mitä tää on?

ihmettelevä_

osaako joku selittää minulle tällaista yhtälöä. Kävin noin kuukausi sitten optikolla näöntarkastuksessa ja tarkoitus oli uusia silmälasit. ensiksi tehtiin silmänpaineen mittaukset ja silmänpohjan kuvaukset. optikko sanoi että oikeassa silmässä oli näköhermossa jotain pienen pieniä muutoksia jotka ei hänen mielestään olleet vakavia, mutta kehotti käymään silmälääkärissä. sitten tehtiin näöntarkastus ja löydettiin sopiva vahvuus uusille laseille ja optikko totesi, että minulla oli näkökyky hieman parantunut ja en tarvitsisi niin vahvoja linssejä kuin aikaisemmin. sitten valittiin sopivat pokat ja optikko sanoi jotta uudet lasit olisi parin viikon päästä noudettavissa. pari viikkoa myöhemmin lasit sainkin, mutta nepä ei olleetkaan minulle sopivat ja näin niillä paljon huonommin kuin vanhoilla laseilla. optikko selitti että pidä vaan niitä päässäsi niin silmät tottuu ajan myötä uusiin laseihin. vaan eipä tottunut ja oli otettava uudestaan yhteyttä optikkoon, joka käski tulla takaisin ja tehdään uusi näöntarkastus ja niin tehtiinkin. tällä toisella kerralla saatiinkin aivan täysin erilaiset taitearvot ja tiedustelin optikolta, että mistä johtuu tällainen ero ja hän selitti, että tässä on nyt kaksi mahdollisuutta. tonen on se että on eka näöntarkastuksessa tullut kirjausvirhe ja toinen taas se että on voinut olla verensokerit koholla. no... uudet linssit pantiin taas tilaukseen ja päätinkin heti seuraavana arkipäivänä ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja pyysin saada verensokerimittauksen. viikko sitten perjantaina kävin labrassa ja otettiin verikokeet josta ilmeni, että verensokeri oli 12 tunnin paaston jälkeen 7 ja kolesteroli oli 6.2. viime maanantaina minuun otettiin yhteyttä ja pyydettiin tulemaan verikokeisiin uudelleen ja tehtiin ensiksi verikoe 12 tunnin paaston jälkeen ja tulokseksi tuli 7,3 pikakokeella. lisäksi otettiin pariin purkkiin vielä verta tarkempiin tutkimuksiin ja sen jälkeen minulle annettiin juotavaksi makea sokeriliuos, eli tehtiin sokerirasituskoe. noin kolmen vartin kuluttua liuoksen juonnista huomasin, että kaukonäkö alkoi taas heiketä. kun liuoksen nauttimisesta oli kulunut kaksi tuntia, otettiin jälleen verikoe ja näiden kahden kokeen tulokset tuli tänään iltapäivällä. ja rasitustestin tulos oli 5,6... olen nyt todella ihmeissäni tästä tuloksesta, koska paastotestien mukaan minulla on diabetes ja rasituskokeen mukaan ei ole diabetestä ja miksi nämä näköhäiriöt vaivaa sokerin nauttimisen jälkeen...

6

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan_luonnollista

      Noin "pienillä" verensokerin ylityksillä ei vielä pitäisi näkökyky heiketä, ellei sitten verensokerit ole ollut jo kauan (useita vuosia) koholla jolloin silmänpohjat ovat vaurioituneet. Sokerirasitustestissä kolmen vartin kohdalla verensokeri on suunnilleen huipussaan ja tuollainen hyvin korkea verensokeri voi heikentää näkökykyä hetkellisesti. Kahden tunnin kuluttua verensokeri on palautunut normaaliksi ja ilmeisesti myös näkö palautui ennalleen.

      Optikoilla on usein kova into myydä uusia silmälaseja ja siksi etsitään pieniäkin näönmuutoksia jotta saataisiin kaupat tehtyä. Viimeksi kävin optikkoliikkeen silmälääkärillä ja hän totesi ettei uusia laseja tarvita koska entiset ovat jo samoilla arvoilla. Optikko olisi varmaankin myynyt minulle uudet lasit pikkuisen eri arvoilla. Joskus minullakin kävi että sain väärin mitoitetut silmälasit ja vasta uusilla laseilla näin hyvin.

      Jos olet likinäköinen, iän karttuessa "ikänäkö" voi tavallaan korjata taittokykyä etkä tarvitse enää niin vahvoja laseja kuin ennen.

      Sitten vielä alueen varsinaiseen aiheeseen. Diabetes voidaan diagnosoida jo toistuvissa paastomittauksissa todetuista kohonneista arvoista. Minulla diagnoosi tuli noilla perusteilla eikä sokerirasitusta ole tehty koskaan.

    • 148

      Olen D2. Diagnoosissa paastoarvot olivat melkein 20 ja sokerirsituskoe antoi noin 30 arvot. Siis tosi korkeat arvot. Muistan hyvin, kun jonakin lauantai-aamuna lääkitysten alettua jo vaikuttaa en pystynyt lukemaan lehtiä lukulasit normaalisti päässä ja hyvän valaistuksen vallitessa. Päätin, että hakeudun heti maanantaina lääkärille asian johdosta. Kuitenkin näkö palautui jo sunnuntain aikana ennalleen.

    • ihmettelevä_

      kiitokset kommenteista. huomasin että täällä on muitakin joilla on samoja kokemuksia. nuo verensokeriarvot eivät sinällään minua pelota, mutta tuo näköhäiriö askarruttaa enemmän makean syönnin jälkeen. nyt olen vähentänyt viime viikon aikana sokerin käyttöä kolmannekseen ja nyt viikonlopun aikana lopetin kokonaan sokerin käytön ainakin kahvin yhteydessä. viime yönä ei tarvinnut käydä wc:ssä pitkään aikaan ja sain nukuttua 10h heräämättä eikä suonenvetoa ole ollut moneen päivään. tällaisia vaivoja sitä yllättäen tulee kun työnantaja ei järjestä lakisääteistä työterveyshuoltoa. nytkin olen joutunut asioimaan oman kunnan terveyskeskuksessa...

      • Hyvä_alku

        Jos syö makeaa (runsaasti sokeria) verensokeri nousee nopeasti korkeaksi ja näköhäiriöitä voi syntyä. Ennen kaikkea alkaa janottamaan kun kroppa yrittää huuhdella liiallisen sokerin ulos ja siksi joutuu juoksemaan vessassa.

        Kahvikuppiin laitettava sokerimäärä on pieni ellet sitten juo todella makeaa kahvia ja kymmeniä kuppeja päivässä. Helpointa on siirtyä tässä keinomakeaan jos tykkää makeasta kahvista.

        Ei se sokerin vähentäminen yksin riitä. Todennäköisesti se on pieni osa syömästäsi hiilihydraatista. Myös muuta hiilihydraattia pitää vähentää, mutta puhtaan sokerin vähentäminen heti on järkevä alkuaskel.


      • ihmettelevä_

        tuo sokerin määrä oli kyllä kieltämättä vielä puoli vuotta sitten vielä aivan todella liiallista. neljä sokeripalaa meni kupilliseen kahvia ja sitä kahvia tuli juotua toistakymmentä kuppia päivässä ja sama määrä menee kahvia edelleenkin, mutta viikko sitten mentiin kolmen palan kera ja vähensin sen vielä yhteen palaan ja nyt olen lopettanut sokerin kahvin yhteydessä kokonaan. painoni on siinä 103 - 105 kg:n paikkeilla. suklaata tuli nuorempana ahmittua viikottain kerran viikossa ja 200 gramman suklaalevy meni hetkessä. nyt olen kymmenen viime vuoden aikana syönyt suklaata noin yksi suklaapatukka/viikko ja jäätelöä kerran viikossa. sokeri on ollut minulle kuin huumetta ja sitä on vaan pitänyt saada jossain muodossa...


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe