Yhteinen pankkitili

UupunutTähän

Onko yhteinen tili vai erilliset?Jos on ollut yhteinen niin miten saitte erotettua menot niin että menot ois kuitenkin tasapuoliset?
Meillä kolme lasta ja yhteinen tili ollut alusta asti. Molemmat työssäkäyviä. Kuitenkin tapellaan kuukausittain rahasta ja nyt alkaa mitta olla täysi kun uusia talvivaatteita pitäisi hankkia niin kuinkas ollakkaan,riitahan siitä syntyi.
Antakaa hyvät ihmiset neuvoja miten homman saisi toimimaan ilman että tarvisi tapella ja kertokaa miten jaatte esim. ruokakulut lapsiperheessä.

18

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7268

      Kysymykseen hieman enemmän logiikkaa niin sen saattaisi ottaa tosissaankin.

    • toimivasysteemi

      Vaimo maksaa kaikki ruokakulut.

    • eurot

      Kysymys meni yli mun tajunnan, jos on yhteinen tili niin miksi ostoksista pitää tapella?
      Olen nainen, en koskaan ole ymmärtänyt yhteistä tiliä. Ostan lapsen vaatteet, teen suurimman osan ruokaostoksista ym. taloustarvikkeista. Maksan jätehuollon, sähkölaskun ja vesimaksut. Ei ole tarvinnut tapella minkään ostamisesta, eikä miehen mielipidettä kysellä.

    • kasvakaa-aikuisiksi

      en nyt tajunnut mistään mitään.
      Jos on yhteiset lapset, kaikki syövät samasta jääkaapista, on yhteinen koti, lämpö, sähkönkulutus, veden kulutus, kaikki yhteistä, eletään yhteistä arkea, matkustetaan yhdessä, tehdään kaikki asiat yhdessä, niin miten helvetissä siinä voi saada aikaan riitaa rahasta ja etenkin lasten vaatteista?

      Siis sen tajuan jos toinen ostelee mitä sattuu ja tuhlaa fyrkkaa sinne ja tänne, mutta jos ja kun kyse on yhteisestä elämästä, niin ei hyvää päivää!!!
      Eiks teillä tosiaankaan ole muuta tekemistä kuin riidellä lastenne nähden ja kuullen heidän vaatteistaan ja tarpeistaan! Hävetkää, käyttäydytte kuin keskenkasvuiset kakarat!

      • tarkkatiina

        Voisin näin tässä sivusta sanoa, että ainakin meillä aiheuttaa kitkaa yhteinen tili. Se tulee siitä, että toinen on kitupiikki, joka ajattelee vain säästämistä. Itsekkin olen tarkka, mutta kyllä joskus tarvii naisena ostaa jotain. Sanomista tulee, vaikka ostan hyvin harvoin alevaatteen. Olen sellainen, etten ole haksahtanut vaatteisiin, en kenkiin enkä laukkuihin. Ostan siis hyvin harvoin itselleni mitään. Minusta silloin ei toisen tarvisi naputtaa yhtään.


      • 7268
        tarkkatiina kirjoitti:

        Voisin näin tässä sivusta sanoa, että ainakin meillä aiheuttaa kitkaa yhteinen tili. Se tulee siitä, että toinen on kitupiikki, joka ajattelee vain säästämistä. Itsekkin olen tarkka, mutta kyllä joskus tarvii naisena ostaa jotain. Sanomista tulee, vaikka ostan hyvin harvoin alevaatteen. Olen sellainen, etten ole haksahtanut vaatteisiin, en kenkiin enkä laukkuihin. Ostan siis hyvin harvoin itselleni mitään. Minusta silloin ei toisen tarvisi naputtaa yhtään.

        Tehdyistä ratkaisuista ei pidä rähjätä! Jos katsoo aiheelliseksi niin voi herättää keskustelun olisiko tulevaisuudessa vastaavassa tilanteessa mittavammasta hankinnasta syytä keskustella ennakkoon tai informoida.

        Suulas vaimoni höpöttää aikomuksistaan turhankin herkästi ja minun pitäisi olla kiinnostuneen näköinen.
        Useimmiten tilanne on se, että tehtyään jonkin hankinnan, spontaanin tai suunnitellun, niin hän esittelee ylpeänä sitä. Ja taas tarttis olla kiinnostunut.

        Miesmuistiin en ole lähtenyt hänen kanssaan tavaratalomatkoille.
        Osan rättihankinnoistaan hän tekee tyttöjen matkoilla ja yhteisten matkojemme yhteydessä.
        Mieleeni on jäänyt jo vanha juttu kun hän lähti etsimään Kudamin liikkeistä punaista laaseri joka sitten jostakin melonista löytyikin.
        Minä olin sen ajan erotiikkamuseossa.
        Tai tilanne jossa minä jäin tappamaan aikaa terassille. Neljän tunnin kuluttua vaimoni tulee hakemaan minua ja hämmästyy kun minä olen pienessä hiprakassa.
        Yms.

        Kyllä vaimoni harkinta menee joskus överiksi. Mutta jos mielessä ei ole selkeää tarvetta niin miksi sitten ostaisi mitään. Eräältä tyttöjen Berliiniin suuntautuneelta joulumakkinamatkalta palatessa ainoa hankinta oli kaksi ristipistotyötä. Pohjat, langat ja kehykset sai kuulemma pelkän meikäläisen pohjan hinnalla.
        Joululahjukset hän tekee itse ja ostaa vuoden mittaan matkojemme yhteydessä.
        Arvostan suunnitelmallisuutta.


    • kasvakaa-aikuisiksi

      Lisään edelliseen kirjoitukseen sen verran, että kyssärisi siitä miten jaetaan ruokakulut!! Ei helkkari niitä mitenkään jaeta. Kaupasta haetaan ruokaa ja ne maksetaan. Se on siinä. Molempien tilit samaan pottiin ja siitä käytetään rahaa perheen menoihin. Jos jotain jää yli, silloin kumpikin ostaa itselleen yhdessä sovitulla summalla. Ja jos vielä jää yli, se säästetään ja niillä säästöillä rempataan sitä yhteistä kotia, matkustellaan perheenä ulkomaille jne jne. Eli sillon kun on perhe, sitoudutaan siihen perheeseen, niihin ihmisiin jotka siinä saman katon alla elelee ja heidän hyvinvointiinsa. Piste!!!

      • 7268

        Ruokakuluja saatetaan jakaa pitkäaikaisten vieraiden kanssa mutta oman perheen sisällä?!?! Sanat eivät riitä kertomaan.

        Silloin kun loma-asunnollamme on ollut tuttavaperheitä vieraina, siis pariskunta kerrallaan ilman lapsia, niin parin viikon, tai pitemmän oleilun alussa on sovittu, että jääkaappi täytetään vuoroittain laskematta ostosten arvoa rahassa.
        Sama on koskenut myös juomia. Emme ole kytänneet montako olutta hra se ja se juo
        tai miten rouvavieras lipittää viiniä.
        Tämäkin on toiminut hyvin joten oman perheen syömisten laskenta?!
        HUH, HUH!

        Aloitus on niin älytön, että sen uskottavuus on koetuksella. Ei tollasia olekkaan!


    • UupunutTähän

      Niin...kertokaas tuo mun miehelle joka näistä normaaleista asioista tekee todella ison ongelman :( olen toki yrittänyt sanoa ihan tuota samaa mutta tuloksetta...

    • Meillesopivaa

      Meillä on ollut erilliset tilit, aina. Koko 39 vuoden yhdessäoloajan. Ei ole ollut ongelmia rahan kanssa, vaikkei sitä aina ole ollut edes riittävästi. Mies hoitaa asuntolainan ja muut asumisen kustannukset sekä auton, minä pyöritän huushollia eli ostan ruuat, sisustan ja vaatetan. Kaikki ekstra ostetaan kimpassa tai miten rahat riittää. Meille toimiva systeemi. Eikä olla koskaan laskettu kuinka paljon kummallakin menee rahaa näihin menoihin.

      Nyt kun elellään kahdestaan, on vain mukava kun on omat rahat. Kulut maksellaan entisellä periaatteella ja se mitä jää laitetaan itselle tai sitten ostetaan jotain kivaa toiselle kuten juuri vietimme ulkomailla pidennetyn viikonlopun, joka oli lahja miehelleni ohjelmineen kaikkineen.

      • 7268

        Jankutan samaa.
        Miten omat rahat eroavat kummankin vapaasti käytettävistä yhteisistä rahoista?
        Jotain rajanvetoahan se vaatii. Muuttuvatko rajat? Miten niiden määritys?
        Minä luulen, että kyse on enemmänkin tunteesta. Ehkä nainen tuntee itsensä tasa-arvoiseksi vasta sitten kun on omat rahat eikä vapaakäyttöinen yhteinen kassa anna sitä tunnetta?
        Vaimoni itsetunto ei ole tarvinnut tuota tukea.

        Se "haittahan" yhteisissä rahoissa on, ettei toiselle voi lahjoittaa mitään, paitsi symbolisesti. Ylläreitä voi ostella.


      • eurot

        "Miten omat rahat eroavat kummankin vapaasti käytettävistä yhteisistä rahoista?"

        MIkä ihmeen yhteinen kassa? Molemmilla on omat tilit ja tulot. Kumpikin maksaa omat kulunsa, ja asuminen menee puoliksi. Lapsen kulut hoitaa se joka ensiksi ehtii, pääasiassa minä. Mitä jää menojen jälkeen niin käytän mihin haluan. En tee siitä selvitystä puolisolleni, enkä kysele hänen rahojen perään. Tuo jo vaikuttaa toisen kontroIloimiselta, mitä ostit, mihin laitoit. Mitä se puolisolle kuuluu mihin rahansa laittaa? Itsellä menee osa huvituksiin, osan sijoitan ja määrätyllä summalla kartutan lapsen tiliä.

        En jaa ansioitani tasan mieheni kanssa. Eikä hän minun kanssani. Rahasta ei ole tarvinnut riidellä, sillä molemmilla on tulonsa.


      • 7268
        eurot kirjoitti:

        "Miten omat rahat eroavat kummankin vapaasti käytettävistä yhteisistä rahoista?"

        MIkä ihmeen yhteinen kassa? Molemmilla on omat tilit ja tulot. Kumpikin maksaa omat kulunsa, ja asuminen menee puoliksi. Lapsen kulut hoitaa se joka ensiksi ehtii, pääasiassa minä. Mitä jää menojen jälkeen niin käytän mihin haluan. En tee siitä selvitystä puolisolleni, enkä kysele hänen rahojen perään. Tuo jo vaikuttaa toisen kontroIloimiselta, mitä ostit, mihin laitoit. Mitä se puolisolle kuuluu mihin rahansa laittaa? Itsellä menee osa huvituksiin, osan sijoitan ja määrätyllä summalla kartutan lapsen tiliä.

        En jaa ansioitani tasan mieheni kanssa. Eikä hän minun kanssani. Rahasta ei ole tarvinnut riidellä, sillä molemmilla on tulonsa.

        Yhteinen kassa ei merkitse kontrollia. Siitä maksetaan kaikki yhteiset ja kummankin omat kulut ilman sen kummempaa kontrollia. Vaikuttaako vaikealta?
        Yhteinen kassa merkitsee periaatteessa kaikkien tulojen jakamista tuloeroista riippumatta.

        Tietenkin, jos ei voi luottaa kumppaniinsa ja varsinkin siinä tapauksessa, että suhtautuminen rahan käyttöön poikkeaa toisistaan, ymmärrän "oman tilin" tarpeen.


      • Meillesopivaa
        7268 kirjoitti:

        Jankutan samaa.
        Miten omat rahat eroavat kummankin vapaasti käytettävistä yhteisistä rahoista?
        Jotain rajanvetoahan se vaatii. Muuttuvatko rajat? Miten niiden määritys?
        Minä luulen, että kyse on enemmänkin tunteesta. Ehkä nainen tuntee itsensä tasa-arvoiseksi vasta sitten kun on omat rahat eikä vapaakäyttöinen yhteinen kassa anna sitä tunnetta?
        Vaimoni itsetunto ei ole tarvinnut tuota tukea.

        Se "haittahan" yhteisissä rahoissa on, ettei toiselle voi lahjoittaa mitään, paitsi symbolisesti. Ylläreitä voi ostella.

        Jankuta vain, mielipiteeni ja kokemukseni eivät silti muutu. Se, mikä sopii teille ei sovi kaikille, eikä ole suinkaan paras ratkaisu, vain teidän ratkaisunne.

        Itsetunnolla tämän raha-asian kanssa ei ole mitään tekemistä, itsetunto rakentuu ihan muista elementeistä.

        Meille omat rajat ja tilit ovat itsestään selvyys ja emme näe mitään mieltä emmekä selitystä sille, että meillä olisi yhteinen tili. Meille se voisi tietää jopa ongelmia.

        Joten näin on hyvä, on aina ollut


    • 1620

      Meillä on ollut aina erilliset tilit. Miksi maksaa "yhteisestä" tilistä kuluja ja tilinsiirto- sekä tilinhoitomaksuja.

      Arki on muotoutunut pitkälti sen mukaan että toinen hoitaa asumisen maksut ja toinen ruokalaskut. Tietysti elämäntilanteen mukaan. Mutta koskaan, painotan koskaan, meillä ei ole puhuttu rahasta.

      Yleensä se on ollut niin että perheen mies maksaa suurimman osan. Johtuu tietysti tulotasojen erosta. Mutta se on ollut sanaton sopimus. Ja molemmat ovat pitäneet sitä hyvänä vaihtoehtona.

      Miksi tapella jostain niin arkisesta asiasta kuin raha? Se on todella rahvaanomaista. Siitä ei koskaan pitäisi puhua. Eikä varsinkaan siitä koskaan saisi syntyä riitaa.

      • flegmaatti

        Mitä lisäkuluja, tilinsiirto- sekä tilinhoitomaksuja syntyy enemmän verrattuna omiin tileihin?
        Nimimerkki Tiedosta kiitollinen.


      • Heipshaloota

        Paljon "rahvaanomaisimmistakin" asioista kuin raha kinastellaan ja ollaan eri mieltä. On turha heittäytyä noin ylimieliseksi ja liian tietäväksi tyyliin -mistä saa puhua ja mistä ei.

        Rahan merkitys toimivaan arkeen on suuri ja siksi siitä täytyy puhua ja sopia itse kullekin sopiva systeemi.


    • mekkk

      Tehkää niin että kummallakin oma tili ja laitatte suhteessa palkkaan yhteiselle tilille summan mikä pitöisi riittää yhteisiin menoihin ja loput jää omaan käytöön ja taitaa olla sinulla pihi mies kun ei ymmärrä että kolmen lapsen elättäminen maksaa tai sitten vain on sen luontoinen että haluaa kinata istsestään selvistä menoista ja rahasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe