työkyvyttömyyseläkkeen haku

tule-t

Olen 60-vuotias tule-potilas, jonka sairaus on edennyt vuosi vuodelta. Olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä jo pari vuotta sitten, mutta silloin eläkeyhtiö Elo ja Kela antoivat hylkäävän päätöksen. Molemmissa instansseissa sairaudet todettiin, mutta niiden vaikutus työkykyyn ei riittänyt.

Nyt tauti on pahenevassa vaiheessa ja olen saanut uudet lausunnot työkyvyttömyydestä erikoissairaanhoidon taholta. Lääkärini kirjoitti kattavan B2-lausuntoyhteenvedon Kelaan, mutta sairauspäivärahaa ei edes myönnetty.

Nyt olen aivan tyrmistynyt. Miten voin hakea työkyvyttömyyseläkettä omasta eläkeyhtiöstäni, koska en ole saanut sairauspäivärahakautta edes alkuun?
Voinko hakea eläkettä suoraan Elosta, koska Kela ei suostu yhteistyöhön.
Asiasta on lähtenyt valitus muutoksenhakulautakuntaan, mutta se prosessi kestää 7-8 kuukautta. Lääkärini on aivan ihmeissään tästä ylikävelystä.

17

1347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voit toimittaa valitusaikana uuden lääkärinlausunnon eläkeyhtiöösi.

      • tule-t

        Nyt en oikein ymmärtänyt. Jos viimeisen kuukauden aikana olen saanut kattavan B2-lausunnon erikoissairaanhoidosta kaikkien vaativien ja kalliiden tutkimusten jälkeen, en todellakaan voi enää palata asiaan. Ei se voi olla kenenkään etu.

        Kysymys on työkyvyttömyyseläkkeen hausta ilman sitä edeltävää sairauspäivärahakautta. Oma eläkeyhtiönä ohje on, että ensin 150 päivää Kelan sairauspäivärahaa, ja sen jälkeen hakemus sisään.
        Mutta kun sitä sairauspäivärahaa EI myönnetty Kelasta. En ymmärrä yhtään miksi! Reumalääkärini on pöyristynyt.


    • Jos työkyvyttömyyseläkehakemus on hylätty, eläkelaitoksen on huolehdittava siitä, että eläkkeenhakijalle annetaan tietoja kuntoutusmahdollisuuksista tai hänet ohjataan kuntoutustarvettaan vastaavaan kuntoutukseen.

      • tule-t

        Edelleen tarkennan, että olen vasta siirtymässä tälle uudelle sairauspäivärahalle. Työkyvyttömyyseläkkeen haku on mahdollista vasta 150-300 sairauspäivän jälkeen. Mutta koska en pääse edes sairauspäivärahalle jostain Kelan kummallisesta syystä, eläkkeen hakukin on siis torpattu.
        Aika mielipuolista on sairastaa Suomessa.


      • Sairauspäivärahaoikeus
        tule-t kirjoitti:

        Edelleen tarkennan, että olen vasta siirtymässä tälle uudelle sairauspäivärahalle. Työkyvyttömyyseläkkeen haku on mahdollista vasta 150-300 sairauspäivän jälkeen. Mutta koska en pääse edes sairauspäivärahalle jostain Kelan kummallisesta syystä, eläkkeen hakukin on siis torpattu.
        Aika mielipuolista on sairastaa Suomessa.

        tule-t: Kelan päätöksessa varmaan lukee, miksi sairauspäivärahaa ei ole sinulle myönnetty. Ensimmäiseksi tulee mieleen, onko sinulla oikeutta uudelle sairauspäivärahakaudelle? Kelahan laskee nämä 300 päivää kahden vuoden ajalta ja välisä pitää olla vuosi työkykyisenä, joksi keplaa esimerkiksi työttömänä työnhakijana oleminen, ennen kuin uusi 300 päivän päivärahaoikeus alkaa.


      • tule-t
        Sairauspäivärahaoikeus kirjoitti:

        tule-t: Kelan päätöksessa varmaan lukee, miksi sairauspäivärahaa ei ole sinulle myönnetty. Ensimmäiseksi tulee mieleen, onko sinulla oikeutta uudelle sairauspäivärahakaudelle? Kelahan laskee nämä 300 päivää kahden vuoden ajalta ja välisä pitää olla vuosi työkykyisenä, joksi keplaa esimerkiksi työttömänä työnhakijana oleminen, ennen kuin uusi 300 päivän päivärahaoikeus alkaa.

        Kyllä näin on, olen ollut vaaditun ajan ja jopa ylikin.
        Sain pyynnöstä hylkäysperustelut ja lääkärin nimen, joka oli päättänyt ettei puolla sairauspäivärahaa.

        Selvitys oli muutaman lauseen mittainen ja aivan omituinen. Tämä asiantuntijalääkäri mitätöi erikoissairaanhoidon tutkimusnäytöt, koska hänen mielestään röntgen-faktat, fysioterapeutin lausunto, ortopedin ja omalääkärin tutkimukset ja yhteenveto etenevästä tuki- ja liikuntaelinsairaudestani ei anna riittävää todennusta työkyvyttömyyttä. Huom, hänen mielestään!
        Olen ihmeissäni. Aika kummallista, jos paras ei riitä.

        No, asia lähtee eteenpäin muutoksenhakulautakuntaan. Ei Kelakaan voi olla näin typerä, ei vaikka mikä säästölinja olisi meneillään.


    • Eläkeyhtiösi ja Kela ovat ensisijaisia tahoja hoitamaan eläkeasiaasi.
      Ota yhteyttä Eloon ja Kelaan tilanteesi selvittämiseksi.

    • puhelinkäteen

      Saat tietoosi kelan lääkärin nimen(yleinen käytäntö), joka antoi lausunnon. Ota puhelin käteen ja soita sille. Kysy mitä he haluavat nähdä hakemuksessa ja selosta mikä tilanteesi on. Paino sanalla puhelin. Asia lähee varmasti selviämään, kunhan saat oikean henkilön eli sen nimenomaisen lääkärin langan päähän. Sitä ennen ei tapahdu mitään.

    • Kalle-Kokenut

      Käyn hyvin samanlaista tilannetta läpi kuin mikä sinullakin on meneillään.

      Lääkäri kirjoitti B-lausunnon, jolla hain sairauspäivärahaa. Kela hylkäsi hakemuksen. Valitin Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan. 9 kuukauden päästä tuli hylkäävä päätös. Kysyin asiantuntijalta kannattaako valittaa päätöksestä vakuutusoikeuteen. Hän kertoi, että ei kannata, koska vakuutusoikeuden päätös mukailee Kelan ja Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tekemiä päätöksiä.

      Olin yhteydessä Kelaan ja kysyin miten asiassa tulisi edetä. Kelalta sanottiin, että haen työkyvyttömyyseläkettä. Hain eläkettä, mutta Kela hylkäsi hakemuksen.

      Hylkäävässä päätöksessä todettiin, että asiani on siirretty ELO:lle, joka on yhteydessä minuun ammatillisen kuntoutuksen järjestämiseksi.
      ELO:n ulkoistama palvelu ei etsinnöistään huolimatta löytänyt työnantajaa, joka olisi ottanut minut kuntouttavaan työsuhteeseen.

      Lopputulos oli se, että jatkan TE-toimiston listoilla työttömänä työnhakijana nauttien työmarkkinatukea. Onneksi sentään työmarkkinatukea maksavat, ettei ihan omaan onneen tarvitse nojata.

      Vihje: Sinun ei kannata valittaa Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan, koska 99% varmuudella tulee hylkäävä päätös. Pyydä lääkärilta uusi B-lausunto, sen Kela joutuu käsittelemää 3 kk:n sisällä. Saat asiasi nopeammin käsittelyyn, kun laitat aina uuden hakemuksen heti hylkäävän päätöksen jälkeen. Näin asiaasi käsitellään 3 kuukauden välein, eikä tarvitse odottaa ennalta arvattavaa (hylkäävää) päätöstä 9 kuukautta.

    • eivoimittää

      no . varmaan lääkäri mielellään kirjoittaa uutta b-lausuntoa 3kk välein . on varmaan tilanne se , ettei sinun katsota olevan tarpeeksi sairas edes lomalle,saatikka eläkkeelle . ei ole mittä tehtävis !

    • sairasvääns

      Eipä tuota työkyvyttömyyseläkettä tunnu saavan millään. Itse olen ollut jo viisi vuotta sairauslomalla ja lääkäri on kirjoittanut lomani toistaiseksi, eli hamaan tappiin saakka. Mutta sellaiset jotka ovat saaneet potkut eläkeyhtiöstä niin saavat 7.000 € eläkettä ja vielä toisesta työstä palkkaa. Itse yritän elää työmarkkinatuella ja maksaa siitä yhtiövastikkeet ym laskut. En saa edes sossusta mitään tukea.

    • tule-t

      Näitä vertaiskertomuksia on surullista lukea.
      Sairas työtön ja työkyvyttömyys on epätoivoinen yhtälö.

      Me kaikki kiusatut tarvitsisimme oman edunajajan tähän byrokratian viidakkoon, jossa lääkärien osaamisalue, perustuslaki, yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus ylikävellään miten halutaan.
      En usko ja luota tämän valtion sosiaalipolitiikan ammattiosaajiin enää jatkossa.

      • pahoinpettynyt

        En ole uskonut enään 20 vuoteen


    • Kohtakoeläkkeelle

      Olen ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä vuoden 2014 heinäkuusta alkaen. Terveys on mennyt huonampaan suuntaan ja hoitavalääkäri kirjoitti B -lausunnon tämän vuoden (2016) syyskuun lopulla. Lokakuun alusta olen ollut sairauslomalla. Työnantajalle toimitin erikseen A1 lausunnon millä Kela on myöntänyt sairauspäivärahaa tammikuun 2017 lopulle asti (90 pv) ja tältä ajalta työnantaja maksaa kolmen kuukauden ajalta palkan (saa kelalta sairauspäivärahan).
      Olen suunnitellut että haen vuoden alussa B -lausunnolla työkyvyttömyyseläkettä vakuutusyhtiötä. Olen ymmärtänyt että minulla olisi oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen kun tuo kelan sairauspäiväraha maksu päättyy.
      2017 maaliskuussa tulee ikä 62-vuotta.
      Mitä mieltä työelaketietaja on tästä, olisiko mahdollista saada täysi työkyvyttömyyseläke tai kuinka kannattaisi menetellä asian kanssa?

    • Nimimerkille "Kohtaeläkkeellä". Koska olet jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä, ota yhteyttä omaan eläkelaitokseesi ja tiedustele sieltä, mitä sairauspäivärahajakso vaikuttaa täyden työkyvyttömyyseläkkeen hakemiseen.

      • Kohtakoeläkkeelle

        Noin kuukausi sitten soitin eläkeyhtiöön ja sanoivat että lähetä paperit heille kun Kela ei enään maksa sairauspäivärahaa. Ymmärsin silloin että kun Kela maksaa vielä tammikuun sairauspäivärahaa voisin hakea työkyvyttömyyseläkettä siten helmikuusta alkaen. Tietysti B1 -lausunnolla voisin hakea kelalta lisää sairauspäivärahaa mutten näe sitä mielekkäänä jos olisi mahdollista päästä jo työkyvyttömyyseläkkeelle. B1 -lausunnossa todetaan työkyky menetyn.


    • ettänäinmennään

      Minulla oli sama tilanne tyhmän työterveyslääkärintakia mentin sairauden takia kuulon toisesta korvasta opetin metallitöitä alikäisille jos joku olisi jäänyt koneeseen en olisi kuullut missä on hätä kun suuntakuulo puuttui. soitin leikanneelle kirurkille sanoi et mene takaisin hän tietäätyösi ongelmat. sain heti eläkepaperit !/2 vuotta ennen oikeaa vanhuuseläkettä 63. Tämä ensimmäinen hölmö siirrettiin helpompiin tehtäviin kun valitin lääkintöhallitukseen, sanoi että ei sitä kaikkea tarvi kuulla.
      Joten näin hyvinvointi suomessa aikaan saadaan lisääntyvä pahoinvointi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe