Kamuttaja.Wanha + muut asiakirjoittajat.

Tuohon Aku Korhoseen en ottanut kuin pari kertaa kantaa, koska minulla ei ole siitä mitään tietoa.
Sinulla oli siitä vahva tietopohja.

Et arvaakaan miten paljon se minua kiinnosti tietyistä syistä.
Tämä teatteritouhu jota Akukin on ollut käynnistämässä (joka minulle nyt selvisi) viistää aika läheltä.
Siltä pohjalta juontaa minunkin teatteriharrastus alkujaan.

Lieksassa on ollut muitakin ulkopaikkakuntalaisia teatteri piirissä.
Arvaan jonkun saavan sätkyn kun lukee, mutta tosiasiat ei siitä muutu.

Pari nimeä.
Aikoinaan oli lupaava näyttelijä Aamu Valo Karlsson, arkityö oli autonkuljettaja, mutta sota vei hänet.

Toinen tunnetumpi oli Aarne Orjatsalo.
Hän oli vähän aikaa, mutta antoi suuntaaja linjaa sen ajan teatteritoiminnalle Pielisjärvellä.
Tunsin aikoinaan hyvin hänen lapsenlapsensa Jotaarkka Pennasen, ja olemme aikoinaan istuneet yhdessä iltaa.
Hän tietää paljon ukkinsa toimista, sellaistakin jota ei viralliseen asuun ole laittanut.
Jos joskus saa aikaiseksi hänen elämänkertansa, siihen tulee tämäkin Pielisjärven koukkaus.

Wanhalieksalainen epäilit ettei aihe kirjoittajia kiinnostanut.
Oli tuossa aika monta kirjoitusta, mutta lukijoita näkyy kiinnostaneet aivan valtavasti.

Jatka vain tyylilläsi, se on todella hyvä.
Muutkin asialliset laittakaa aloituksia rohkeasti.

Minun osallistuminen tulee vielä viikkoja olemaan aika vähäistä, kun tuo toipuminen käy aika hitaasti.
Leikkely oli suurta ja minä en ole enää parikymppinen, muuta kuin ehkä mieleltäni ;-))

155

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruskisoldat

      Mutta Lieksasta lähteneistä näytteliöistä tunnetuin lienee Eila Pehkonen.Paranemisia Kamuttajalle!

      • Paranemista vaan täältäkin, olin itsekin toipilaana ison operaation jälkeen. Eila Pehkoseen on pieni yhteys, sanotaan nyt asumisen kautta.


      • rotestimökinpoika kirjoitti:

        Paranemista vaan täältäkin, olin itsekin toipilaana ison operaation jälkeen. Eila Pehkoseen on pieni yhteys, sanotaan nyt asumisen kautta.

        Kiitoksia toivotuksista.


      • Kiitos ruskisoldat toivotuksista.


    • hissanmaikk

      Nyt vetää uutta satua voi ihme

    • teatteri.kärpänen

      Mielenkiintoisia nimiä totta tosiaan ja uutta tietoa kamuttajalta ja ruskisoldatilta.

    • ykäökkönen

      Orjatsalo oli parhaimmillaan tuolla Petroskoin teatterissa kuin näytteli kommunistiseen oppiin uskoutunutta taiteilijaa. Kun ei ollut hyvä vaikeassa osassaan niin ura päättyi. Mutta miten?

      • lommottaja

        Odotan että kamu kertoo lisää hänen elämästään kun taitaa tietää tarkemmin


      • ei.tarvitse
        lommottaja kirjoitti:

        Odotan että kamu kertoo lisää hänen elämästään kun taitaa tietää tarkemmin

        Siis kenen elämästä hänen pitäisi kertoa?


    • nytPomppasi

      Katsoin wigibediasta molemmat kamtjan mainitsemat karssonia ei ole olemassa ja orjatsaloo ei ole ikinä asunut lieksassa

      • lkkkj

        Pompi mäkeen täältä


    • Nimimerkki nytPomppasi ei niele jokaisessa ketjussa kokemistaan häviöistä johtuvaa katkeruuttaan. Lapsellisilla kommenteillaan hän yrittää vielä räpiköidä mukana, mutta uppoaa vain vieläkin syvemmälle suohon. On todella surullista jos hän itse uskoo ketjussa kirjoittamiin tarinoihinsa. Niistä päätellen hän on kouluja käymätön keskenkasvuinen teini, jonka aikuisuus on vielä kaukana. Toivottavasti sekin aika hänelle tulee, vaikka sitä vahvasti epäilen.

      Palstahäirikön uskottavuus katosi viimeistään Aku Korhosta koskevassa aloituksessa. Siinä ketjussa hän roikkui kirjoittajien kimpussa kuin takiainen häiriten asiallista keskustelua ala-arvoisilla viisasteluillaan. Mikään hänen kirjoittamansa tieto ei siinäkään ketjussa pitänyt paikkaansa.

      Hän suoltaa palturia eri nimimerkeillä, mutta jokainen tunnistaa tyylistä ja kirjoitusvirheistä kuka on kyseessä. Ei auta häntä nimimerkkien vaihto!

    • muiikula

      Nimimerkillä muikulankirjoitta tässä kamuttajan kuikula jäin kiinni nyt hävettää

    • olet.kamu.pelle

      Pennanen ei ole mitään sukua Orjatsalolle.

      • montako.kaikkiaan

        nyt on pomppijalla taas uusi nimimerkki


      • pomp.pomp
        montako.kaikkiaan kirjoitti:

        nyt on pomppijalla taas uusi nimimerkki

        Sen päässä on pomppinut jo lapsesta asti.


    • Muistiinpanoja lieksalaisen teatteritoiminnan alkutaipaleelta melkein sadan vuoden takaa.

      Eräs teatteriesitys ja Lieksan teatterit
      Lieksan Seurojen Talo Osakeyhtiö perustettiin marraskuussa 1922. Yhtiö osti vanhempien lieksalaisten muistaman myöhemmin Sarkalana tunnetun rakennuksen Lieksan nuorisoseuralta maaliskuussa 1923. Nuorisoseuraliike eli nuorison kansansivistysliike oli levinnyt itäiseen Suomeenkin ja Pielisjärvellä oli 1800-luvun lopussa kaksi nuorisoseuraliikettä, Vuonislahden nuorisoseura ja Pielisjärven nuorisoseura, jonka nimi muutettiin 1900-luvun alkupuolella Lieksan nuorisoseuraksi. Kyseinen seura oli osakeyhtiö, jonka osakkeenomistajina olivat monet lieksalaisen seurat, yhdistykset ja lukuisat yksityishenkilöt.

      Lieksan Seurojentalo otettiin virallisesti käyttöön vuonna1923 suuressa juhlatilaisuudessa. Ohjelmassa oli juhlapuheita, musiikki- ja lauluesityksiä, mutta tärkeimpänä ohjelmanumerona pidettiin kuitenkin kolmiosaista näytelmää. Se sai salin täyteen katsojia. Todennäköistä on, että sen esittäjinä olivat paikallisen näytelmäseuran jäsenet. Myös kiertävän seurueen esitys on ollut mahdollinen. Näytelmä oli nimeltään ”Ulkosaarelaiset”, jonka on vuonna 1922 kirjoittanut Karl Gustaf Larson, eli Larin-Kyöstinä paremmin tunnettu runoilija.

      Vuonna 1914 perustettu Lieksan näytelmäseura sai ansaitsemansa esityspaikan. Eräs näytelmäseuran perustajajäsenistä ja näyttelijöistä oli Pielisjärven apteekissa harjoittelijana puolisen vuotta työskennellyt tuleva näyttelijä Aku Korhonen. Teatterisaliin mahtui 400 katsojaa eli saman verran kuin nykyiseen Lieksan kulttuurikeskuksen Brahe-saliin.

      Elokuvatoiminta kyseisessä teatterissa alkoi vasta vuonna 1934, joten monet esitykset teatterissa ehdittiin pitää. Vielä tuolloin rakennuksen nimi oli Lieksan Seurojentalo. Nimi Sarkala valittiin nimikilpailun satojen nimiehdotusten joukosta ja se otettiin käyttöön vuonna 1936.

      Kuhmonkadun varrella ennen Antti Nuutisen Talouskauppaa sijaitsi Teatteri Koli 1930-luvulla. Se ansaitsee oman tarinansa.

      Vuonna 1935 valmistunut Lieksan uusi työväentalo Kulma teattereineen on mainitsemisen arvoinen.

      Monitoimitalona tunnettu Sarkalan rakennus purettiin kesällä 1972 vanhoja rakennuksia tärkeimmiksi luokiteltujen rumien tasakattomarkettien tieltä. Näin on käynyt monelle muullekin vanhalle rakennukselle Pielisentien varrella.

      Teksti sisältää muistiinmerkintöjäni myös Jouko Martiskaisen pitämästä luennosta 4.8.2013.

      • Jotain tuollaista osasinkin odottaa sinulta Suurkiitos.
        Olet kyllä sellainen asiatietäjä, että olen oppipoika sinun rinnalla, tuon tyylisissä tiedoissa.

        Minun alani on ehkä enemmän ihmiset.
        Tiedän jonkun tuohon näytelmää osallistuneen nimen, ja sellaisia jotka ovat myöhemmin olleet vuosikausia seurassa mukana, laulaneet, näytelleet, lausuneet runoja yms., mutta kaikki ovat kuolleet.
        Joistain olen joskus kirjoittanut eräissä Lieksan legendat aloituksissa.


      • ValkoinenVoima
        kamuttaja kirjoitti:

        Jotain tuollaista osasinkin odottaa sinulta Suurkiitos.
        Olet kyllä sellainen asiatietäjä, että olen oppipoika sinun rinnalla, tuon tyylisissä tiedoissa.

        Minun alani on ehkä enemmän ihmiset.
        Tiedän jonkun tuohon näytelmää osallistuneen nimen, ja sellaisia jotka ovat myöhemmin olleet vuosikausia seurassa mukana, laulaneet, näytelleet, lausuneet runoja yms., mutta kaikki ovat kuolleet.
        Joistain olen joskus kirjoittanut eräissä Lieksan legendat aloituksissa.

        Moninike vanha väkäleuka akka kehuu itseään niin että oksettaa. Osaatko sinä hävetä yhtään.


      • punapää.paalikoneella
        ValkoinenVoima kirjoitti:

        Moninike vanha väkäleuka akka kehuu itseään niin että oksettaa. Osaatko sinä hävetä yhtään.

        Ole hyvä ja jätä edes yksi asiaketju rauhaan. Vaihdoit sitten taas nikkiä.


      • Minusta kaikki Wanhalieksalaisen historialliset kirjoitukset ovat erittäin kiinnostavia. En ole niihin osallistunut, koska en tiedä aiheista yleensä mitään. Paikallishistorian tuntemukseni on hävyttömän huono. On tullut lähdetyksi näissäkin asioissa merta edemmäs kalaan. Sama tilanne saattaa olla monien lukijoiden kohdalla. Se ettemme kaikki pysty niistä keskustelemaan, ei mitenkään vähennä niiden arvoa. Päinvastoin edes siltä osin tietomme kasvaa, ja kiinnostuksen herättyä voi itse alkaa hakea lisätietoa.


      • kiinnostusheräs

        Osuit naulankantaan.
        Minä yritän juuri tilailla Pielisjärven historiaa kirjastoista. Ostaa sitä/niitä ei taida voida kuin hyvällä tsägällä.


      • kiinnostusheräs kirjoitti:

        Osuit naulankantaan.
        Minä yritän juuri tilailla Pielisjärven historiaa kirjastoista. Ostaa sitä/niitä ei taida voida kuin hyvällä tsägällä.

        Kannattaa tosiaan lukea jos saa jostain käsiinsä.
        Pielisjärven historia on todella laaja ja värikäs.

        Kuitenkaan noissa kirjoissa ei ole läheskään kaikkea.


    • nuori.lieksalainen

      Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa mitä kaikkea Lieksan historiasta löytyykään.

    • tyyttyyt

      Löytyy paljon enemmän kun seuraat palstaa.

    • PunapääPelikoneella

      Aika joutavia aloituksia täynnä satuja kaikki kamuttajan ja hänen sivupersoonien aloitukset.

    • kuka.tietää

      Missä muualla ne on esiintynyt kuin Lieksassa.

    • kiinnostaa.kovasti

      Onko täällä enää mitään teatteri harrastus paikkaa johon aloittelija voisi mennä.

      • kannattaa.kysyä

        Lisätietoa löytyy netistä hakusanalla Lieksan teatteri.


    • Työväenyhdistyksen teatteritoimintaa Lieksassa

      Mainitsin viestissäni Lieksan nuorisoseuran, joka oli perustettu yleisen sivistystason nostamiseksi vuonna 1898. Pielisjärven työväestön järjestäytyminen alkoi nuorisoseurasta ja sen puuhamiehet pitivät Pielisjärven työväenyhdistyksen perustavan kokouksen maaliskuussa 1901. Suomen Senaatti myönsi sille toimiluvan elokuussa 1901.

      Yhdistys piti monenlaisia viihdetilaisuuksia, mutta näytelmät lienevät olleet tuolloinkin hyvin suosittuja. Ensimmäisenä esiintymispaikkana mainitaan Lieksanjoen sillan lähettyvillä Rantalassa sijainnut Mattilan tupa, jonka yhdistys oli vuokrannut Pankakosken Aktiebolaget Kuokkastenkoski Järnverk -yhtiön patruunoilta. Mattilan tuvan näyttämöllä esitettiin suomalaisia näytelmiä, joista mainitaan ainakin ”Kullervo” ja ”Savon jääkäri”.

      Vuonna 1904 työväenyhdistys ryhtyi valmistelemaan oman talon hankkimista ja monien vaiheiden jälkeen saatiinkin oma talo valmiiksi vuonna 1905. Siinä oli juhlasali, näyttämö ja ravintola. Talo paloi vuonna 1920 ja seuraavakin rakennus tuhoutui vuonna 1934 Lieksan suurpalossa. Nykyinen työväentalo valmistui samalle paikalle vuonna 1935.

      Pielisjärven työväenyhdistyksellä oli toistakymmentä alaosastoa Pielisjärven kylillä työväentaloineen. Näistä Pankakosken työväenyhdistys oli suurin. Se on perustettu huhtikuussa 1905. Yhdistys toimi alkuvuosina vuokraamassaan Työväentorpassa, joka uudistettiin Työväentaloksi vuonna 1926. Talon tupaantuliaisjuhla pidettiin elokuussa. Talossa oli sali 70 hengelle, näyttämö ja kahvila. Myös Pankakosken työväentalossa esitettiin näytelmiä.

      Pielisjärven työväenyhdistys perusti vuonna 1910 näytelmäseuran, jonka teatteriesitykset olivat enimmäkseen huvinäytelmiä. Seuraavien vuosien aikana esitettiin ainakin seuraavat näytelmät: ”Pimeyden valta”, ”Viimeinen ponnistus”, ”Kuopion takana”, ”Pastori Jussilainen”, ”Kylänheittiö”, ”Pirunkirkko”, ”Pohjalla”, ”Laivan kannella”, ”Pohjalaisia”, ”Tulitikkuja lainaamassa”, ”Kun ruusut kukkivat”, ”Simo Hurtta”, ”Seitsemän veljestä”, ”Mimmi Paavaliina” ja ”Työmiehen vaimo”.

      Lieksalaiset näytelmäseurat esittivät näytelmänsä omalla paikkakunnalla Lieksan kylällä ja Pielisjärvellä. Myös Suomea kiertäviä teatteriseurueita oli liikkeellä.

      Lainauksia teoksista ”PIELISJÄRVEN HISTORIA IV” ja ”AATTEEN KUOHUISSA”

      • Tuosta Kullevosta osasin joskus yhden pitkän runon ulkoa, ja hyvin paljon vuorosanoja.
        Sen opetti minulle eräs tuon teatterin näyttelijä.
        Itse olen esiintynyt monissa Kalevala aiheisissa näytelmissä, yleensä Lemminkäisen osassa.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Tuosta Kullevosta osasin joskus yhden pitkän runon ulkoa, ja hyvin paljon vuorosanoja.
        Sen opetti minulle eräs tuon teatterin näyttelijä.
        Itse olen esiintynyt monissa Kalevala aiheisissa näytelmissä, yleensä Lemminkäisen osassa.

        Painovirhe, ei Kullevo vaan Kullervo.


      • Mainitsemani Aamu valo Karlsson asui Pankakoskella.
        Hän oli niittänyt jonkin verran mainetta jo Viipurin teatterissa.


    • ruskisoldat

      Hieno tietoutta taas.Lisään myös minä Pielisjärveltä lähtöisin olevia näyttelijöitä:Harri Hyttinen ja Heikki Kujanpää.

    • Lieksan näyttämötoiminnan ”grand old lady” oli monien vanhempien lieksalaisten muistama ja tuntemakin Mandi Sihvola. Hänet valittiin Pielisen taitajaksi vuonna 1971 juuri pitkän näyttämötoimintansa ansiosta.

      • Muistan Mandin.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Muistan Mandin.

        Tunnet paremmin lieksalaisia henkilöitä kuin minä. Mandi Sihvolan oikea etunimi oli Amanda, mutta kansan suussa se lyheni Mandiksi. Melkein Samuli Kotilaisen taloa vastapäätä silloisen Pielisenkadun toisella puolella oli Armas Sihvolan kellosepänliike. Kelloseppä Sihvolan vaimon nimi oli kuitenkin Greta. Sukulaisia kyseiset Sihvolat kuitenkin olivat.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Tunnet paremmin lieksalaisia henkilöitä kuin minä. Mandi Sihvolan oikea etunimi oli Amanda, mutta kansan suussa se lyheni Mandiksi. Melkein Samuli Kotilaisen taloa vastapäätä silloisen Pielisenkadun toisella puolella oli Armas Sihvolan kellosepänliike. Kelloseppä Sihvolan vaimon nimi oli kuitenkin Greta. Sukulaisia kyseiset Sihvolat kuitenkin olivat.

        Vai olivatko sittenkään? Kelloseppä kuoli 60-luvun alussa.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Tunnet paremmin lieksalaisia henkilöitä kuin minä. Mandi Sihvolan oikea etunimi oli Amanda, mutta kansan suussa se lyheni Mandiksi. Melkein Samuli Kotilaisen taloa vastapäätä silloisen Pielisenkadun toisella puolella oli Armas Sihvolan kellosepänliike. Kelloseppä Sihvolan vaimon nimi oli kuitenkin Greta. Sukulaisia kyseiset Sihvolat kuitenkin olivat.

        "Manti" niin kuin kansa sanoi oli meille eräänlainen "perhetuttava" ystävä.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Vai olivatko sittenkään? Kelloseppä kuoli 60-luvun alussa.

        Täytyy tunnustaa etten muista, eikä tietoa löydy arkistostanikaan.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Täytyy tunnustaa etten muista, eikä tietoa löydy arkistostanikaan.

        Amanda (Mandi) Sihvola syntyi vuonna 1883 ja kuoli vuonna 1975. Hänen miehensä oli lieksalainen poliisi Anton Sihvola. Hän kuoli jo vuonna 1931. Kelloseppä Armas Sihvola (1909 – 1962) oli Anton Sihvolan veli. Myös Veikko Sihvola (1919 – 1960) kuului samaan veljessarjaan. Mandi ei siis ollut Sihvolan sukua.


    • PunapääPelikoneella

      Missä näytelmässä oli Aku mukana yrittäkää keksiä jos osaatte.

      • toinen-utelias

        Kuulehan moninike pomppija, soitapa taas niille Aku Korhosen aikalaisia oleville sukulaisillesi ja kysy heiltä suoraan, niin saat täsmätietoa sadan vuoden takaa. Odotamme mielenkiinnolla mitä he nyt sinulle vastaavat.


    • Anteeksi. Olen hieman rasittunut ja väsynyt;)

      Mutta kuitenkin.

      Keskustelu ja täällä kirjoittelu on arvioitavissa ainakin kahdella eri laatukriteerillä ja sanan merkityksen kantavuudella. Suuri merkitys on myös rehellisyydellä "pienen" hassutuksen rinnalla. Väitän syöneeni vaalean verran monta aamukaurapuuroa, että osan osaan erottaa vilpin ja tyhjänpaasaamisen omaksi välilystikseen sellaisen tapahtuvan kohdatessani. Säännöt, kohteliaisuus ja normit etsivät usein tällä palstalla uomiaan. Osa meistä on tosi fiksuja, osa läpipaskoja. Osaan itseni laittaa keskikaartiin. Minä olen keskinkertainen ajan tuotos, mutta monipuolinen, vain kahdella rekisteröidyllä nikellä. Lapsellisille rekisteröitymättömille, tohdin antaa ajan ymmärrystä.

      Jos saisin Kamuttajan tai Wanhan vieraakseni, ainakin kahvit heille hyvän keskustelun ja muun mukavan lomassa tarjoaisin.

      Kaikki mitä luemme antaa muokkaavaa käsitystä ja omia sävyjä ymmärtää ja oivaltaa peruspuolta mielikuvituksen asetettaan oikeisiin uomiinsa. Hyvä näyttelijä esim. voi pysyä tarkasti käsikirjoituksessa. Luova ja laatupitoinen lahjakkuudesta syntyvä soolomainen, yllättäväkin laatunäytättelijä on hyvää maustetta kaikkialla.

      Olemme kaikki. Hyviä, tarpeellisia.

      Olen paha pahalle. Hyvä hyvälle. Turhalle viis veisaan.

      PS. Näin elämän näyttelijänä. Opin enemmän jatkuvasti. Ajassa. Voi kuinka väärässä voivatkaan olla tietyt. Heitä en edes enää sääli.

      Kätköissä kuusien tarjoten heille, toki ymmärrystä, vain väittelyn sanaa;)
      Toki hetken mielijohteesta ihmiselle tulee mieleen mielen asioita. Minulle nyt tällä hetkellä tämä. Huomenna kaikki voi olla toisin.

      https://www.youtube.com/watch?v=q32Tkt2lF3E

      PS. Pullokellariin joku vihjaisi. Onon on toki. Ihan pullotolkulla oman kellarin jalosteita. "Juoppo" olen toki, en aivan tyhmä;)
      Olette kaikki, tosi intresantteja;)

      Entäs sitten, vaikka kirjoitinkin tämän noin promillen laatupäihtyneessä tilassa. Kaikilla meillä, on omat kellarimme! Auvomme, synkkyytemme. Kerskan kyljet, kilpiemme vahvat kestot.

      Niistä kellareista olisi suotavaa tuoda esille oikeaa mieltä! Jalostettuna!

    • hissanmaikk

      Markku jyllää kolmella sinisellä yhtäaikaa luulee olevansankovinkin viksu

      • voi.sinua.pomppija

        Nythän sinä vasta hölyn pukkasit! Taidat olla varsinainen älykääpiö kun oletat jonkin Markun tuntevan yksin koko Pielisjärven monisatavuotisen historian henkilöineen, paikkoineen ja tapahtumineen.


      • PunapääPelikoneella
        voi.sinua.pomppija kirjoitti:

        Nythän sinä vasta hölyn pukkasit! Taidat olla varsinainen älykääpiö kun oletat jonkin Markun tuntevan yksin koko Pielisjärven monisatavuotisen historian henkilöineen, paikkoineen ja tapahtumineen.

        Kaikki nuo tiedot löytyy netistä hepostivsenkin järjen jättiläinen jos osaa ja minähän osan


      • neuvoja-pomppijalle
        PunapääPelikoneella kirjoitti:

        Kaikki nuo tiedot löytyy netistä hepostivsenkin järjen jättiläinen jos osaa ja minähän osan

        Käyhän pomppija edes alakoulusi loppuun ja opettele kirjoittamaan. Äidinkielen hallintasi on vielä pahasti hakusessa. Sinulaisillesi lukihäiriöisille on saatavana tukiopetusta. Käypäs kysymässä.


      • Olen niin tyhmä ettei edes aina kone avaudu joko riittää punapäälle selvitys niin vanha vitsi punapäät on niin syntisiä,ettei ne pääse taivaaseen joten rukoilkaamme heidän puolesta,että heille tulisi järki ettei enää löisi päätänsä karjalan mäntyyn. Tuntematon sotilas kuka tuon lausui?


    • ettekö.te.tajuu

      Jokainen voi lukea niitä itse netissä ei niitä tarvitse tänne laittaa sotkemaan muuten asiallista palstaa. Näkeehän sen jokainen että sinisten nikein takana on sama narsisti ääliö Kamutta Korpinen.

      • ei.tule.ikävä

        Voit sitten mennäkin niitä lukemaan sinne nettiin pois häiritsemästä kirjoittajia! Olemme todella kiitollisia kun häivyt täältä häirikkö pomppija.


      • Ettekö.te.tajuu sinulle pieni pyyntö.
        Minua ei haittaa ääliö nimitys, mutta jätä muut siinä sivussa haukkumatta.
        Jos on liian vaikea pyyntö, niin kerro, jotta voimme yhdessä miettiä, miten voit nimittelystä jättää viattomat pois.


      • Nyt vasta ehdin katsomaan näitä kirjoituksia ja Kamuttaja toteaa asian selkeästi "ettekö.te.tajuu" nimimerkki voitko lopettaa nuo asiattomuudet ajoissa .Minä en tunne noita asioita mitä sinisellä olevat toiset nimimerkit kirjoitavat ja eivät he mielestäni ole lähteneet loukkauksien solvaamisen tielle MK


    • Joitain Pielisjärven teatterin jäseniä houkuteltiin Viipuriin.
      Erästä hyvää laulajaa pyydettiin Viipuriin teatteriin ja laulamaan oopperoissa.

    • voitko.kertoa

      Missä näytelmissä sinä kamuttaja esiinnyit aikoinaan Lieksassa.

      • En ollut Lieksassa ollessani yhdessäkään näytelmässä.
        Silloin kun kiersin näyttelemässä mm. Kontiorannassa asuin aivan muualla.


    • valheen.paljastanut

      Onko joku niin yksinkertainen että uskoo moninike kamuttajan juttuja muka hevosella jauhoja Pietariin. Ja muutkin emä valeet suomalaset japanissa sotimaan ja kaukoopartiot ja. Piiroslouhet.

      • turhaan.kyselet

        Koetahan pomppija jo rauhoittua!


    • pompi.itte

      Selitä sitten miksi ei lieksan historiasta löytyykään mitään näistä saduista

      • Etsipäs aiheista tietoja Pielisjärven historiateoksista I - IV. Muitakin Pielisjärven asioita käsitteleviä historiakirjoja löytyy kymmenittäin. Lieksan historiaa ei ole vielä kirjoitettukaan.


    • katseltavaa

      Laitanpa t%C3%A4h%C3%A4n yhden linkin Lieksan historiaan%2C jos ei jaksa lukea voi katsella kuvia.%3Cbr %2F%3E%3Cbr %2F%3Ehttp%3A%2F%2Fwww.kantapuu.fi%2Fsearchall.php%3Fs_fulltext%3Dpielisj%E4rvi%26amp%3Bs_org%3D3

      • joko.onnasi

        Kokeillaa uusiksi.%3Cbr %2F%3Ehttp%3A%2F%2Fwww.kantapuu.fi%2Fsearchall.php%3Fs_fulltext%3Dpielisj%E4rvi%26amp%3Bs_org%3D3


      • tyhjeneekö.vielä

      • ehkäkaikilletuttua

        Jostain syystä kirjoitus ei näkynyt aiemmin. Anteeksi, vaikka ei se minusta johtunut.
        Laitoin tuon linkin meille laiskoille lukijoille, jos ei ole sattunut joku törmäämään aiemmin kuvat löytyvät Kantapuusta.


    • muikula.puikula.kamutta

      Mitä muikula yrittää kun lähettää tyhjiä viestejä onko taidon puute vai pelleilyä

    • kamutja.valehtelee

      Ei noista kamuttajan tarinoista ei mitään ole noissa kirjoissa olen lukenut ne kaikki

      • uskottavuus.kadonnut

        Et sinä pomppija lukihäiriöisenä pysty lukemaan yhtään mitään.


    • ei.mistään

      Missä osassa noista saduista sitten löytyy asia tietoa

    • Googlesta ei kaikkea tietoa löydy ja hyvin vähän sieltä löytyy jonkin paikkakunnan historiatietoja henkilöineen ja tapahtumineen. Parhaiten paikallishistorian tietoja löytyy kirjaston käsikirjastosta. Kirjat eivät ole siellä lainattavia, vaan niistä vain etsitään kulloinkin tarvittava tieto. Käsikirjastosta löytyy eri alojen olennaisin tieto.

      Lieksassa Pielisen museo on hyvä tietolähde valokuvineen, vanhoine kirjoineen, lehtineen ja lehtileikkeineen.

      Yksityiskohtaisia tietoja on myös esimerkiksi seurojen ja yhdistysten historiikeissa ja monissa omakustannejulkaisuissa, joita on jaettu vain jäsenille tai tietylle ihmisjoukolle. Tietoa on valtavasti tarjolla. Täytyy vain tietää, mitä etsii.

      Pielisjärven historiateoksista ei löydy sellaistakaan tietoa, että 1950-luvun Pielisjärven kunnanjohtaja oli aktiivisesti mukana Pankakosken työväenyhdistyksen näytelmätoiminnassa ja näytteli nuoruusvuosinaan 1930-luvulla Pankakosken työväentalolla esimerkiksi Aleksis Kiven näytelmässä "Kihlaus". Hän oli näytelmän Aapeli.

      Kerron kuka hän oli, kunhan ensin olette tutkineet netin tietolähteet ja Pielisjärven historiakirjat I – IV.

      • kokkeillaan.ensin

        Veikkaisin Aarne Purolaa.


      • kokkeillaan.ensin kirjoitti:

        Veikkaisin Aarne Purolaa.

        Veikkauksesi ei ollut oikea. Purola oli monessa mukana, mutta nyt etsin eri henkilöä. Lisävihje: hän asui Pankakoskella.


      • komea.mies.oli

        Aarre Santerolla olisi ollut ulkonäköä vaikka mihin, mutta taisi olla kauppalanjohtaja tuolloin.


      • Minä tyrkyttäsin ehdolle Eino Jokisaloa.


      • komea.mies.oli kirjoitti:

        Aarre Santerolla olisi ollut ulkonäköä vaikka mihin, mutta taisi olla kauppalanjohtaja tuolloin.

        Ei ollut Santero eikä Jokitalokaan. Seuraava vihje. Kyseinen vaikuttaja toimi Pielisjärven kunnanjohtaja vuosina 1949 - 1951 ja hän asui koko ikänsä Pankakoskella. Hänen esi-isänsä oli muuttanut Pankakoskelle vuonna 1826 toimien Pankakosken rautaruukin seppänä.


      • rasiva
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Veikkauksesi ei ollut oikea. Purola oli monessa mukana, mutta nyt etsin eri henkilöä. Lisävihje: hän asui Pankakoskella.

        Pankakoskelainen vaikuttaja oli Kalle Törnqvist Rasivaaralta.


      • oletan

        Liian nuori??


      • rasiva kirjoitti:

        Pankakoskelainen vaikuttaja oli Kalle Törnqvist Rasivaaralta.

        Kyllä kysymyksessä oli pankakoskelainen vaikuttaja Kaarlo (Kalle) Törnqvist.


    • Sitten jatkanpa tähänkin ketjuun. Tyhjänpuhujista ja -naurajista ei miestä saa oikein tekemälläkään. Räkänokastakin paljon helpommin.

      Kamuttajan, wanhan ja muiden ryhtien sinisten kertomukset tällä palstalla omaavat vahvan totuuspohjan, tavalla tai toisella. Japanissa on sodittu ja jauhoja hevosilla kyyditty Pietariin ja jopa Vaasaan asti Pietarista jo joskus nälkävuosina ja Vaasan palon aikoihin. Turha on valheeksi tietämättömien asioita väittää kun ei niitä ymmärrä eikä tiedä mitään.

      Lieksalaiseen yleissivistykseen jo luulisi kuuluvan sotahistoria vahvana puolena. Onhan täällä Lieksassa sissitoimintaa hyvinkin paljon syventänyt Rukajärven suunnan historian yhdistys. Kiitettävää työtä ovat tehneet vetäjät sillä taholla. Mielenkiintoisia asioita esim. Mai Guban ja Jeljärven partioiden tiimoilta on saanut paljon lisäselvennystä. Jokainen RUK:n käynyt tietää, että nykykäsitteinen sissitoiminta sai alkunsa juuri Japanin sodasta 1904-1905. Tiedustelumajuri Harri Paarman teokset kannattaa lukea ketä kiinnostaa.

      Pomppupallot lukemaan! Pois täältä netin äärestä!

      Jauhojen haun nälkävuosina hevosilla muistan hämärästi kuulleeni perimätietona mummoltani. Usein aamulypsyllä silloin oltiin, kun hän kertoili tarinoita. Olisipa ollut nykytekniikka ja nyt tallenteet kaikesta. En enää muista niistä kovinkaan paljon. Hyvä, että jotain hämärästi. Lukemastani kirjallisuudesta kuitenkin löytyy usein tukea kertomuksille ja todenperälle.

      Ps. Häiriköiden on turha kenenkään mummoa sotkea minun mummooni. Alunperinkin koko häirikön juttu ko. asian tiimellyksessä on ollut tylsimmistä tylsin, mitätön miekka. Nyt tuskin mädännyt kahvakaan enää pysyy häirikön kädessä.

      • Paljon on minunkin tietoutta vanhoilta kuultua.
        Olin ehkä erilainen pieni poika kuin yleensä pojat ovat.
        Minua kiinnosti kovasti kaikki vanhat asiat ja varmaan siksi niitä jäi mieleeni.

        Noista viljareissuista, Japanin sodasta, kaukopartioista ja monesta muusta olen kuullut mukana olleilta.

        Hyvä oli kommenttisi Nomikäänsheriffi.


      • kohteliaasti

        Kovin sukupuolittunut oli kirjoituksesi, kaikella kunnioituksella. Kaikkien sivistyneiden ihmisten ei tarvitse olla kiinnostununeita juuri sotahistoriasta. Aivan yhtä hyvin voi olla perillä vaikkapa tuosta mummoosi liittyvästä sosiaalipolitiikasta sen eri vaiheissa. Näin myös meidän lieksalaisten kohdalla. Rukajärvestä huolimatta.


      • sanoSuoraanÄläVihjaile
        kohteliaasti kirjoitti:

        Kovin sukupuolittunut oli kirjoituksesi, kaikella kunnioituksella. Kaikkien sivistyneiden ihmisten ei tarvitse olla kiinnostununeita juuri sotahistoriasta. Aivan yhtä hyvin voi olla perillä vaikkapa tuosta mummoosi liittyvästä sosiaalipolitiikasta sen eri vaiheissa. Näin myös meidän lieksalaisten kohdalla. Rukajärvestä huolimatta.

        Ketä tuolla syytökselläsi sukupuolittuneesta kirjoituksesta tarkoitat. Ei kukaan ole väittänyt sivistyksen mittarin olevan sotahistorian se vain tuli esiin noissa pomppijan kirjoittamassa pilkassa. Hän ne veti esiin ja siksi varmaan niistäkin mainittiin viljankuljetusten lisäksi.


    • Erittäin asiapitoinen kommentti!

    • Aarne Purolasta pieni erikoinen yksityiskohta.

      Hän oli erittäin kova syömään kananmunia.
      Heille vietiin joka viikko yli 2 kiloa kananmunia, ja he molemmat söivät vaimonsa kanssa joka päivä 3 - 4 kananmunaa päivässä.
      Heille kelpasi vain yhden tuottajan tuomat, tällä oli vain 12 kanaa, 2 lehmää ja pari sikaa.

      • Mielenkiintoinen yksityiskohta. Minun lapsuudessani Lieksassa ei ollut ollenkaan harvinaista, että maataloustuotteita haettiin tai niitä tuotiin maatiloilta. Meidänkin perheeseen haettiin kananmunia silloin tällöin 50-luvun alkuvuosina maatalosta, joka sijaitsi Riikolanlammen läheisyydessä. Samalla reissulla voitiin käydä Lahja Kajon luona kyläilemässä. Lahjan talo sijaitsi sopivasti matkan varrella. Matkaa tekevän Pankakosken "pässin" näkeminen Rantalassa oli joskus matkan kohokohta.


    • Tuomolta.vai.Jussilta

      Haitteko Lampelasta vai Haapaniemestä.

      • Yrjöläntietä Kurapuron yli ja sadan metrin päästä vasemmalle suoraan pihaan.


    • Kunnan.tila

      Mutta mutta ei siinä ole yhtään maatilaa kunnan tila oli ensimmäinen ja sinne oli matkaa kaksi kilometriä.

      • onko.pomppija.taas

        Ei tässä ole kyse mistään kunnan tilasta, vaan maatalosta.


    • olet.kammottava

      Onko sinulla tietoa siitäkin mitä missäkin perheessä syötiin. Mistä sinä oikein tietosi hankit. Mikä ja kuka sinä oikein olit ja olet.

    • Kunnan.tila

      Kurapuron jälkeen ei ole mitään maagilaa ennen kunnan navettoja ei ole koskaan ollut kai minä asukkaana tiedostan

    • maagila

      Jassoo pomppija on herännyt ja kirjoittaa hirmu krapulassa.

    • mikkosen.mörskä

      Kurapuron jälkeen oli vain yksi mörskä sektoikealla puolella tietä kaksisataa metrin päässä

    • olen.liian.nuori

      Halloo löytyykö ketä joka tietää mitä taloja ja mökkejä siellä on ollut niin tukkisi häirikön kidan?

    • minä.tiedän

      Johan tuo on jo kerrottu ei siellä mitään maatiloja ole yksi mörskä vaan. Jankutuksen on loputtava just NYT.tiedän.varmasti olen jakanut siellä postia vuosikaudet

    • Vai olit silloin tällöin Kajolassa.
      Heillä oli kasvattipoika josta tuli melkoinen yhteiskunnallinen tekijä L P.
      Tapasit varmaan hänetkin siellä.
      Myös julkkis Markus Kajo vietti siellä lapsena kesäisin pitkiä pätkiä, hän itse kertoi minulle tämän.

      Kauko Kajo muistaakseni 40- luvun lopulla oli hiihtoretkellä lähellä rajaa, ja eksyi pimeässä Venäjän puolelle.
      Kesti aikansa ennen kuin päästivät takaisin Suomeen.
      Kauko oli 30- luvun poikia.

      Noista Kurapuron jälkeisistä rakennuksista joku kyseli, tässä tietoa.

      Mainittu Mikkosen talo oli ennen Kurapuroa ja oli aikalaisekseen hyvä talo.
      Heti Kurapuron jälkeen oli oikealla Ikosen mökki, joka oli aika pieni ja harmaa.
      50- luvun alussa kun puron siltaa korjattiin kesällä, niin miehet hakivat juomaveden heidän pihakaivostaan.
      Se mökki vaihtoi omistajaa myöhemmin moneen kertaan, liekö enää pystyssäkään.

      Vasemmalla puolella oli 100 m sillasta Reino Riikosen (Peltoniemi) maatila, ja siitä seuraava samalla puolella Jussi Riikosen (Haapaniemi) maatila.
      Oikealla puolella ei ollut mökkejä ennen kuin vähän ennen Sorsalan risteystä Juho Rissasen mökki.
      Hieman ennen niitä oli murahaudat jotka olivat alueen nuorten luistinratana.

      Aikoinaan jouduin työhöni liittyen liikkumaan silläkin suunalla, ja minun kuului tietää ja tuntea asukkaat.

      • Eipä ole mökkiä enää Kurapuron jälkeen,Sorsalan risteyksen lähellä vielä pystyssä ja pari autionakin.Muistanko väärin että Markus Kajo asui Vuonislahden suunnalla?


      • Lisäämpä viellä että näyttelijä Kaarina Turunenkin asui sillä suunalla lapsuudessa/nuoruudessa.Tunnettaneen paremmin Reijo Salmisen vaimona ja Eppu Salmisen äitinä.


      • Siis Riikolan suunnalla :)


    • missä.postit

      Kamuttaja todistaa Wanhan puheet tosiksi. Minkälainen postiljooni siellä oikein on. Ei näe suuria taloja vaan Espoosta asti tulee tieto.

    • taas.saivat

      Onneksi meillä on näitä tietäjiä useampia niin häiriköt saa pitkän nenän.

    • minäkin.turunen

      Nii ketä tarkoitat asuneen riikolan suunnalla. Ei ainakaan Kaarina Turunen. Oliko hänen tyttönini Turunen?

      • No väittämään en rupea Kaarinan tarkasta asuinpaikasta.Pari kesää sitten hän kävi eräässä Riikolanlammen läheisyydessä olevassa talossa vierailulla ja siitä minulla jäi mielenpinttymä että joskus olisi asunut sillä suunalla.Toki kuuluu korjata jos väärä tieto.


    • Markus Kajo on asunut ainakin osan lapsuudestaan Joensuun lähellä (voi olla Vuonislahtikin) ja osan jossain Pohjanmaalla, oman kertomansa mukaan.

      Vai on Ikosen mökki jo hävinnyt.

    • PunapääPelikoneella

      Markus kajo on turun seuduta eikä. Ole ikinä käyny lieksassa oltiin koulukavareita

      • Markus Kajolla on sukulaisia Lieksassa vaikka on syntynyt Isojoella 1957 sitemmin oli Joensuussa


    • nuori.lieksalainen

      Mitä kaikkia kirjoja löytyy Pielisjärven historiasta, ja mistä niitä voi tilata?

      • järkevintä.aloittaa

        Mene ensin kirjastoon. Siellä on aiheelle oma käsikirjastonsa ja joitain lainattavia.
        Kirjastossa tunnetaan asia erittäin hyvin. Osaavat vinkkailla myös aiheeseen liittyvää kaunokirjallisuutta.
        Ostaa voi vain vapailta markkinoilta, jos joku myy. Painokset ovat loppu.
        https://oiva.vaarakirjastot.fi/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=pielisjärven historia


      • linkki.temppuilee

      • linkintestaaja

        Kokeilenpa minäkin tuota, miksi nuo linkit joskus temppuilee. Jos tämä ei toimi, niin se on täällä aiemminkin huomattu ominaisuus netin ihmeellisessä maailmassa.
        Alunperin ei ole minun laittamani, mutta uteliaisuuttani testaan minäkin.
        ja se mustalla jäävä loppuaosa on tosiaan kopioitava mukaan. Se on usein yleispätevä sääntö. Nyt on sitten useamman koneen otanta asiasta.

        https://oiva.vaarakirjastot.fi/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=pielisjärven historia

        Hyvä linkki mielestäni, aion hyödyntää.


      • linkintestaaja

        Jeps. Jättää loppuosan mustaksi väkisin.


    • nuori.lieksalainen

      Kiitos paljon tiedosta menen illalla kirjastoon.

    • kallelaan

      Sieltä kyllä löytyy paljon asiaa, mutta täältä sivustosta lisää sellaista mitä ei löydy sieltä.

    • viimeiset.mohikaanit

      Mitenkähän paljon on Pielisjärven historiaa painumassa unhoon vanhojen tietäjien mukana. Luulen ettei monikaan heistä kirjoittele täällä, mutta onneksi sentään muutama.

    • Markus Kajo ei ollut vielä syntynytkään, kun vierailin perheeni kanssa Lahja Kajon luona 50-luvun alkuvuosina. Markus Kajoa voidaan pitää joensuulaisena, koska hän asui lapsuutensa ja nuoruutensa Joensuussa. Tuskin hän syntymäpaikkakuntaansa paljonkaan muistaa. Joensuusta käsin hän teki koululaisena junamatkoja Lieksaan tätinsä Lahjan luokse. Hänen isänsä Kauko Kajo aloitti Pohjois-Karjalan keskussairaalan ensimmäisenä sairaalapappina Joensuussa vuonna 1963, jolloin Markus oli kuuden vuoden ikäinen. Kauko Kajo toimi sairaalapappina samalla myös Paiholan sairaalassa ja Kontioniemen parantolassa.

      Ylioppilaskirjoitusten jälkeen Markus oli muutaman vuoden töissä Ruotsissa ja tiettävästi myös Israelissa. Suomeen palattuaan hän pääsi tekemään uutisia ja viihdeohjelmia radioon ja televisioon. Vuonislahdessa Markus Kajo ei ole tietääkseni koskaan asunut ainakaan kovin pitkää jaksoa.

      Muistelen, että äitini puhui mainitsemastasi Kajolan ottopojasta Laurista. Minulla on äitini peruja Laurista valokuvakin, jossa hän vielä pieni noin viisi vuotias poika, vaikka en muista poikaa koskaan nähneeni.

    • Ai se oli niin varhain kun kävit Lahjan luona, no silloin ei Markus ollut tosiaan syntynyt.
      Tiesit hyvin suvun historiaa, eikä siinnä ole korjaamista.

      Kauko Kajo oli monien sukuuni kuuluvien hyvä ystävä, ja silloin oli hätä suuri kun kerrottiin Kaukon harhautuneen Venäjälle, onneksi palauttivat.

      Lauri on syntynyt 1945.
      Hänestä tuli toimitusjohtaja, isohkoon yritykseen, muistelen hänen olevan osakaskin siinnä, en ole 100 % varma.
      Oli kuulemma erikoisen kiltti ja hyvä oppilas koulussa, hänen opettajansa kertoman mukaan.
      Hänen 1 ja 2 luokan opettaja oli meidän perheen hyvä tuttu.

    • ojalan.isäntä

      Kamuttaja on hullu valehtelija ja jihatisti suvakki

    • varamoottori

      Tuo on hyvä kommentti siitä saippuan liukkaasti jätkästä

    • lippis.hävisi.mähköllä

      Koulussa se varasti opettajan lautselta lihanpalat ja eväät kassista

    • tottavieköön

      Onpa Ojalan pökropojalla monta nimimerkkiä.

      • exnimimerkit

        Todellakin "pökröpoika" käyttää toisten nimimerkkejä tässä ketjussa.
        seurataan tilannetta, koska identtiteettivarkaus on rikos


    • jjjkkn

      Vai rikos. Rekkaanaton nikki ei ole kenenkään identiteetti. Jos esiintyy toisen liallisella virallisella nimellä se vasta on identiteettivarkaus. Tutkikaa mitä laki sanoo niin tyhmyyttänne ei huomaa.

      • exvaranoottori

        Mikä on sinun moraalisi jjjkkn jos joku on jotakin nimimerkkiä käyttänyt niin onko pakko hypätä sitten kääntämään jutut aikaisempaa kirjoittajaa nimimerkkiä solvaten


    • Muistelen Kajolassa aikoinaan ottopoikana olleen Laurin työskennelleen isona johtajana suomalaisessa metsä-, metalli- ja telakkateollisuutta harjoittaneessa yhtiössä. Jossakin vaiheessa hän työskenteli sellun parissa. Myöhemmin yhtiö fuusioitui erään toisen suuren yhtiön kanssa ja samalla yhtiön nimi muuttui. Uskon, että olemme samassa henkilössä. Saattaa olla, että olen sittenkin nähnyt ja tavannutkin Laurin, mutta vasta myöhemmällä iällä. Sukunimikin muistui mieleeni tuosta mainitsemastasi P-kirjaimesta.

    • Olemme aivan samassa Laurissa.

      Kajolan kohdalla oli aikoinaan paha mutka ja tiheä kuusiaita, sitä sanottiin Kajolan mutkaksi.
      Rantalan koulun rakentamisen aikoihin kun siltä suunalta ajettiin soraa, automiehet sanoi pelkäävänsä sitä mutkaa iltaisin, kun koululaisia meni sitä tietä kotiin, ja oli hyvin pimeä.
      Yhden kolarin muistan siinnä tapahtunee.

      • Kuusiaitaa ja taloa ei ole ollut paikalla enää aikoihin. Muistelen hieman kauempana tiestä olevan samalla kohdalla uusia omakotitaloja. Paha mutka on loivennettu kaarteeksi.


    • elämän_jälkihiki

      "Jos sudet saavat täydellisen vapauden, se tietää lampaiden kuolemaa".

      Muistan kuulleeni jostakin YLEN ohjelmasta.

      Olen uusi täällä. Mielenkiintoisia juttuja olen saanut lueskella.

    • en.tunne.paljon.seutua

      Missäpäin Lieksaa tuo kuuluisa Kajola sijaitsee ja mistä on saanut nimensä.

    • Seutukuntarakkaus

      Sen verta outolintu olen Kajolaa etsimään... Mutta kannattaa kysyä vanhoilta muuttolinnuilta. Ovat usein laskeutuneet vuosien varrella hetkeksi lepäilemään, tällekin palstalle, hymynkareet ymmärtävät silmäkulmissaan olevan pilkkeittensä kanssa. Laajat ovat pellot levätä ympäristössä, jos osaa avaruudesta tahdikkaasti tähtien suunnasta, katsoa oikein. Kyllä löytyy!

      Oikein katsominen mistä tahansa katsontakannan vinkkelistä, on joskus uteliaisuutta vaikeampaa.

    • kajo.kajo

      Kajola oli Yrjöläntien varressa noin kilometri kaarisilloilta.

    • Vanhalta Pielisjärven paloasemalta noin puoli kilometriä Yrjölän suuntaan.
      Kajo.kajo oli kyllä jo neuvonutkin oikein.

    • Kajolan maat olivat joku vuosi sitten myynnissä, ja käsittääkseni kaupat tuli.
      Tulikohan joksikin teollisuusalueeksi.

    • Hyvää ylikeskeistä aamupäivää vaan kaikille tolkun lieksalaisille.

      Kaikenlainen asiayhteys, epämääräisyydestään huolimatta, on mukavaa ja helppoa. Asiallisena. Keskustelu laadukkaana on kasvattavaa, vaikka joillekuille kriteerit ovat epämääräisiä. Erimielisyys antaa terveesti kohdattuna kaikkein parhaimman tuloksen.
      Samanmielisiltä ei yleensä opi mitään.

      Mutta.

      Aamupäivämmehän on tosiasiassa jo pitkälti yli puolenvälin. Kaikenlaista on tullut touhuiltua jo, ja kahvitauolle istahtaessani avasin telkkarini. Sattuipa avaus ajan ja kanava konahtamatta kohdalleen.

      Siellä Mia, Anna, Jontte ja Kasper lauloivat.
      Sain heti uuden puoli-ihastuksen monipuoliseen musiikkimakuuni.

      Tämä seuraava näytevideo heidän taidoistaan ei ole sama hyvä Grazy esitys mikä tuli äsken, mutta kuitenkin Grazyä.

      https://www.youtube.com/watch?v=gZKpuZo7GA4

      PS. Tolkuttomille ja liikauteliaille ei niin väliksi.

    • Kajolan.mutka

      Teollisuusalueeksi tuli vaan ei mitään ole ainakaan vielä rakennettu.

    • ruskisoltat

      Koko teollisuusalue sammuu kohta kokonaan

    • Joku ne maat osti se on selvä, mutta ei sitten rakentanutkaan, vai ymmärsinkö väärin.

    • Mihin asti ne maat yltivät?

      • Metsähallituksen kartan ilmakuvasta voitte zoomailla kyseistä tonttia ja sen lähellä olevia uusia asuinrakennuksia. Teollisuuskylä on melkoisen matkan päässä eikä tontti yksinäisenä pienenä saarekkeena oikein sovellu teollisuusalueeksi. Voihan olla, että se kuuluu jollekin läheiselle uudelle omakotitalolle kun se on ollut äskettäin myynnissä.

        http://www.retkikartta.fi/


    • Iljanniemi

      Muistan jotain siinnä oli useita tontteja samassa kaupassa ja kaupunki jotenkin mukana.

    • Siihen kauppaan kuului myös Vanha-Kajola niminen tontti joka nähtävästi ulottui teollisuusalueen rajoille.
      Se oli suurempi kuin varsinainen Kajola.
      Katselin silloin Etuovesta tätä myynti ilmoitusta, ja myöhemmin kun kauppa oli tehty, katselin muista asiakirjoista.

    • Yritin.ostaa.en.saanut

      Se oli myytävänä huhtikuussa 2010 Lieksan omakotitonttien sivulla.

    • kaupunginTöppäys

      Ostajina oli venäläinen sijoitusyhtiö joten se siitä ja sillä sipuli.

    • lähiasukas

      Viime kesänä siellä oli kaivinkone pari kertaa ehkä viikon kerralla töissä.

    • kyssär

      Mikä tämän aloituksen pointti oli.

    • Mikä siinnä pointissa oli epäselvää?

    • ne.jyrää.meitin

      Mitä venäläiset aikoo tehdä siellä outoa on.

      • ei-mitään-epäselvää

        Aloituksessa ei mainittu venäläisistä sanaakaan.


    • peltiruuvi

      Kyllä liittyy venäläisiin he tänne lieskkaan ja nämä siniset on heidän trolleja.

      • kansiruuvi

        No no pomppija. Äläpäs höpise joutavia. Vähennä jo juopotteluasi.


    • En ymmärtänyt tarkoitustasi peltiruuvi et ehkä itsekkään ymmärtänyt.

    • Ojalan.isäntä

      Kamuttajan kaikki ruuvit ovat tippuneet siksi käyttää monia sinisiä nikeijä.

      • exojalanisäntä

        Sinä käytät sitten toisten jo olevia nimimerkkejä eli olet siten rosvo häirikkö


    • Vai on venäläiset ostaneet.

    • Vai on venäläiset ostaneet Kajolan.

      • suoomen.kielen.maiisteri

        Miitä sinä sediinähullu toiistelet sammaa monta ketraa kerta riittäää


      • En tiedä, kuka Kajolan nyt omistaa, mutta Lieksassa asuu tällä hetkellä toistasataa entisessä Neuvostoliitossa ja myös Venäjällä syntyneitä kansalaisia. He ovat töissä tai opiskelemassa paikkakunnalla ja tiedän, että useat venäläiset perheet asuvat ostamissaan omakotitaloissa, kerros- ja rivitalo-osakkeissaan. Ei ole mitenkään ihmeellistä tai outoa, että Lieksassa on omakotitontteja venäläisten omistuksessa. Useimmilla venäläisillä on kaksoiskansalaisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe