka sitten energiajuoman avulla. Kotona nukun, jos nukuttaa, mutta eihän tämä mukavaa ole. No, muutaman vuoden kuluttua pääsen jo eläkkeelle. Fysiikkani on työn tekemiseen muuten ihan kunnossa. Imovane, Zopinox ym. .. ne aiheuttavat riippuvuutta, eikä sille tielle kannata lähteä. Joku fyysinen työ ja reipas ulkoliikunta auttaa uneen. Ravitsemusta kannattaa myös miettiä.. kevennystä iltaa kohti.

      • EiSiltiIdiootti

        Minä pääsin kesällä varhennetulle eläkkeelle, joten työ ei enää rassaa. Reseptilääkkeet olivat työelämässä välttämättömiä, muuten en olisi pärjännyt ollenkaan, ilman unta työssäolo ei voinut tulla kysymykseenkään. Yritin rimpuilla lääkkeistä eroon pari kertaa, mutta seuraukset olivat kauheat.

        Nyt voisin yrittää, kun ei enää tarvitse skarpata mitään. Olen aloittanut liikunnan ja parantanut ruokavaliotani suolistoystävällisemmäksi, niistä tuntuu olevan hiukan apua. Olen kokeillut pariakin reseptitöntä valmistetta, mutta niiden teho on heikko. Edellisyön valvoin lähes kokonaan.

        Kaupunkilaisena kerrostaloasujana on vaikea keksiä mitään fyysistä työtä. Ainoa on että käy säännöllisesti jumpassa tms.


      • stilstilstilnoct

        Pääsitkö työkyvyttömyyseläkkeelle vai muuten varhennetulle?
        Itse haluaisin hakea työkyvyttömyyseläkettä. Olen käyttänyt unilääkkeitä n. 20 vuoden ajan (stilnoct ym.) ja sitä ennen bentsoja ja barbituraatteja.
        Luonnollista unta ei ole. En vaan jaksa enää tätä. Haluaisin kokonaan pois töistä, jos vielä olisi mahdollista elää lääkkeetöntä elämää, edes hetki.


      • EiSiltiIdiootti

        Anteeksi pitkä vastausaika, taitaa olla jo vanhentunut asiakin. Pääsin työttömyyseläkkelle täytettyäni 63. En mene enää töihin, vaan odottelen vanhuuseläkkeen alkamista.

        Unen kanssa tilanne ei ole muuttunut mihinkään, koska se ilmeisesti on elimellistä, geneettistä tai muuta sellaista. Huonounisuus on ja pysyy kaikissa mielialoissa ja elämänvaiheissa. Nytkin kärvistelen kun nukuin huonosti viime yön.

        Toivottavasti olet päässyt eroon työn ikeestä. On ehkä hiukan parempi kestää, kun ei ole pakollista menoa minnekään, vaikka unen määrä ei muutukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe