Niin hukassa

Aroduki

Reilun 13vuoden suhde takana josta naimisissa reilu 10vuotta. Lapsia meillä 2, molemmat vielä alle 10-vuotiaita. Olen itse se joka päätti erosta. Se vain tuntui oikealle(ei hyvälle) tässä tilanteessa. Minä olen se joka on puolisoaan kohtaan tehnyt enemmän virheitä kuin hän. Kumpikaan meistä ei silti syytön ole tähän tilanteeseen. Tilanne kuitenkin ahdistaa minua suunnaattomasti. Tiedän että välitän puolisostani, mutta kun se välittäminen ei taida riittää. Meillä on yhteinen talo jonka olemme ostaneet muutama vuosi takaperin. En ole koskaan tuntenut sitä täysin kodikseni, mutta olen siinä tykännyt olla. Nyt kun näitä asioita on pyöritellyt niin kovin paljon mielessä, huomaan saavani itkukohtauksen jo pelkästä halkopinosta. Talo oli puolisoni unelma ja en halua olla se kus*pää joka tämän unelman puolisolta pois vie. Olen niin hukassa. Osa minusta sanoo että yritä nyt vaan jaksaa, maksa vielä muutama vuosi velkaa jotta puolison olisi mahdollista jäädä taloon asumaan. En tahdo puolisoltani erossa mitään muuta kuin että auttaisi takuuvuokran ja vuokran maksussa sekä mahdollisissa pienissä hankinnoissa. Talosta en siis tahdo mitään. Elatusmaksujakaan en ole vailla, koska uskon että kun lapsille tulisi jotain hankintaa niin puolisoni niihin osallistuisi samalla tavalla kuin minäkin. Tähän asti minä olen pääsääntöisesti huolehtinut lapsille kaiken tarpeellisen. Mikä estää minua lähtemästä, mikä minua tässä pidättelee? Puolisoni halusi alunperin eron, kirjoitti sen minulle. Kun sitten paperit hain ja ne allekirjoitettiin niin seuraavana aamuna ei halunnutkaan asian kanssa kiirehtiä. Minä kuitenkin vein paperit eteenpäin. Tätä soutaamista ja huopaamista on ollut niin paljon ja niin monta vuotta. Puolisoni ei ole luottanut minuun 9vuoteen, se selvisi minulle aivan vasta. Minä en ole ollut onnellinen moneen vuoteen. Olemme kasvaneet erillemme, minä olen kyllästynyt. Aikoinaan menimme aivan vääristä syistä naimisiin, minä puolisoni sukulaisten painostamana ja puolisoni kun minä halusin. Voiko tämä kaikki vielä kääntyä hyväksi vai onko tämä nyt lopun edellä?

9

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaston

      Harvemmin ero on tilanne, jossa kaikki asiat suhteessa olisi vain huonosti. Itsellänikin on tilanne, josta asiantuntijakin on todennut että täytyy valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta se vähemmän huono.
      Raha-asiat ja tunneasiat kannattaa pitää erillään. Hienosti välität puolisosi mahdollisuudesta taloon, mutta huolehdi myös siitä, että saat sen mikä sinulle kuuluu.

    • 98uoij

      Vaikka nyt tuntuukin, että olet valmis luopumaan erossa talosta ja omaisuudesta isolta osin, niin kannattaa muistaa, että jossain vaiheessa puolisosi luultavimmin ottaa uuden ihmisen elämäänsä ja silloin viimeistään pelin säännöt muuttuvat siitä mitä kuvittelet niiden nyt olevan. Eli älä anna liikaa periksi mahdollisessa osituksessa, vaan pyri tasajakoon yhteisymmärryksessä. Jos olet oikealla asialla, niin se koituu myös lasten turvaksi jatkon kannalta, vaikka siltä ei nyt välttämättä tunnukaan.

    • Aroduki

      Sisällä käy sellainen tunne myrsky paska että tuntuu romahtavansa milloin vain. Ensin kaikki tuntuu selvälle, otan ja lähden lapsien kanssa. Toisena hetkenä miten voisin lähteä. Tunne sidettä puolisoon ei juurikaan ole, välitän hänestä todellakin mutta kun tuntuu että kaikki muu on mennyttä. Välitän hänestä lasten vanhempana ja olihan hän minun ensimmäinen aito rakkauteni. Hän kuitenkin todistaa puheillaan sen että on ollut jo monta vuotta yhdessä pelkkien lapsien vuoksi. Minun tekemieni virheiden vuoksi olisi luopunut jo aikoja sitten ellei lapsia olisi ollut. Syyllisti ensin minua siitä että ostettiin talo jossa asuttu muutama vuosi ja nyt ajattelen/haluan erota. Hän kuitenkin todisti että hänkin on sortunut tähän. Ostanut talon vaikka on minun kanssa vain lasten vuoksi. Miksi tämä ei vain voi olla niin helppoa? Syyllistän itseäni, olen huono ihminen, puoliso ja vanhempi kun rikon perheen jossa kaikki kuitenkin on melko hyvin. Väkivaltaa, alkoholin tms käyttöä ei ole. Pitäisikö minun vaan jaksaa jatkaa niin kauan että lapset ovat valmiita maailmalle ja asuntolaina melkein kuitattu pois. Sitä on niin hukassa, eikä ole kelle puhua. Ei ole ihmistä joka olisi samassa tilanteessa nyt tai ollut joskus. Voimat on niin loppu.

      • ppppppppppppppppppppppp

        Menkää pariterapiaan. Sinne ei ole pakko mennä "liittoahan perkele jatketaan"-asenteella, vaan voi lähteä ajatuksella, että mietitään mikä on tilanne, miten siihen on tultu ja mitä kumpikin haluaa jatkolta. Erotakin voi sopuisammin, kun asioista on keskusteltu rakentavasti ja välissä on ulkopuolinen erotuomari.


    • Aikajana

      Ehkä kyseessä suru, joka pitää vain surra. Unelmat joita oli eivät toteutuneetkaan. Se on vain nieltävä ja välillä itkettävä. Aika on kai se lääke.

    • Hei Aroduki


      Saitkin jo vastauksia, jossa kannustetiin pariterapiaan. Mitä ajattelet siitä? Kertomuksestasi tuli mieleeni, että yli 10 vuoden suhteessanne on ollut varmasti paljon asioita, joita olisi hyvä päivittää nykyhetkeen. Tietyllä tavalla naimisiinmenon prosessikin vaikuttaa sinusta nyt siltä, että mietit onko kyse ollut vapaasta valinnasta sitoutua yhteen? Jospa miettisitte, mitä tämä sitoutuminen nyt voisi olla? Mitä tarkoittavat erillisyys ja läheisyys? Ovatko toisen unelmat myös toiselle mahdollisia? Mikä teitä yhdistää, mikä erottaa? Onko se, mikä on yhteistä, vahvempaa kuin ero? Mitä tarvitsette toisiltanne ja mitä olette valmiit antamaan? Missä taas on raja, jota ei tahdo ylittää? Yms.
      Joskus tällainen perinpohjainen, syviin kysymyksiin paneutuminen saattaa terveellä tavalla johtaakin uuteen läheisyyteen, jossa sitoudutaan ihan eri tavalla liittoon kuin ennen. Joillakin se taas johtaa siihen, että todetaan, että liittoa ei kannata jatkaa. Lopputulosta tuskin tietää etukäteen, ennen keskusteluprosessia.

      Toivon teille viisautta ja tukea asian läpi käymiseen


      Merja, diakoni

    • Aroduki

      Puolisoni ei ole valmis pariterapiaan, hänestä se on aivan turhaa. Hänellä kaikki on hyvin, vikahan on siis hänen mielestä vain minussa. Mutta itseni mielestä parisuhteessa ei olla yksin, kyllä kaikkeen tarvitaan kaksi. Itse olen käynyt erikoissairaanhoitajan jutulla muiden asioiden tiimoilta ja se on minusta vahvuus että osaa hakea apua kun itse on hukassa. Olen varannut ajan kriisikeskukselta ja olenkin sinne menossa juttelemaan tästä tilanteesta. Eilen taas pitkän aikaa juteltiin erosta ja sen tuomista uusista asioista. Alkoi ahdistaa koko ajatus. Aamulla taas fiilis oli toinen kun puoliso sanoi jotain sellaista mikä loukkasi. Välillä tunnen puolisoani kohtaan jotain ja taas toisena hetkenä hänen sanottua tai tehtyä jotain typerää ajattelen miksi hänen kanssaan edes olen. Eilen sitten nämä ajatukset erosta, erillään olosta ja yhdessä olosta yms saivat minut kyyneliin. Sitä on niin hukassa. Onneksi kuitenkin keskustelemme asioista, riitelemättä. Se helpottaa ainakin välillä. Tahtoisin vain tarjota lapsille ehyen perheen niin kauna kuin he kotona asuvat.

      • melkotuttuaosin

        Aika tunnistettavia nuo ajatuksesi ovat eroa pohtiville/eroaville. Lasten takia moni varmasti yrittää pitää suhdetta kasassa, niin minäkin yritin. Ennenpitkää siihen kuitenkin hiipii myös läheisyyden kaipuu ja tarve jonkun aikuisen lähelle tai jostain muusta syystä tulee niin paha olla ettei voi jatkaa. Valitettavasti ihminen harvoin pystyy sellaiseen tunteettomaan elämään.
        Terapiasta on monelle apua. Valitettavasti omassa suhteessani ei ollut ja sekös minua myös prosenttilukuihin tuijottavana ihmisenä harmittaa. Hammasta purren yritän pitää sopuisat välit ja lasten vuoksi välit eronkin jälkeen oltava kunnossa. Terapiasta on kuitenkin ollut valtavasti hyötyä siinä, että tietää ne omat heikot kohtansa ja puutteensa parisuhteen kannalta ja toisaalta tuntee itseään niin että tietää mitä itse tarvitsee suhteessa. Suosittelen terapiaa vaikka yksinkin.


    • aulikkiK

      Noinhan se vallan useinkin on, ettei toinen näe liitossa ihmeemmin vikaa, tai näkee sitä vain puolisossa. Näistä jommastakummasta vaihtoehdosta voi päätellä, ettei liitto toimi ollenkaan. Miten se voisi toimia, jos toinen ei ymmärrä omaa osuuttaan suhteessa? Normaali ihminen ymmärtää, ettei puoliso voi hyvin, jos hän niin sanoo, ehdottaa terapiaa yms.

      Jos tai kun teillä on yhteisesti hankittu talo, niin sinun suorastaan kuuluu haluta siitä puolia. Tai ainakin paljon enemmän kuin takuuvuokra. Ja alaikäisille lapsille lasketaan myös elatusmaksut, eikä oleteta ja uskota, että toinen vain hoitaa. Aika tuhoisaa ajattelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe