Ärtynyt suoli ja rasvapatti alaselässä

JeppeJääkarhupoika

Minulla vaivannut ärtynyt suoli jo n.20 vuotta. Mistään tuohon en ole oikein kunnollista apua saanut.
Tuli tuossa mieleen, että voisiko alaselässä oleva rasvapatti olla syyllinen vatsavaivoihin? Patti on n.5x5cm kokoinen ja on heti siinä häntäluun kohdilla, sellainen ihon alla oleva liikkuva mötikkä. Alkanut mietityttämään, kun siinä kohdalla tuntuu välillä sellainen paineen tunne, varsinkin istuessa.
Toinen mitä miettinyt, kun kävin vatsan magneettikuvissa, niin alaselästä löytyi välilevyn pullistuma ja rappeuma, voisiko niistä johtua?
Jostain luin, että hermo jos on puristuksissa, niin voisi aiheuttaa ärtyvän suolen kaltaisia oireita. Selkää olen ajatellut välillä aiemminkin syylliseksi, mutta sitten sen olen aina unohtanut.
Itsellä nuo vaivat on sellaiset, että nukkuessa helpottaa ja esimerkiksi jos aamulla joudun aikaisin lähtemään autolla ajamaan kauemmaksi, ettei vatsa ehdi toimia ennen lähtöä kertaakaan, niin se ikäänkuin jumittuu koko vatsa, eikä toimi koko päivänä, tulee vain ihan karsea turvotus. Toimiakseen, suoli vaatii aina ensin sellaista puoli makaavassa istuma-asennossa olemista aamulla ja tämän jälkeen voi mennä vessaan. Tämä puoli istuva asento ja yöllä helpottavat vaivat on itseä ihmetyttänyt, kun eikö yleensä joilla on ärtyvää suolta, niin yöllä yleensä ole pahin aika.
Onko muilla kokemuksia rasvapatista, ym. näistä selkävaivoista, että olisi niistä johtunut ärtynyt suoli?

7

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiftisiksti

      Mulla näkyy TT-kuvassa joku samanlainen patti häntäluun lähellä.
      Siitä pitäisi kuulemma ottaa näyte, että selviäisi mikä se on.
      Selkärangan rappeumaa on. Vatsavaivoja on ollut aina ja paljon, myös toiminnallisia. Epäilevät mm. ärtyneen suolen oireyhtymää. Viikon päästä joudun menemään kolonoskopiaan, kun syytä ei muuten löydy.
      Ikäisilläni paksunsuolen syöpä ei ole harvinainen.
      Pelottaa.

    • Pekka-2-

      Jos kysymyksessä on tavallinen rasvapatti, niin se pitää leikata pois. Samalla siinä ehkä selviää onko kysymyksessä mikään vakavampi juttu. Ärtynyt suoli hoidetaan ruokavaliolla.

    • JeppeJääkarhupoika

      Minun patti on sellainen muljuava ihon alainen patti, josta lääkäri päätteli että on rasvapatti, eikä niitä tarvisi leikata. Jännä että sinulla fiftisiksti on samoja löydöksiä ja on myös ärtynyttä suolta. Voisikohan noilla löydöksillä olla yhteyttä ärtyneeseen suoleen.
      Toki ärtynyttä suolta hoidetaan ruokavaliolla, mutta diagnoosihan tehdään jos ei mitään elimellistä syytä löydetä vaivoille. Sitä juuri mietinkin, että jos näille voisi omalla kohdalla löytyä syy juurikin tuolta selän puolelta, kohtalotovereita kaipailen siis.

    • fiftisiksti

      "Diagnoosini" ärtynyt suoli on itse asiassa tähän asti ollut lääkärien arvailua/päätelmiä oireitten perusteella, kun muutakaan eivät keksi eivätkä tutkimuksiin ole suostuneet laittamaan lähetettä. Gastroskopia on tehty vuosia sitten, mahalaukussa ja pohjukaissuolessa on lievää tulehduksellisuutta. Siihen määrättiin Somac.
      Vatsan TT-kuvaus on siis tehty, mutta siinä ei ilmene suolistotulehdus-oireet. Sen perusteella ei voi päätellä onko ärtynyt suoli vai mikä. Ohutsuolessa on kuulemma kamalasti ilmaa, se näkyi.
      Oma ärtynyt suoleni alkaa vaivata pahiten aika pian ruokailun jälkeen, ei vaivaa niinkään öisin, mutta melkein koko ajanhan se jotenkin vaivaa, eikä koskaan aamuisin voi lähteä liikkeelle ennenkuin vatsan on saanut toimimaan edes jotenkuten.
      Sitä ennen mahaa "kivistelee" pahasti.
      Kustannan nyt itse itselleni kolonoskopian yksityisellä, olen siksi paljon huolestunut vatsavaivoistani, jotka eivät ainakaan ole paranemaan päin, päinvastoin.
      Omasta "häntäluupatistani" en ole ollut kovinkaan tietoinen kunnes 3 vuotta sitten se näkyi TT-kuvassa ja tänä vuonna taas suunnilleen saman kokoisena.
      Joillakinhan on leikattu jotain karva/rasvapatteja ko. kohdasta tai läheltä.
      Oma pattini on TT-kuvassa jokseenkin muuttumaton, ei kipeä, en ole kovinkaan huolissani siitä toistaiseksi. Lääkärin mielestä sekin kuitenkin olisi tutkittava.
      Eri oireitten yhteyksistä on valistuneenkaan maallikon tosi vaikea tehdä päätelmiä.
      Itse olen miettinyt esimerkiksi, että ehkä luustoni on alkanut "rappeutua", koska
      vatsavaivojeni takia ruokavalioni on niin rajoittunut, etten saa kaikkia tarvitsemiani aineita, koska en voi syödä tarpeeksi monipuolisesti mm. luustoni kannalta.
      Sen olen lukenut, että erilaiset suolistovaivat voivat aiheuttaa esimerkiksi sormien kipuja, jotain nivelrikon tapaista. Sitäkin on minulla ollut vuosia ja yleensä luitten ja nivelien haurastumista.
      Mitä voi aiheuttaa krooninen tulehdustila suolistossa muualle kehoon ?
      Voi vai aprikoida ?

    • fiftisiksti

      En ole muuten keksinyt sopivaa ruokavaliota ärtyneelle suolistolleni.
      Sille ei sovi mikään. Joku ruoka-aine huonosti ja toinen vielä huonommin.
      Siksi syön yhä vähemmän ja harvemmin. Paino laskee uhkaavasti.
      Minulla myös laktoosi-intoleranssi. Juon laktoosittomia maitojuomia luuston takia. Ehkä ei pitäisi niitäkään.
      Minkälainen ruokavalio itselläsi on ? Auttaako ?

    • fiftisiksti

      Harkitsen biopsian eli neulanäytteen ottamista vähän myöhemmin patistani, kunhan selviän jotenkin kolonoskopiasta. Pitää keskustella uuden, kolonoskopia/sisätautilääkärin kanssa asiasta loppuvuodesta, vaihdoin lääkärikeskusta.
      Ilmoittelen, mitä tapahtui :)

    • fiftisiksti

      Kaikki vatsa- ja suolistovaivaiset: harkitkaa myös helicobakteeritestiä !
      Se voidaan kuulemma nykyään todeta hengityksestäkin (?).
      Ei tarvitse mennä gastroskopiaan.
      Minulla oli myös helico vuosikymmeniä, sekin aiheutti vaikeita jatkuvia vatsavaivoja.
      Kun sain "häätölääkityksen" vaivat hävisivät 95 %:sti saman tien. Suuri helpotus !
      Myöhemmin on alkanut kehittyä "jotain uutta", ärtyneen suolen oireyhtymä (?),
      jossa myös vuosien stressillä on osuutensa asiaan, veikkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe