Mitä teidän perhe odotti päiväkotivuosilta?

Suves70

Kun lapsesi aloitti tai aloittaa päiväkotivuodet, mitä sinä odotit varhaiskasvatukselta? Millaista tukea perheesi arki tarvitsi/tarvitsee lasten ollessa pieniä. Voisiko päiväkoti olla perheen apuna muulloinkin kuin juuri niinä tunteina kun lapsi on hoidossa? Olisiko helpompi pyytää apua tutun päiväkodin kautta perheen arkeen kuin sosiaalihuollosta?

Kirjoita minulle vapaasti ajatuksiasi. Olen kiinnostunut aiheesta tutkimukseni vuoksi. Haluan nostaa esille vanhempien ajatuksia varhaiskasvatuksen nykypäivästä. Haluan kuulla vastaako palvelun tarjoajan tapa toimia ja palvelun ostajan intressejä? Voisiko mielestäsi jotain muuttaa tai kehittää?

18

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suves70

      Pyydän anteeksi kirjoitusvirhettä. En saanut enää korjattua. -> Haluan kuulla vastaako palvelun tarjoajan tapa toimia palvelun ostajan intressejä? Näin oli tarkoitus ilmaista asia. Vastauksenne olisivat minulle todella tärkeitä. Näin pääsemme myös mielipiteellämme vaikuttamaan siihen mihin suuntaa varhaiskasvatuksen palveluita tulisi suunnata. Kiitos!

      • tutkittutieto

        Täältä sivulta (www.pekkatuominen.com) aukeaa todella mielenkiintoinen linkki tutkimukseen, josta ilmenee miten päiväkoteihin tehdyt leikkaukset ovat heikentäneet palvelua ja jopa lisänneet vaaratilanteita. En yhtään ihmettele että palvelukokemuksiinkin on tullut lisää ikäviä kokemuksia. Toivottavasti tilanne korjataan!


    • silmälasi-isi

      Päiväkodin kautta olisi voinut olla tarjolla luotettava lastenhoitaja virka-ajan ulkopuolelle. Kun joskus tarvitsee apua kotonakin, reissutyö tms. kuvioiden vuoksi.

      • ooppooo

        Minä en odottanut mitään muuta kuin että lapsesta pidetään huolta. Minä en maksa kuin muutaman satasen päivähoidosta koska se on kunnallinen niin olen kiitollinen siitä miten se nyt on. Aika laitosmaista ja rytmitettyä päivä siellä on mutta suuressa joukossa ei muuta mahdollisuutta ilmeisesti ole. Paljon aikaa menee ruokailuun ja jonottamiseen. Olen ottanut mallia hoitajien tavasta puhua lapsille ja olen saanut apua kasvatusasioissa. Mietin että varhaiskasvatus ilmenee parhaiten jos leikkiessä aikuinen keksii rakentavia leikkejä ja kertoilee samalla esim. Luonnosta tai yhteiskunnasta jne. Kysymyksissä ja ihmetyksissä


      • ählämisählämi
        ooppooo kirjoitti:

        Minä en odottanut mitään muuta kuin että lapsesta pidetään huolta. Minä en maksa kuin muutaman satasen päivähoidosta koska se on kunnallinen niin olen kiitollinen siitä miten se nyt on. Aika laitosmaista ja rytmitettyä päivä siellä on mutta suuressa joukossa ei muuta mahdollisuutta ilmeisesti ole. Paljon aikaa menee ruokailuun ja jonottamiseen. Olen ottanut mallia hoitajien tavasta puhua lapsille ja olen saanut apua kasvatusasioissa. Mietin että varhaiskasvatus ilmenee parhaiten jos leikkiessä aikuinen keksii rakentavia leikkejä ja kertoilee samalla esim. Luonnosta tai yhteiskunnasta jne. Kysymyksissä ja ihmetyksissä

        "ei muuta mahdollisuutta ilmeisesti ole"
        On. paljonkin. Ne jotka väittävät, ettei ole, ovat joko työhönsä kyllästyneitä tai väsyneitä tai muuten vaan heiltä puuttuu ajatus siitä, miten työtä voisi kehittää.
        Monissa paikoissa on pyritty pois laitosmaisuudesta ja siihen on pystytty! Nykypäivän jättipäiväkodit tekevät tästä vaikeaa...
        Jonottaminen. Mitä ajanhukkaa...


    • kaikenlaisia

      Tutkimus? Minne teet? Kuka olet?
      Aloitettaisiinko vaikka noilla?

      • Suves70

        Olen kandi vaiheessa oleva yhteiskuntatieteen opiskelija. Teen siis pakollista kandintyötäni. Kenenkään ei tarvitse vastata omalla nimellään, enkä toivo sen kummempaa kuin kysyin. Ei siis hätää, en aijo ketään sen enempää ahdistella :). Vastaa ken tahtoo.


      • hutkiMitäHutkit
        Suves70 kirjoitti:

        Olen kandi vaiheessa oleva yhteiskuntatieteen opiskelija. Teen siis pakollista kandintyötäni. Kenenkään ei tarvitse vastata omalla nimellään, enkä toivo sen kummempaa kuin kysyin. Ei siis hätää, en aijo ketään sen enempää ahdistella :). Vastaa ken tahtoo.

        No kyllähän tutkija ilmoittaa henkilöllisyytensä. Jäikö parit kurssit käymättä ja siksi noin ulkona?


      • pkjtjkj

        Ei ole oikea tutkija. Tämmönen tyyppi kyselee monella muullakin palstalla.


    • Outoäiti

      Kun esikoisemme aloitti päivähoidossa, odotin luotettavaa hoitoa, missä lapsi viihtyy viisi päivää viikossa klo 8-16 välisen ajan. Mutta päivähoito vaati myös vanhemmilta paljon, oli monenlaista menoa ja toimintaa, mihin piti muistaa omat jutut mukaan. Välillä tuntui, että päivähoito kuormittaa liikaa vanhempia, koska siinä on oltava niin aktiivisesti mukana. Myös vanhempien panosta erilaisten tapahtumien järjestelyissä toivottiin.

      Silloin kun käyn työssä, en odota päivähoidolta tai koululta muuta kuin luotettavaa huolenpitoa lapsistani. Työpäivän jälkeen en kaipaa kiirettä, vain yhdessäoloa lasten kanssa. Ei kiitos ylimääräisille vanhempainvarteille tai askarteluiltoihin osallistumisille.

      • Myösäiti

        Miten päiväkoti pakottaa sinut mukaan askarteluiltoihin tms?
        En ole ennen kuullut että ne on pakollisia :(

        Vanhempain vartissa puhutaan sinun lapsista, mutta jos et ole niistä yhtään kiinnostunut niin voisitko laittaa niihin esim miehesi tai äitisi?

        Yleensä vanhempainilloista puuttuu ne joille olisi niistä suurin hyöty...


    • pkjyfgyfhc

      Tuttavaperhe toivoi vain yhtä asiaa.
      Ettei heidän lastaan edes eläkkeelle jääneenä sijaisena tulisi hetkeksikään hoitamaan se
      yksi hoitaja. Se joka kyseli karaokebaarin ulkopuolella Malmilla tupakalle tulleelta mieheltä: "Haluatko nuolla pillua? Oon mä antanut mun pojankin nuolla..."
      Onneksi olkoon vain pääkaupunkiseudun vanhemmat. Tämä nainen hoiti vuosikymmenet teidän lapsia ne.
      Luulin tätä ensin jonkinlaiseksi ärsytyspuheeksi, mutta mitä tapahtuikaan
      kursille osallistuneiden lastenhoitajien risteilyllä!
      Osa porukasta kertoi, että nainen oli käynyt
      kysymässä laivalla saman kysymyksen joltain nuorelta pojalta. Kertojat olivat ihan samaa
      limaniljaskaa kuin se nainenkin.Selittelivät asiaa parhain päin.
      Tällä oli työkaveri samasta päiväkodista ja kyllä oli kova muija huomauttelemaan ja ja
      kalkattamaan muiden asioista, mutta tässä kohtaa se oli hiljaa. Tai puolusti, että ei ollut
      kuullut työkaverinsa sanovan tällaista.

      Kurssilla nämä sanoivat olevansa töissä Helsingin kaupungilla, läntisen sosiaalikeskuksen alueella.
      Kiitoksena hyvin tehdystä työstä, pari näistä on jo eläkkeellä.
      Vuosikymmeniä on kysellyt.

    • hyvä.kurssi

      Odotin varhaiskasvatukselta:
      Hyvää hoitajaa, jolla ainakin omien puheiden mukaan on vakituinen työpaikka kaupungilla.

      Joka lampsii mustissa sääreen asti ulottuvissa
      saappaissa. Puhuu Jane Doesta, poliiseista ja
      insestitapauksesta leikkipuistossa, jossa hän oli hetken harjoittelemassa. Ensin hän luki
      Ilta-Sanomien jutun kyseisestä leikkipuistosta ja soitti sinne heti itselleen
      harjoittelupaikan.

      Puhuu puhelimessa kailottaen kaikille Thaimaan matkan tilaamisesta.
      Tuo sen jälkeen matkalta kuvia miehistä, jotka on pukeutuneet prostituoiduiksi.
      Transu makaa sängyssä miehen vieressä, istuu miehen sylissä ja tämän hoitajan sylissä myös. On heidän yksityisoppaansa Thaimaassa.

      Tämä hyvä hoitaja esittelee kaupungin maksamalla lastenhoitajien täydennyskoulutuksessa kiertokirjeen pohjaa, jonka valehtelee löytäneensä netistä.
      "Olen yrittänyt soittaa sinulle ainakin...
      Olen ollut ... 10 vuotta töissä.
      Ei auta itku, ei ...kiristys."
      Tähän kirjeeseen laitetaan sanontoja aikaisemmista kyselyistä. Kyselyjen vastaukset on huumeiden tuottaja kertonut
      etukäteen. Nyt niitä pitää vain ujutella keskustelun lomaan sopivina annoksina.

      =kysely koulussa murrosikäisille. Kulkemista
      kesälomareissuilla siellä missä vastanneet nuoretkin. Yllättäviä tapaamisia kyselyn tehneiden kanssa. "Pastillien" tarjoamista.
      Neuvoja, mitä uusiin kyselyihin kannattaa vastata.
      Kurssilaiset lähtevät Tallinnan reissulle.
      Nahkasaapas viettää aikaansa hytissä kolmen miehen kanssa. Tulee kotiin ja kertoo
      rehellisesti miehelleen, että on kuulemma ollut huonoilla teillä.
      Omien puheidensa mukaan tämän mies menee ja ajaa autonsa junan alle. Junan reitin ja kellonajan ja kohdan hän kertoo tarkasti.
      Soittaa myös johonki radio- ohjelmaan ja
      puhuu ihaillen itsemurhan tehneistä.

      Parin viikon päästä istuu taas laitettuna kurssilla ja kertoo kaikille, millaisen miehen hän toivoo nyt löytävänsä. Pyytää muilta neuvoja miehen etsintään.

      Hienoa, että kaupunki maksaa tällaiset kurssit Omniassa. Tämä on varmasti hyvä hoitaja.

      • kivikasa.parvekkeella

        Voisiko tämän varhaiskasvattajan palkata pitämään luentoja murrosikäisille?
        Kun sillä kävi kämmi sen miehensä itsemurhan kanssa ja siltä ei saatukaan henkivakuutusrahoja.


    • juo.vettä.kurssi

      Olisko sulla lähettää kyselyä
      "Työtä seksuaalirikoksia vastaan".
      Nuolijan työkaveri sanoi risteilyn jälkeen, että se on työtä seksuaalirikoksia vastaan.

      Tai tekaise lisää näitä tutkimuksia.
      Peltolantie Vantaalla neuvoo ja kustantaa.
      Niemi& Niemi& Savioja- Tampereen yliopisto.

    • mökillä.keinussa

      Päiväkodin opettajat kyllä neuvoivat, että ota se kaksiosainen nimi. Kauniaisista.
      Se "Suljetut sukunimet."

      Pohjolan-Perä &Vasta-Vuorinen

      • päiväkodinjohtaja

        Juha-Matti Sillanpäällä ei taas ollut munaa selvittää asiaa yhteistyössä lapsen toise vanhemman ja huoltajan, isän kanssa; pistäessään päiväkotiharjoittelijan asialle antamaan isälle perusteettoman porttikiellon saapua päiväkodin porttien sisäpuolelle isän hakiessa omaa lastaan päiväkodista huoltajana; edellä mainitun Raision kaupungin perusteettoman menettelyn, päiväkoti porttikiellon on aluehallintovirasto todennut päätöksessään lainvastaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe