Hyvinvoini Suomi

pieleenmennään

Tämä on tämän päivän hyvinvointi Suomea. Meillä on iso joukko virkamiehiä, jotka seuraavat onko lehmän persaus lannassa, mutta vanhus saa nukkua päivät omassa ulosteessaan, mutta sitä ei valvota. jos tätä ihmettelee niin on vastaus, että vanhus voi itse vaikuttaa ja vaatia. Mitenhän muistisairas vanhus tätä vaatii.

23

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuolettava_ralli

      Siinä vaiheessa kun omaishoitajan voimavarat loppuvat ja hoidettava siirtyy arviointiosaston tarkkailtavaksi, vaikeudet vasta alkavatkin, eikä entisen omaishoitajan jopa vuosien hoito- ja lääkekokemuksella ole enää mitään arvoa. Moni hymyilee ortopedi Antti Heikkilän kommenteille vanhusten hoidosta, että se muka lähentelisi jo keskitysleiritasoa. Käytännön toimintaa pitempään seuranneelta hymy on jo ajat sitten hyytynyt.

      Omaishoitajan vastuu ei suinkaan pääty siihen, kun vanhusta ryhdytään arvioimaan. Mikä laitoksessa on tärkeintä selviää jo ovelta, kun hoidettavaa enempää kuin hänen omaisiaankaan ei ehditä tervehtiä jo lääkehoitoa tiedustellessa ja kertoessa, että täällä tehdään sitten aivan omat johtopäätökset, eikä menneillä ole merkitystä. Näin todellakin tapahtuu seurauksista piittaamatta, ja lääkkeet ajetaan ääripisteeseen omaisten lukuisista varoituksista huolimatta. Niinpä pieni muistisairaan asuinpaikan vaihdoksesta johtunut hermostuminen on jo lyhyessä ajassa saanut valtaisat mittasuhteet, kun hoidettava on saatettu kemiallisesti tilaan, josta hänen on lähes mahdotonta päästä ennalleen, ei fyysesti enempää kuin psyykkisestikään. Omaisille ei pyynnöistä huolimatta kerrota lääkkeiden lisäämisestä, vaikka tästä moneen kertaan on ollut puhetta. Sukulaisille ja tuttaville lääketuhot selviävät, kun entinen pukeutumisestaan hyvinkin tarkka, hymyilevä ja vielä elämästään nauttiva omaishoidettava myöhään iltapäivällä hoippuu vieraita vastaan ohuessa yöpuserossa vain vaippa alavartalon peittonaan, kumaraisena, puolisokeana, hampaattomana, seinistä kiinni pidellen laitoskäytävällä. Ihmettelyt eivät auta, kun asiantuntija selittää vanhuuden saapuvan joskus nopeastikin.

      Lääkkeistä on turhaa keskustella, niitä joka tapauksessa lisätään, kuten tapana on. Omaiset saavat hankkia uudet silmälasit ja hammasproteesit, jos tällainen pikkuseikka heitä sattuu huolestuttamaan. Kuinka ruoansulatus hampaattomalta sujuu, vetäytyvätkö verta vuotavat ikenet ja hermostuuko asukas, kun ei näe juuri mitään, ei herätä kiinnostusta. Jos hoito on tällaista, mitä järkeä on hankkia uusia silmälaseja ja uusia proteeseja, kun kaikki hankitut uudet, nimikoidut vaatteetkin katoavat jo samalla viikolla. Osallistuuko hoidettava pesutahtumaankin? Asiantuntija kohauttaa olkapäitään, tämmöistä tämä nyt vaan on, jotkut toiset lääkkeet voisivat ehkä toimia paremminkin, johon omaisten puolelta, entäs se lääkkeettömyys, loppuisi viimeinkin tämä kuolettava ralli.

      • vanhuksiaeiarvosteta

        Kylläpä on samanlaisia kokemuksia minullakin omaiseni yksityisesta hoivakodista Mainio Vireestä. Ei todellakaan kerrota lääkkeiden lisäämisestä. Vanhukselle annetaan huumeisiin verrattavia erittäin vahvoja kipulääkkeitä, vaikka hänellä ei ole kipujakaan. Mistä ne kivut yhtäkkiä ilmestyvät, kun vanhus hoivakotiin menee, koska niitä ei ollut kotona ollessakaan? Lisäksi vanhus maksaa itse nuo kalliit huumeet.

        Vaatteet tosiaan katoavat, vaikka ne on nimikoitu. Toisaalta vanhukselle ei juuri vaatteita vaihdetakaan, vaan hänellä on samat ja vielä likaiset vaatteet päällä monta vuorokautta.

        Hampaita ei laiteta suuhun. Vaikea on kyllä ikenillä pureskella. Hoitajan vastaus on, että kyllä ikenillä voi pureskella leipääkin.


      • Kuolettava_ralli
        vanhuksiaeiarvosteta kirjoitti:

        Kylläpä on samanlaisia kokemuksia minullakin omaiseni yksityisesta hoivakodista Mainio Vireestä. Ei todellakaan kerrota lääkkeiden lisäämisestä. Vanhukselle annetaan huumeisiin verrattavia erittäin vahvoja kipulääkkeitä, vaikka hänellä ei ole kipujakaan. Mistä ne kivut yhtäkkiä ilmestyvät, kun vanhus hoivakotiin menee, koska niitä ei ollut kotona ollessakaan? Lisäksi vanhus maksaa itse nuo kalliit huumeet.

        Vaatteet tosiaan katoavat, vaikka ne on nimikoitu. Toisaalta vanhukselle ei juuri vaatteita vaihdetakaan, vaan hänellä on samat ja vielä likaiset vaatteet päällä monta vuorokautta.

        Hampaita ei laiteta suuhun. Vaikea on kyllä ikenillä pureskella. Hoitajan vastaus on, että kyllä ikenillä voi pureskella leipääkin.

        Kipulääkkeet kuuluvat perusmättöön. Kipulääkkeillä ei tarvitse olla mitään tekemistä itsensä kivun kanssa. Ne lisätään, jos sattuisi joskus koskemaan, kaikkeenhan on syytä varautua jo ennalta, näin avulias hoitaja perusteli jo vakiintunutta käytäntöä hämmentyneelle kyselijälle. Eikä vanhuksen tarvitse kuin kerran sanoa, että taitaapi jostain kohtaa hiukan nipistää, niin jo tulee heti pilleri poikineen asiaa auttamaan, vaikka kommentillaan vanhus olisi hakenut enemmänkin seuraa kuin lisäpuudutusta tilaansa.

        Kun näissä hoitolaitoksissa vierailee, sitä helposti alkaa epäilemään omaakin mielenterveyttään. Ehkäpä sitä onkin syntynyt väärään aikaan tai ainakin väärään paikkaan. Eniten hämmästyttää, kuinka vähän lääkäreitä tai hoitohenkilökuntaa mikään laitoksessa tapahtunut koskettaa. Epäkohtia avattaessa tosiasioiden torjunta on tyrmistyttävää, ja kun vielä omaishoitajan kimppuun käydään siitä, ettei tämä ole jaksanut pitempään, nuori hoitaja ikään kuin pisteeksi iin päälle vielä toteaa, kuinka ylpeitä laitoksessa ollaan heidän ammatillisesta osaamisestaan. Mitäpä tuohon jo nuoruutensa ohittanut lisäisi. Tässä vaiheessa nuorempi todennäköisesti jo turhautuneena hellittäisi, ou shit tai ihan sama kommentillaan, päättäen näin jättää asiantuntijat taakseen ja jatkaa elämäänsä, toisaalla, paremmissa merkeissä.


      • Enolepitänyt

        Kummallista valitusta! Eikö vanhuksille haluta hyvää hoitoa ja tutkimuksia ym.? Lääkärin apua ja sairaanhoitajan hoitoa! He ovat terveysviraston ammattilaisia, joiden hoito on lääkehoitoa! He hoitavat omasta mielestään hyvin, kun lääkkeitä menee ja provikat pyörii. Eivät he ymmärrä, mikä on oikeaa elämää ja minkälaiseen elämään kannattaa panostaa. Turha valittaa!


      • Omaisiahoitanut
        vanhuksiaeiarvosteta kirjoitti:

        Kylläpä on samanlaisia kokemuksia minullakin omaiseni yksityisesta hoivakodista Mainio Vireestä. Ei todellakaan kerrota lääkkeiden lisäämisestä. Vanhukselle annetaan huumeisiin verrattavia erittäin vahvoja kipulääkkeitä, vaikka hänellä ei ole kipujakaan. Mistä ne kivut yhtäkkiä ilmestyvät, kun vanhus hoivakotiin menee, koska niitä ei ollut kotona ollessakaan? Lisäksi vanhus maksaa itse nuo kalliit huumeet.

        Vaatteet tosiaan katoavat, vaikka ne on nimikoitu. Toisaalta vanhukselle ei juuri vaatteita vaihdetakaan, vaan hänellä on samat ja vielä likaiset vaatteet päällä monta vuorokautta.

        Hampaita ei laiteta suuhun. Vaikea on kyllä ikenillä pureskella. Hoitajan vastaus on, että kyllä ikenillä voi pureskella leipääkin.

        Mun läheinen ei enää halunnut ett hammasproteesit laitettaisiin suuhun. Jo kotioloissa hän ei tykännyt, kun otin ne pois suusta ja aamuisin ei tykännyt kun yritin laittaa ne suuhun. Omaisellani ikenitkin ärtyi helposti, senkin takia ei hoivakodissa laittaneet proteeseja enää suuhun. Kyllä häneltäkin vaatteita meni vahingossa pesulaan pestäväksi vaikka olin sanonut, ett pesen ne itse. En ollut huomannut pistää nimeä vaatteeseen, niin yleensä ne meni hukkaan pesulareissun yhteydessä.
        Lääkitystä vähensivät, särkylääkettä antavat tarpeen vaatiessa.
        Vaatteet ovat vaihtaneet aina kun ovat likaantuneet.
        Mulla ei ole moitteen sanaa siitä hoivakodista missä omaiseni on hoidettavana. Hoidan toista läheistäni kotona eli olen omaishoitaja. Mun oloa helpottaa se, ett toinen läheinen on hyvässä hoidossa hoivakodissa.
        Hoivakodissa olevan muistisairaus eteni nopeaa tahtia. Jo parissa vuodessa oli muisti mennyt, ei tunnistanut ketään meistä läheisistään. Vajaassa kolmessa vuodessa oli jo kaikessa toisten antaman avun varassa. Käveleminenkään ei onnistunut. Eli aina ei hoivakodissa olevan kunto johdu huonosta hoidosta vaan muistisairaus on tehnyt työtään. Se on omaisille kova paikka nähdä miten ennen niin eläväinen ja liikkuvainen ihminen muuttuu totaalisesti sairauden etenemisen takia.


      • Kuolettava_ralli
        Omaisiahoitanut kirjoitti:

        Mun läheinen ei enää halunnut ett hammasproteesit laitettaisiin suuhun. Jo kotioloissa hän ei tykännyt, kun otin ne pois suusta ja aamuisin ei tykännyt kun yritin laittaa ne suuhun. Omaisellani ikenitkin ärtyi helposti, senkin takia ei hoivakodissa laittaneet proteeseja enää suuhun. Kyllä häneltäkin vaatteita meni vahingossa pesulaan pestäväksi vaikka olin sanonut, ett pesen ne itse. En ollut huomannut pistää nimeä vaatteeseen, niin yleensä ne meni hukkaan pesulareissun yhteydessä.
        Lääkitystä vähensivät, särkylääkettä antavat tarpeen vaatiessa.
        Vaatteet ovat vaihtaneet aina kun ovat likaantuneet.
        Mulla ei ole moitteen sanaa siitä hoivakodista missä omaiseni on hoidettavana. Hoidan toista läheistäni kotona eli olen omaishoitaja. Mun oloa helpottaa se, ett toinen läheinen on hyvässä hoidossa hoivakodissa.
        Hoivakodissa olevan muistisairaus eteni nopeaa tahtia. Jo parissa vuodessa oli muisti mennyt, ei tunnistanut ketään meistä läheisistään. Vajaassa kolmessa vuodessa oli jo kaikessa toisten antaman avun varassa. Käveleminenkään ei onnistunut. Eli aina ei hoivakodissa olevan kunto johdu huonosta hoidosta vaan muistisairaus on tehnyt työtään. Se on omaisille kova paikka nähdä miten ennen niin eläväinen ja liikkuvainen ihminen muuttuu totaalisesti sairauden etenemisen takia.

        Hoitokoteja on moneen lähtöön. Jopa sellaisia, joissa vakavien oireiden ilmetessä omaisten pyynnöstä lääkkeitä vähennetään. Tavanomaista tämä ei kuitenkaan ole, eikä varsinkaan muistisairaiden kohdalla. Heillä kun vakavatkin lääkehaitat selitetään dementian etenemisellä ja vanhuudella.

        Monet lääkkeet vaurioittavat ikeniä niin, että hammasproteesien käyttö käy mahdottomaksi. Omaiset huolestuvat, kun taas hoitohenkilökunta ei pidä mainitsemisen arvoisena. Ei tarvitse olla älyn jättiläinen havaitakseen, että muistisairas on lääkekokeilujen uhri. Tiedettä näissä kokeiluissa ei ole nimeksikään. Lääkettä lääkkeen päälle, yhtä sekoilua tuollainen on. Mitä tahansa voi seurata ja seuraakin.

        Surullisimpia ovat ne tapaukset, joissa hoitopaikan vaihdosta johtunut muistisairaan hermostuminen on johtanut tämän elämän tuhoutumiseen lukuisilla lääkeaineilla. Ilman ammattitaitoakin kuka tahansa saa ihmisen sekoamaan puuttumalla väkivalloin hermoston toimintaan. Muistilääkkeillä hermosolut kytkeytyvät väärin, virtaa ei saa päälle, eikä päältä pois, plakki kenties poistuu, mutta entsyymien toiminta estyy. Vaikka elämä näin katoaakin potilaasta, lääkityksen jatkamiselle ei nähdä esteitä. Lääkkeestä johtunut epilepsia selitetään sekin alkuperäissairauden syyksi, vaikka tässä moni lääkärikin jo empii selittäen lopulta, että vaihtoehtoja toki on muitakin. Kierre jatkuu monenkirjavilla neurolepteilla ja vanhuksen elämä hiipuu yhä syvemmälle aivosumuun. Fyysisiin oireisiin kuten esim milloin ja miksi vaipparalli alkoi, minkä lääkkeen tai lääkeyhdistelmän seurauksena, tuohon kukaan ei ole jaksanut kiinnittää huomiota, ikenien tilasta puhumattakaan, kukapa sinne suuhun kurkkisi.

        "Hoitoa" antavien mielenrauhaa ei saa järisyttää, enempää kuin heidän sukulaistenkaan, jotka ovat valmiita puolustamaan tätä hulvatonta menoa viimeiseen hengenvetoon asti. Huoli potilaasta hukkuu verisen loukkaantumisen alle.


      • vanhuksiaeiarvosteta

        Ei ainakaan aiemmassa kommentissa mainitsemassani yksityisessä hoivakodissa lääkkeitä vähennetä. Tosin sitten ei myöskään sellaisia lääkkeitä anneta, joista kotona ollessa on ollut hyötyä. Ylensä kotona vanhusta hoitanut omainen tietää paremmin hänen tilanteensa kuin hoitopaikan lääkäri.

        Jostakin syystä esimerkiksi kolesterolilääkkeet on lopetettu, ja arvot ovatkin nyt huippulukemissa. Mutta ne kipulääkkeet ovat maailman tärkeimpiä! Saahan niillä vanhuksen nopeasti ja helposti vuodepotilaaksi, ja sitten onkin häntä helpompi "hoitaa".

        Kun elintärkeiden lääkkeiden käyttö lopetetaan ja vanhus tainnutetaan voimakkailla kipulääkkeillä, tarkoituksena on saada hänet nopeasti pois tästä maailmasta ja tietysti uusi hieman parempikuntoinen heti tilalle. Ja bisnes pyörii hyvin! Sehän tässä on tärkeintä.

        Olen seurannut monen vanhuksen tilannetta ja huomannut, että taloon tullessa virkeä ja kävelevä vanhus saatetaan 2 - 3 viikossa lääkkeitä lisäämällä vuodepotilaaksi. Ei dementia näin nopeasti etene, eikä kenenkään kunto muuten romahda muutamassa viikossa.


      • Omaisiahoitanut
        vanhuksiaeiarvosteta kirjoitti:

        Ei ainakaan aiemmassa kommentissa mainitsemassani yksityisessä hoivakodissa lääkkeitä vähennetä. Tosin sitten ei myöskään sellaisia lääkkeitä anneta, joista kotona ollessa on ollut hyötyä. Ylensä kotona vanhusta hoitanut omainen tietää paremmin hänen tilanteensa kuin hoitopaikan lääkäri.

        Jostakin syystä esimerkiksi kolesterolilääkkeet on lopetettu, ja arvot ovatkin nyt huippulukemissa. Mutta ne kipulääkkeet ovat maailman tärkeimpiä! Saahan niillä vanhuksen nopeasti ja helposti vuodepotilaaksi, ja sitten onkin häntä helpompi "hoitaa".

        Kun elintärkeiden lääkkeiden käyttö lopetetaan ja vanhus tainnutetaan voimakkailla kipulääkkeillä, tarkoituksena on saada hänet nopeasti pois tästä maailmasta ja tietysti uusi hieman parempikuntoinen heti tilalle. Ja bisnes pyörii hyvin! Sehän tässä on tärkeintä.

        Olen seurannut monen vanhuksen tilannetta ja huomannut, että taloon tullessa virkeä ja kävelevä vanhus saatetaan 2 - 3 viikossa lääkkeitä lisäämällä vuodepotilaaksi. Ei dementia näin nopeasti etene, eikä kenenkään kunto muuten romahda muutamassa viikossa.

        Mulle eräs hoitaja sanoi ettei kolesterolilääkkeistä ole hyötyä iäkkäämmille potilaille. Mun läheiselle niiden käyttö aiheutti selkävaivoja, liikkuminen huonontua jne.. Yks tuttava sanoi ett hänen läheiselle kolesterolilääkkeet aiheutti diabeteksen puhkeamisen.
        Miks ne syöttäis kipulääkkeitä turhaan ja ne ei turruta potilaan kuntoa. Parasetamolia kummempaa kipulääkettä ei vanhuksille pystytä antamaan. Eikä niitä anneta enempää kuin on aihetta.
        Rauhoittavaa lääkitystä olen itse joutunut käyttämään kotioloissa, koska hoidettavallani oli pahoja harhoja, oli agressiivinen käytökseltään ja öisin oli koko ajan lähdössä omaan kotiin. Oli sen verran fiksu lääkäri, joka määräsi tuon lääkkeen, ilman sitä en olisi pystynyt omaistani kotona hoitamaan. Jouduin valvomaan yöt ja päivälläkin piti hänen perään katsoa ettei lähtenyt omille teilleen. Lääkkeen aloittamisen jälkeen omaiseni nukkui yönsä hyvin ja minäkin pystyin nukkumaan yöni. Päivisin hän oli hyväntuulinen, ei enää raivonnut, eikä jatkuvat kuulo-ja näköharhat vaivannut häntä niin pahasti kuin aiemmin. Toinen lääkäri määräsi tuon lääkkeen sitten tauolle ja pari päivää menikin ok, mutt sitten alkoi taas se raivoaminen ja harhaisuus ja eikä nukkunut öitään. Mun oli pakko aloittaa uudestaan rauhoittavan käyttö. Tilanne parani muutaman päivän sisään. Kun hän pääsi hoivakotiin, niin kaikki muistilääkkeet lopetettiin pikkuhiljaa,rauhoittavat, kolesterolilääke myös ja ainoa nykyään käytettävä lääke on verenpainelääke. Kipulääkettä käyttävät vaan kun on tarvetta.
        Hoivakoti on muuten käsittääkseni potilaille joiden liikkuminen omin avuin on mennyt tai huonontunut muistisairauden myötä. Palvelukotipaikka on niille, jotka omin avuin vielä pystyvät liikkumaan.
        En tiedä millainen käytäntö on muissa hoivakodeissa, mutt omaisen hoivakoti on ollut hyvä ja hoitajat mukavia, työnsä hyvin tekeviä ammattilaisia. Lääkäritkin ovat olleet myös hyviä. Yks kanssani puhelimessa jutellut lääkäri kertoi lääkkeitten vähentämisestä ja syitä miks tietyt lääkkeet lopetettiin. Muistilääkkeet lopetettiin, koska sairauden ollessa pitkällä niistä ei ole enää hyötyä, pikemmin rasittavat turhaan vanhuksen elimistöä. Samasta syystä lopettivat kolesterolilääkkeenkin. Ehkä mun omaisella on vaan ollut tuuria, kun on päässyt hyvään hoivakotiin.


      • Kuolettava_ralli
        Omaisiahoitanut kirjoitti:

        Mulle eräs hoitaja sanoi ettei kolesterolilääkkeistä ole hyötyä iäkkäämmille potilaille. Mun läheiselle niiden käyttö aiheutti selkävaivoja, liikkuminen huonontua jne.. Yks tuttava sanoi ett hänen läheiselle kolesterolilääkkeet aiheutti diabeteksen puhkeamisen.
        Miks ne syöttäis kipulääkkeitä turhaan ja ne ei turruta potilaan kuntoa. Parasetamolia kummempaa kipulääkettä ei vanhuksille pystytä antamaan. Eikä niitä anneta enempää kuin on aihetta.
        Rauhoittavaa lääkitystä olen itse joutunut käyttämään kotioloissa, koska hoidettavallani oli pahoja harhoja, oli agressiivinen käytökseltään ja öisin oli koko ajan lähdössä omaan kotiin. Oli sen verran fiksu lääkäri, joka määräsi tuon lääkkeen, ilman sitä en olisi pystynyt omaistani kotona hoitamaan. Jouduin valvomaan yöt ja päivälläkin piti hänen perään katsoa ettei lähtenyt omille teilleen. Lääkkeen aloittamisen jälkeen omaiseni nukkui yönsä hyvin ja minäkin pystyin nukkumaan yöni. Päivisin hän oli hyväntuulinen, ei enää raivonnut, eikä jatkuvat kuulo-ja näköharhat vaivannut häntä niin pahasti kuin aiemmin. Toinen lääkäri määräsi tuon lääkkeen sitten tauolle ja pari päivää menikin ok, mutt sitten alkoi taas se raivoaminen ja harhaisuus ja eikä nukkunut öitään. Mun oli pakko aloittaa uudestaan rauhoittavan käyttö. Tilanne parani muutaman päivän sisään. Kun hän pääsi hoivakotiin, niin kaikki muistilääkkeet lopetettiin pikkuhiljaa,rauhoittavat, kolesterolilääke myös ja ainoa nykyään käytettävä lääke on verenpainelääke. Kipulääkettä käyttävät vaan kun on tarvetta.
        Hoivakoti on muuten käsittääkseni potilaille joiden liikkuminen omin avuin on mennyt tai huonontunut muistisairauden myötä. Palvelukotipaikka on niille, jotka omin avuin vielä pystyvät liikkumaan.
        En tiedä millainen käytäntö on muissa hoivakodeissa, mutt omaisen hoivakoti on ollut hyvä ja hoitajat mukavia, työnsä hyvin tekeviä ammattilaisia. Lääkäritkin ovat olleet myös hyviä. Yks kanssani puhelimessa jutellut lääkäri kertoi lääkkeitten vähentämisestä ja syitä miks tietyt lääkkeet lopetettiin. Muistilääkkeet lopetettiin, koska sairauden ollessa pitkällä niistä ei ole enää hyötyä, pikemmin rasittavat turhaan vanhuksen elimistöä. Samasta syystä lopettivat kolesterolilääkkeenkin. Ehkä mun omaisella on vaan ollut tuuria, kun on päässyt hyvään hoivakotiin.

        Kun lääkärit päättävät poistaa lääkkeitä kertomalla, ettei niistä ole mitään hyötyä, voisivat samalla vaikkapa ohimennen mainita, kuinka paljon niistä itse asiassa on ollut haittaa. Ulkomaisista lähteistä haittojakin kiinnostunut toki saa selviteltyä. Toinen tapa on kirjata potilaan vointia, mikä tarkalle havainnoijalle onnistuukin. Jo se että meillä kerrotaan olevan ns muistilääkkeitä on suuren luokan huijausta, koska tuollainen nimittely viittaa siihen, että ko lääkkeillä muisti todellakin paranisi. Vaikka lääkkeen alkamisen jälkeen muistipisteet alenisivat kiihtyvällä tahdilla, ja muu oirehdinta lisääntyisi samassa suhteessa, lääkettä jatketaan yhä suuremmilla annoksilla. Samalla mediassa viestitetään, että muistilääkkeiden ottoa aikaistamalla asiaintilaan saataisiin enemmän korjausta. Vaiko enemmän sekaannusta?

        Mitä tapahtuu, kun lääke otetaan käyttöön. Seurauksia vähätellään, kerrotaan niiden johtuvan muista seikoista, kuten taudin poikkeuksellisesta etenemisestä tai vanhuuden tuomista luonnollisista seurauksista tai, että joka tapauksessa ilman lääkitystä haitat olisivat olleet vielä pahemmat. Faktat eivät miellytä, niiden paranneltu versio sitäkin enemmän ja satuttaakin vähemmän. Kuplassa edetään niin kauan kuin tuo suinkin on mahdollista, ja muistisairaiden kohdalla näyttäisi olevan.

        Kolesterolilääkkeitä ja niiden yhteyttä sairastumisiin, myös muistisairauksiin on puitu jo pitkään. Lääkärit jakaantuvat samanmielisiin, hieman eri mieltä ja täysin eri mieltä oleviin. Jos lääkkeellistä hoitoa saavat olisivat vain kolesterolilääkkeensä varassa, jotain viitteitä niin käyttäjistä kuin lääkkeestäkin olisi mahdollista saada, mutta kun sekakäyttö lääkkeissäkin on tavattoman yleistä. Lopputulos ei ole kenenkään arvattavissa ja voi olla mitä hyvänsä. Niinpä selittelytkin ovat, mitä hyvänsä.

        Vanhuksilla on paljon lääkkeitä, joita he eivät tarvitsisi. Tästä lääkäritkin alkavat jo olla yhtä mieltä. Mutta, mutta, kun niissä on niin paljon kiinni, muuta. Arvovaltaa, rahaa ja uskomusta, eikä tiedettä juuri nimeksikään. Mitä tämän sopan alta pelätään paljastuvan, on juuri se tieteellinen, jota nyt niin kovin paetaan.


    • vageis

      Suomessa vangeilla on paljon paremmat oltavat. Miksi?

    • SipiläOMISTAAsuomen

      Hyvinvointisuomesta puhuu hallitus joka voi hyvin kun kerää kaikilta käyhiltä rahat itselleen, he voivat hyvin. Muut eivät.

      • Pitäisiajatellamuitakin

        Vanhuksilla menee taloudellisesti paremmin kuin nuoremmilla joilta rahat kerätään. Eläkkeensaaja voi saada asumistukea eläketulojen mukaan vaikka vanhuksella on lisänä pääomatuloja joita ei huomioida tulona. Mitä varten nuoremmilla maksatetaan vanhuksien omistusasuntojen vastikkeita vaikka asumistukea saavilla vanhuksilla on maat ja mannut ja muut osakkeet joista saatavilla tuloillaan voisivat omaa elämistään kustantaa eläkkeensä lisänä. Vanhukselta voisi myös odottaa omaisuuden realisointia elämiseensä kun varallisuutta kerran on mistä ottaa. Ei siinä viimeistä suupalaa vietäisi niin kuin nuoremmilta maksajasukupolvilta nyt viedään jo yltäkylläisille vanhuksille.


      • Puurotvellitsekaisin

        Jos joillakin tuntemillasi vanhuksilla, iäkkäillä seniorikansalaisilla "menee taloudellisesti paremmin" sekä on "maat ja mannut ja muut osakkeet" niin kaikilla heillä(kään) ei ole. Heissä on varallisesti kaikenlaisia ja -tasoisia aivan kuten kaiken muun ikäisissä ihmisissäkin.

        Asumis- eikä mitään muitakaan tukia saa, jos on omaisuutta joten voisitko ottaa asioista selvää - ensin - ennen kuin ajattelet muitten puolesta. Se on turhaa jos eivät edes tiedot riitä taidoista puhumattakaan.


      • Vanhahoitaja
        Puurotvellitsekaisin kirjoitti:

        Jos joillakin tuntemillasi vanhuksilla, iäkkäillä seniorikansalaisilla "menee taloudellisesti paremmin" sekä on "maat ja mannut ja muut osakkeet" niin kaikilla heillä(kään) ei ole. Heissä on varallisesti kaikenlaisia ja -tasoisia aivan kuten kaiken muun ikäisissä ihmisissäkin.

        Asumis- eikä mitään muitakaan tukia saa, jos on omaisuutta joten voisitko ottaa asioista selvää - ensin - ennen kuin ajattelet muitten puolesta. Se on turhaa jos eivät edes tiedot riitä taidoista puhumattakaan.

        Kelan laskureilla voi kokeilla. Laittaa vaikka eläke tai leskeneläke ja pääomatuloja ja asuminen omassa osakkeessa tai omakotitalossa niin asumistukea tulee.

        Kaikissa tapauksissa vanhuksilla on paremmat taloudelliset olot nuorempiin verraten. Vanhukset eivät enää tarvitse tehdä hankintoja, ruoka ja lämpö riittää. Eihän vanhukset enää jaksakaan hyvä kun ruokansa ja siivouksensa hoitavat valittamatta. Vanhukset osaavat höynäyttämisen taidon jos joku on häynäytettävissä, ns. vanhuskortin.


      • Erilainennäkemys

        Kyllä "höynäytyksistä" huolehtivat nuoremmat sukupolvet mennen tullen. Iäkkäät jäävät vissin varmasti toisiksi tai kolmansiksi.


    • Konkreettisesti

      Miten monta lannoissaan päivät makaavaa vanhusta aloittaja on nähnyt ja tavoittanut? Ihan itse, omin silmin, nenin ym. aistein. Siis jos ne toimivat. Aloituksen perusteella ei toimi mikään muu kuin tauti nimeltänsä luulosairaus.

      • Enolepitänyt

        Kotihoitoon voi tulla ihan itse kokemaan kyseisen ilmiön henkilöön itseensä ja asumisympäristöön lisäksi. Ei todellakaan jää epäselväksi!


      • Selvitäoikeaanpaikkaan

        No mutta kotonaanhan saa jokainen olla ihan niin kuin lystää. Jos haluaa maata lannoissaan niin kuka sille minkä mahtaa. Jos ei halua, niin sitten pitää pyrkiä tilanteesta pois, 'ulos', tekemään aiheelle jotain, parantelemaan olojaan ...

        Miksi ihmiset eivät hoida omia asioitaan kuntoon ennen kuin on liian myöhäistä? Aikanaan, kun vielä jaksavat ja käsittävät. Jos käsittävät, edes omiaan ...


      • URPOOOT
        Selvitäoikeaanpaikkaan kirjoitti:

        No mutta kotonaanhan saa jokainen olla ihan niin kuin lystää. Jos haluaa maata lannoissaan niin kuka sille minkä mahtaa. Jos ei halua, niin sitten pitää pyrkiä tilanteesta pois, 'ulos', tekemään aiheelle jotain, parantelemaan olojaan ...

        Miksi ihmiset eivät hoida omia asioitaan kuntoon ennen kuin on liian myöhäistä? Aikanaan, kun vielä jaksavat ja käsittävät. Jos käsittävät, edes omiaan ...

        MIksi ihmeessä sinä olet noin tyhmä?????????????????


      • Varsinainenvatipää

        Miten se minusta tyhmän tekee jos sinä et ymmärrä?


    • MuuttakaJoUskokaaMinua

      Tämän tulevaisuuden takia siis kannattaa maksaa suomessa veroja? Onneksi olen muuttamassa ulkomaille pois tästä "hyvinvointivaltiosta"...en näes halua kuolla kusisiin vaippoihin epäpätevien mustanaamojen hoivissa...

      • Tervemenoaeikätakastuloa

        Älä sitten vain tule takaisin kun totuus levähtää silmiesi eteen. Jos se nyt voi olla mahdollista tuolla järjen juoksutuksella.


    • hyvinvointiulkomaille

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe