Erosta 1,5v - ei helpota vieläkään

fiifoufem

Hei,
olen 26v mies ja seurustelin ensirakkauteni kanssa lähes 10 vuotta. Suhde päättyi eroon päätöksestäni. Olin miettinyt eroa jo monesti aiemminkin suhteessa. Ero tuli koska koin, että olemme eksän kanssa muuttuneet ihmisinä eikä hän ole se kenen kanssa ottaisin seuraavan askeleen ja menisin naimisiin ja tekisin lapsia. Toki tähän liittyi paljon muutakin sotkua mitä parisuhteen viimeisinä vuosina tapahtui, tavaroita lensi seinään, solvauksia, epärehellisyyttä ja jonkinlaista pettämistäkin. Nyt kun erosta on jo tovi, niin olen alkanut tajuamaan suhteessa tekemiäni omia virheitä, kuinka lapsellinen sitä on välillä ollutkaan. Tajusin myös, että olen luultavasti ollut masentunut jollain tapaa suhteen loppupuolella. Kumppanillani oli myös selvää läheisriippuvuutta.

Olen ollut eksän kanssa hyvin vähän tekemisissä eron jälkeen. Tekisi mieli kysellä hänen kuulumisiaan silloin tällöin, mutta jotenkin en kehtaa. Hän ei ole kysynyt minulta kertaakaan kuulumisia, ilmoittanut vain mikäli jotain merkittävää tapahtunut lähipiirissä. Muutamia viestejä on lähetty ja pari puhelua soitettu. Pari kertaa on tavattu ja on ollut mukava jutella hänen kanssaan jonkin aikaa, mutta sitten saan nopean muistutuksen miksi kannatti erota.

Hän löysi uuden miehen noin 6kk eron jälkeen ja tuntuu viihtyvän tämän miehen kanssa. Koitan olla onnellinen hänen puolestaan, mutta mieltä askarruttaa miten hän pystyi löytämään uuden niin piakkoin. Itse olen siinä tilanteessa, että vielä puolentoista vuoden jälkeen vilkaisen vahingossa yhteisiä kuvia niin purskahdan itkuun. Tulee paljon muistoja mieleen. Haluaisin jo mennä eteenpäin. Ympärilläni on mukavan oloisia naisia, mutta en ole ihastunut keheenkään heistä. Ei vaan ala kiinnostamaan. Lisäksi libido on ollut ihan maassa, ei juurikaan minkäänlaisia seksuaalisia haluja. Toivottavasti tämä joskus tästä. Olen yrittänyt puhua siskolle ja muutamalle ystävälle silloin kun on tuntunut pahalta. Siskolta olen saanut hyvin tukea.

Ajattelin vain avautua.

8

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekinkokenutsinnepäin

      Kyllä nuille jutuille löytyy aina tarkoitus, kuuntelit vaistoasi, teit siis aivan varmasti oikein erotessasi. Tärkeintä on että annat itsellesi aikaa, mikä kiire sinulla on ja mihin? Tuskin exälläsi uusi suhde on mitään ruusuilla tanssimista, mutta yhteen ette luultavasti enää palaa. Mitä järkeä siinä edes olisi? Olitte parhaat ystävät ja siksi sinusta tuntuu pahalta. Elämässä tulee ja menee ihmisiä, kyllä sinäkin vielä rakastut niin että jalat lähtee alta kun on sen aika.

    • fgfgddg

      Ihmiset käsittelevät eroa eri tavalla, joten turha on miettiä, "miten" eksälläsi on uusi puolen vuoden jälkeen. Osa pystyy käsittelemään surua hyvinkin lyhyessä ajassa, osa ei koskaan. Osa tarvitsee ammattiapua, osa selviää hyvin yksin. Jos sinun kohdallasi alkaa tuntua, ettei valoa näy, hakeudu ammattiauttajalle, ennen kuin on liian myöhäistä.

    • annasenollavaan

      Ero on elettyä elämää, miksi sen pitäs unohtua, itsellä erosta aikaa jo kymmenen vuotta ja muistot kulkee rinnalla joka päivä.
      Kun hyväksyy, ettei ero unohdu ja et välillä se ahdistaa, myös et ei mikään käsittely poista tunteita niin kauan kun muisti pelaa.

    • Hei fiifoufem

      Kirjoituksestasi on jo pari kuukautta, mutta ajattelin silti jotain vastata.

      Kerrot erosta, josta et oikein ole päässyt yli. Olisit mielelläsi vieläkin tekemisissä eksäsi kanssa enemmän kuin hän.
      Et ole ehkä pystynyt tekemään luopumistyötä hänestä. Olette olleet yhdessä pitkään. Exästä on muodostunut sinulle identiteetti, joten tavallaan pidät omassa mielessäsi häntä yhä omanasi. Olette olleet teini-ikäisiä kohdatessanne ja kirjaimellisesti kasvaneet aikuisiksi yhdessä. Suhde on ollut varmasti erittäin merkittävä jo tästäkin syystä.

      Koska ero kuitenkin on tullut, on sinun vain pystyttävä suremaan luopumisen suru ja rakennettava oma itsenäisyytesi ja identiteettisi uudellen tästä eteenpäin. Helpommin sanottu kuin tehty tietenkin. Mutta esim. eroryhmä voisi auttaa vertaistuen myötä tätä luopumisprosessia käymään. Eroryhmiä saattaa järjestää paikkakunnallasi perheasiain neuvottelukeskus. Myös keskusteluavusta voisit hyötyä, itsenäsi.

      Oma itsenäisyys ja erillisyys on tärkeää myös uuden parisuhteen löytymisess'. Hyvä, ettet ole pitänyt kiirettä. Tutustu ensin paremmin itseesi jotta et vahingossakaan 'jatka vanhaa suhdetta' kun sitten joskus aikanaan löydät uuden.

      Voimia ja hyvyytt elämääsi

      Merja, diakoni

    • historiaeiunohdu

      No voi hyvänen aika sentään, vasta puolitoista vuottako? Ero on mukana koko lopunikää ja sen kanssa pitää oppia elämään, vaikka kuinka asia vaivaa, pitää vaan aloittaa uusi elämä.

    • mpt79

      Ero ensirakkaudesta on kuin läheisen kuolema. Mutta aika parantaa haavat ja ihminen vahvistuu ja eheytyy käsittelemällä asiat. Jos välit exsään säilyvä saattaa hänestä jäädä hyvä ystävä kuin sisko tai veli. Samaan sankoon on turha astua eli elämä vie eteenpäin.

    • lkdjfslgs

      Kannattaisiko hyväksyä tapahtunut ja tarmokkaammin suuntautua pois menneisyydestä? Lopettaa eksän asioiden pohtiminen, piilottaa vanhat kuvat tarpeeksi syvälle, asettaa itselleen uusia tavoitteita (ei parisuhdejuttuja vaan jotain ihan muuta), tehdä jotain mitä ei ole koskaan ennen tehnyt, opetella jotain uutta taitoa... Niin, ja antaa itselleen anteeksi omat menneet hölmöydet ja miettiä, mitä niistä on oppinut.

      Muistot jäävät ja niitä pulpahtelee esille vielä vuosien kuluttua. Itse voi kuitenkin vaikuttaa siihen, mihin elämässään keskittyy - vanhojen kaivelemiseen vai uuden löytämiseen (enkä nyt tarkoita uutta parisuhdetta, vaan yleensä uusia asioita ja näkökulmia omaan elämään).

    • Anna itsellesi aikaa. Eksän kuulumiset ja uudet kuviot eivät paranna elämäsi laatua tai auta sinua uudella tielläsi, miksi siis sabotoit sitä?!

      Elämä ei mene koskaan taaksepäin, kaikki me mietiään miten ja miksi ja mitä jos toisin ja niin...Mutta se oli se hetki, se Sinä ja Se Hän. Lottoa ei voi enää laittaa maanantaina.....

      Libido löytyy vasta kun löydät itsesi uudelleen. Katso leffa "Jalla Jalla". Lähde reissuun. Vaihda kaupunkia. Opettele espanjaa. Maailma on paljon paljon paljon suurempi kuin hän, suhde häneen, muistot hänestä, ajatukset mikä miten mihin meni. Ei sinun tarvitse kiinnostua kenestäkään juuri nyt, ei vaikka hänellä olisi joku. Sinä alat elämään omaa elämääsi. Muuta Kreikkaan! Käy aamulla torilla kahvilla ja kysy tuoretta kalaa!

      Itse rikoin kuviot ja tein kaiken tuon ja enemmän, eikä maailma koskaan enää ollut tai näyttänyt samalta....Afrikassa, Aasiassa, Tyynellä Merellä - kaikki olikin vain elämää ja minä se joka tein valintoja sen sijaan että asiat vain tapahtuivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe